Gå til innhold

Toga

Medlem
  • Innholdsteller

    36
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er det. Ble ikke vitenskapelig målt. Men 21-22mm er igjen. I allefall ikke under 21. 24 er bredde på ny skive.
  2. Spiller det noen rolle om det brukes bremsevæske fra forskjellige produsenter? Får ikke tak i mer Febi over natta
  3. Sett igjennom videoen. Men ble usikker på om jeg skal lufte hele veien rundt først eller om det skal utføres underveis i luftesekvensen i Ista. Her var caliperen av i en drøy time og det var nok 3-4 dl som hadde rent av. Usikker på hvor «tomt» det ble. Hvis det lurte seg luft ned i bremseforsterkeren så hvor mye må jeg for eksempel flushe før jeg kan forvente å se luft. Men hvis Ista programmet «lufter» så er det ikke noe stress. Men kan være en fordel å bytte ut, vet ikke når det ble gjort sist.
  4. Hva mener du med egent verktøy? Er det eget verktøy som måler bremseskiver? Holder ikke skyvelær?
  5. Har Ista så det er ikke noe problem. Så får jeg reise innom og kjøpe trykktank på Biltema.
  6. Trenger ikke trykk når jeg kjører lufteprogrammet i Ista? Du syns jeg skal bytte skivene? Trodde kanskje ikke det var nødvendig når det er såpass mye igjen. Men det er en slitekant der.
  7. Jada, det gjør den. Men prosedyren i Ista sier på det ene steget at det skal være 2 bar på beholderen pluss at pedalen må trykkes ned under luftinga. Så er jo spørsmålet om bremsene bak må luftes også. Siden jeg ikke vet om bremsesystemet faktisk fylte seg med luft. Var ca 3-4 dl som hadde kommet ut av bremseslangen mens caliper var demontert.
  8. Overhalte fremre calipere i helga. Mens jeg drev med den første så glemte jeg å plugge bremseslangen. Ganske så fortvila når jeg oppdaga at tanken hadde tømt seg, klarte ikke se om den var helt tom eller ikke. Fikk montert opp første sida og fikk hjelp av fruen til å pumpe bremsepedal, det tok litt tid. Fikk ut all luft men klarte ikke bygge opp trykket, stempelet strammet seg ikke. Tok like greit og fiksa caliper på motsatt side, plugga denne gangen. Denne gikk mye greiere å få lufta ut, men nå stramma stempelet seg opp også på begge to. Men jeg stoler ikke helt på at jeg ikke har fått luft inn generelt sett. Har sett igjennom prosedyren i ISTA, men den krever at man bruker en trykktank på beholderen. Stemmer det? Ifølge den skal man i et steg av prosessen ha 2 bar trykk samtidig som man betjener bremsepedalen. (Selvfølgelig måtte jeg finne ut dette på en søndag og alt er stengt, veldig typisk). Nå bytta ikke jeg skiver, kun klosser. Masse igjen av skivene, men det er en kant der. Kan den være til hinder for noe? Når bremsene betjenes så trykker stempelet klossene inntil skivene, men i det øyeblikket pedalen slippes så blir det ei lita glippe igjen. MYE bevegelse i caliper når jeg gjør det.
  9. Av med dekslene igjen. Vel vel. Verdt et forsøk. Selv om jeg fikk bryti litt på stagget der den er festet på braketten så fikk jeg ingen umiddelbar følelse av at noe var løst.
  10. Hvir er denne braketten? Fra støtdempertårn til torpedovegg? Har mange timer foran der men aldri tenkt over det. Alt av bilter for øvrig forstilling er sjekka.
  11. Veldig diffust spørsmål. Men har en 2008 525d e61. Det klikker og klakker fra etated foran, men ikke konsekvent. Det kan skje når jeg svinger i rolig fart, kjører over humper, alt som på noen måte gir bevegelser i noe foran. Lyden kan komme ved nesten hver eneste hump den ene dagen og ingenting neste dag. Men det har blitt verre. Det er bytta fjærbeinslager, støtdemper, forstillingsdeler, stabilisatorstag. Har sjekket bremsene, bolter, skiver og klosser. Til og med byttet styrestag, noe som var helt bortkasta. Er helt rådløs egentlig. Virker som lyden flytter seg rundt. Først venstre, så høyre og av og til midt i. Noen ganger kan jeg føle lyden fysisk i bilen.
  12. Kan sjekke. Leste noe om det der at hvis abs sensor ikke satt riktig så kunne en få noen ymse tilbakemeldinger i pedal.
  13. Takk. Da starter jeg med fjæra og glidepinner. Får håpe set hjelper, også på "kneppet".
  14. 2015 F11 520d xdrive. Knirker i høyre caliper når jeg trykker på bremsen. Kommer også noe som føles som et "knepp" i pedalen. Mest fremtredende når jeg står stille eller kjører sakte. Ingen lyd fra bremsene ellers under kjøring. Skiver og klosser ser bra ut. Har demontert og smurt opp baksiden av klossene og sporene klossene sitter i. Smurte samtidig opp glideboltene. Sjekket boltene for festebøyla til caliper. Litt rådløs.
  15. Termostatene er nye. Fant ut av det. Veksleren som sitter på toppen av evaporator er en kombiveksler. La oss håpe det aldri blir lekkasje på den. Men lurer litt på hvorfor jeg har feil på auxiliary water pump, når jeg ikkebhar funksjon for å varme kupeen med restvarme på bilen. Er vel stort sett for de som har park varmer.
×
×
  • Opprett ny...