Gå til innhold

Niccon

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Niccon's Achievements

  1. Glemte en ting, hele min påstand om at den feilkoden holder termostaten åpen er nettopp det at bilen kan åpne termostaten uten at vannet er varmt nok? Det er vell mulig, i og med at det går to ledninger inn i termostaten og bilen har variabel temperatur på motoren utfra kjørestil (varm ved economy kjøring, kald ved "performance")? Eller tar jeg feil, og at termostaten kun styres av temperaturen i vannet(slik som en tradisjonell gammel termostat)?
  2. Hei, Har hatt litt problemer med kjølesystemet på min e87 116i N43 etter at jeg kjøpte den i august. Jeg la merke til at noe var gale når bilen plutselig skjøt ut en av pluggene i radiatoren etter at jeg hadde parkert i høst. Kjøpte ny plugg og fylte på kjørevæske, har ikke hatt problemet igjen. Men jeg merket at bilen ikke ble ordentlig varm (vet ikke om dette også skjedde før denne hendelsen ettersom bilen ikke har tempmåler), så jeg sjekket feilkoder. Fikk opp 2E85 "BSD- Electric coolant pump: missing" og 2EF5 "DME- Thermostat activation". Jeg testet vannpumpen i INPA, ved å kjøre den i forskjellige hastigheter og jeg kunne klart og tydelig høre at farten forandret seg, samtidig som at jeg har vannstrømning inn i ekspansjonstanken. Så kommunikasjonen med vannpumpen vil jeg fungerer og pumpen leverer vann. Jeg tenkte da at det måtte være termostaten som var ødelagt siden jeg hadde feilkode på den også, siden termostaten virket å være fastlåst på 4% (ifølge inpa) og motoren ble aldri varm, samtidig som radiatoren var varm hele tiden. Etter at jeg byttet termostaten og fjernet feilkodene, så forsetter bilen å være kald (kjølevæske mellom 65-75 grader etter langkjøring) og den vister "0%" i INPA, som jeg antar betyr at den er fult åpen? Har sjekket alle 3 sikringene til termostat og vannpumpe (alle var ok). Feilkoden 2E85 "BSD- Electric coolant pump: missing" er der forsatt, og derfor lurer jeg på om denne kan forutsake at termostaten står åpen hele? Kan det ha noe sammenheng? Har ikke lyst å bruke 5000kr på ny vannpumpe når den forsatt fungerer, og muligens ikke fikser termostat problemet mitt!? Noen som har noe erfaring på dette? Legger ved et par bilder! Takk for hjelpen!
  3. Hei, jeg endte opp med å bestille en nox emulator fra bimmerprofs.com. Jeg fikk også noen dager senere flere direkte feilkoder på nox sensoren. Grunnen til at jeg ikke bare bestilte en ny nox sensor er at jeg ikke vet tilstanden på katalysatoren (om denne er tett eller ikke), isåfall ville det ha vært bortkastet. Nox emulatoren skal kunne fungere uansett tilstand på katalysatoren.
  4. Ja, er litt merkelig at jeg ikke får flere feil koder på verken coil/dyser eller nox sensor. Får jeg sjekker om jeg finner en nox test en plass, så får jeg prøve det først evt. :)
  5. Hei, kjøpte en 116i 122hk med N43B16 motor for noen uker siden som bil nr2. Har merket at den går veldig ujevnt når den er kald og står på tomgang, turtall hopper litt opp og ned, og det rister litt (ingen problem når den er varm). Syns også den bruker litt mye ca 0,65-0,70 på langkjøring i 80-sone, og kan muligens virke litt ekstra-dau i aks (litt usikker på siste ettersom jeg aldri har prøvd en annen 116i). Fikk sjekket INPA idag; får opp følgende kode av betydning: 30EA "nitric oxide catalytic converter, sulphurized". Når jeg googler så får jeg opp følgende forslag til fix. - Nox sensor ødelagt/tett (må ha ny) - Katalystor ødelagt/tett (kjøre renseprogram/prosedyre feks) - coil/tennplugger/dyse som må byttes Noen som kan komme med erfaring på hva som faktisk fikser problemet når man har de symptomene jeg har?
×
×
  • Opprett ny...