Jump to content

*MrB*

Members
  • Content Count

    1565
  • Joined

  • Last visited

About *MrB*

  • Rank
    Generalmajor
  • Birthday 08/14/1979

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestlandet
  • Kjøretøy
    Div BMW

Recent Profile Visitors

1813 profile views
  1. DSC, FTM og start sssistant er alt styrt fra DSC-modulen, som BMW liker å plassere rett over eksosmanifolden. Det er ikke helt uvanlig at disse begynner å krangle med årene, da de utsettes for mye strålingsvarme. Vedr rattvinkel og active steering aner jeg ikke. Mulig det har en kommunikasjon mot DSC-modulen også?
  2. De kan være ganske strie ja. Selve "strupemutteren" er som regel grei å få av, men ytre del kan klemme veldig på gjengene i indre del. Rustløser noen dager i forveien og en liten blåselampe kan være greit tilbehør.
  3. den gnisselyden kommer fra kulen antar jeg. I såfall er det bare å bytte. Da har den gått tørr, Om du klarer å splitte indre og ytre del på bil, så er det ikke noen stor kost eller jobb å bytte. (Bare pass på antall runder når du skrur av gammelt og på nytt endeledd).
  4. ikke fra i dag, (Og heller ikke noe veldig godt bilde). Snarere ca 3 mnd siden, på en sur og kald, men tørr ettermiddag/kveld der det var mulig å vaske litt. Om noen lurer på om bilene har vokst i løpet av de siste 20 årene, så kan jeg med dette bildet bekrefte at det har de: «Lille» E39 i bakgrunnen.
  5. *MrB*

    BMW M

    Sålenge det ikke er snakk om å ha den som daily driver, så er egentlig de fleste M-modellene håndterbar. Men at dyre ting kan ryke må du bare være forberedt på. En del ting er gjengangere i større eller mindre grad: vanos, rådelagre, oljeforbruk osv. Slitedeler koster gjerne også en del mer, så det er ikke noe økonomivalg å ha en slik bil i drift. Min "ungdomshelt" var E39 M5, og jeg kjøpte meg nylig en 99 modell. Stempeltetningene skal være bedre etter 2000, men olje bruker de alle sammen. Er du åpen for "alle" modeller, så er det masse materiale å søke seg igjennom - bla tråden over. Bare vær litt kritisk når du finner amerikanske youtubevideoer. (Type: 5 tings that WILL break on your M-car). Det virker å være mye mer problemer med bilene der borte og/eller amerikanerne er mer misfornøyde/kravstore. F.eks. kan de finne på å gjøre et poeng av at M5'en ikke er like driftssikker som tantas Prius
  6. Pund er masseenhet, mens Nm er moment. Altså 2 vidt forskjellige ting. (Samme med ft-lb, som også er moment, men da altså i pund pr fot). at 1 pund skyvekraft tilsvarer 1 ampere strømtrekk må være en faktor man har kommet frem til ut fra erfaring. det har i hvertfall ingen sammenheng i utgangspunktet. Skyvekraft i pund kan enkelt regnes om til skyvekraft i kg. (1 pund = ca 0,45kg). Det som skiller en elektrisk påhenger fra en bensindrevet er at den leverer fullt moment på propellen (som gjerne også er større og tynnere) fra første stund, samt har mindre intern friksjon, og kan sånn sett fremstå som litt sterkere enn den effekten den er oppgitt til. I hvertfall sammenlignet med en bensindrevet påhenger. Mener å ha lest tidligere tester der en 4-5hk bensinmotor i praksis gir ca 60kg skyvekraft, men det er jo masse usikkerhet rundt dette, for ingen testjigger er helt likt satt opp. alt i alt er det noenlunde kurant å anta at en elmotor med 20kg skyvekraft tilsvarer sånn ca 2 hk i bensinmotorverden.
  7. De enkle fra Biltema er grei nok, men de passer ikke på alle fjærer. Er det veldig koniske, så er de rett og slett ikke egnet. jeg har det store settet fra Biltema, og det fungerer meget bra. Om du ikke gjør dette ofte kan du evt kjøpe det, og selge det igjen etterpå. Du får selvsagt ikke igjen alt, men vil tro du kan få igjen minst 50-60%
  8. Igjen: prøvd å synke nøkkelen på nytt? Siden ingen av nøklene vil er det neppe der problemet er, men det tar deg kun 30 sek å teste, så greit å kunne utelukke. (Nå kommer du jo inn i bilen, og kan gjøre det).
  9. Den første listen der ser nesten ut som den har mistet klarlakken? Evt er den slikt med noe veldig grovt. Men du kan prøve noe polish med høy cut på roterende maskin. Helst en sånn minimaskin, men det er det ikke mange som har. Det går med en vanlig en også, selv om du tar områdene rundt i samme slengen.
  10. Problemet hans er at førerdøren (med låsesylinder) er fra en annen bil.
  11. Skal du gjøre det "korrekt" så skal du ta ut spennet på håndbremseskoene før du tar av skiven. De har en tendens til å lage seg et spor inne i senteret på skiven, og da må man over en kant for å få skiven av. Du justerer den med et lite flattskrujern gjennom ene boltehullet. (Krøkkete operasjon, der du må vippe på et tannhjul, en tann om gangen. Skal ikke mange kneppene til da). At skiven beveger seg, men ikke vil av tyder på at problemet ligger her. Sitter den derimot helt kubb kan den ha rustet fast i navet. Da må man i verste fall til med ters, slegge eller vinkelkutter.
  12. Du har husket å ta ut spennet i håndbrekkskoene? Er hullene ute av stilling er det litt sent å gjøre det nå. Du får prøve å sette bilen i gir og se om du får lirket hullene tilbake.
  13. Kanskje. men jeg er 40, og vil tro jeg er mer i målgruppen for komfortstoler enn 20-åringer, som sikkert i større grad foretrekker sport?
  14. Nemlig. vanskelig å finne en fasit der. Jeg har aldri skjønt "hypen" rundt komfortstoler. De er gode, men ikke mer enn det. På kortere tyrer (som det jo er mest av) så er sportsstolene mye bedre for meg. fastere og bedre støtte. Kan gi litt "tresmak" når milene blir veldig mange. Da er nok stressless-prinsippet i komfortstolene bedre, men i sum synes jeg ikke det er de beste kjørestolene.
  15. Får du ikke fysisk låst opp bakluken heller? Er den låsen også byttet? Hvis du klarer å komme deg inn i bilen, så må du prøve å synke nøklene på nytt i hvertfall. Om ikke annet, så for å utelukke det. Det er en ganske enkel knappekombinasjon, men må gjøres med tilgang til tenningslås.
×
×
  • Create New...