ogee1

Members
  • Content Count

    1550
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ogee1 last won the day on March 2 2017

ogee1 had the most liked content!

About ogee1

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Drammen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. X3M i den fargen er nok drømmebilen for meg akkurat nå. (Hvis vi skulle bytte ut den gamle X3'en.) Her synes jeg BMW har gjort mye rett, både på motor, interiør og eksteriør. Ikke noe spesielt dristig, bare en flott nytolkning av noe som fungerer bra fra før.
  2. Må si at jeg begynner å like den nye kinken på G21. Særlig på skrå bakfra, som @papertiger er inne på. Har en følelse av at den ser mye bedre ut IRL enn på bilder også.
  3. ogee1

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Mange, meg selv inkludert, er ikke helt fornøyd med hvordan designet til BMW utvikler seg for tida. Jovisst lager de mange fine biler, men det er også en del modeller som kanskje kunne sett bedre ut. 1-serien er en av bilene som er omdiskutert. Designet er kanskje ikke av de verste, bortsett fra at den ikke ser ut som en typisk BMW. Det som er verre er at den har forhjulstrekk. Selv om motorjournalister skriver at den er morsom å kjøre, så vil ikke vi "skikkelige" BMW-entusiaster ha noe annet en bakhjulsdrift. For min egen del var 1-serien min første BMW. En tidlig E87 120d med mye utstyr. Jeg hadde rundt 150.000 morsomme, og forholdsvis problemfrie, kilometer bak rattet på bilen over en seks-sju år. For meg var dette en fantastisk småbil. Komfortabel og sporty, og jeg syntes den så skikkelig tøff ut. Da andre generasjon 1-serie (F20) kom var jeg skuffet. Jeg syntes fronten var skikkelig stygg. Tenkte at jeg ville vende meg til den, men det gjorde jeg aldri. Faceliften hjalp en del, men fronten var fortsatt ikke på høyde med E87. Et annet problem med F20 var at den var litt større, slik at gokart-følelsen som man kan kjenne litt av i E87 var borte. Nå begynner E87 å bli en populær ungdomsbil. Det er stadig flere fine biler å se langs veiene. Med litt senk og store hjul synes jeg fortsatt dette karosseriet ser flott ut. Hadde jeg hatt mer plass ville jeg vurdert å kjøpe en og shine opp og bare ha den. På mange måter føler jeg at selv om disse bilene har mye elektronikk, servostyring og til og med automatgir i en del tilfeller, så har de en viss analog kjørefølelse. Kanskje siste genererasjon av BMW'er som har dette. En tunet E87 120d gir mye kjøreglede for forholdsvis lite penger. Vil man ha mer ytelser går man til E87 130i eller E82 135i, men disse koster fort mye mer enn en 120d. Samtidig kan det hende at bruktprisene på sistnevnte har flatet ut, slik at regnestykket ikke blir så verst likevel. Den ultimate førstegenerasjons 1-serie er dog, i mine øyne, E82 1M Coupe. Jeg falt for denne bilen fra dag én, og skjønte ikke helt hvorfor den fikk så mye pepper. Folk klagde over at den bare hadde en treliters sekser, ikke en skikkelig M-motor. Interiøret var ikke bra nok, og karosseriet var stygt. Det at bilen var super å kjøre betød tilsynelatende ingenting. Denne bilen har lenge stått på lista mi over biler jeg gjerne skulle eid. Men nå begynner folk å få opp øynene for hvilken kjøreglede denne bilen gir. I England koster normalt fine eksemplarer nå mer enn da bilen var ny. I Norge er de fortsatt litt under nypris, men det vil kanskje snu her etterhvert også? Så det blir vel med denne som med Porsche 911, når jeg får ut fingeren er prisene på vei rett opp og bilen blir altfor dyr. Nok prat fra min side. Her er en fin video som uttrykker en del av de tankene rundt BMW 1M Coupe som jeg også har. (Bortsett fra at jeg ikke helt kan skjønne at 266cm er kort akselavstand.)
  4. Gratulerer med flott bil og lekker fargekombinasjon!
  5. ogee1

    BMW 525d xdrive 2012 styring og varmeapparat

    Jeg har ikke erfering med 5-serie, men jeg hadde samme opplevelse på vår X3. Firehjulskontroll viste at den var litt utenfor på spissing. Ble bedre etter justering. Ble helt bra når jeg byttet til nye dekk (fra Conti til Michelin). Noen biler er følsomme for lufttrykk også, så det går an å teste med litt annet trykk enn det som står i døra.
  6. Kan du se om det er noe synlig elektronikk i lykta når du bytter den? Kunne vært interessant med noen bilder for å se om det er brukt samme teknologi som på F25 (som går i stykker ganske ofte). Forøvrig helt råe felger. Det er noe spesielt med originalfelgene til BMW.
  7. Får du like dyp glans på Fusso som på Autobahn?
  8. Jeg ville sjekket at ABS-sensorene sitter som de skal, og at sensorene og ledningene er i orden.
  9. Har sett flere nye X3 og X5 nå. Jeg synes BMW har lykkes godt med utseendet på begge to. De ser enda bedre ut i virkeligheten enn de gjør på bilder. Når det gjelder størrelsen på grillen, så er det det første jeg tenker på når jeg ser en X5 forfra, mens på X3 har jeg ikke tenkt på det før jeg så den ved siden av en F25. Sånn sett krever altså grillen på nye X5 litt mer tilvenning. Interiørene på begge bilene ser lekre ut gjennom sidevinduene.
  10. ogee1

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    Gidder du å måle omkretsen når du kjøper nye hjul? Interessant å se hvor stor variasjon det er.
  11. Utrolig fin bil du har, @Fahad. Det eneste jeg ikke blir enig med meg selv om er om jeg ville hatt svarte eller krom enderør.
  12. Som de andre har nevnt, ikke noe problem å gjøre dette selv. Prøv å få gjort det før du får opp varsel i dashbordet. Mange, meg selv inkludert, har hatt problemer med å nullstille varsel for bakbremsene. Jeg prøvde alle triks jeg fant på nettet, men endte opp hos BMW. De sleit faktisk også litt før de fikk nullstilt.
  13. ogee1

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    De har vel samme system som BMW med kalibrering av systemet ved dekkskift? Etter kalibrering vet systemet akkurat hvor stor forskjellen er og reagerer like raskt uansett. Problemet hos BMW er at de fordeler kraft til framhjulene gjennom en plateclutch som er innkoblet hele tiden. Hvis framhjul og bakhjul har forskjellig diameter må clutchen slurre. Dette gir varme og slitasje. Torsendiffer har ikke dette problemet. Haldexkoblingene unngår sannsynligvis dette med at de har en litt annen konstruksjon og vanligvis ikke er innkoblet hele tida. I det nye Quattrosystemet (Quattro Ultra) har Audi byttet ut Torsendiff med plateclutch etter det jeg kan se. Her skal systemet være koblet inn permanent på glatt føre. Kanskje vil Audiførere måtte bli mer nøye på dekkvalg også?