Mortenej

Members
  • Content Count

    137
  • Joined

  • Last visited

About Mortenej

  • Rank
    Løytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Ålesund
  • Kjøretøy
    E34 520iA, F10 525d

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mortenej

    E28 M5 prosjekt. Delesanking

    Virkelig imponerende!! Her går du grundig til verks når du først skal bygge E28 M5. Fasinert av å se detaljene du handler inn for å få dette mest mulig riktig. Lykke til videre fremover
  2. Lykketil med clutch bytte Jan. Bra du kan få den inn på verksted, og slipper å ta dette hjemme. Missuner deg ikke akkurat mangelen på garasje, men imponerende hva du har fått til de siste årene. Gøy å se at du får tid til denne nå, når de andre står lagret for vinteren.
  3. Mortenej

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Bak kommer den ut øverst ved henglene til bakluka. Ikke lett å få øye på. Men åpne luka og tøm på med vann i dreneringa så ser du hvor vannet kommer ut.
  4. Mortenej

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Nye kanaler blir bra. Godt du får fortsette på denne Ang drenering kan jeg legge til at du ikke trenger å forlenge når du legger ut bak høyttalerne. Har gjordt dette på min, tok hull fremover mot fremhjulet. Ligger noen bilder tråden som viser resultatet. Gleder meg til fortsettelsen
  5. Mortenej

    E34 520iA

    E34 e fantastisk cruiser, ikke noen racer med 150 bensin hester, men tenker denne skal bli nydelig å ta på langtur når skilt er på plass. Ikke kjekt å parkere for vinteren, men tenk på at det blir mindre vedlikehold når du slipper salt laka, og gleden er desto større når du kan svinge den ut av garasjen til våren.
  6. Mortenej

    E34 520iA

    Nytelses fredag! Var uheldig tidligere i år og fikk knust frontruta, så nå var dagen kommet da go' bilen skulle få ny frontrute. Men først litt forbredelser. Bytta olje på denne tidligere i år, kjøpte da Biltema olje 10/40 med tanke på å kjøre en rens og få på Mobil 5/30. Skulle starte torsdag, men deverre tomt batteri... så der var ikke mye liv å få i denne. Det kjipe var at jeg har vært plaget av litt tikke lyd, som jeg mistenker å være en ventil, og den har vært tiltagende. Lite lysten å kjøre noe særlig med dette, men nå var det ikke noe valg. Så etter å ha ladet batteriet over natta, var det bare å løse bilen og kjøre ned på Riis, og heller ta oljeskift i kveld. Det positive er at et par km så blir tikkelyden mindre og mindre, og innen jeg har fått bilen hos Riis går den som ei klokke. Og for en god følelse. Prøveskilt for en dag, så da blei dette dagens transport Det gøye var når jeg plukka opp jentungen og hennes første kommentar var, her var det stille..... og ja, impmonert over det lave lydnivået i bilen! Og som jeg gleda meg til i kveld. Fikk kjørt en lengre runde på tilsammen 15 mil. og for en fryyyd. kjente at den hadde godt av å bli kjørt. føltes som den blei bedre og bedre. Automatkassa girer fint, omtrent umerkelig, og la seg på ca 1800 o/m i 100. Merker at det nok må gjøres en innsats i understellet. En tanke blaut, men ikke ubehagelig. Noe knaking fra bakre dempertårn, mulig det er uttslitt lager, eller om det bare er puta som er tørr. Blei mindre lyd når vekta bak økte. Merka også noe risting når jeg bikka 95-100, men var ikke konsekvent. og ved krusing i 70-80 var det ikke noe merkbart. Etter 15 mil med blanda kjøring både svingete vei med aktivkjøring og cruising på E39 så måtte jeg desverre returnere og parkere i garasjen. Bare jeg hadde hatt prøveskilt hele helga.... En tur var iallfall en enorm motivator for å fortsette å fikse denne. Olja var fortsatt fin i fargen etter roadtripp og tikkelyden er ikke komt tilbake, så nå blir nok oljeskift flyttet til våren. Nesten synd å si det, men lurer litt på hva jeg skal med F10 når E34 har fått skilt. Nedturen kom i morges, å ta løst i E-golfen var IKKE noe glede, får bare tenke at det er mere økonomisk på alle måter. Tilslutt et stemningsbilde fra førersetet:
  7. Mortenej

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Gratulerer Tore. Herlig å kunne hente en rustfri E34 og kjøre inn i Carporten. Glad å høre at arbeidet ser bra ut. Ser jo bra ut på bildene. Lagt ned godt arbeid med å fjerne det som var, virker som du fant en som gjorde en skikkelig og grundig jobb. Planen din for konservering av kanalene tror jeg skal hjelpe denne med å holde seg rustfri fremover. Så er det jo slik at om vi vil ta vare på bilene, så er vinterlagring en nødvendighet, på andresiden, så blir gleden desto større til våren
  8. Godt du kan få tid til å ta tak i denne igjen. Blir det så du bytter Clutch selv? Blir vel og behov for å gå over bremser, når den har blitt stående. Egentlig imponert at du lar den gå om vinteren, men alle biler kan ikke være sommerbiler, har jo behov for bil om vinteren også.
  9. Mortenej

    E34 520iA

    Takker Jan og Tore, kansje et lurt tips å ta den på NAF, Kjenner at alt er ikke som det skal være, og sikkert bedre å finne ut hva som er gåent av noen som kan dette enn bare å bytte basert på egen oppfatning.
  10. Mortenej

    E34 520iA

    Ser jeg var litt utydelig på spm om tips til EU. Det jeg tenkte på er om det er noen spessielle punkter som går igjen på E34. f.eks foringer som lett ryket og bør få skikkelig sjekk. Rust og bremser kjenner jeg til, så kommer avgasser noe som jeg bare må sattse på at er OK.
  11. Flott oppdatering Jan, og ikke minst kjekt at du tar deg tid til å feilsøke og fikse slikt. Er kjekt at montert utstyr fungerer så håper du får liv i kjørekomputeren igjen.
  12. Mortenej

    E34 520iA

    Takker. Ja, var bevisst å ta bit for bit. Lettere å kjenne på seier for hver detalj som landes. Fokus har vært å få kontroll og bukt med rusta, heldigvis ikke mye, så har klart å holde motivasjonen oppe. Nå er det videre med bremser, og sørge for at disse kommer igjennom en EU kontroll, så tips til hva en må se etter hadde vært kjekt, før jeg kan tenke på skilt.
  13. Mortenej

    E34 520iA

    Bilen har etter det jeg har fått vite vært i vanlig bruk frem til 2016. Men brukt svært lite, vi snakket 5-6000 km i året siden den kom til Norge. Skilt blei tatt av i desember 2016, og stått lagret til jeg kjøpte den i fjor høst. Står vinterdekk fra 2015 på den, som ser nye ut. Planen min er at den vinterlagres, dvs parkeres i garasjen så lenge det er fare for at lakespreeren er i drift Dette er noe av grunnen til at jeg ikke pusher for å få skilt på den, når jeg ikke kom i mål tidligere i år. Stresser forsåvidt ikke, men savner å kunne ta den ut når jeg vil, og ikke være avhengig av prøveskilt.
  14. Mortenej

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Så bra Tore. Herlig med mye bilder, får et godt intrykk av jobben. Kan absolutt lønne seg å ta ned tanken, fant mye sand liggende oppå tanken min. Heldigvis ikke noe rust
  15. Mortenej

    E34 520iA

    Høstferie betyr ofte familie tid, og ikke noe unntak her i gården, så første del ble tilbragt på hytta med ungene. Alltid like godt å komme seg bort fra jobb og opp på fjellet uten strøm og med laber internett dekning. Balsam for skjelen. Det gode er at når en kommer hjem er batteriene ladet og siste del av ferien ble dedikert til en E34 som mer eller mindre har stått på stedet hvil. Dog ikke helt sant, har fått fullført rust behnadlingen under, men helt glemt å ta bilder fått lagt på epoxy, lakk og tektyl på de flekkene jeg har funnet. Fant også en lekasje på ene drivstoffrøret, et lite hull på størrelse med en nålespiss. Midlertidig fikset ved å tre slange over og slange klemmer. 2 stk støtfangerhorn lakkert: Begge blitt svarte og fine igjen. og klar for montering. Fangeren hadde fått seg en smell og en liten bit manglet, så her var det fram med stålplast fra Biltema og bygge opp på nytt. Tar litt tid å få fint men etter flere runder (og dager :)) med puss og finsparkel så kom jeg i mål, ferdig lakkert. Kunne kansje sett bedre ut, men gikk tom for lakk, og med temperaturene ute nå, så blir det ikke mere lakk i høst. Har også mottatt pakke fra GS med div klipps og skruer. Så neste var å få montert sammen bilen. Må få den kjørbar iløpet av Oktober da jeg må få bytta frontrute før vinteren setter inn. Ligger litt deler her som kom på plass iløpet av lørdags økta Om noen har terskel beskyttelse tilsvarende de som ligger her, så skrik ut. Mine er ganske slitte å kunne tenkt meg å få tak i noen som er penere. Å montere fanger på en E34 er bare en lek, dytt på plass, og skru til med 4 muttre Litt mere pirk her for å få tredd kablene til rygge sensorene og koblet disse. Så site deler på plass på frontfanger, her var festet på førersiden skadet, så her hang den ikke helt på plass. Bil ferdig montert og fått plass i garasjen, venter på time hos glassmesteren: Godt å vite at delene kom på plass igjen. Greit å ta bit for bit, så jeg har kontroll på hva som er gjordt og hvor de ulike delene hører hjemme. Blir oljeskift inkl oljerens fra Biltema når den skal få ny frontrute, blir prøveskilt, så kan få kjørt den litt. Gjett om jeg gleder meg Gjennstående arbeid til våren blir å se på fremhjulsopphenget, kommer noen ulyder derfra av og til. Må også gå over bremsene, iallefall håndbrekket må strammes. Har noe rustne dører som må byttes, og trenger nye lister nederst på dørene (noen som har hele M-Tech lister?) Samtidig må jeg få montert M-Tech kanalene, ikke store jobben så den håper jeg kan skje iløpet av vinteren Og tilslutt et stemningsbilde fra garasjen. Vært litt utvikling her på 20 år men familie trekkene er tydelige, ikke alle merker som kan skilte med det: