Rune-K

Members
  • Content Count

    885
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Rune-K last won the day on June 1 2019

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

About Rune-K

  • Rank
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

2079 profile views
  1. Rune-K

    Noen som vet diameter på slangeklemme?

    Og dette er til en 73 modell Ascona eller kanskje en E34 525Ix?
  2. Rune-K

    2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute

    Hvis du bare holdt ledningen på plass uten og skru den ordentlig på så blir den varm uansett når det er snakk om de strømstyrkene man snakker om her. Du greier rett og slet ikke og få god nok kontakt. Nå pleier varmetråder og være på typisk 150-200 watt. En strømstyrke på 10-15 amper. Da bør 2,5 kvadrat være nok, du må opp i en lengde på ledningen på 4-5 meter før det blir noe problem. Hvis du vil vite eksakt hvor kraftige varmetrådene dine er så er det bare og måle motstanden i varmetrådene. Da regner du fort ut hvor kraftige de er.
  3. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Så lenge den som monterte dempere forrige gang gjorde jobben sin og smørte inn hylsen med kobberfett e.l så er det sjelden noe problem med og løsne de igjen. Er vel på tredje settet med dempere på syvern nå og hadde kun problem første gangen. Det med kupefilter har jeg på følelsen av at er litt bingo på E34 om du har eller ikke. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg har det på Z4en min. Litt vanskelig og filtrere luften når jeg tar ned taket.
  4. Rune-K

    Kjøp av M5 E39

    Har du lyst og råd så kjøp en M5 som kosebil til finværsbruk og da kjøper du den dyreste du har råd til. Vær forberedt på at du kan måtte lete lenge etter en riktig en. En jeg var borti brukte et par år. Til gjengjeld så har han antagelig Norges beste E34 M5 og en av de fineste E39 M5 også. Skal du bare ha en lekebil så kjøper du 540. Er enig i alt som er skrevet @Fredrik synes jeg har en riktig tilnærming til det. Husk også at hvis du må sette bort en jobb så kan det være vanskelig og finne et verksted i Norge som har kompetansen. Mange merkeverksteder har ikke det rett og slett fordi de mangler erfaringen. En bekjent av meg kjøpte en E39 M5 som det trengte og byttes clutch på. Der presterte merkeverkstedet og klemme fast ledningene fra motoren mellom motor og gear. Måtte bytte hele motorledningsnettet. Verkstedet fikk ikke noe overskudd for den clutchjobben. Før så sa man gjerne at M3 betydde og gange deleprisen på 3 og på M5 så ganget du med 5.
  5. En kamerat kjøpte en 750iL 88 modell for et par år siden som telleren har stoppet på 300 000, jeg tipper den har gått i vertfall 100 000 til. Han synes den fusket fælt noen ganger men det var ikke noe rart det. Fordelerlokka var stemplet 88 og hadde sittet der siden bilen kjørte ut fra fabrikken. Jeg har kjørt på delsyntet 10-30 og 10-40 i 20 år aldri hatt noe problem med det. Bytter hver høst før jeg parkerer bilen. Husk at denne motoren ble konstruert i 1968, hva slags olje hadde de da?
  6. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Er det ikke likt som på E28 da. @sveigis har jo fikset de på sin.
  7. BMW selger konverteringssett. Pleier og ligge på snaue 3000 kroner. Hvis alt er tett og fint ellers så er det bare ny gass i tillegg. Det hender du må bytte kompressoren og den kan være dyr. Mellom 5 og 12 tusen avhengig av type. Hvis jeg får samlet opp nok kronasje så skal jeg få fikset det på syvern også, Det er bare alltid noe annet som må fikses først og jeg prøver og ha et vist budsjett hvert år.
  8. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Det er ikke sikkert at det hadde blitt kast men siden kryssene på BMW i utgangspunktet ikke kan skiftes så måtte jeg hatt et firma til og gjøre det og de tar balanseringen samtidig. Bare deleprisen hadde kommet på godt over 3 tusen og da kommer jobben i tillegg. 3 kryss og opphengslager, kunne nok spart litt på uoriginale deler men det har jeg nesten sluttet og bruke. Skal tross alt beholde bilen til evig tid. Hvis det hadde holdt med kun lageret så kunne jeg nok ha gjort jobben selv.
  9. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Opphenget til mellomakselen røyk når jeg skulle kjøre inn i et parkeringshus. Elendig kvalitet, holdt bare 36 år og 430 000 km. Det må nesten være reklamasjonsgrunn.😉 Når det skjedde så begynte det og riste voldsomt når jeg kjørte igang og spesielt i bakker når det ble litt belastning. Under vanlig kjøring så merket jeg lite. Jeg trodde først det var en drivknute som hadde tatt kvelden for det kjentes ut som at hele bakstillingen hoppet under akselerasjon. Men siden alt bak så veldig fint ut så var det ikke mange andre steder enn mellomakselen det kunne være. Når jeg tok ned akselen så var det ikke noe mer igjen av gummien rundt lageret og i tillegg så gikk 2 av kryssene veldig tregt. Jeg undersøkte litt rundt om å overhale og balansere den jeg hadde men fant ut at BMW i Tyskland hadde nye aksler på lager, Innimellom er det takknemlig og drive med gammel BMW, med BMWccn rabatt så kom den på ca 8000 kroner ferdig levert hos nærmeste forhandler så det var ikke stort og lure på. Det største problemet var og få den hjem, 2 meter aksel passer dårlig i kofferten på en Z4.
  10. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Er det ikke artig når andre folk har vært og rotet det til. Jeg har vel aldri vært borti at kontakten i flottøren henger seg opp så du ikke får varsel når det begynner og bli lavt. Tror ikke du behøver og bekymre deg for det. Det eneste jeg har vært borti var en kamerat av meg for mange år siden som aldri fikk varsel. Han prøvde alt men da viste det seg at han ikke hadde tredd flottøren lang nok inn i tanken så den greide aldri og vippe ned. Man er borti mange rar feil gjennom et langt liv. Idag ble det nesten 20 mil i syvern, ingen risting fra mellomakselen, ikke noe vindsus fra en ødelagt dør og den nye radioen fungerer som en drøm. Kan ikke bli bedre da.
  11. Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Biltema selger fortsatt Jerrykanner, jeg kjøpte en for kun et par år siden. Det er en genial konstruksjon i all sin enkelhet. Det er da ikke noe sært emne dette Fredrik.
  12. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Litt vanskelig og feilsøke via korrespondanse men den riktige kontakten har 2 ledninger. En skal være brun med svart stripe og den andre skal være brun. Hilsen en som kan lese koblingsskjema. Her er forresten en side med mange kjekke linker om E34. http://www.e38.org/e34/ Det er ikke alle linkene som er virksomme men mye greit lesestoff. Nå ble jeg ferdig med syvern idag så da kan jeg ikke skylde på deg lenger. Blir nok en kjøretur imorgen.
  13. Vi kan sikkert gjøre det på den måten også, ellers så er jeg flink til og sitte på en stol og være moralsk støtte. Det er vel bare unødvendige reiser man ikke skulle gjøre i slike Korona tider. Håper og få ut syvern på veien iløpet av helgen, Har drevet og byttet den ødelagte døra de siste dagene. Det ble litt mere jobb enn jeg hadde sett for meg. Det er aberet med 4 dører. Og begynne og finne riktige shims og justere døra kan være en tålmodighetsprøve. Det blir aldri helt bra alle veier. Fikk god hjelp av søsteren min men når vi var ferdig så ble jo den nye døra bedre enn den på andre siden. Blir antagelig en liten justeringsjobb der også. Det hjelper jo ikke at en kar på Hamar trenger litt konsulenthjelp heller. Men da har jeg jo en unnskyldning for hvorfor jeg ikke blir ferdig.
  14. Rune-K

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Du gjør akkurat det samme som flottøren gjør. Når magneten treffer plasten så lukker den en bryter som er støpt inn i plasten. Det er bare noen få milliamper som går gjennom den kretsen uansett så ingenting kan bli ødelagt.
  15. Du får lov og ta deg en tur til Særp engang hvis du trenger og prøve diverse poleringsprodukter. Jeg kan sitte på en stol og gi gode råd jeg så kan du få lov og teste på bilen min.