Gå til innhold

e36 320ia

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om e36 320ia

  • Bursdag 07/13/1998

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    e36 m50b20ia/ e36 s50b32

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

e36 320ia's Achievements

  1. Jeg beklager sent svar fra oss. Vi har stor pågang for tiden, kombinert med endringer i bemanning. Denne typen ‘’styling’’ lar seg i utgangspunktet godkjenne uten krav til TÜV-dokumentasjon (selv om det er en fordel å ha dette). De nasjonale kravene er angitt i retningslinjene for ombygging av bil som er 30 år og eldre, og sier bla. følgende om utvendig ombygging av karosseri. Her er det noe usikkert for meg om kravene til radie er tilfredsstilt med den diffuseren du har sendt bilde av. Jeg anbefaler at du leser deg opp på kapittel 25 i retningslinjene, hvor alle kravene til både radier og ‘’utstikk’’ står beskrevet, slik at du kan måle litt på diffuseren. LTW vingen vil jeg tro er innenfor kravene. Retningslinjene finner du her, under fanen bil eldre enn 30 år: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/ Forutsetningen for å følge disse kravene er i utgangspunktet at bilen er 1995 modell eller eldre. Dersom den er nyere, vil det helt klart være fordelaktig å fremskaffe TÜV-dokumentasjon fra produsenten av diffuseren.
  2. litt info til de som tenkere å gjøre det samme.. Takk for din henvendelse til Statens vegvesen Generelt svar Vi forstår at du ønsker veiledning angående godkjenning av luftfjæring. Oppgitt informasjon: Kjennemerke: RH15181 Merke: BMW Registrert første gang: 1994 modell Kjøretøyet omhandles av: Bilforskriften (2022) – Administrative del. Tekniske krav til kjøretøy – Teknisk del, avhengig av når kjøretøyet er førstegangsregistrert. Vurdering: Ombygging av kjøretøy omhandles av Bilforskriften (2022) administrative del. Legger ved noen utklipp fra bilforskriften. § 2-3 - Søknad om godkjenning: Den som søker om godkjenning, er ansvarlig for å legge fram de opplysningene som er nødvendige for at godkjenningsmyndigheten skal kunne gjennomføre godkjenningen. Søkeren er også ansvarlig for at opplysningene leveres strukturert og er korrekte og fullstendige. (3) Den som søker om godkjenning, må dokumentere utført arbeid og benyttede delers/komponenters opprinnelse. Dokumentasjon for utført arbeid kan være dokumentasjon fra verksted, egenerklæring når arbeid er utført av kjøretøyeier selv på eget kjøretøy, foto eller lignende. Dokumentasjon for deler kan være registreringsdokumenter, fortollingsdokumentasjon, kjøpekontrakter, salgsmelding, kvitteringer, foto, egenerklæring eller lignende. Den som søker om godkjenning av bil og tilhenger til bil må selv bære omkostningene i forbindelse med godkjenningen, så som dokumentasjon, prøvinger, kontroll av produksjonsoverensstemmelse mv. § 7-2 – Krav om dokumentasjon for endrede kjøretøy: For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Dokumentasjonen kan være utstedt av teknisk prøveinstans, kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Luftfjæring skal godkjennes og dokumenteres som beskrevet i § 7-2 p.2. Luftfjæring er godkjenningspliktig og skal stå i vognkort, jf. § 2-6 Fremstilling for ny godkjenning. § 2-6 - Fremstilling for ny godkjenning: Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet, eller følger av de enkelte bestemmelser i denne forskrift. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper. § 7-3 - Godkjenningspliktig endring: i. Endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet, eller der det følger av de enkelte bestemmelser i denne forskrift. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper. Når kjøretøyet er endret: Bestill time på en trafikkstasjon. Ta med dokumentasjon på senkesett/luftfjæring. (f.eks Tüv) Ha med målebrev på firehjulsmåling. Bilen kan kjøres til trafikkstasjonen med prøveskilter eller fraktes med bilhenger. Gebyr på trafikkstasjonen er 1070 kr per i dag. Dersom dokumentasjonen krever annen endring, må det utføres som beskrevet, som justering av lys, bremser og lignende. Dette er ikke et vedtak. Det vil være opp til kontrolløren på trafikkstasjonen å beslutte endelig vedtak.
  3. hei, tenkte å få gokjent luftsenken på bilen min. men er litt red for at de skal ta meg på bakre defuseren er dette lovelig/ noe de bryr seg om på teknisk? står også montert gulelykteglass på bilen. 1994mod 316i gokjent ombygd s50b32. Er noen kloke hoder her som kan svare meg på dette? eller er det bare å maile teknisk med engang.
  4. ja, takk for svar. skal prøve å få skanna den i dag
  5. Min venn sin e90 vil ikke starte etter en kjøretur. den sveiver, men vil ikke starte. så starter den igjen etter et par timer. det er en bmw 316i og følgende lys tennes når den ikke vil starte (dtc, motorlampe og håndbrems alle gule lamper) de slukkes etter at han tar ut nøkkelen. noen forslag? batteriet er bra og dynamo(er også byttet reg kjede nylig) BMW N43
×
×
  • Opprett ny...