Jump to content

fupsaker

Members
  • Posts

    1112
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

fupsaker last won the day on September 13

fupsaker had the most liked content!

About fupsaker

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Moss
  • Interesser:
    Bil, selvfølgelig!
  • Kjøretøy
    BMW i3 '21 og i4 M50

Recent Profile Visitors

8109 profile views

fupsaker's Achievements

  1. Det er nok like skremmende som om MDG får fotfeste her.. Og @Fredrik 90: Mercedes skulle visst redefinere luksus. Men jeg er helt enig i at de bommet 100% utvendig.
  2. Jeg er langt på vei enig i betraktningene dine. Men med iX gjør de som med i3: En bil som langt på vei er 100% gjenvinnbar, i motsetning til konkurrentene. i4 - vel, den viser bare skalerbarheten til BMW og jeg er ulidelig glad for at de lager en slik som sin første, normale elbil. Jeg vet iX3 også er det, men den er et stykke unna å være en komplett elbil for oss her på berget. De skal ha kudos for å gi X3 en 5. generasjons elmotor som er bedre enn de nærmeste konkurrentene. Jeg kan også på mange områder være enig med deg at rekkevidden på i4 ikke er best, men pakka du får sammenliknet med konkurrentene er helt unik. Det at jeg får 17 mil ekstra rekkevidde i en penere forpakning til 5% høyere pris enn jeg betalte for eTron 50 i fjor viser bare hvor attraktive de er for meg. Skulle jeg virkelig klint til hadde jeg importert en eTron S fra Tyskland som du får langt under utsalgspris med utstyr her, og milevis under bruktmarkedet som drømmer om å selge en sprek SUV med 35 mils rekkevidde til 1.1MNOK
  3. Kult at de som eneste medium har fått teste den. Embargo går ut 13.10 på i4 (kanskje ikke på M50d? 😛 ) og 29.9 for iX.
  4. Selv må jeg si at komfortsetene i F10/11 kanskje er de beste noen gang fra BMW, men samtidig gjør nok G30 og spesielt G31 mer ut av seg på vegen. 520d med 190hk og 400nm er ikke å kimse av, til tross for at den kun har fire sylindre. Den går veldig bra med en piggyback boks eller tune. Men en R6 diesel trumfer det meste. F11 530/535d eller 550d om pengene er der. @Saltkjelen og @Ingvaldsen kan fylle på med info der. Tøft valg, men om man skal slenge seg på G30/31-bølgen får du ekstremt pene eksemplarer av disse fra Tyskland, 3 år gamle til veldig hyggelige priser. Tilogmed flott utstyrt 540d som @Fredrik90 har til i underkant av 550000. Ville kanskje strukket budsjettet såpass om bilen er riktig.
  5. Nettopp, fordi du har oppgradert den riktig slik jeg gjorde med 330'n. Standardunderstellet på F3x-serien er en vits med xDrive. Minimum adaptivt M-understell. Samtidig tror jeg i4 M50 kan oppleves som en skikkelig kjøremaskin, all den tid den har 795nm tilgjengelig og samtidig ligger plantet godt mot bakken. Jeg er spent på Mil etter mil-podkasten til @Mariuse34 der de får besøk av en gjest neste uke som skal snakke om opplevelsen med i4 og iX. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg STORT til å høre hva som blir sagt.
  6. Da er jeg med. F.eks lader jo bilen på 7,2kWt og lader til den er full. Men samtidig forholder jeg meg til mengden energi tilført, som er det jeg beregner prisen på lading utifra.
  7. Man kan vel skrive antall kW bilen har blitt tilført?
  8. Da er det på sin plass å gratulerer så meget på vegne av alle oss.
  9. Vi kan gjerne utveksle erfaringer utenfor forumet, men det er interessant lesning for de fleste. I september har jeg ladet 166kW, dvs: 166,- før nettleie, 112,- i tillegg for dette. Da er totalkostnad 280,- for en måned med kjøring med denne. Det skal sies at min strømpris aldri overstiger 99 øre pr kW, derfor så rimelig. Vi lader når vi kan, ikke når vi må. Og siden prisen vår er låst er det irrelevant når på døgnet vi lader. Vi solgte eTron for to uker siden, men den hadde ladet 128kW hjemme og ingenting ute, så i snitt veldig hyggelig å være elbileier. Da vi hadde 330'n fylte jeg i snitt for 2400,- i mnd i bensin og hadde bomregninger på 1100 i snitt. Så konklusjonen for september er at vi bruker rundt 500 i mnd i lading og bompasseringer på rundt 100,- i snitt. Så det som tidligere var 3500 i mnd i driftsutgifter er nå 600,-. Det sier seg selv at regnestykket lønner seg. Og igjen: Flere nettselskaper opererer med låsing av øvre pris. Eksempelet ditt er veldig godt, om man gjør slik lading til enhver tid er det kun driftsutgiftene og service som har høyere kost på en hverdagsbil. Som @Marius2002 sier: Det passer ikke for alle, men det er jaggu godt for hverdagsøkonomien for mange. Og nå også, selv om jeg som tidligere har skrevet heller kunne hatt en bensin-/dieselbil og vært like happy. Ellers er det også nevnt forvarming og effektivt varmeapparat som en fordel: Jeg hadde webasto på 330'en, like fint om vinteren. Men ikke like bra om sommeren for avkjøling.
  10. Vi har et godt og balansert forhold, mer interessert i et godt samliv enn å pleie bilinteressen 100%. 😁 Klart det er mye som spiller inn. Skal man følge elbilforeningen (som jeg er fan av), så vil de utsette innføringen av moms lengst mulig. Der er jeg enig, for å fornye en stadig eldre, utrygg og klimauvennlig bilpark. På den andre siden: Jeg ser jo den at elbilister bør være med å betale for alle godene de også, så det er en fin knivsegg å balansere på. Og selvfølgelig er frafall av MVA kanskje den største faktoren for at folk velger EL i dag i stedet for relativt rene dieselbiler, men også fordi at de økonomiske gode er såpass mye bedre enn for tilsvarende ICE-biler. Selv måler jeg egentlig kjøreopplevelsen i smil pr mil osv, men som en familie på fire har det det siste halvannet året gått for litt mer bedagelig komfort og bedre plass enn noe annet. i4 er første skritt på veien til noe morsommere for meg og familien. 😁
  11. Bare for å fyre oppunder litt til om elbilenes fremmarsj i Norge: Over 90% av nybilsalget til private var i september elektrisk. Privat og næring sett under ett: 78%. Litt trist, men samtidig peker det veldig i retning av elektrifisering relativt raskt..
  12. Etter at vi akkurat har kjøpt nytt hus tror jeg ikke kona lar meg frigjøre økonomi til en entusiastbil i tillegg i nærmeste fremtid. 😁 Men samtidig, drømmen om en slik bil har ligget latent altfor lenge. Og i4M50 er et foreløpig, flott kompromis. Så blir det alle disse andre bilene du snakker om på sikt. 😂
  13. Jeg tror jeg gjør det i en overgangsfase med i4'n (som elektrisk entusiastbil) og etter det finne en BMW/Alpina med forbrenningsmotor etterhvert.
×
×
  • Create New...