Gå til innhold

E36 turbo coupe ´ Må bytte topp pakning


kapiox
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt tvunget til å lage en tråd om bilen min også.
Jeg har da en e36 sedan. Som er bremset til 420hk i motor / 379whp. Klarte ikke mer på org bensinpumpe.

 

Litt historie om bilen.
Bilen ble kjøpt av et par i 30års alderen, meningen var at kona skulle bruke bilen på gatebil, og kvinnekjøring. Det endte me at de kjøpte bilen for 40.000.- Det startet utgifts posten. Turbokit ble kjøpt inkl chip til orginal motorstyring. Noe som heller fynker rimelig dårligt.. Det endte me det ble kjøpt inn et billig datasprut greier som jallakobla seg inn på orginale motor el-nettet. Når det var tid for mapping å det koslige jobbinga på data ble heller værre. Endte med sprengt blokk og råder overalt..

 

Da ble de to enige om at de ville legge ut mer penger og få det skikkeligt. Nyblokk, h-profil råder wiseco stempler, og blokkert vanos topp med justerbare kamdrev.
Itilegg invisterte de i Vipec v44 sprutet. Motor ble sendt til EBB i stavanger for planing, balansering og div.
Etter å kjøpt et nytt sveise apparat til 20lapper gav de det til en som satt sammen motoren igjen.
Alt ble klar og i dynapacken igjen! Denne gangen med gode nyheiter og tal. Bremset 420,3hp i motor. Og 379whp !!! Bensin pumpa orka ikke mer, så da ble det sniller map på 319whp til slutt mtp holdbarheten.

 

Så ble det krangling i heime og de bestemte seg for å selge bilen.. Ny mann kjøpte bilen for 55.000,- 
Han brukte den i heile ein mnd med pendling til bergen, før clutchen og kassa røyk. Og da sto den i 2mnd før jeg fikk tak i denne doningen. Og etter jeg har gjort en del, så er dette den mest truverdige bruksbilen jeg har hatt. Alt er bra uten om 500kr i drivstoff på 170km. Så litt dyr i drift hverdag:)

 

Kjøpet bilen med defekt clutch, kasse og sveist sperr dritt. Tok meg sammen og fikk tak i
M20 svinghjul
618 sachs trykkplate
6-punkt sinterlamell ( for gatebruken )
Ny lamell sperre diff med m3 innmat + shims.
Og den store ZF-kassen

 

Og har starter å gått siden. Har lekt litt olje fra div pakninger og veivhusventilasjoneb går rett ned på blokka. Og som en gut med sertifikat fult av prikker bestemte jeg for at det skulle bli en sleeper. Orginalt front, styge chromelykter med AE. Hvite blinklysforan, og oransje bak. Har også en svært stygg platisk kopp på henger festet. Og noen shabbye 17" felger. Er også monter delskinn med grått interiør.

Står også k-sport racing senkesett på den. Med høyde og hardhest justeringer på.

Etter MASSE herjing tok bilen kveld. (Ikke motoren)

2x 17" felger
2x stikk akslinger
3x bolt på fremre diff innfestning.
x antall med dekk.
Og det verste. 2 av 4 travers innfestninger er revet rett utav.
Kjekk kveld vertfall

Slik ser den altså ut idag
post-59439-0-03845600-1390583628_thumb.j
Etter dette har jeg nå innvistert i nytt karroseri.

Denne gang et skikkeligt.

Det er en grønn coupe av typen E36.

post-59439-0-91723100-1390583725_thumb.j

Nye planer.

Motor :
Det blir noe av det samme oppsettet som i fjor men det som blir nytt er nytopp,turbo og dyser. Har fått tak i ny topp og klar for en tur til EBB og plane og frese nye ventilseter og styr.  Skal kjøpe PT5862 turbo og siemens deka 630ccm dyser.

M50b25 m/vanos og 2x innsugskammer + non vanos ventiler.
H-profil råder
Wiseco stempler.
B25 org veiv
Bensin pumpe
M20 svinghjul
618 trykkplate
Sinter lamell 6-punkt

 

Karroseri

325 e36 coupe v/org grønnfarge.

Planene er demontere bilen, selge det å selge, og ta rusten og lakkere bilen lemans blå eller en nissan blå farge.

Har fått solgt motor og kjøpt inn nye framskjemer, m3 front, sideskjørt,bakfanger.
Har også fått tak i nye rustfrie dører og bagasje luke.

 

Interiør

Denne bilen vil det blir svart sportskinn med EL-justeringer.
Svart tak.
Svart dashbord med svartgulv
Vil også bli montert focal frontsett og en focal sub.

Det vil også lagt inn bilder, da jeg bare har mobilen tilgjengelig her nå.
Tilbakemeldinger og innspill er store motivasjons
brikker.

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt arbeid på en kveld, så har jeg fått tatt utav motor og montert den i ein kompis sin bil, da han trengte m50b25 motor i sin. Etter han røyk topp pakningen. Fikk også tatt ut hele interiøret og fikk sitt hvor mye rust det er i kanalene. Det såg ikke bra ut, men det var så forventet. Har også fått hjelp av Jens Andreas, da vi deler loakelt sammen. Har også fått kjøpt inn løftebukk til 700.- av jobben. Det er deiligt å få montert.

 

Har fått solgt motor og gir + elnett.
Har også fått solgt vekk diffen.
Har skinnstoler foran til salgs, strøkne - komfort stoler 1500.-

post-59439-0-70442200-1390725801_thumb.j

 

post-59439-0-46947700-1390725817_thumb.j

 

Og rusten i kanal venstre side...

post-59439-0-94354800-1390725837_thumb.j

 

 

 

Holder på med rustsveising for tiden, er ikke så gale.. Så det kommer seg
Snart, så er det å få noe lakk på den, skal også lakkere motor rommet, så
Dette blir bra tilslutt. Den største utgifts posten er ferdig.

 

Har også fått tak i m3, front bakfanger og sideskjørt. Har fått tak i noe m3 dører uten rust
Også.. Vurdere å kkøpe nytt panser pga mye rust på det gamle..

 

Skal se om jeg får tatt noe bilder angående rust sveisinga, er ikke så mye
Å se på etter mi meining, bare noe rust å sveiselarver :) alle har sitt det før.

Har også kjøpt meg vinterbil, Bmw 328i sedan :)

 Så da er det Bare å skru "turbo bilen" i deler, å få solgt unna litt og begynt skikkeligt!

 

Muligt jeg bruker bakstillinga fra sedanen, da kan jeg ha coupen rullende menst jeg holder
På med lakk og rust. Slik at jeg kan sandblåse og stelle litt med understellet :)

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det som har skjedd er at det er blitt kjøpt inn nye hjulbuer, kanalar og litt div til rust sveising.
Har også handla inn litt deler som skal gjøre susenklar for 2014.

 

tn_IMG_1923_5.JPG

 

 

tn_IMG_1949_2.JPG

 

tn_IMG_1951_6.JPG

Men så fant jeg ut en dag, at nei bilen skal ha 500hk ++ så da må jeg ha noe som kan bremse driten
etter den har ligget bredt i 200km/t. Ringte en kamerat, og samtalen var slik.

"Hei, skal du i morgen ?
-Ehm..jeg vet ikke, noe du tenker på? har ingen planer..
"Okej, supert! Da reiser vi i morgen.
-Reiser, hvor og hva hvorfor...!!?
"Nei du vet meg, vi må jo finne på noe når vi ikke har noe gjøre på..
-Ja,greit men hva?
"Jo, det skal eg fortelle deg. Ringte en hyggelig kar for en halvtime siden. Han sa han hadde liggende komplett M3 3,2 for/bakstilling.
-Åååå, rått når reiser vi ?
"Jeg ringer jobben nå å hører om jeg får låne en bil, så reiser vi i morgen tidleg?
-Greit, ring meg etterpå så får vi høre når vi reiser i morgen. må bare si ifra til fruen at jeg resier!
"Supert, Snakkest!

Ringte sjefen min på jobb og spørte fint om jeg kunne låne en bil, skal hente noe bildeler.
Jada, det var jo ikke noe problem det, spurte hvor jeg skulle Oslo trudde jeg, men endte opp en plass langinnigokkderingenkunnetrunoenkunnebu. GAN øst for lillestrøm trur eg, aldri vert der aldri hørt om. inn i et lokale der sto det 200sx, mazda greier bakhjulstrekker med m3 motor i, og sikkert 4 hiacer utfor.

Slik så da føret ut fra start til slutt. Reise 09.00 på morgene fra Stord, endte i oslo 18.54 etter å trefft på alt som er muligt å treffe på.
Bilberging/rush/kollone/kø/kø og masse billister.

 

 

Har også fått sandblåst og lakkert understellet ! 

 

tn_IMG_1980_1.JPG

 

tn_IMG_2018_3.JPG

 

tn_IMG_2026_1.JPG

 

bestilte meg også en ny radiator

 

image_242.jpg

 

 

 

Mvh Morten kapi kom gjerne med innspill! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har helt glemt å poste ting her på bimmers, men har gjort en hel del med bilen! Så og sei ferdig, Så kopierer tråden 

fra Bimmeren, så kan dere se litt 

 

"Står og nusler litt med div deler om dagen.
Har noe bilder så det blir beskrivet litt mer. Har fått sandblåst alle klavene og monteringsssettet, fått på noe grunning
og gjort klare til lakk. Har også fått pusset ned caliperene slik at jeg kan måle de med en farge.

Har også demontert litt på motoren, gjort klar til vask. og sjekka ventilløftet. fikk mål til 1.10 på eksos, men tror ikke det stemmer
helt pga måleutstyre mitt er litt gammelt.. 

 

tn_IMG_1995_1.JPG

 

 

 

 

Grei størrelse på m3 bremsene 

tn_IMG_1989_1.JPG

 

 

 

 

 

Da har jeg vore på tur i hos Raimond på husnes!
Han hadde noe veldig kjekt liggende som han ikke hadde brukt for mer
meinte han, meinte det tok plass og var i veien.

Han sa kasse kunne jeg får for 8000.- og detter er ikke hvilken som helst kasse
Den ny innkjøpte kassen var M3 e46 SMGII 6trins. Kunne ikke la være å ikke kjøpe den.

Ti minutter på facebook låg kassen, 21kommentarer var fult opp.
Heldig som jeg var og "kjenner" han så fikk jeg den for 8000.- Når jeg tok den med seg så sa han, "Nå kan du bare ta den med deg haim og selga den igjen for 12-13000, fekk bud på 10.000kroner i går kveld"

Det som er positivt med at der er en SMG kasser er at den ALDRI har vert bomgiret med, og det er jo bra!
Skikkelig inngåend aksling på 35mm,kraftige saker dette! Så nå må jeg handle inn nytt svinghjul ny clutch og
trykkplate.. ! Men nå blir ALT under M3 og det er jeg veldig fornøyd med, kan jeg kjøre 1000hk på kassen uten
å tenke på at den ryker med engang! (Men det er lite troligt i år)
Må også sveise og modifisere mellom akslingen slik som jeg gjorde med forige. På grunn av det er MYE større hardikobling
i bakant på girkassen. Derfor må jeg få tak i noe som passer og modifisere med den bakre mellom akslingen eg har til 3,2l diffen.

Har også fått sandblåst og grunnet bakstillinga mi. travers og bærearmer(detter er bare den til fjæren). Så nå sitter jeg på om jeg skal ta alumminum bærearmene som stikkakslingsen nav og bremser står i...
Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

 

tn_IMG_2015_4.JPG

 

 

 

Fått lakkert Caliperene med sprayboks og klavene, er ikke så nøye da dette ikke er en showbil, detter skal bli
en fin herjebil og en bil som legger spor i veien, menst tåka ligger!

 

tn_IMG_2010_2.JPG

 

 

 

Da hadde grunninga tørka slik at jeg kunne ta det inn i garasjen igjen å få tatt noe bilder av det!
Bilder sier mer enn ord, dette blir kannon bra ! Fikk ikke ut stikkakslingen så har ikke fått sandblåst det
men det skal gjøres det også, men stresser ikke med det enda!
Før tn_image_238.jpg

 

Etter tn_IMG_2018_3.JPG

 

Fått farge på det og klar til montering 

tn_IMG_2026_1.JPG

 

Montert med nye poliforinger og nye hjullager. 

tn_IMG_2127_2.JPG

 

 

Så var det bakstillinga. 

Dere ser at den trenger å forsterkes. 

Før  

%7Boption%7Dhttp://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_2143_1.JPG%7Boption%7D

Under

tn_IMG_2145_2.JPG

Karroserikjitt..

tn_IMG_2152_2.JPG

Ferdig tektylert.

tn_IMG_2157_2.JPG

 

turboen jeg skal kjører med. 

PT 5866

tn_IMG_2209_3.JPG

 

 

Så var alt under montert og klar til lakkering. 

 

tn_IMG_2198_6.JPG

 

tn_IMG_2197_1.JPG

Har byttet kanaler og hjubuerbak, har flere bilder på den andre tråden.. (Bimmeren.no)

tn_IMG_2253_1.JPG

 

Så ble den første skjermen lakkert.

 

 %7Boption%7Dhttp://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_2244.JPG%7Boption%7D 

 

 

Har flehe bildet, men orker iikke å legge ut mer i dag, si noe meninger da :) 

 

Mvh Mortenkapi - kapiox

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble den første skjermen lakkert.

tn_IMG_2244.JPG

tn_IMG_2284_1.JPG

tn_IMG_2292_2.JPG

tn_IMG_2293_2.JPG

Montering

tn_IMG_2428.JPG
2plata tilton med letta svinghjul og 2.8veiv
tn_IMG_2639_2.JPG

Dp og wasegate er laget

tn_IMG_2657_1.JPG

tn_IMG_2657_1.JPG
Bensin system i alurør og an koblinger feridg. Motor rom klar for oppstart.

tn_IMG_2747.JPG

Siste bilde før E30meet og rudskogen, skulle bare bremsebilen og mappe altskikkeligt.
Men det ble ikke bra.. Topp pakningen røk og alt ble kjedeligt, men hadde ein fin opplevelse på E30 meet da :)

tn_image_386.jpg
Mvh Mortenkapi - kapiox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra en uke fra Rudskogen og har startet det daglige livet igjen
det har vore helt luksus å være på Skogen denne uka som var, hadde det veldig bra stor kost meg!

Så må jeg som mange andre Hylle " Hylle og Co" for eg meget bra treff!!

Startet med verdens lengste og en av de beste turene over fjellet, Haraldsen,Snikki +treigaste Vegah + Co inviterte til å følge gutta over fjellet
helt i orden sa jeg og Jens Andreas Nylund, og følgte over. Ble mange gode stopper, gikk egentli veldig roligt å fint.
Havarrikommisaren(Vegah) hadde bestemt seg for å bruke god tid overfjellet og "havarerte" to turbo biler før han endelig fant ut at
han ville til Rudskogen. Men fikk ordnet det, bytte biler på hengar å styr. Fikk ordnet bensintrykk problemer og kjempe greier!
Etter vi var kommet fram var "cider´n" opnet og E30Meet var i gang, og det var en PERFEKT start på E30Meet,Rudskogen og min ferie!

Har kommet hjem å fått motor ut av bilen og fått demontert den andre toppen jeg skal bruke. Nå som topp pakningen røk så får jeg
bytte til non vanson topp og 2x innsugskammer. Tror det kommer til å fynke veldig bra!
Når jeg var på Rudskogen var jeg innom KSR på en låve langt uti gokk! Tusen takk for hjelpen KSR
der kjøpte jeg athena cooper ring. Så håper den kommer til å fynke og ikke ryke!

Jeg er da reist til danmark og østerrrike så blirikke mye skruing på fremover, men har heldigvis gode kompiser som kommer til å levere den nye toppen til planing, og en anna kompis skal dreie av litt på den ene kammen, slik at det passer! Skal prøve å få tilsendt noen bilder av ting som blir gjort hjemme,menst jeg styrer skuta i sør! :)

tn_IMG_2876.JPG
Det som må gjøres med innsugs kammen er å dreie av platen som drevene står på. Pga den kammen skal ha et drev orginalt.
men nå som den skal bytte side så må den har 2drev. slik at den drar med seg registere og den andre kammen.

 

tn_IMG_2881.JPG

Visst det noen som har gjort 2x innsugs kammer før så skrik ut. lurer litt på hvilken lagerbukk jeg skal bruke.
Trenger innspill og ikke bare folk som ser på :)

Mvh Mortenkapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...