Jump to content

Ron Jeremy

Members
  • Posts

    4051
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Ron Jeremy last won the day on November 12 2021

Ron Jeremy had the most liked content!

About Ron Jeremy

  • Birthday 06/11/1974

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Porsgrunn, Telemark
  • Interesser:
    BMW, teknikk, historie, sport og familien :-)
  • Kjøretøy
    15' F31 touring & 20' i3

Recent Profile Visitors

8269 profile views
  1. Rett bil å teste mot, men testen var ikke rare greiene. Taycan veier fra 2,140–2,305 kg, så at i4 får hets for å veie 2.2 tonn gir ikke mye mening. Premium Elbil med et batteri på denne størrelsen veier såvidt mye.
  2. Om M3/4 går fra 0-100 på 3 eller 3.2 sekunder virker litt patetisk å snakke om. Om da i4 slår denne tiden eller ei, eller er rigget for å gjøre det virker også i overkant fjollete. i4 er ingen dedikert M bil, som M3/M4 er det, slik at sistnevnte skal «slå» i4. Så sies det mye om elbil og bane osv, som later til å være fossilbilen siste bastion, for vi alle kjører jo ofte der.. M4 comp kjører vel Nurnburgring på 7:30 tallet, mens Porsche Taycan klarer det på ca 10 sekunder mer. Slike tall er ganske meningsløse i den virkelige verden, men viser vel litt om hvor det ligger pr idag. Kan vi ikke bare legge denne premature tall leken bak oss? Morsom den lauch control videon fra mannen med sitatet « diesel is the fuel of satan».
  3. Nå ramler man ned i semantikk og detaljer, da er det viktig at de er korrekte. G01 og G20 hadde power of choice fra starten av. De skulle tilby fossil, hybrid og elektrisk drivlinje. Begge er elektrifiserte fossilbiler og jeg var en av mange som tvilte på om det kunne bli bra, vel resultatene taler for seg. Der Tesla model 3 var spydspissen for hva elbil kunne frembringe for et par år siden, ser man nå hva en premium produsent klarer å hoste opp ved å bruke deler på hylla og konvertere disse til en elektrisk drivlinje. Redultatet er særdeles imponerende! Tesla har ladenettverket og effektiviteten, resten er en salig blanding av smørje, dårlig kvalitet og utsatte prosjektet uten særlig substans. Frunken og flatt gulv var en av elbilens fortrinn, vel for noen modeller og nisjer kan den fremdeles være det. For tyskerne er frunk bevisst valgt bort av bl.a BMW og MB pga vektfordeling. Hva elbilen var for et par år siden og hvor den nå er to vidt forskjellige opplevelser. Imponerende utvikling, som bare vil øke fremover.
  4. Har du bestemt deg ifht i40 M50’n? Er alle tilvalg, farger og utstyr spikret? Er spent på hva du får til med den. Har gledet meg til å teste denne, men bevist valg å utsette testen før nærmere våren.
  5. Dessverre har dette med tester også blitt farget av proteksjonisme og at produkter som blir laget fra «tester’s» eget land, blir begunstiget. Slik har Amerikanske tester blitt mer og mer farget og derav også mindre objektive og dessverre relevante. Kunnskapen er begrenset derfra og at du Fredrik tar høyde for at Matt tester i4 i ulike oppsett virker litt naivt.Tvert imot vil jeg påstå det motsatte, han har ikke testet nøye nok, hvertfall når hensyntar hva han sier og legger vekt på. Se på f.eks autegefuhl, deretter på hvilken som helst amerikansk test, kunnskapsnivået og objektiviteten er på et annet nivå.
  6. E38 er fantastiske biler, rett motor og fargen kompletterer bildet! Imola har jeg alltid ønsket meg, på E38 ble det knalltøft! Ville hatt på de forrige felgene, samt jekka den opp et par cm, gnistrer det når du kjører den over fartsdumper er den for lav! Hold den slik og legg ut masse bilder, men følger deg på insta også 😇
  7. jeg tror absolutt ladenettverket er for dårlig i store deler av EU. Så det er nok på «Norge nivå 2014». Men siden Tyskerne nå er oppe i 17% nybilsalg av BEV, må dette endres raskt. Samtidig kjenner jeg Marc (MR) fra mobiltiden og han jobbet i tomtom. En pasjonert Mini og etterhvert BMW kar som faller inn i definisjonen av «petrol head». Det er i det hele tatt endel av disse gutta som forståelig nok foretrekker fossilt ennå, Joe A, Shmee, Chris Harris osv osv at disse gutta er lunke til elbil tar jeg som en selvfølge, det gjør jeg også med tester som vurderer hele infrastrukturen. Man leser de testene man vil, så får man gjøre sine egne inviduelle vurderinger hvordan f.eks iX er å drifte og eie i Norge.
  8. I all beskjedenhet tror jeg vel det er flere fossil kjørere og tilhengere her inne - enn det er die hard elbil huer. 😉 Disse motorene kommer ikke som en overraskelse, de har vært varslet en stund. Men at disse klarer å levere euro 7 nivå er imponerende når andre fabrikanter kaster inn håndkle. Men så skal det bety noe å ha «motor werke» i navnet sitt! Når det er sagt, er vel Tysklands kåring av årets bil 2022 betegnende, der faktisk 9 av 10 mulige biler enten er hybrider eller elbiler og hel elektriske Kia EV6 vant. Forumbrukerne får kjøre det en vil, uten at man skulle behøve å stå på fasadene som «petrolhead» eller bruke andre kreative navn og skape kunstige avstander her inne - også. BMW lager flere drivlinjer, men fremdeles er det en BMW og dette et BMW fora.
  9. Testen viser hvor bra og komplett i4 er, samtidig viser den hvor Tesla hører hjemme. At «Mustangen» tok sisteplassen er heller ikke overraskende.
  10. Nå er det vel hvisket litt fra BMW om en mulig kompensasjon om og når momsen kommer på elbil. (regjeringen for folk flest har vel antydet moms på elbil over 600.000.- fra 2023) Slik at når det kommer, så har jeg mer enn en gang hørt at BMW kan være villig til å dele momsen, altså trekke fra et gitt beløp inntil en gitt grense fra 600.000 - ?. Inntil det settes ut i livet får man vel bare vente å se hva som skjer?
  11. Bruker man alle råd og tips vil batteriene holde lenger og tappes saktere, helt riktig. Men ved vanlig bruk vil likevel batteriene ha 80% etter 20 år. Vil tro det er akseptabelt. Tesla har mindre buffer på sine batterier enn F.eks BMW. Batteriene i mobilen og laptopen din, lader du den til 80%? 😇
  12. Nydelig E60, hadde tilsvarende seter (ikke med merino dog) i min E61, i mine øyne noen av de beste komfortsetene man kan få. Rett motor også, løp og kjøp!
  13. BMW’s sin offisielle uttalelse om lading er: lad helt opp, ikke tenk. Så lad til 100% uten stress eller bekymring.
  14. Hvor har du hørt at man skal lade til 80% til daglig bruk? Ei heller har LCI iDrive 8, den kjører fremdeles iDrive 7, men med en større skjerm.
  15. Har selv god erfaring med ionity, selv om jeg jobber i ABB 😂 Så det var et velkjent problem med treg lading i kulda, men ingen Fix pr nå? Trodde iX3 ikke hadde aktiv preheating før lading, så trodde kanskje det var default slik jeg opplevde det under sterk kulde? Lader stort sett hjemme, så blir ikke affisert så mye med dette selv, men håper de finner ut av det.
×
×
  • Create New...