papertiger

Medlem
  • Innholdsteller

    1782
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

papertiger vant dagen sist Mars 13

papertiger hadde mest likt innhold!

Om papertiger

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tananger, Rogaland
  • Kjøretøy
    F36, R56

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Riktig oppgradering - er av den oppfatning av at 6WB kan være litt "tacky" om det er lov å si - litt for mye farger og grafikk, mens 6WA er utrolig klassisk, tidløst og stilrent. En nydelig kombinasjon av tradisjonelle klokker og moderne digitale klokker
  2. papertiger

    Fredriks alternative bimmerstråd

    I forrige bilen, en E91 LCI hadde vi standardanlegget, og var egentlig fornøyd det til vårt bruk - ikke noe voldsomt men det funket med sine 4 høyttalere og 2 subber under setene. Helt til vi gikk over til Harman Kardon-anlegget i F36’en med 16 høyttalere. Riktig stilt inn spiller det helt rått, men prøvde litt forskjellige settings på equalizeren før jeg falt ned på et oppsett fra bimmerpost. Hjemme kjører jeg en NAD C316BEE (Bjørn Erik Edvartsen) med to Dali Lektor 1 og en Argon Sub 840. Dette brukes for TV-lyd og er også koblet mot en Denon vinylspiller for de rolige, sene kveldene, og mot en Sonos Connect for daglig bruk. Heilt greit oppsett som fungerer upåklagelig til mitt bruk . Sonos er for øvrig en vinner hjemmet når det kommer til brukervennlighet og enkelhet for utvidelse sv systemet, selv om det finnes merker som gir bedre lydkvalitet. Sonos bare funker, og det er såre enkelt.
  3. finnes da verre biler enn Giulia Veloce...
  4. Gratulerer med nydelig bil - hvordan var overgangen fra E70 M til denne?
  5. papertiger

    Fredriks alternative bimmerstråd

    ...eller så er det på en annen side BMW som har skjønt det i motsetning til de to andre nevnte.. leser ofte klaging på bimmerpost-forumet om mangel på Touringer i USA, kun 330i og 328d (=320d) av F31 som har vært tilbudt over there, men jeg kan ikke se annet enn at det er de små entusiastmiljøene som er på jakt etter slike biler der borte. BMW bruker jo enhver mulighet til å tette hull i modellporteføljer og nisjer for å tjene mer penger, så hvorfor skulle de ikke tilby Touring i USA dersom det var et bra marked for de? Når det er sagt er jo den samme SUV-fanatismen på høy frammarsj her på kontinentet også, som har preget USA i lengre tider, så jeg stiller spørsmål med hvor lenge vanlige stasjonsvogner blir tilbudt et sviktende marked. Se bare på Peugeot, de SUV-ifiserer stort sett over hele linja, samme om det har 4x4 eller ei - sålenge formen er SUV-aktig, vekten og luftmotstanden er høy, og drivstoffforbruket tilsvarende er det bra. Synd men sant i disse miljøtider der selvmotsigelsene SUV og miljøfokus skal gå hånd i hånd. Jeg hadde valgt en lekker stasjonsvogn any day over en tilsvarende SUV. Og jeg har vokst opp med Pajero av flere generasjoner så jeg skulle egentlig like å sitte høyt med god utsikt og fremkommelighet langt utenfor allfarvei.
  6. Når temperaturen skal justeres (ja, det skjer), er det mye lettere, og sikrere, med et hjul som du ikke trenger å se bort på for treffe . Nå tror jeg de trykkbryterne fungerer fint, jeg trenger jo ikke se på setevarmeknappen i F36’en for å trykke på den, jeg vet hvor den er. Den touchskjermmoten er det jeg har problemer med. Krysser fingrene for at ikke BMW slenger seg på den slik Volvo, Audi og Jaguar/LR har gjort, uten å ha fysiske brytere tilgjengelig. Ett skritt tilbake på trafikksikkerhetsfronten kontra oppsettet til BMW.
  7. Om dere skal starte i München har jeg følgende anbefalinger; Overnatting i München: Hotel im Hof, et nytt, lite, familiedrevet hotell i sentrum med god service, bra standard og fine rom, som har tidenes kuleste garasjeløsning i bakgården, hvor også frokostrommet ligger, rolig og beskyttet fra gatene. Leiebil: Sixt (eller BMW?) - har flere (2 av 2 😛 ) ganger hatt gode opplevelser her, både med standard på bilene, utlevering og innlevering. Attraksjon: BMW Museum (Welt er kult, men det er stort sett merch og nye modeller og noen få konseptbiler som er utstilt, museet er mye mer interessant i mine øyne, for begge to). Kjøretur: sørover og inn i Østerrike og videre til Italia og Gardasjøen. Når du først er der er det ikke lange veien ned til Toscana, som jeg ikke klarer å bli lei. Verken veiene, folka, maten eller landskapet. Agriturismo via Airbnb fungerer kjempe, og i andre enden av skalaen har du gamle slott som er gjort om til spahoteller med all den luksus som hører med. Vi gjorde begge deler, fin mix. Nordover igjen og inn i Dolomittene, gjerne et par netter i Val Gardena (Hotel Continental kan anbefales), kombiner dette gjerne med fjelltur en dag for å få luftet beina litt - alt er veldig tilgjengelig her og du kan gå rett fra hotellet. Ta dere tid til en kjøretur på de skikkelig morsomme veiene i området; Passo Pordoi, Passo Sella, Canazei, det er bare å velge og vrake her. Et must, og morsomt med morsom bil. Det høres kanskje optimistisk ut å kjøre så langt, men vi kjørte fra München til Villach helt sør i Østerrike på 6 timer tror jeg det var - og store deler av det var fjellpass og ikke raske motorveier, så det går egentlig rimelig radig. Kunne sikkert spart 2-3 timer på å ta motorveien gjennom Østerrike. Fjellpassanbefalinger i Østerrike: Grossglockner Hochalpenstrasse og ikke minst Nockalmstrasse - sistnevnte er min absolutte favoritt av disse to. Den tyske landsbygda kan absolutt være veldig fin kjøremessig - leste en artikkel i siste CAR om besøk hos RUF i Praffenhausen vest for München, de hadde noen herlige kjøreveier i et nydelig landskap der. Dette er mine anbefalinger basert på egne erfaringer (utenom RUF da). Mange gode tips og anbefalinger fra andre her også, så det er bare å plukke og mikse til dere finner en rute som passer dere med tanke på lengde og varighet
  8. Oi, her har jeg for mye å skrive i forhold til den tiden jeg har tilgjengelig akkurat nå. Kommer sterkere tilbake snart, men et par tre tips inntil videre: - Hotell i München: Hotel im Hof. - BMW museum - fjellpass: Nockalmstrasse og Grossglockner hochalpenstrasse i Østerrike.
  9. Ja det er kanskje litt mer tilgang på de kjekkeste bilene i München . Det kan alltid være litt «risky» å bestille leiebil i forhold til hva du ender opp med, men har gått bra de få gangene jeg har leid bil. Kunne valgt meg en 440i GC til eller M235i til ca samme pris, men med begrensning på km, og når jeg ikke helt hadde oversikt over lengden jeg skulle kjøre var det greit å kjøre safe. Og en 4GC har jeg jo på en måte kjørt før 😛 . Kjekt å prøve andre merker og, så sant det er interessante biler. Sixt har gitt meg en positiv opplevelse gang etter gang, i dag var intet unntak (gang 2 av 2 😛 ). Latterlig enkel uthenting i Hamburg (i Premium Lounge av alle ting, ingen kø, og gratissssch drikke, slik tyskerne elsker) og like enkel innlevering i Düsseldorf, der du bare kjørte inn i en av mange «lanes» som i en ferjekø, og de stod klar til å ta hånd om bilen. Alles gut, in zwei minuten!
  10. papertiger

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    En ting er å vedta å forby salg av fossilbiler, en annen ting er å sørge for at infrastrukturen er på plass til at dette lar seg gjennomføre i praksis. Jeg klarer ikke å se at de skal kunne klare å få opp en tilstrekkelig fungerende mengde ladestasjoner på 6 år i den farten det går i nå. I tillegg er jo påliteligheten til ladestasjonene ikke akkurat høy. For ikke å snakke om at bilindustrien selv ikke er kommet dit hen at de har et tilstrekkelig utvalg i nullutslippsbiler, noe som kommer til å føre til at en betydelig del av bilbransjen i Norge kan sette kroken på døra fordi de ikke har noe å selge. De er på vei, men det skjer ikke så fort. Det virker, litt flåsete sagt, mest som prat for «folk innenfor Ring 3» - distrikts-Norge har andre behov og forutsetninger for bilkjøp.
  11. Ja måtte selvfølgelig spør om de hadde 530d inne, da jeg hadde bestilt A6 3.0 or 530d or similar. Men kjekt å prøve noe noe annet, var ikke noe dårlig autobahn-lokomotiv dette. Nå har jeg bare brukt det noen timer, men iDrive føles mye mer intuitivt enn MMI.
  12. Tysklandsjobbtur; Hamburg, Norderstedt - Oelde i dag, Oelde - Düsseldorf i morgen. Latterlig billig å bestille premium bil hos Sixt, bare noen få hundrelapper dyrere for en A6 3.0 TDI Quattro enn en Polo, så da var saken enkel; Det var konstant regnvær helt til jeg kom fram til dagens endestopp, men en stødig ekvipasje med det meste av utstyr gjorde turen komfortabel, selv om en del trafikk gjorde at det helst gikk i 120-150 store deler av turen. Utrolig hvor uanstrengt bilen går i høyere hastigheter med en dieselsekser under panseret, ny opplevelse for meg som er vant til firer. Dette er min favoritt-A6-generasjon, og den levde egentlig opp til forventningene. Litt treg i responsen i revers, litt høy sitteposisjon og litt dårlig grafikk i MMI-systemet i forhold til iDrive er det eneste jeg har å utsette. Og kona påpekte at bluetoothløsningen i BMW var langt bedre, da jeg var «langt borte» i telefonsamtalen 😛
  13. Takk @///M-ini95. Har ennå til gode å lese tester på norske bilnettsteder - why is that? BilNorge pleier jo som regel å være forholdsvis tidlig ute. Men de kommer vel snart. Laserlyktene er ikke så enkle å få testet i området der jeg bor, da alt er belyst. I tillegg var det lyst ute, men til 20000kr ekstra forventes det vel at de fungerer deretter. Ja den står ikke mye tilbake for 5-serien med tanke på utstyr nå, og de jeg kjørte var ganske velutstyrt. Begge hadde dog sort skinn, kunne selv tenkt meg enten standard M-sport-interiøret i stoff/sensatec antrasitt (på bildene ser det ut som alcantara?), eller i mocca/cognac skinn i tilfelle en Luxury line. Jeg synes i tillegg at bilder ikke helt yter eksteriøret rettferdighet. Min subjektive mening er at den ser svært bra ut i virkeligheten, og gleder meg desto mer til stasjonsvogna kommer.
  14. Meldte meg opp til prøvekjøring av G20 for noen dager siden, så i dag var dagen kommet. Tok meg først en 20 minutters tur i en 320dA xDrive, som jeg glemte å ta bilde av utenpå da jeg brukte den tiden på å sikle på fargen - individual Dravitgrå metallic, lekker! Etterpå tok jeg meg en kjapp runde i en 330iA. Begge hadde 19" felger, M sportpakke, adaptive dempere, sort skinn. Pros: + B47-motoren i 320d var svært godt støydempet sammenlignet med F3x, la ikke noe særlig merke til at det var en diesel under panseret. + fin lyd fra B48-motoren i 330i ved pådrag. + stor forbedring i interiøret - virkelig stort skritt framover på kvalitet og design. + 320dA var en utrolig bra sammensatt og harmonisk pakke som jeg følte meg hjemme i fra første sekund og som jeg synes var en killer kombo som en daily driver. + 330i virket svært potent og sprek, mer leken enn 320d, med throttle blip ved nedgiring bl.a. + Styringen en annen verden ift. F3x. Mye bedre vektet, mer tilbakemeldinger, ikke for tung o Sport, men jeg likte den faktisk best i Comfort. Er nok den største forbedringen fra F3x sånn umiddelbart som jeg kommer på. + Understellet var bra satt opp i Comfort - fast og fint men ikke for hardt, og fint til daglig basis. Sport ble litt hard, litt mye slag over ujevnheter, men er nok perfekt for aktiv kjøring. Tror kanskje kanskje vår F36 med standard dempere og ACS fjører er på nivå med Comfort mode på G20, eller hakket mykere. Litt vanskelig å si da jeg kjørte Mini og ikke gikk rett fra den ene til den andre. + En har nå et Adaptive-valg som på G3x som tilpasser oppsett etter vei og kjørestil, funket veldig bra, men min favoritt var egentlig Individual som også er ny, da kunne jeg endelig sette opp bilen slik jeg ville. Mitt valg var: Demping i Comfort eller Sport, styring i Comfort, Girkasse i Comfort, Motor i Sport. + Gesture Control funker faktisk, selv om det er litt kleint i starten. + Fortsatt gode sportsseter - noe annet er ikke p forvente. + Den kan leveres med PS4S* non-RFT fra fabrikk, tror det kun er med 19" performance dekk-tilvalget. No-brainer spør du meg. Cons: - Noen få plastdetaljer i interiøret virket noe billige. - Hendlene var av den-vi-ikke-liker-typen, føltes lite eksklusivt og lite BMWsk. - Klarte ikke å fri meg fra følelsen av at eksos/motorlyden i 330i kom inn via høyttalerne. - Bakseteplassen var bare marginalt bedre enn i F36’en. En millimeterpresis, høytidelig oppmåling der jeg satte meg selv bak meg selv i G20 og så F36 viste at mobilen min (iPhone XR - 75,7mm) akkurat fikk plass mellom kneet og seteryggen i begge bilene. Hadde større forventninger her, men det kan hende utformingen av forsetene gjør at det i praksis er bedre plass i G20/21. Satte meg inn i en G30, og den var betydelig romsligere i baksetet, selv om G20 aldri føltes trang. - Fikk ikke førersetet så langt ned som i F36’en, ble kanskje sittende en tanke høyt, men kan være vanesak. Vet en sitter litt lavere i 4-serie enn i 3-serie, så G20 kan være nokså lik F30. - Er litt lunken til overgangen fra justeringshjul til trykknapper på temperaturreguleringen men knappene var tydlige og enkle å finne - heldigvis ikke touch. - Merkelig lite konfigurerbart det nye instrumentpanelet til å være fullelektronisk? Ren ikke det litt av poenget med en skjerm, å kunne gjøre stort sett hva en vil? Uansett har jeg blitt så bortskjemt med HUD at jeg kikker nesten aldri på instrumentpanelet, så hadde ikke plaget meg nevneverdig. Tror jeg. - Reduksjon i støynivå stod kanskje ikke i stil med forventningen - muligens sistnevnte var for høye og så for seg en revolusjon. Vet ikke hvilke dekk som stod på, men jeg kjørte på våte veier i regnvær. Misforstå meg rett - det var lavere enn i F3x, men kunne kanskje.vært enda ett knepp og to bedre? Innsiden av Dravitgrå 320dA xDrive: 330i: Innsiden av 320d xDrive i Mineralhvit (også en av mine favorittfarger): Så, 330i eller 320d? Det valget er ikke selvsagt, og svaret kommer helt an på bruksmønster. Men jeg endte faktisk opp med å trives best i 320d. Mindre rampete enn 330i, men komboen motor/understell/girkasse var så utrolig sømløs og finslipt, samtidig som den bød på svært så underholdende egenskaper når en ba om det, at den kjentes mer behagelig å leve med på daglig basis. Det kan dog være at meningen min hadde endret seg etter en lengre tur i 330i. Når jeg satte opp bilen i konfiguratoren tidligere enda jeg på ca 700k for en fornuftig utstyrt 320xd. Er den verdt nesten dobbel pris av den jeg har nå? Nei ikke i midt hode. Ser ikke for meg at jeg blir nesten dobbelt så glad for ha en slik i carporten. Ennå. Om noen år når det største tapet har lagt seg, så kanskje! Det er en utrolig velbygget, kompetent og «kompakt/solid» bil BMW har lansert her og uten tvil et stort skritt opp fra F3x på alle måter. Jeg liker jo nye V60 også, men klarer ikke å se for meg å kunne velge bort en G21 for en V60 etter dagens prøvetur (selv om jeg kun har sittet i V60..). I dagens Norge skal en jo helst bli skutt for å velge noe annet enn ladbar for tiden, men det er ikke alle som har et bruksmønster som passer disse bilene. Så får vi bare håpe at en ikke blir satt i offentlig gapestokk for å velge fossil helt enda slik at det kanskje kommer noen fine G21 320d/330d xdrive i Gravitgrå eller Portimaoblå til salgs om et par år På vei hjem i Minien tok jeg meg i å sette den i Sport mode, kjøre litt ekstra aktivt med litt mer pådrag og turtall enn vanlig, og verdsette gocartstyringen, det harde sportsunderstellet, støyen, eksoslyden, putringen i potta og i det store og hele den manuelle ufiltrerte opplevelsen den 12 år gamle lille loppa evner å gi. The times they are a-changin’!
  15. Nei for det er ingen Skyline du kjører, i tillegg hjelper de ikke på støy i den dimensjonen du viser her Tror jeg hadde prøvd meg på et sett med 16” støysvake dekk, gjerne i original F30 dimensjon. Med mindre du har M sport bremser da, da blir det 17”. Når det er sagt (jeg har bare kone, ikke unger), så kan jeg jo se for meg at jeg også hadde blitt sliten i hodet etter timesvis på tur med både unger og kone rundt ørene samme hvor støysvak bilen måtte være.