Jump to content

*MrB*

Members
  • Posts

    1878
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

*MrB* last won the day on September 9 2020

*MrB* had the most liked content!

About *MrB*

  • Birthday 08/14/1979

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Øygarden
  • Kjøretøy
    BMW

Recent Profile Visitors

3447 profile views
  1. Det stemmer ikke spesielt bra med inntrykket jeg har fra dette forumet. De bilene som virker å få mest cred her (utover seriøse ombygginger), virker å være biler som er OEM eller OEM+. Altså moderat senket, hakket større hjul, visse typer styling osv. Og det er kanskje tydeligere jo eldre bilen er. Du fikk bra med cred for din E36 cab, gjorde du ikke? Nå har jeg vært medlem her i 20 år, med varierende aktivitet, og det var mer…ungdommelig(?)…preg her i starten. Muligens pga en relativt stabil medlemsmasse, som rett og slett bare har blitt eldre? En del andre plattformer og facebookgrupper har mer det preget du beskriver, og du vil nok se en del andre typer biler/brukere der. Soting, mer ekstrem styling/omfattende modifikasjoner, folie i spesielle farger, stsnce, slammed, osv osv. Uansett synes jeg det bare et positivt med varierende smak og meninger på et slikt forum. Og man kan gjerne si imot andre, men helst uten å skape dårlig stemning. (Nå vet ikke jeg hva som ble skrevet i den andre tråden, men ren tekst kan være vanskelig å få frem på den måten det var tiltenkt noen ganger).
  2. Vil du få mest mulig ut av sparepengene, med en relativt lav risikoprofil, så setter du pengene i fond. Gjerne indeksfond. Det er imidlertid en langsiktig strategi, og ikke noe å trakte etter om man skal gjøre raske penger (eller tap). Avkastningen varierer noe, men går stort sett greit oppover over tid. Spesielt sammenlignet med å ha pengene på konto. Har man ASK i tillegg kan man ta ut innskuddet uten å skatte. Tommelfingerregelen er at jo større risiko, jo mer må du være forberedt på å miste pengene. Noen er mer risikovillige enn andre, men det viktigste er at man har er forhold til det. Noen vil muligens sette bufferkontoen sin i krypto. Det vil ikke jeg.
  3. Er de nye dekkene nettopp kommet på felg? Har du motorsterk bil, og dekkomleggeren har vært veldig raus med fettet, så kan der tenkes at dekkene sklir litt på felgen ved full brems og pådrag de første milene. Men ellers heller jeg mot samme konklusjon som de andre her. (At du nok bør prøve å gå tilbake til lik dim f/b eller stjernemerkede dekk).
  4. DISA-ventilene har, grovt sett, to feilmoduser: 1. Akslingen knekker, og spjeldet bare snurrer løst uavhenging av elmotoren som skal styre den. Da får du gjerne en raslelyd ved litt turtall, og motoren trekker ikke rent. 2. Elmotoren svikter, og ventilen står stengt hele tiden. Da mister du effekt fra mellom til toppregisteret. Som du ser under får motoren luft uavhengig av hvilken posisjon disse står i. de styrer bare dynamikken i luftstrømmen igjennom manifolden. (DISA-ventilene er her vist som røde spjeldventiler. Gasspjeldet er det sorte): Mer detaljer her: https://bimmerprofs.com/disa/ På tomgang skal de være stengt, men de har en oppstartssekvens, der de åpner og lukker i det tenningen skrus på. Dette kan du teste med ventilene ute, men tilkoblet. Men som sagt tror jeg uansett disse er et blindspor ifm startproblemene dine, selv om de skulle vise seg å være defekt.
  5. Det du har ringet inn er DISA-ventilene. De skal ikke ha noen betydning for startproblemene dine. De styrer bare luftstrømmen gjennom manifolden alt etter turtall. Men er de defekte bør du selvsagt bytte de. Du ser fort om de er dårlig når du tar de ut. Pusteventilen jeg siktet til sitter ifm spjeldhuset. Du ser den i youtubevideoen
  6. H8 for LCI ja. H8 led gir et mer blåaktig lys i ringene. Som på nyere BMW modeller. Ser absolutt bedre ut etter min mening, men du må klare å presse inn en motstand i lyktehuset også. Og de koster litt ja. Vil du gjøre det enklest og billigst mulig, setter du bare inn nye H8 halogenpærer. (Er totalt 1 pr side for parklys)
  7. @E.C.Ja, ser nå at du var inne på dette. Spesifikt tenkte jeg på denne (Del 1): Omtalt bla her:
  8. Om den tenner med en gang på startgass, så er det en klar indikator på at tenningsbiten er ok (eller i hvertfall ikke så dårlig at motoren ikke vil gå). Så da er det altså sannsynligvis noe på bensinsiden. En eller 2 defekte dyser skal heller ikke forårsake at motoren ikke vil gå. Symptomene peker sånn sett på noe mellom tank og fuelrail. Denne har vel ikke HPFP som N53 har, så det er færre feilkilder her. Ellers er det pussig at pluggene dine er fuktige. det tyder jo på at bilen får bensinen helt frem.... Jeg tenker, i likhet med andre her, at du har gjort den testingen du kan gjøre på egenhånd, og nok bare må avvente. PS: Litt søkt, men det eneste jeg potensielt kan tenke meg ut over de innspillene du alt har fått, er at det kan være pusteventilen fra tank til innsug. Den kan visstnok i verste fall medføre at bilen ikke vil starte. Jeg vet ikke hvordan denne evt vil slå ut på diagnose eller feilkode, da det er forbi mitt kompetansenivå. Har du prøvd å fylle tanken helt opp?
  9. Bilen blir ikke ødelagt av 3 år med daglig bruk. Jeg digger også 1M, og er enig i at det er en spesiell bil. Men det høres jo ut på enkelte her som at han har tenkt å kjøre den i stykker. 3 år med moderat bruk = Ca 30k km. Med godt stell og en skikkelig vognbunnbehandling, så tåler den dette fint, uten å bli særlig forringet. Ville ikke gjort dette selv, men om dette er bilen trådstarter ønsker, og han er beredt på å ta driftsutgifter og muligens ekstra verditap, så tenker jeg: Hvorfor ikke? Edit: ser nå at han legger opp til ca 20k km/år. Men det skal fortsatt være masse bil igjen etter 3 år.
  10. Er du ikke redd for selve bilholdet er det bare å kjøre på, mener jeg.
  11. Det er en tråd for dette: Og en til her:
  12. I4 har fått ord på seg for å ivareta BMW-DNA'et på en god måte, så jeg blir ikke overrasket om den biter godt fra seg på en bane også, til tross for vekten. Pga den "lave" toppfarten har den nok et handicap på ringen, men som man ser, har den (selvsagt) alt vært der: (Dårlig kvalitet pga screenshot fra youtube).
  13. Tålmodighet. Og alltid ha bevegelse når sprayen er aktiv. Tok frontleppen på min F30 med biltemalakk, og det ble ganske bra. (Ca 80%. Kunne muligens våtslipt den til 90%, men tenkte det var bra nok). Men øv deg på noe annet først om du er helt grønn.
  14. Det er ikke noe problem å lage seg et billån i huslånet, sålenge rammen tillater det. Fort gjort å regne ut sum pr mnd for f.eks. 200k over 5 år med renten på huslånet, så legger man bare inn det som fast ekstra innbetaling. Men om man alt har lånt opp til pipen, så går det jo ikke.
  15. Bar ikke preg av den km standen på bilder i hvertfall. Du får gi en lyd om du skal fikse opp felgene dine. Har lyst til det på min, men sliter med å finne noen som kan få fargen mest mulig riktig. Felgteknikk har visstnok en farge som er ganske nær da, men hvor nær er ikke så lett å si, da jeg bare har sett bilder. (ikke live).
×
×
  • Create New...