Jump to content

ogee1

Members
  • Content Count

    1796
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ogee1 last won the day on August 22

ogee1 had the most liked content!

About ogee1

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Kongsberg
  • Kjøretøy
    F25 X3

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skikkelig fet bil! Muligens litt for intens farge for min del, men det hadde jeg vel kunnet glemme bak rattet i den der.
  2. En liten film som viser Volvoen. Vår blir helt lik den som er i videoen, med unntak at vi har bestilt uten modell- og motorbetegnelse bak. Fargen er Glacier Silver Metallic. Volvo bruker mindre flak i metalliclakken enn det for eksempel BMW gjør, så den oppleves veldig annerledes. En bieffekt er at den ikke ser riktig ut på film. På film ser den ensfarget ut, mens den i virkeligheten har en fin skyggevirkning som fremhever de kantete linjene på bilen.
  3. Du har masse bra argumenter her, @Fredrik 90! Det er nettopp disse forskjellene i behov og i oppfatning jeg synes begynner å bli veldig spennende. For å besvare det ene spørsmålet jeg stilte litt lenger opp, så er jeg ikke sikker på at det er noen i min familie eller vennekrets som kjører mer enn 40-50 mil på en dag. De fleste av dem har også mulighet til å lade både hjemme og på hytta. Så sånn sett er det ikke noen grunn til at de ikke kan ha en Tesla eller ID.3 eller Skoda Enyaq eller tilsvarende. Og noen av dem er enige med meg, mens andre argumenterer for at den ene gangen de trenger å lade langs veien, så vil det bli problemer med køer på ladestasjonene. Eller at de ikke vil ta seg tid til en halvtimes pause. Igjen, det er ingen fasit, men veldig spennende å se argumentene for og mot. Selv er jeg spent på hvordan det vil være å ha elbil for vår del nå som vi har bestilt en Volvo XC40.
  4. Skulle vært artig å sett en statistikk over hvor langt folk kjører. Hvor mange kjører mer enn 40-50 mil pr. dag, og hvor mange har mulighet til å lade hjemme (eller på hytta)? Noen som vet om det finnes noe sånt tilgjengelig på nett?
  5. Jeg lurer faktisk på å gjøre det samme når vi får oss elbil. Mest for å "skjule" at det er en kjapp bil så det kan bli litt ulv i fåreklær. Er bare redd for at det kan bli litt bry med bøter på elbilparkering og lignende fordi det ikke er lett å se at bilen er en elbil.
  6. Jeg ser at @Fredrik 90 og andre som jevnlig drar på langtur har god nytte av 800 kilometer rekkevidde, men jeg lurer på hvor grensen går for "folk flest". Jeg tipper at minst halvparten av de som kjøper elbil vil være fornøyd med 500 kilometer faktisk rekkevidde (på vinteren med varmeapparat på). Jeg lurer også på hvor mange som er interessert i om bilen aksellerer til 100 på fire eller to sekunder. Greit nok at det har betydning for de som kjøper sportsbil, men en familiesedan som aksellererer på to sekunder? I couldn't care less. Jeg ville i alle fall ikke gitt 400 000 mer for en Tesla S Plaid. Jeg tror at det viktigste tallet for elbiler fremover vil være ladehastighet. De nyeste Teslaene lader med opptil 250kW. Her ligger de andre et stykke etter, men selv 150kW som flere andre merker tilbyr hjelper mye i forhold til 50-75kW som mange eldre biler har. Og, ikke minst, at bilen kan lade med høy effekt i størst mulig del av ladeforløpet.
  7. Da starter vi på oppløpet med go'bilen. Som nevnt tidligere har vi vurdert å kjøpe elbil, men ikke en BMW, da de ikke lager en elektrisk SUV med firehjulstrekk i passelig størrelse. I dag tok vi avgjørelsen og bestilte ny bil. Jeg trodde egentlig at det skulle bli et av alternativene fra VAG, da med Q4 e-tron som det mest sannsynlige valget, men med ubekreftet leveringstid en gang på høsten neste år for firehjulstrekk ble det for usikkert og for lenge å vente. Jeg har kikket en del på Polestar 2 og synes de har gjort mye riktig. Den er imidlertid ikke en SUV. Men så oppdaget jeg at Volvo XC40 kommer med en elektrisk versjon basert på samme plattform som Polestar 2. En nærmere kikk viste at XC40 var romsligere enn jeg trodde, det er faktisk plass til fire store voksne på tur. Og etter å ha prøvekjørt en bensinversjon falt vi for bilen. Den er god å kjøre og vi synes den ser bra ut. Kvalitetsfølelsen er ganske bra også. Så da ble det en Volvo XC40 Recharge Pure Electric. Ikke helt uten ventetid på den heller. Bilen blir levert i april/mai, men det er i alle fall en noenlunde konkret dato i forhold til "utpå høsten en gang hvis ikke VAG blir forsinket". Volvo XC40 Recharge P8 Pure Electric har to motorer på tilsammen 408hk. Rekkevidde er noe over 400 km WLTP. Det er tilhengerfeste godkjent for å trekke 1500kg. Bilen fåes ikke med HUD, det er litt rart, men den har Android Automotive operativsystem, så Google Maps og Play Store er innebygd i bilen. Det vil si at navigasjonssystemet i bilen er Google Maps og at man kan bruke Google Assistant til stemmestyring. Apper som Spotify eller YouTube Music kan lastes ned og alt ligger da i bilen, så du trenger ikke mobilen for å bruke appene. Flere bilprodusenter skal ta i bruk Android Automotive, så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Hadde vært veldig kult hvis det ble frigjort et API så jeg kunne laget min egen app til bilen også etterhvert. Håper at BMW har noe som passer oss bedre neste gang vi skal bytte bil. Skulle gjerne fortsatt å kjøre BMW.
  8. Er dette også ei 8-trinns ZF-kasse, tilsvarende det "alle" andre BMW'er har nå?
  9. BMW har kanskje truffet bedre på M 1000 RR? Ser ganske snasen ut. Og du klarer å få den under en halv million, selv med alt utstyr.
  10. Synes det er mye som er bra. Foretrekker M3'en. Men fronten klarer jeg ikke å like. Jeg blir rett og slett litt trist i BMW-delen av hjertet mitt. Forresten, er det lov å sette skiltet på høykant? Ville sikkert sett bedre ut. 🙄
  11. Avantime er kul. Jeg regner med at designet er beslektet med Megane fra omtrent samme tid. Også en bil jeg digger designet på.
  12. Enig med @Evopower i valg av Ferrari. Det er GT'ene som tiltaler meg mest. For en del år siden lå det en 400GT på finn til en overkommelig pris. Jeg vurderte å kjøpe den og legge ut på langturer med stil. Ville sannsynligvis endt opp med et vedlikeholdsmareritt, så jeg er glad det ikke ble noe av. Ganske elegant sedan (Dette er bare et tilfeldig bilde, ikke den aktuelle bilen)
  13. Cayman er en fantastisk morsom bil å kjøre. Og nå som Boxster er like lett og nesten like stiv er den i samme klasse. Anbefaler alle som ikke har prøvd en Porsche med motoren i midten å ta en prøvetur. Selv med "bare" 295 hk som jeg hadde i min 987 var det kjøreglede til tusen. Kan ikke forestille meg hvordan det er med 420 hk. Og på toppen av det hele kommer en kjørbarhet som gjør at bilen er like bar på vanlig småkjøring som den er på bane. Den nye GTS 4.0 står øverst på lista mi over drømmebiler for tida. Jeg vil heller ha en sånn enn en Ferrari eller noe annet eksotisk.
  14. Har de vært like tjukke hele tida, tro? Jeg mener at M-sportrattet du kunne ha i E87 var litt tynnere enn det vi har nå i F25. Det er helt på grensa til å være for tjukt ved aktiv kjøring synes jeg.
  15. Etter å ha vært inspirert av blant annet @ESveen og @FredrikE24 har jeg endelig fått tatt mc-lappen og vært på tur med min egen BMW motorsykkel. En 2011 R1200R ble kjøpt inn sist vinter, men et kragebeinsbrudd har forsinket prosessen med å få tatt førerkort. Men nå er det altså endelig på plass. Her er sykkelen min på tur i Lurdalen utenfor Kongsberg.
×
×
  • Create New...