Jump to content

Fredrik

Members
  • Content Count

    27392
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    77

Fredrik last won the day on January 6

Fredrik had the most liked content!

2 Followers

About Fredrik

  • Rank
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så... det kanskje aller viktigste spørsmålet: Har jeg med alle min franske biler over mer enn 30 år hatt flere problemer enn med f.eks de tyske bilene? Nei... det har jeg ikke med et unntak og det er bilen vi har nå - en 2017 C4 Picasso BlueHDi 120. Tidligere så har de franske bilene for min del (jeg vet at mange dessverre har en annen erfaring) faktisk vært uten reelle problemer. Det begrenser seg faktisk til en liten vannlekkasje fra et soltak, et førersete der elementet for setevarmen brant igjennom skummet/setetrekket samt en tett drenering fra et klimaanlegg som medførte at kondensva
  2. Jeg er helt enig, men jeg tviler på at franskmennene kommer til å fortsette med den rene "latinske" lidenskapen for biler. De har lært hva de kaller den "anglosaksiske" leksen og vil fremover forfølge "economy of scale" som f.eks tyskerne. Dette betyr mer like og generisk identiske bilmodeller fordi dette økonomisk er langt mer lønnsomt - hvilket er nødvendig for å overleve i en moderne verden. Det jeg imidlertid håper på er at franskmennene på tross av dette forstetter å utvikle enkelte rene og sære "latinske" bilmodeller som f.eks Citroën C6, C5 I/II og langt på vei C4 Cactus. Jeg
  3. @Rune-K Franske biler har tradisjonelt hatt mange sære løsninger, men når man først blir kjent med dem er de ikke så bemerkelsesverdige tross alt. Spesielle absolutt, men som regel ikke helt håpløse. Når man først forstår prinsippet er de ofte ganske geniale (dog definitivt ikke alltid og dette er ganske irriterende/frustrerende). Noen ganger er løsningene helt håpløse, men man kan stort sett se hvordan de har tenkt (og dette er uten tvil ganske interessant) - litt mer tid, penger og utforskning og det hele hadde blitt perfekt (nesten). Jeg liker franske biler på den samme måten som mange
  4. Selv om jeg ikke har så mye erfaring med Renault har jeg ellers ganske omfattende erfaring med andre franske biler og da spesielt Peugeot fra 80 og 90-tallet, men også Citroën. Jeg tenkte at en liten oversikt med modeller og motorer kan være interessant. Det er ganske mange og dette er definitivt for spesielt interesserte, men her er en kavalkade over ganske mange bra franske bilmodeller. Peugeot: 205 XR og 205 GTi 1,6 (TU3 og XU5), 106 XS (TU3S, som var en slags mindre variant av BMW's S14 motor, rekkefirer og ekstremt turtallsvillig), 306 1,8 XS (XU7), 405 2,0i GTX Break (stasjonsvogn,
  5. @Evopower Jeg er ingen ekspert på Renault Espace, men historien om at den egentlig var en Talbot er artig i relasjon til Peugeot 309 og Espace I var uten tvil et veldig interessant konsept. Det er heller ikke så lenge siden jeg brukte litt tid på nettopp Espace (Renault som sådan burde jeg kanskje også vite litt mer om). Jeg er ganske sikker på at konseptet kommer tilbake når bilprodusentene har presset den siste dråpen ut av SUV sitronen. Konseptet er perfekt for en elektrisk drivlinje. Gulvet er helt flatt og kjempestore vinduer samt separate bevegelige stoler er noe alle burde oppleve.
  6. Renault har en ganske broket historie der de på klassiske fransk vis endte opp som et stort nasjonalt og ganske uoversiktlig konglomerat av selskaper. De har produsert alt fra store luksusbiler (før den andre verdenskrigen), flymotorer, stridsvogner, små og sære biler med motoren bak til nettopp geniale biler som f.eks Renault 5 og Espace. Historien om nettopp Espace er forøvrig litt artig. Det var egentlig den engelske avdelingen av Simca som initierte konseptet for Espace der et viktig poeng var at modellen ikke skulle være som en slags personbilorientert varebil med skyvedører (MPV), m
  7. Enda en ganske kul retro modell som er elektrisk (etter bl.a Honda Civic og Fiat 500). Denne gangen Renault 5 som på 70 og 80-tallet var en temmelig fin liten hatchback. Jeg har aldri hatt en Renault 5 (eller noen Renault modell), men vi hadde en Renault 4 i familien (faktisk sammen med en VW Golf I) da jeg var barn på 70-tallet. Jeg kom litt for sent til selskapet så for meg ble Peugeot 205 den store tingen. Jeg hadde et par stykker og senere også modeller som 106, 306, 405 og 406. Akkurat Luca de Meo er interessant. Han begynte karrieren hos Fiat der han var sjef for Abarth og initierte
  8. Ja... og derfor ble de såkalte utstyrspakkene utviklet. Tyskerne var nettopp kjent for å være ytterst sparsommelige/sære når det gjaldt utstyr avhengig av hva som var deres fokus. De kunne velge en bil med en kraftig motor, men med tilnærmet null utstyr. Eller de kunne finne på å velge en MB 200D med tilnærmet alt som kunne monteres av utstyr. Utstyrspakkene satte en effektiv stopper for dette og noen ganger er disse pakkene temmelig sofistikert komponert slik at man må velge flere slike pakker bare for å få det aller mest nødvendige utstyret. Det som i utgangspunktet var en relativt bil
  9. Med tanke på hvordan denne politiske symbol og maktkampen kommer til å utvikle seg videre er nettopp dette trolig det mest fornuftige man kan gjøre. Nyt dagen og la andre ta seg av alle bekymringene
  10. Perioden da de bygget biler med flymotorer (primært racingmodeller) er spennende. Dette var hovedsakelig på 1920-30 tallet, men også litt tidligere og før stjernemotorene ble mer alminnelige i fly. Ergo handlet det mest om store rekkesekser, men også andre konfigurasjoner som f.eks rekkeåttere og V12 motorer. Flymotorer på den tiden var ikke bare mye større - opp til langt over 25 liter motorvolum, men også mer teknisk avanserte og dermed mye mer holdbare i forhold til datidens bilmotorer. Mest kjent i denne sammenhengen var kanskje Fiat, men også andre bilmerker som f.eks Hispano-Suiza, Renau
  11. At man jukser med kilometertallet på biler er jo intet nytt. Jeg kan huske at man også gjorde dette på 80-tallet, men den gangen med en skrumaskin og ikke moderne softwareløsninger. NAF advarte på den tiden mot at spesielt MB'er kunne være skrudd tilbake selv om stort sett hele interiøret ellers var mindre slitt fordi dette var byttet ut (stoler, ratt, gearspake, gummi på pedaler etc.). Da jeg solgte vår 2003 E46 318d Touring med litt over 340000 Km på telleren i 2013 var jeg helt ærlig. Jeg tenkte at hvis jeg fortalte at jeg hadde hatt bilen siden den var ny og dermed hadde kjørt alle di
  12. Jeg tror at sidemarkeringslysene ble obligatorisk i Tyskland litt tidligere (trolig rundt 1989/90), men at de fantes før dette også (kanskje som ekstrautstyr på linje med høyre sidespeil). Min første bil i 1985 var en 1984 MB W201 og den var importert fra Tyskland - og hadde originale sidemarkeringslys, men dette var ikke standard i Tyskland på den tiden. Jeg kjøpte en ny W201 (facelift med Saccobretter) i 1989 og da kom W201 også med sidemarkeringslys som standard i Tyskland. Jeg hadde også i 1988-1989 en 1987 E30 320i (prefacelift) som var importert fra Belgia og den hadde originalt mon
  13. Jeg har i ulike sammenhenger kommet inn på E32 (7-serien i perioden 1986-1994) og den var fantastisk. Designet av Claus Luthe som også var ansvarlig for E28, E30, E36, E31 og E34. Luthe var også ansvarlig for designet på historisk signifikante modeller som NSU Ro 80, Audi 100 C2 og Audi 80 B2. Den kanskje viktigste årsaken til at E32 ble helt avgjørende for BMW var introduksjonen av M70 V12 motoren, som den første tyske V12 motoren i alminnelige biler siden før den andre verdenskrigen hele 47 år tidligere. På dette tidspunktet var det egentlig bare Jaguar som kunne tilby V12 motorer i det
  14. @flobben Tesla er heldigvis ikke lenger helt enestående, men de er stadig best på mange områder. Det er ellers som forventet at de tyske premium bilprodusentene som Audi (e-tron), Porsche (Taycan) og Mercedes-Benz (EQC) melder seg på banen og gir Tesla litt ordentlig konkurranse. Nå mangler vi bare at BMW gjør det samme. Vedr. operativsystemet i elektriske biler vil jeg også tro at den lokale logikken ligger i de enkelte komponenetene, men at komponentene styres fra operativsystemet. Dette betyr at evt. underleverandører også må være en del av hele utviklingsprosessen (jmf. kravspesifikas
  15. @Evopower Jeg tror at VAG har mer enn nok problemer/utfordringer i utgangspunktet til at de bevisst satser på å lure kundene (mer eller mindre skjult). På den annen side viser "dieselgate" skandalen at man ikke bør ta noe for gitt når det gjelder bilprodusentene. Helt generelt - din beste garanti for at bilen holder hva den lover er antall år med 100% garanti. Som forbrukere burde vi fokusere mer på dette slik at f.eks BMW også får 7 års garanti på linje med f.eks Kia og Mitsubishi (10 år).
×
×
  • Create New...