Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i det siste året kommet en økende kakkling fra motoren i min 320i 96

kakkellyden minner litt om en benz 300D...

høres egentlig ut som det kommer fra bunnen, ingen endring etter oljeskift,

brukte castrol 10W-40 delsyntet

Er der hele tiden bortsett fra kald motor.

Motoren fungerer ellers som den skal, drar jevnt og godt.

Video der lyden kommer ganske tydelig fram:

Skrevet
gått langt?? kunne minne om ventiler syns jeg :)

Motor har vært byttet, men ingen garanterte tall. Skal være gått rundt 150k, bil er gått 292k

Synes ikke det er ventillyd, er for dyp lyd synes jeg

Skrevet

er det ikke 5w-40 som er anbefalt? :) det første tallet (5w) har jo noe å si om viskositeten ved lave temperaturer, og hvis lyden kommer når motorn blir varm så burde vel ikke det ha no å si? bare en tanke, jeg er usikker, håper noen kan bekrefte/avkrefte :P

Skrevet

Jo stemmer det, men når du sier det kunne jeg jo ha prøvd en olje som er tykkere ved varm motor

Skrevet

Men lyden høres ut som om den kommer fra bunnen, og vanosrattling er vel mest framtredende på kald motor?

Etter litt youtube-ing er det svært likt lyden fra feil på registerkjede, tenker da å bytte ut fjæren til strammer. Da denne har en tendens til å bli slakk. noen som sier seg enig?

Skrevet

Lite tips som kan redde deg fra mye tull.

Sjekk tennpluggene. Har en kompis som hadde lignende feil. Endte opp med å ta service på bilen hans tidligere i år, med filterbytte, oljeskift og plugger osv. Viste seg at 2 av hans tennplugger ikke var skrudd skikkelig fast, og kunne skrus ut for hånd (uten skralle eller lignende. Det var absolutt ingen motstand når jeg skrudde de ut, de var rett og slett løs. Ulydden som minnet litt om rådebank/ventiltikking forsvant helt, og motoren reagerte raskere.

Litt rart egentlig, med tanke på at han kjørte 15000 km med de pluggene :D

Skrevet

Har hørt lyden av løse tennplugger, minner mere om toff toff toff lyd. Men skal ta å sjekke det for sikkerhets skyld ;) setter stor pris på alle tips :)

Er bestilt ny fjær til registerstrammeren

Skrevet
Har hørt lyden av løse tennplugger, minner mere om toff toff toff lyd. Men skal ta å sjekke det for sikkerhets skyld ;) setter stor pris på alle tips :)

Er bestilt ny fjær til registerstrammeren

Det trodde jeg og, hadde til og med Jæger sentrum (BMW forhandler i bergen) og et lokalverksted som forsøkte å diagnosere ulyden, begge mente det var vanos eller ventiltikking, en av de påstod det kunne være en veldig lett begynnelse på rådebank.

For meg som skulle lete etter feilen 2-3 uker etter, hørtes det ut som rådebank, da man i tillegg til tikkingen fikk et lite metallisk bank fra motoren, lyden hørtes ut til å komme fra rådelageret.

Men det viste seg å være 2-3 relativt løse tennplugger, tror han hadde vært redd for å ødelegge gjengene i plugghullene, da han har hørt en del skrekkhistorier om slikt. Og siden det finnes to typer plugger som skal skrus til forskjellig tok han nok litt for lite i :D

for å klargjøre hva jeg mener med 2 typer plugger:

1: de med skive som er konet/skrå, disse kan skrus 1/4-3/4 rundt etter de er stramme.

2: De med flat skive, disse skal skrus veldig lite til før man skal gi seg, typisk er ca 1/12 eller 1/16 av en runde

• 2 weeks later...
Skrevet

alle 6 plugger satt fint.. noen som kan stille en klar diagnose som har vært borti dette før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...