Jump to content

Fredrik

Members
  • Content Count

    27263
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    75

Fredrik last won the day on June 1

Fredrik had the most liked content!

2 Followers

About Fredrik

  • Rank
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. For en tid tilbake viste jeg et eksempel på små atomreaktorer og hvorfor disse er interessante. Denne gangen forteller Carl Willis, atomingeniør og leder ved Nuclear Engineering Department ved University of New Mexico, om et fenomen som er relativt lite kjent i dag og det er at for ca. 100-120 år siden ble radioaktivitet og f.eks morfin samt kokain i begrensede mengder faktisk betraktet som helsebringende. Radioaktivitet som fenomen var blitt oppdaget noen få år tidligere av franskmannen Henri Becquerel. Videre forskning involverte bl.a Marie Skłodowska Curie som var født i Polen (1867), men som tok sin avsluttende utdannelse ved Sorbonne universitetet i Paris. Hun oppdaget de radioaktive grunnstoffene polonium (etter Polen der hun kom fra) og radium (etter det latinske ordet radius som betyr "stråle"). For dette ble hun honorert med Nobelprisen to ganger (fysikk i 1903 og kjemi i 1911) forøvrig som den aller første som mottok en Nobelpris to ganger. Marie Curie døde i 1934 av leukemi (blodkreft) som en følge av forskningen på radioaktivitet. Læskedrikken Coca-Cola inneholdt før 1903 ca. 9 milligram kokain pr. flaske (derav navnet på læskedrikken som er hentet fra kokaplanten) og er et eksempel på hvordan man tenkte den gangen. Man kunne også kjøpe radioaktiv tannpasta mot tannverk og f.eks radioaktive stikkpiller mot generelle smerter. Morfin ble den gangen også brukt mot stort sett enhver smertsom plage og under den amerikanske borgerkrigen fikk ca. 400000 soldater "soldatsyken" der det ble konstatert at de var blitt avhengige av morfinen og fikk kraftige abstinenser uten. Det er i videoen også et lite spark til President Trump ved at radioaktivitet f.eks i et glass med vann selvfølgelig ikke er helsebringende (jmf. hans tidligere uttalelser om at koronaviruset overkommes bare du er sterk nok og av den rette støpning som han selv). Dette kalles i dag for kvakksalveri etter en person som driver legevirksomhet uten faglig utdanning eller autorisasjon. I utvidet betydning brukes kvakksalveri generelt som personer som fusker i et fag og later som om de har evnen til å utføre behandling selv om de mangler fagkunnskap. Anbefalinger om kokain i læskedrikk og morfin i store mengder stiller selvfølgelig i den samme kategorien.
  2. Jeg husker at jeg opplevde E60 som enorm ved siden av E39 da begge modellene stadig ble solgt side om side (ny og nesten ny med alle garantier) hos autoriserte BMW forhandlere. Umiddelbart tenker jeg at E60 var den første av de moderne 5-seriene selv om den kanskje mest av alt er en slags mellom modell. E39 har i alle fall størrelsesmessig mer til felles med E34 enn E60. Det er litt den samme saken med E46 kontra E90. E90 varslet nye tider og E46 er mest av alt bare en litt mer moderne E36. Flotte saker... ser frem til en G30 vs. E60 test med de motorene du har...
  3. @Otis Jeg har kjørt Toyota Yaris Verso, men jeg ble ærlig talt ikke spesielt imponert over hvordan bilen kjørte, men den er ganske lett (rundt 1000 Kg) og akurat dét merker man på en positiv måte. Det som irriterte meg mest med bilen var imidlertid motoren som i bilen jeg kjørte var direkte orkesløs selv på høyere turtall (maksimalt 86 HK ved 6000 rpm). Motoren virket svakere enn 86 HK og ikke minst vekten på bilen skulle tilsi, så sannsynligvis var det et eller annet galt med akkurat den bilen. Denne motoren ble forøvrig årets motor i 2000 i kategorien 1,0-1,4 liter. Apropos biler man ikke skulle tro at har artige/inspirerende kjøreegenskaper (og dette handler ikke om såkalte sportslige egenskaper). Citroën C4 Cactus er nevnt for et par innlegg siden som en av disse. Vi hadde en Cactus BlueHDi 100 (99 HK og 254 Nm) i tre år og ca. 90000 Km (kjøpt ny i 2014) og jeg likte bilen veldig godt for hva den er (en relativt billig liten hatchback). Komforten når det gjelder understelet er helt enestående for klassen og dette alene er etter min mening absolutt verdt kjøpet. En annen bil som ganske overraskende har imponert meg er Citroën Xsara Picasso (1999-2010). Chassiset er det samme som på den alminnelige Xsara modellen som igjen deler chassis med bl.a Peugeot 306. Få biler i denne klassen har hatt et bedre chassis enn nettopp 306 og som S16/GTi-6 var modellen suveren og et langt bedre kjøp enn f.eks VW Golf IV GTI. Vi hadde i 1994/95 en 306 1,8 XSi (en slags semi-GTI modell) som by/vinterbil, men selv den hadde glimrende kjøreegenskaper/komfort.
  4. @Evopower Citroen Xantia og spesielt Activa modellen var fine biler. Enklere versjoner av Xantia hadde alminnelig fjæring (som på den beslektede Peugeot 406), men ellers var Citroëns legendariske hydropneumatiske fjæring normen. Activa modellen hadde i tillegg aktive krengestabilsatorer (verdens første på en serieprodusert bilmodell) som virket sammen med den hydrauliske fjæringen. Ergo kunne systemet ikke bare kontrollere fjæringshøyden, men også hvor mye bilen krenget (−0.2° til 0,5°). Jmf. Citroën kunne Activa klare opp til 1,2 g i svingene med optimalt feste på dekkene. Vedr. den såkalte elgtesten som ble gjennomført av svenske Teknikens Värld så klarte Activa unnamanøveren i 85 Km/t, mens Porsche 911 GT3 RS (997) "kun" klarte 82 Km/t. Den nye Citroën C5 Aircross (samt C4 Cactus II) har forøvrig et slags hybrid hydraulisk fjæringssystem ved at støtdemperne har et innebygget såkalt progressivt hydraulisk system som virker begge veier. Dette jevner ut fjæringsvandringen på en måte som minner litt om Citroëns klassiske hydropneumatiske system og såvidt jeg har fått med meg har konseptet blitt meget godt mottatt av biljournalister. C5 Aircross Plug-In Hybrid står forøvrig øverst på listen av biler som jeg har lyst til å prøvekjøre...
  5. @Werther Godt poeng med at Mercedes-Benz W124 modellen er 10 år eldre enn BMW E39 (faktisk 11 år eldre iom. at W124 kom på markedet allerede i 1985). Uansett så var de begge fenomenale når det gjaldt byggekvalitet, men de 10-11 ekstra årene med utvikling gjorde definitivt E39 til en bedre bil. Vedr. sporsikkerhet på dårlig føre så tenker jeg at W124 var veldig bra kalibrert i understelet når det var helt standard. Jeg senket min siste W201 (originalt MB Sportline), men angret hurtig av samme årsak og fikk den helt original igjen. Min W124 ble aldri senket av samme årsak. Jeg gjorde forøvrig den samme dummheten med vår E36 323i, men den ble også tilbakeført til originalt oppsett. Selve styrefølelsen på begge MB'ene hadde imidlertid et "dødt" område rett frem, men i praksis var dette ikke et problem og heller ikke noe man la merke til etter litt tilvenning. Det er ellers litt interessant at mange etterhvert ønsker en mykere fjæringskarakteristikk. Alt fokuset på såkalt sportslighet når det gjelder relativt alminnelige biler har egentlig alltid irritert meg. Hvorfor i all verden skal man ha altfor store felger (med tilhørende senk) på biler som i realiteten bare får dårligere kjøreegenskaper av et slikt oppsett? Jeg forstår at det handler om visuell fremføring, men allikevel og spesielt hvis man vil ha det beste ut av bilen. Saken er at bilprodusentene bruker svært mye tid på å optimere bilenes balanse og kjøreegenskaper (spesielt premium bilprodusentene) og det de kommer frem til som standardoppsett er som regel et veldig bra kompromiss. Spesielt BMW gjør dette på en meget bra måte, men også mer alminnelige bilprodusenter som f.eks Peugeot og Citroën kan akkurat dette. De franske bilene er gjennomgående mykere enn de tyske, men de henger allikevel med i svingene og er generelt mye mer morsomme å kjøre på alminnelige landeveier (min mening). På Autobahn stiller saken seg imidlertid annerledes, men såvidt jeg vet er Tyskland det eneste stedet med fri fartsgrense og dermed svært krevende forhold for bilens understel (Isle of Man har visst nok også fri fartsgrense utenfor tettbebyggede strøk, men dette er heller unntaket som bekrefter regelen). Til alminnelig kjøring andre steder trenger man ikke et understel og oppsett som først og fremst er beregnet for hurtig og krevende kjøring på Autobahn.
  6. Et kort, men også litt annerledes reisebrev (på en god måte). Du skriver at 545i'en minner om 540d'en når det gjelder dreiemoment og bunndrag i alle turtallsområder (går jeg ut fra). Jeg tenker at du med disse to modellene har et ganske umake og interessant par. Konseptene er helt forskjellige, men allikevel har de en hel del til felles. En råsterk dieselrekkesekser kontra en ganske stor og kraftig V8 bensinmotor. Det er ikke mange som er såpass heldige at de kan ha slike maskiner i garasjen samtidig. Jeg liker valgene og håper at du forteller litt mer vedr. hvordan du opplever begge bilene og ikke minst likhetene/forskjellene...
  7. Jeg hadde faktisk virkelig stor sans for M47D20 motoren. Man skal huske på at dieselteknologien utviklet seg temmelig hurtig rundt 2000 tallet, men da M47 motoren kom på markedet i 1998 var den helt klart klasseledende. 136 HK og 280 Nm var imponerende den gangen fra en 1951 cm3 stor dieselrekkefirer. Vår E46 318d Touring hadde en effektredusert variant av denne motoren som ytet 116 HK og 265 Nm. Dette var mer on par med hva de fleste konkurrerende bilprodusentene som best kunne stille opp med den gangen. Jeg er imidlertid temmelig sikker på at denne motoren egentlig ytet 120-125 HK og dermed i realiteten ikke lå så langt etter f.eks E46 320d og E39 520d som hadde den sterkere varianten av motoren. Jeg merket i alle fall ikke at vår 318d Touring var signifikant langsommere enn 320d på Autobahn. Den holdt fint følge opp til 190-200 Km/t der 320d langsomt dro litt fra, men ikke mer enn at man stadig holdt nogenlunde følge. På vår siste langtur med bilen i Tyskland da den hadde passert 340000 Km registrerte jeg med GPS'en at den klarte en topphastighet på 208 Km/t. Dette er 6-8 Km/t mer enn BMW hevdet at 318d skulle klare og nogenlunde det samme som 320d med 136 HK skulle klare jmf. BMW. M47D20 motoren ble imidlertid videreutviklet og i 2001 fikk den 1995 cm3 slagvolum, common rail direkte innsprøyting og 150 HK samt 330 Nm. 318d varianten fikk den samme oppgraderingen dog stadig 116 HK, men maksimalt 280 Nm. Senere varianter av motoren fikk bl.a 163 HK og 340 Nm. M47 motoren var ganske grov og relativt ukultivert etter dagens standard, men den var sterk så lenge man holdt turtallet over ca. 1600 rpm, relativt turtallsvillig og ikke minst ganske inspirerende når det gjaldt. Jeg husker flere ganger over Alpene mellom Grenoble og Sisteron der det er relativt få forbikjøringsmuligheter (etter motorveien opp fra Grenoble) og vår 318d glimret med perfekt gearutveksling og spurtegenskaper (altså i forhold til motorkraften bilen faktisk hadde). Jeg tenkte flere ganger at BMW hadde gjort en fantastisk jobb med å få selv innstegsmodellene til å gi den helt rette BMW følelsen og dette tenker jeg stadig er en veldig fin BMW spesialitet...
  8. @Werther Jeg er helt enig og tenk hvis man f.eks ikke hadde hørt hele The Dark Side of The Moon eller The Wall med Pink Floyd. Da ville man gått glipp av perler som "Us and Them" og "Mother" (fantastisk versjon og nyinnspilt av Roger Waters i år) - eller f.eks "Lucky Man" på Urban Hymnes platen med The Verve. Jeg kan forøvrig stadig huske at da Billy Idol i 1983 kom med platen Rebel Yell (som forøvrig er hentet fra og navnet på en Kentucky bourbon whiskey) var det uten tvil slagere som "Rebel Yell" og "Flesh for Fantasy" som satt først, men etter noen gjennomganger med platen var det låter som "Eyes without a Face" og "Catch my Fall" som ble de beste og som var kulest å høre på i Porschene på Autobahn. Akkurat denne platen er litt signifikant rent historisk når det gjelder det moderne og åpne lydbildet. Såvidt jeg kan huske var dette den eneste platen (kanskje bortsett fra albumet Private Dancer med Tina Turner der låten Private Dancer var skrevet av Mark Knopler) som hadde et nogenlunde bra lydbilde på datidens temmelig crappy stereoanlegg i biler helt frem til albumet Brothers in Arms med Dire Straits (igjen Mark Knopler) kom i 1985. Helt enig igjen. The Verve og ikke minst Richard Ashcroft er stadig utrolig å lytte til og holder seg meget bra tiltross for at f.eks platen Urban Hymnes nå snart er 24 år gammel. Videoen er jo bare legendarisk og står som en påle i historien når det gjelder såkalt Brit Rock. BMW E39 modellen var et fenomen og som sådan ikke ulik Mercedes-Benz W123 og W124. Det som imidlertid er litt interessant er at E34 ikke var mye dårligere, men det var på en måte den gangen som om BMW måtte ha to forsøk før folk virkelig trodde på at BMW kunne bygge like bra biler som Mercedes-Benz. Når dette er nevnt er E39 en mye bedre bil enn W124 og langt på vei en av de aller beste modellene BMW har bygget. Jeg angrer stadig litt på at jeg ikke kjøpte en E39 523i da jeg hadde muligheten (altså da E39 modellen stadig var på markedet). Jeg hadde min tidligere 2003 E46 318d Touring på service og benyttet tiden til å prøvekjøre et par andre BMW modeller. En av disse var en veldig pen og fornuftig 2000 E39 523i med rundt 60000 Km på telleren. M52B25 rekkesekseren kjente jeg fra før iom. at jeg noen år tidligere hadde hatt en 1997 E36 323i med den samme motoren (dog uten de siste tekniske oppgraderingene). Denne motoren var og er fantastisk fin og uten tvil en av de aller beste og mest harmoniske selvpustende rekkesekserne BMW har bygget. Den er med sine 170 HK (offisielt, men den reelle effekten var 185-190 HK) ikke spesielt sterk etter dagens standard, men måten effekten ble levert på var helt suveren. Så harmonisk, silkebløt og ikke minst veldig artig med en distinkt hylende snert på toppen. Den var bensinrekkeseksere på deres aller beste og i god BMW tradisjon når det gjaldt selvpustende bensinrekkeseksere slik de engang var. Jeg opplevde den aktuelle E39 523i'en som en veldig fin bil, men besinnet meg. E46'en var ikke så mye dårligere og når vi kjørte 35-40000 Km årlig var det også litt viktig å tenke på økonomien. Min tidligere E36 323i var ikke spesielt økonomisk og dette satt selvfølgelig i bakhodet. På den annen side hadde E39'en 15" felger (standard) og dette førte til at jeg fant frem 15" felgene igjen også for E46'en (standard). De ble værende på bilen så lenge vi hadde den de neste 9 årene og over 300000 Km...
  9. Jeg tror definitivt at dette etterhvert faller på plass for de aller fleste. Designet fungerer for min del, men litt spesielt er det naturligvis. Jeg tenker at designet gir karakter til bilen og at BMW er den eneste tyske premium bilprodusenten som har store nok baller til å gå helt deres egen vei med designet...
  10. Noen biler er definitivt ikke som andre biler... fantastisk! At en gammel og enkel bil som Lada'en kan vekke såpass sterke følelser forteller litt om hvor historisk signifikant den egentlig er. Her hos oss er den sjelden, men jeg er helt sikker på at kommer man langt nok østover er det stadig motsatt. Dette var Sovjetunionens folkebil på linje med Folkevognene Boble og Golf. Jeg ville helt klart heller hatt en Lada 2103/4 enn en Boble (som jeg har hatt) hvis jeg hadde hatt behov for en billig bil på 60 og deler av 70-tallet. Eldar Vågan ved siden av din Lada...
  11. Så du har Lada'en stadig. Jeg lurte litt på dette da jeg for en tid tilbake skrev litt om Lada Riva/1500/1600/2104 i min egen tråd. Jeg nevnte også kort din Lada siden den er litt artig og du av og til skriver her inne (gammel traver her inne siden 2006 som du er)... https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=768&tab=comments#comment-3322644
  12. Kan du ikke evt. bare ta dette opp med en moderator på en PM?
  13. Jeg bør kanskje presisere at jeg bor i Danmark og at værforholdene her er litt annerledes enn i store deler av Norge. Luftfuktigheten er relativt høy året rundt og spesielt om vinteren der temperaturen som regel ligger rundt 0 punktet og med mye salting som følge. Vår BMW sto i tillegg utendørs 365 dager i året og var en ren bruksbil.
  14. 240 Kg når det gjelder 323i, men E39 530d med 145 flere Nm lavt i turtallsregisteret er ikke hurtigere (såfremt man bruker et lavere gear på 323i'en) fordi den ikke har vesentlig mer effekt (hestekrefter). Dette viser egentlig bare at det høye dreiemomentet har mest å si ved høy belastning som f.eks vekt og/eller et tungt gear. Et annet eksempel som illustrerer mitt poeng er E39 525i som essensielt har en videreutvikling av motoren i E36 323i. Den yter 192 HK og 245 Nm. 0-100 Km/t går 8,1 sekunder og topphastigheten er 238 Km/t.
  15. Jeg vet ikke hva "steg 4" står for annet enn at det mest sannsynlig handler om en tunet dieselbil. Helt generelt er imidlertid to nogenlunde like biler med hhv. diesel og bensinmotor omtrent like hurtige såfremt de har omtrent samme effekt (hestekrefter). F.eks er ikke E39 530d med 184 HK og 390 Nm signifikant hurtigere enn en E36 323i med 170 HK og 245Nm. 530d klarer 0-100 Km/t på 8,0 sekunder og 323i'en klarer distansen også på 8,0 sekunder. Topphastigheten er hhv. 225 og 227 Km/t. Mellomakselerasjonene er det som er morsomt med en kraftig dieselmotor, men såfremt bilene er nogenlunde like og har omtrent samme effekt vil bensinmodellen være omtrent like hurtig hvis man bruker et optimalt lavere gear. Litt tid går med til å geare på bensinbilen, men den hurtigere gassresponsen veier til en stor grad opp for dette. Dieselbilen er imidlertid mye hurtigere hvis man f.eks kun bruker et høyt gear uten å geare ned på bensinbilen.
×
×
  • Create New...