sondre

Members
  • Content Count

    819
  • Joined

  • Last visited

About sondre

  • Rank
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lommedalen
  • Kjøretøy
    E39 525dat, KIA e-Soul

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nei, trodde en stund at noen hadde mistet noe pukk i veien - det føltes som å kjøre på en dårlig grusvei, men det var nok bare at det var lite luft... Så trodde jeg det begynte å bli mye sidevind, siden bilen begynte å trekke svakt til venstre, men plutselig ga nok sideveggene etter og først da tok jeg hintet, og da var det nok for lang tid ned til null at noe kunne reddes... Heldigvis ikke så mye trafikk og ganske kontrollert hele tiden. Trillet i gangfart inn i avkjøringen til Kløfta, ca 100 m så jeg ikke skulle stå å skifte hjul på selve E6, men det hørtes ikke bra ut, var sikker på at alt av stag og oppheng var borte...
  2. Bare legge til at noen få timer etter godkjenning på E6 ved Kløfta i 120+ så skjedde dette med venstre forhjul: Føltes som om hele forstillingen hadde løsnet 😱 Heldigvis er det skikkelig reservehjul i disse gamle bilene, fikk nye dekk foran i går, så nå er vi på stell igjen.
  3. Må bare nevne at etter å ha fikset høyre lys også og justert det etter beste evne ift venstre lykt så har jeg plutselig fått lys tilbake på bilen, har jo synes det har vært dårlig i mange år, men jeg kjører så og si bare der hvor det er gatelys så det har ikke vært noe stort problem. 2 dager igjen til EU oppfølgning, så 🤞
  4. Da ble ABS/DSC modul, venstre frontlykt og tåkelys godkjent. MEN... Da skulle lyktene justeres og høyre lyste alt for lavt, når mekaniker begynte å justere lykta så hørte vi det knakk, er ikke overrasket mtp. hvor sprø de i venstre lykt var. Så nå er det ny frontlykt operasjon på gang denne gang høyre... Heldigvis tar de ikke betalt for neste etterkontroll og justering av høyre frontlykt når jeg får fikset den.
  5. Og 2. januar (på vei hjem fra fjellet) fikk jeg hentemelding på tåkelys. Så det var bare å svinge innom REMA og hente pakken og starte bytte, ganske enkel og grei jobb. Må løsne deksel mellom tåkelys og skilt, 2 plugger i toppen og selve tåkelyset har 2x 7mm skruer som må løsnes. Så i morgen går turen til Jensen Auto-Service for å få gamla EU godkjent for 2 nye år.
  6. Med god bistand fra @Otis så ble steering angel/ny ABS modul riktig konfigurert i Rheingold, så da er DSC igjen operativ. Er bare tåkelys igjen nå, enten demontere dem, eller vente på nye fra eBay så er EU ok.
  7. Jaggu kom ikke ABS modulen i går også, så rakk akkurat å bytte modulen før julaften. Selve jobben tok ikke mer enn 10 min. varsellampene for ABS og Brems forsvant, men fortsat lyser DSC varsellampen gult, men det er nok fordi den må kodes inn, dafølgende feilmelding vises på DSC: ABL ABS/ASC/DSC identification DSC 000061 DSC: Steering-angle sensor, identification og mulig en steering angel sensor adjustment... Men i dag er det julaften, så det får vente en dag eller to.. God Jul
  8. Tenkte jeg skulle våtslipe og polere dem, har ikke sett lykteglass som en del til disse lyktene noe sted, ikke at jeg ha lett etter det heller da. Og her er tanken å holde bilen på veien så lenge som mulig og billig som mulig til rusten spiser den opp, rusten er i god gang allerede med det måltidet... 😂 Oppdatert: Var ikke veldig motivert for mye polering av lykt, EU er viktigst, så nå er lykta montert tilbake på bilen, alle pærer virker og reflektor sitter fast og godt. Er å bare å vente på ABS modul og tåkelys så bør dette være godt nok for 2 nye år. Tar tåkelyse for lang tid demonterer jeg de som er, er det ikke tåkelys, kan jeg vel ikke få mangel på reflektor... Oppdatert 23.12.19: Da fikk jeg hentemelding på brukt ABS modul, så den er i hus nå, så får vi se når jeg rekker å få byttet den i julen
  9. 😂 Madamen ble litt skeptisk, lukta ikke akkurat ribbe, men den var allerede i ovnen før hun rakk å reagere, da var det ingen vei tilbake.
  10. Litt førjulskos Bytter justeringsmekansisme på min 2002 e39 venstre Xenon lampe Fulgte denne oppskriften: https://blog.bavauto.com/1835/bmw-e39-5-series-floppy-headlights-replace-adjusters/ Bakte i ovnen på 170 grader i 7 minutter, var da bare å¨dra den fra hverandre, og her var det "gamle" limet og ikke epoxy så var nok restlageret av lykter som ble brukt litt inn i 2002, min er produsert i 2002. Måtte fikle litt ekstra for å få løs den ene kulen, det var så morkent at sprakk bare jeg så på den... Monterte ting tilbake på plass, inn i ovnen, nye 7 min på 170 160 grader (uten å legge på mer lim enn det som var), så på med noen tvinger for å la det herde og kanskje bli tett, hvis ikke blir det ny runde i ovnen om mer/nytt sika/lim. Konklusjon, gikk overraskende raskt og enkelt. Demontering gikk uten problemer, ut av bilen, ut med pærer og div. Kan såvidt skimte at den er knekt, men det kan jeg love deg at den er. 170 170 grader, 7 minutter.... Var bare å dra av.. Av med deksel Begge godt knekt... Så var begge på plass Og etter 7 nye minutter i 170 grader i ovnen, var det på med tvinger og la det herde, lar det stå til i morgen før jeg monterer den i bilen igjen. .
  11. Hadde EU kontoll på gamle bimmern, 2002 e39 525dat som har gått ca 315 000 km. Fikk 2'er feil på følgende: Fikk feil på ABS modul, det visste jeg om, så ingen overraskelse (begynte å lyse varsellamper 2 dager før EU) Justeringsmekansime inne i venstre forntlykt har knekt - hadde en mistanke, men tror det har gått gjennom før, mange år siden jeg syntes lyset ble litt lavt. Tåkelys reflektorer (begge) er ødelagt, så må bytte begge, burde vel ha demontert de før kontroll... Defekt ABS modul (når den blir varm slutter den å virke). Ny/bytte ABS modul fra BMW/koed kommer fort på 14 000,- så det er ikke aktuelt, men jeg har 3 valg: Sende inn den jeg har til reperasjon, kommer på ca 3500. om den lar seg reparere (bilen kan kjøres selv om modulen er demontert, blir bare litt old school). Åpne opp selv å lodde, men jeg er ikke noen erfaren lodder så det spørs, kanskje hvis #3 virker. Kjøpe en brukt ABS modul og få den på, så kan jeg vurdere reperasjon på den som er på bilen senere - Har bestilt en brukt modul fra ebay som det står er "in working order" til 130 $. Oppdatert 18.12.19: Ser at pakken har forlatt avsenderland og er straks på vei inn til Norge i følge Posten. Oppdatert 23.12.19: Nå kom ABS modulen, fikk byttet den på 10 min. ABS og bremse varsellamper lyser ikke lenger og fungerer. DSC er ikke ok enda, må kode inn den nye enheten og konfigureres før DSC er ok. Venstre Xenonlykt - justeringsmekansime må byttes, eller så kommer ny lykt på ca. 7000,- Problemet her er at jeg har en 2002 model og det var da de begynte å lime med lim som ikke kan løsnes ved varme. Jeg har ett håp etter å ha lest i et engelsk forum, at det ble ikke nytt lim før etter en liten stund ut i 2002, så kanskje min som er produsert i februar 2002 kanskje har "2001" lim ref. https://www.m5board.com/threads/help-how-to-open-e39-facelift-headlight.192177/. Har uansett bestilt justeringmkansime (ca 100,-) fra 3 forskjellige (i tilefelle en knekker etc) så får enten bake den løs eller kanskje bruke dremel til å lage hull som tettes etter utført arbeid om baking ikke virker... Delen kommer nå før jul, så da har jeg noe å fikle med i jula. Oppdatert 18.12.19: Da har det kommet deler til lykta, så får vi se om jeg rekker det før julaften eller om det blir romjulsjobb... Tåkelys - her har jeg allerede bestilt et par nye fra Kina til 300,- paret, så får vi krysse fingrene om de passer, hvis ikke blir det uoriginale fra Koed. Vet ikke om det er for sent å demontere dem å si at jeg har ikke tåkelys, så kan ikke skrive feil der...? Jeg vil oppdatere denne tråden etterhvert som arbeidet skrider frem, var heldigvis så forutseende at jeg har helt frem til 22 februar 2020 med å bli ferdig med alt sammen.
  12. @Otis Vi får håpe det på dette forumet stemmer, min er produsert i 02-2002, så det er håp for en tur i stekeovnen https://www.m5board.com/threads/help-how-to-open-e39-facelift-headlight.192177/
  13. @Otis jeg har bestilt en brukt ABS modul på e-bay som jeg prøver først. Så får vi se, er ingen loddemester... Er 2002 mod. jeg har, så det kan bli litt tricky 😂😱
  14. Fått bekreftet av verksted at det er ABS/DSC modulen som er problemet, den blir dårlig/slutter å fungerer når det blir varmt, derfor det tar litt tid når den har stått ute om natten før varsel slår seg på, de prøvde med hårføner/varmepistol og da kom varsellampene. Så jeg bestiller en brukt fra e-bay, så tar jeg vel kontakt med deg @Otis når den tid kommer, vurderer å sende den jeg har til rep også. Fikk tips om styreenheter.no i Oslo fra verkstedet (Jensen Auto-Service) som tok EU, de skal ha 3500,- hvis de kan fikse den. Fikk anmerkning som må fikses på venstre frontlykt og begge tåkelysene. Fikk en 1 på speil førerdør (så den lar vi ligge i denne omgang). 1. Justeringsmekanisme i venstre frontlykt er knekt, reflektor er løs, frontlykten er jo faclift Xenon, så det er vel ett sant hel... å fikse det, men har bestilt noen plastdeler fra e-bay så får vi se om jeg tør prøve meg - om noen har tips så kom med de, men blir vel en egen tråd i teknisk... 2. Begge reflektorene på tåkelysene var ødelagt, så har bestil ett par tåkelys fra e-bay til 300 ish, passer ikke de så er det vel mulig å fa tak i uoriginale som skal passe for ca 1000,- Så da har jeg litt å drive frem mot februar...