Rune-K

Medlem
  • Innholdsteller

    583
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Om Rune-K

  • Rang
    Oberstløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Nylige profilbesøk

1393 profilvisninger
  1. Bare et lite spørsmål om samarbeid. Husker ikke hvor jeg hørte det men det var noe med at Morgan kommer med en ny modell basert på den nye Z4. Noen som vet noe mere eller har jeg drømt? Bare det at Morgan kommer med opptil flere modeller i tiåret er jo en nyhet bare det.
  2. Rune-K

    bensinforbruk E32 750

    Takk, interessant lesning. De eneste feilmeldingene som var lagret var at lambda verdiene var feil men jeg trengte ikke diagnose for og skjønne det. Det dunstet uforbrent bensin over hele bygda her så det var tydelig den fikk altfor mye. Ellers så sjekket jeg bensintrykket og det var bra, koblet også ifra vakumslangene på trykkregulatorene og da steg trykket litt så det var tydelig at de virket. Det var også tilnærmet likt på begge sylinderrekken så da virker det som alt er iorden der. Jeg heller mere og mere mot at en dyse lekker slik at den ikke stenger, får begynne og skru ut tennplugene for og sjekke tilstanden men siden det er en dagsjobb så får det vente litt. Går det ann og sette trykkluft på fuelrailen for og undersøke om den holder trykket? Det blir litt voldsomt og bytte alle dysene bare for sikkerhets skyld. Det blir tross alt dyrt når det er 12 av de.
  3. Jeg vet ikke om du har sjekket her men mulig du finner noen tips. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/index.htm Ellers er det imponerende det gjenbruket du har. Andre folk hadde vel spandert et par hundrelapper og kjøpt de teipbitene nye.
  4. Rune-K

    bensinforbruk E32 750

    Han som eier den sier motoren føles som den alltid har gjort. Forbruksmåleren viser også det som den alltid har gjort. Han kommer om et par timer så jeg får lete litt. Jeg byttet alt på tenningsiden for et års tid siden så det bør fortsatt være iorden. Da byttet jeg ut originaldelene fra 1988.
  5. Rune-K

    bensinforbruk E32 750

    Jeg skal drive litt feilsøking på en M70 motor imorgen som plutselig har begynt og bruke mye bensin. Tenkte og høre litt her om ideer. Den har ligget på rundt 1,1 liter hele tiden men for en måneds tid siden så skjedde det noe og den begynte og bruke nesten 2 liter på mila. Det jeg har tenkt kan gjøre det er en defekt trykkregulator slik at bensintrykket blir for høyt eller at en dyse har blitt så slitt at den spruter inn alt for mye bensin. Noen som har noen andre ideer? Og måle bensintrykket er greit men for og finne ut om en dyse lekker så må man vel skru ut tennpluggene for og sjekke. Ulempen er jo at det er endel timers jobb. Jeg har et gammelt BMW diagnoseapparat fra 80 tallet som jeg tenkte og koble på men jeg vet ikke om det er nøyaktig nok til og identifisere hvis en sylinder får for mye bensin.
  6. Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er nok bare nerder som oss som tenker slik. 99% av nybilkjøperne gir blanke i hva som er under skallet. Det er bare "tullinger" som oss som aldri skjønte greia med New Beetle. Er jo ikke noen poeng og betale ekstra for og få en trang Golf.
  7. Bare og komme bortom, jeg bor ikke langt fra Christer.
  8. Rune-K

    Løsne bakaksel fra diffen

    Da jeg jobbet som bilopphøgger så var det ofte vi måtte kappe av boltehodene. Etter at drivakselen var vekk så holdt det som regel og ta en rørtang e.l. på boltene som satt igjen på medbringeren. Så fort boltehodene var borte så var også spennet i boltene vekk og da kunne vi ofte bare skru de ut med fingrene.
  9. Rune-K

    Start stopp problemer

    Dårlig kontakt fører kan føre til sporadiske feil ja. Prøv og framprovoser feilen. Røsk og riv i alle tykke ledninger du ser mens motoren går. Noen ganger må man bare være litt hardhent.
  10. Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Når det gjelder brukt bil så er det sikkert slik du beskriver, jeg snakket om ny bil.
  11. Jeg ville gjort på den måten ja. Husk filter i tanken. Hvis du vil ha det mere originalt etterpå igjen så er det jo fort gjort og fikse det mens tanken sitter i bilen. Den kulen du hører i tankarmaturet er flottøren og det er helt riktig. men den glir langs med to tynne motstandstråder for og gi utslag på instrumentet. De trådene er så tynne at jeg har vært borti at de har rustet i stykker ved mye vann i tanken. Den enkleste måten og sjekke på er og koble på ledningen, slå på tenningen og sjekke instrumentet mens du heller på armaturet. Nålen skal gå fra tom tank til full mens du heller på armaturet. Hvis de har røket er det ikke mulig og reparere. Hva som er billigst og enklest og få tak i av armatur med eller uten den pumpen i tanken kan være vært og sjekke ut før du bestemmer deg for hva du skal gjøre.
  12. Rune-K

    Start stopp problemer

    Høres veldig ut som dårlig kontakt et sted ja. Uten og være ekspert på 1 serie så ville jeg sjekket hvordan jordingen fra batteriet er skrudd fast og sjekket tilkoblingene på starteren. Hva med tilkoblingen og ledningen mellom dynamo og starter? Den letteste måten og sjekke et tvilsomt kontaktpunkt på er og måle spenningen over det. Hvis du setter voltmeteret mellom motorblokka og et godt jordingspunkt i motorrommet mens motoren går bør du ha tilnærmet 0 volt. Har du ikke det er den jordingsledningen du har bilde av dårlig.
  13. Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har aldri skjønt hvorfor noen kjøper noe annet enn Skoda når man skal ha et Folkevogn produkt. Alle de andre synes jeg er voldsomt overpriset. V8 motoren i Barokengelen er en fin konstruksjon. De tok nok og tittet endel på div. amerikanske modeller men den er bl.a laget helt i lettmetall og er en veldig kompakt konstruksjon. Det første som slår en når man titter i motorrommet i en 502 er hvor liten motoren er.
  14. Nei. Men hvis Omega har utvendig pumpe så er den utvendige lik og den er tilnærmet lik Biltema 52-250 igjen. Og da trenger du ikke noen innvendig pumpe. Prøv med kun den utvendige du har først og hvis den fungerer dårlig så har du endel forskjellig og velge fra. BMW brukte den samme utvendige pumpen på stort sett alt fra 318i til 745i. Noen med pumpe i tank i tillegg og noen uten uavhengig av type motor. Edit. Hvis tankarmaturet ditt har stått i dårlig bensin lenge så kan det hende motstandstrådene til tankmåleren har røket.
  15. Jeg ville bare ha kuttet ut den pumpen som du har i tanken. Mange M30 med 3,5 litern klarer seg greit uten. Hvis du merker ettervært at den utvendige pumpen sliter så ville jeg bare ha byttet denne med Biltema 52-250. Det spørs jo også hvordan tilstanden på den utvendige pumpen er når man så hva slags tilstand resten av systemet var i. Stort sett alle biler fra 80 tallet med Bosch L-jetronic eller Motronic innsprut som har utvendig pumpe brukte den samme pumpen. Bl.a Volvo, Opel og Peugeot. Det kan skille litt på de elektriske tilkoblingene men ellers er det likt. Bare og ta seg en tur til høggern og lete. Modeller som har K-jetronic, bl.a. VW og Mercedes passer ikke.