Jump to content

Werther

Members
  • Content Count

    3064
  • Joined

  • Days Won

    28

Werther last won the day on August 29

Werther had the most liked content!

About Werther

  • Rank
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Østlandet
  • Kjøretøy
    Z3/Caprice/Civic

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dessverre kjører folk mer aggressivt desto større SUV de sitter bak rattet på. Menn føler seg skuddsikre bak rattet og kjører deretter....Senest i ettermiddag fikk jeg en aggressiv pikk i en ny Land Rover Discovery som akselererte og bremset heeeelt oppå bakfangeren min selv om jeg kjørte i 135 km/t i 100-sonen og viste klart og tydelig med blinklyset at jeg skulle skifte felt. Slike folk tror de er udødelige og at de kan fronte med lastebiler uten at det er noen big deal. "So what lissom? Den er forsikret." Den mest trafikksikre bilen jeg noen gang har eid er min nåværende 1984 Honda Civic. Den er så puslete og lite maskulin at jeg aldri tørr å henge på bakfangeren til andre eller å ta "fiffige" forbikjøringer fordi jeg vet at jeg er dau som ei sild hvis jeg toucher et rådyr, vikepliktskilt eller ei feit kjerring i et fotgjengerfelt....
  2. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg har veldig sansen for E36 Touring. De er usedvanlig sjeldne her i Norden, du ser dem aldri. Husker en bekjent kjøpte en 1996 E36 323iA (ikke steptronic) Touring i 2009ish, allerede da var den relativt sjelden. E36 Touring over hele fjøla uansett motorisering er sjelden vare, jeg har vært på utkikk i et par år nå, og de dukker aldri opp. Det kryr av slitne , rustne og ihjelkjørte E46 Touring, men en E36 320i/323i/328i/325tds Touring manuell er en ordentlig godbit som det er manko på herfra til månen, og det har det vært i årevis. Så jeg skjønner faktisk veldig godt hvorfor trådstarter digger disse bilene
  3. Har lagret/vinterlagret 6-7 forskjellige biler 3 forskjellige steder, alle med god erfaring. Det går nok helt fint, ikke vits i å skape et problem der det ikke er noen Jeg har aldri hatt problem med lagring av noen av disse bilene, det holder alltid med å hekte av batteripolen. Alle bilene har startet etter lagring som om de skulle vært ute på tur dagen før - ingen vits i å bekymre seg unødvendig her. Pass på å ha bra med luft i dekkene slik at du slipper bryderiet med halvflate dekk når bilen skal ut på veien igjen. Har til dags dato ikke hatt problem med musespist interiør/motorrom. Det kryr av mus der bilen(e) står parkert (kald garasje og kald låve), men har aldri opplevd at de har krøpet inn i bilen og forsynt seg.
  4. Den beste X3en man kan kjøpe, ironisk nok
  5. Det var bare meg som forsøkte å være morsom (med promille). Ikke ta det ille opp.
  6. For Norges del må det nevnes at klasseskillene øker år for år ettersom innvandrere blir en stadig større andel av befolkningen (3.8 millioner nordmenn, 1,7 millioner innvandrere...). Norge går mer og mer vekk fra "det gamle Norge" og mot et mer EU-standardisert samfunn med klasseskiller og interne uenigheter. Man er ikke lenger et land - et folk. Nå er man et geografisk område fylt opp av 200 forskjellige etnisiteter som kjemper om makt. Når du snakker om strømbrudd - Jeg bor en halvtimes kjøretur unna Oslo, men har likevel opplevd 6-7 strømbrudd det siste året. Det var en søndag her jeg manglet strøm (og vann) fra 08.30 til 23.00. Det positive dog er at jeg har blitt mer på ballen - jeg har alltid litervis med vann og titalls vis med hermetikk, flere kilo med stearinlys, kubbelys, lightere og lommelykter liggende i tilfelle krise.
  7. Med andre ord: Hvis man finner en F10 facelift 530d med sveivevinduer, manuelle stoler og 5-trinns manuell er det trygt å anta at den er bruktimport fra Danmark. Og hvis man ser en kar som ratter en E60 545iA på danske skilt betyr det at han er mangemillionær.... Statlige subsidier er vel et annet ord for "alle andre betaler regninga". Enda godt øvre middelklasse får sponset privatskole-regningen sin av arbeiderklassen som må la ungene sine gå på offentlige skoler i slummen.
  8. Helt enig. Skogsvrak spriter opp og gjør samfunnet mer originalt og interessant. Vokste opp et sted hvor jeg hadde 3 minutter gange til en bilkirkegård der det sto 8-10 vrak fra 1930-1940-tallet. Som 10-åring elsket jeg å traske rundt og inspisere interiør, karosserirust, skader, mose etc. Rett og slett det å se tidens tann jobbe. Dessverre ble disse fjernet når eier av eiendommen ble gammel og døde. Selvfølgelig erstattet av boliger.... En av flere ting som gjør at bygda mister sitt særpreg og historie.
  9. Sist gang jeg hadde Capricen på EU sto det en Jensen Interceptor på bukken ved siden av for full gjennomgang og restaurering... Angående det du sier om danske bilpriser, så blir det jo høna og egget. Selvfølgelig spiller de høye prisene deres en rolle da prisene nettopp er hovedårsaken til at dansker leaser siden de ikke har råd til å kjøpe noe mer fancy enn en Toyota Aygo med strikkmotor. Det blir som å bortforklare at for eksempel 90 % av befolkningen et gitt sted leier leilighet frivillig fordi boligprisene er ekstremt høye og utenfor rekkevidde for 90% av befolkningen. Men, det jeg egentlig skulle frem til - jeg så at dere skravlet om Jensen Interceptor samt Jonny Smith fra Fifth Gear. Jeg følger en urban explorer på youtube som heter "The bearded Explorer" som har mange spennende videoer om gamle biler og eiendommer. Personlig digger jeg disse explorer-videoene hvor de sjekker ut forlatte eiendommer og gamle hus og biler. I et par videoer har The bearded explorer tatt med seg Jonny Smith, og i en av videoene finner de en forlatt 1969 Jenson Interceptor forlatt ute i skauen med skiltene på. Og siden dette er internett viser det seg at en seer kjente en tidligere eier, som igjen delte bilder av bilen fra 1981 når den fortsatt var fresh og fin. Dessverre ble den satt til side allerede i 1986 når den bare var 17 år gammel. Anbefaler å ta en titt på videoen fra 12 minutter og utover. Artig med gammalt ræl parkert ute i skauen:
  10. Vanligvis er jeg ingen fan av superbiler...Synes de er dritkjedelige og kliniske for å være helt ærlig. Men når vi snakker 90-talls superbiler med manuell kasse, ingen elektronikk og Tiff Needell blir det straks mer spennende! Den kuleste testeren/testsjåføren ever! Ikke bare er han utrolig sjarmerende og engasjerende, saklig og jordnær - han vet hva han snakker om! Som en ex-racerfører og testsjåfør (samt programleder hos Fifth Gear, men fikk sparken...). Kult at kanalen lovecars bruker Tiff som sjåfør da han har en tyngde ingen andre er i nærheten av! En annen ting er at Tiff holder seg godt til å straks runde 70 år. Nevnte jeg forresten at bruksbilen til Tiff og kona er en 2008 BMW E70 X5 de har hatt siden ny?...
  11. Det er nok flere enn meg som ser frem til en slik shoot 👍 Jeg ser den, Fredrik. Jeg bare provoserer/erter deg litt når jeg ser at E34en får lite oppmerksomhet. Skjønner hva du mener. Må sies at US-cars stort sett er billige å drifte. Jeg husker du skrev her at du brukte litt på oppgradering etter at den ble godkjent og på skilt. For min egen del (Capricen), så brukte jeg mest penger på den høsten 2018 (etter 3.5 år) for å bytte alt av bremser og hjullagre. Men bilen har blitt kjørt såpass mye, så mye av dette går på "slitasje"-kontoen. Deleprisene er meget rimelige i forhold til europeiske merker. Jeg har vært nøye på vedlikehold på min Caprice, og synes den har vært billig i drift all over - mulig du var litt uheldig/over snittet pertentlig med Vicen?
  12. Husker at en lite populær lærer fikk gjennomgå slik på VGS, bare med dasspapir. Ford Escorten hennes var såpass godt pakket inn med dasspapir at hun tok bussen hjem... Håper du slapp riper/lakkskader(?)....
  13. Jeg synes E34en fortjener mer enn bare et par photoshoots i nabolaget. Du må ikke bli så redd for å bruke den at nervøsiteten overtar alt av eier- og kjøreglede....Ikke lett når du har 3 generasjoner Funfer, jeg ser den. Jeg har faktisk samme "problem" som deg. Byttet begge calippere bak, men høyre foran er på vei til å ta kvelden akkurat som din. Så blir nok to nye calippere foran her også i løpet av neste år. Alltids noe å hive penger på med disse BMWene....
  14. Måtte bare dele dette med dere. Det er helt vanvittig hvor mye dekk kan fullstendig ødelegge kjøreopplevelsen. Min Z3 går vanligvis på Michelin Pilot Sport 4 og sitter som pokker, men da bakdekkene hadde blitt slicks måtte de byttes nå før EU-kontroll (dekk foran er Pilot Sport 4). Forhandleren var utsolgt (ikke på lager i hele Norge...), så måtte kjøpe et annet sett Michelin "HP"-sett til bakhjula for å få bilen gjennom EU... Disse HP-dekkene ser tilsynelatende helt OK ut, men de har totalt ødelagt kjøreegenskapene jeg hadde med Pilot Sport 4. Styringen har mistet følelsen midt på (11.30-12,30) og vandrer usikkert i veibanen - hver gang man skifter felt føles den som en slegge. Bakdekkene dominerer kjøreopplevelsen og kaster den inn hver gang jeg svinger. Jeg blir sittende å korrigere konstant. Bilen har rett og slett blitt utrivelig å kjøre. Så mitt råd til andre som eventuelt farter rundt på Pilot Sport 4 - ikke kjip inn på dekk og/eller kombiner disse med andre varianter. Du risikerer å fucke opp et bra oppsett....
  15. Jeg handlet fra Autodoc nylig når jeg skulle ha diverse til Civicen - mest fordi de var de eneste som fortsatt kunne levere deler til en veteran-japse. Ekstremt billig, relativt kvikk levering og alt funket. Veldig fornøyd. Men jeg skulle ha nye bremser til BMWen. Alt av bakre calippere var utsolgt utenom en kina-leverandør med usikker leveringstid. Sjekket med deleverkstedet hos BMW Norge, og de hadde 3 stk igjen i hele verden (liggende på lager i Tyskland). Med leveringstid på maks 5 dager. Mens jeg var i gang kjøpte jeg originale bremseskiver også da jeg har lest såpass mange klager på forumet her på ettermarkeds-skiver...Er det noe jeg hater, så er det kast i skiver etter 4000km. Må også sies at skivene levert fra BMW-forhandler var ikke så mye dyrere enn å (forsøke) å bestille dem via autodoc. Så alt til sitt bruk, tenker jeg. Veldig greit å få ting 100% med en gang istedenfor å sysle med dette i ukes-eller månedsvis for å få det riktig. Med andre ord som alt annet i livet - du får hva du betaler for....
×
×
  • Create New...