Jump to content

Mr. Erling

Members
  • Posts

    701
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Mr. Erling last won the day on April 30 2021

Mr. Erling had the most liked content!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Drammen
  • Kjøretøy
    f13 650ix Coupé

Recent Profile Visitors

4090 profile views

Mr. Erling's Achievements

  1. Se det, regner med at den har manuelt gir og IKKE 4-hjulsdrift, ''analog'' bil?🙂 I så fall misunner jeg deg det. Bilen kommunisere med fører med dette utstyret! Gir fører trygghet på glatta, hvis fører har ferdighetene! Personlig har jeg oppigjennom tiårene, opparbeidet meg kjøreferdigheter med analoge biler, derfor vet jeg at jeg mestrer glatt føre og vil kunne ta meg ut av de fleste skrenser, hvis bilen er som jeg beskrev ovenfor i 1st. setning Den bilen jeg har nå, med 4-hjulsdrift og automat kasse + alskens hjelpemidler, er jeg prisgitt ''flaks - & lykke guden'' når bilen mister grepet. For den vi slippe grepet, uten varsel, kontra en ren bakhjulsdreven bil, som hinter om at nå kommer bakenden ut hvis du ikke får trykket inn clutchen umiddelbart. Det var en av hovedgrunnene til at jeg ble så glad i BMW på 80 tallet. BMW i dag = ingen mulighet å benytte meg av min årelange kunnskap / kjøreferdighet til å redde meg ut av skrensen. Hvordan lærer unge i dag å kjøre bil? Fins det biler med manuelt gir + ren bakhjulsdrift(!) Tilbake til min moderne super bil, med alskens hjelpemidler, Pga. min erfaring, tar jeg meg i å sitte med ''hjertet-i-halsen'' i hver bidige krappe sving med litt hastighet ( 40-60 kmt.). Hvis du vet hvordan man behandler en clutch, vet du at du vil mestre det meste av en skrens. Uten, - be til høyere makter. Huff.. ble litt revet med av mine egne tanker her... Beklager hvis noen synes jeg er negativ. Men tanken på å kvitte meg med ''vidunderet'' jeg kjører med nå og anskaffe en ''analog'' (kun utstyrt med ABS) bil med ren bakhjulsdrift og manuelt gir, kommer stadig tilbake. Dessverre er vel disse biler gjennom-slitne eller så er de passet på som ''gull'', og koster deretter.
  2. @Alfred trovåg Var på biltur fra Drammen / Rjukan ( toppen) og fikk stensprut rett i klimaanlegg radiator, som er klønet plassert nede i front til venstre. på bildet ser du åpningen i fronten, (luft til klima radiator), mens det er lukket til høyre i fronten. På et blunk var det slutt på avkjøling i kupeen. Dette kostet ca. 17k. på Bilia Høvik, noe som Gjensidige tok på drivverk forsikring. Egenandel kr. 4k
  3. Vidunderlig bil! Hva sa testen i Motorbladet du viser til? 'Alpina' blå er så fin. Herlig farge kontrast til alt det sorte / alskens gråe varianter jeg begynner å bli ''litt'' lei av!
  4. Er det lov til å legge ut skrytebilder av interiør fra i sommer? Fotoene (mobil) er ikke ''snill'' mot fargene. Det lyse er ikke så hvitt som det gir inntrykk av. Har ikke peiling på hva BMW kaller det. Det står bare: (oversatt av meg) Individuell komplett skin / lær / platinum / pianosvart (ZBC8), samt individuell taktrekk Alcantara.
  5. Skiftet 30 nov. fra Gjensidige til IF Det var pris pluss litt bedre betingelser på + ( motorhavari) og de ga full kasko på MC'n Har vert godt fornøyd med Gjensidige, men når IF ringer og tilbyr ca 6.000 billigere på bil, er det bare å slå til
  6. Fraværet av clutch (og manuelt håndbrekk) er for meg skremmende, @MortenJ Har 4 hjulstrekk ( xDrive) på denne jeg har nå, Sist jeg hadde en slik 2x2 var en S6 Quattro Avant 1995 modell ( dette var i 1998. Speedometer stod i 320 km/t.) ''besøkte jeg geografien hele 2 ganger. Aldri har jeg kjørt av veien før. Glemmer aldri den fortvilte - & hjelpeløse følelse å ikke kunne ta kontroll over sladd / skliingen. Den verste var en rundkjøring hvor farten var max 25 kmt. allikevel skled den opp(...) på autovernet pga. lå brøytet sne langs etter. Har ''vokst opp'' - lært å mestre glatt føre med clutch og håndbrekk (wire). Spesielt bakhjulsdrift er å foretrekke, men jeg takler også forhjulsdrift. Det ga meg en trygghet og kontrasladd var aldri noe problem å takle @E.C. Spesielt det å kjøre på en vei hvor du må igjennom en kant av snøslaps for å skifte fil, var det bare å trykke inn clutch, og du gled fint over i neste kjøre bane. Uten clutch, har jeg opplevd noen lumske sladder Helt ærlig, jeg har i 1 år nå ''tygd på'' tanken på å skaffe en bil med god gammel clutch, bakhjulsdrift og wire håndbrekk. (ABS kan jeg godta), bare for å være trygg på vinteren. Jeg stoler på mine årelange kjøre ferdigheter. Jeg stoler ikke på moderne ''hjelpe-kjøre-midler''. Og man blir lat- & over forsiktig av å kjøre automat ( @mslello)
  7. Kom over denne artikkel om El-bil og regenerering. (sitat NAF)Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet. På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (sitat slutt) https://www.drm24.no/vinter-elbiltips-still-inn-riktig-regenerering/119169 Min bil er ikke el, men den med har funksjon til å renegere batteriet ''Efficient Dynamics'' . - Kan du få sladd på glatt føre hvis du sliper opp gassen? Hvis jeg kopler den i ''Eco Pro'' modus, vil motorbrems koples ut, men..... Er ikke helt sikker på hva jeg spør om her Annet enn at jeg savner manuell gir med clutch, uten noen form for hjelpemidler for å holde bilen på veien. Da er jeg trygg, kontra disse moderne biler alt av hjelpe midler. Får meg til å føle utrygg fordi jeg ikke har hjelpemiddel ( clutch) til å redde meg ut av en glatt situasjon.
  8. takk for svar alle sammen
  9. Hei, noe nytt å melde om dashbord kamera?
  10. Herli' farge. Er sååå innmari lei sorte og alskens grå biler. Fatter ikke at folk vil ha det. Hadde en grå Bimmer på 80 tallet. en 323i Hartge H3. Da var det litt ok fordi nesten ingen hadde. Men nå er det bare trist å se.
  11. Jeg er nysgjerrig av meg. hva er det du har i hengeren og hvor i Suomi går turen?
  12. Nydelige bilder. Nydelig lakkfarge. Er det den originale farge?
  13. Skjer ikke mye her vedr. min Bimmer. Men jeg bidrar med det lille jeg kan. Skiftet til vinterdekk i dag. Seriøse værmeldinger om frost om natta denne uken.Bruker piggfrie RFT Nokia 245/18. Deilig komfort kontra sommerdekka Michelin RFT 19''. Skal skifte til ikke-RFT når de er utslitt. Gjorde det med F10'n også. Markert forskjell på kjøre komfort ved å kutte ut RFT-dekkene. - Òg, .. det blir pigger🤩 Man skal da kunne stoppe, og ikke skli 20-30 meter lengre enn nødvendig.Hjulene lagres på dekkhotellet til Dekkmesteren i Drammen. Utmerket service.Kr 1 045,- inkl.- omlegging, vask. Platen mellom bil og hjul slipes / pusset svært lett her på bildet, og påføres kobberpasta. For sommerhjulene satt litt fast
  14. Satt på vinterdekkene i dag. Piggfrie Nokia 245/18. Deilig komfort kontra sommerdekka Michelin RFT 19'' Kulden er rett rundt hjørne her i Drammen. Frost natt til onsdag? Hjulene lagres på dekkhotellet til Dekkmesteren i Drammen. Utmerket service. Kr 1 045,- inkl.- omlegging, vask. Her ser du mekanikker gjør en kjapp sliping/puss av plate mellom hjul og feste + kobberpasta. Gjør at hjulet slipper lettere ved skifte.
  15. Vet du @Fredrik 90 eller noen andre om denne svært spesielle utforming av bygget, står for noe? Hvordan ser det ut ovenfra?
×
×
  • Create New...