Ron Jeremy

Members
  • Content Count

    3124
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Ron Jeremy last won the day on February 13

Ron Jeremy had the most liked content!

About Ron Jeremy

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 06/11/1974

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Porsgrunn, Telemark
  • Interesser:
    BMW, teknikk, historie, sport og familien :-)
  • Kjøretøy
    13' hvit F25

Recent Profile Visitors

2673 profile views
  1. Ron Jeremy

    Min biltråd - F01 730d & i3S 120Ah

    Det stemmer. I3 opplever endel prisfall i disse dager, så her er det muligheter! Hvertfall når vi snakker første generasjon.
  2. Jeg så det samme og skrev spontant noe i denne konteksten: BMW sitt varemerket fremfor noe, M3/4 skal bli besudlet med disse heslige nytolkningene av BMW klassiske nyrer. Den mest ikoniske bilen fra BMW, skal ødelegges av det designelementet som har hatt mest betydning ifra sin 100 årige historie. Bruk eventuelt disse nyrene på en i model eller noe uten historie eller markedsverdi! og BMW lurer på hvorfor entusiastene mumler om E46 oppi alt dette rabaldet?
  3. Personlig har jeg aldri fått 1 serien under huden, var nær ved å kjøpe en 118d i M sport og etter å ha prøvd 130i ble jeg imponert. Men derfra og ut har det bare rast sammen som et korthus. 1 serien har blitt en lite fokusert model, skulle likt å se salgstallene på F20 kontra A3 og A klasse, tror det hadde blitt stygge tall. F20 ble bedre etter faceliften, lyktene på fronten var ubehjelpelige. Kvaliteten var så som så og den var ikke så gjennomført som en 1 serie kunne bli. Siste tilskudd viser med all mulig tydelighet hvor ryggløse BMW har blitt, de har blitt en i mengden, ikke skiller de seg ut for entusiasten, tvert imot! Jada, disse utgjør en liten - men viktig del av BMW DNA’et. Ei heller klarer de å skille seg ut blant konkurrentene, A klasse har, nettopp klasse, A3 har volumet, resten har Golf og den grå massen. Mini elbilen også, jeg skjønner at rekkevidde blir trukket ned pga i3 og at det er nærliggende å tro at rekkevidden blir bumpet opp 25% når i3 legger inn årene (2020?). Men markedsføringen er jo umulig, nærmest pinlig, for bilen er såvidt svak og intetsigende sett ifht konkurrentene. Dessuten har mini elbilen virret rundt i et tiår ca, når den først kommer, er det «endret batterioppbygging» og annet svada som kundene ikke har etterspurt..! Ser frem til X3 hybrid, samt X5 hybrid og X6, ellers er det tamt om dagen.
  4. Ron Jeremy

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Stemmer, guttungen er meget oppslukt av alt WWII, så måtte innom å se på 380mm, imponerende mål på den, måtte bemannes av over 50 mann. Anbefales en titt, stemmer - dette er samme kanonene som Tirpitz og Bismark hadde, krupps kvalitet. Nest største landbaserte kanonen i verden, den er også mulig å avfyre om ønskelig, nylig vedlikeholdt, går halveis til Danmark. Her er et bilde som bedre gir inntrykk av dimensjonene.
  5. Ron Jeremy

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Dette er vel i din sjanger Fredrik? Ser du hva/hvor dette er?
  6. Ron Jeremy

    Spørsmål før kjøp av BMX X1

    Eide selv en 10’ X1 20da Marraceshbrun med X-drive for en tid tilbake. MEN, du bør se etter en facelift utgave, tror disse kom i 2012/2013. Den store forskjellen mellom preface og facelift er at sistnevnte har den eminente 8 trinns girkassen fra ZF. Den utgjør en betydelige forskjell i drivlinje, ville foretrukket denne med minimalt utstyr kontra en preface med masse utstyr, men det er ditt valg, prøv begge og se hva du opplever. Dette er en ærlig bil som er kjøreglade og er mye for pengene, en ujålete og nøktern standard men den tar det igjen på kjøreglede. Er det komfort du trenger se etter alternativer. Lykke til
  7. Ron Jeremy

    3 dager med nye X5, G05 30d

    Det er historieløst og i mine øyne litt kunnskapsløst å hevde, X5 har alltid vært en «SAV», ikke en offroader med lavserie og bladfjærer. Å sammenlikne BMW eller mer spesifikt X5 med Land Rover og Raptor er som å sammenlikne epler med pærer. De har vidt forskjellig bruksområde, sistnevnte er omtrent som en traktor, en X5 vil være alt annet enn dette. En G klasse kan være ok i skauen, men vil aldri bli like kapabel på asfalt og i svinger som en X5, to vidt ulike konsepter. Og som tidligere nevnt i denne tråden, BMW har ingenting i denne kategorien å gjøre, hverken markedsmessig eller som en gimmick. BMW trenger helt andre grep i disse dager. kjøp deg heller en Jeep om du trenger noe røft! Ford har i disse dager kjempeproblemer i Europa, så å se til disse som et forbilde er lite hensiktsmessig.
  8. G30 trenger virkelig en update, kjedeligste 5 serien noensinne! antar 530 X-drive kommer da, kanskje også som touring?
  9. Ron Jeremy

    3 dager med nye X5, G05 30d

    Takk, vanskelig å skrive ordentlig med en liten iPhone, men fikk frem poenget håper jeg. Du har et godt poeng, samtidig blir elbilen stadig dyrere i bruk, med bomavgifter og dyrere forsikring.
  10. I så måte er det lite å være bekymret for, E70 er en glimrende bil, dog er 8 trinns kassen i facelift vesentlig bedre, drivlinjen blir smidigere og forbruket lavere. Prøv en slik før du bestemmer deg for en 09’. lykke til!
  11. Nøkkelen - i den grad man kan kalle de nye «mobil» utseende nøklene det, er igjen returnert til Bilia. Enkelte biler gjør mer inntrykk enn andre. Så å spasere ut til min aldrende F25 var lite fristende etter noen dager bak rattet i storebror. Demobilen denne gang var en Alpinahvit X5 30d, i M utførelse til den nette sum av 1.3 mill. Den var fullspekket av utstyr og riktig satt opp på 22». Vi står midt i et veiskille vi billister - og nettopp derfor var denne testen såvidt interresant. Den forrige demo’n jeg skulle teste var en 40i, en smal nisje med bensinsekser i en stor 2 tonns SAV. Denne jeg nå har rattet, har den klassiske diesel rekkesekseren, kanskje det mest fornuftige valget om ikke økonomien skal avgjøre? For forutsigbarheten er forsvunnet fra bilbransjen, der man tidligere hadde en gitt model i ca 7 år, med en Facelift etter 4 år med kun små justeringer. Har nå bransjen begynt å kaste elbiler etter oss, noen er rene markedsføringsmaskiner som lover rekkevidde og fornuftig pris. Men så er det leveringstiden igjen da, 2 år ca - gitt at man i det hele tatt får tak i bilen? Dessuten om man kjøper en elbil, blir gjerne batteripakken byttet både 1 og 2 ganger, noe som i f.eks i3 sitt eksempel, har fordoblet rekkevidden fra 2016 modellen. Kun 3 år skiller en fordobling av rekkevidden, tenk om en fossilbil kunne skilte med slike fundamentale endringer, at faceliften hadde halvparten av forbruket. Eller at den fikk betydelig flere hestekrefter til samme pris etter kun 2 år? Fossilbilen er moden, optimalisert og har aldri vært bedre! Jeg durer rundt i en 2 tonns SUV med 3 liter sekser og kjører ikke med et egg under høyrefoten, bilen er dessuten kliss ny. Forbruket er lave 0.86, statistikken sladrer om at forrige sjåfør var langt hissigere med høyrebeinet. Jeg er derfor trygg på at forbruket ville ligget på 0.7 tallet, samme som min 12’ X3 med 2 liters N47, imponerende tall! Elbil og hybrid er i en vannvittig syklus av forbedringer, industrialiseringen drives frem i et vannvittig tempo drevet frem av EU reglement og miljøkrav. Råstoff og mangel på batterikapasitet gjør at tilgangen er begrenset og prisen dertil kunstig høy. Batteriindustrien er altså alt annet enn moden, samtidig er faststoffbatterier like om hjørnet (3-5 år) Dette samtidig med at ladestasjoner (50KW) hovedsakelig er beregnet på førstegenerasjon elbil, med typiske 30-50Kw batterier. Mens dagens elbiler har voksne 80-100Kw timer, vi snakker altså om lenger ladetid og en uviss standardisering. Slik jeg ser det, er dagens nye elbiler litt for langt fremme til de fleste av dagens ladere, gitt at man trenger disse. Tilbake til testen, jeg har kjørt alle X5 modeller fra den originale E53, alle disse var motorisert med 3 liters dieselen, unntatt F15 som var 40e, altså hybriden. Sistnevnte gjorde minst inntrykk, sannsynligvis pga vekten. Norges avgiftsgrunnlag har vært justert kraftig, nå er elbilen fritatt og hybriden kraftig favorisert. Bilia ønsker selvsagt å fremheve denne og det er egentlig denne jeg skal skrive om i et annet fora. Men her, i bimmers er det fristende å skrive hva jeg føler og hva som virker mest logisk, har du penger, vurder dieselen - igjen. Ja hybriden er en fantastisk pakke med bensinsekser og man får en flott ny X5 for 950.000.-. Men BMW er sekser og nettopp her gjør den en fantastisk figur. Med en dyp bariton lydbilde av bass, er det ingen negative vyer igjen fra dieselen, ikke vibrasjoner, ikke lukt og ingen kakkel. Men flott lyd, glimrende respons, perfekt karakter og det hele toppet med et fornuftig forbruk. Det første man merker er .. stillhet, nye X5 er på nivå med 7 serien. Å sammenlikne med G30 blir for simpelt, nye X5 er flere hakk over denne. Mer moderne, mer luksuriøs, mer riktig! Dagens testbil er spekket med utstyr, mye er kjent, noe er blitt noe mer komplisert, som f.eks setevarme. Her er det ikke lenger nok å skru på en knapp, man må velge mellom varme og kjøling, deretter hvem nivå. Men så er det varme av dørhåndtak og midtkonsoll som trekker opp igjen. Layouten er noe nær perfekt, kjøling av brusboksen er også en morsom ting. Alt i alt, er nye X5 svært vellykket, mer dynamisk, mer balansert og hybriden er billigere enn F15, sett ut fra utstyr og hva man får. Men prøv dieselen først. 😉 ZF kassen leverer klasseledelse drivlinje parret med diesel sekseren, dette er BMW sin paradegren og de leverer. Komforten er utmerket tiltross for 22» felgene som bilen kommer med, de kler utvilsomt X5’n også. Bilen kommer også med akustisk glass, selger var usikker på om de både var akustiske og/eller doble? Betyr doble glass kustiske glass? Uansett virker det, stillheten kombinert med en fantastisk komfort og den enestående drivlinjen er imponerende. Sjefen i klassen er utvilsomt tilbake, G05 leverer der F15 ikke gjorde det, denne gang med en drivlinje som aldri har vært mer effektivt eller bedre. Ved aktiv kjøring klarer den på BMW’s vis å krympe seg litt, gjøre seg smidigere og mer agil i svingene. Tiltross for størrelsen og vekten klarer den seg meget bra, den er sjefen på veien og flyten er glimrende. Hybriden blir produsert fra August, forvent November/Desember levering. En siste ting, avgiftene kan endre seg fra 1.1.20, ting kan tyde på at hybriden kan bli ofret og få økt moms. Minus, her blir det å lete med lys og lupe, men faktisk M rattet. Dette var ikke laget av skinn, føles litt kunstig ut og grepet er glattere, ei heller er dashbordet i den klassiske myke plasten som «ser ut som skinn», her minner det mer om Evoque sitt materiale. Vanskelig å formidle, utvilsomt premium - men på en annen måte enn tidligere og hva man har vært vant med fra BMW. Ellers blir det voldsomt mye utstyr å fordøye, filvarslingen.. den høyre hendelen med justering av vindusviskere er også lite intuitiv. Prisen er jo også nok. Men i bunn og grunn, er dette den beste X5 siden E70, rett og slett imponerende!
  12. Bare det faktum at elektrifiseringen som skulle være satt til 2025, er fremskyndet til 2023. Bør være et pekepinn på hva BMW tenker om drivlinjer fremover. Men enig, nyt de skikkelig gromme motorene mens man ennå kan, de er på sitt mest sofistikerte nå, før de blir kvalt helt i form av endeløse avgiftskrav og EU lover. I så måte var 3 liter dieselen som satt i X5 jeg rattet en perle. Vet det er flere som skulle ha hybriden, men etter å ha testet overnevnte motor, slang på «noen hundre tusen» til for å få nettopp denne motoren. Heldigvis er det mange morsomme bestillinger der ute, V8 også. hybriden er en langt mer fristende pakke samt også billigere enn F15 40e var. likevel er det noe færre kjøpere med G05 hybrid enn F15, interresant!
  13. IX3 kommet med 4 hjulstrekk, IKKE RWD! Fikk det bekreftet offisielt for 30 min siden. En Mail er sendt ut. Videre, den får hengerfeste, samt 40 mils rekkevidde. Samtidig er det verdt å understreke, dette er ekte X-drive og ikke systemet som er i 225Xe og kommende X1 hybrid. @ fredrik90, du nevner Audi gt etron, dette er en direkte konkurrent til i4 med over 60 mils rekkevidde. Denne har 5 generasjon i, så nå er «vi» på Tesla nivå. En siste ting, du nevner å tjene penger. Det er nettopp derfor BMW og de andre tyske ikke har hoppet ombord, elbil blir stort sett solgt med tap, dessuten er det for lite batterier i verden, denne industrien er ikke stor nok ennå. Denne kombinasjonen betyr PHEV og få elbiler ned lave volum. Derfor blir det mye røyk uten ild, Rom ble ikke bygget på en dag 😉
  14. IX3, med eller uten X-drive er en fadese, en konvertert fossilbil blir aldri en gjennomarbeidet bil. Skal man få ut en model fra en premium produsent som vil bli tatt seriøst. Som i tillegg er det som skal representere fremtiden, bør det gjøres ordentlig. Hvertfall etter hva BMW gjorde med i8 og i3, de hadde et hestehode på alle, hvor ble forspranget av? Ratter G05 nå, føler den er bedre enn F15, men sporty vet jeg ikke helt, skriver en artikkel om den. Kan gjøre en liten minitest her inne av den, om det er av interesse? Dette er en 30d, med M sport og en meget lang utstyrsliste.
  15. Ron Jeremy

    Marius2002s F45 225xe M-Sport

    Har testet og skrevet om 40e tidligere, forbruket er et poeng, men klimatisering en annen, savner den muligheten fra vår nå solgte i3. Webasto er dinosaur ifht klimatisering fra hybrid/elbil. F11 er en nydelig bil og mye for pengene. Men har hytte og ei hjemme som må sitte høyt. Får vente å se, plukker opp G05 Lørdag-Mandag, blir nok hardt å gå tilbake til X3’n da 🙈 har tiden og muligheten til å se aktuelle biler synke i verdi et år til. Kan ha skjedd mye til den tid. 🥳😇