sondre

Members
  • Content Count

    729
  • Joined

  • Last visited

About sondre

  • Rank
    Oberstløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Lommedalen
  • Kjøretøy
    E39 525dat, KIA Soul EV

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nå er det 3. Problem på rappen her, kjenner på at hoggern kommer nærmere og nærmere... E39 525dat 2002 Fikk opp problem med self leveling suspension på dashbordet. Stoppet bilen, gikk ut og på venstre side ved bakhjulet hørte jeg luft sive ut. Hummel ikke høre noe på høyre side. Gikk meg en tur for å roe ned blodtrykket, kom tilbake, da var det ca 1 som forskjell på klaring mellom skjerm og hjul, minst på venstre side. Starter jeg opp bilen igjen hører jeg at luften begynner å sive ut på venstre side. Sist jeg hadde problem med luftbelg lå bilen helt nede på hjulet - lowrider style, kan det være noe annet enn selve luftbelgen, eller er det bare hullet som fortsatt er lite? Hvordan er det å bytte luftbelg selv?
  2. sondre

    530d går i nødmodus

    Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell du har men e39 har på høyre side
  3. sondre

    530d går i nødmodus

    Skal komme en jevn strøm med diesel, ikke rykk og napp.
  4. sondre

    530d går i nødmodus

    Ville nok gjort som @TRF sier. Den fra Biltema (som i følge dem skal passe på regnr) hadde ikke veldig god passform for å være ærlig. Men jeg måtte få i gang bilen ila påsken og hadde i da ikke annet valg enn å ta det jeg fikk tak i. Har ikke all verdens forventinger til holdbarheten, men her er uansett den jeg kjøpte på Biltema: https://www.biltema.no/reservedelssok-bil/br35752/category/Motorstyring/Drivstoffpumpe--2000036967 Jeg måtte bytte koblinger på strømkabler så var litt jobb, men egentlig helt grei jobb. Koed selger også løs pumpe til under 1000,-: https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/16_0209/1/47555?steering=L&transmission=A&productiondate=20020200 Men bruk ditt eget regnr på delesøk. Når BT pump ryker så går jeg nok for den til Koed, men å kjøpe en org. til nesten 4k er uaktuelt for min del, da gjenværende levetid på min e39 er begrenset spesielt mtp rust.
  5. sondre

    530d går i nødmodus

    Jepp, min røk i påsken, ta av slangen som kommer fra tanken og inn på matepumpen og skru på tenning, kommer det ikke diesel da så er det pumpen i tanken som er problemet. Jeg har byttet matepumpe 2x og nå i påsken måtte jeg ta pumpen i tanken, har nå en Biltemapumpe i tanken, da det kun var de som var åpne i påsken...
  6. sondre

    530d går i nødmodus

    tankpumpen pusher diesel til matepumpe (under førersetet)
  7. Ytre dørhåndtak lukket: Ytre dørhåndtak åpen: Da er vel konklusjonen at det er vaieren #16 som er røket. Tar med glede imot DYI på hvordan komme til her uten å ødelegge for mye
  8. Jepp, tror jeg bare bestiller delene før jeg begynner å demontere, så slipper jeg å gjøre det flere ganger... Edit: var litt usikker på hvilket delenummer jeg skulle bestille, så fikk Koed til å ringe meg - de trodde det også kunne være selve håndtaket, det selger de mange av. Så får demontere før jeg bestiller deler.
  9. Fra det ene til det andre.... Endelig fått orden på varmeapparatet 😀 Men i dag fikk jeg ikke lukket opp passasjerdør bak utenfra, gikk fint å åpne den med håndtaket på innsiden, men håndtaket på utsiden har ingen effekt. 😢 Noen som har tips til hvordan løse det, fremgangsmåte? EDIT: Mine mistanker går mot vaier #16 eller stag #3 på bildet:
  10. sondre

    Vannlekkasje i kupe, F25 X3 2011

    Mener å huske at jeg for lenge siden hadde problem med at kondens fra klimaanlegg ikke ble drenert skikkelig, og da ble det vått på dørken til passasjer, mener dreneringsboksen var plassert bak midtkonsollen. PS! dette er fra et vagt minne fra lenge siden, var en e39 5-serie.
  11. 🤞 Fungerte gull med AC på også, så nå markerer jeg problemet som løst. Takk for hjelp @Otis og @Alpejohn
  12. I motsetning til alle dager (etter bytte av varmeventil) frem til i dag, var det i dag første tur uten kald trekk ved kjøring på motorvei, ca 2000 rpm. Så jeg velger å se positivt på det...
  13. Byttet om på slanger fra Webasto og til varmeapparat på varmeventilen, luftet og etterfylte litt kjølevæske. Tok en testtur lå på 3000 rpm lenge uten at det hadde noen begrensende effekt på varmen som kom i kupeen. Kjørte til jobb som vanlig i dag og ingen kald luft på motorvei i 2000+ rpm. Siste jeg gjør før full friskmelding er å skru på AC på vei hjem og om jeg da ikke begynner å fryse på motorveien så er jeg klar for vinter. Kan det være at varmeventilen hadde satt seg og derfor fungerte varmeapp brukbart før, og når jeg byttet varmeventil så ble det virkelig merkbart at slangene var motnert feil? Jeg er 99,9% sikker på at jeg monterte de slik de var før jeg byttet varmeventilen - var veldig nøye på det.
  14. Er den eneste forklaringen som virker logisk, og når Alpejohn kunne bekrefte at mine slanger var feilmontert så kan jeg ikke se at det finnes noen annen løsning (selv om jeg har brent meg på slike uttalelser før...).
  15. @Alpejohn Toppers, da gjør jeg det i kveld, det stemmer jo med teorien til @Otis tidligere i tråden også og retultatene av siste testing på turtall. Det er jo det eneste som gir mening iom at motortemp er stabil varm uansett temp som kommer ut av varmeapp. og holder seg stabil om man står stille på tomgang eller suser på motorvei i 100... Kan jo være at problemet ikke var varmeventilen, men feilmontering av slangene, synes jo det har vært litt rart at webasto har måtet kjøre 2 runder om morgenen for å få fjernet is fra frontrute. Er noen år siden jeg byttet varmeventil. jeg burde ha tatt bilde før jeg demonterte, for er veldig uskker nå på hvordan det var og om jeg husker rett...