E.C.

Members
  • Content Count

    1927
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

E.C. last won the day on January 29 2016

E.C. had the most liked content!

1 Follower

About E.C.

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E36 320i, E39 525d + 520i

Recent Profile Visitors

1584 profile views
  1. E.C.

    Løftepunkt på diff eller ikke?

    Jekker på diff på E39, men passer på at jekkeplata ikke er i skjøten mellom diffen og baklokket. Har en stor jekk som triller framover etterhvert som den jekker. Deretter setter jeg støttebukker under bakstillinga, bruker de på 3 tonn fra Biltema som passer bra. Hvis man ønsker å jekke på jekkepunktene så finnes det ting som RennStand fra Safe Jack, der du kan jekke opp med en bit mellom jekken og bilen som du kan gjøre om til en "støttebukk" når du er ferdig med å jekke. Jeg måtte nylig kjøpe en slik for en bil som ikke har noe annet enn de 4 jekkepunktene på sidene. På E39 bruker jeg heller diff og traverspunktet foran for å jekke opp, samt støttebukker på traversen både foran og bak. Gidder ikke å ha et potensielt "for rustent" jekkfeste som plutselig forsvinner innover.
  2. E.C.

    Hvordan finner man gir-ratio på diff?

    1) Sjekk din VIN på f.eks RealOEM, utvekslingen for din modell vil være oppgitt 2) En del biler har en metall-tagg på selve diffen med utveksling stemplet inn 3) Snurr og tell antall runder, går veldig fort om du har diffen løs.
  3. E.C.

    E39 525D vannpumpe guide?

    Du trenger vel ikke å ta av den reimen heller, med mindre du skal bytte hovedreim.
  4. E.C.

    Motorlampe lyser konstant

    Du sier at du har byttet en coil som var "død" uten at det hjalp. Hvis du har en død coil så går motoren på 3 sylindre, det merker du ganske fort, ettersom det vil gi mye vibrasjoner, samt at bilen går mye dårligere. Det merkes på en 6'er at en sylinder er "ute av drift", for å ikke snakke om en 4'er. Tipper at du ikke har noen problemer med coiler her. Kjedestrekk har ikke noe med bensintrykket ditt å gjøre. N45 har vanlige lavtrykks-bensindyser og en pumpe som sitter i tanken og går på 12V. Ruser du motoren vil forbruket av drivstoff øke og trykket i systemet falle noe, ettersom pumpen leverer en konstant mengde. Filter er også ganske usannsynlig her, du vil få mer motstand med et tett filter og dermed begrense mengde drivstoff som kommer fram til motoren. Hvis problemet er der ved lite pådrag og turtall så vil motoren sannsynligvis kutte helt når du har fullt pådrag og en del turtall. Det er mulig at du har et kjedeproblem om du får feiltenning på samtlige sylindre, les ut med noe skikkelig diagnoseverktøy for BMW sammen med noen som kan det.
  5. E.C.

    Hjelp med ny clutch til E36 M3

    Er ikke det letteste å kjøpe det samme som du har, siden du er fornøyd med det? Du har bokstavelig talt delenummer stemplet inn og vet at det passer.
  6. E.C.

    Kamakselsensor 528i

    E39? Sjekk delenummer på realoem.com, er det samme på begge så passer det overens.
  7. E.C.

    E39 530D map sensor

    Har personen som mappet bilen din sagt at du må ha en ny sensor? Det virker litt useriøst om den som mapper ikke veit slikt.
  8. E.C.

    Ødelagt fjør foran på e39

    Disse fungerte utmerket til M-sport fjærer bak på E39 sedan hos meg. Jeg kjøpte en dyr justerbar klemme fra Biltema forrige sommer for å bytte dempere bak. Skuffelsen var stor da jeg innså at klemma var for svær for å få montert rundt fjærene og da måtte disse i aksjon igjen, passet helt perfekt. Dette var riktignok på bakfjærer som er "rette" og ikke "tønner", som de foran. Senkefjærer trenger man som nevnt over ikke å komprimere noe særlig før de sitter, så her tror jeg at de fleste klemmene vil duge, men originale "tønner" foran passer ikke disse så bra på nei.
  9. Tenkte også å anbefale forbrukerrådet. Gitt beskrivelsene og tilstand på bil så er ikke prisen på motor nødvendigvis urimelig. Tror ikke hoggeriet går i minus på å selge til deg for skampris, men heller går glipp av en fet gevinst om de ikke selger for hva den ligger ute for nå. Bilen er godkjent ombygd 318, så jeg tror ikke at forsikringsselskapet har fått noe særlig mer enn vrakpant for bilen fra hoggeren. Skulle bilen ha vært solgt til hoggeriet som en vraka M3 til en høyere pris ville de neppe ha lagt motoren ut så billig i første omgang, er jo omtrent det eneste av verdi som potensielt ikke er herpet.
  10. Var vel noen på høggeriet som fikk litt kjeft for å legge ut en S54 for 7k og måtte dermed trekke salget tilbake når de innså hva som var på pallen som skulle sendes ut. Det som taler i din favør er at det ligger en S54 med ulyd på finn til 25k, så prisdifferansen til den er ikke særlig mer enn 3x. Om du søker opp motoren på NBF så ser man at den kommer fra en bra vraka E46, så de garanterte kanskje ikke så mye på tilstanden før avtalen ble akseptert? Dermed kan du argumentere med at du kjøpte noe med helt ukjent stand, dermed prisen. På en annen side så ser bilen ut til å ha rulla godt rundt, så det er nå en god mulighet at S54'en funka tålelig greit 😅
  11. E.C.

    Problemer etter bytte av dieselpumpe

    Om det er en reell feil og trykket er lavere enn det skal være (ikke skyldes feil på trykksensoren) så må du nok skifte ut komponenten som fører til at trykket er for lavt.
  12. Det tror jeg på, men da er det også interessant å vite hvor du henter dine 70 grader for "understellsaluminium" fra.
  13. Det skal jeg ikke være uenig i, var heller den siterte påstanden, slik den ble fremstilt, som jeg reagerte på
  14. Rart at M52-en i E36-en min ikke har falt sammen enda, etter 24 år. Det er greit nok at aluminium tåler mindre varme enn stål, men grensa går nok ikke på 70 grader. Da hadde man ikke hatt alu-blokker, radiatorer og en del andre ting, som ofte opererer på temperaturer > 70 grader.
  15. E.C.

    2009 x5 e70 30d mister motorkraft

    Matetrykk, railtrykk, unormalt mye korrektur på enkelte dyser. Les litt i dieseltråden.