Gå til innhold

Toga

Medlem
  • Innholdsteller

    41
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Toga's Achievements

  1. Er forsåvidt ikke med på påstanden om at FAG lager lager av høyere kvalitet enn SKF. Men spiller ingen rolle hvis bruker monterer feil. Det var skikkelig gøy. Skal innrømme at det dog er forskjell på ting. Ved oljeskift ifjor kjøpte jeg Bosch oljefilter, måtte skrape opp hullet med en kniv for å få det på. Ikke var var det med o-ringer heller. Nå kjøpte jeg Mahle og det gikk rett på med nye o-ringer. Vel da blir det fullt bytte med Lemförder. Var veldig stor forskjell når jeg kjøpte delene. Men hvis dere mener at Febi bare er skrap så får jeg vel bare føye meg etter det. Men jeg klar ikke for alt i verden å fremprovosere lyder av noe slag utenom kjøring. Tårnlagrene er nå gode ingen lyder derfra. Det hører jeg forskjell på.
  2. Har vært ganske så konsekvent på bruk av Febi Bilstein og aldri hørt noe negativt om de. Demperne ble KYB og tårnlagre er SKF, og mistenker at SKF vet hvordan man lager et lager. Bestilt nye kyllingbein fra Lemförder siden de er de eneste komponentene som er av det billige slaget og som har fått kanskje i overkant røff behandling mens jeg har drivi med andre ting.
  3. Det er flere ting. Men det er sjelden når begge hjulene treffer noe samtidig som en fartsdump. Men heller når hjulet treffer en liten kant/kul, grusvei høres ut som om bilen er klar for dynga. Jeg heller mot høyre side. Kona er nå plutselig livredd for å kjøre bilen. Men nå har jeg sjekket bolter så mange ganger Men så er det det at bilen går så hardt på underlaget. Kan det være at hvis armer i for og bakstilling er skrudd til når bilen er jekka opp. Så blir det såpass med spenn i understellet at alt av understell havner inn i karosseriet?
  4. Det er fordi det er diffust. Ikke nødvendigvis konsekvent. Kan minne om løse klosser ved bremsing. Men finner ikke noe løst. Av forstillingsdeler har jeg brukt Febi Bilstein. Tårnlager er SKF. Dem har jeg ødelagt en gang tidligere etter en uke fordi jeg satte ei skive feil vei. Men jeg har vært inni forsillinga så mange ganger at det er fristende å bytte "kyllingbeina" igjen. Første som ble bytta på bilen for et par siden og tror kanskje de var av den billige typen. Vært på og av x antall ganger og fått en del juling. De ser spinkle ut.
  5. Jeg holder på å bli sprø. Finner ikke ut av hvor denne klakkinga og klunkinga kommer fra. Sist sjekket jeg bremseklossene for å se om det var noe klaring mellom de og bøyla. Jekka opp og spant hjulet rundt og trykka på bremsen men ingen lyd da. Har bytta det sim er av bærearmer foran inkludert foringer stabilisatorstag, dempere og tårnlager. Har sjekka senterbraketten til avstiver som sitter festa i torpedoveggen. Den ene bolten kunne jeg dra litt til på, ikke løs men ikke fast heller. Boltene braketten er festet med satt dønn. Har sjekka plastdekselet under motoren for å se om det kunne være noen løst der, ikke noe der heller. Det er litt diffust men det kommer gjerne ved bremsing og litt styring. Komplette styrestag er også bytta. Kan også nevne at jeg syns bilen går litt «hardt». Det er mye underlag som forplanter seg opp i bilen, det er også en del rumling. Selv nå med vinterdekk og mye gummi, 17». Belger bak er bytta, ingen feil der og høyden er riktig. Har prøvd å bryte og bende så godt jeg kan når jeg har jekka opp bilen foran, men jeg klarer ikke tilføre nok kraft som ved kjøring uansett hvor forbanna jeg måtte være. Håper noen har tips, jeg er rådløs? Hadde det vært hjullagre så ville jeg vel kunne kjent det når jeg bryter litt på hjulet når den er jekka opp, eller?
  6. Det er det. Ble ikke vitenskapelig målt. Men 21-22mm er igjen. I allefall ikke under 21. 24 er bredde på ny skive.
  7. Spiller det noen rolle om det brukes bremsevæske fra forskjellige produsenter? Får ikke tak i mer Febi over natta
  8. Sett igjennom videoen. Men ble usikker på om jeg skal lufte hele veien rundt først eller om det skal utføres underveis i luftesekvensen i Ista. Her var caliperen av i en drøy time og det var nok 3-4 dl som hadde rent av. Usikker på hvor «tomt» det ble. Hvis det lurte seg luft ned i bremseforsterkeren så hvor mye må jeg for eksempel flushe før jeg kan forvente å se luft. Men hvis Ista programmet «lufter» så er det ikke noe stress. Men kan være en fordel å bytte ut, vet ikke når det ble gjort sist.
  9. Hva mener du med egent verktøy? Er det eget verktøy som måler bremseskiver? Holder ikke skyvelær?
  10. Har Ista så det er ikke noe problem. Så får jeg reise innom og kjøpe trykktank på Biltema.
  11. Trenger ikke trykk når jeg kjører lufteprogrammet i Ista? Du syns jeg skal bytte skivene? Trodde kanskje ikke det var nødvendig når det er såpass mye igjen. Men det er en slitekant der.
  12. Jada, det gjør den. Men prosedyren i Ista sier på det ene steget at det skal være 2 bar på beholderen pluss at pedalen må trykkes ned under luftinga. Så er jo spørsmålet om bremsene bak må luftes også. Siden jeg ikke vet om bremsesystemet faktisk fylte seg med luft. Var ca 3-4 dl som hadde kommet ut av bremseslangen mens caliper var demontert.
  13. Overhalte fremre calipere i helga. Mens jeg drev med den første så glemte jeg å plugge bremseslangen. Ganske så fortvila når jeg oppdaga at tanken hadde tømt seg, klarte ikke se om den var helt tom eller ikke. Fikk montert opp første sida og fikk hjelp av fruen til å pumpe bremsepedal, det tok litt tid. Fikk ut all luft men klarte ikke bygge opp trykket, stempelet strammet seg ikke. Tok like greit og fiksa caliper på motsatt side, plugga denne gangen. Denne gikk mye greiere å få lufta ut, men nå stramma stempelet seg opp også på begge to. Men jeg stoler ikke helt på at jeg ikke har fått luft inn generelt sett. Har sett igjennom prosedyren i ISTA, men den krever at man bruker en trykktank på beholderen. Stemmer det? Ifølge den skal man i et steg av prosessen ha 2 bar trykk samtidig som man betjener bremsepedalen. (Selvfølgelig måtte jeg finne ut dette på en søndag og alt er stengt, veldig typisk). Nå bytta ikke jeg skiver, kun klosser. Masse igjen av skivene, men det er en kant der. Kan den være til hinder for noe? Når bremsene betjenes så trykker stempelet klossene inntil skivene, men i det øyeblikket pedalen slippes så blir det ei lita glippe igjen. MYE bevegelse i caliper når jeg gjør det.
  14. Av med dekslene igjen. Vel vel. Verdt et forsøk. Selv om jeg fikk bryti litt på stagget der den er festet på braketten så fikk jeg ingen umiddelbar følelse av at noe var løst.
  15. Hvir er denne braketten? Fra støtdempertårn til torpedovegg? Har mange timer foran der men aldri tenkt over det. Alt av bilter for øvrig forstilling er sjekka.
×
×
  • Opprett ny...