Hei alle sammen, jeg trenger litt hjelp her om det er noen som kan hjelpe meg.
Jeg solgte min X5 2017 Hybrid modell for 2 år etter kun å ha hatt den i et halvt år ør jeg igjen solgte den til en ny eier og han har nå tatt kontakt med meg nå 1 mnd før garanti løp ut men nesten 2 år etter jeg solgte bilen til han, med nå det som nye eir hevder er total motorhavari.
Så til saken:
Bilia/BMW hevder at bilen har vært tunet og at det er oppdaget endring i SW på bilen mellom en periode der jeg sto som eier av bilen. Jeg har ikke endret noen ting som helst på denne bilen og har ingen opplysninger å komme med bortsett fra at den har hatt 1 bremseveskeservice på BMW.
Noe tid før salget av bilen gikk den i nødmodus( mistet all motorkraft) og jeg dro da til BMW hvor de sjekket bilen inne på verksted og kjørte prøvetur 2 x hendte dette uten at BMW klarte å gjenskape feilen, ved stans av bil og start igjen var "feilen" borte og de fant ingen feilkoder, feilen opplevde jeg to ganger men like raskt som den kom så var den borte og jeg slo meg til ro med at feilen om det var noen var fullstendig borte....
Nå i ettertid hvor ny eier har fått motorhavari 2 år senere (pga for høyt trykk på sylinder 4 sier BMW) opplyser BMW til meg at ja de husker at jeg var innom 2 ganger med motorfeil men at de beklageligvis ikke registrerte det på meg eller bilnummer da det var besøk utenfor servicebesøk?!?
Seriøst, kan man dra på nødservice uten at det blir registrert noen ting om hva kunden har opplevd, og det attpåtil på et sted jeg har vært på service for bremseveskebytte før så jeg er en registrert kunde?
BMW har laget en rapport som ny eier mener han kan bruke mot meg for feil opplysninger gitt av meg som selger men at evt Software nå er blitt borte når BMW har sjekket etter feil ?
Jeg har ikke gitt noen feil opplysninger og jeg forstår faktisk ny eier frustrasjon da han hadde bil med garanti men at BMW nekter å bytte motor under garanti.
BMW har også gitt ny eier en rapport om at bilen ved havari går kun på 2 eller 3 sylindre og at ISTA har registrert motortuning med feiltenning på sylindre og motorstyring men at en kollega mistenkte at dette kom fra selve feilsøket så de slettet så minnet og startet opp igjen og da vises det feil på sylinder 4 som mangler kompresjon og at BMW deretter søkte med kamera hvor de ikke fant noen åpenbare feil at det ikke var noen åpenbare feil på sylinder som skulle tilsi 0,0bar kompresjon.
BMW anbefaler så eier om motorbytte siden det blir billigere for nye eier.
Enden på alt dette er at ny eier har satt inn ny motor på Motorbytte 360, for deretter å dra til BMW for videre hjelp med bytte der de konkluderer med at de måtte bytte en 0 ring på veivhusrør men at videre søk tilsa for fet blandingsforhold og at de deretter kjører en SW oppgradering på bilen men at de også måtte bytte alle injektorer som da fikset alle problemer.
BMW hevder i rapporten at en ung mekaniker som hevder at bilen har fått for høyt drivstofftrykk og en høyere belastning en det som motoren har vært designet for og at han aldri i sine 4 år som mekaniker har vært nødt til å bytte alle injektorer på en N20 motor
Det jeg synes er veldig spesielt er hvordan kan:
1. BMW hardnakket hevde at bilen har vært tunet av meg noe den ikke har vært og at den har først fått endret SW så er den nå borte?
2. Kan ikke BMW N20 hybridmotor ha hatt feil på sylinder 4 også tidligere, ref mine 2 besøk hos BMW med bil i nødmodus og følelse av 30% kraft på motor?
3. Er det helt ukjent at BMW X5 N20 (hybrid) får motorfeil på sylinder?
4. Om BMW og ny eier fortsatt hevder, noe de gjør at jeg har endret på SW som så er borte, må de ikke i det minste begrunne/bevise det noe jeg synes er rart da jeg IKKE har endret noen ting på bilen og om SW er borte hvordan kan jeg vite noen ting om dette
5. Om BMW har hatt bilen 2 ganger inne på nødservice for feilsøk da jeg kjørte til dem, kan ikke de dengang ha gjort noe med SW siden datoene samsvarer med når BMW sier at SW er endret?
All hjelp tas imot med stor takk da jeg er ekstremt frustrert over dette.