Saltkjelen

Moderators
  • Content Count

    15183
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    69

Saltkjelen last won the day on July 31

Saltkjelen had the most liked content!

About Saltkjelen

  • Rank
    Moderator

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Interesser:
    Bil, båt og eiendom!
  • Kjøretøy
    F01 730d / I01 i3S

Recent Profile Visitors

10783 profile views
  1. Saltkjelen

    ZGasi's E38 730d M-Sport, 2001

    Lekkert med ambientbelysning! Hva har du brukt?
  2. Saltkjelen

    Tabbe av forhandleren - laserlys eller 33k?

    Jeg var faktisk ikke klar over at laserlys var blitt tilgjengelig på G3x/F90, men ser nå at dette ble et tilvalg på M550i, M550d og M5 fra 07/2019. Rart det ikke er blitt tilgjengelig på øvrige G3x. Jeg ville nok utvilsomt gått for laserlys i dette tilfellet.
  3. Ja, det er en vanvittig forskjell mellom 6WA og originalt. Personlig synes jeg 6WA er noe av det mest elegante instrumentet som er laget. Fin kombinasjon av analogt og digitalt. Gir lyd om jeg kommer over et like billig 6WB som jeg fant tidligere. Synd jeg solgte det!
  4. Saltkjelen

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Er det noen som har god peiling på iMac og ekstra skjerm? Bruker per i dag en iMac 27" og en Apple Thunderbolt Display 27" sammen, men det irriterer meg grenseløst at Thunderbolt-skjermen står lavere enn iMacen (og har et annet utseende), og sånn sett vurderer jeg heller å kjøpe meg en brukt iMac som jeg kan bruke som ekstra skjerm. Ser at man kan koble to iMacer sammen og taste Command + F2 for å få den ene iMacen til å være en ekstra skjerm, men må dette gjøres hver gang man slår på maskinen, eller fungerer dette like sømløst som med en hvilken som helst annen skjerm der alt går automatisk så lenge maskinene er koblet? Jeg kan selvsagt kjøpe meg en ekstra Thunderbolt-skjerm og bytte ut iMacen med en Mac Mini, men det blir jo straks mer omstendelig enn å kjøpe en dårlig, brukt iMac som kun skal tjene som skjerm. Her ser man hvorfor OCDen får bryne seg (bilde fra Google);
  5. Jeg er helt enig i at BMW ikke kan lastes for at andre kopierer deres lysdesign, men her vil jeg likevel hevde (i likhet med G2x 3-serie) at BMW kopierer andre bilmerker som lenge har hatt L-formede lys. Hadde BMW gitt en liten vipp i enden av L-en så det blir en J, så hadde det jo vært umiskjennelig en BMW. Se bare på G2x 3-serie. Hadde BMW lagt på en vipp i enden av L (slik at det ble en J, og i likhet med standardlysene), ville lysdesigner gått fra å være "alle andre" til å bli BMW-ish. Det er selvsagt for tidlig å konkludere på nåværende tidspunkt, all den tid vi ikke ser alle detaljene, men lysdesignet ser dessverre ut til å være en L og ikke J.
  6. G3x LCI nærmer seg. Dessverre ser det imidlertid ut som at frontlyktene ("coronaringene") nå blir en rip-off av VW Golf med L-formede lys, og ikke J/U - i likhet med G2x 3-serie.
  7. Saltkjelen

    Inspirasjonstråden

    Det er så utrolig synd at BMW ikke har levert F8x som M3 touring. Kult at de brukte CS-panseret også!
  8. 300,- inkludert brevsending?
  9. Enig med @Daniel. hva gjelder skvettlapper og skvettlapper generelt.
  10. Saltkjelen

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg ser absolutt mange av dine poenger og synspunkter, og jeg er faktisk ikke helt uenig med deg heller, men ser også de poengene du får mot deg. Ellers trenger man jo ikke gå lenger enn til G05 X5 vs G31 5-serie vedrørende bagasjeromsstørrelse, der førstnevnte har 650 liters bagasjerom og sistnevnte 570 liter. GLE har også større bagasjeplass enn E-klasse. Veldig ofte har en stasjonsvogn bedre bagasjeromsplass, men det er jo langt fra en sannhet at alle SUVer har dårligere (slik jeg også poengterte). Når det gjelder fordeler med SUV kan jeg i hvert fall svare for mitt vedkommende; plass, bakkeklaring, mer oversikt, "mindre å modifisere" (les: trenger ikke å senke ved montering av større felger slik en personbil ofte trenger), sette seg inn og ikke ned, samt et fint design.
  11. Saltkjelen

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg starter med slutten i ditt forrige innlegg. Når du reagerer på at andre ikke siterer deg ordrett på ting, så bør du jo i det minste være nokså korrekt selv. "Risikoen for å ta nedi" er noe helt annet enn "hvis du tar nedi". Det er uomtvistelig større risiko for å subbe med en lav sedan enn det er med en SUV. Ikke nødvendigvis over fartshumper som mitt eksempel var, men også bratte overganger mellom plan vei og bakke. Så for å presisere; jeg har ingen problemer med subbing i min 7-serie, men jeg har likevel full forståelse for at andre mennesker har et annet bruksmønster og kjørestil enn det jeg har, og følgelig velger SUV. Ellers synes jeg vedlagte siteringer fra ditt innlegg understreker det @ogee1 skriver i sitt innlegg. Du ordlegger deg som om alt annet enn din smak og preferanser er feil, og det er det du får reaksjoner på. Det er pro og cons med alle bilmodeller, enkelt og greit. "Dette skjønner ikke jeg, det med at folk heller kjøper en SUV fremfor stasjonsvogn eller sedan i samme prisleie" - Kan det tenke seg at folk kjøper SUV på grunn av smak, behov og ønsker? "Da betaler de like mye eller litt mer for en bil som har dårligere bagasjeplass, dårligere kjøreegenskaper og ett mindre attraktivt design" - Dårligere plass er da vitterlig ingen sannhet. Dårligere kjøreegenskaper i forhold til hva? Design er en subjektiv sak. "Før så kjøpte folk biler etter hvor praktiske de var og hvordan de så ut, nå kjøper de SUV fordi alle andre skal ha det" - Hvor tar du det fra egentlig? "Jeg kunne ikke finne på å kjøpe meg en X3 fremfor 5-serie, X3en er en annenrangs bil i mine øyne" - Epler og bananer. Vice versa for X3 eieren. "Jeg kunne vurdert X5, men hvorfor skal en som meg som liker å sitte i bilen og ikke oppå bilen kjøre X5?" - Hvorfor skal en som liker å sitte oppreist og ha god oversikt over veien en 5-serie? Hvorfor skal en som liker X5 kjøpe en annen bilmodell enn det man liker? Du må selvsagt ikke se på dette som noen hakking, men innleggene dine fremstår som i overkant svartmalende/negativ, uten forståelse for at andre har sin subjektive mening. Det er flere fordeler med å velge en personbil/stasjonsvogn fremfor SUV, men det er også flere fordeler med å velge en SUV fremfor en personbil/stasjonsvogn.
  12. Saltkjelen

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Nei, jeg kjører ingen SUV (enn så lenge) selv, men så har jeg heller ikke svartmalt at andre velger å kjøre SUV fremfor "vanlige biler". Når sant skal sies eier jeg en E70 LCI gjennom firmaet (uten at jeg er disponent av denne i nevneverdig grad), og må si jeg skjønner at folk kjøper SUV (i dette tilfellet X5) - det er rett og slett en fantastisk bil å ratte rundt i. Å forsere en fartshump i 20 km/t bak rattet i X5en er noe helt annet enn å forsere den samme med 7-serien. Poenget er likevel at den økte bakkeklaringen (og kortere akselavstand) gjør bilen vesentlig mer lettkjørt og smidig enn en lav personbil hvor man risikerer å ta nedi veibanen. Fjæringskomforten er naturligvis noe dårligere, men langt over pari. Å pløye seg gjennom brøytekanten inn gårdsplassen er også veldig deilig. Ellers kan jeg ikke se hvor jeg har nevnt at SUV har en høyere annenhåndsverdi enn en tilsvarende personbil.
  13. Saltkjelen

    E60 DAB og Bluetooth

    Ingen E6x kunne streame musikk over BT fra fabrikk, men om bilen har CIC kan du ettermontere BT-modul fra en E8x/E9x (combox). Med CCC er det Kufatec og disse variantene som er best. Dersom du har CIC, er den aller beste (og mest kostbare) løsningen å bygge om en CIC med DAB+ fra E8x/E9x. DAB+ kom først 09/2010, så ingen E6x fikk DAB+ fra fabrikk.
  14. Saltkjelen

    Min E91 330xi

    E91 330xi er ikke hverdagskost, og overgangen fra Swift må jo ha vært formidabel. Gratulerer!
  15. Helt enig, @papertiger! Ellers synes jeg jo BMW i Hydrogen NEXT ser interessant ut. BMW kan ikke fort nok komme med denne!