Jump to content

Marius2002

Members
  • Content Count

    7818
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

Marius2002 last won the day on July 28

Marius2002 had the most liked content!

1 Follower

About Marius2002

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    225xe

Recent Profile Visitors

9866 profile views
  1. @PetrolSix Hvem de er var ikke noe jeg ville ha svar på. Det var som resten skjønte et blankt spørsmål. Det er blitt mange organisasjoner og å skille de er vanskelig. Det gjelder ikke bare klima, men andre saker også. Jeg synes heller ikke sivil ulydighet fremmer saken på en god måte. Jeg skjønner også at å skrive innlegg som jeg og du nå ikke fører noen vei. Dokumentaren du linker til har jeg sett så jeg har fått de svarene jeg eventuelt lurte på. Alle skjønner skjønner hvorfor de gjør som de gjør, så ikke ta den med "politikere på høyt nivå", men likevel er det å lime seg fast i inngangsparti/bygning bare så dumt uansett hvilken sak man vil fremme. Så de fleste vet hvorfor, men likevel sitter igjen med "hæ?". Jeg skjønner det var viktig for deg og fortelle, da du laget ny bruker for å skrive dette. Det er lov og være enig og uenig og jeg har bevisst ikke skrevet organisasjonens navn da bimmers.no ikke burde komme opp i et søk. Jeg vet ikke hvem du er, men du skal ha pluss for et ryddig svar, mange som lager ny konto for å forsvare en sak kan være veldig usaklig. Vel, nå er ingen av oss gretne gamlinger eller "livets harde skole" som sitter bak et tastatur som gjengen i "VGs kommentarfelt"(som er blitt et uttrykk for alle kommentarfelt i landets nettaviser), men oppegående aktive folk som har bil som lidenskap eller interesse, eller bare trenger hjelp. Vi diskuterer løst og fast og denne gang ble det politikk, vi som du skjønner at å diskutere inne her ikke fører noen vei, men det er til tider interessante meninger som kommer fram. Jeg anser meg som ferdig diskutert da jeg ikke vil eller interesserer meg i å tilføye mer. Jeg burde egentlig ikke skrevet noe som helst i denne omgang, men du fikk svar
  2. Jeg er helt enig. Men så er det jo det med at alle rømningsveier skal ha fri passasje. Det er jo også en viktig ting og tenke på før man limer seg selv i et gulv, hva skjer i en nødsituasjon som brann eller om helsepersonell skal inn med båre. Nå er jo dette krisemaksimering herfra, men det er vel en grunn til at alle rømningsveier skal ha fri passasje til enhver tid. Edit: Jeg er ferdig med å diskutere denne saken, da jeg føler den ikke fortjener mer oppmerksomhet.
  3. Meningen med en demonstrasjon må jo være og få folk med seg, dette er jo bare til irritasjon for alle. Og hvem er disse folka? Synes det dukker opp nye organisasjoner hele tiden 😅 Og hvordan har folk tid til å lime seg fast i en bygning i 8-tiden på en mandags morgen? For ordens skyld så er det bra folk har meninger og innvendinger på samfunnet og alt rundt, men delta i heller debatter da og på en saklig måte få frem meninger. Samtidig at meningene må være nogen lunde realistiske og gjennomførbare. Ikke bare "stopp olja nå". Tror mange flere hadde fått seg en knekk om ikke nettopp oljefondet var der nå i Coronakrisen.
  4. @LoKi jepp, vi er helt enig. Jeg tenker derimot tallene er mer veiledende enn fakta og man må selv "justere" etter dget bruk. Såklart har PHEV og EL mer fordeler om man utnytter fordeler og eldrift til det ytterste
  5. Knalltøff farge 😎 Dette blir bra! i3 er råkul Happy på dine vegner!
  6. @Ron Jeremy det har du helt rett i, likevel kan den gi en pekepinn Hjemmelading har mye og si, samtidig skiller det nesten 2000,- (med litt godvilje) i måneden fra billigste og dyreste innenfor samme prisklasse og det kan utgjøre mye
  7. Vel, siden det ofte i mange forskjellige tråder er diskutert økonomiens side ved bilhold så er det blitt laget en oversikt over hva el-, ladbar hybrid-, bensin- og dieselbil koster. Jeg lovet igår i en annen tråd å poste dette her. Det er tatt utgangspunkt i en kjørelengde på 15000km i året. Synes denne oversikten laget av OFV dekker det ganske bra. Men alt er relativt. Det er ikke tatt høyde for hjemmelading. Og ved ladbar hybrid er det 50/50 bensin og el som er i eksemplet, her kjører mange sikkert 70 el og 30 bensin. Men uansett gir den en grei oversikt, her er forutsetningene: Rentekostnadene er beregnet etter 5,5 prosent. Bensinprisen, (95 oktan, avgiftsbelagt) i beregningseksemplene er satt til 15,92 kroner pr. liter. Dieselprisen (avgiftsbelagt) er satt til 15,40 kroner pr. liter. Elektrisitetsprisen, (inkludert kraftpris, nettleie og avgifter) er satt til 1,02 kroner pr. kWh. For ladbare hybridbiler er drivstoffkostnadene summen av kostnadene for elektrisitet og bensin. I eksemplene er drivstoffkostnadene kalkulert ved blandet kjøring, 50 prosent elektrisk og 50 prosent bensin. Forsikringskostnader er tall referert fra Oslo-området og er et beregnet gjennomsnitt fra flere forsikringsselskaper. Avskrivningen er teoretisk beregnet som en jevn årlig kostnad under avskrivningstiden. I praksis vil verdiforringelsen være større i tidlige enn i sene år. Trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften) for personbiler er satt til 2909 kroner, for dieselbiler noe høyere. Det er fritak fra trafikkforsikringsavgiften for elbiler. Vedlikehold omfatter eksempelvis vask, rustbeskyttelse og rekvisita. Service og reparasjonskostnadene omfatter vanlig kilometerservice og reparasjoner som oppstår i løpet av avskrivningsperioden. I tillegg til kostnadene som er tatt med i eksemplene, kan det komme til andre kostnader ved bilholdet som varierer sterkt etter bruk og hvor i landet en befinner seg/ferdes. Disse kostnadene er derfor ikke tatt med i OFVs eksempler. Eksempler på andre kostnader er: Hjemmeladeboks til elbil, garasjekostnader, parkering, piggdekkavgift. Det fremkommer ikke hvilke biler som er brukt i eksemplene, men det skal være en knippe biler valgt av OFV. Det er heller ikke sagt noe hvor lenge man er ment å ha bilen eller hvor mye lån man har eller lånets løpetid, kun renter. Jeg tror det er tatt utgangspunkt i fullfinansiering. 1. Nybilpris: 200.000 kroner Årlig kjørelengde: 15.000 km Årlige kostnader som bensinbil: 67.035 kroner (4,47 kroner pr. km) Årlige kostnader som dieselbil: 65.374 kroner (4,36 kroner pr. km) Årlige kostnader som elbil: 46.920 kroner (3,13 kroner pr. km) Årlige kostnader som ladbar hybrid: 61.722 kroner (4,11 kroner pr. km) 2. Nybilpris: 400.000 kroner Årlig kjørelengde: 15.000 km Årlige kostnader som bensinbil: 98.020 kroner (6,53 kroner pr. km) Årlige kostnader som dieselbil: 96.412 kroner (6,43 kroner pr. km) Årlige kostnader som elbil: 76.031 kroner (5,07 kroner pr. km) Årlige kostnader som ladbar hybrid: 92.286 kroner (6,15 kroner pr. km) 3. Nybilpris: 600.000 kroner Årlig kjørelengde: 15.000 km Årlige kostnader som bensinbil: 131.282 kroner (8,75 kroner pr. km) Årlige kostnader som dieselbil: 128.592 kroner (8,57 kroner pr. km) Årlige kostnader som elbil: 112.171 kroner (7,48 kroner pr. km) Årlige kostnader som ladbar hybrid: 123.195 kroner (8,21 kroner pr. km) 4. Nybilpris: 800.000 kroner Årlig kjørelengde: 15.000 km Årlige kostnader som bensinbil: 162.377 kroner (10,83 kroner pr. km) Årlige kostnader som dieselbil: 156.029 kroner (10,40 kroner pr. km) Årlige kostnader som elbil: 141.369 kroner (9,42 kroner pr. km) Årlige kostnader som ladbar hybrid: 148.565 kroner (9,90 kroner pr. km) 5. Nybilpris: 1.000.000 kroner Årlig kjørelengde: 15.000 km Årlige kostnader som bensinbil: 199.765 kroner (13,32 kroner pr. km) Årlige kostnader som dieselbil: 193.988 kroner (12,93 kroner pr. km) Årlige kostnader som elbil: 172.415 kroner (11,49 kroner pr. km) Årlige kostnader som ladbar hybrid: 183.532 kroner (12,24 kroner pr. km)
  8. I fjor på en ladestasjon her var det 70,- pr. påbegynte kvarter på hurtiglader. Dette tror jeg ikke er relevant lengre. En kompis kjøpte seg nettopp er 13’ Tesla Model S, tror det er 75D, ihvertfall den minste. Uansett hadde han ca. 18% igjen her og ladet opp til 100% i påvente av montering av hjemmelader. Han betalte 77,- for denne ladingen. Og som @Ron Jeremy sier var det lite vits tidsmessig da den stod i 1,5t. Opp til 80% hadde holdt. Da har han 32 mil rekkevidde, etter jeg fikk se på Tesla-appen. Stiftet bekjentskap til Model S. Virker som en grei bil, men man må se litt bort fra materialvalg og knirk. Filmet bremsene, beklager snap, men det var ment til bileier, vi har en morsom bilgreie.. uansett: Romsdals Budstikke la ut en oversikt over kostnader på elbil, hybrid, diesel og bensin og sammenlignet disse og hadde flere eksempler alt etter innkjøpspris, og utgangspunktet var kjørelengde 15000km i året. Veldig bra igrunn. Minn meg på det så skal jeg poste det her i morgen Tror mange her synes dette hadde vært interessant. Edit: Kan legge det i tulletråden for og ikke dra dette temaet ut i denne tråden
  9. @Walkabout akkurat det er litt interessant med drivverkforsikring. N47 ble faset ut på 2014-modeller om jeg ikke tar helt feil og da er de nyeste 6 år nå. De fleste forsikringsselskap har 8 år/200000km på drivverksforsikring. Det vil si at det er knappe 2 år igjen man kan ha det på N47. Så har man Codan om jeg husker rett som har fri alder, men 200000km. Det er jo også noe å tenke over N57 har jeg ikke oversikt umiddelbart når den ble faset ut. @humpfy du må gjerne komme med innspill. Nå er ikke jeg i trådstarters ståsted, men synes det var nyttig informasjon om N57. Visste ikke at feil var så mye utbredt som det kommer frem. Det er interessant og har du som sagt innspill, kjør på.
  10. Raskeste vei er Sølsnes-Åfarnes-ferga fra Skåla/Sølsnes på Moldesiden, og ta av ved Åndalsnes og opp Romsdalen til du kommer til Dombås og du kobler deg på E6 hjem. Du kan selvsagt kjøre opp Trollstigen-Valldal og så til Geiranger og opp der mot Dalsnibba og veien over fjellet forbi Lom, så kobler du deg vel på E6 ca. ved Otta. Så kan du også kjøre lengre sør, Olden, Stryn osv. nedover der, men du skal passe på fjellovergangene i disse tider. Venninne av meg var i Geiranger i helga og der var Dalsnibba stengt pga. snø
  11. @Ove67 hmm, jeg regnet med det var mer fancy/premium på 7-serie, men desto større grunn til at det burde vært mulig å se. Ikke noe som kan kodes inn dette da? Eller om det går an med en software-update? 🤷🏼‍♂️
  12. Rart at min 225xe har det og ikke din 740e... Her fra februar i år:
  13. Tråden er faktisk 10 år gammel og sist skrevet er 7 år siden, men da svarte heller ikke trådstarter. Trykker man på profilen til TS, ser man at siste aktive fra brukeren var 08. mai 2012. Altså rundt 8,5 år siden. For å svare på spørsmålet så er nok denne solgt eller kassert og admin kan sikkert stenge tråden.
  14. Mener jeg leste at de skal forstyrre luftstrømmen slik at det blir mindre vindstøy. Har samme på mine, eller bare den ene, den i front (original til F31/F46)
×
×
  • Create New...