Jump to content

sondre

Members
  • Content Count

    849
  • Joined

  • Last visited

About sondre

  • Rank
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lommedalen
  • Kjøretøy
    E39 525dat, KIA e-Soul

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dette f. eks.: https://www.koed.no/no-no/product/LF1334101 Men regner med at å skru av det som sitter der er nærmest umulig etter 18 år...
  2. Skal det være så mye bevegelse her, gummiforing er tett. Har en squiik, squiiik lyd når jeg kjører over fartsdumper i ca 20+ km/t 20200625_142508.mp4
  3. 👍 Har selv brukt slegge og banka ut fra baksiden, gjør vondt i sjela, men gjorde susen for meg.
  4. Da har bilen stått pakert siden fredag og det er fortsatt ingen tegn til at den siger på noen av sidene. Dermed erklærer jeg problemet for løst og det var solenoiden ved pumpen som var problemet. Kostet meg en ny luftbelg, men da kaster jeg ikke den gamle siden den faktisk ikke er lekk. Takk til alle som har bidratt @Otis, @Hpi og @Ingvaldsen
  5. Fikk i dag solenoid fra Tyskland på døra av UPS, knallbra levert 👍 Skrudde først ut to skruer 8 mm som solenoiden var festet i pumpen med. Så blå, sort og rød slange. Så 2 kontakter festet med stålklips På med kontakter på ny Så rød, sort og blå slange (skrudde ut ut blendingskontakter først. Så på med nederste festeskrue og øverste. Startet bil (har ikke montert fast selve pumpen enda). Lot luftbelgen pumpe seg opp og stoppet bilen. Får stå noen dager nå for å se om det holder på luften eller ikke. 🤞
  6. Takk, det er samme leverandør jeg fant på e-bay - bestiller derfra jeg
  7. Bare og bare 😂 Men jeg vi tro at det er solenoid som sliter siden pumpen funker som den skal og det er 1 slange inn fra pumpe til solenoid og 2 ut, rød og blå. Så en video hvor solenoiden ble åpnet, få også nye solenoid fra Tyskland for en drøy 1000 lapp, e-bay. Selve pumpen kan jeg ikke helt skjønne at det er noe galt med, den pumper jo luft som den skal. Koster jo en liten formue også 😱
  8. Har nå målt med skyvelær avstand fra punkt på dekk til skjermen. Bilen har vært parkert ca 17 timer. Høyre side: 43 mm Venstre side 39 mmDette etter å ha byttet om luftslangene slik at høyre går til venstre og vice værsa. Da antar jeg at pumpe og solenoid er synder. og at problemet ikke ligger i rusten tank under bilen. Noen andre som vil kommentere dette? EDIT 10. Juni: Høyre: 19,3 mm Venstre: 10,7 mm
  9. Har kjøpt meg en brukt laptop med 300gb disk - Er kun installert win10 på den, og håper det er stor nok disk... Driver å laster ned og installerer Rheingold. "Kopier filene fra SQLiteDBs og psdz i mappa du lasta ned til samme mappe i Rheingold mappa under programfiler" Lurer på om når man skal kopiere filer fra PSdz uten å pakke de ut først fra SDP 4.06.20, eller må de pakkes ut og koperes fra mappen PSdZ der kommer data_swi mappe frem. EDIT: @Otis eller andre, trenger jeg psdz filene for e39?
  10. Har sjekket tanken så godt det lar seg gjøre uten å demontere, den er rusten utvendig ja. Men ingen synlige tegn til lekkasje. Men nå som jeg har byttet rød og blå slange ved koblingsboksen ved reservehjul så vil jeg vel få svar på om det er tanken. Siger den ned på samme side så er det tanken, hvis den siger ned på andre siden så er det pumpe/solenoid. Antar jeg...
  11. Har ikke greid å finne noen lekkasje, har nå byttet om rød og blå slange ved reservehjulet, så om den fortsatt synker på høyre side så er det sannsynlig at det er tanken eller koblinger på den siden. Synker den på andre siden så må jeg sjekke solenoid ved selve pumpa. 2 b continued...
  12. Byttet i fjor høst luftbelg på venstre side. Nå merker jeg at det siger ut luft på høyre side også når bilen står ubrukt noen dager. Regnet med at det var luftbelgen, så byttet den nå på torsdag, og alt så ut til å virke som det skulle i et par dager. Men gikk forbi bilen i dag, og da hadde den seget mye ned på høyre side igjen, så det var nok ikke luftbelgen som var problemet. Jeg greier ikke å høre at det siver luft ut noen steder. Noen som har tips til videre feilsøking og hvor problemet egentlig ligger, er bare høyre side den siger ned Eneste jeg kan tenke meg er at det kan være nå er luftbeholder høyre side 6 (5 og 4) eller slange 13. Men i disse permisjonstider kunne jeg klart meg uten dette akkurat nå... EDIT: Den hever seg til riktig nivå med en gang (under minuttet) jeg låser opp bilen. Sprayet da såpevann på kobling ved #14 begge ender. Så ikke tegn til noe lekkasje, heller ikke på toppen av luftbelg. Skal kjøre en tur og så prøve på nytt og sjekke under bilen om det kan sprayes på tanken og sjekke den, uten å demontere. Må jeg demontere så bytter jeg samtidig.
  13. Nye bærearmer gjorde susen, nå er bakaksel knrikefri Men har en liten mistanke om at jeg må ta bærearmene foran også, de er vel de eneste som ikke er byttet der heller... Får vente til Corona roer seg og permisjon blir inndratt så jeg får råd til deler...
  14. Vel det er 18mm innerst og 21 mm ved hjulet. Støtdemper var selvsagt i veien på biler med luftfjæring. Så den måtte demonteres i bunn, gikk egentlig ganske greit, da jeg brukte en elektrisk mutter trekker. Men var allikevel litt knot å få ut boltene. Ser at på en video på en X5 med luftfjæring så er bolten snudd, slik at mutter er på støtdemper siden.
  15. Da har jeg sikret meg med både pipe og fastnøkkel på 16, 17, 18, 19, 21 og 22 mm. Har pipe i 20mm som ser ut som ny ja 😂
×
×
  • Create New...