Mortenej

Members
  • Content Count

    147
  • Joined

  • Last visited

About Mortenej

  • Rank
    Løytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Ålesund
  • Kjøretøy
    E34 520iA, F10 525d

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mortenej

    E34 520iA

    Takker Jan Er slik input jeg trenger . Det jeg er redd ved å bytte bare bak er å få en bil som blir for stiv bak i forhold til foran spesielt om jeg også må ta med nye fjærer.. Har hatt ubehagelig opplevelse der på en Sierra for en del år tilbake. Blei kjapt bytte foran og kan du si. Samtideg er jeg redd den blir merkbart høyere med nye fjærer (mulig jeg tar feil). litt kjipt å satt på nytt med rett høyde for så oppleve at den skulle vært litt lavere. Så svaret ligger sansynligvis i tilstanden på fjærene, mulig de er gode nok til å leve videre. Vil se når jeg får tatt andre siden også. Som sagt er jeg ikke ute etter hverken GoCart eller en enormt stiv bil. Ja målet er fortsatt skilt i år, men dette satte meg noe tilbake tidsmessig, samtidig som timene hjemme bare blir så alt for få...
  2. Mortenej

    E34 520iA

    God kveld Innser at jeg sansynligvis må kjøpe nye dempere og fjører bak. det meste ser ganske rusten ut i toppen. Det drar fort med seg et behov for å bytte foran, har litt dårlig erfaring med å bytte bare bak. Spm er hva jeg bør gå for.... Standard, senk/coilover. Hele poenget er at jeg var forsåvidt fornøyd med høyden/proposjonene på bilen slik den var/er no. Ikke usansynlig at fjørene her er fra bilen var ny, 25 år setter sitt preg på høyden. Så mistenker at den er noe lavere nå enn hva den blir med nye orginale fjærer. Ønsker å beholde det utsende som den har nå. Bilen blir stående 16" (225/55) så ikke noe store felger som vil fylle hjulhuset heller. er rett og slett for gml til å kjøre rundt i en som er trykt ned på bakken Samtidig har jeg ikke tenkt å legge alt for mye kr i dette, men nok til at det blir skikkelig. Ser at utvalget er ganske variert, med priser i flere retninger. Noen som har anbefaling hva jeg bør se etter, og bilder...
  3. Mortenej

    E34 520iA

    Takker Jan, visste noen satt med svaret skal ta en titt der! Ja, godt mulig ny dempere er svaret her og det du sier er at det også står igjen ei hylse det forklarer hvorfor gummien satt fast. stusset litt på det, og trodde egentlig at det skulle være ei hylse innerst. Får ta en ny titt når jeg kommer hjem . Takker Rune.
  4. Nydelig stykke arbeid Jan. Godt med tett eksos, og når en har komt i mål etter å slitt ekstra er liksom seieren ekstra god:)
  5. Mortenej

    E34 520iA

    I år ble i jula feira på Sørlandet, desverre flybåren denne gangen. Men med ekstra fri etter nyttår, var målet og aktivitetene bestemt. Kjøpte nye topplager tidligere som jeg ville få byttet. Så 2 nyttårsdag var det på med arbeids-dressen og tusle ut i garasjen - endelig, E34 og meg Planen var å få byttet topp lager på demperne bak, samt sjekke fjærer og dempere når dette først var ute. Så var bare å starte med å demontere interiøret i bakasjerommet, bare for å kunne komme til festene på toppen av dempertårnet. så fra å være bil, ble dette til en arbedisplass men kose arbeid dette. Stemnings bilde dette skulle bli dagens arbeidsplass, godt med en avveksling i steden for å sitte på pullten bak en skjerm. Mekking av bil er ikke akkurat fagområdet, så Bentley manualen og Youtube var studert. Å ta ut demperen så ut til å være mer eller mindre rett frem, men .... ikke alt som går min vei her. Foringa satt helt fast, så resultatet etter mange forsøk, var at deler av foringa sitter igjen og en del følger med demperen ut. Gikk ganske mange timer før jeg kapitulerte. Ett nytt forsøk et par dager seinere, men enden på visa er at jeg står der med totalt ødelagt foring... og fortsatt står demperen på blien. Virker som om foringa er limt fast, den nekter rett og slett å slippe taket. Hit men ikke lengre. Kom ikke lengre før jobb kaller og sitter igjen på et hotelrom og lengter etter E34 og garasjen. Regner med det er noen her med erfaring i å ta av demerne og kan gi et tips om hva jeg har gjordt feil, eller om dette er noe som en bare må regne med. Neste spm er om jeg må belage meg på nye dempere (tenker forsåvidt det) eller om det er mulig å få tak i nye foringer (og hvor).
  6. Mortenej

    Mini Sveigis sin e34 525tdsA.Oppdatering.26.12

    Huff, ikke kjekt slik. Heldigvis er denne hos nevenyttige kjennere, så dette fikser dere. Enkle deler å skru av, så ikke vanskelig når du kan få på nytt bare så kjipt med ekstra arbeidet slikt medfører. Hva med felgen, nok å få av bengalakken?
  7. E28 fikk sin rette eier den Jan ingen tvil om det. Og fantastisk kone du har som gir grønt lys! Har vært en glede og inspirasjon å følge deg. Ønsker deg lykke til videre, og gleder meg til å lese om oppdateringene på E34 utover. Takker for støtte på min vei som E34 eier, så håper jeg på tid til å lande mitt prosjekt iløpet av våren. Er bare helt fantastiske biler å ratte:)
  8. Ingen update er jo litt update likevel Gull at bilen e på veien igjen og Mini kan bruke denne.
  9. Mortenej

    danskiii's E21. 3D printer litt deler

    Flott Danski. Gratulerer. Blir gøy å følge med fremover. Savner jo å møte grønneBønna om morgenen på vei til jobb
  10. Mortenej

    E34 520iA

    JA, Jan er blitt litt stille her. Beklager , men svart deg via mobilen her om dagen, men ser at der må noe ha feila Bilen står greit i garasjen, men savner å stelle med den. Blitt mye reising via jobb, mange kvelder på hotelrom rundt om på østlandet, fremfor hjemme. Når jeg først er hjemme blir E34 offret til fordel for viktigere ting (I den grad det finnes). Så hjelper det ikke at jeg er en frostpeis heller, som ikke er så veldig klar for å gå ut i garasjen å starte når kvikksølvet har klatret under 0. Rekker jo også sitte å tenke å tenke på neste steg. Så da GS hadde Black Friday tilbud blei det å sjekke tilbud. Blei så jeg handla nye tårnlager og foringer til demperne bak. Var noen stygge lyder bak når jeg var ute sist. Takk GS for gode priser!! Pakken kom rett før helga, så ikke usansynlig at det skjer noe der i mellomjula. Er noen fridager da Så får jeg håpe været er med meg.
  11. Mortenej

    E28 M5 prosjekt. + 528prep

    Virkelig imponerende!! Her går du grundig til verks når du først skal bygge E28 M5. Fasinert av å se detaljene du handler inn for å få dette mest mulig riktig. Lykke til videre fremover
  12. Lykketil med clutch bytte Jan. Bra du kan få den inn på verksted, og slipper å ta dette hjemme. Missuner deg ikke akkurat mangelen på garasje, men imponerende hva du har fått til de siste årene. Gøy å se at du får tid til denne nå, når de andre står lagret for vinteren.
  13. Mortenej

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Bak kommer den ut øverst ved henglene til bakluka. Ikke lett å få øye på. Men åpne luka og tøm på med vann i dreneringa så ser du hvor vannet kommer ut.
  14. Mortenej

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Nye kanaler blir bra. Godt du får fortsette på denne Ang drenering kan jeg legge til at du ikke trenger å forlenge når du legger ut bak høyttalerne. Har gjordt dette på min, tok hull fremover mot fremhjulet. Ligger noen bilder tråden som viser resultatet. Gleder meg til fortsettelsen
  15. Mortenej

    E34 520iA

    E34 e fantastisk cruiser, ikke noen racer med 150 bensin hester, men tenker denne skal bli nydelig å ta på langtur når skilt er på plass. Ikke kjekt å parkere for vinteren, men tenk på at det blir mindre vedlikehold når du slipper salt laka, og gleden er desto større når du kan svinge den ut av garasjen til våren.