Jump to content

Fredrik

Members
  • Posts

    27710
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    77

Fredrik last won the day on January 6

Fredrik had the most liked content!

2 Followers

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sreten viser at han vet hva man skal tenke på når man skal få start på gamle biler. Jeg liker virkelig hvordan han går systematisk frem og resultatet er helt genialt. Lyden fra denne M20B23 motoren (etter et nytt mellomstykke på eksosanlegget) er fantastisk. De bygger dessverre ikke slike motorer lenger, men det begynner også å bli noen år siden et slikt lydbilde var BMW's signatur. Jeg hadde dette på min prefacelift E30 320i i 1988, men ikke i like stor grad på min E36 323i rundt 10 år senere. Da var alt mye mer dempet og lukket inne. En annen og langt mer moderne motor (M52) og innføring av katalysator var årsaken. Bare hør på hvordan motoren endrer karakter på oldschool BMW måte når Sreten på slutten av videoen gir gass. Motoren går fra å være bløt og turbinaktig til å ha en sexy sprød snert mot toppen og dette helt uten dagens latterlige og tilgjorte pops & bangs. E21 323i var bilen alle unge ville ha på tidlig 80-tallet. Det doble eksosanlegget med et rør ut på hver side av bilen var bare så sexy og for ikke snakke om haifronten med doble lys. 143 HK var også respektabelt på denne tiden og det var også bilens ytelser med en vekt på kun 1180 Kg. 0-100 Km/t på kun 8,7 sekunder var virkelig imponerende på slutten av 70-tallet. Den samtidige Porsche 924 som hadde 125 HK klarte 0-100 Km/t på 9,6 sekunder (hvilket var et poeng i seg selv iom at det var under 10 sekunder 0-100 Km/t). Topphastigheten for BMW'en var imidlertid kun 190 Km/t, mens Porschen klarte 204 Km/t pga. et vesentlig mindre frontareal. Det er verdt å merke seg at en modell som f.eks E12 528i (altså en semi topmodell i den første 5-serien - omtrent som M550i i dag) ikke hadde tilsvarende imponerende ytelser (0-100 Km/t på 9,3 sekunder og en topphastighet på 200 Km/t). Ville man ha en BMW med bedre akselerasjon handlet det om M535i (datidens M5), 635CSi eller M635CSi (i realiteten en M6) og alle var kostbare som en M5 i dag. Selv E12 528i kostet langt over en norsk gjennomsnitlig årslønn og var derfor sjelden i Norge. Det ble kun solgt ca. 5500 stk. E21 i Norge av samtlige varianter og av disse var høyst et par hundre 323i. En av disse hadde en bekjent på midten av 80-tallet og jeg har aldri glemt bilen. Dette var før E30 M3 og E30 325i kom på markedet - og det grommeste vi kjente til var derfor nettopp E21 323i samt E30 323i (som imidlertid ikke var like hurtig bortsett fra litt høyere topphastighet). Av disse fremsto E21 323i som den mest sexy med dogleg sportsgearkasse (første gear ned til venstre) og klart mer sportslig fremtoning. E30 325i gikk imidlertid forbi når den kom på markedet i 1985-86 sammen med E30 M3. Utfordringen med E30 M3 var imidlertid at den hadde en rekkefirer (S14). For stort sett alle bortsett fra de virkelige entusiastene var dette en nedtur. En skikkelig BMW skulle ha en rekkesekser og E30 325i med en M20B25 motor var derfor for mange den optimale 3-serien. 170 HK var nok til 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t. E30 M3 med 195 HK klarte 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på 230 Km/t. På den annen side tilbød Alpina E30 B6 3,5 S med en M30B35 rekkesekser på 254 HK som klarte 0-100 Km/t på 6,6 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Alpina gikk imidlertid et godt stykke lenger også med E21 og B6 2,8 (M30B28 rekkesekseren) hadde 218 HK, klarte 0-100 Km/t på 7,0 sekunder og hadde en topphastighet på 230 Km/t. Dette var på en tid da alt ble gjort med større motorvolum, skarpere kammer og mer luft via forgasserne/innsprøytningen så det er ganske artig at Alpina's emblem selv den dag i dag stadig viser dette med en dobbel Weber forgasser og en kamaksel (dog for en M10 rekkefirer) som var Burkard Bovensiepen's favorittmotor og den han begynte karrieren med i den såkalte "Neue Klasse" (1962-1972 - alle variantene hadde M10 rekkefireren fra 1499 cm3 til 1990 cm3 - og var faktisk datidens 5-serie og ikke 3-serie som mange tror pga. størrelsen på modellen)
  2. Bilen var vel ellers også en utmerket vinterbil. Jeg elsket iallefall bilen og så flere likheter med mine gamle Porscher (spesielt 944). Det beste med bilen synes jeg faktisk var motoren og eksoslyden - virkelig inspirerende slik BMW'er skal være. M54B22 motoren er uten tvil en liten perle hvis den ikke har for mye å trekke på (noe den ikke har i forbindelse med E85).
  3. Dette er en bil jeg husker veldig, veldig godt ja. Kjempefine minner. 147K kilometer er jo heller ikke mye (hvis de er ærlige) så det er stadig mye godbil igjen. Utrolig at en bil kan ha hatt hele 9 eiere på 18 år - og det er også utrolig at bilen faktisk er hele 18 år gammel. E85 begynner å bli en klassiker og få andre BMW modeller fortjener bedre å bli dette. For de som ikke kjenner modellen så deler den mange komponenter med E46 så den er grovt sett en analog modell (noe som er bra når ting skal repareres). Ja... 3,0 liter og 265 HK rekkesekseren er den du vil ha, men den lille 2,2 liter rekkesekseren på 170 HK gjør også jobben helt fint. Plenty av godlyd og veldig fine kjøreegenskaper
  4. Slike litt spesielle begreper som f.eks "måkevinger" er litt vanskelige hvis man ikke kjenner historien, men tradisjonelt er det Mercedes-Benz W198 300 SL (anno 1954) som er kjent for å ha såkalte "måkevinge" dører eller "Flügeltür" på tysk (vingedører). Tesla Model X har imidlertid "falkevinge" dører pga knekken nederst på døren som er bevegelig som på en falk's vinger (som forøvrig er verdens hurtigste fugl i stup med en målt hastighet på hele 320 Km/t). Lamborghini Countach (og mange andre modeller som f.eks Koenigsegg Gemera) har imidlertid såkalte "saksedører" (scissor doors) fordi de ikke er hengslet på taket, men på A-søylen og derfor åpner på skrått og lukker som en saks. Uansett så er disse begrepene ikke knyttet til lyktene eller noe annet perifert. De er knyttet til dørene, men siden E60 er en normal bil og har tradisjonelle dører skjønte jeg ikke hva du mente.
  5. @04530dat Hva mener du med "måkevingene" på E60?
  6. @[space] Designet på 2-serien coupé er jo nesten hellig for de litt eldre av oss. Vi trekker linjene til 1M - E81, E82, E87, E88 samt E46 M3 og kanskje E36 M3. Jeg sier bare løp og kjøp hvis en fin E46 M3 dukker opp.
  7. @[space] Jeg er forsåvidt enig, men overordnet synes jeg at designet fungerer rimelig bra. Jeg var skeptisk til å begynne med, men nå synes jeg at designet fungerer (altså ikke umiddelbart sexy, men bra etter litt tilvenning). Rett forfra tror jeg at den nye grillen gjør sitt. Du vil ikke ha den rett bak deg på Autobahn og dette sier vel egentlig stort sett alt.
  8. Dette er vel ikke revidert nasjonalbudsjett så det gjenstår å se hva som reelt skjer - eller har kanskje AP og Sp allerede støttet forslaget?
  9. Jeg var medlem av NAF i noen år på 80 og første halvdel av 90 tallet da de stort sett var de eneste som tilbød veihjelp. På den tiden var dette viktig iom at bilene ikke var de mest pålitelige (spesielt om vinteren). Jeg mener å huske at forgasser og/eller elektriske problemer var en gjenganger. Jeg elsker slike gamle bilmagasiner og jeg skulle ønske at jeg hadde tatt vare på alle årgangene jeg hadde med CAR, tyske AMS og ikke minst svenske Automobil. Reklamen med Co-op kaffe hadde nok ikke passert den politisk korrekte sensuren idag, men litt kul var den. Peugeot 504 var forøvrig en veldig fin og solid fransk bil som når det gjaldt holdbarhet absolutt var på høyde med f.eks Mercedes-Benz W123. Spesielt i Afrika og Latinamerika fikk 504 ry på seg for å være ekstremt holdbar. Den kom på markedet i 1968 og de siste ble bygget så sent som i 2006 (Nigeria). Min far kjøpte etterfølgeren 505 i 1980-81 (husker ikke helt) og det var den siste Peugeot'en med bakhjulstrekk. Jeg elsket bilen og komforten den tilbød. Bilen tok oss bl.a tre ganger til det sydlige England og jeg har bare gode minner. Apropos Blaupunkt radioer så var selve radiodelen på 80-90 og delvis 2000 tallet det viktigste. Blaupunkt hadde en modell (husker ikke modellen) som hadde to korresponderende tunere og det var denne modellen man ville ha hvis man ønsket best mulig FM mottaker og lyd. Becker var imidlertid kjent for å være enda bedre enn Blaupunkt, men disse radioene var temmelig kostbare.
  10. Så er jeg tilbake fra Berlin. Det var noen fine dager med knall blå himmel og fantastisk høstvær. Jeg var stort sett i området Prenzlauer Berg i bydelen Pankow. Dette er omtrent som Homansbyen i Oslo (altså et relativt dyrt område), men fordelt på et mye større fysisk areal. Det er caféer overalt samt temmelig urbant og ordentlig. Anbefales. Vi var også en tur innom Moabit området (der også @Fredrik 90 var) for å besøke Classic Remis. Fantastisk artig å se så mange klassiske bilmodeller. For min egen del var det veldig artig å se så mange gamle Porsche modeller som man ikke ser så ofte (oldschool 911'er, 914, 924, 944, 928 og 968) samt bl.a en større samling Citroën modeller (spesielt DS og CX). Anbefales. Vi vandret stort sett gatelangs og gikk rundt 25 Km hver dag. Etter min mening finnes det ikke bedre måter å oppleve en by på. Man føler virkelig byens puls og Berlin er uten tvil en temmelig fin by. Over til noe helt annet, men jeg kom tilfeldigvis over denne videoen som på en ganske unik måte tar deg med på en omfattende rundvisning av bombeflyet Boeing B-52 Stratofortress. Jeg har aldri før sett en tilsvarende video av dette flyet og jeg er faktisk overrasket over detaljnivået. Jeg tror ikke at det finnes tilsvarende videoer av B-52. Jeg har faktisk sett disse flyene ta av fra den militære flyplassen i Aalborg her i Danmark og det var på samme tid både et imponerende og skremmende skue. Dette var under den andre Gulfkrigen (2003) så flyene mellomlandet på vei tur-retur USA-Irak i en krigssituasjon.
  11. Jeg er delvis enig og tar også høyde for dette i mitt innlegg der jeg påpeker at begge deler (inkl. kontrolleren) kan være brukervennlig i noen situasjoner. På de enklere modellene forstår jeg derfor hvorfor BMW sparer noen kroner på å fjerne kontrolleren. Den er ikke lenger direkte nødvendig for å betjene infotainment systemet.
  12. @Marius2002 Det du føler er forskjellen på en bil men bias på forhjulstrekk og en bil med bias på bakhjulstrekk + mye annet som gjør en 3-serie til en av verdens desidert best kjørende familiebiler. BMW leverer mye annet fint (og ikke minst mye dyrere) også, men til prisen er en ganske standard og alminnelig 3-serie fantastisk. Apropos den utgående F45 så deler den plattform med en rekke andre modeller som f.eks 1-serien (F40), X1 (F48) og Mini Countryman/Clubman (F60/F54), men også X2 (F39). X2 ser jeg veldig sjelden, men det er kanskje bare her i Danmark der den er temmelig kostbar. Jeg tror imidlertid ikke at salget av X2 har vært helt som BMW håpet på og hvis jeg ikke tar helt feil vil modellen ende som en av de ordinære BMW modellene som det er solgt minst av. Jeg liker imidlertid designet på X2 og tenker at den er en av de mest vellykkede crossoverne.
  13. Den prøver heller ikke å være en SUV eller en form for crossover og dette er faktisk ganske unikt i disse dager. Jeg liker designet og tenker at BMW gjør mye riktig med denne modellen. Hvorvidt bilen har iDrive kontrolleren eller ikke synes jeg er mindre viktig. Den kom til da skjermen var integrert i dashboardet og i mange tilfeller heller ikke var av touch typen. I dag har de fleste bilene en aktiv skjerm og dermed har de heller ikke bruk for en ekstern kontroller (utover hva man ellers kan styre fra rattet). Noe helt annet er selvfølgelig at begge deler kan være mer brukervennlig i noen situasjoner.
  14. @Marius2002 Selv for prefacelift Efficient Dynamics modellen med 163 HK og 380 Nm er det ikke den store forskjellen. Det skiller 0,9 sekunder 0-100 Km/t, mens topphastigheten på 222 Km/t er den samme som for facelift modellen (Touring, xDrive, automat, 190 HK og 400 NM). Det er mulig at mellomakselerasjonene påvirkes lett av at modellen mangler 27 HK og 20 Nm, men jeg kan ikke forestille meg at dette er et problem i norske hastigheter eller i det hele tatt hvis jeg skal være helt ærlig. Uansett så har du kjøpt en veldig fin bil og at det er en 3-serie som Touring samt med en fornuftig dieselmotor gjør den bare enda finere i min verden. Vi hadde 10 veldig fine år i vår E46 318d Touring og det selv om vi var to voksne og to barn (12 og 2 år gamle da vi kjøpte bilen). Hvis man pakker fornuftig er 3 uker sydpå i Europa intet problem selv uten takboks. En 3-serie Touring med xDrive er idag omtrent så tett på den ultimative BMW opplevelsen man kan komme og samtidig fornuftig i Norge. Jeg liker ikke at 3-serien har blitt mer eller mindre så stor som en 5-serie var, men den er stadig etter min mening det nærmeste man kan komme en perfekt BMW sett i et historisk perspektiv.
  15. Dette er jeg helt enig i (og spesielt på dette pressebildet). En annen og mørkere lakkfarge som f.eks blå gir et litt annet inntrykk etter min mening. Allikevel... modellen er litt sirumpa sett fra siden, men så snart man ser den rett bakfra er den ganske sexy. Jeg sliter mest med hvordan hjulbuene/skjermene er utformet. Den flate delen over/rundt hjulbuene liker jeg ikke, men det hjelper som sagt med en mørk lakkfarge. Splitten midt på D-stolpen har jeg ingen problemer med og jeg tenker at uten denne ville den heller fete skinken av en bakende sett fra siden minnet mye om Peugeot 3008 mrk.I Disse modellene er overordnet mer like i designet enn jeg setter pris på, men BMW har nettopp løst utfordringen med bakenden sett fra siden på en langt bedre måte.
×
×
  • Create New...