Fredrik

Members
  • Content Count

    26489
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    70

Fredrik last won the day on December 22 2018

Fredrik had the most liked content!

1 Follower

About Fredrik

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Kvasi Det har uten tvil ganske stor betydning hvem som rent faktisk bygger de elektroniske komponentene i forbruker elektronikk, men det er heller ingen tvil om at de som står bak styresystemene også har stor betydning. Når det gjelder mainframe er jeg imidlertid ikke i tvil om at de som står bak hardwaren har signifikant større betydning og her er Huawei veldig store. tek.no's lederkommentar i denne sammenhengen gir et relativt godt bilde av situasjonen. https://www.tek.no/artikler/kommentar-em-hva-gjor-huawei-na-em/465613
  2. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Sant nok og det var faktisk ganske artig å være med nesten fra begynnelsen. Jeg begynte å jobbe profesjonelt som systemutvikler i 1993/94, men begynte å interessere meg for IT mange år før dette. Jeg var blandt de første til å få privat internett i Norge gjennom daværende Oslonett (omtrent på den samme tiden). På høyskolen hadde vi imidlertid internett et par år før dette igjen samt en serie med Macintosher (privat hadde jeg en SE/30) - altså ganske mange år før de fleste hadde hørt om internett og Apple i det hele tatt. Vi er nok ganske enige om den tekniske delen, men igjen Kina er sikkerhetspolitisk noe helt annet enn USA (selv om det er mye å klandre USA for også).
  3. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Kvasi OK, jeg har også lang fartstid innenfor IT (små 30 år) og vet selvfølgelig en del om hvordan tingene fungerer. Mitt poeng er imidlertid at USA og Kina ikke har de samme sikkerhetspolitiske interessene relativt til oss. Vi har poltisk og sikkerhetsmessig de samme interessene som amerikanerne. Kina (og Russland) er imidlertid en helt annen historie.
  4. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @TRF Jeg har tidligere kort vært inne på at bl.a Niki Lauda og Derek Bell kjørte Burkard Bovensiepen's genialt oppgraderte BMW'er på tidlig 70-tallet, men det er ingen tvil om at dette temaet må belyses mer. Jeg vender tilbake med mer info om dette...
  5. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Kvasi Denne påstanden krever en forklaring. Jeg er enig i at nettet i dag er overvåket, men ikke spesielt av amerikanerne. 11 september 2001 var en vekker for alle, men den gangen hadde man ikke teknologien til å overvåke nettet i full skala. Dette har man i dag, men det er like mye EU og Norge som overvåker nettet som det er amerikanerne som gjør dette. Forskjellen er at kineserne har muligheten til å overvåke nettet som en offensiv handling (altså spionasje for å utvide deres politiske interessesfære og glem ikke at Kina er en kommunistisk etpartistat - altså et diktatur) fordi de bl.a produserer komponenter som ligger i bunnen av systemene. Amerikanerne gjør muligens også dette, men det er evt. ikke som en offensiv politisk handling mot oss. Vi er faktisk allierte med amerikanerne (dvs. vi har de samme sikkerhetspolitiske interessene/visjonene). Amerikanerne har dominert den sikkerhetspolitiske arenaen de siste 80 årene. Sovjetunionen falt sammen, jernteppet i østeuropa er borte, Japan er en økonomisk stormakt (tiltross for at de ble bombet sønder og sammen av amerikanerne under WW2), Sydkorea har gått fra fattigdom til å bli et av verdens rikeste land, flere muslimske land (bl.a Saudi-Arabia og emiratene) har blitt blandt verdens rikeste og Vesteuropa i sin helhet har blitt blandt verdens rikeste bl.a med amerikansk hjelp. What's not to like?
  6. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Niki Lauda - en legende fra storhetstiden for Formel 1 på midten/slutten av 70-tallet har gått bort etter en periode med sykdom. Formel 1 på denne tiden var på alles lepper og selv unge Fredrik leste bl.a artige tegneserier der navn som Niki Lauda, James Hunt, Jack Brabham, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Jackie Stewart, Ronnie Peterson, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve, Hans-Joachim Stuck, Clay Regazzoni, Graham Hill m.fl. figurerte (bare navnene er kule og oser av racing). Spesielt kampene mellom britiske James Hunt og østerrikeren Niki Lauda var utrolig fascinerende. James Hunt var gutteaktig, hadde temperament og var en notorisk skjørtejeger. Han likte også å feste og var nok ikke alltid like forberedt før løpene, men han var et sant naturtalent bak rattet. Niki Lauda var hans rake motsetning med et rolig temperament og analytisk fremferd. De var konkurrenter, men samtidig også venner. Likhetene til tennis og kampene mellom Bjørn Borg og John McEnroe på den samme tiden kan egentlig ikke overdrives. Dette var ikke et påtatt image - gutta var virkelig slik de gikk og sto. Niki Lauda ble F1 verdensmester i 1975, 1977 og 1984. James Hunt ble verdensmester i 1976. Lauda ble alvorlig skadet etter en ulykke og brann i bilen på Nürburgring i 1976, men kom tilbake hele to ganger - en fantastisk bragd. Lauda blir også regnet for å være den første moderne F1 sjåføren iom. at han ikke bare var en sjåfør, men også involverte seg i hvordan bilen var konstruert og satt opp for de ulike løpene. Han var en teknikker som også kunne konkurrere og kjøre fort - ikke ulikt den senere tyske F1 legenden Michael Schumacher som ble verdensmester i 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004. The Bravest Man in Formula 1 and Triple World Champion Niki Lauda Dies At 70
  7. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Apropos Alpine A110 og hvorfor jeg er litt fascinert av konseptet den bilen representerer (i alle fall forsøksvis) kom jeg over denne interessante artikkelen i Car & Driver. Artikkelen drøfter spenningen med analoge biler kontra smerten/lidelsen med digitale biler (i overført betydning, men dog også bokstavelig ment). Utgangspunktet er den tyske Porsche spesialisten RUF som har spesialisert seg på å gi deres kunder en mest mulig analog kjøreopplevelse (forøvrig langt på vei i likhet med Morgan og f.eks Caterham). Alois Ruf den yngre (Alois Ruf senior grunnla RUF Automobile GmbH allerede i 1939) er spesielt frustrert over at den nye BMW 3-serien (G20) kun kommer med automatisk gearkasse i USA og mener at dette er en del av et større bilde der datamaskiner styrer alt. I forbindelse med biler betyr dette at mikroprosessorer kontrollerer styring, gearing, bremsing, støtdemping samt det meste annet. Rene analoge biler har derfor blitt eksklusive og dyre biler - altså biler for de få som har råd til å betale for å få skikkelig feedback fra styringen og at positive vibrasjoner fra understel og bremser forplanter seg opp til rattet og gearspaken (som var helt normalt på de beste sportslige og rene sportsbilene på bl.a 80-tallet). Artikkelen gjør derfor et poeng ut av at når noe er fjernt fra dagligdagen (altså analoge biler i denne sammenhengen fordi de er sjeldne og ofte dyre) blir det dannet en slags mystikk/eufori som gjør bilene mer glamorøse og eksklusive (forøvrig ikke ulikt grammofonplater og mekaniske klokker som f.eks Rolex). I en overgang var det motsatt da digitale biler var det nye store, men ikke lenger... https://www.caranddriver.com/features/a27507512/analog-cars-luxury-column/
  8. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Marius2002 Når det gjelder elektriske biler ja, men når det gjelder andre bilmodeller varierer det ganske mye. Mitt inntrykk er imidlertid at det sydlige Frankrike, Spania, Portugal og Ibiza er populært når nye bilmodeller skal presenteres for pressen (altså at biljournalistene kan prøvekjøre bilene). @Fredrik 90 Selvfølgelig synes norske rikspolitikere at det er lurt at Norge skal redde verden enten det gjelder miljø eller konflikter/kriger. Så kan de gjøre karriere i all verdens NGO'er (ikke-statlige-organisasjoner) som f.eks FN, Amnesty International, Human Rights Watch, Røde Kors etc. Mye bedre betalt er det også samt at man kommer ut i den store verden og ikke minst til Afrika (som for tiden er veldig populært i denne sammenhengen). Akkurat når det gjelder fokuset på Afrika er jeg ikke helt uenig, men jeg mener samtidig at land som f.eks Ukraina, Moldova og Georgia burde ha mer fokus i relasjon til norske interesser (som nordmenn bosatt i Norge tross alt betaler skatt for). Disse landene balanserer på kanten av demokratiet og sliter med omfattende fattigdom. Utfordringer som f.eks trafficking, narkotika, bandekriminalitet og svartebørs er derfor et stort problem. Jeg ser en klar politisk linje her. Det var heller ikke den store interessen for Tyskland etter den andre verdenskrigen eller østblokklandene under den kalde krigen tiltross for at dette burde ha hatt vårt fokus iom. at disse landene er vårt nærområde. Nei, da var det mer interessant med f.eks Nicaragua og Cuba - og nå div. afrikanske land langt fra Norge.
  9. Tesla eiere er like forskjellige som BMW eiere er. Jeg kjenner f.eks en Tesla Model S eier som også har en klassisk Land Rover og en Harley-Davidson. Han har tidligere kjørt alt fra BMW til klassisk MG. Land Roveren er forøvrig den tredje han har og alle har vært klassiske (Serie III og Defender). Jeg tenker at ganske mange som har en Tesla primært har kjøpt bilen fordi merket siden 2012 har vært lengst fremme når det gjelder elektriske biler samt pga. alle fordelene som elektriske biler har hatt frem til nå. Jeg tror egentlig ikke at interessen for elektriske biler stikker så veldig mye dypere for mange av disse eierne. Noe helt annet er det at akselerasjonen de ulike Tesla modellene har på norske veier sikkert kan være avhengighetsskapende og ikke minst provoserende for en del BMW eiere. De fleste alminnelige bilene blir langsomme i forhold og det er sikkert ikke helt lett å gå tilbake etter å ha kjørt Tesla i en periode...
  10. Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    No problem. Jeg hjelper gjerne hvis jeg kan. Send meg en PM hvis dette er interessant @Kjennern
  11. @Rune-K Jeg kan jo egentlig kun tale for meg selv (og det jeg generelt leser/ser i media), men jeg har hatt 3 stk. BMW'er over en periode på 25 år. Den første var en 1987 E30 320i i 1988/90 og den var det ingen problemer med selv om den ble kjørt langt som f.eks til Spania en gang og Sydtyskland to ganger. En meget fin bil som jeg aldri har glemt. Min andre BMW var en 1997 E36 323i i 2001/02, men den var en relativt stor skuffelse kvalitetsmessig. Jeg tror nesten at den bilen sto mer på verksted enn ble kjørt av meg. Utfordringen var at det hele tiden var problemer som ikke hadde relasjoner til hverandre. Radiatoren begynte plutselig å lekke, så tok startermotoren slutt, så måtte jeg skifte ABS sensor, så begynte vindusviskerne å gå ustabilt, så fusket VANOS'en osv. Kvaliteten var mildt sagt ikke den beste, men når bilen gikk som den skulle var den fantastisk. Jeg mener stadig at BMW's M52B25 rekkesekser er blandt de aller beste selvpustende motorene BMW har bygget på den billige siden av S-motorene. Min tredje BMW var en 2003 E46 318d Touring i perioden 2004/13. Jeg kjørte bilen hele 330000 Km over nesten 10 år og bilen var fantastisk, men både svinghjul og clutch måtte skiftes to ganger og når det hele trakk ut i en langvarig krangel om garanti (som jeg tilslutt vant etter nesten halvannet år) var dette er skår i gleden (les: ca. 40000 Km med vibrasjoner og ujevn gange på motoren). Det var også relativt alvorlige rustproblemer på slutten av eierskapet. Alt i alt en fantastisk bil, men kanskje ikke med en så god kvalitet som vi liker å tenke på.
  12. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Alpine A110 er for tiden min drømmebil, men dette varierer med dagsform, tid på året, humør og hvor tykk lommeboken er. Allikevel har Alpine A110 vært den sportsbilen jeg har villet ha siden vi så de første pressebildene for 2-3 år siden. Jeg synes designet er fantastisk og når A110 i tillegg har midtmotor og kun veier 1080-1103 Kg er jeg ikke i tvil om hva jeg vil ha. Alpine A110 handler ikke om mest mulig effekt og høyest topphastighet (selv om den klarer 0-100 Km/t på respektable 4,5 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t), men derimot om mest mulig kontakt mellom sjåfør og bil - slik det var på 80-tallet med de aller beste (og lette) sportslige bilene og rene sportsbiler som f.eks BMW E30 M3 og Porsche 924/944. Faktisk minner konseptet mye om Porsche 911 Carrera 3.2 fra 1984-1989 som hadde 231 HK samt 284 Nm og veide 1210 Kg. A110 har en turboladet rekkefirer på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm. Jeg vil ha selv om A110 ikke har tre pedaler og en stikke som hadde vært å foretrekke (dog har den en 7-trinns Getrag DCT gearkasse som også BMW har brukt/bruker). Man kan ikke få alt - bare nesten...
  13. Helt klart litt kult, men dette er jo mer eller mindre nøyaktig det samme som Tesla har gjort siden 2012. BMW's måte å gjøre det på rent grafisk er imidlertid mye finere og sobert etter min mening...
  14. @Marius2002 Jeg tror at vi skal ta denne undersøkelsen for hva den er, men at den gir en indikasjon i relasjon til at man ikke lenger kan betale seg bort fra tekniske problemer med en bil - som man langt på vei (kanskje) kunne med f.eks en Mercedes-Benz W123 for 30 år siden. Dagens biler er såpass teknisk avanserte at det vil oppstå problemer selv om den overordnede kvaliteten på bilene i dag jevnt over faktisk er veldig mye bedre enn den var for 30 år siden. En stor utfordring er at bilprodusentene i dag er mye mer avhengige av underleverandørene enn de var før i tiden. Feiler infotainmentsystemet på f.eks en BMW er det ikke nødvendigvis BMW som har gjort en feil (bare som et eksempel). Som regel kan en feil rent teknisk spores tilbake til en underleverandør, men dette betyr selvfølgelig ikke at BMW er uten skyld. De er ansvarlige for det ferdige produktet og dette kommer også til uttrykk i den aktuelle undersøkelsen. Jeg tenker at en Peugeot eller Citroën neppe er bedre (relativt) enn en BMW som koster mye mer, men at de franske bilmerkene samtidig har blitt mye bedre de senere årene uten at BMW nødvendigvis har blitt tilsvarende bedre enn de var. Avstanden minker i relativ forstand og dette skulle egentlig bare mangle når bilindustrien også blir mer og mer global. Medarbeidere (ledere, ingeniører, designere etc.) og underleverandører er en del av et globalt marked der alle bilprodusentene henter ressurser. Folk som i dag er viktige for BMW arbeider kanskje for PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) i morgen. Ergo merker vi som bilkjøpere den største forskjellen mellom bilmerkene mest når det gjelder opplevd kvalitet som f.eks design, materialer og image. Altså for det meste subjektive parametre som vi alle opplever forskjellig avhengig av bl.a bakgrunn og sosialt miljø. Fokuset er overført fra ingeniørene til markedsføringsfolkene. Når dette er nevnt oppleves for min del ikke selv en relativt påkostet Peugeot like dynamisk kompetent og stabil som f.eks en relativt enkel 3-serie - så kvalitetsforskjellen kan stadig merkes ganske tydelig hvis man vet hva man skal se/merke etter. Poenget er imidlertid at dette vet de fleste i dag ikke og det er uten tvil en utfordring for bl.a BMW. Et annet viktig poeng i kjølevannet av hva jeg allerede har diskutert er at bilprodusentene samarbeider mye mer enn de gjorde før. Et veldig bra eksempel er den nye BMW Z4 (G29) og Toyota Supra mrk.V som praktisk talt er den samme bilmodellen. Den er utviklet av BMW og de bygges begge av BMW i Østerrike. Dette er for å si det forsiktig veldig omdiskutert av Toyota Supra fanboys, men hvorfor? Man skulle tro at BMW står for signifikant mer teknisk integritet og høyere kvalitet enn Toyota (hvilket BMW gjør etter min mening), men slik oppfattes det ikke nødvendigvis ute i den store verden. Doug DeMuro tegner og forklarer. Jeg har hoppet frem til det viktigste i denne sammenhengen, men hele testen/anmeldelsen bør ses for å få et totalt overblikk over situasjonen. BMW har faktisk ikke det beste ryktet når det gjelder holdbarhet og pålitelighet. Jason Fenske i Engineering Explained har den samme bekymringen vedr. BMW's holdbarhet og pålitelighet (jeg har igjen hoppet frem til det viktigste). Det er imidlertid veldig interessant at både Doug og Jason (som amerikanere) klager over at den nye Supraen kun kommer med automatgear. Hva har skjedd? Her i Europa vil nesten ingen i dag ha manuelle gearkasser i relasjon til premium biler/sportsbiler, mens i USA (som alltid har vært et foregangsland når det gjelder automatgear) vil de nå ha manuelle gearkasser på slike biler.
  15. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Dette synes jeg definitivt er et av de bedre intervjuene Jay Leno har gjort i sin garasje. Camilo Pardo er kredidert for designet av Ford GT (2004-2006 og totalt 4038 stk. bygget) og han forklarer her hva som var utfordringene med designet (teknisk, praktisk og estetisk) samt forteller litt om hele designprosessen og hvor avgrensningene gikk i relasjon til f.eks tekniske ingeniører. Veldig interessant stoff og uten tvil en av de aller fineste supersportsbilene som er bygget...