Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26387
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    70

Fredrik vant dagen sist Desember 22 2018

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Rang
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det interessante er hvorfor store nyrer er i vinden - for aldri har en stor grill vært mindre viktig rent teknisk. Ergo er store nyrer et rent designelement der poenget er å pynte en ellers kjempestor front (spesielt på SUV'er). Da liker jeg designet på f.eks E31 og Tesla's modeller bedre. Strømlinjeformet og moderne...
  2. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @FredrikE24 Nemlig. NAD'en er ikke high end, men spiller overraskende bra til prisen - og ikke minst hvor gammel den er samt hvis man ikke presser den. Jeg mener at den spiller såkalt klasse A opp tom. 30-40W (bruker man en slik betegnelse i dag?). Det jeg liker best med min NAD er som tidligere nevnt selve lydbildet som er veldig 70-80 talls likt og dette gjelder også i noen grad for FM2 høyttalerne selv om de er high end slik det var på 90-tallet. Jeg har ikke puttet mye penger i stereo de siste mange årene, men litt morsomt er det at jeg kan spille på et 20-30 år gammelt anlegg og stadig få mye ut av det jmf. min smak. Jeg er litt som Neil Young der og har to sider av meg selv. Hører jeg på anlegget i stuen med NAD'en er musikken rolig og ofte klassisk. Hører jeg på musikk via PC'en og headset går det mye i Madrugada, Neil Young med elektrisk gitar (tungt), AC/DC og til og med Motörhead...
  3. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har en NAD C352 forsterker som er mer enn kraftig og god nok for mine originale vintage Sonus Faber Minima FM2 høyttalere. Jeg hadde en Onkyo Integra A-8087 som jeg kjøpte til Sonusene og selvfølgelig var lydbildet bedre, men som et kompromiss er faktisk NAD'en slettes ikke så dårlig. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor bra den spiller bare den er varm nok. NAD'en ble valgt som et økonomisk kompromiss fordi tiden som HIFI freak der jeg hadde enerett på stuen og kunne bruke mye penger på stereo gikk mot slutten. Generelt vil jeg si at NAD forsterkere er litt undervurdert blandt HIFI entusiaster, men min erfaring med litt eldre modeller er meget bra hvis de kombineres med fornuftige høyttalere. Det sier seg selv med mine FM2 høyttalere at jeg ikke spiller høyt, men liker klar lyd spesielt i mellomtonen. De passer ikke til tung musikk med mye bass, men f.eks relativ lett lyd med en klar vokal som f.eks Andrea Celeste klarer de meget bra. Klassisk musikk er nok det de klarer best og er konstruert for. Min NAD C352 forsterker spiller med et "gammeldags" lydbilde og gir et typisk 70-80-talls lydbilde (altså et varmt, men klart lydbilde). Lyden minner mye om min tidligere Onkyo, men er ikke like skarpt skåret opp. Vintage forsterkere av god kvalitet har en fantastisk lyd på den måten og alle burde teste en slik forsterker hvis de har muligheten og liker lydbildet. Jeg foretrekker også gode høyttalere i et velegnet rom fremfor et headset, men jeg jobber mye med PC'en så det blir til at jeg hører mest musikk via headsettet. Jeg hører aldri musikk via ørepropper på iPhonen - der går grensen for min del...
  4. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @Kvasi Hmmm... jeg har i likhet med de aller fleste et ganske standard anlegg i bilen med 6 høyttalere og Spotify via Bluetooth. I stuen har jeg en kombinasjon av en NAD forsterker og Sonus Faber høyttalere samt en Google Audio (som for alle praktiske formål er en DAC og som faktisk gir et utmerket lydbilde), men normalt hører jeg musikk via Intel NUC PC'en, en USB HiFime DAC og et Koss headset (som gir en helt grei lyd).
  5. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    OK, men er dette ikke et passert fenomen nå? Jeg trodde at kritikken mot dette konseptet var såpass massiv at plateselskapene etterhvert tok til fornuft. Jeg vet ikke hva som er galt, men noe er det definitivt. Lydbildet på det jeg hører av moderne innspillinger er ikke hva det var (selv om det faktisk høres bedre ut i bilen, men jeg vet ikke om akkurat dét er et kvalitetsstempel).
  6. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har noen originale CD innspillinger fra 80-tallet (bl.a Dire Straits "Brothers in Arms") og man hører tydelig forskjell på kvaliteten (igjen spesielt dynamikken) i forhold til nyere CD utgivelser av den samme platen samt Spotify. Noe må de ha gjort med lyden selv på nyere utgivelser av den samme CD'en. Originalinnspillingen på CD er veldig bra og faktisk bedre enn på LP platen, som jeg også hadde (jeg solgte alle platene og platespilleren på midten av 90-tallet). Jeg hadde en Proceed Madrigal CD spiller (Proceed var på 90-tallet Mark Levinson's "billigmerke" - vel CD spilleren kostet 12000 NOK i 1991) og lydbildet var fantastisk og mye bedre enn noen LP plate fra min Denon DP 47F platespiller (igjen ganske high end). Jeg har egentlig aldri sett meg tilbake i forhold til LP plater, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva som egentlig foregår. Spolebåndspillere var kult på 70-tallet. Vi hadde en ganske bra spiller sammen med bl.a en Tandberg Huldra 10 receiver, men i dag er dette formatet både upraktisk og håpløst kostbart (uansett hvor bra det lyder med CCIR playback og 15 ips hastighet. Eldre CD'er er OK, men nyere mainstream CD innspillinger er åpenbart for dårlige. Når jeg hører på Spotify og innspillingene er fornuftig remastered eller bare er originalt genuint bra som på de fleste av Tom Petty's innspillinger har jeg egentlig ingen problemer med lyden (den er ikke topp, men bra nok til mitt bruk). Problemet oppstår på de innspillingene/gjengivelsene der dynamikken er helt flat tiltross for at selve lydbildet er ganske klart. Man hører detaljene, men lydbildet åpner seg ikke på en naturlig måte som med Andrea Celeste's "Fascinating Fear" fra Analogy Record's spolebånd vs. Spotify. På moderne innspillinger er dette ofte gjort unaturlig ved å fremheve f.eks bass og sang, men dette liker jeg ikke. Lyden skal være balansert og naturlig, men samtidig helt åpen slik det var ganske alminnelig på 70, 80 og tildels 90-tallet hvis man hadde et bra anlegg...
  7. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Doug DeMuro forteller litt om bakgrunnen og hvordan han fikk filme Jay Leno's McLaren F1. Det er en ganske artig historie... Over til noe helt annet som interesserer meg. Jeg er generelt veldig glad i musikk, men jeg liker ikke dagens lydbilde - hverken når det gjelder hvordan musikken er produsert (stort sett, men det finnes unntak) og hvordan dagens musikkanlegg gjengir lyden (igjen stort sett, men det finnes unntak bare man er villig til å betale nok). På den annen side kan man helt tydelig høre forskjell selv via Youtube (med Opus 48kHz prosessering av lyden) når opptaket og anlegget musikken spilles fra er av høy kvalitet. Her spilles musikken fra en Revox spolebåndspiller med en innspilling fra Analogy Records med CCIR playback og 15 ips (inch pr. sekund) hastighet og forskjellen fra f.eks Spotify er dramatisk når det gjelder spesielt dynamikken i musikken/lyden - selv via Youtube.
  8. BMW handler også primært om status for de aller fleste som kjøper bilmerket så i den forstand ser jeg ikke helt forskjellen til f.eks Tesla. Det jeg synes at er litt merkelig er at Tesla i det hele tatt nevnes i samme åndedrag som BMW. Dette er foruroligende for Tesla har bare vært 7 år på markedet (hvis vi ser bort fra Roadster). Jeg tenker at Tesla må gjøre noe riktig siden mange her inne er så negative til bilmerket tiltross for at BMW har en mye større bredde og ellers har alle forutsetninger for å slå kraftig tilbake (bare de får ut den berømte fingeren)...
  9. @Fredrik 90 Hvorvidt dagens 3-serie stadig er en tradisjonell 3-serie er et spørsmål om hvor du kommer fra. Kommer du fra E30 (som jeg gjør) er dagens 3-serie praktisk talt på alle måter en 5-serie og det var vel ikke dette som var meningen (relativt). Kommer du fra E28 eller E34 er dagens 5-serie mer eller mindre som en 7-serie og dette var vel heller ikke meningen. 2-serien (F22) minner veldig mye om en slags fusjon mellom E30 og E36 og dette liker jeg helt klart. Denne modellen er i dag trolig den siste ordentlige resten av BMW slik bilmerket var på 80 og 90-tallet... Kommer du fra E90, E60 eller nyere er ikke dagens BMW modeller så merkelige. Da er alt egentlig bare en naturlig utvikling (teknisk som størrelsesmessig).
  10. Utfordringen er at når BMW velger å ha et chassis med forhjulstrekk og tverrstilt motor ekskluderer de også muligheten for en rekkesekser (den er for lang). Hele spørsmålet om at 1 og 2-serien nå får forhjulstrekk (med mulighet for firehjulstrekk) handler om economy of scale og dermed kostnadsreduksjoner. Det gjør også overgangen til firesylindrede motorer for mange flere modeller ved at BMW dermed har færre motorfamilier og på den måten lavere kostnader. Jeg er forøvrig stadig BMW entusiast, men kanskje ikke en like stor entusiast som jeg har vært. Jeg kjøpte min første BMW i 1988 (en E30 320i), men har venner som allerede den gangen hadde hatt BMW'er i flere år. Noen år senere helt på begynnelsen av 2000 tallet (i 2001 mener jeg å huske) skrev jeg mye i BMWCCN's forum (og kjørte en E36 323i). Allerede den gangen var den harde kjernen i forumet (som var noen år eldre enn meg) misfornøyd med hvordan BMW utviklet seg. De likte ikke at bilene ble tyngre, ofte hadde automatgear og ble stadig mindre rampete når det gjaldt kjøreegenskapene. Intet nytt under solen med andre ord, men BMW bygger uten tvil stadig mange fine modeller...
  11. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    En av Porsches mest fenomenale racingmodeller fyller 50 år i 2019. Modellen er 917 som ble presentert i 1969 og var bl.a utviklet for å slå Ford GT40's fantastiske seiersrekke i 24-timers løpet på Le Mans. Det gjorde 917 allerede året etter og gjentok suksessen i 1971. Begge gangene med varianten 917K, som er en av ca. 11 ulike utgaver av 917. Bilen ble utviklet av Hans Mezger under ledelse av Ferdinand Piëch og Helmuth Bott. Hans Mezger er en legende blandt Porsche entusiaster for å ha utvklet mange av de mest interessante luftkjølte motorene (spesielt til 356 og 911, men også de fleste eldre racingmotorene). Ferdinand Piëch er barnebarn av Ferdinand Porsche og er kjent for nettopp 917 modellen, men også bl.a Ur-Quattro og Bugatti Veyron. Avdøde Helmuth Bott (han har jeg faktisk møtt) er mest kjent for å ha vært sjefingeniør på Porsche 959 prosjektet, men også 917, 930 og 964 samt 911 som teknisk design. 917 har en flat (180°) luftkjølt V12 motor på mellom 4494 og 5374 cm3. Effekten varierer fra rundt 520 til 1100 HK (og da selvfølgelig med overlading). Vekten på bilen varierer mellom 730 og 910 Kg. Topphastigheten varierte fra ca. 320 til 409 Km/t. Den kraftigste modellen (917/30) med 1100 HK klarte 0-100 Km/t på 2,1 sekunder, 0-200 Km/t på 5,3 sekunder og 0-300 Km/t på 11,3 sekunder - topphastigheten var hele 409 Km/t. I forbindelse med 50 års jubileet for 917 vil Porsche ha en særutstilling vedr. modellen på Porsche Museum i perioden 14 mai til 15 september i år...
  12. Ja... akkurat det er én veldig viktig årsak til at verdien på disse bilene taper seg hurtig. Jeg tror at man bør tenke litt praktisk rundt dette ved å stille seg selv et par spørsmål. Det er ingen tvil om at f.eks 550d er en kapabel modell og at det naturligvis er mange som vet dette. Det handler med andre ord ikke om selve bilen, men om at selv de som vet at bilen er kapabel nøler med å kjøpe den. Bilen er med andre ord ikke kapabel nok til at mange nok velger den slik at verdifallet blir mindre dramatisk. Hvor dette flater ut og etterspørselen møter tilbudet er ikke til å si, men den forrige gangen vi så noe lignende var da dieselbilene kom for fullt rundt midten av 2000 tallet. Da var det mange dyre premiumbiler med stor bensinmotor som på relativt kort tid ble veldig billige. Dette hentet seg aldri inn igjen (for annet enn samlerbiler). Utviklingen gikk videre og teknologien ble hurtig langt bedre samt at elektriske biler kom for fullt med bl.a Model S noen få år senere. Jeg tror ikke at vi skal forvente en annen utvikling denne gangen heller, men bevares 550d er helt klart en kapabel modell...
  13. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Doug DeMuro tar oss med på en ordentlig rundtur i en McLaren F1. Dette er ikke hvilken som helst F1, men Jay Leno's F1 som han kjøpte for over 20 år siden (altså da bilen var 3-4 år gammel). F1 har som kjent BMW's fantastiske S70/2 selvpustende V12 motor på 6064 cm3 som yter 627 HK ved 7400 rpm og 650 Nm ved 6700 rpm. F1 veier kun 1138 Kg så vi snakker om temmelig imponerende ytelser selv i dag (og med en 6-trinns manuell gearkasse). 0-100 Km/t går løs på 3,4 sekunder, 0-200 Km/t tar 9,4 sekunder, 0-300 Km/t tar 23 sekunder og topphastigheten er i området rundt 385 Km/t. I dag er det flere andre supersportsbiler som er hurtigere, men da F1 kom på markedet i 1993 var den verdens hurtigste serieproduserte bil og forble dette i ca. 10 år fremover. Alle bilene som er og har vært hurtigere har at motorer med overlading (turbo/kompressor). McLaren F1 var med andre ord den siste supersportsbilen fra en æra da motorene var selvpustende og resten av bilen praktisk talt helt analog. Som man kan se befinner Doug seg i Jay Leno's lokaler og vi møter også Jay når bilen skal kjøres (begge er gamle kjenninger i denne tråden). Disse bilene (totalt 106 stk. der kun 64 er gateversjonen som Jay's F1 er) koster 16-17 millioner dollar eller ca. 130 millioner NOK - så det er ikke så merkelig at Jay selv kjører bilen. Det er også utrolig kult gjort av Jay å stille opp for Doug slik at han kan få komplettert listen over supersportsbiler han har drømt om å vise frem i programmet...
  14. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Apropos hvordan fokuset med tiden har endret seg vedr. bil og fører. Ikke bare har SUV'ene tatt over for stasjonsvognene, men der hvor man tidligere verdsatte en mest mulig direkte styring og feedback samt ekte eksoslyd handler det nå om progressiv styring og falsk forsterket eksoslyd - samt et effektivt dobbeltclutch automatgear og relativt liten dieselmotor med høy effekt (frem til en evt. hybridløsning og elektriske motorer tar over). Den helt nye Skoda Kodiaq vRS er et eksempel på dette. Den har en toliter dieselrekkefirer på 240 HK og 500 Nm i kombinasjon med et 7-trinns DSG automatgear, Haldex 4x4 og elektronisk stabiliseringskontroll. Lydbildet fra motoren/eksosen er etter min mening ganske artig og bilen går utvilsomt svært bra med såpass mye dreiemoment, men resten av pakken tiltaler meg egentlig ikke så mye. Bevares - det er en veldig fin sub-premium SUV og ikke minst interiøret står seg selv mot BMW, men den er ikke sportslig slik jeg forstår begrepet. Jeg ville mye heller hatt en slags Allrad, Alltrack, Cross Country variant av f.eks Octavia/Superb stasjonsvogn med VAG's fabelaktige bensinrekkefemmer eller VR 5/6 sylindrede bensinmotorer samt en kortskiftet manuell 6-trinns gearkasse inkl. ekte, men ordentlig motor/eksoslyd. Enda mer ville jeg hatt en Cross Country variant av en tenkt BMW G31 550iT xDrive med manuelt gear (kombinasjonen 5-serie, V8 og manuelt gear fikk man med E34, E39 og E60 samt F10 M5 i USA). Eller hva med en slags Cross Country variant av Alpina E36 B8 4,6 som G21 350iT xDrive med manuelt gear. Det hadde sannelig vært noe også i historisk forstand...