sondre

Members
  • Content Count

    784
  • Joined

  • Last visited

About sondre

  • Rank
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lommedalen
  • Kjøretøy
    E39 525dat, KIA e-Soul

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Haha, del nr10 er vel det eneste stedet jeg ikke har kjent på etter fukt/lekkasje. Skal kjenne der når jeg kommer hjem i kveld. Er det noe poeng i å ta vannpumpa samtidig som jeg bytter termostaten, er vel ikke mye ekstra som må demonteres når jeg først har termostat ute?
  2. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Takk, EGR thermostat er er ikke mer enn drøyt ett år siden jeg byttet. "hoved" themostaten kan jeg ikke huske om eller når er byttet.
  3. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Ett lite tilleggspørsmål: Kjørte i går en drøy times tur, bl.a. på motorvei, -0,5. Hadde gir i S og kjørte i 110, da gikk temp nåla fra å stå rett opp til til å bevege seg til venstre, dvs motortemp ble kaldere. Satte gir i D da gikk turtall ned og temp nåla tilbake til å stå rett opp. Synes det var litt rart at den gikk ned når det ikke var kaldere enn -0,5. Er det ett tegn på at noe ikke er som det skal eller bare ett resultat av at turtall og vannpumpe hastighet?
  4. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Takk folkens, da har jeg mange konkrete punkter å sjekke så fort forkjølelsen slipper litt, manflu er tøffe greier 😂👍
  5. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Har tenkt på den også, er den på motoren du tenker på. ikke til Webasto?
  6. sondre

    kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002

    Takk, skal sjekke ve første anledning, har ikke byttet den delen enda
  7. Denne sensommerens, høstens, vinterens problemer vil ingen ende ta... Har byttet Ekspansjonstank, kjølesalnge fra radiator til motor, varmeventil, vaier på dørhåndtak, venstre luftbelg, glødeplugger, gløderele og alle dyser. Nå var det plutselig en dam under bilen, ca midt på under motor, det luktet ikke diesel, var ikke kondens, for da hadde det vært is. Så kjølevæske er da svaret. Kikker i motorrom med motor i gang kan ikke se noe sted hvor det er antydning til lekkasje (EGR thermostat, thermostat, radioatorslange, ekspansjonstank etc - med forbehold om stressnivå) , men ekspansjonstanken har lavere nivå enn for noen dager siden så ingen tvil om at det er kjølevæske. Lekkaasjen skjer sannsynligvis i kombinasjon med Webasto, siden jeg ikke kan se noe som drypper under bilen når jeg akkurat har parkert. Men hadde lekkasjen vært ved Webasto så ville det vel heller vært vått venstre forhjul? Hva med vannpumpe? men da ville det vel kommet/vært synlig med motor i gang og ikke bare Webasto? Noen tips til hvor jeg bør kikke etter lekkasjer?
  8. Neee, har nylig byttet egr thermostat, men den andre ble byttet i 2014 muligens?, men har ingen problem med varme ved kjøring, da blir den varm (nåla rett opp) etter snaut 15 min kjøring (og holder seg der) og bra med varme i varmeapp.
  9. Jeg fant dem på e-bay, men hadde en del spørsmål, så vi tok alt på e-post og betaling med pay-pal, fikk kvantumsrabatt også. De sto til 100 € per stk. på e-bay, fikk alle 6 for 90 € per stk. Brukte denne e-postadressen: diesel-technik-biberach@gmx.de EDIT: De forstod engelsk godt skriftlig, så all kommunikasjon gikk på engelsk. Kostet 389,- å sende gamle dysener i retur med Posten.
  10. Må bare skryte av https://www.diesel-technik-biberach.de/ Hvor jeg kjøpte overhalte dyser, sendte de brukte i retur og fikk refundert 300 € så totalt kostet det meg snaut 6500 kroner for 6 dyser inkl porto etc. Raskt ekspedert, de ønsket understellsnr for være sikre på at det var riktige dyser de sendte.
  11. Jeg hadde slettet feilkoder tidligere i uken, tok så en ny diagnose etter at Webasto hadde kjørt et par ganger og da var den tilbake. Husker ikke om den var present eller not present/aktiv
  12. Ved å kjøre den 30 min så blir det nok varme til at is smelter på rutene om det ikke er for mange kuldegrader, blir ikke veldig "varmt" i bilen. Er det mer enn 6-7 kuldegrader greier ikke 30 min webasto å tine vinduene, da må jeg kjøre 2x30 min. lader batteriet ofte om vinteren pga. det. Blir ikke veldig varmt i bilen, men rutene blir isfrie. Ved 30 min kjøring er tempå måler akkurat rett der hvor det blå feltet slutter. På STH Circulationg pump har jeg følgene "feil": short circuit to ground. Men kjenner at pumpen går om jeg holder hånda på den (testet når jeg byttet til vinterdekk og demonterte litt ekstra). og den ville vel stoppet før 30 min om pumpen ikke går også?
  13. sondre

    Lekkasje fra returrør ved dieseltank, 2010 E61 520D, vanlig?

    Kan kanskje være selve returrøret som lekker, på e39 så er rust ett problem med årene.
  14. Ja det er det jeg har gjort forrige vinter, men tenkte at det var bedre for strømforbruk og sot etc. om jag lot den gå 45-60 min i ett strekk. Hade tenkt å teste, men nå er det så mye kunnskap her at jeg slapp det. Takker 🙂
  15. På min E39 er det mulig å sette Webasto start på 2 tidspunkt, timer 1 og 2. Hvis den ene starter 1800 og den andre settes til å starte 1820. Vil den da fortsette å gå til 1850 uten stopp eller vil den droppe timer 2 og bare stoppe 1830?