ogee1

Members
  • Content Count

    1571
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ogee1 last won the day on March 2 2017

ogee1 had the most liked content!

About ogee1

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Drammen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mye av lyktene som er tildekket, så vi får håpe at det ser mer ut som BMW når den blir avduket.
  2. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Beklager at jeg dro i gang denne SUV-diskusjonen uten å følge opp. Har bare vært veldig opptatt på jobben de siste dagene. Jeg ønsker ikke å dra denne diskusjonen videre, men tenker at det er greit at jeg svarer @Fredrik 90 på hans spørsmål om hvorfor man velger SUV. For min del er de viktigste grunnene til at jeg kjører SUV følgende: - Oversikten som jeg får av den høye førerposisjonen - Bilen er kortere enn tilsvarende sedan, noe jeg foretrekker. Vi har god plass til fire voksne samtidig som bilen er 10-15 cm kortere enn en sedan med tilsvarende beinplass. Ja, dette er fordi det er mindre bagasjeplass, men de gangene vi drar på tur med bagasje er vi bare to i bilen, så vi trenger ikke mer plass enn det vi har. - Høyere bakkeklaring og kortere overheng. To-tre ganger i året er vi på hyttetur der de siste hundremeterne ikke er brøytet og forholdsvis humpete. Akkurat de gangene gjør den ekstra bakkeklaringen at vi kommer helt fram til hytta. - BMWs SUV'er er blant de som har best kjøreegenskaper og kjørekomfort. Jeg synes vår F25 X3 med EDC er veldig god å kjøre.
  3. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er ikke krenket, @Fredrik 90. Jeg oppfattet bare innlegget ditt som at du har lite forståelse for at folk kan ha annen smak når det gjelder bil enn det du har, så jeg tenkte det kunne være nyttig å påpeke dette.
  4. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Du burde prøve å forestille deg at det er folk i verden som tenker annerledes enn deg, @Fredrik 90. Noen av dem er ganske oppegående også. Selv må jeg si jeg har blitt SUV-fan etter noen år bak rattet i X3, og hvis jeg skulle kjøpt ny bil nå ville jeg nok betalt de ekstra kronene for å få en X3 fremfor en 5-serie. Uten at jeg ville følt meg som noen mindre bilentusiast av den grunn.
  5. ogee1

    BMW X-drive - Trøbbel med fordelingsgir og løsninger.

    Veldig nyttig info! Så vidt jeg har forstått kan man få kjøpt nye lameller og stål også, i stedet for å overhale de gamle? Har lest om at clutchmotoren tar kvelden også. Vet du hvor vanlig det er? Er det noen ulemper ved å koble ut all drift til framhjulene bortsett fra at man mister firehjulstrekk? Noe som kan skades eller slites fortere? Strengt tatt regulerer vel ikke clutchen fordelingen mellom fram- og bakaksel. Bakakselen er vel alltid koblet 100% til utgående aksel på girkassa?
  6. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg tror at du undervurderer kompleksiteten i å lage en elbil med Taycans ytelser og kan kjøres hardt over lang tid. I mine øyne er Taycan faktisk en gamechanger på grunn av dette. Jeg vil også gjette på at kjøreopplevelsen i Taycan er mye mer sportslig enn i en Tesla, og dermed en bedre bil for de som liker sportslige biler.
  7. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Spennende at Porsche har gått for 800V systemspenning. Og at de har valgt å ha en girboks (to trinn). Håper at de leverer samme kvalitetsnivå på Taycan som de har på de andre modellene. Det er forsåvidt ikke noen grunn til å tro noe annet. Største "feilen" som jeg ser ved første kikk er at det er for mange touchbrytere. I brukerdesignfaget blir det stadig større aksept for at touchpaneler ikke er veien å gå for denne type anvendelser.
  8. ogee1

    M5 F90 eksosanlegg

    Herlig fortelling! Dette blir bra!
  9. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hva legger du i "den virkelige rekorden" @Fredrik? Produksjonsbiler? Jeg synes det er helt rått at de kjører på 6:44, likevel kan en racerbil runde banen nesten et og et halvt minutt fortere. (Porsche 919 Hybrid Evo, 5:19:55) Helt sykt!
  10. ogee1

    BMW dieselmotorer

    Er det noen som har sett statistikk for hvor stor andel av CP4-pumpene som feiler?
  11. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har også sansen for Lahlum som forteller. Og som sjakkommentator. Og så har jeg en interesse for tidlig amerikansk historie, så jeg skvatt litt da du skrev om Franklin. "Søren, har jeg gått glipp av at han var president?"
  12. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Bra innlegg, @Fredrik, men Benjamin Franklin var aldri USAs president. Han var Pennsylvanias president fra 1785-1788. USA fikk sin første president i 1789.
  13. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Da Porsche annonserte den helelektriske Taycan lovet de at man skulle kunne bruke bilens fartsressurser fullt ut uten å bekymre seg for å skade motorer eller batterier, eller degradere ytelsene. Jonny Smith, som tidligere var med i Fifth Gear, har fått teste en prototype ved å kjøre 0-200 km/t med launch control tretti ganger etterhverandre. Ser ikke ut som bilen har noen problemer i det hele tatt. Man får et ganske godt inntrykk av hvordan bilen blir seende ut i serieproduksjon også. Jeg synes både ytelse og utseende ser ganske lovende ut.
  14. Men i følge @Saltkjelen har tidligere versjoner av i3 karbontak selv om de har soltak? BMW har flere prosesser for fremstilling av karbondeler. Den tradisjonelle prosessen for supersterke deler er dyr og har begrensninger på kompleksitet på delene, mens noen av de nyere prosessene er billigere og kan brukes på mer komplekse deler. Da med noe redusert styrke. Karbontaket på i3 er (i alle fall i en periode) laget med resirkulerte karbonfibre, sannsynligvis fordi styrke ikke er den viktigste faktoren for selve takplata. Jeg har lest at USA krever at det skal være metall rundt soltak, og at BMW måtte søke om dispensasjon for i3. Kanskje "papirarbeidet" rundt dette ble så komplisert at de ga opp og gikk over til å lage taket i stål i stedet? Så vidt jeg vet var ikke soltak tilgjengelig på i3 i USA før 2017.