Gå til innhold

Myndighetene

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    X3 F25

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Myndighetene's Achievements

  1. Det er jeg som roter noe kraftig. Sorry folkens! Selvsagt var jeg der. Men bruker engelsk meny da det er lettere å finne hjelp på nettet. Men special functions/spesial funksjoner...jeg burde tatt den 😂 Litt stressa. Den menyen jeg er i der, er hvor jeg leste av statistikk om batteriet. Når det ble byttet, type, ladehistorikk, etc. Men ett steg opp gir tilgang til Replace Battery menyen. Der er det 3 valg, og ikke 2 som du ser i skjermbildene våre. Denne brukte jeg. Der fikk jeg registrert det, men fikk altså ingen valg om å endre type batteri/AH:
  2. Takk for svar! Nå ble såpass teknisk at det går litt over mitt hode. Men jeg skal ta med meg telefonen ned i bilen og lese hva du skriver samtidig som jeg surfer på BT scanneren. Men jeg har vært inne på alt av menyer, og jeg kan ikke finne noe som ligner på spesialfunksjoner. Batteriet ble kjøpt ifbm en kampanje Vianor hadde med 20% avslag. Jeg ga 3000 for selve batteriet pluss montering. Ser nå på nettet at dette batteriet koster 2500. Så jeg føler litt lurt. Men som du sier, EC, jeg bør vel kanskje være litt forsiktig. Men det slo meg med en gang da jeg så det sto at batteri sist var byttet ved 0 km.
  3. Jeg har nå skaffa meg et OBD diagnose verktøy. Som jeg misstenkte hadde ikke Vianor registrert batteriet. Det sto fortsatt på 90AH, og ble skiftet ved 0 km. Mao, bilen tror fortsatt at det er det originale batteriet som sitter i bilen. Jeg fikk registrert batteribytte, men jeg får ikke til å endre størrelsen fra 90 til 80AH. Jeg får en melding som sier: To register the new battery size or an other battery type, now carry out the following retrofit in diagnostic tools: -Battery. Skjønner ikke noe av den meldinga, og finner ingen andre menyer med den teksten. Noen som vet? Det var også en del feilmeldinger som jeg sjekka og sletta. Lurer på om feillmld om terminal 15 kan ha noe med at jeg ikke får fullført registreringa? Legger ved skjermbilder.
  4. Takk igjen EC! Jeg ringte verkstedet hos Sulland på morran i dag. Lang ventetid der. Men han ba meg for øvrig forsøke å strekke en startkabel fra jordingspunktet oppå høyreskjermen til jord ett annet sted. Han misstenkte en "oppspist" jordledning. Prøvde det, og festa den andre enden til motoren. Første startforsøk var det ikke liv. Slo av å på tenninga, og forsøkte igjen. Starta på 2. forsøk. Stoppa den igjen, og får ikke mere start. Rare greier.
  5. Nå vet vel hverken du eller jeg om det er krypstrøm som er problemet. Da hadde jeg ikke laget denne tråden, men reist på et verksted. Defor syns jeg det er et naturlig sted å starte i og med alle feilmeldingene jeg fikk etter jeg var der. Om det viser seg at de ikke har gjort det korrekt ihht rutiner, så må de jo først og fremst rette opp i det. Og jeg går ut i fra at batterier kan ha produsksjonsfeil som alle andre ting. Ja, jeg har lest det samme selv. Derfor lurer jeg på om den lader optimalt til tross for god spenning under belsastning. Men akkurat nå får jeg ikke bilen noen sted uten veihjelp. Så spørsmålet er om den skal taues til Vianor eller Sulland (BMW). Ang. 80AH vs 90AH tror jeg ikke det er problemet. Dessuten er det 80AH som dukker opp på alle nettsteder hvis jeg legger inn reg. nr.
  6. Takk for svar begge to! Riktig vei er vel å besøke Vianor før turen går til Sulland. Men jeg vil gjerne ha mest mulig kjøtt på beinet før jeg trår over dørterskelen til verkstedet. Hører skrekkhistorier. Men om det nå er spenningsproblemer, er det ikke da litt rart at den ikke startet med startkabler? Inspiserte starteren, men kunne ikke se noen ytre tegn. Kabler satt som de skulle. Mtp at jeg kjørte 52 mil i går så bør det være nok til at batteriet er fulladet. Hvis det er krypstrømsproblemer, så vil det si at den har trukket 4A i timen fra fulladet til tom på 20 timer. Hva i all verden kan trekke 4A utenom hovedlys? Syns det høres mye ut. Derfor lurer jeg på om bilen lader batteriet optimalt til tross for at jeg måler 14,7 under belastning.
  7. Hei alle sammen! Min første post, så mulig den ikke er postet rett sted. Men jeg prøver meg. Blir kanskje en litt lang historie, men "here it goes": Bilen er en 2013 X3 (F25) Det startet med at jeg fikk en melding i displayet som sa: Increased battery discharge when stationary. Jeg målte da batteriet til 12,08V. Lada det opp, men meldingen kom fort tilbake igjen. Så jeg slo til på en batterikampanje hos Vianor. Satt ett 90AH batteri originalt, ble byttet med ett 80AH Sønnak batteri. Det funka greit et par dager før jeg en (kald) morgen skulle starte. Da spratt turtelleren (og motoren) opp til 2000 rpm, før den etter ett par sekunder spratt opp til 4000 rpm. Stoppet og startet, og alt var normalt et par dager. Så dukket det opp en "Drivetrain Malfunction" melding i displayet. Nok en gang var stopp og start nok. Meldinga forsvant. Lada det nye batteriet over natta. Kjørte så i går strekningen Hamar - Sandefjord. Ingen problemer. På vei tilbake til Hamar, og på vei ut av Sandefjord kom Drivetrain Malfunction meldingen igjen. Samme prosedyre. Stopp og start fiksa det. Så i dag, i -15, ville ikke bilen starte. Jeg hører innslagsmagneten slår. Så dukker det opp en melding på displayet som sier Ignition Fault, don't turn of engine (var ikke en gang starta opp). Sjekka spenninga på batteriet igjen. 12.05V. Fikk min far til å komme med sin bil for å starte med start kabler. Hørte turtallet på min fars bil fallt ganske betraktelig da jeg koblet den til min bil. Men den vil fortsatt ikke starte. Er en Mitsubishi ASX 1.6 bensin. Sikkert ikke verdens største batteri i den, men likevel. Det er verdt å ta med at det har vært veldig kaldt hele denne perioden. Jeg har også vært i kontakt med Vianor for å sjekke at de har registrert det nye batteriet mot bilen. De bedyrer de benyttet BMW's prosedyrer. Jeg vet ikke, og har ikke mulighet til å sjekke. Jeg har kun en generisk OBD2 scanner. Noen her inne som har en idé? Kan det være at bilen ikke lader skikkelig? Jeg målte 14,7V med bilen i gang, så det skal ikke være noe galt med dynamoen vil jeg tro. Bilen har gått 83.000. Den står til lading nå med en 4A lader. Det er bikjekaldt, så det tar sikkert litt tid. Mvh Jørn
×
×
  • Opprett ny...