Jump to content

ogee1

Members
  • Content Count

    1715
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ogee1 last won the day on March 2 2017

ogee1 had the most liked content!

About ogee1

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Drammen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Når ble dette innført? Ser ikke ut til å stemme på vår 2011-modell.
  2. Jeg ville beholdt den som den var. Eller i alle fall ramma rundt grillen. Men så er jeg en gammal gubbe også, da. Uansett flott bil!
  3. Jeg synes E92 er fin i den fargen, men kanskje litt "voksen". Har sett et par sånne med felger i en slags bronse/mørk gullfarge som har vært innmari tøffe, men jeg finner ikke noen bilder akkurat nå.
  4. Flott utseende på X1 LCI! Jeg synes faktisk det er den BMWen som er mest vellykket med store nyrer.
  5. Jeg synes det blir for firkanta med nesten sammenhengende skjermer som vist fra nye 2AT over og forsåvidt også Mercedes sine nye modeller. Jeg foretrekker at det ser litt ut som et klassisk dashbord selv om det er moderne funksjonalitet. I den sammenheng synes jeg VW har truffet bra med nye Touareg. (Som jeg også synes ser veldig bra ut utvendig.) Touareg 2020
  6. Takk! Utrolig bra for selvtilliten når man er ferdig og ting funker! Ikke fullt så moro underveis når man lurer på om man bare må gi opp og få BMW til å montere et nytt speil.
  7. 6WB er litt for glorete for min smak, i alle fall i en F-bil. 6WA er fulltreff mellom gammelt og nytt. Hvis jeg kunne fått 6WA på konas F25 X3 hadde jeg gladelig brukt nærmere et femsifret beløp. Det er jo ikke mer enn folk bruker på personlige bilskilt!
  8. På West System sine sider står det: "Der målte de skyvekraften på en 160 punds motor til å være om lag tilsvarende skyvekraften til en 5 Hk bensinmotor." 160 pund er vel ca. 80 kilo, så da er det vel grovt sett slik at 16 kilo skyvekraft tilsvarer 1hk? Jeg tipper at grunnen til at de bruker skyvekraft er litt av det samme som man ser på elbil, at hestekrefter alene ikke gir noe godt bilde av hvor kvikk bilen er ved vanlig kjøring. På båter blir dette bildet enda mer komplisert siden kraften må gå gjennom en propell.
  9. Byttet venstre speil i dag. Kona var uheldig for et par måneder siden og sneia borti en stolpe. Speilet knakk tvers av i leddet som egentlig skulle fjæret unna. Mekanismen var full av grus og sand som hadde samlet seg opp siden bilen var ny i 2011, så leddet sto dønn fast. Fikk tak i et billig speil hos Vazelina Bilopphøggeri (!). Det speilet hadde litt flere funksjoner enn vårt, så det viste seg at jeg måtte bytte om innmaten i de to speilene for å få det til å passe på vår bil. Mer om det i denne tråden: https://bimmers.no/forums/topic/822133-f25-x3-koding-av-speil-med-andre-funksjoner/ Det var forholdvis greit å vippe løs dørpanel og pyntelist for å komme til de tre skruene som holder fast speilet, men jeg mistet et skrutrekkerbits ned på baksiden av dørpanelet, så det ble litt ekstra jobb. Fikk heldigvis løs pluggholderen som satt i det gamle speilet selv om aluminiumen den satt i omtrent hadde oksydert fast i plasten. Her er det som var igjen etter det gamle speilet. Her er toppen av dørpanelet klikket løs og dekselet rundt vindusramma delvis løsnet og skjøvet til side. "Foten" på speilet. Fullt av skitt og oksydert aluminium. Her er det tøft miljø! Pluggholderen som måtte flyttes over fra det gamle speilet. Ledningene fra speilet. (Mer avanserte speil har bare en plugg med tre pinner.) Her er alt på plass i det nye speilet. Klart til montering.
  10. Går bra denne gangen. Føler det på meg! Ser at du har fått tak i bensinversjonen, men det gjør kanskje ikke noe? (Tuller)
  11. Det jeg egentlig har gruet meg til er å åpne speilet. Har vært redd for å knuse glasset eller ødelegge noe av plasten sånn at jeg ikke får ting sammen igjen. Men etter det @Otis skreiv syntes jeg ikke at jeg hadde noe valg. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert. Jeg åpnet det gamle og det nye speilet, og der var det stor forskjell. Det gamle speilet har bare en vippemotor med tre ledninger og varmetråder i glasset med to ledninger. Det nye speilet har fire ledninger til glasset, åtte ledninger til vippemotoren og to ledninger til innklappingsmotoren. Alt er samlet i en hjerne som sitter montert på baksiden av vippemotoren. Fra denne hjernen går det tre ledninger inn til bilen. Det var heldigvis forholdsvis greit å flytte over den gamle motoren, med ledninger, til det nye speilhuset, så nå skal alt være klart til montering på bilen uten noen feilmeldinger eller behov for koding. Her der det gamle speilglasset som kun har varmetråder Her er det nye speilglasset som har varme og dimming Kontakten til den nye vippemotoren "Hjernen" til det nye speilet Den gamle motoren med ledning montert i det nye speilhuset. Hvit og gul ledning går til innfellingsmotoren som jeg ikke bruker (har ikke den funksjonen på vår bil) Den gamle vippemotoren i det nye huset, sett fra siden der glasset skal sitte. Ledning til varmetrådene synes nederst.
  12. @Saltkjelen, @Otis eller andre. Jeg har fått tak i et brukt speil rimelig, men det har flere funksjoner enn vårt. Vårt originale speil har bare innstilling av speilglassets vinkel mens det nye speilet i tillegg har dimming og motor for å klappe inn speilet. I kontakten ser det ut som det bare er tre pinner, noe som tyder på CAN- eller LIN-bus og "intelligens" som kan skape problemer. - Vil det nye speilet jeg har fått tak i virke på vår bil? - Vil det kreve koding? - Er det bedre å flytte over innmaten fra det gamle speilet til det nye for å unngå problemer/feilkoder?
  13. Kult! Betyr det at du har løst alle utfordringene, eller bare for F2x?
×
×
  • Create New...