Gå til innhold

Mitt lille bygg i E39 Touring med DSP


Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg takke Custom for utrolig mye hjelp til prosjektet mitt og for svar på mange spørsmål :D Utrolig deilig å ha en person en kan ha kontakt med underveis!

Har en 97' E39 528ia med forholdsvis mye utstyr, og desverre DSP 1 pakka, med 4:3 skjerm, forsterker, navi, cd-veksler, telefon osv. Sikkert veldig ålreit i 1997, men desverre var ikke jeg helt fornøyd med dette. Etter mye lesing og snoking skjønte jeg fort at det ikke var mange løsninger som var plug and play.

Bilen :)

20120807_125445.jpg

Det første jeg gjorde var å få ordna en budget aux tilkobling ved å klippa av kontaktene til kassettspilleren og lodde på phono kontakter på + og -, høyre og venstre. Dermed kunne jeg spille av via mobil, men desverre ved et lavt lydnivå. Kjøpte en liten forsterker med phono inn/ut, men lydkvaliteten klarte ikke følge med volumet som økte.

Monterte så noen Pioneer høyttalere, diskant og mid-bass, og lot original mellomtone være, da denne faktisk skulle være god. Men desverre ble heller ikke dette bra nok.

Tanken var jo også der og montere Dynavin eller Hualingan(?), men ingen av disse er dsp kompatible. Tenkte også på Dice etc for å få aux og usb f.eks, men dette måtte kobles via cd-veksler BAK i bilen og draes fram, og da mistet jeg også muligheten til å spille CD'er. Pluss at det fort kostet 1500kr.. Og jeg hadde heller ikke fått noe bedre lyd..

Siden jeg har DSP så kommuniserer alt via enheter bak i bilen. Dvs når jeg koblet fra 4:3 enheten så spilte det forsatt i høyttalere..... Kan heller ikke kjøpe en iso overgang fra dette.

DA begynte jeg å bli lei. Jo mer jeg leste jo værre blei det. Jeg har samboer og barn på snart 3, så er begrensa hva jeg kan spille hjemme. Jeg er veldig glad i musikk, og jeg gjerne høyt.. Da begynte det for fullt med tenking :)

Kom på at jeg hadde en Kicker L5 10" på lur.. Kom dermed i kontakt med Custom da jeg så han tilba seg å kunne være behjelpelig med å tegne kasse for en annen person her på forumet.

Skulle først være et budget bygg da jeg hadde en Boss forsterker, kabler osv liggende, men det var ikke Custom enig i var bra nok. Så da begynte det for alvor :D

Endte opp med å kjøpe ny headunit, nytt frontsett, ny forsterker til suben, nye strømkabler osv og legge opp ALT av ledninger nytt. Til frontsett brukte jeg Boss forsterkeren. Hadde forsatt litt budget i hodet underveis, så ble ikke dyreste av alt, men fortsatt kvalitet :) Liker ikke dårlige ting, og liker ikke gjøre ting flere ganger :)

Headunit Pioneer AVH-2400BT

Adapterplate til 2Din fra Autoleads

Frontsett Alpine SPG-13CS

Forsterker til sub Hifonics HFI2000D

Forsterker til frontsett husker jeg ikke helt hva heter, men er en Boss 2 kanals av et eller annet slag..

Etter måling og planlegging fikk jeg sendt mine ønsker til Custom. Ville ha det funksjonelt samtidig som det skulle spille best mulig. Jeg ville ha en kasse som står bak høyre baksete som er enkelt, mens midten og venstre bak er sammen. Dermed kan jeg legge ned to seter og fortsatt ta med lange ting etc.

Tegningen ble seende slik ut:

tapatalk_1347621241097.jpg

Fikk hjelp av en kompis med kassa. Plata er 19mm MDF. Skikkelig verktøy er halve jobben :) Skruehull ble forborret og forsenket.

20120924_173712.jpg

20120924_183223.jpg

20120924_184409.jpg

20120924_191553.jpg

Så begynte moroa med å trekke kabler og diverse.

2x2,5 kvadrat til frontsett igjennom dør, og 4 kvadrat bakover til forsterker.

20121017_215153.jpg

20121017_215614.jpg

Frontsett i orignalkasse

20121017_202750.jpg

Til diskanten brukte jeg originalfeste og modifserte dette. Skjærte vekk litt plast så det passet fint med den nye. Så brukte jeg et strips og smeltelim for å feste.

pitpsouz5b69vzfs2ch5.jpg

La boksen i det ene dørpanelet. Var ikke så mange egnede steder bak dørtrekk, og ville ikke trekke alle ledninger via dørkontakten..

20121018_190219.jpg

2 phono kabler, en til hver forsterker

50kvadrat pluss og minus til Hifonics, jordet rett i batteri. Sikring 10cm fra pluss på batteri.

Samme til Boss forsterker, bare 30 kvadrat.

20121019_185441.jpg

6 kvadrat kabel koblet fra spole til spole på Kickeren, og deretter loddet til 10kvadrat ut av kassa.

20121015_200535.jpg

10 kvadrat rett ut av kassa, tettet med tec7.

20121015_201012.jpg

Trekking av kasse. Ingen av oss var flinke til det, men det blei bra nok :)

20121015_193045.jpg

Voila

20121017_225754.jpg

Kobling til spilleren. Måtte legge opp strøm, styrestrøm og jord. Grei jobb.

20121017_190050.jpg

Adapterplate. Er av den rimelige typen med kant øverst, men jeg har vært veldig fornøyd med den. Syns den passer fint. Noe uorginalt vil det se ut uansett med 2din.

20121017_230042.jpg

Resultat:

Ledning er skjult, så er kun kassa man ser. Veldig fornøyd. Og ikke minst lyden.. Makan til lyd fra en "liten" 10" :) La opp volumkontroll til sub forsterker foran, og det kommer godt med. Kan sjelden spille på full pupp :) Spiller stortsett med den på halv til vanlig. Fullt blir bare hvis jeg skal vise hva kickern er god for :D

Alpine frontsettet leverer også, veldig klar og fin lyd. Deles på 63hz. Suben deles på 80hz.

Minus er at rattkontrollere til spiller ikke funker, og for øyeblikket har jeg ikke radio.Plager meg ikke, og jeg har cd/usb og bluetooth på spilleren, så har alle verdens muligheter og trives med det! Mikrofon til bt handsfree la jeg ved solskjermen. Veldig bra lyd via bt tlf!

MEN, angrer ikke ET sekund for at jeg tok hele jobben fra bunn av. Fikk så utrolig igjen for det! Verdt hver krone og time :)

(Kassa passer akkurat under rolloen :) )

20121019_191032.jpg

20130213_075145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God skriving, og godt du ble skikkelig fornøyd! Er jo akkurat det jeg er ute etter, at man skal få max ut av det man har. For det trenger ikke å koste skjorta å ha bra lyd i bilen bare man gjør ting riktig :) Kult at du beskriver hele prosessen også, interessant lesing.

Eneste du mangler er en liten Dynabel forsterker på frontsettet ditt nå, f.eks denne:

http://www.judysbilstereo.no/forsterker ... bel-bf1502

Den vil gi en HELT annen lydkvalitet enn Bossen du holder fast på, hehe :)

Virkelig morsomt å se ting jeg har anbefalt og designet bli virkelighet - og det beste er jo at du virker så fornøyd! Da har du gjort din del helt riktig, bra jobba! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

kan du forklare litt nærmere hvordan du fikk kabelen gjennom døra? sliter med det. trekt opp kabler på begge sider men fatter ikke hvordan jeg skal få de gjennom døra. har du tatt ut kontakten og satt inn kabelen fra dørsida i den ene enden og kabel fra bilens side i den andre enden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God skriving, og godt du ble skikkelig fornøyd! Er jo akkurat det jeg er ute etter, at man skal få max ut av det man har. For det trenger ikke å koste skjorta å ha bra lyd i bilen bare man gjør ting riktig :) Kult at du beskriver hele prosessen også, interessant lesing.

Eneste du mangler er en liten Dynabel forsterker på frontsettet ditt nå, f.eks denne:

http://www.judysbilstereo.no/forsterker ... bel-bf1502

Den vil gi en HELT annen lydkvalitet enn Bossen du holder fast på, hehe :)

Virkelig morsomt å se ting jeg har anbefalt og designet bli virkelighet - og det beste er jo at du virker så fornøyd! Da har du gjort din del helt riktig, bra jobba! :D

Tenkte det var like greit å skrive litt om det siden dsp pakka ikke byr på mange plug and play løsninger! :P

Ny frontsettforsterker kommer etterhvert ;)

Føler ihvertfall jeg har gjort det riktig, så takk for det :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin løsning med bassen. Har tenkt litt i samme vei som deg. Men etter mye om og men har jeg funnet ut at siden jeg har slepekrok kan jeg like greit proppe inn 2x12"

Fornøyd med den løsninga ja :) har krok jeg å, men er fortsatt veldig glad jeg lagde kassa som jeg gjorde. Syns det er deilig å fortsatt ha plass til lengre ting f.eks :) med en kasse i bredden syns jeg litt av vitsen med å ha en stv blir borte :) for min del ihvertfall :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du forklare litt nærmere hvordan du fikk kabelen gjennom døra? sliter med det. trekt opp kabler på begge sider men fatter ikke hvordan jeg skal få de gjennom døra. har du tatt ut kontakten og satt inn kabelen fra dørsida i den ene enden og kabel fra bilens side i den andre enden?

Først dele kontakten som du ser på bildet. Så trakk jeg ledninga fra døra og inn i bil. Først imellom gummien sammen med alle andre ledninger, så inn i de "øverste" to hulla(er vel 4 hull som er ledige) i dørkontakten, og samme sted inn i kontakten til bilen. Så skjøta jeg ledningen inne i bilen for veien videre til forsterker :)

Blei du noe klokere? :) bare spør med eksakt om du fortsatt står fast :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, har du tatt av hele døra du da? for jeg får ikke kontakten ut med døra på...

Edit: ser nå at du ikke har det nei, men jeg får ikke ut kontakten av en eller annen grunn... og skikkelig frustrerende når det er alt som må til :P men hva av paneler måtte vekk for å komme til ledningene under dashbordet da? for virket som det var en del der. Samt på passasjersiden, der har jeg ikke fått kabelen lengre enn til siste list, så vet jeg ikke hvor jeg skal trekke den for å komme opp til kontakten som går videre ut i døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakten er skrudd fast, litt vanskelig å se bolten :) 6-7mm..

På venstre sida måtte av med sparkeplata og skru løs et panel som sitter foran hullet hvor ledningene kommer inn.. På høyre sida mener jeg at jeg fikk bretta ned teppet så jeg kom til. Også satt det samme type panel foran hullet til ledningene som på venstre side..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...