jon///M

Members
  • Content Count

    1894
  • Joined

  • Last visited

About jon///M

  • Rank
    JonS
  • Birthday 10/31/1986

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Trøndelag
  • Interesser:
    Norge
  • Kjøretøy
    323ti Kvampact

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jon///M

    Spm ang drivaksel kobling

    Holder på og bytte tetting i diffen på drivaksel kobling. Men det ser nesten ut som at tettningsringen har delt seg.. skal den «koppen» stå igjen på akslingen? På bilder og youtube ser det ikke ut som at den skal være der.. tror kanskje ikke tettningsringen er org bmw da den ikke har bmw merket, mens den nye har det. gammel til venstre og ny til høyre
  2. Skal gå til innkjøp av gatslicks til compacten, men jeg lurer på hvilke erfaringer og anbefalinger dere har ang gateslicks. Har selv hatt Toyo R888 på en e30 318is tidligere og var meget fornøyd med det, men ser at flere anbefaler ikke di ved autoslalom.. litt usikker på hvor mye jeg før kjørt på bane til sessongen men satser ivertfall på et par trackday treff i første omgang, og kommer jeg over autoslalom i nærheten så hadde det vært morro og prøve, sitter også med en tanke om og få til en tur til ringen. Men hva anbefaler folk til en forholdsvis god allrounder dekk? Har sett litt på nankang ns2r? Da det ser ut som mye dekk for pengene.
  3. jon///M

    Kvampacten gjenoppstår

    Kom kom, kaffe skal du få og 👍
  4. jon///M

    Kvampacten gjenoppstår

    Liten oppdatering. Har skjedd litt lite her i det siste da jeg jobber ganske mye for tiden Men fikk en lite pakke fra koed for en liten stund siden med flere smådeler, klips etc. Der kom også nytt lager for rattstammen, og dette måtte jeg sporenstreks sette igang med da den har en meget stygg lyd fra rattstammen når man svinger. Begynte med og demontere rattet, slik at jeg kom til lagret. Her ligger det en låsning som måtte av fikk den av etter litt knot Deretter var det bare og ta ut lagret, dette satt også litt men kom til slutt ut. Derretter var det bare og sette sammen med det nye lagret og håpe at dette gjorde susen. Og det ble myyye bedre! Noe lyd er det enda, men langtfra slik det var. Jeg bestilte også ny list foran som jeg kan bytte med når jeg skal på treff eller slikt, så slipper jeg skilt foran. Det manglet også en lastestropp i bagasjerommet som jeg måtte bestille opp, byttet ut den gammle med det samme da disse var billige. Og... så har jeg vært på utkikk etter feilgrep til bilen som jeg kan bruke som banehjul, som bør være litt lett, sterke og se noenlunde bra ut på bilen. etter og ha sett etter dette en stund og funnet flere som kanskje kunne ha egnet seg men som har ligget litt for langt unna så kom jeg over et sett med BBS rc304 i 8x17 dim. Disse var hele men stygge i lakken så di blir nok pusset opp på sikt, men i første omgang så skal di få et sett med gateslicks slik at di kan brukes, har uansett planer om og få på BBS rc090 hjula til sommeren som skal brukes som daglig felger. Og det beste er at di selvfølgelig er en del lettere en z3M hjula, ivertfall bak! Vekt på Bbs felg med org dim på dekk, 225/45-17 vekt på z3M felg foran med feil dim på dekk Vekt på z3M felg bak med feil dim på dekk. Bak sparer jeg over 2kg PR felg! Det har nok en del og si på compacten! Slik blir det ca skal vel innrømme at z3M hjula ser litt bedre ut på bilen, men som sakt så skal dette bare være banehjul så da spiller det ingen rolle. Men da må jeg begynne og se etter noen gateslicks som jeg kan bruke, hva anbefaler folket her? Har tidligere kjørt med Toyo r888 på 318is’en jeg hadde tidligere og var veldig fornøyd med disse, men om noen har tips om noen andre typer som enten er bedre eller like bra til en billigere pris så er jeg åpen for forslag, hva ville du valgt og hvorfor? Har fortsatt mye som skal gjøres iløpet av vinteren men Pga at det er fryktelig travelt på jobb for tiden så blir det som regel litt tid mellom hver oppdatering.
  5. jon///M

    Kvampacten gjenoppstår

    Ja jeg er enig med deg ang motoren, fin 6er som passer godt til denne bilen, hadde jo egentlig tenkt og kjøpe en 318ti, men angrer ikke på at jeg gikk for 323en istedenfor.
  6. Den kommer opp som 323 bare
  7. Det kan nok hende at det finnes flere. Ser forøvrig at min ikke kommer opp på siden som du har søkt på.
  8. Har fått lest igjennom hele tråden din nå, og skal si du har god smak på bil! Vurderte selv z3 coupe før jeg bestemte meg for compacten, grunnen var så enkel som at jeg var avhengig av og ha baksete da motorsykkelen ble byttet ut med noe som jeg kunne ta med meg ungene på treff i, der kom dessverre z3 for kort til for meg. Men morro at du har skaffet deg 3stk! Følger med på testingen din ang bremser, da jeg også skal se på dette etterhvert. Jeg er også i markedet for banefelger, har du gjort noen tester ang vekt på forskjellige felger? Jeg tenker originale BMW felger i 8x17».. da jeg tror man kan få mye felger for prisen som også tåler noenlunde bra med juling, men er litt usikker på hva som er bra og hvor tunge di er.. vil helst ha så lite uavfjæret vekt som mulig.
  9. Morro at du har fått dette til, og om dataene her stemmer så har jeg en ganske sjelden bil her til lands. 1stk i blå.
  10. jon///M

    Kvampacten gjenoppstår

    Foran så regner jeg med jeg må bruke bremser fra e36/e46, har sett den løsningen med 330 bremser, den er nok en rimelig fix men er tydeligvis tung som du sier, og dette er noe jeg vil prøve og unngå. Følger med på tråden din og følger spent med hvordan du løser dette. Men bak tror jeg at jeg kanskje må bruke z3 løsning på bremsene.. virker som og være meget spesielle bremser bak på denne da skivene ligger meget langt inn bak. Nye klipp og deksel gjør underverker ivertfall, mye som kommer bort eller blir slitt løpet av 20-årene. Nei å lime klipps blir nok aldri bra, går over og bytter det jeg finner av klips og slik som mangler eller er knekt. Ja jeg skal innrømme at det var veldig fin høyde på den da den bare sto iro, men den ble altfor ubrukelig og kjøre, tok nedi garasjegulvet når jeg kjørte inn og ut.. mulig den kommer litt ned igjen, men dette orker jeg ikke og begynne med før Bbs felgene kommer på, den er uansett parkert for vinteren nå. Hei Ove, kult at du ser igjen bilen igjen. cd spilleren manglet som sakt her, men det er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå, men når den tid kommer så vil jeg ha enten original BMW eller noe som ser originalt ut. Det ble mye bedre med «nytt» og riktig type ratt, det var faktisk litt mindre diameter på en det som sto da jeg kjøpte den også, her tenker jeg og få trekt opp rattet på nytt etterhvert, kanskje i alcantara?.. Tweeterene blir nok plukket ut når jeg kommer til det, jeg skal IKKE ha løse tweetere som er delvis limt fast på dashen... -Diffen har jeg fått opplyst er fra 325e, den fungerer kjempefint til bilen synes jeg, men den svetter nå litt olje så den skal få seg en liten overhaling nå i vinter med ny olje. -Har testet bilen på bane en gang allerede og synes at den lå kjempebra i sving, men dessverre hadde jeg ikke andre hjul, og z3M felgene virker og være ganske tunge. -Bremsene er noe jeg kommer til og oppgradere, jeg må bare finne en oppskrift på gode bremser som ikke veier altfor mye, foran så ser jeg det finnes mange alternativ i flere prisklasser, men bak er jeg mer usikker.. finner ikke så mye info om hva man kan oppgradere med der. -Merket godt at skinnsetene var glatte, har vurdert og få tak i seler som jeg kan bruke eller evnt få tak i et sett med gode racing stoler som jeg kan sette inn før trackdays, minuset her er når jeg skal kjøre ned til ringen etterhvert er at det blir litt vel langt og kjøre i disse.. Noen av festene til disse er der enda, jeg skal se om jeg kanskje finner disse beltene på nett og vurdere denne løsningen jeg og. -Arti at den ytet såpass, merker ivertfall at den drar ganske bra til og være en 323. -Har ikke sjekket sensoren her men kjekt og vite. -Har selv ikke vært på rudskogen så om dette er en god tid eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men at bilen har potensiale til mye moro skal være sikkert. -229km/t er vel mer en nok for meg, ivertfall i en 20-årene gammel bil. -Ja dette har jeg sett, den originale eksosen fulgte med, men nå står det banan manifold fra e36 m3, samt et rustfritt (ivertfall delvis) eksos fra m3 tror jeg med scorpio eksos bakerst, (tror det var det ivertfall), her kommer jeg til og modifisere litt etterhvert da jeg synes den henger litt langt ned helt bakerst, skal også bytte ut noen rørbiter der det er brukt vanlig stål for og skjøte eksosen. -Ja denne moden har jeg hørt, PR i dag er vel ikke denne shimset, men en kamerat har testet dette med veldig gode erfaringer på en e36 m3, når jeg får testet litt mer på bane til neste år så skal dette testes ut. Ellers så har det kommet mer deler og jeg har så vidt fått byttet noe deler, men jeg har brukt mye tid på jobb samt og skru på andre sine biler den siste tiden slik at jeg ikke har hatt tid til og legge ut noe, det kommer nok en oppdatering etterhvert, og neste uke håper jeg og få bilen i bukken for og begynne under bilen.
  11. jon///M

    Kvampacten gjenoppstår

    Takker for fine tilbakemeldinger. Det har vert litt hektisk i det siste med unger og slikt, men jeg har fått klart og lurt meg litt ut i garasjen innimellom. Mandag kom det pakke fra Koed med litt forskjellige ting. Det jeg gledet meg mest til var og bytte ut rattet til et som var mer riktig for denne bilen. Dette var det som sto i bilen da jeg hentet det. Dette ankom, et brukt ratt og airbag fra en 98mod e36 coupe, litt slitt og en søm som delvis er litt løs, men det får duge inntil videre, tenker muligens og få det trekt opp etterhvert. Brukte en skinnens og skinn krem for og se om det ble noe bedre, litt bedre ble det nok, men skal gå over dette litt bedre etterhvert og farge det opp. Før Etter Det sto heller ingen spiller i bilen, og dette har jeg ikke tenkt og prioritere akkurat nå da jeg heller liker og høre på m52 motoren synge! Derfor bestilte jeg blendelokk for at det visuelt skal se bedre ut. Noen har sikker fått med seg disse ettermonterte tweeterene på dashen.. di skal fjernes når jeg får tid! ellers så manglet det et deksel over passasjer beltet foran. dette måtte selvsagt rettes opp i. Girkula som sto på var også meget dårlig og ødela ganske mye av kjøreopplevelsen da denne var i hard plast og var sprukket slik at den ikke låste seg fast, dro den av hver gang jeg var litt ivrig i giringen. Ny i skinn montert. Airbag dekslet var også løst, denne har jo vært i en kollisjon slik at airbagen har løst ut. ny airbag er montert men klipsene som skal ryke er bare prøvd og limt, dette holdt ikke og nye ble kjøpt inn og montert. Før etter Har også en del andre deksel, men dette er jeg ikke helt færdig med enda, så jeg kommer nok tilbake til det. Den ble da også litt høyere foran etter at jeg monterte bilstein coiloversen, her har jeg kun montert di med den høyden di var innstilt på, mulig jeg kommer til og justere disse litt ned når jeg får på Bbs hjula neste år. bak har jeg ikke juster noe nå, kun montert inn den ene justeringskruen som manglet. Har også fått testet bilen sånn smått på både våt og tørr asfalt, og kan si at den er meget leken på våt asfalt og sitter som en gokart på tørr! meget godt grep i sving! og meget morsom på svingete veier uten at man nødvendigvis må kjøre så fort at lappen ryker. Holder fortsatt på og se over bilen og skrive en deleliste på hva som bør oppgraderes i vinter. har meget lyst til og oppgradere bremsene etterhvert, foran er det jo ikke noe problem da man kan ettermontere så og si alt av e36 og e46 bremser her, men bak er jeg noe usikker og finner ingen klare svar på hva som bør passe rett på, noen sier z3M, men disse regner jeg med er dyre og vanskelige og få tak i.. Vil heller ikke ha altfor store bremser da jeg ikke vil ha større en 17" felger på den. Kanskje noen har noe tips til hva slags bremser man bør gå for?
  12. Hei. Etter mange år uten en BMW i stallen så var tiden inne for og finne noe jeg kunne ha det litt gøy med, samt ha noe jeg kan sysle med ute i garasjen for og komme litt unna hverdagens kjas og mas. Så begynte søket og lysten på en klassikker som e28 eller e30 sto høyt. men dessverre så står også prisene på disse litt for høyt i forhold til stand.. (skal sies at jeg kan godt og skru og tilpasse ting, men rust/sveis/lakk og karross er ting jeg helst vil holde meg unna..) Etter og ha søkt en stund og sett litt hva folk flest vil ha igjen for sine gamle slitere så mistet jeg litt motet og begynte og se på noe nyere.. e36, e46 etc.. M3 hadde jo ikke vært feil i garasjen men også her er prisene begynt og stige bra, og jeg hadde tross alt et budsjett og holde meg til. Men jeg har heller aldri helt glemt e30en jeg hadde tidligere.. en 90 mod 318is med org lsd diff.. om det er noen av di bilene jeg har hatt som jeg virkelig angrer på at jeg solgte så er det nok den, mer moro bil for pengene skal du lete lenge etter! men som sakt så synes jeg at e30 selv som 318is var noe høyt priset i forhold til stand.. men e36/e46 compact er jo noe lik bil, bare litt mer moderne og forholdsvis greit priset.. men også her er stand meget variert.. så jeg fulgte markedet litt og la ut noen pekere her og der før jeg fikk napp av Hvatn her inne som hadde en 323ti som han holdt på og ordne opp, Jeg ble naturligvis litt giret der og da for jeg hadde egentlig tenkt og finne en 318ti, men denne hadde og m52tu motoren Orginalt, så dette kunne nok bli en meget moro bil. Men den hadde vært i en liten kollisjon med et eller annet og avskiltet og parkert i flere år før Hvatn fikk tak i den. Skadene så forøvrig ikke altfor ille ut, men selvfølgelig så krever det kunnskap og penger for og få dette til, men mr Hvatn tok saken og har gjort en god jobb så vidt jeg kan se. Han kunne også opplyse om at dette var den gamle bilen til Ove Kvam, altså kvampacten! Bilen ble gått over og det meste ser greit ut, men dette er ikke en nybil lengre og en del sluttarbeid på bilen hadde nok gått litt fort da den manglet litt plast deksler her og der, klips, rett type ratt osv. den trenger også og få gått over og byttet litt foringer og generelt strammet litt sammen her og der, men bilen ser bra ut i kaross og den har fått et nytt lag med lakk, samt m-tech støtfangere foran og bak, noe som gjør at det litt rare compact designet ser litt bedre ut. Uansett, bilen har potensiale for og bli en fin og litt praktisk (har barn.. og etter og ha kjørt motorsykkel i flere år så måtte jeg ha noe som jeg kan ta med barna i selv om vi kan ha det litt moro!) lekebil for far, Og alt det jeg ikke kan gjøre er allerede gjort så her var det bare og ta bilen med hjem! Bilen er utstyrt med Bilstein pss coilovers, dette er nok det samme som sto på da Ove Kvam hadde den, men det virker bra enda! men foran var di plukket av og erstattet med noen billige coilover som var skrudd meget lavt! og bak var den ene justerings skruen fjernet..? men alt fulgte med så den første moden jeg måtte gjøre var og bytte til bilstein settet og sette en brukbar høyde på bilen. Noen mener sikkert dette er som og banne i kirka, og jeg skal innrømme at den ser bra ut når den er så lav, men jeg er nok blitt så gammel at jeg verdsetter heller at ting skal være kjørbart og ikke bli sittende fast på fartshumper.. og jeg tenker at bilen skal brukes, har planer om og ta med bilen ned til ringen etterhvert så høyden må være satt til og kunne brukes slik at man ikke er konstant redd for bunnpanne, skjermer etc. Legger ved noen bilder av hvordan den så ut rett etter den var kommet hjem og vasket. Et bilde av den gangen mr Kvam hadde den i godt driv rundt en bane. Startet så med og demontere hjul og coilovers. hjulene her skal være org z3M hjul.. di har begynt og vokse på meg, men di er veeeldig tunge.. så disse skal nok av løpet av vinteren, Jeg har et sett med Bbs Rc 090 hjul som jeg skal pusse opp og sette på bilen, disse vil bli hjulene jeg kjører rundt med til vanlig også må jeg skaffe meg et sett som tåler juling og er lette som jeg kan bruke til moro kjøring. Bilstein settet ble montert, samt den justerings skruen, foran monterte jeg bare sammen uten og juster høyden nå. bak har jeg heller ikke justert høyden enda, har dessverre ingen bilder akkurat nå om hvordan det ble da det regner i et sett her i Trøndelag for tiden, men den ble ivertfall mye bedre og kjøre! Satte meg også ned en dag og så over ting jeg vil få utbedret ganske kjapt slik at bilen kan brukes litt før vinteren setter inn, for når vinteren kommer så blir uansett bilen parkert slik at jeg kan bruke vinteren til og gå over litt større ting under bilen. Så jeg sendte inn en bestilling til koed på en del plastikk deksler som manglet foran under bilen og rundt viften, en del klips her og der, ny girkule da den som var på bilen var ødelagt slik at den ikke gikk og feste fast, nytt ratt da det som fulgte bilen ikke var rett type ratt for bilen, den ble annonsert med et 3eiket momo? ratt, men ettersom jeg er litt original politzei så slo dette ikke helt Ann for meg, Hvatn byttet dette ut med et org 3eiket Bmw ratt, men dette er nok til en eldre modell og passer derfor ikke rett forhold til sleperingen, org har nok denne bussrattet tror jeg da den ikke er org med m-sport... men kode hadde brukt faclift m-sport ratt og airbag liggende så dette ble bestilt! venter enda på pakken derifra, den kommer nok til uka så da blir det nok en ny oppdatering om ikke lenge!
  13. jon///M

    E34 M5 M-system 1 kapsel felger

    pris er fortsatt 10000. ligger i verdal nord trøndelag
  14. jon///M

    SOLGT

    den står akkurat slik den har jort siden alle bildene ble lakt ut. men jeg hadde noe problemer med omreg på den. pga at tidligere eier ikke hadde levert vognkort del2. dette er nå ordnet. bilen skal bort har noen som er interisert i den men ennå ingen som har dukket opp med penger! om ingen henter bilen tar jeg av alle delene og selger det og høgger karrossen, regner med det er deler og vrakpant for ca15-20k på den om man hugger den, men jeg tror den har mest verdi for og evnt bygge opp igjenn som enten org m5 eller muligens noe med turbo og 340hk da den er godkjent med det!
  15. jon///M

    E34 M5 M-system 1 kapsel felger

    bump. ligger her enda.