Jump to content

Rune-K

Members
  • Content Count

    1279
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rune-K last won the day on April 9

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

About Rune-K

  • Rank
    turbo betyr eksosbrems

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    korpsmusikk og gamle biler
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

3990 profile views
  1. Etter og ha kjørt åpen bil i snart 10 år så er det helt sikkert at min neste bil også blir en kabriolet. Jeg kjører toppløst så fort det blir varmegrader og synes det er helt topp. Må bare huske og ta opp kalesjen før jeg kjører ut på motorveien. Er ikke sikker på hvilke BMW det blir men synes at utvalget i Norge er lite. Kunne tenkt meg bla. en 4 serie cab men når det eneste som blir levert i Norge er M440i med x drive til over en million så er jo ikke det aktuelt. Da er den nye Z4en litt mer fornuftig priset og man trenger ikke største motoren i en cab. Jeg har nok et par år til med ten
  2. Det er jo ikke viktig og stille motoren på merkene når du skal demontere toppen. Det viktigste er jo at den står riktig når du skal ha den sammen igjen. Men det er jo veldig enkelt og sette den på merkene da. Står jo bl.a i Haynesboka. Jeg har alltid synes det er enklest å la manifoldene sitte på toppen når du skal demontere den. Jeg pleier bare og løsne kontaktene i motorrommet og ledningene på starter/dynamo så bare legger jeg alt oppe på toppen når jeg løfter den av. Ledningsnettet kan du bare la sitte fast på innsuget. Du finner et bilde i tråden min hvordan jeg gjorde det. Det
  3. Det må ha vært en av de siste rene slaktene som en bil har fått i et norsk bilblad. Men det mange nå glemmer en del år senere er at det var en sammenligningstest. I det samme bladet så skrøt han hemningsløst av Suburban. Så vidt jeg husker så var det spesielt to ting som Sandelien sa var katastrofe på Excursion. Det var bremsene og retningsstabiliteten, det føltes som at karosseriet og ramma ikke var skrudd sammen. Chevrolet Suburban var himmelrik i forhold. Jeg savner virkelig journalister som Lar Ola Sandelien. Han skrev på en måte som ingen andre. Den eneste som fortsatt står i den tra
  4. Det har ingenting med ventiler og stempel og gjøre at vippearmen knakk. Det som skjer er når kammen begynner å bli slitt så blir det feil profil på den og da blir belastningen på vippearmen for stor. Det skjer vanligvis når man har litt ordentlig turtall. Jeg skal vedde på at kameraten fra Sørlandet skulle tøffe seg litt og foreta en forbikjøring da den knakk. Det skjedde det samme med meg for snart 25 år siden når jeg kjørte 525i, jeg kom opp på siden av den andre bilen når det smalt.
  5. Spenstig med E65 som prosjektbil. Jeg er spent på hvordan det er og holde noe slikt på veien når den nærmer seg 20 år. Disse bilene må ha riktig farge for å bli pene. Jeg husker når de første pressebildene kom at jeg var veldig skuffet men de var i en veldig kjedelig gråfarge. Skjønner fortsatt ikke hva presseavdelingen til BMW tenkte med der. Får man den i mørkere farger slik som din så blir det straks flottere. Vi var på klubbbesøk i Dingolfing når disse var nye og det var et hav av grå E65 og E66 på venteparkeringen. Utrolig kjedelig. Noe annet som slo meg var at flesteparten av E
  6. Kjedelig. men det skjer noen ganger. Er kammen din utslitt eller har det bare vært ekstra belastning fordi du har trimkam? Det er jo ikke vanskelig skruing selv om det går noen timer. Du bør jo vurdere og bytteventilstyringer og slike ting når toppen uansett må av. Jeg betalte ca. 17000 for og overhale min. Det var bytting av alle styringene på eksossiden og en ny ventil. Jeg kjøpte inn komplett sett med 12 vippearmer som jeg ikke trengte å bruke. De kan du få overta for en rimelig penge.
  7. Subaru har jeg alltid hatt litt sansen for men ikke verstingutgavene. De vanlig bilene derimot var veldig solide biler. Hvordan de er nå aner jeg ikke. Synd at de bytter designer oftere enn andre bytter underbukser og aldri til det bedre. Men når de begynte og komme på 80 tallet så fikk man en bra bil med firehjulstrekk til en fornuftig pris. Når det samtidig var boksermotor og et drivverk som tålte alt fikk man en veldig bra bil hvis man trengte 4X4. Naboen kjørte en Subaru 1800 pickup i mange år. I USA tror jeg den ble kalt Bratt. Framkommeligheten på den med 4X4 og lavgir var helt enes
  8. Det er nok ikke den moderne elektronikken som blir så tung. Alle komponenter der blir bare lettere med tiden. Se bare på en viskermotor fra 30 år tilbake. Det er en stor klump. Etter at Can-bus kom så sparer man masse ledninger og vekt der også. Men støydemping og passiv sikkerhet veier. Mange moderne seter er svintunge. Moderne gearkasser nærmer seg fort 90 kg pluss en masse olje. Men sjekker man vekten på et råkarosseri fra 40 år tilbake og et moderne et så skiller det ikke mange kg. Batteribiler blir et helt annet kapittel. Det er bare tragisk. Jeg og har et blandet forhold til Doug De
  9. Du vet jo hvordan man gjør det viss man ikke er fornøyd med resultatet. Bare og vaske litt mindre så synes det nesten ikke.
  10. Tidenes morgen er ikke lenge siden. Husker jeg fikk internett første gangen i 1995 tror jeg det var. Da måtte man ringe opp og passe på og ikke være der for lenge. Man betalte pr. minutt. Tiden flyr.
  11. Da ble det litt i garasjen idag. Tenkte og demontere de gamle delene til klimaanlegget og sette på en del nytt. Da er det bare og ta farvel med dette. Man kan jo sammenligne en originalbrakett med den som ble montert en gang i tiden. Den klumpen som satt der var en massiv klump med aluminium og antagelig ikke noe sterkere enn den originale som jeg setter på nå. Så var det og begynne på puslespillet. Stor takk til @Bimmerlorrissom sendte meg en masse bilder så jeg slapp og klø meg veldig mye i hodet. Kan få fliser i finger av slikt noe og det vil vi jo ikke. Først
  12. Jeg føler liksom ikke at jeg er så veldig kunnskapsrik. Vokste man opp på landet i min generasjon så var jo dette noe alle kunne, akkurat som nå at alle kan slike apper. Men jeg har alltid vært en lesehest så det hjelper på. Men dere som restaurerer en bil nå tror jeg ikke skjønner hvor heldige dere er. Et kjapt søk så finner man jo stort sett alt. Når jeg begynte så måtte man dra rundt og spørre diverse verksmestere om de kunne finne fram noen gamle dokumenter fra en støvete kjeller. Det ble mye prøving og feiling av slikt. Jeg vet dessverre ikke mye om tidligere eiere bortsett fra det
  13. Er det ikke bare og lodde om releene inne i lysmodulen da? Har tatt et par stykker og det var fort gjort det.
  14. Jeg vet ikke mye jeg heller men har lest meg opp en del de siste årene for å finne ut hva jeg skulle gjøre. Den svarte sylinderen er en tørkeflaske eller filterflaske ser jeg også den blir kalt. Den skal vist ta opp fuktighet i anlegget sier de som har greie på det. Den må i vertfall være der og er visst lurt og bytte innimellom.
  15. Flott, da er neste steg og åpne den defekte modulen og reparere den så du har en ekstra.
×
×
  • Create New...