Jump to content

Rune-K

Members
  • Content Count

    1314
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rune-K last won the day on April 9

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

About Rune-K

  • Rank
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    korpsmusikk og gamle biler
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

4389 profile views
  1. Interessant konsept men som med alt annet så er det ikke noe nytt. Mulig jeg husker feil merke men på Citroen DS så er rattstammen kun for nødstyring hvis hydraulikken ryker. Den trengs egentlig ikke under vanlig kjøring men franske myndigheter forlangte at det var en mekanisk forbindelse.
  2. Du må nesten finne ut årsmodellen på motoren da det pleier å være detaljforskjellen mellom årgangene. Etterpå er det bare å begynne med å studere koblingsskjema. Regner med at du finner det du trenger her. http://wedophones.com/Manuals/BMW/
  3. Det er nok teoretisk mulig og bytte kun kamaksel uten å demontere toppen men er kammen slitt så er høyst sannsynlig vippearmene tilsvarende slitt. De fremre greier du og bytte uten å ta toppen men på de bakre må toppen av. Så lenge man skrur selv så er det stort sett prisen på toppakningen som kommer i tillegg. Går man for en full overhaling av toppen blir selvfølgelig prisen en annen. Husk bare å få riktig kamaksel. BMW brukte 3 forskjellige mellom 1982 og 1986.
  4. Hvis du har skrudd ut pluggen så må du lufte den. Hvis du bare løsnet den noen omdreininger så er det ikke nødvendig. Det hjelper ikke noe å kjøre den på starteren da den ikke er trykksatt. Den bruker kun oljen som er i kammeret men det er fort gjort å lufte den. Bare å skru inn pluggen et par omdreininger også bare pumper du på strammeskinnen til den er helt hard før du skrur til pluggen. Husk at kammeret må være fylt opp med olje. Jeg skrev vel litt om dette når jeg overhalte min. Kos deg med fruen så skal jeg gå opp i verkstedet og hente ut sjuern som har stått parkert der
  5. Det blir sikkert bra. Det er slike feil man lærer av. Regner med at du har husket å lufte strammeren igjen. Blir det Geiranger tur på deg?
  6. Bare for og ha sagt det. Det er himmelvidt forskjell på automaten til Mercedes og BMW i de årgangene vi snakker om her. Sportsprogrammet i ZF kassene fungerer forbausende bra. Så vidt jeg husker så var E31 den første man også kunne få med adaptiv automatkasse. Og v12 motoren er råsterk og vibrasjonsfri i hele turtallsområdet så strengt tatt trenger du nesten ikke gearkasse til den motoren. Så lenge du har en flink mekaniker eller kan skru selv så er det bare å kjøpe. Må du sette bort mye til et verksted så blir det fort dyrt. Har aldri skrudd E31 men har skrudd litt E32 med den samme
  7. Det eneste fordelen med powerflex slik jeg ser det er at man ikke trenger noe spesialverktøy for å bytte de. Hvis det skal være så mye bedre enn gummiforinger så kan man jo spørre seg hvorfor ingen bilfabrikanter bruker det som originaldeler. Nei gjør som foreslått av de andre, bytt alt å bruk kvalitetsdeler så har du "ny" bil i mange år. Er usikker på E61 men på andre modeller så anbefaler BMW å bytte begge sider når det gjelder casterforinger da de bør være slitt likt for å beholde kjøreegenskapene på bilen.
  8. Når det gjelder deler så er det mange ganger enklest å høre med din lokale BMW forhandler først. Det er helt utrolig hvor mange obskure ting de klarer å skaffe. Til sammenligning så holder jeg på med en 1968 ,modell 2000cs for en kamerat nå. Produsert i snaue 13000 eks. slanger i motorrommet og eksosanlegg kommer i løpet av en 3-4 dager. Prøv det med en gammel Opel.
  9. Da har jeg lagd meg en holder så jeg slipper og ha GPSen i vinduet. Gjorde det veldig enkelt, tok meg en snau time. kjøpte 4mm plexiglass på Biltema. Den svarte plastsaken er festet til askebegeret så den ble en grei mal. Da jeg har veldig lite greie på plexi så ble første forsøket seende slik ut. Men på andre forsøket med mye lavere hastighet på bladet gikk det bra. Greit å sjekke at den passer før vi går videre. Trengte jo også et hull for å få igjennom ladeledningen. Veldig kjekt å ha noe for å prøve meg litt på først. De første 2 forsøkene gikk
  10. Det er bare å begynne på et emne det @Fredrik så skal nok resten av oss klare og komme temmelig langt ut på viddene før du trekker oss inn igjen. vi pleie å være flinke på den måten. Det var jo kun fordi jeg følte jeg trengte å kommentere litt i tråden din at jeg meldte meg inn her for noen år siden.
  11. Du starter med luftfilteret og graver deg nedover derifra. Når du har fått bort den store svarte belgen så ser du nok hva du må demontere. Samtidig så passer du på å bytte alle dårlige slanger du kommer over. De pleier å bli stein harde etter noen år.
  12. Kaldstartdysen sitter under manifolden mot motorblokka. Kan være trang å komme til. Jeg har et bilde av den i tråden min på side 3. https://bimmers.no/forums/topic/823440-syvern-til-rune-ekstra-instrumenter/ Det enkleste er hvis du får noen til å kjøre den på starteren samtidig som du ser om det kommer bensin fra kaldstartdysen. Jeg tror du bør greie å se det hvis du tar bort slangen fra tomgangsregulatoren og ser igjennom tilkoblingen den slangen satt. Ellers så bare løsner du den å trekker den ut. Hvis det kommer bensin der mens du kjører den på starteren så virker det ellers må du feil
  13. Kaldstartdysen eller tempføleren som styrer denne. Hva slags motor har du?
  14. Jeg synes de setene så utrolig flotte ut. Artig at man prøver å fornye seg på setefronten.
  15. Joda jeg er på min tredje pumpe nå. Det koster skjorta hvis et verksted skal gjøre det men jeg har ikke orket å begynne på det selv. Det er jo nesten to dagers jobb på et verksted. Jeg vet dessverre ikke om noen i Norge som kan gjøre denne jobben med å flytte pumpen til bagasjerommet. Neste gang den ryker så kanskje jeg flytter den til bagasjerommet selv. Finnes jo noen videoer som viser hvordan man gjør det men jeg vil ikke gjøre det på andre sin biler. Det er enklere å dumme seg ut på egen bil.
×
×
  • Create New...