Jump to content

Rune-K

Members
  • Content Count

    1048
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Rune-K last won the day on June 1 2019

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

About Rune-K

  • Rank
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

2787 profile views
  1. Den eneste grunnen til og starte motoren iløpet av vinteren er hvis man har AC. Da sier man at klimaanlegget bør kjøres noen ganger for at pakningene i kompressoren ikke skal tørke ut. Men kjører man en annen bil med AC om vinteren så går jo ikke kompressoren på den heller hvis det er kuldegrader så hvor viktig det er kan sikkert diskuteres. Uansett så anbefaler BMW og ikke starte motoren. Jeg har vinterlagret sjuern i sikkert 15 år nå og gjør det enklere og enklere for vært år. I starten så gjorde jeg mye rart som og rulle den litt fram og tilbake og mye annet rart som jeg hadde lest at man måtte gjøre. Det jeg gjør nå er og vaske bilen, fylle tanken full, bytte motorolje og filter samt og sette på en vedlikeholdslader. Det har fungert de siste årene og jeg har aldri hatt noe problem når jeg starter den til våren igjen. Det anbefales vel også og fylle litt ekstra luft i dekkene men det har jeg kun gjort hvis jeg husker på det. Det har hendt jeg har kommet tilbake om noen måneder og oppdaget at den står nesten på felgen. Da har jeg bare fylt opp igjen og rygget ut. Har aldri merket noe skader på dekkene av det. Før så sto det i instruksjonsboken hvordan man skulle lagre bilen hvis man tok den ut av trafikk. Har du sjekket boken på din? Det pleier og stå stort sett det som jeg skrev over her bortsett fra at du skal la et BMW verksted gjøre jobben. Det er viktigere at garasjen er tørr enn at den er varm. Oppvarmet garasje liker musene også mye bedre så hvis man ikke skal skru iløpet av vinteren trenger man ikke varme. Litt kult og ha E36 touring som drømmebil, det tror jeg du er ganske alene om. Mangfoldet lenge leve.
  2. Det er ikke bare i storbyene dette begynner og gjøre seg gjeldene. Det har vært en masse bråk om et nytt leilighetskompleks hjemme nå som ligger ca. 4 km utenfor sentrum, det er tenkt ca 50 leiligheter. Jeg har ikke engasjert meg så mye i det men jeg har reagert på en ting som heldigvis politikerne har gjort om nå. Opprinnelig så var det tenkt 0,8 parkeringsplass pr. boenhet. Det er jo bare helt bak mål for og si det pent. Nå var det en del andre ting som naboene kranglet om men det er en annen diskusjon. Men for en 15-20 år siden så bygde filadelfiamenigheten i byen her en ny kirke som blir brukt en god del til konserter. Det er et flott lokale som tar ca. 600 stk men det har jo ikke en eneste parkeringsplass. Resultatet er jo at alle gatene fylles opp med parkerte biler. Man skulle jo forlangt at man bygde parkeringskjeller når man fikk tillatelse til og sette opp et slikt lokale. Men jeg ser samtidig at bor man i Oslo så er det bare tull med egen bil. Onkelen min har bodd på Bjølsen i snart 30 år og han solgte bilen så fort han flyttet dit. Trenger han en bil så er han medlem i et bilkollektiv og det fungerer mye bedre enn og ha en bil stående som nesten aldri blir brukt.
  3. Det er alltid interessant og høre om forskjellen mellom landene, den er større enn man skulle tro. I det siste så har jeg begynt og høre på et radioprogram på NRK P2 som heter Norsken, svensken og dansken. Det er et veldig hørbart program som også blir sent i Sverige og Danmark
  4. Skogsvrak er alltid spennende. Her er en artikkel som belyser emnet litt. Personlig så har jeg litt sansen for og bare la de stå og tilslutt ruste opp. Man trenger ikke rydde alt. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/entusiaster-vil-holde-gamle-bilvrak-i-naturen-hemmelig-1.15155513
  5. Jeg har aldri skjønt hvorfor japanske luksusbiler har rattet på venstre side når de har venstrekjøring der. Det er noe spesielt med det landet. Men det er jo tydelig at de tauer mye hvis man ser på hvordan tauekroken ser ut.
  6. Jeg har vært fascinert av Jensen FF lenge. Helt siden jeg leste en artikkel om den i en bok og det må ha vært rundt 1987-88. Husker jo ikke alt men Harry Ferguson utviklet systemet på 50 talet engang og prøvde i mange år og få en bilfabrikant til og lage en bil med 4x4. Men de eneste som var interessert etter mye overtalelse var Jensen. Det ble jo ikke noen suksess der heller og ifølge den artikkelen jeg leste så var mye av grunnen at det kun var mulig med høyreratt og dermed så ble markedet veldig lite. Kan sikkert ha vært andre ting også som stiv pris og oljekrisen. Man kan jo alltids fable over hvordan det hadde blitt hvis Jensen hadde vært en større fabrikk som hadde hatt de økonomiske musklene til og videreutvikle konseptet. De var nok 15 år for tidlig ute. Ferguson lagde også en formel 1 bil med det samme systemet som også vant et løp. Harry Ferguson er nesten vært et kapittel for seg men det får bli en annen gang. Selv om Gråtassen var en genial traktor så fortjener han og bli husket for så mye mer.
  7. Hva mener du med at den har tatt kvelden da. Står den fast, går den kun på full hastighet eller piper den når du kjører viften. i utgangspunktet så er det ingenting og reparere i selve viften men det er jo ikke alltid som feilen sitter der. Kan også være motstandspakken eller bryteren.
  8. Jeg tror ikke Jensen FF noen gang var beregnet for det amerikanske markedet. Litt synd egentlig for som du sier, der hadde det vært et marked. Grunnen til at den aldri var beregnet på det nordamerikanske markedet finner du ut hvis man ser i motorrommet. Det er helt umulig og montere rattet på venstre siden da front diffen kommer i veien. Når i tillegg fordelingskassen og fremre mellomaksel kommer der setet er så måtte man konstruert om hele systemet for at det skulle fungert. Layouten er egentlig den samme som BMW brukte på E30 og E34 Ix med den største forskjellen at mens BMW hadde drivakselen igjennom bunnpannen så monterte Jensen drivaksler og differensial foran motoren. Her er et bilde av fremre hjuloppheng. Lykke til meg og bygge om den klumpen der til venstre ratt.
  9. Jensen FF er bare så utrolig tøff. Noe av det artigste er jo at det går en på norske skilt. Den har jeg studert på Oslo motorshow noen ganger og den bærer mange tegn på at dette er det nærmeste man kommer en prototype. Bl.a. så er passasjerstolen mindre en førerstolen for og få plass til drivlinjen. Skjønner jo godt at den ikke solgte særlig bra.
  10. Henger uten brems er ikke aktuelt for min del. Naboen har en Tysse uten brems som jeg låner innimellom og bare hastighetsbegrensningen på 60 km/t gjør den til en plage mer enn akkurat i nærområdet her.
  11. Kan være greit og se an forhandleren også. Her i byen tror jeg Tysse har 75-80 prosent av markedet takket være en dyktig forhandler.
  12. Men skal ikke slike filter settes inn med olje ellers så filtrere de jo dårligere enn papirfilter. Jeg snakket med en som solgte racingdeler for endel år siden. Og siden han visste at jeg ikke skulle handle så var han ærlig. Kon filter uten skjerming er bare tull. Med skjerming så kan du få en effektøkning på muligens 3-4% hvis du har flaks. Fordelen er at du slipper og bytte filter, du bare renser det og setter det inn med olje. Racing innsatsfilter er bedre for da slipper du og tenke på og skaffe kald luft. Men det som var fordelen var hvis man kjører mye i fuktig vær på vinteren. Et papirfilter blir dårligere om vinteren for det kan fryse, da vil motoren gå dårligere. Et racingfilter oppfører seg likt sommer som vinter. Med andre ord. For sommerbruk er det bare tull men det kan ha noe for seg på vinteren. Spesielt hvis luftfilterboksen din er dårlig utformet så den suger inn mye fuktig luft.
  13. Du skriver ikke noe om hva du skal frakte men hvis du skal frakte stein , grus o.l så er trelemmer og foretrekke da de tåler en støyt. Alulemmer får fortere bulker. Skal du kjøre langt og mye motorvei så er boggihenger og foretrekke da de er mye stødigere på veien. Skal du rygge mye så blir du fort irritert hvis draget er for kort.
  14. Dette er vel en jobb som alle verksteder kan gjøre, men jeg synes ikke det virker som 5500 kroner i arbeid er så veldig galt. At man bruker 4 timer må man nok regne med. Du kan nok spare endel på og ikke bruke originale deler.
  15. Det er vel grei prioritering det. Men da er det jo en selvfølge at kona hjelper til i garasjen når huset er ferdig.
×
×
  • Create New...