Gå til innhold

Tørkeflaska - Klimaanlegg!? --FIXED--

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom GS i Skien i dag for å kjøpe et luftfilter og tok samtidig en rask prat med verkstedet vedr at Klimaen min aldri har fungert som det skal.

Jeg forklarte at kompressoren starter og at det er kontrollert for gass, men ingen særlig kulde.

Han sier da at muligens tørkeflaska er tett!!??? Hva er tørkeflaska og hvor sitter den...?

Noen som kjenner denne klima-terminilogien og kan si noe fornuftig om dette?

Skrevet

det er nok tørrefiltret di mener. om det blir tett så vil det selvsakt ikke bli sirkulasjonen på gassen. dette kan byttes men det bør nok gjøres på et verksted om du ikke har mye erfaring med og skru selv.

Skrevet
  jon///M skrev:
det er nok tørrefiltret di mener. om det blir tett så vil det selvsakt ikke bli sirkulasjonen på gassen. dette kan byttes men det bør nok gjøres på et verksted om du ikke har mye erfaring med og skru selv.

Aha.. ja det var et mer forståelig egennavn. Må man tappe gassen før filteret skiftes? Og er dette en skikkelig budsjettkiller?

På GS ser det ut for at dette filteret sitter i fronten Nr.12 på tegning (delenr: 64538372985)

c9a3tduqld1j2iyw7tzb.gif

Som er dette filteret

zxijwwcach5btiwscazy.jpg

Men i tillegg har de et annet delenr også... Nr.11 på tegning (64538377330)

a3la2uqhg6sn45cv95ed.gif

Skrevet

gassen må nok tappes av ja. og anlegget må trykktestes og vakumeres på nytt før man fyller ny gass. anbefaler deg og få en pris på jobben av et verksted om du ikke kan gjøre dette selv.

www.radiatorservice.no har ganske gode priser på filter og slikt men jeg er usikker på bmw tar for slike filter selv.

men husk på at det kan være andre ting en tett filter som gjør dette, men om du tar kontakt med et verksted og forklarer problemet og hva du tror det kan være så finner di nok ut av dette :)

Skrevet
  jon///M skrev:
gassen må nok tappes av ja. og anlegget må trykktestes og vakumeres på nytt før man fyller ny gass. anbefaler deg og få en pris på jobben av et verksted om du ikke kan gjøre dette selv.

http://www.radiatorservice.no har ganske gode priser på filter og slikt men jeg er usikker på bmw tar for slike filter selv.

men husk på at det kan være andre ting en tett filter som gjør dette, men om du tar kontakt med et verksted og forklarer problemet og hva du tror det kan være så finner di nok ut av dette :)

Prisen var ikke så ille på selve filteret egentlig.. mellom 1200 og 1600,-

Og nei, jeg har ikke utstyr for å tappe/refylle dessverre.

Så da får jeg legge dette til på lista over "things to look into"... har endel småtteri som må tas hånd om før jeg ta 2-3 tusenlapper å legge i klimaanlegget :(

Skrevet
  oleo skrev:
  jon///M skrev:

http://www.radiatorservice.no har ganske gode priser på filter og slikt men jeg er usikker på bmw tar for slike filter selv.

Så da får jeg legge dette til på lista over "things to look into"... har endel småtteri som må tas hånd om før jeg ta 2-3 tusenlapper å legge i klimaanlegget :(

Har du sjekket om kjøleviften til klimaanlegget fungerer, den som står helt i front?

Skrevet
  Virtual skrev:
  oleo skrev:
  jon///M skrev:

Har du sjekket om kjøleviften til klimaanlegget fungerer, den som står helt i front?

Så lenge han sier Ac Kompressoren slår inn, og fungerer er nok el vifta hans også igjorden. (Da det heller pleie å være omvendt, er vifta gåen, slår feks ikke ac kompressoren inn).

Skrevet

Jeg byttet AC Vifta i front, men jeg har en anelse at den ikke er ok den brukt-nye heller.

Dog skal Klima kjøle som normalt selv om denne står stille... det er først hvis man står lenge på tomgang eller stamper i kø en varm sommerdag at denne vifta trer inn og skal gjøre en jobb.

Kompressor starter og går helt normalt... som tilsier at jeg har gass i det minste :)

Skrevet
  oleo skrev:
Jeg byttet AC Vifta i front, men jeg har en anelse at den ikke er ok den brukt-nye heller.

Dog skal Klima kjøle som normalt selv om denne står stille... det er først hvis man står lenge på tomgang eller stamper i kø en varm sommerdag at denne vifta trer inn og skal gjøre en jobb.

Kompressor starter og går helt normalt... som tilsier at jeg har gass i det minste :)

Kompressoren fungerer fint på min ( kobler både ut og inn ) men ikke viften, motstandene er gåen. Noe som fører til dårligere kjøling og et voldsomt overtrykk i systemet, som jeg fikk erfare nå i ferien. Har hvert skrevet om dette nylig i en tidligere tråd.

Kompressoren min fungerte også uten gass.

Her er svaret jeg fikk fra "Vannslangen" tidligere:

Viften skal starte på det laveste hakket så fort du legger inn a/c kompressor, så gearer den seg opp ved behov, men den går alltid på det laveste så lenge a/c er ativert på bryteren. 99% av e39 har defekt motstands sats. Grei jobb, du trenger strengt tatt ikke av med fanger og lykter, jeg gjorde det uten :)

Skrevet
  Virtual skrev:
  oleo skrev:

Kompressoren fungerer fint på min ( kobler både ut og inn ) men ikke viften, motstandene er gåen. Noe som fører til dårligere kjøling og et voldsomt overtrykk i systemet, som jeg fikk erfare nå i ferien. Har hvert skrevet om dette nylig i en tidligere tråd.

Kompressoren min fungerte også uten gass.

Her er svaret jeg fikk fra "Vannslangen" tidligere:

Viften skal starte på det laveste hakket så fort du legger inn a/c kompressor, så gearer den seg opp ved behov, men den går alltid på det laveste så lenge a/c er ativert på bryteren. 99% av e39 har defekt motstands sats. Grei jobb, du trenger strengt tatt ikke av med fanger og lykter, jeg gjorde det uten :)

Jeg leste tråden din, jeg har heldigvis ikke opplevd at systemet tømmer seg :)

Min vifte er ikke lik din... du har 4 ledninger mens jeg har 3 (12V +/- og signal).

På min så er det ikke motstandere visstnok. Den blir styrt av et pulstog.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da er Klimaanlegget mitt i orden igjen! :) OG DET VAR BARE SÅÅÅ DEILIG!

Hovedårsaken til at det ikke fungerte var for lite olje på anlegget!

Nå startet også AC vifta i grillen å gå igjen også!

Renset samtidig gassen, etterfylte og byttet to o-ringer inn på generator. Så nå skal alt være i skjønneste orden! :)

Et tips for å mistenke lite olje er å høre etter når man skrur på klimaanelegget. Jeg hørte tydelig at generator startet... det gjør jeg ikke nå lenger! Med andre så vil generator støye mer med lite olje!

Skrevet
  oleo skrev:

Renset samtidig gassen, etterfylte og byttet to o-ringer inn på generator. Så nå skal alt være i skjønneste orden! :)

Et tips for å mistenke lite olje er å høre etter når man skrur på klimaanelegget. Jeg hørte tydelig at generator startet... det gjør jeg ikke nå lenger! Med andre så vil generator støye mer med lite olje!

Hei, ser du har fått ordnet klimaanlegget ditt....kjempe bra. :D

Men kunne du gjort meg en tjeneste? jeg også ett innlegg her inne på forumet ang klimaanlegg som du har svart mye på :wink:

Det jeg lurer på er om du kunne ha målt i pluggen til vifta å se om du har 12Vdc konstant når ac vifta står i ro [-o<

Meg og deg har samme type plugg/vifte.

Mitt innlegg

viewtopic.php?f=1&t=197796

Skrevet
  oleo skrev:

hvor er man fyller på olja og hvordna olje skal man bruke?

Skrevet

Det kan jeg: :) Står på farta litt her i helgen, men skal måle så fort jeg får sjangs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...