Søker litt råd og hjelp fra BMW-leieren:
Har en Range Rover L322 TD6 2003 med BMW 3.0 M57 motor. Ca 300.000 km
Problem: Ved skikkelig pådrag f. eks opp lange bakker med/uten henger, påkjøringsfeltet på motorveier etc går den fint en stund, så slår den ned på effekten 5-10 sekunder før den kommer seg igjen. Vanlig kjøring uten mye pådrag merkes ingenting.
Diagnosen min viser at den slår av på dieseltrykket ved en gitt belastning. Har byttet en dieselpumpe, dieseltrykksensorer, gått over alle dysene, sjekket/byttet turboslanger etc.
Teorien min nå er at den slår av på dieseltrykket pga turbotrykket, har tatt ut turboen og den er ok nok selv om den sikkert trenger å byttes. Men aktuatoren vet jeg ikke om åpner som den skal. Kan dette skyldes at den overbooster og derfor slår av dieseltrykket for å spare motoren?
Eller om den åpner for tidlig og derfor vil at den skal får mer mindre diesel? Har byttet vakumslangene til turbo.
Mellom turboen og vakumklokka sitter det en elektronisk sak som styrer vakumet, er dette noe som kan feile?
NOTE! Den skal være chippet men det er ikke verifisert, 2,5 tonn 4x4 er uansett ikke veldig rask, og skal helst kjøres med britisk verdighet :-)
På forhånd takk for råd og tips!
JE