Gå til innhold

Bygge stereo i E38?

Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt i besittelse av en 97-mod. E38 725tds, og har derfor et par spørsmål angående utbygging/viderebygging av original stereo. Vet det er diskutert mye om stereo til E38 her tidligere, men fant ikke direkte svar på det jeg lurer på.

Bilen har originalt TV, navi og kassettspiller med cd-veksler. Det jeg da lurer på er om det er mulig å bygge videre på dette anlegget uten å bytte ut spilleren? Tenkte da på litt mer kraft hovedsaklig bak i bilen i form av oppgradering av høyttalere i hattehylla, montering av forsterker og evt en aldri så liten sub.

Altså, er det uttak for forsterker et sted på dette originale anlegget? Finnes det evt. noe originalt tilleggsutstyr å få kjøpt i form av forsterker/sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

finnes hatthyller med innebygget basskasse. regner med den er til å plugge i orginal anlegget. jeg har hatthyllen men ikke kassen. byttet til hylle med gardin og den hyllen jeg kjøpte var orginalt med bass. men den trengte jeg ikke. så kjøpte ikke kassen. regner med nautiluz her på forumet fortsat har den. han vet også det som er verdt å vite om stereo i bmw.

kassen ser slik ut.

rrrokvegcc9lh8aid8ch.jpg

hyllen med basskasse under ser slik ut.

d88860szfiy5vcvdzfl2.jpg

f3fqzd2bzdsi3ztxu10d.jpg

ser nettingen til høyttalerene på sidene av hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Men nå har jeg hatthylle med elektrisk gardin, så akkurat den funksjonen ønsker jeg hvertfall å beholde.

Jeg får vel demontere noen deksel og div. der bak sånn at jeg får tatt en kikk på originalkomponentene som allerede er der. Eksisterer det en signalutgang eller to så hadde det naturligvis vært gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes mange hyller. uten bass og gardin. med bass og gardin. med gardin uten bass. mulig det også er med bass uten gardin. men det har jeg faktisk ikke sett.

min orginale hylle var en hel del uten bass og gardin. satt inn gardin. den hyllen er 2 delt. så gardin delen er ikke fast i bass delen. har du de netting hullene som du så på bildet av min bil så har du bass. er de ikke der er det ikke bass under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hel hatthylle uten noe gitter til høyttalere. Vet du hva som finnes under de "koppene" på hatthylla? Er det plass til å montere f.eks. et lite frontsett/en liten høyttaler der?

Fant en link til modifisering av original stereo i E39, så da tenkte jeg kanskje at det går an å gjøre det samme på E38. Her får de hvertfall koblet seg inn på anlegget via høyttalerutgangene på originalforsterkeren til Hi-passinngang på en annen forsterker. Dette forenkler jo prosessen med å montere egen sub hvertfall:

http://www.bmwtips.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min orginale hatthylle var litt lavere enn den jeg har nå. så de toppene der jeg har netting til høyttalerne er litt høyere enn den gammle hyllen min.

var også fullt av skumgummi under hele hatthyllen. dette fjernet jeg i min bil da jeg byttet. så jeg har ikke noe isolasjon under der lenger. men er mulig du får plass til noe under der.

du kan se på www.E38.org der er det masse tips og triks og info om E38. kanskje du finner noe info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har i grunn slått fra meg dette med den originale hatthylla med sub, siden jeg har en 12" RF jeg kan bygge en lukket kasse til og montere i bagasjerommet i stedet. Men tenkte likevel å få oppgradert originalhøyttalerne inne i bilen, samt supplere med litt lyd fra hatthylla. Vurderer å montere et brukbart frontsett i hatthylla i stedet for å gå for tradisjonelle 6x9" fulltonehøyttalere (de er så storromma). Bassen vil jeg likevel få fra subben i bagasjerommet.

Noen sp.mål angående dette:

Hvordan bør jeg evt. plassere et frontsett i hatthylla på en E38?

Leker litt med tanken på å montere mellomtonene på de "koppene" bak nakkestøtta (dersom det er plass til magneten under vel og merke), og diskantene på yttersiden av "koppene". Mellomtonene blir i såfall vendt bakover, men lyden tror jeg blir reflektert inn i cupèen likevel. Eller bør jeg montere mellomtonene ved siden av "koppene", altså inn mot midten?

Erfaringer noen?

Sånn ser altså hatthylla mi ut (ikke elektriske nakkestøtter):

wvzj3jsnyxmf55e8s8mn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bygget litt på original stereo i e-38, på venstre side i bagasjerom er forsterkeren (under cd skifter og navigasjon) det er en for forsterker og en effekt forsterker der.... det var det på min (1998mod 725da)

jeg kobblet meg bare innpå 2 av signal kablene til for forsterkeren og styre strømmen som kommer forfra i bilen og kobblet det til en monoblokk jeg hadde (rockford fosgate 1501db) strømmen tok jeg bare fra batteriet som er på høyre side bak! det ble bra trøkk i bilen av det, og med subb trengte jeg ikke så mye bass på det originale anlegget og da kunne jeg spille bra høyt uten ulyd eller skurring...

subben monterte jeg i rommet for reserve hjulet,(isolerte litt med glava for å få en mykere bass og dempe lyd så det ikke "skrangla" så mye utenfor bilen) etter at bildet ble tatt monterte jeg ett 15mm plexiglass ca 4 cm over subben slik at det ble en kanal for bassen mot baksete ryggen, platen som subben står i på bildet ble byttet ut mot en 30mm mdf plate. så alt ble skjult under matta i bagasje rommet utenom en kondensator....zh1lpqb6hzxbdjkv7q8m.jpgy5pr4vcnujx8funbg5b3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bra lyd i et frontsett uten å ha bra kasser til dem, prøvde det i hatthylla på en 525i E-34 jeg hadde men det funka ikke, bedre å få et bra front sett foran i bilen, da trengs det egentlig ikke høytalere bak er min erfaring.

Du får jo frontsett som passer der original høytalerne står uten å gjøre noe "avansert" ! selv har jeg bare brukt rockford fosgate når jeg har bygd anlegg i bil, synes det får den beste lyden i bmw!! bildene er fra 525'npufustax3fvcaie5o6ao.jpg8jazs3tttzvlatd7vqvq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips her gutter :)

Er selv fan av RF-produkter når det gjelder sub og forsterker, men frontsett er jeg ikke sikker på hvilket merke jeg skal velge ennå. Må jo finne noe som passer inn på de originale festene.

Men dere mener altså et jeg ikke trenger noe mere lyd fra hatthylla deresom jeg oppgraderer de originale høyttalerne i bilen, og i tillegg monterer sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring ja, men det er mulig andre har andre erfaringer og ikke er helt enig i det!! men til meg funka da meget bra, jeg kjøpte det største rf frontsettet som var i 5 1/4" husker ikke størrelsen helt! måtte kun modifisere diskant holderne litt.... mellom tonene passet rett inn! men sjekk målene på elementene før du kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. jeg fjerna orginal hylla. fjerna isolasjonen. og innstallerte nye hylla uten isolasjon. metall hylla som er under isolasjonen er full av hull. så da kommer lyden fra de tre 12" i bagasjen lettere inn i bilen. mulig lyden også slipper lettere inn gjennom høyttaler nettingen også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...