Jump to content

Andreas_R

Members
  • Posts

    180
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bodø
  • Kjøretøy
    E46 M3 / I3 / F11 520d

Recent Profile Visitors

1487 profile views

Andreas_R's Achievements

  1. Helt enig. Jeg har bestilt I4, men måtte gå mange runder med meg selv før jeg skrev under på en bil til 750k som man ikke har 100% frihet til å kjøre hvor man vil uten å være redd for at ladestasjoner skal være ute av drift. Allikevel, etter å ha prøvd bilen og sett hvor mye bil for pengene dette er i Norge, så ble det bestilling. Regner med ladenettverket blir større og større med tiden. Hvis vi får negative opplevelser på dette er det ikke verre enn å gå tilbake til fossilbil igjen
  2. Var ikke alle E39 Alpina B10 i utgangspunktet 540 da de forlot BMW fabrikken? Så mottok Alpina bilen og bygde den om, og ga den nytt chassinr? Kan dette være en orginal Alpina?
  3. Høres bra ut @Saltkjelen, jeg tar kontakt når jeg har fått bilen så fikser vi dette
  4. Prøvekjørte I4 M50 i går. Ble søkkimponert over bilen. Så det gikk som det måtte gå, bestilte M50 Supercharged Aventurin rød / Cognac interiør. Får detaljer til uka. Litt usikker på om jeg skal gå for utvidet shadowline eller ikke, synes bilen kledde de mattgråe (ferric grey??) detaljene godt også. Litt pirk.. - Hendlene på rattstammen som ikke går tilbake til opprinnelig posisjon. Dette var mer irriterende enn jeg trodde, spesielt for styring av vindusviskerne. Men er nok en vanesak. @Saltkjelen, du får sette sammen et oppgraderingskit her, vil jo selge som brød og melk - Litt "billig" lyd når man lukker igjen dørene. Men hallo, for en bil, må jo doble prisen for å få noe nytt tilsvarende fossilt. Opplevde HK som mer enn godt nok for meg. Kjøreassistenten syntes jeg fungerte bra, selv i vind, sludd og slaps. Adaptiv regenerering er også et løft sett i forhold til I3 sin "henge i beltet" utgave Topp kvalitetsfølelse av interiøret, selv om jeg kunne ønske meg mykere nappa skinn i stolene. Så da ser det ut som jeg vil prøve å selge F11 og E61 etterhvert. Tenker I3, I4 og E46 M3 blir en fin bilpark
  5. Helt enig Fredrik, det er jo brukt fossil jeg tenker ja. Det er jo det som er så fint med El bil, man får ny bil til 750. Hadde bare ladenettverket vært bedre....... Håper du har rett angående engangsavgiften, den momsen som kommer når man bikker 600 lever jeg med.
  6. Tjaa jeg er som vanlig usikker. 750k for en elbil synes jeg fortsatt er mye penger. Bilen i seg selv er nok verdt det, fantastisk bil, men jeg frykter det blir et pes med lading når man er i distriktet her nordpå. Vi har hytte i Lofoten, der er det vel 1 - EN hurtiglader per nå.. Og er man uheldig så er den planlagte ladestasjonen ute av drift. Og det kan være for langt til neste. Vi kommer oss kanskje akkurat opp til Lofoten med M50 uten ladestopp. Da må jeg montere lader på hytta evt, det er jo forsåvidt ikke noe problem.. Det hadde vært artigere å bruke 750k på en fossilbil. M5, M6, AMG.... Lurer på å bare droppe hele greia å kjøpe en til billig brukt I3. Så har vi vær vår I3 til jobbkjøring lokalt her. Og så kjøre V8 bensinpower på langtur og S54 på søndagstur Men så er det jo dette med at El bilene fortsatt har latterlig lav engangsavgift. Dette kommer jo ikke til å vare for evig, og om 2-3 år er det jo å forvente at det er full engangsavgift på El biler også. Og da er vi jo på millionen på I4. Så om man skulle kjøpe I4 så må det jo bli nå.... Er dette opplest å vedtatt? Min selger kunne ikke gi noe godt svar på dette.
  7. Er dette Tanzanit blå? Vurderer denne fargen også..
  8. Fikk tilbud på I4 40e og M50 i dag, nøyaktig samme utstyrsnivå, lakk, interiør osv. Supercharged nivå på begge, Aventurin rød og cognac interiør. Det skilte bare 25000kr i favør I4 40e. Når prisdifferansen er så liten så skjønner jeg godt at folk velger I4 M50. Ca 750k for M50 og 725k for I4 40e. Tja, må vel prøvekjøre M50 før vi bestemmer oss for om dette er aktuelt i det hele tatt. Må også forhandle mer på prisen, jeg har fått noe rabatt men sikkert mere å gå på??
  9. Nyyydelig E60. Her er det bare å handle!
  10. Hei igjen Ewopower Hvordan går det med bilen? Tenkte jeg skulle spørre deg litt angående den Alpina fronten og montering av denne. Denne blir limt på eksisterende fanger eller? Jeg vurderer jo en slik Alpina front på min E61, men fangeren min er litt redusert, spesielt under der den er noe deformert. Tror du Alpina fronten vil skjule dette? I så fall slipper jeg å skaffe ny fanger også.
  11. Godt nyttår! Etter en senhøst og advent preget av oppussing av bad har det blitt lite tid til garasjesyssel og oppdateringer her. Men noe har da blitt gjort! Jeg fikk jo som kjent ikke til disse lysene i speilene. Jeg koblet de på den åpenbare 2-pins kontakten som ble til overs. Jeg fikk jo heller ikke autodim til å fungere. Alt dette hadde sin forklaring. For det første fant jeg ut at speilene kun hadde varme, og ikke autodim. Og kontakten som var til overs på ledningsnettet i bilen var til autodim funksjonen i speilet. Etter enda mer tråling på koblingsskjemaer i newtis fant jeg ut at signalet til lyset i speilet kommer fra en av pinnene på den store kontakten i dørmodulen. Denne pinnen var ikke i bruk på ledningsnettet til speilet. Så der lå feilen. Tok ut den nevnte pinnen fra det gamle speilet, skjøtet den med ledning til lys på nye speilet, og dyttet den inn i konnektoren. Og se det: Så hadde jeg feilkode på fogging sensor. Ny uorginal ble bestilt hos Koed, var vel en 700kr hvis jeg ikke husker feil. Denne var grei å skifte, varme forsiktig opp med varmluftpistol og den løsnet fint fra ruta. Enkel å montere på riktig sted med plast "malen" som fulgte med. Ingen feilkode lenger. En defekt fogging sensor kan påvirke styring av varme i speil og helt uten videre sette på vindusviskerne på full sving, har opplevd begge deler, irriterende. Varmen i speilene kunne plutselig gå på mens jeg hadde tenningen på og bilen sto inni garasjen. Opplevde det når jeg feilsøkte på autofoldingen av de gamle speilene. Så nå får vi se om dette stabiliserer seg. Så hadde jeg ikke fungerende PDC, det ordnet seg med rep av ledningsnett bak, mens foran trengte jeg to nye sensorer. Var vel @Otis her inne som nevnte i en tråd at disse PDC sensorene fra Kina faktisk ser ut til å holde bra. De kostet 260kr for 4stk på Ebay. Så da har jeg to til overs. Fikk en kompis til å kaste litt lakk på de, så var det bare av med fanger, og montere de. Ledningsnettet bak fangeren foran så bra ut. Slettet feilkoder og PDC ble i orden Ellers litt random bilder, sort blank E61 er gnistrende pen ute i vinterkulda 17.desember dro til med 5-6 grader, så da ble det faktisk vasking av I3 og F11. Sommerbilene trives i garasjen, 14 sylindre står å venter på sommer Til slutt et skudd i blinde. Etter at jeg byttet kupevifta på F11 synes jeg det ble en liten kvittrelyd fra varmeanlegget / luftdysene inne i bilen. Den kunne komme å gå, og kun når jeg hadde varmeapparatet i auto. Etter en del googling så jeg at folk pleide å bytte hele topplokket til kupevifteenheten, denne inneholder også nytt grovfilter. Denne kostet 400kr så det var verdt ett forsøk. Her er ny vs gammel: Det kan vel hende at den gummi / skumpakningen rundt der ikke tetter like godt lenger, og dermed kanskje kan forårsake litt lekkasjer og ulineær luftstrøm kombinert med ett noe redusert grovfilter. Tja, kanskje, kanskje ikke. Den nye ble nå satt på plass. Og det høres faktisk ut som det kan ha blitt litt bedre 😮 Får følge litt med videre! Ellers har jeg jo byttet venstre bremseskjold bak på F11, jeg ser nå at høyre også henger å dingler. Så dette er bestilt og blir byttet snarest. Har ikke hatt F11 på finn siden senhøsten, er litt i tenkeboksen på om begge stasjonsvognene skal selges.. Usikker. Som nevnt i I4 tråden har både jeg og fruen fått ny jobb, og det hadde gjort seg med vær vår bil til jobb. Vi har til nå samkjørt i I3en. Jeg tror jeg er sikker på at M3 og I3 beholdes. Så da trenger vi en bil til, denne bilen må kunne ha et ok forbruk slik at den kan benyttes til og fra jobb, og den må ha komfort for lange kjøreturer. Så egentlig kunne jeg beholdt F11, den er jo tungsolgt som fy uansett. Men da ryker 545, ikke sikkert den er lett å selge heller haha. Eller jeg kunne erstattet disse 2 med en tidlig F01 730d, disse får man jo ganske rimelig nå, og F01 har stått lenge på lista. Så ramlet jeg litt innom X6/X5 35d M57, disse får man jo også rimelig nå, og man får dem med adaptivt understell som jeg virkelig har fått øynene opp for (ref EDC i F11 og Dynamic Drive i E61). Eller gi fullstendig F og bestille ny I4 40e. Var da svært så vanskelig alt skulle være haha. Hadde jeg hatt plass, tid og penger til 20 BMWer så hadde jeg hatt det Men uansett, jeg koser meg med 4 fantastiske biler til sitt bruk, så får vi se hva som skjer. Da får man stryke ut en del fra lista til 545 jeg laget for vinteren i et tidligere innlegg: - Fikse PDC, trenger et par nye sensorer samt gjennomgang av ledningsnett foran. - Bytte kupevifte, ligger klar i eske. Feilkode på denne. - Bytte fogging sensor, feilkode på denne. - Få tak i strøken non- msport fanger, for fremtidig montering av Alpina front - Lakkere panser - Bytte fjærer foran til M-sport, justere luftfjæring til M-sport høyde - Overhale / bytte diff. Angående Alpina front til E6x, var det ikke en er inne som fikk det gjort? Skulle visst hvor "strøken" den opprinnelige fangeren må være, for Alpina spoileren er vel en add-on på den opprinnelige fangeren? Kanskje jeg kan bruke den jeg har allikevel? Eller hvis noen sitter på en bra non M-sport LCI fanger er det også av interesse. Så har jeg enda ikke fått klarhet i om differ fra E60 og E61 passer om hverandre rent fysisk? Har funnet en differensial til en E60 545i manuell med 140000km på klokka i Sverige. Men det er forskjellige delenr på diffene på E60 og E61 i realoem, men man skulle nå tro at hus og medbringere var felles på samme motor- og drivlinje? Ønsker gjerne en avklaring på dette hvis det er noen som vet?
  12. Neida 340hk burde holde det! Er jo mer enn jeg har i 545en Ja den kombinasjonen er jo en mulighet også. Men vi er jo så fornøyd med I3 hehe. Og I3 er jo bortimot gratis å ha og perfekt til sitt bruk. Både jeg og fruen har fått oss ny jobb i det siste, og det kan dermed se ut som vi trenger 2 pendlerbiler. Derfor jeg tenkte I3, I4 og M3. 545i er en kjempebil, men ikke den beste å pendle 20km hver vei med når bensinen begynner å nærme seg 20kr litern. Når det er sagt så kan jeg sikkert pendle med V8 i 100år før jeg når innkjøpsprisen av I4 Vi får se det an utover våren når vi ser hvordan det blir i hverdagen. Sånn sett har jeg ingen bråhast, en levering av I4 i 2023 er helt ok for min del
  13. Ja jeg endrer sikkert mening etter å ha prøvekjørt M50 Ja jeg så det! Trodde kanskje det var inkludert i en pakke..? Får satse på det ordner seg senere i 2022... Er jo et viktig utstyr å ha med.
  14. Ja ikke sant! Sportsbilbehovet tilfredstilles for meg best i en fossilbil. Ja Sunset Orange er skamtøft på denne bilen! Et ganske dristig fargevalg. Min hadde kommet til å blitt noen lunde slik:
×
×
  • Create New...