Jump to content

Fredrik

Members
  • Content Count

    27539
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    77

Fredrik last won the day on January 6

Fredrik had the most liked content!

2 Followers

About Fredrik

  • Rank
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Noe skal jo biljournalistene snakke om når alt de stort sett ellers gjør med moderne biler er å trykke på gasspedalen på rett tidspunkt. Vi ser dette veldig tydelig i dragracing videoene til Mat Watson (Carwow). Rent kjøreteknisk er det lite innhold så derfor ser vi mange grimaser, mye tullball snakk og altfor mange innslag med tåpelige memes, sånn bare for å gi videoene mer innhold. Dette er en trist utvikling og med elektriske biler blir det bare værre. Videoen du linket til viser definitivt hva man kan gjøre med grafiske innslag. Man kan nå lage et helt review av en bil på Youtube uten
  2. En fin gammel dame som du bør passe ekstra godt på. Det er ikke alt for mange igjen av disse og i Tyskland er det nå trolig ikke flere enn rundt 150-160 stk. E23 735i som har skilter. De bygger dessverre ikke slike biler lenger og du verden for et elegant og sexy stuk de har...
  3. Jeg har lurt ganske mye på dette selv, men er jeg virkelig positivt overrasket over hva som diskuteres i tråden. Jeg nyter innholdet og spesielt når det kommer fra dere andre som bidrar. Poenget med tråden er jo nettopp disse skråblikkene på hva det vil si å være bilentusiast. Som vi ser betyr dette ganske mye utover det tradisjonelle som selvfølgelig også kan være interessant. Jeg liker spesielt slike små finurlige ting som Werther nevner med oppstartssekvensen av en motor og hvordan denne føles og oppleves. Følelser i det hele tatt når det gjelder bilinteresse er klart undervurdert og snakke
  4. Mange fine innlegg og interessant lesing her nå... Dette har jeg faktisk aldri tenkt over, men selve oppstartsfasen (altså når selve motoren tenner/starter) har jeg filosofert over når det gjelder spesielt litt eldre rekkeseksere og rekkefirere. Med rekkesekserne er det mye langsgående masse som skal i bevegelse og dette skaper moment i ulike retninger (også selv om en rekkesekser er nesten perfekt balansert). Dette i kombinasjon med datidens støyisolering og eldre bensininnsprøytnings systemer medførte at oppstartsfasen var en betydelig mer spesiell og artig opplevelse enn i dag. S
  5. @Fredrik 90 Windy Boats var ikke bare Sørlandets hotteste eksportvare, men trolig en av Norges hotteste eksportvarer på den tiden. Båtene var sexy og hadde et design som overgikk de fleste av konkurrentene. Vi hadde en slags vaktmester som passet på landstedet utenfor Grimstad når vi ikke var der. Han jobbet for Windy Boats. En sommer var det ekstremt tørt så vi hadde problemer med å få nok vann fra brønnen på øyen. Løsningen ble en støpeform fra Windy + en presenning over full av ferskvann som ble delvis trukket opp på stranden. Ikke til drikkevann, men til alt annet
  6. Trygve Hegnar's politiske lederartikler i Kapital er jo ganske legendariske. Han har i år faktisk skrevet disse lederartiklene i 50 år og de har egentlig forandret seg lite med årene. Min bestefar abonnerte på Kapital, Seilas og Stern så når sommerferien kom lå disse magasinene fremme på stuebordet når vi var på familielandstedet. Jeg var 12-13 år gammel i 1979-80 da jeg begynte å lese i disse magasinene. Jeg kan bl.a huske artikler om Alexander Kielland ulykken og de såkalte "Kleppe-pakkene" (etter tidligere finansminister Per Kleppe fra AP og som Hegnar virkelig raljerte over). Uansett
  7. Selve motoren (M60B30) er uansett en ganske interessant konstruksjon iom. at en V8 motor på kun 2997 cm3 ikke er helt alminnelig. I forhold til motoren den var ment å erstatte (rekkesekseren M30B35) har den et par artige karakteristikker. Jeg har kjørt begge motorene i hhv. E32 730i, E23 735i og E28 535i. V8 motoren har litt mer effekt, men ikke mye mer (218 vs. 211 HK ved hhv. 5800 og 5700 rpm). Rekkesekseren har imidlertid litt mer moment, men igjen ikke veldig mye mer (305 vs. 290 Nm ved hhv. 4000 og 4500 rpm). Her ser vi imidlertid en forskjell ved at V8 motoren trenger mer turtall fo
  8. Vedr. effekt og karakteristikk på nogenlunde like store selvpustende rekkefirere vs. rekkeseksere vil en rekkefirer tradisjonelt ha et relativt høyere dreiemoment på lavere turtall enn en rekkesekser som krever litt mer turtall for å yte sitt beste. Dette ser man ganske tydelig på M42 rekkefireren (1796 cm3) som originalt utviklet 136 HK ved 6000 rpm og 172 Nm ved 4600 rpm kontra den samtidige M20 rekkesekseren (1990 cm3) som utviklet 129 HK ved 6000 rpm og 174 Nm ved 4000 rpm. For ordens skyld så hadde M42 motoren såvidt jeg husker bl.a et 16 ventiler topplokk (samt div. påkostede smidd
  9. BMW M3 har jo hatt både rekkefirer og V8 motor, men de fleste generasjonene har hatt rekkeseksere. Mitt poeng er ikke å rakke ned på BMW's rekkefirere (som i noen tilfeller faktisk er meget bra), men derimot å påpeke at valget av rekkefirere fremfor rekkeseksere i innstegsmodellene (da først og fremst 3-serien) nettopp er et valg BMW har tatt av ulike årsaker. Jeg har i denne diskusjonen gjort en distinkt forskjell på M-modellene og de alminnelige modellene. M-modellene er unike og flaggbærer f.eks 3-serien, men det er de alminnelige modellene som er volumselgerne. Dette har i en moderne
  10. @Netlandet Hmmm... så det er en tilfeldighet at dagens M3/M4 har rekkeseksere samt at de mer alminnelige toppmodellene (M340i) har rekkeseksere?
  11. Ikke bare E46 320i, men også E36 320i, E30 320i og sogar E21 320 (fom. 1977). Det var med E30 320i i 1988 at jeg for første gang fikk muligheten (på egenhånd) til å smake på BMW's fine konsept med fantastiske rekkeseksere i relativt små og kompakte bilmodeller. Dette var helt spesielt og det var derfor nesten en sensasjon da Lexus IS i 1999 kom med rekkesekser og dette tiltross for at Mercedes-Benz W201 190E 2,6 og W202 C280 også hadde rekkeseksere (tom. 1997), men de modellene var dyre og ble derfor solgt i et mindre antall. Poenget når det gjelder BMW's gamle rekkeseksere er at de total
  12. I dagens utgave av Harry's Garage tester Harry den nye 2021 M3 Competition. Alt ser veldig bra ut, men jeg er faktisk litt overrasket over at den har torque converter gearkasse og ikke minst hvor fort jeg vendte meg til den nye grillen/designet, som i dag etter min mening ser ganske sexy og aggressiv ut. Det som kanskje er mindre bra er at den nye grillen samtidig får eldre BMW'er til å se - nettopp eldre ut. Det jeg imidlertid hefter meg ved og som jeg ikke er helt enig i er når Harry drøfter dagens modellportefølje hos BMW. Han snakker om hvordan M2 CS og M3 Competition på mange måter u
  13. Volkswagen MSB plattformen (Modularer Standardantriebsbaukasten). Motorer som f.eks Volkswagen EA839 (V6) og EA825 (V8) som er brukt i Audi, Porsche, Bentley og Lamborghini. Samarbeidet mellom VW og Porsche går helt tilbake til Porsche 356 i 1948 og ultimativt da Ferdinand Porsche utviklet VW Type 1 "Boblen" i 1938. VAG (Volkswagen Aktiengesellschaft) er i dag morkonsernet til bl.a Porsche, men familiene Porsche og Piëch (inngiftet i familien Porsche via Ferdinand Porsches datter Louise Porsche) har aksjemajoriteten i VAG (ca. 51%) og eier i realiteten VAG via selskapet Porsche Automobil
  14. Jeg er ikke uenig i det du skriver, men konteksten er avgjørende for hvordan man velger å tolke innholdet og konsekvensene. Epidemien er dessverre reell nok og ikke et komplott (hvilket var mitt poeng). Det er imidlertid ikke overraskende at noen ser nye muligheter som en følge av uroen epidemien har skapt og dermed utvikler en alternativ politisk og/eller økonomisk agenda. Den enes død er den annens brød, tap og ulykke kan være til gavn for andre (for å sette dette på spissen). Det beste eksempelet på dette er USA's politiske og økonomiske hegemoni etter den andre verdenskrigen. Før
  15. Ja, en tidlig M30B35 uten katalysator har en fantastisk motor/eksoslyd og er uten tvil blandt mine favoritter sammen med Mercedes-Benz M110 motoren fra den samme tidsperioden. De lager dessverre ikke slike motorer lenger.
×
×
  • Create New...