Jump to content

ogee1

Members
  • Posts

    2096
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

ogee1 last won the day on January 8

ogee1 had the most liked content!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Kongsberg
  • Kjøretøy
    Volvo XC40 P8

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fungerer bra i Volvo XC40 P8 også. På norsk, til og med. Men i Volvoen er stemmestyringa fra Google, og de er vel blant de firmaene i verden som bruker mest ressurser på å utvikle dette. Jeg bruker det til å styre klima, varmeseter og varme i ratt, i tillegg til å legge opp ruter i navi og andre nyttige og unyttige ting. Synes forøvrig det er smart av Volvo å samarbeide med Google. Nesten meningsløst at en bilfabrikk skal bruke masse ressurser på å utvikle stemmestyring eller navigasjonssystemer når de uansett ikke klarer å gjøre det bedre enn selskaper som Google og Apple.
  2. Når vi diskuterer hybrider og kjøreegenskaper er det greit å huske at BMW har to forskjellige hybridsystemer som oppfører seg veldig forskjellig. 2AT har en motor foran og en bak, og disse er ikke koblet sammen. X5 har en elmotor i girkassa som kobles sammen med bensinmotoren, slik at drivlinja fra girkassa og ut til hjulene blir helt lik en normal X5. I 2AT må motorene synkroniseres for å få fordelt kreftene til hjulene på en god måte, mens på X5 er dette håndtert gjennom en standard xDrive.
  3. Virker som en grov forenkling på meg. Det er ikke bare å putte inn en ny chip når du oppdager at du ikke får levert den du vanligvis bruker. Det skal lages nye kretskort og så skal alt gjennom mye testing før du kan sette det i produksjon. Ikke er det sånn at det bare er gamle chipper som har leveringsproblemer heller, så du risikerer at du designer inn en ny chip som det viser seg ikke kan leveres heller når du er klar til å ta den i bruk. Det er utrolig hvor mange komponenter som har leveringsproblemer for tida. Det er helt sikkert mulig at bilprodusentene kunne gjort mer, men at de (enkelt) kunne unngått å havne i problemer har jeg ikke noe tro på.
  4. Holder du knappen inne til hengerfestet er på plass? Det måtte jeg gjøre for å unngå at det stoppet underveis. Og noen ganger virket det som det ikke fungerte hvis tenninga hadde vært av for lenge, så jeg vente meg til å ha motoren i gang når jeg kjørte hengerfestet inn og ut.
  5. For meg er det ikke et problem at det er et blått felt på kjennemerket, men jeg synes at 3000 kroner i bot er urimelig. Jeg synes det hadde vært fint om det var mulig å velge svarte merker for de som vil det. Hvorfor ikke gjøre som man normalt gjør når man ønsker å få endret lovverket? Sende e-post til en stortingsrepresentant eller kontakte en lokal politiker eller en interesseorganisasjon som kan ta det videre? Sannsynligvis mer effektivt enn å klage i forskjellige bilfora.
  6. Jeg tror det rette for de fleste med normal økonomi er å kjøpe en Cayman brukt. Da snakker vi om mye bil for pengene. Lave driftskostnader, lavt verditap og skikkelig kjøreglede. Selv om man kjøper en ti år gammel modell. For min egen del ville jeg valgt en 981 GTS (eller en ) 987 S fram til 718 GTS 4.0 kom nok ned i pris. Jeg skjønner argumentet for å spare penger og kjøpe en firer, men etter å ha levd med sangen fra en Porsche-sekser tror jeg ikke at jeg vil bli fornøyd med noe annet. Et lite problem er at sekserne låter dårligere for hver ny generasjon, 987 låter bedre enn 718 siden den har litt skarpere lydbilde, men noen kameler må man jo sluke.
  7. Interessante meninger. Selv ville jeg aldri kjøpt en base Cayman. Det må være en sekser. Aktivt understell (PASM) øker bruksområdet på bilen så mye at det er et must også. Og 18-veis sportsseter. 718 GTS 4.0 er bilen for meg, men da blir det så dyrt at det er like greit å legge til utstyr som skinnpakke, sportsratt og navi også.
  8. Husker vi holdt på med knipetak og kjetting, så det gikk vel ikke like greit hele tida. Kan ikke huske at vi hadde 5-600 Nm moment. Ikke kostet det 20-30 tusen i lakk hvis vi subbet fangeren i brøytekanten heller. Men folk er vel jevnt over dårligere til å kjøre bil nå. Tror mange ser på firehjulstrekk som en ting som øker sikkerheten på linje med ABS, stabilitetssystemer osv. Du tar med det du kan få. Vi nordmenn har jo generelt mye penger også.
  9. Hesten minner meg om da jeg parkerte E87en hjemme hos en hesteeier og den visstnok tamme hesten slipte tenna på panseret på bilen min. Herlig opplevelse ikke så lenge etter at jeg hadde våtslipt og polert panseret.
  10. Du trenger vel ikke ut av bilen nå som du har så gode seter? Bimmers får du jo på mobilen.
  11. Blir spennende å se hvor like (eller forskjellige) de blir å kjøre. Det blir vel betydelig forskjell i vekt, og dermed oppsett av dempere og fjærer.
  12. Strøkent! Men det blir nesten litt feil med farge på M-stripene og det norske flagget. Blå rondell går til nød.
  13. Hva med å montere ei plate på baksiden av rillene i standardgrillen? Svartlakkert plexi eller lignende. Burde bli forholdsvis aerodynamisk. Tror det hadde gjort seg med en grill som ikke er helsvart.
  14. Moderne passasjerfly er vel fly-by-wire? Skulle tro at det er mulig å få til dette i biler også, med dertil endret lovverk.
×
×
  • Create New...