Jump to content

Rune-K

Members
  • Content Count

    980
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Rune-K last won the day on June 1 2019

Rune-K had the most liked content!

2 Followers

About Rune-K

  • Rank
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Recent Profile Visitors

2593 profile views
  1. Rune-K

    oljetrykk M30

    Jeg regner med at det er litt alvorligere enn sensoren. Oljetrykket har begynt og bli merkbart dårligere det siste året. BMW selger fortsatt deler til oljepumpen så det bør være en mulighet. Det irriterer meg at jeg glemte ventilstyringene forrige gang jeg hadde av toppen. Var nok litt irritert da det var en jobb som ikke burde være nødvendig. Elendig Biltema kompresjonsmåler. Og det lekker faktisk ikke fra bunnpannepakningen men så tar jeg og etterstrammer med jevne mellomrom. Jeg har aldri planslipt toppen på de motorene jeg har tatt av toppen på men det kan selvsagt være nødvendig. M30 motorene fikk vel en litt nydesignet topp i 1979 og det tror jeg hjalp en del.
  2. Rune-K

    oljetrykk M30

    @NA Takk, var det jeg ville vite. Da blir det antagelig Glyco. @viggo E34 Det stemmer at de som har stående oljefilter kan ha problemer med de ventilene i filterhuset ja. Jeg har generasjonen før med hengende filter og der har jeg aldri hørt om det problemet. @Mons1 Neida ikke noe rådebank når jeg starter opp men skal jeg først ta ut motoren og sjekke oljepumpen så bytter jeg lagrene samtidig. Jeg har greit oljetrykk ved kald motor men når den er ordentlig varm så tenner lampen ved tomgang og trykket viser nesten 0. Den brenner helt klart olje etter en motorbrems så mistenker ventilstyringene. Hadde av toppen for en 5-6 år siden for en annen jobb og da byttet jeg kammen samtidig men glemte rett og slett ventilstyringene. På E23 så får jeg ikke av komplett front slik som på E32/E34 ellers så hadde jeg nok gjort det. @Evopower Ja selve skruingen regner jeg med bør være kurant. Før så kjøpte man jo komplette pakningssett men nå ser det ut for at det blir og kjøpe løse pakninger. Kan ikke tenke meg at jeg trenger og planslipe toppen, den lekker jo ikke. Blir kun og bytte styringene og det regner jeg med at Sarpsborg motorverksted klarer fint. Hadde ikke tenkt og dra ut stemplene heller da kompresjonen er veldig bra og forrige gang jeg tok av toppen så kunne man se 0 slitasje men fortsatt honemerkene fra den gangen motoren var ny. Hvis jeg bestemmer meg for og bytte stempelringene så må jeg jo også hone sylindrene igjen. Det er bare og fortsette og komme med innspill guttær.
  3. Rune-K

    oljetrykk M30

    Jeg ser for meg at det blir en stor jobb på motoren i sjuern til vinteren da oljetrykket har begynt og bli veldig lavt den siste tiden. Kanskje ikke så rart når den har ruslet og gått i snart 440 000 km. Ved tomgang så ligger det på 0,2-0,3 og ved kjøring så er det nesten konstant på 2 bar. Jeg kan tenke meg at det blir nye rådelager og veivlager også får jeg se på tilstanden til oljepumpen. Håper jeg slipper overdimensjoner men det bør vel ikke være nødvendig? Hvor får man tak i bra lager til en fornuftig pris, ser at originale lager koster rundt 600 kr. pr. lagerskål og det er litt heftig. Ser også at Koed har komplette sett fra Glyco til en mye fornuftigere pris. Noen som har en formening om kvaliteten på de. Hva med pakninger? Før så pleide man og kjøpe pakningssett på Biltema men det regner jeg med ikke er aktuelt lenger. Originalt så kan man vel kjøpe kun enkelt pakninger. Er det andre firmaer som selger pakningssett til slike gamle motorer? Ellers så ser jeg for meg en gjennomgang av toppen når jeg først har den av. Kammen og vippene er bra men har en mistanke om at ventilstyringene trengs og byttes. Det pleier og komme en bra tåkedott fra eksosen når jeg gir på litt og det pleier ikke og være særlig populært ved forbikjøringer. Er det noen som har byttet slike den siste tiden og vet hvor mye et motorverksted beregner for en slik jobb. Bør prøve og sette opp et lite budsjett her og da kan det være greit og vite ca. priser. Ellers så ser jeg for meg at den kan bli en grei jobb. Får undersøke litt enkleste måten og løfte ut motoren på. Jeg vet ikke om det er plass og få ut motor og gear i en pakke. Det enkleste hadde nok vært og latt automaten stå i og løftet opp kun motoren. I følge de gamle instruksjonene fra BMW så skal automaten ut først også motor etterpå men jeg får se litt på det. En M30 med en ZF automat bak er en ganske lang og tung pakke.
  4. Jeg har kjørt E85 som helårsbil i snart 9 år nå. Har en hardtopp som jeg setter på om vinteren men den hadde jeg strengt tatt ikke behøvd. Stofftaket er veldig bra.
  5. Hvis man ikke vet hvordan en jobb skal gjøres så er alt vanskelig. M30 er lett hvis man vet hvordan det gjøres, M5x kan være vanskelig selv om man vet hvordan det skal gjøres.
  6. Dette er noe av de enkleste jobbene du kan gjøre på en M30. Du bruker nok like lang tid på og demontere radiator og andre ting så det er enklere og komme til enn på selve byttet. Husk og løsne viften før du slakker på dynamoremmen. Den er linksgjenger. Hvis du ikke liker og søle så kan du tappe av blokka først. Du finner tappepluggen under eksosmanifoldene men den kan være kinkig og komme til. Du trenger ikke og gjøre det men det blir mindre søl av det. Ny pakning til pumpen og ny o-ring på termostaten selvfølgelig, Også sjekker du tilstanden på radiatorslangene med det samme du holder på. Ikke hør på de som påstår at M30 er vanskelig og lufte. Varmen på fullt også bare fyller du opp mens lufteskruen er åpen. Når det kommer kjøleveske ut av lufteskruen så stenger du den og fortsetter og fylle til det renner over. Da kan du starte motoren. Det vil antagelig forsvinne litt fra tanken med det samme men da bare etterfyller du. Mens motoren varmes opp så kan du åpne lufteskruen igjen og sjekke at det renner der. Pass fingrene dine for viften. Når termostaten åpner så vil det antagelig forsvinne litt mer men da bare etterfyller du det mens motoren går. Skru på lokket og du er ferdig. Om det blir for mye i tanken så spiller det ikke noen rolle. Det bare forsvinner i overløpet. Det går med ca. 12 liter kjølevæske og du bør klare og fylle en 8-9 liter før du starter opp hvis systemet har vært helt tømt.
  7. Tyskere har en forkjærlighet for eldre tyske biler. Jeg var på en rundtur i Norge for endel år siden. Kjørte kysten nedover hele veien fra Mo i Rana til Stavanger. Da var det bare og parkere på fergeleiet og finne seg en god krakk. Det gikk ikke mange minuttene før den første tyske bobilturisten var bortom syvern og tittet. Det slo aldri feil.
  8. Det med blinklys tror jeg har veldig mye og si med når de fikk lappen. Onkelbarnet mitt fikk den for et par år siden og jeg husker jeg reagerte første gangen jeg satt på med han over hvor mye han blinket. Spesielt i rundkjøringer hadde han lært og blinke mye mer enn jeg gjør. Jeg lærte jo også at hvis man kjører forbi på motorveien så trenger man aldri og blinke til høyre, alle skjønner jo at man skal legge seg inn igjen. Det har skjedd noe med opplæringen på 30 år.
  9. Det er et separat rele. Pleier og sitte under ved rattet i tilknytning til blinklysbryteren. delenr. 61311365609
  10. Det er ikke et rele du har bilde av der men en bryter. Klarer du ikke og få tak i brukt så skaffer BMW den bryteren fortsatt. Delenummer 61311363406, koster ca. 1400 kroner.
  11. Da har jeg handlet motor og prøvd litt idag. Første inntrykket er at jeg er positivt overasket men det er ikke alt jeg er like fornøyd med. Jeg fant ut at utvalget av motorer som tåler saltvann er utrolig mye dårligere enn ferskvann og avanserte saltvannsmotorer begynner og bli dyre. Derfor endte jeg opp med en enkelt sak fra Kina til en fornuftig pris. Den er på 600 Watt og har en skyvekraft på 25 kg. Ifølge selgeren så tilsvarte det ca. 2-3 HK. Etter og ha prøvd den idag så vil jeg si nærmere 2 men det er helt greit. Blir aldri noen racerbåt uansett. Batteriforbruket har jeg ikke sjekket enda men det bør bli mye dårligere enn den motoren jeg hadde sett meg ut først som hadde mye bedre styringselektronikk men hva hjelper det hvis den ikke tåler saltvann. Butikken jeg kjøpte motoren hos regnet med ca. 3 timer på et 105Ah batteri. Noe annet jeg reagerte på er at siden stort sett alle slike motorer mangler en kavitasjonsplate så må propellen dypere i vannet. Jeg prøvde litt forskjellige dybder og den pisket veldig mye luft hvis den kom for høyt. Kan være en ulempe på grunt vann. Noe annet jeg reagerte på er at den ikke er særlig retningsstabil. Styrefinnen under propellen er knøttliten så det blir og sitte og korrigere hele tiden. Men alt i alt så er jeg fornøyd. Bare det og kunne føre en normal samtale mens man glir utover er veldig behagelig.
  12. Når jeg ser en fin Ix tilsalgs så lengter jeg alltid tilbake til de årene jeg hadde en slik en. Det er nesten så jeg slår til og handler med det samme men så tar jeg til fornuften og husker den dårlige deletilgangen og de heftige prisene på alt av deler som var spesifikt for Ix.
  13. Mange verksteder gjør det også på den måten. Kapper opp bremseskjoldet, skrur det fast også sveiser de det sammen etterpå igjen. Hvis lagrene dine er bra så ville jeg gjort det på den måten.
  14. Joda, har sett på den men der innfører de et nytt begrep igjen, nemlig skyvekraft i pund. Det mest oppklarende i den artikkelen er at det er umulig og sammenligne. Det virker som at markedet for el. motorer fortsatt er i en tidlig fase og at det ikke finnes noen sammenlignbar måte og måle størrelsen på.
  15. Hvis man slurver med oljeskiftene så tetter dette røret, eller slik som Jan sin som har stått i mange år. Jeg pleier og ta en bøyd ståltråd og sjekke på syvern når jeg setter den bort for vinteren men har aldri opplevd at noe hull er blokkert.
×
×
  • Create New...