Jump to content

laffe

Members
  • Content Count

    608
  • Joined

  • Last visited

About laffe

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sjekka selv nå av nysgjerrighet. Av 197 annonser på 3 og 5 serie fra 2008-2011 med effekt mellom 163 og 177 hk fant jeg 10 annonser der bytte av registerkjedet eller dieselpumpe var nevnt (nei - jeg så ikke gjennom alle annonsene:) )
  2. Hvis man ser antall Finn-annonser der registerkjede eller pumpehavari er nevnt så ville jeg vurderte det slik at dette er et problem som kan ikke kan undervurderes selv om enkelte problemer noen ganger hauses opp på fora uten at det ligger noe statistikk bak. Men det er nok likevel mulig å kjøpe en slik å kjøre mange feilfrie kilometer, men jeg ville vurdert å styre unna eller prøvd å finne en der registerkjede og turbo er byttet. Bytte av register prevantivt er jo også en grei tilnærming, men litt kjedelig at man fortsatt har dieselpumpa som kan ryke selv om register er byttet. Å bytte b
  3. Kan det være at antispinn funksjonen er annerledes programmert i revers og gjør at du er heldig og får litt mer kraft og litt mindre brems på hjulene? Ellers er vel Evopowers teori ganske fornuftig og kanskje den meste sannsynlig. Kan ikke se at det skal være noe forskjellen i fysikken på om et hjul "dytter" eller "trekker" Helt teoretisk tror jeg man kanskje vil få litt mer tyngde på hjulene som blir stående på topp av en kneik og på et flatere underlag først, men der jeg ikke helt sikker. For lenge siden fysikktimene på skolen🙂 Tviler på at det vil gi noen stor forskjell i praksi
  4. Grunnen til at moms hjelper på leasingprisene er at leasing selskapene kjøper bilene og får fratrukket moms ved kjøp. Samtidig må de ta moms på leieprisen ut til kunde. På de fleste hybrider er det lav eller ingen avgift, men høyere moms enn på tilsvarende fossil biler (siden moms beregnes på bil pris uten avgifter). Eksempel: En avgiftsfri hybrid til 600 000,- inkl 120 000,- i moms leies ut i 4 år til en total leiepris på 300 000,- inkl moms. Da blir monsen som er innbetalt til staten på leieprisen kun 60 000 og leasing selskapet "sparte" 60 000,- i moms på nybil prisen som hjelpe
  5. En kompis fikk nettopp sin 330e xdrive touring som firmabil. Innkjøpspris etter rabatt på den var vel ca 620 000. Syns den godt utstyrt til den prisen også. Skattepris blir selvsagt litt høyere siden man må skatte av listepris.
  6. Kan med hånda på hjerta si at jeg triksa litt av den grunn på min første bil. Tok meg kun råd til å ha 8000 km kjørelengde på forsikringa, så med jevne mellomrom ble speedometerkabelen trukket ut fra telleren for å holde seg innenfor det den begrensingen. Bilen havna forøvrig på dynga etter at jeg var ferdig med den, og forsikringa ble aldri brukt så jeg kan vel trygt skrive dette nå uten å bli bura inne i morgen😅
  7. Hvis parklysene står på vil jo de trekke strøm. Så da kan jo også være at du enten har et dårlig batteri eller et batteri som burde blitt ladet skikkelig opp. Går bilen tom for strøm også om den foreksempel står helt avslått uten noe påslått over natten?
  8. I Trondheim har jeg kun sett Shell sine kampanjer om sommeren med fri bilvask gjennom sommeren for en grei pris. 300,- i måneden synes jeg virka som et veldig greit tilbud og ville ha benyttet meg av det selv. Veldig greit tilbud når man ikke har mulighet til å vaske hjemme selv.
  9. Helt enig - digger disse. Men ikke sett en på veien enda. Forelsket meg litt i denne da den lå på finn i fjor sommer: https://www.finn.no/153157178 Men vil tro at den aktuelle bilen blir vanskelig å selge til 700 000,- med kun bakhjulstrekk og 4-sylindret motor.
  10. Kan lønne seg å Google litt rundt selv. Er veldig mange tidligere tråder rundt dette problemet. Denne filmen fra Sencom (som også leverer reprasjonskabelsats) viser en mulig fremgangsmåte ganske greit. Merk at det at fjernkontroll ikke virker også kan skyldes at antenneforsterkeren på toppen bakruta er ødelagt, og det at bakruta ikke vil åpne seg kan også skyldes ødelagt mikroswitch/bryter. Men kabelbrudd er så vanlig på E61 at det mest sannsynlig er det som er årsaken.
  11. Jeg har kun byttet på en 520d med N47. Der var tilgangen til releet veldig enkel, kun en slange som måtte flyttes på. Var dog vanskelig å få koblet fra kabel og relee. Den satt ganske godt. Jeg er usikker på om det er like enkelt på en N57 motor, virker som mange av Google treffene jeg fikk var for M57 motorn og der virket det litt mer tungvindt.
  12. Ville vurdert og prøvd å bytte bare reelet først. Kan jo spare deg for noen kroner og bryderi om det er fikser startproblemer alene.
  13. Synes det ødela litt i faceliftrn av 5-serien at de gjorde skjermen større. Pre-facelift var jo skjermen stor, men så ikke for stor ut. Løsningen i nye X5 og 3-serien ser mye bedre integrert ut i hvert fall. Skulle ønske BMW holdt seg for gode til å hoppe på det evige skjermkappløpet med større og større skjermer. Og med innføringen av heldigital cockpit burde det jo egentlig ikke være noe behov for å gjøre iDrive skjermen større slik de gjorde. Det at skjermen nå er høyere en det høyeste på dashbordet gjør at skjermen virker veldig fremtredende, i hvert fall på bilder. Mulig det ikke er
  14. Ok, da misforstod nok jeg bilde litt. Var tatt fra en tråd der de diskuterte automatisk varme i ratt og rumpe under en viss temperatur. Jeg har forøvrig ikke prøvd F11 og G21 varmeratt, men i en kompis sin F31 syntes jeg først varmen var veldig lav sammenlignet med en Kia e-Soul jeg kjører en del. I Kia'n kan jeg varme opp fingrene, men må slå av varmen i rattet etterhvert. I F31n kunne jeg kjøre med varmen på en hel langtur og hele tiden føle at det var passe varme. Konkluderte etterhvert med at begge deler hadde sine fordeler og at justering av varmestyrken hadde vært kjekt.
  15. Det er ikke en egen setting på hvor varmt rattet skal være inn i iDrive en eller annen plass da?Fant dette på internett:
×
×
  • Create New...