Fredrik 90

Members
  • Content Count

    17811
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    183

Fredrik 90 last won the day on March 23

Fredrik 90 had the most liked content!

3 Followers

About Fredrik 90

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 540d, BMW 520IA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. G30 har nok ett klasse ledende interiør totalt sett. Jeg mener E klassen sitt interiør ser bedre ut, men her skuffer kvaliteten med knirkeplast og panelgliper. A6 har ett veldig rent og minnemalistisk interiør, men nå styres alt via skjermer. Når motor er skudd av og skjermene er av så ser man ikke annet enn fettete fingermerker over hele midtkonsoll og dashbord. I tillegg er betjeningen ett mareritt, du må ta blikket av veien og vinterstid må du ta av hanskene for å betjene skjermene i A6. Største ankepunktet jeg hadde mot interiøret i G30 er selve designet, særlig den skjermen. Men etter å ha prøvekjørt mye G30 mens jeg ennå hadde F10en så kom jeg til at jeg kunne leve med det. Kvaliteten er veldig god og betjeningen er helt super. Men interiøret kommer ikke til å eldes like bra som i F10/11. Jeg vil ikke kalle det ett problem. All den tid G30/31 salget sånn ca er på det samme som F10/11. Noe nedgang har det vært selvsagt da 5-serien opererer i ett segment som taper veldig terreng til SUVene. Men gjevnt over så bytter de fleste F10/11 eierene bilen sin inn i en G30/31. BMW har i dette segmentet en veldig lojal kundegruppe. Norge er nok ett unntak her, de siste årene vil jeg mene at brorparten av F10/11 eiere har bytta ut bilen sin med ett Tesla produkt. 5-serie markedet i Norge har blitt halvert etter at Tesla slo til. Men det skulle ikke mer til enn at 530e ble tilgjengelig med xDrive før ting tok seg kraftig opp igjen. Med G31 530e og muligens 545e så er ting lyst ut. Jeg skjønner poenget ditt med at folk ikke ser gidder/ser poenget med å oppgradere til den nye modellen. Jeg tenkte sånn selv da G30 kom i 2017, jeg var sogar på førvisning av modellen høsten 2016 med fullt fotoforbud og greier. Men etter å ha prøvekjørt bilen noen ganger samt hadde en 530i som leiebil i Tyskland så fant jeg ut at dette var en verdig erstatter til min F10 når jeg følte for å bytte bil. Og sånn har jeg inntrykket av at de fleste tenker, når F10/11 skal byttes ut så er G30/31 ett veldig godt alternativ. De tre personene i denne tråden som ikke ønsker å bytte ut sin F11 er ikke veldig representative for flertallet tror jeg 😉
  2. @liffi Du kjørte forbi meg på E18 i går ettermiddag...det må ha vært du. Du la nok ikke merke til meg som kjørte firmabilen, svart Mondeo stasjonsvogn med logo på siden 😀
  3. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg sier jo ikke akkurat neitakk til å kjøre rundt i denne en ellers grå lørdag 😀 Gamle BMWer har virkelig noe for seg som man ikke finner i moderene biler, her er det sjarm i bøtter og lass. Kjøreopplevelsen er så engasjerende, den responsen man får når man tømmer tredje gir og lar M30en få løpe fritt. Den har fortsatt plenty med power, nok til å gi en ny og hissig Golf som absolutt skulle forbi litt å jobbe med. For folk blir veldig entusiastiske når de ser en gammel BMW som dette med de respektable tallene 535 på bakluka 👍
  4. Fikk pris på Falken av en bekjent som jobber med dekk i går, 3800,- for fire dekk i dimensjon 205/65 15. Dette er uten omlegg. Er vel ganske gunstig dette vil jeg tro?
  5. Hehe, nå prøver du for hardt tror jeg 😅 Du har naturligvis ikke så mye erfaring med G30/31 eller F10/11 for den saks skyld. Så ditt grunnlag for å uttale deg om hvor imponerende G30 er mener jeg er heller tynt. Så kan man jo stille spørsmål om hva BMW lager i dag som egentelig er så imponerende...På den elektriske siden så er jo BMW sin satsing en fadese, dog henter de seg greit inn på hybridmodellene. M avdelingens produkter er imponerende, men det er produktene til konkurrentene også. Når det gjelder G30 så er det uhyre viktig at BMW ikke mister fokuset her. Dette er tross alt en av BMW sine viktigste modeller. Modellen har slått svært godt an, selv i ett segment som stadig taper terreng til SUVene. 5-serien skal stå som målestokk i segmentet, dette har den gjort i over 30 år. Dette klarer de også med G30 i dag, den får ikke annet enn gode skussmål fra bilpresse og kunder. Men for å opprettholde sin markedsposisjon så er det uhyre viktig at BMW tar de rette grepene for å forbedre modellen. For som med alt annet så er det alltid rom for forbedringer, det er plenty av ting med G30 jeg mener kunne blitt langt bedre. Men det er også veldig mye med G30 modellen jeg mener de ikke må forandre på, ting som vi i kundegruppa er veldig godt fornøyde med. Så jeg mener, ikke kødd til design og ikke kødd til kjøreegenskapene. Redesign dashbordet, litt mer i rettning av G05 X5...få skjermen litt mer ned i dashbordet. Gi oss de siste av teknologi, og 545e xDrive Touring. Ellers ikke forandre på noe.."Never change a winning team" Det går sport i å mene noe om G30 her, at den ikke er like god som F10 og en haug men obiektive argumenter fra en gjeng som knapt har kjørt bilen. Jeg synes det er rart å bli fortalt at bilene jeg har god erfaring med å eie er sånn å sånn...av folk som ikke har eiet noen av dem 😅 Er G30 bedre enn F10 totalt sett? ja mener jeg. Dog er det ting som F10 gjorde bedre og vis versa. Har G30 dårligere kvalitet enn F10? Nei, tvert i mot spør du meg. Kunne designet vært mer spennede og tidløst, sånn som f eks F10? Ja absolutt! G30 er lekker og classy, men bringer ikke noe nytt til bordet slik E klassen gjorde da den kom. Uten at jeg foretrekker designet på E klassen forøvrig. Folk harselerer med E65, men de glemmer på veien at dette var en av de mest innovative BMWene noensinne. De glemmer også at E65 solgte svært bra, på tross av all kritikken den fikk. Når E34 kom så fikk den kritikk for å ikke se ut som en BMW, det er vel ikke noen tvil i dag hva en E34 ser ut som. Når E39 kom så synes mange den var kjedelig og klumpete, i dag ofte kalt den peneste 5-serien gjennom tidene. Alle synes E60 var stygg, ingen syns det i dag. F10 så ut som en strandet hval med alt for stor grill, ikke mange som mener det i dag. Og i dag griner alle over at G30 er så kjedelig..den kunne vært så mye mer og blabla. Det er pussig det der med historie som har en tendens til å gjenta seg 👍
  6. Jeg håper og tror forskjellene på G30 LCI blir minimale, BMW vet å være forsiktige med en av de peneste bilene de har i dag. De må ikke kødde denne til med mega nyrer nå. Men jeg skulle vel helst sett at de fresher opp interiør designet litt mer, men det blir vel de vanlige med litt mer bling her og der 😉 Men nå håper jeg de går all inn på 545e, både sedan og Touring med xDrive. Da kan den bli aktuell for veldig mange...deriblant meg 😇
  7. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Mange som kjører Tesla er jaggu en egen type mennesker, de mest ekstreme har en slags sekt liknende atferd. Elon Musk er ett geni, Tesla er bilen 2.0 og man trenger kun en diger skjerm til alt. Spar meg for all den bullshiten, det er bare en haug med hopes and dreams. Tar man en Chrysler Stratus fra 1996 og dytter i noen digre batterier så har man sånn ca en Tesla. Det er ingenting genialt med å bare dytte gigantiske batterier i en amerikansk sedan med shady byggekvalitet. Felles for de Tesla fans fleste er at de for 10 år siden ikke visste hverken frem eller bak på en bil, det er litt de samme folka som var først ute med iPhone når de kom. Plutselig så var det ikke "mobilen" lenger, da var det "iPhone’en". Nå har de fått en laptop på hjul, da er det plutselig stas med 0-100 på 4 sekunder...det var pussig nok ikke så viktig når de kjørte Passat TDI for fem år siden. Feige er de også, jekker seg rundt i sentrum med lyn akselerasjon ut av lys kryss og rundkjøringer. Men å være med på ett par gode drag på motorveien mot en godt optimert fossilbil, det er ikke noe stas. Da er ikke mr Model S 70D så høy i hatten.. Vi er sikkert noen skruer vi BMW entusiaster også, men jeg føler vel at de fleste av oss har litt gangsyn. Vi prater ikke hull i huet på kolleger om hvor fortreffelige bilene våre er. Vi går ikke rundt med mobildeksler med BMW CEO Harald Krüger på baksiden og vi kan vel tåle litt berettiget kritikk uten å gå helt av hengslene 😉 Ja så mener vi kanskje at alt med BMW var bedre før, der er Tesla fansa er stikk motsatt...de går å klør etter neste produkt de kan sette seg på 4 års venteliste for. Og til slutt, vær så grei å ikke dra den misunnelse greia. De aller fleste i Norges land kan skaffe seg en Tesla på samme måte som de fleste andre Tesla eiere. 10 år finans og 0,- i egenkapital...gled deg til den dagen den skal byttes ut 😂
  8. Det som også gjør det hele så irriterende er jo at det faktum at man tar jo kontakt fordi vedkommende tilbyr ett produkt du har lyst på. Det er rett og slett for mange som mangler god norsk folkeskikk når det kommer til kjøp og salg. Ser vedkommende er født i 1998...ja jeg tenker mitt. Var vel ikke på mitt mest seriøse jeg heller når jeg var 21 år 😇 Ja det er helt på trynet, bør være en egen rapporterings knapp for useriøs opptreden på Finn.no. Men over til noe annet..er ikke dette samme felg? Ser han skriver at disse går til F10, men det er jo en annen boltsirkel enn G30 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174429106
  9. Mye gode innspill her, det takker jeg for 👍 TRX hjul er jeg veldig glad jeg ikke har, dem er sykt dyre 😂 Det høres ut som 65 profil er veien å gå, vil nødig ha mer luft i hjulbuen enn det som er nå. Jeg kan forsåvidt vurdere Falken, men jeg har hatt min turn med billigdekk nå. Jeg har fått nok av drittdekk som er urunde. Sleit noe jævlig med Marshall dekka som står på nå, vi bytta tre av fire dekk fordi de var urunde. Men som sagt så har de vist seg å holde veldig bra 👍 Ballonghjul er jo tidsriktig på en bil som min. Men dette var jo rett før lavere profiler ble vanlig. Husker mine foreldre kjøpte ny Audi A4 på slutten av 90 tallet med 17" alufelger, da var det snakk om "lavprofil dekk" 😂 Ja det er nok mest hensiktsmessig å gå får 205/65 15. Har også sett at det er godt utvalg her, det er en fordel. Skal høre litt rundt på priser 😀 Hehe.."noen år siden" er faktisk 7 år 😅 Det har rent mye vann i havet siden den gang. Blandt annet har jeg funnet ut at 520i aldri ble levert med 225/60 15 dimensjon originalt. Dette trodde jeg den gang. Men etter årenes løp så har jeg fått tak i både brosjyrer og bilblader (Kjøpte jo en diger samling Auto Motor und Sport) hvor annen fakta har kommet frem. Faktisk så ble 518i og 520i levert standard med 195/65 15. Men i de fleste tester ut over 90 åra så er 520i i likhet med 525i som oftest skodd med 205/65 15 og 215/60 15. E34 med kraftigere motorer, særlig da 535i men også V8 utgavene gikk på 225/60 15. Men flere her ble også levert med 16" felger og der husker jeg ikke dimensjon. Så jeg er like opptatt av at det skal være orignalt i dag som den gang, men jeg baserer det på ny informasjon 😉 Ellers så er det enstemmig vedtatt at det blir 65 profil. Det blir fortsatt mye luft i hjulbuene, men det er sånn disse bilen ble laga. Det er jo hele sjarmen med å ha en original youngtimer som denne 😀 Goodyear er absolutt ett godt alternativ, ingen grunn til at dette merket ikke skal nevnes. Kjører Goodyear Eagle F1 på 540en, ekstremt gode dekk med gode egenskaper. Ikke på høyde med Pilot Super Sport som jeg hadde på F10en, men absolutt ett bra dekk. Sava har jeg aldri prøvd, dette er vel i samme gate som Falken. Igjen, jeg har noia for å kjøpe billige dekk. Føler jeg safer ved å velge kvalitet, selv om det kanskje bare er tull 🤔
  10. Jeg trenger litt innspill her ang dekk, har ikke helt kontroll på dette selv. Har bestemt meg for at jeg skal ha ett kvalitets merke, i hovedsak Continental, Dunlop, Michelin eller Nokian. Jeg er ferdig med billigdekk som ikke er runde og som bråker... Så til spørsmål: Bilen har i dag 225/60 15, en sær dimensjon som var vanlig på 80 tallet og litt ut på 90 tallet. Svinedyrt og vanskelig å få tak i nå. Sist betalte jeg over 6000,- for dekk i denne dimensjonen, og det var Marshall dekk fra Korea (de har dog holdt imponerende bra). Gjør det noe å gå ned til 205/60 15? Tenkte å kjøpe dem på nett, er det noen nettside som er grei å bruke?
  11. Hehe, jeg kan bekrefte at den lommeboka har fått bein å gå på allerede før ungen har kommet ut 😂 Ellers så har jeg hatt dårlig hell med å få kjøpt de felgene, han selgern virka mildt sagt veldig lite interessert i å svare på henvendelser. Jeg er ikke den som maser om å få kjøpe noe, når han da ikke gidder å svare på henvendelser en gang da er hele fyren useriøs. Eller det vil si, han svarte på den første henvendelsen, veldig kort og upresist...etter det ble det stille. Jeg gidder ikke å risikere å kjøre til Lillestrøm også står jeg der og ikke får tak i fyren Men, om dere kommer over slike felger som dette eller annet originalt i 19" eller 20" så si ifra 😀
  12. Fredrik 90

    Kjøp av BMW 530d F11

    Jeg la faktisk ikke merke til at det sto F11 i overskriften 🤣 Ja det stemmer som du sier at LCI kom fra og med 2014 årsmodell. Dette var da høsten 2013, så man kan oppleve at en LCI bil står med 2013 som reg år....med det er en 2014 modell 👍
  13. Fredrik 90

    Kjøp av BMW 530d F11

    Jeg hadde en F10 530d i 4 år, var utrolig godt fornøyd med den bilen. Veldig komfortabel, rask og designet er overhode ikke utdatert i dag selv om generasjonen nå er 10 år gammel. Jeg vil anbefale deg å finne en bil som har komfortseter, disse setene blir du ikke sliten i. Jeg kjører mye langt, ofte lange strekk igjennom Tyskland og jeg fant komfortsetene helt ypperlige. Sjekk på prøvetur at setevarmen virker, denne har hatt en tendens til å ryke i sitteputa på komfort setene. Comfort acess hadde ikke jeg på min, det var ett stort savn husker jeg. Sjekk her at alle fire håndtak virker, disse kan ryke i form at du ikke kan låse eller åpne bilen ved berøring. Du kan derimot fortsatt åpne døra med håndtakene selv om låsingen skulle ryke. Adaptivt understell er helt konge, særlig med Dynamic drive. Da får du to biler i ett, sportslighet som en 3-serie og komforten fra en 7-serie. Ellers så vil jeg jo si at jo nyere jo bedre, sent i 2013 så kom jo LCI facelift. Jeg ville nok forsøkt å finne en slik, da vil jeg i såfall virkelig anbefale å finne en bil med Adaptive LED lys. Ikke bare ser det bedre ut, du får også mye bedre lys. Videre så skriver du ikke noe om xDrive eller om Touring er ett krav. På Touringen så kan luftbelgene til nivåregulering bak ryke, dette har/hadde BMW en aksjon på tror jeg. Juvelen i denne bilen er helt klart motoren, den grad man kan kalle en dieselmotor i en BMW for en juvel 😂 N57D30 motoren er for det første veldig solid, du trenger ikke miste nattesøvnen med denne. Hvis man skal grave dypt etter problemer med denne så finner man noe register og noen høytrykks pumper, men dette er ikke veldig vanlig. Høy kilometerstand er ikke noe å være redd for så lenge servicer er fulgt slik det skal, men da blir jo selvsagt risikoen for nevne problemer høyere. Men det behøver ikke være negativt at bilen har gått langt, alt avhenger av bruk og vedlikehold. Motoren er kruttsterk, kan tunes til å være mye sterkere...på autobahn så drar den som ett lokomotiv. Utrolig kultivert og stillegående til diesel å være, også klarer den ett veldig bra forbruk. Min lå på 0,65 på blanda, ikke dårlig for en såpass stor bil. Jeg var så fornøyd at jeg valgte sekserdiesel igjen da jeg bytta til G30 5-serie, selv midt i antidiesel hysteri og elbil boom. Lykke til med bilkjøp 😀
  14. Det går i Alpina og Ford har jeg skjønt 😀 Jeg må jo bare si at Ford har veldig mye kult på CVen. Gamle Forder fra 60 og 70 tallet er så som så for min del, men jeg setter pris på å se en strøken Cosworth eller ryddig Capri.
  15. Fredrik 90

    Den store finn.no tråden.

    Hehe, det har du helt rett i 😂 Jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra, men jeg fikk det for meg at dette var en 530d som jo har sekser 🤪 Jeg synes dette var alt for billig til å være en 530d med xDrive ja