Jump to content

Fredrik

Members
  • Content Count

    27620
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    77

Fredrik last won the day on January 6

Fredrik had the most liked content!

2 Followers

About Fredrik

  • Rank
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @Werther Jeg er helt enig i at Hagerty ikke helt kjenner deres besøkelsestid når det gjelder hvilke klassikere som allerede er populære og etterhvert svindyre å kjøpe (jeg tok et lite forbehold med at dette er i USA). Allikevel synes jeg at de treffer blink med bl.a MB W123 (spesielt som stasjonsvogn) og ikke minst Z3 Coupé. Den egentlige greia er vel at det er Magnus Walker som leder programmet og få om noen så den kommende trenden med eldre 911'er som han. Når sant skal sies så skapte han langt på vei denne trenden helt på egenhånd. Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder bilene du r
  2. Helt overordnet så er problemstillingen trådstarter legger frem et dilemma vi alle står overfor når en ny familiebil skal kjøpes. Diesel/bensin eller hybrid - eller skal man gå all inn å kjøpe en elektrisk bil. Jeg har valgt et slags fjerde alternativ ved å legge meg på været med en relativt billig dieselbil (2017 modell - Euro 6) og vente på en fornuftig åpning/løsning. Jeg er helt enig med Fredrik i at 6 år er lang tid med utvikling for elektriske biler. 6 år gamle elektriske biler blir hurtig gamle, men dette gjelder selvfølgelig også suksesivt for alminnelige biler etterhvert som de e
  3. Direction à rappel asservi (DIRAVI) var navnet på dette styringssystemet, som er fantastisk i all sin kompleksitet. Citroën var virkelig innovative og både det hydrauliske fjæringssystemet samt styringssystemet (som forøvrig drives av den samme lille pumpen) er langt på vei forløperen til dagens adaptive fjæring og elektriske styring. Alle burde minst en gang i livet prøve en ekte stor Citroën som f.eks CX, XM eller C5/C6 (eller den eldre DS som du nevner). Det er/var en åpenbaring i komfort til en relativt billig pris. Jeg har hatt en C5 med hydraulisk fjæring og komfortmessig var det en fant
  4. Litt interessant påfyll når det gjelder informasjon vedr. hydrogen som energibærer. Harry Metcalfe (Harry's Garage) ser på hydrogen som direkte brennstoff (altså ikke brenselceller) i tyngre maskiner (anleggsmaskiner). Det jeg finner spesielt interessant er poenget med inflasjonsfaktoren der maskiner som går direkte på hydrogen og som brukes mange timer i døgnet er mange ganger mer økonomiske (relativt) enn maskiner som kun brukes få timer i døgnet (f.eks elektriske biler). Ergo bør vi se for oss en fremtid som inkluderer flere forskjellige rene teknologier. Jeg er helt enig med Lord Bamf
  5. Jeg ser poenget, men det økonomiske er faktisk underordnet i forhold til de problemene man kan få hvis man står opp og hevder integritet i slike tilfeller. Hvis man har mye å tape som f.eks jobb ved at arbeidsgiveren ikke aksepterer at man er/blir straffet og familien ved at det ikke kun er far som blir straffet (sosialt) hvis han f.eks havner i fengsel for vold er det ikke verdt bryderiet (like meget om man er såkalt underdannig i situasjonen). Det er definitivt bedre å vike unna og ta det derfra via en anmeldelse og evt. rettssystemet.
  6. @Shattered Det tror jeg heller ikke for man gjør seg selv til kriminell ved å true med et balltre. I forhold til hva man risikerer er det ikke verdt bryderiet og spesielt ikke hvis man har et rent rulleblad fra før. Hvis man har en sak bør man derfor anmelde forholdet.
  7. Det kan virke som om din 540d nå går mer eller mindre som en 550d (400 HK og 760 Nm). Jeg er imidlertid litt overrasket over at 1/4 milen ikke går litt hurtigere med tanke på den ganske massive effektøkningen og at 0,3 sekunder av de 0,6 sekundene bilen nå er hurtigere på 1/4 milen tjenes inn allerede 0-100 Km/t. Kan det være at gearkassen holder litt igjen selv om din bil nå er 0,2 sekunder hurtigere på 1/4 milen enn 550d?
  8. Poenget er at det stadig finnes 911'er som er temmelig tro mot det originale konseptet, noe man knapt kan si om dagens M3. At 911 GT3 er en kostbar bilmodell endrer ikke på at den er en av de aller fineste sportsbilene i alminnelig salg i dag. Porsche 993 var en spesiell 911 generasjon som bl.a markerte en overgang til ny teknologi. Når 996 GT3 kom på markedet var vekten også opp til 1350 Kg, mens den alminnelige Carrera modellen veide 1320 Kg. 996 Turbo S veide imidlertid 1540 Kg og dagens ekvivalent 992 Turbo S veier hele 1715 Kg. 911'er kommer i alle avskygninger, men det er stadi
  9. Jeg synes at i forhold til hvor tro 911 GT3 er mot det originale 911 konseptet er f.eks vannkjøling av motoren for en bagatell å regne. Bare det at motoren stadig er en selvpustende boxersekser (4 liter) er egentlig ganske utrolig og at den pumper ut hele 510 HK ditto. Dagens GT3 veier også kun 1493 Kg, mens dagens M3 veier minimum 1775 Kg. GT3 kommer også med en 6-trinns manuell gearkasse i tillegg til PDK og selvfølgelig har den kun bakhjulstrekk.
  10. @Fredrik 90Porsche bygger stadig biler etter historisk oppskrift. Det gjelder spesielt 911 GT3, men også 718 Cayman GT4 (som begge har selvpustende B6 motorer) samt selvfølgelig de rene fabrikk-racingmodellene.
  11. Såvidt jeg forstår er det en relativt enkel sak rent mekanisk å få en alminnelig stempelmotor til å kjøre på hydrogen (bortsett fra en vesentlig høyere kompresjon med alt hva dette betyr av forsterkninger av motoren), men den er i likhet med motorer som kjører på alminnelig drivstoff ikke spesielt effektiv (ref: Carnot's teori som beskriver bl.a varme/energitap). Mengden av NOX som avledes er heller ikke signifikant mye mindre enn for bensin/dieselmotorer (selve forbrenningen er årsaken). Med en brenselcelle snakker vi om 0 utslipp av NOX og en mye høyere effektivitet (65-70% istedenfor 3
  12. Enig, men kun når det gjelder direkte tall. Indirekte var E38 en mye større suksess iom. at markedet for slike biler var blitt mye større da E65 var på høyden.
  13. Nydelig... dette er noe annet enn plastikkdekslene de normalt bruker i dag (noen bilprodusenter har sogar droppet dette også)...
  14. Sant, men det kommer BMW neppe til å gjøre. En av de fineste bilene man kan importere nå fra USA er jo E60 M5 med manuell gearkasse. Hvorfor denne modellen aldri ble solgt i Europa er ganske uforståelig.
  15. Land Rover Defender (1983-2016) var på mange måter en unik konstruksjon ved at den var en 100% ekte off-roader. Ikke noe SUV wannabe 4x4, men en off-roader bygget på en separat ramme og med en teknisk samt designmessig historie helt tilbake til 1948. Det er derfor ikke merkelig at modellen er savnet og dette tiltross for at den nye Defender (L663) fom. 2020 virker som en svært kompetent off-roader. Den er imidlertid ikke like kraftig bygget og "utilitarian" som den originale Defender iom. at den bl.a har et selvbærende karosseri. Nå finnes det imidlertid et alternativ og det er briti
×
×
  • Create New...