Hei alle sammen!
Min første post, så mulig den ikke er postet rett sted. Men jeg prøver meg. Blir kanskje en litt lang historie, men "here it goes":
Bilen er en 2013 X3 (F25)
Det startet med at jeg fikk en melding i displayet som sa: Increased battery discharge when stationary. Jeg målte da batteriet til 12,08V. Lada det opp, men meldingen kom fort tilbake igjen.
Så jeg slo til på en batterikampanje hos Vianor. Satt ett 90AH batteri originalt, ble byttet med ett 80AH Sønnak batteri. Det funka greit et par dager før jeg en (kald) morgen skulle starte. Da spratt turtelleren (og motoren) opp til 2000 rpm, før den etter ett par sekunder spratt opp til 4000 rpm. Stoppet og startet, og alt var normalt et par dager. Så dukket det opp en "Drivetrain Malfunction" melding i displayet. Nok en gang var stopp og start nok. Meldinga forsvant. Lada det nye batteriet over natta. Kjørte så i går strekningen Hamar - Sandefjord. Ingen problemer. På vei tilbake til Hamar, og på vei ut av Sandefjord kom Drivetrain Malfunction meldingen igjen. Samme prosedyre. Stopp og start fiksa det.
Så i dag, i -15, ville ikke bilen starte. Jeg hører innslagsmagneten slår. Så dukker det opp en melding på displayet som sier Ignition Fault, don't turn of engine (var ikke en gang starta opp).
Sjekka spenninga på batteriet igjen. 12.05V. Fikk min far til å komme med sin bil for å starte med start kabler. Hørte turtallet på min fars bil fallt ganske betraktelig da jeg koblet den til min bil. Men den vil fortsatt ikke starte. Er en Mitsubishi ASX 1.6 bensin. Sikkert ikke verdens største batteri i den, men likevel. Det er verdt å ta med at det har vært veldig kaldt hele denne perioden. Jeg har også vært i kontakt med Vianor for å sjekke at de har registrert det nye batteriet mot bilen. De bedyrer de benyttet BMW's prosedyrer. Jeg vet ikke, og har ikke mulighet til å sjekke. Jeg har kun en generisk OBD2 scanner.
Noen her inne som har en idé? Kan det være at bilen ikke lader skikkelig? Jeg målte 14,7V med bilen i gang, så det skal ikke være noe galt med dynamoen vil jeg tro. Bilen har gått 83.000. Den står til lading nå med en 4A lader. Det er bikjekaldt, så det tar sikkert litt tid.
Mvh Jørn