Jump to content

wSax

Members
  • Posts

    557
  • Joined

  • Last visited

About wSax

  • Birthday April 10

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Notert. Får lese meg opp på Octavia.
  2. Picanto skrives opp på lista. Jeg kunne godt tenkt med "litt mer bil". Kan være greit på ferieturer. Men som sagt, driftssikkerhet er viktigst. Det er nok et godt forslag, men B5 liker jeg rett og slett ikke Har hørt mye bra om 1.9 tdi-motoren da. A2 synes jeg faktisk er ganske stilig. Samtidig er det ikke en spesielt billig bil i forhold til alderen. Hvordan er størrelsen i forhold til f.eks. Golf eller i3? Er det et motoralternativ som mer mer driftssikker enn de andre? Skjønner poenget, men etter å ha hatt en passe rusten E46, har jeg blitt litt skremt. Det var alltid ett eller annet galt med bilen, og jeg klarte aldri helt å stole på den. For å ikke snakke om rusten. Synes det ser så utrolig jall ut med synlig rust. Skulle jeg bare hatt en bil, hadde jeg nok kjøpt en BMW. Men nå er målet å skaffe en bil jeg slipper å skru på, slik at jeg kan bruke tid og penger på MR2-en og andre ting. På sikt blir det nok også en nyere BMW som hverdagsbil. Jeg har hatt en E46 320iA, og det var ikke en bil jeg klarte å stole på. Det er mulig at jeg hadde et litt lurvete eksemplar, men jeg er tror at en Auris fra 2011 er mer driftssikker enn en 2003 E46. Men prøv gjerne å overbevise meg. Jeg er glad i BMW Har hatt en E60 520i også. Glad i bensin og superkomfortabel. Kunne godt tenkt meg en E60 på sikt, men akkurat nå må jeg kjøre en litt kjipere prioritering.
  3. Takker for tips! Ser ut som det er mulig å få en bil med lav km-stand til en grei penge. Får vurdere dette opp mot lite plass og ikke hengerfeste. Liker dette forslaget. Har lenge tittet på 1-serie. Med mitt budsjett har bilene ofte gått langt og er eldre enn en "mer fornuftig bil". Det positive er god deletilgang, ganske enkel å skru på, gode kjøreegenskaper og noe jeg har lyst på. Men jeg er redd det koster mer tid og penger å holde en 1-serie på veien, enn en kjipere, nyere bil. Men det er mulig jeg tar feil. Jeg har alltid kjøpt bil med hjertet, så jeg har ikke så mye erfaring med "fornuftige biler".
  4. Dette blir nok litt utenfor de temaene som vanligvis diskuteres på forumet, men jeg vil anta at mange av dere har erfaring og tanker om biler fra andre merker enn BMW. Jeg bør snart begynne å finne ut hva min neste bil skal være, og dessverre blir det ikke en entusiastbil, denne gangen. Bilen skal først og fremst brukes til og fra jobb, samt på helge- og ferieturer. Det absolutt viktigste kravet er at bilen skal være så driftssikker som mulig. Dernest kunne jeg tenkt meg en bil som ikke er så mye mindre enn en Golf. Hengerfeste kunne også vært nyttig. Kan godta en bil som er litt mindre enn en Golf og som ikke har hengerfeste, dersom noe spesielt driftssikkert og billig skulle dukke opp. Budsjettet er ganske begrenset, og jeg tenker at jeg skal holde meg under 50 000 kr. Jeg skrur helst selv, så det er ett pluss om bilen er enkel å skru på. Helst vil jeg slippe å skru på en pendlerbil, i det hele tatt. Jeg har en MR2 stående, så kjøreegenskaper er ikke superviktig. Noen av spørsmålene har jeg funnet et svar på, mens andre ting hadde det vært fint å få et annet synspunkt på: -Girkasse: Jeg vil ha manuell girkasse. Det gjør meg ikke noe å gire selv, samt at jeg vil tro at det potensielt kan bli mer tull med en automatkasse. -Drivstoff: I utgangspunktet ønsker jeg en dieselmotor, da bilen kommer til å trille noen mil i løpet av året. Men med et såpass lavt budsjett, er jeg redd det kan bli mer tull med en dieselmotor, enn en bensinmotor. Tenker på EGR, partikkelfilter, turbo, osv. I tillegg er det vel litt dyrere å kjøre igjennom bommen i Oslo, med dieselbil? Rust: Hvis det er noe jeg ikke vil bruke tid på med denne bilen, så er det å pusse rust. Er det noen merker og modeller i denne prisklassen, som er spesielt godt rustbeskyttet? Audi A2 er laget i aluminium, så rust vil ikke være noe problem, men jeg synes de er litt for gamle og muligens litt liten. Jeg har tenkt litt på Toyota Auris, fra typisk 2009 og nyere. Noen som har erfaringer med disse, eller har noen andre gode anbefalinger?
  5. Takker for introduksjonen til autoslalom, @fxslin! Det var supergøy å få prøvd seg litt. Utrolig trivelig å prate litt bil og få tatt en nærmere titt på Z3-en din!
  6. Hva slags magneter bruker du @Slavearbeider'n? Har brukt borrelåsteip tidligere, men synes skiltene blir veldig vanskelige å ta av bilen.
  7. wSax

    eksos

    Supert. Takk skal dere ha.
  8. wSax

    eksos

    @Slavearbeider'n slo du ut skruene som satt der, eller må de borres ut?
  9. Det høres bra ut. Lønner seg nok å gå over bilen ja.
  10. Får holde utkikk etter info om BMW-dagene 2021 da. Erfaringsmessig, hvordan er nivået på kjøringen der?
  11. Er det noen som har arrangører av banedager dere vil anbefale? For min del er nok Vålerbanen og Rudskogen mest aktuelt, eventuelt det Trackday.no arrangerer på Gardermoen. Hverken jeg eller bilen er spesielt kjappe, så en banedag med inndeling etter ferdigheter hadde vært ideelt.
  12. @Kvasi Bilen brukes kun i ferier, så den blir nok ikke rørt før i påska.
  13. @Slavearbeider'n Absolutt. Jeg skal være forsiktig med å mene noe om rustbeskyttelsen på E46, men jeg synes det går ganske mange rustne E46 rundt omkring, i forhold til E60 for eksempel. @Fredrik 90 Joda, å kjøpe deler av billigste sort er ikke alltid et regnestykke som alltid er lønner i lengden. Men dårlige tennplugger, som diskusjonen begynte med, gjør ikke at bilen detter sammen. En 19 år gammel E46 har større problemer enn hvilke tennplugger som sitter på den, for eksempel rust. Det er flott at du har klart å holde en gammel E34 på veien såpass lenge, men da hadde du kanskje et godt utgangspunkt. Igjen, hvor mye man påkoster biler, må ses på i forhold til tilstanden på bilen. @FredrikE24 Som nevnt, jeg lytter når folk har konkrete erfaringer å komme med, det var derfor jeg spurte Bilen ble kjøpt for å ha noe å skru litt på i ferier, samtidig som den skal være litt artig å kjøre med, så den blir nok ikke kastet. En rusten E46 ser plutselig så utrolig shabby ut, så noe av rusten har jeg lyst til å ordne. Jeg har også god erfaring med å kjøpe OEM eller "alternativ fra anerkjent leverandør" fra Koed, noe som har fungert utmerket på alle BMW-ene jeg har hatt. Denne E46-en kommer også til å få slike deler. Tennpluggene ble vurdert fordi de var billige, og fordi jeg tenkte at å lage en tennplugg umulig kunne være vanskelig. Der tok jeg visst feil
×
×
  • Create New...