Jump to content

ogee1

Members
  • Content Count

    2079
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

ogee1 last won the day on January 8

ogee1 had the most liked content!

About ogee1

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Kongsberg
  • Kjøretøy
    Volvo XC40 P8

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har ikke sett noe om hvordan de løser sikkerheten. Men jeg så akkurat at de for to dager siden måtte bygge om bilen til tradisjonell styring fordi en sensor var gått i stykker og de ikke klarte å skaffe reservedeler denne helga. Det med variabelt styreutslag er noe jeg er sikker på at de vil jobbe med. Man kan tenke seg at styreutslag både kan variere med fart og hvor på banen man er, i tillegg til at styrefølsomheten kan variere med rattutslag.
  2. Jeg ble tilfeldigvis sittende og se på DTM-kvalifisering her en dag, og da dukket det opp en interessant opplysning. Bilen til Timo Glock, en Rowe BMW M6 GT3, har ikke rattstang. Rattet sitter montert på en elektrisk sensor som sender elektriske signaler til en elektrisk motor på styresnekka. Altså steer-by-wire. Systemet utvikles av Schaeffler Paravan og er det eneste systemet som er godkjent for bruk på gate/bane. Systemet utvikles og testes i racing med tanke på bruk i serieproduksjon i fremtiden. Det er forøvrig en elmotor koblet til rattet også, for å gi "force feedback" tilsvarende
  3. Hurtiglading er vel kanskje det største ankepunktet mot elbil for tida. Vi har vært heldige å unngå ladekø så langt. Da virker det ganske greit med en ladeeffekt på noe over 100kW effektivt. Hvis jeg ikke er redd for ladekøer liker jeg ofte å lade bare til 40-50% da det oppleves å gå veldig raskt. Så tar jeg heller flere korte stopp. Men jeg kjører enten alene eller så er det kona og jeg. Hadde vi hatt unger med måtte vi nok tilpasse oss deres behov i større grad. Jeg håper virkelig at myndighetene får opp øynene for at ladestruktur er viktig for å løfte elbilandelen videre og iverksetter til
  4. Da har jeg notert ett negativt punkt ved denne bilen. Du er nødt til å lese bruksanvisningen for å få utnyttet alle funksjonene. Litt dumt for oss som er allergiske mot bruksanvisninger.
  5. Tuning blir aldri feil! Er Launch Control noen stor belastning når du har automatkasse med konverter? Største utfordringen er vel at olja i konverteren blir varm, men hvis man ikke gjør for mange, for tett, bør det vel være ganske udramatisk?
  6. Dette fant jeg i X3-manualen: "Two sensors detect a forward-directed foot motion in the central rear area and the tailgate is opened and closed" og "The sensor has an approximate range of 5 ft/1.50 m extending from the rear of the vehicle".
  7. Bekrefter min oppfatning om at dette for mange brukere er den beste totalpakka i elbilmarkedet for tida. På Volvoen har sparkeåpning av bakluka fungert utmerket etter at jeg leste manualen. Og fortalte kona at det ikke virker når håndveska med nøkkelen ligger inne i bilen. Men jeg regner med at du har lest manualen for iX3. Synd at du ikke får det til å virke skikkelig, det er en ganske praktisk funksjon.
  8. Kan det stemme at det ruller noen av disse i Norge nå? Jeg så en bil som lignet veldig her om dagen, men hvis det var en Ioniq 5 så har de klart kunststykket å lage en bil som ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Den jeg så ga et overraskende tamt helhetsinntrykk. Forøvrig virker det som det er mye bil for pengene.
  9. Den ser jo skikkelig bra ut! Hvor sannsynlig er det at den får denne grillen og ikke en av de større variantene? Er det bakhjulsdrift, forresten?
  10. Gratulerer med ny bil! Eneste du må tenke på er at det bare er bakhjulsdrift selv om den ser ut som en firehjulstrekker. Men det har kanskje noen fortalt deg allerede? Tror dette blir veldig bra. Jeg er enig med @Walkabout, de ser utrolig bra ut på veien.
  11. Jeg har tre favoritt touringcars. BMW Z4, Audi V8 og Volvo 850 stasjonsvogn. Det var faktisk litt tilfeldig at Volvo brukte stasjonsvognsutgaven av karosseriet. Steffansson Automotive bygde prototypen av racerbilen, og da de bestilte karosseriene fra Volvo var det bare stasjonsvogn som var tilgjengelig. De gjorde det beste ut av det, og etterhvert syntes flere at det var kult at Volvo stilte med stasjonsvogn. De fikk utrolig mye oppmerksomhet i BTCC der de var med ett eller to år før regelendringer gjorde at stasjonsvogn ikke kunne henge med lenger.
  12. Vår F25 trengte justering av forstillinga to ganger de seks årene og 80.000km vi hadde den. E87en to ganger på omtrent like mange år og dobbelt så mange kilometer. Virker som det er vanlig på BMW at ting kommer litt ut av posisjon. Og nok til at det sliter dekkene skjevt hvis du ikke får ordnet det fort nok.
  13. To av grunnene til dette er at dekkbredden oftest øker sammen med at felgvekten øker en del. Hvis man har samme dekkbredde og et lett felgdesign på 20-tommerne bør det ikke være stor forskjell i forbruk. Men jeg ville uansett valgt de felgene som ser kulest ut. Hadde jeg vært avhengig av å tyne hver kilometer av rekkevidde ut av bilen hadde jeg kjøpt noe annet.
  14. Nok et lekkert felgdesign fra BMW. Dæven!
×
×
  • Create New...