Jump to content

Rune-K

Members
  • Posts

    1371
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Rune-K last won the day on April 9

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    korpsmusikk og gamle biler
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

4670 profile views
  1. Etter og ha kjørt Z4 som helårsbil i snart 10 år så kan jeg bare bekrefte at det er en utmerket vinterbil. Største ulempen er at kupeen blir veldig tett og liten på vinteren så det blir mye fuktighet inne i bilen. Det er ikke så artig og skrape is på innsiden. Men nå begynner den å vise tegn på den norske vinteren, E85 ruster de også. 2,2 literen er mer enn stor nok i Norge men jeg savner veldig en 6 trinns girkasse. Skjønner ikke hvorfor de ikke satt på en bakakselutveksling som passer litt bedre med girkassen. Skal man leke seg litt så er det jo en mulighet til og gire ned et par hakk men slik som utvekslingen er på 2,2 literen så er det nesten ikke noe poeng. Det er sjelden jeg gidder og bruke alle 5 girene for og nå 100.
  2. Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er feil med en knapp som man enten kan vri på eller trykke på. Fungerer hver gang.
  3. Det var slik før men det ble gjort om for en del år siden, jeg husker ikke når. Før så stemte man over enkeltpunkter i budsjettet men nå så stemmer man over budsjettet som en helhet. Tror det ble gjort om på reglene da det ble helt håpløst at man kunne stemme for en masse forslag på utgiftssiden uten og stemme for tilsvarende på inntektssiden.
  4. Så lenge du får skrudd til mutteren så er det ikke noe problem.
  5. Jeg har ikke skjønt før de siste par månedene hvorfor 325Ix og 525Ix er blitt så populære igjen.
  6. I vertfall så mye at jeg ikke kan tenke meg at det lønner seg. Foruten det åpenbare som komplett dashbord så kommer jo airbagger og ledningsnett under dashbordet, på noen modeller så blir det komplett ledningsnett i hele bilen. I motorommet så må jo bremseservoen flyttes og alt av bremserør legges om. Eksosanlegget kan være forskjellig, tannstangen må byttes, noen ganger også traversen og sikkert mye som man ikke tenker på med det samme. Hvis man finner en komplett delebil og liker å skru selv så er det jo en mulighet men jeg ville nok fortsatt å kjøre på feil side.
  7. Jeg kom dit for mange år siden. Så lenge BMW tjener penger og klarer å opprettholde klassikk avdelingen sin så man får deler til de ordentlige bilene så er jeg fornøyd.
  8. Sikkert to flotte biler men jeg sliter veldig med hvit.
  9. Sjekk ut mellomaksel opplagringen og hardykoblingen mellom girkassen og mellomakselen. Nr. 2 og nr. 7 på dette bildet. https://www.realoem.com/bmw/sv/showparts?id=DF71-EUR-08-1997-E39-BMW-525tds&diagId=26_0188
  10. Tyskerne har jo prøvd seg på syntetisk drivstoff før de. https://no.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-prosessen
  11. Det letteste er jo din nærmeste BMW forhandler. De koster mellom 200 og 300 kr. stk. Her finner du delenummer og dimensjonen på slangene. https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=UG31-EUR-06-2005-E87-BMW-118d&diagId=11_3659 Regner med at alle slangefirmaer slik som f.eks Tess kan hjelpe deg. Du får rabatter hos både Tess og på deler hos din BMW forhandler hvis du er medlem i BMW ccn.
  12. Det var derfor de hvite lappene kom så de som er mot EU slapp og ha skilt som minnet om EU skiltene. Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan skiltene ser ut selv om jeg er skeptisk til EU. Det blir på samme måten som at bergenserne som stemte borgerlig ikke ville ha skilt med SV på seg. Noen ganger blir det bare for dumt. Det eneste jeg er skeptisk til er moderne skilt på en klassisk bil, det blir feil.
  13. Det kommer litt an på årsmodellen om pæren må være i orden. De la inn en mostand rundt 86/87 engang for at den skulle lade uansett. Er dynamoen jordet til motoren? Men det er jo ikke mye som kan være feil. Lyser lampen når du slår på tenningen? hvis du tar av den tynne blå ledningen fra dynamoen og slår på tenningen så skal du måle ca. 12 volt på ledningen. Hvis du ikke har 12 volt her så er det instrumentene eller ledningen fra instrumentene som har feil. En annen ting du kan gjøre er og ta en ledning fra + på batteriet til den blå ledningen på dynamoen også starter du motoren. Hvis den begynner og lade da så er dynamoen i orden. En gammeldags prøvelampe er ypperlig og teste dette med. Du finner også denne tilkoblingen i diagnosekontakten. Det er pinne 12 på både den store og lille kontakten.
  14. Hvis du finner ledningsfargene så er det antagelig lettere å hjelpe deg.
  15. Det er mange år siden sist jeg har sett på TV2 hjelper deg men dagens program måtte jeg bare få med meg. Man kan lure, er har syk, er han skurk eller simpelthen er stor tulling. Jeg heller mot det siste men er langt fra sikker. Jusen er jo også rimelig spesiell her. Ser for meg at dette er et område med mange hull i lovverket.
×
×
  • Create New...