Jump to content

Werther

Members
  • Content Count

    2931
  • Joined

  • Days Won

    27

Werther last won the day on March 1 2018

Werther had the most liked content!

About Werther

  • Rank
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Østlandet
  • Kjøretøy
    Z3 og Caprice

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min mening etter å ha følgt prisnivået på E36 M3 siden 90-tallet... Ser ikke helt poenget med å betale mer enn 160-200k for en original 3.0l. Eller 200-260k for en strøken E36 M3 3.2 manuell. Det er produsert såpass mange av disse (dog er mange ihjelkjørte...), men en 3.0l er på ingen måte sjelden vare i mine øyne. Personlig ville jeg betalt mer for en pen 3.2 manuell, type 210-260k. Eneste grunnen til at de jazzer opp prisen er fordi de er inspirert av Porsche-miljøet. Hos PCN er det normalt å kjøpe en random sliten 911 1970-1998, for å så å legge den ut for salg for 100k mer enn de kjøpte den for. Porsche-miljøet er helt perverst når det kommer til fokus på verdiøkning, penger og å tjene penger. Ikke mye "entusiasme" der i gården, kun en hel haug av kyniske nisser som vil tjene penger mens bilen står og støver i garasjen. Og dette har smittet over på BMW-miljøet som nå er fyllt opp av kyniske idioter som kjører Passat eller Tesla X til daglig. En ting er hva E39 M5 blir lagt ut for og hva de blir solgt for. E46 M3 selger som hakka møkk, E39 M5 går tregere. Som du sier, E36 M3 og E34 M5 har vært på vei oppover de siste 8-10 årene. En stor forskjell på E34 M5 og E39 M5 er at E34 M5 gikk på billigsalg i Sverige/Tyskland i årevis, du fikk gode eksemplarer under 60 000kr. E39 M5 derimot har aldri blitt så billig som forgjengeren, sjelden sett de under 90 000kr før avgifter. En kombinasjon av svekket norsk kjøpekraft, dvs ræva kronekurs, og at E39/E46 M-modellene er ekstremt populære og holder seg godt i pris gjør at de ikke er like gunstige som E36/E34 i innkjøp/import.
  2. Er det 8x16" Rial-felger som står på den? Kul bil. En lokal råner kjørte en slik E12 528i manuell med dårlig eksos når jeg var fjortis. Satan for en bil og minner.
  3. Ikke helt dagsferskt, men knipset for ikke altfor lenge siden utenfor downtown Halden. Har egentlig aldri vært en Z-fan, foretrekker 3 og 5-serie. Men Z3en funker bra med sine muskuløse hjulbuer - den tar seg veldig godt ut parkert utenfor Kiwi når man kan spotte hvor brei ræææv den egentlig har.
  4. Godt jobbet hvis du redder denne fra låve-døden. Bare husk at E21 ikke er verdt sin vekt i gull, så selv om du koster på denne 100k og mange arbeidstimer kan du ikke forvente å få gull tilbake når du skal selge.
  5. Ser ikke helt problemet med ekstra takvinge og frontspoiler. A-Klasse trenger vel all den aerodynamikken den kan få?
  6. Trist historie. Primera var jo klasseleder på 90-tallet, og en av de mest velkjørende bilene på markedet, spesielt GT-versjonen. Gjorde det bra i British Touring Car Championship også. Norsk UP hadde mange av disse både i sivil og uniformert. Men som med mange japanske produsenter mistet de grepet rundt tusenårsskiftet, ihvertfall her på det europeiske markedet. Primera ble fadet ut til fordel for X-Trail og Quashqai, Honda Accord mistet også grepet før de tilslutt forsvant, Camry ble ofret for RAV4, Mazda 626/6 holdt stand lenge før CX5 tok over stafettpinnen. Subaru har også fjernet "personbiler" fra sortimentet. Mange gode japanske mellomklassebiler forsvant fra Norge og Europa, mens de fortsatt selger bra i USA og Kina den dag i dag. Norske importører har kjørt veldig hardt på SUV/CUV de siste 15 årene i likhet med USA, derfor er det litt artig at Camry nylig har gjort et comeback i Norge - hovedsakelig rettet mot taxibransjen. Dog så jeg en eldre kar i en ny Camry for et par uker siden - det blir interessant å se hvor lenge Toyota gidder å importere den. Japanske produsenter var virkelig på høyden på 90-tallet, og det er litt trist at så mange av disse modellene enten er lagt ned eller ikke tilgjengelige i Europa lenger - Mitsubishi 3000GT, Eclipse, Lancer Evo, Impreza GT/WRX, Outback R, Mazda RX7/RX8, Primera GT, 200SX, 300ZX, 350Z, MR2, Celica, en "ekte" Supra, Accord Type R, S2000 m.fl. Sortimentet har definitivt blitt mindre med årene.
  7. Går noen Matra Murena i Norge, har sett en del til salgs siste 20 årene. De fleste står og støver ned uten skilt. En i bygda her kjørte en rød Matra Rancho på tidlig 90-tallet. Samt alle de Peugeot 309ene som ble importert i sin tid, og som egentlig var rebadged Talbot.
  8. Kom over en snasen 1986 E23 735iA med ca 430000km på telleren her forleden. Trodde først den tilhørte @Rune-K, men han kjører vel en 83-modell.
  9. Må bare si meg enig med deg angående synsing på pris. Utrolig vanskelig å sette en pris på E21 323i da de virker tungsolgte. Ser det er flere optimister der ute som forsøker å få 75-120k for disse i variabel tilstand her i Norge, tilsynelatende uten napp. Tror Tyskland er det eneste landet på denne siden av dammen hvor du kan få gode penger for disse. Pris for en urestaurert, shabby og rusten 323i? 30k?
  10. Det kommer egentlig helt an(n) på hvor mye man skal bruke grombilen sin. Jeg har kjørt 12k på under et år med min "gamle" M Roadster, og det utgjør ca 2000kr mer pr år i bensin hvis man fyller 98 (som jeg gjør 8/10 ganger) istedenfor 95. Min M Roadster med S50B32 ligger på mellom 0.95 og 1.15 avhengig av hvor entusiastisk man er. Oljeforbruket har vel vært ca 2l pr 12k, har ikke holdt telling skikkelig da den ikke har hatt nevneverdig forbruk. Mulig jeg er litt forelsket her, ikke meningen å være fanboy 2000. Poenget er at MIN erfaring med S50B32 hittil (bank i bordet) er bare kos. Jeg skjønner hva du mener, men deler ikke helt din entusiasme rundt E46 330i/E90 330i. Hadde for noen år siden en E46 330CI Clubsport manuell (preface 5-trinns), og selvom den var artig ble den aldri som en M. M54B30 blir aldri det samme som S54 eller S50 uansett hvor mye man ønsker til julenissen, den mangler rett og slett temperamentet, turtallsgleden, momentet i bånn og farten. Min daværende Clubsport tok sin tid opp til 245km/t på nåla, mens S50B32 spruter rett opp i sperra på 250km/t før du rekker å nyse. Det er veldig stor forskjell på ytelsene, jeg kunne kjørt ring rundt en 330CI med min M Roadster mens jeg røyket en Marlboro Gold ut av vinduet. M52/M54 er grisefine motorer, men du får hva du betaler for. S-motorene til BMW er rett og slett overlegne i daglig bruk hvis du vil ha en kul brukis under 3-400 000kr. I hvertfall i mine øyne. Eneste modellen jeg ser i dagens marked som overgår de fleste BMW som brukis er Corvette C5 manuell, eventuell en ZO6 for å holde Tesla-gutta unna.
  11. Du har et budsjett på 300k - E46 M3 med manuell koster stort sett fra 330k og oppover. Dette i kombinasjon med dobbel pris på forsikring og dyrere delepriser/vedlikehold vil jo tyne økonomien din mer. Sånn sett er E36 M3 et mer fornuftig valg - du sparer 100k som kan være en økonomisk buffer til løpende vedlikehold og eventuelle kostbare overhalinger. På en annen side er det litt kjipt å være "fornuftig" og gjøre et kompromiss hvis det er E46 M3 som virkelig er drømmebilen med stor D. E34 M5 synes jeg har blitt altfor kostbar i forhold til hva man faktisk får, både sedan og touring - da er E39 M5 mye mer bil for pengene. Bare så synd at det virker som de er sinnsykt dyre å drifte. M Roadster er overpriset og tungsolgt - Marius linket til en eurospec S50 til 319k, den lå ute lenge i fjor til 280k uten å bli solgt. Den estorilfargede US-spec med S52 til 249k er 50-70 000kr for høyt priset i mine øyne. M Roadster med S54 er veldig sjelden i Norge og ellers i verden, de får man ikke innen budsjettet.
  12. Forsøkte Furubakken på Bekkestua/Bærum for noen år siden, og de var fryktelig dyre. Har brukt Arne Gulbrandsen på Ensjø/Oslo noen ganger. Hyggelige folk, god service og lånebil. Aldri vært misfornøyd der. Har dog inntrykk av at de har blitt noe dyre de siste årene. Kan anbefale Alf Lie Motor på Alnabru/Oslo. De er "ekte" mekanikere og BMW-entusiaster som yter kjempebra service.
  13. Jeg har lagt merke til at du blir mer og mer ignorant ovenfor de du diskuterer med. Du behandler alle andre som uvitende idioter....Når jeg fortalte om hvordan Oslo er på kveldstid kom du her og avfeide meg med at jeg er en fuckings idiot som ikke vet hva jeg snakker om. Sier en som bor i Aarhus, ca 75 mil unna Shit Hole Oslo.. Og når jeg snakker om hvordan magefølelsen/ståa er blant folk på gulvet i det politiske Norge kommer øvre middelklasse-kongen Fredrik og avfeier alt som BS....som vanlig. Jeg ser Norge hver dag, og ser at splittelsen gror og at samholdet blir mer og mer spredd. Jeg misliker dette sterkt, Fredrik, og det er en av grunnene til at jeg ikke lenger er innom Bimmers daglig. Hvorfor skal du og andre dømme hva og hvem jeg er når dere ikke har peiling på hva dere snakker om. Hvorfor skal jeg stå med henda i lomma og se på en tragisk utvikling i mitt nærmiljø? Det er ikke meningen å bli for seriøs for off topic-forumet, her på Bimmers men det er til syvende og sist våre barns framtid vi snakker om. Hvor lenge skal dere ignorere deres eget folkemord?
  14. Beklager for dobbel post, men du må se det store bildet Marius. Dette er en av faktorene som på sikt skaper splittelse i folket, og er ikke et bra grunnlag for å bygge og vedlikeholde en nasjon. Hvis du vil at dine barn og barnebarn skal vokse opp i en bra verden burde du være opptatt av at man skal fordele godene rettferdig, fordi historien viser at splittelse både kulturelt og økonomisk skaper krig.
  15. Dette temaet ser ut til å dukke opp ukentlig på bimmers... Dog er det ingen tvil om at elbil-politikken er urettferdig for folk flest. Selv må jeg betale store summer i bomutgifter hvert år bak rattet på min 1991- og 1998-modell i likhet med mange andre arbeiderklasse-folk som kjører Avensis og Transit Connect til jobb, mens folk med elbil (som i gjennomsnitt tjener mer pr år enn folk flest) kjører gratis. Arbeiderne betaler gildet, eliten går under radaren. Det er ikke slik dagens Norge ble bygget, og den økende klasseforskjellen vil ødelegge landet på sikt.
×
×
  • Create New...