Jump to content

Fredrik 90

Members
  • Content Count

    18527
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    196

Fredrik 90 last won the day on November 8

Fredrik 90 had the most liked content!

4 Followers

About Fredrik 90

  • Rank
    General
  • Birthday 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 540d, BMW 520IA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan ikke du i det minste holde den stadige kverruleringen din borte fra andres tråder? Jeg skal gjerne kverulere videre med deg på dette, men jeg foreslår at vi tar det på PM? Dette er showoff tråden og her foreslår jeg at vi lar de store diskusjonene om bagateller ligge. Folk blir sikkert så lei av å lese slikt 😀
  2. Madammen har pynta til jul 😀 Jeg har trumfet igjennom og fått lov å ha en modellbil i stua, en E28 Alpina B7 Turbo. Den har hun nå "modifisert" litt og plassert på salongbordet 😅
  3. En ting jeg bytter ofte på denne bilen er lyspærer, synes stadig jeg må til å knote med dette. Er vel kanskje ikke så rart når man har 8 pærer i fronten bare til lys forover. Her har LED lykter gjort ett fremskritt 😂 Er jo så tiltak å bytte disse pærene, hver gang jeg setter meg i bilen så skal jeg jo ett sted. Da blir det jo til at som nå, når ene nærlyspæra er gåen så kjører jeg med park og tåkelys. Men i går var jeg i Kristiansand, og det var mørkt når jeg skulle hjem. Merka på motorveien hjem at park og tåkelys ikke er helt optimalt 😅 Skal skjerpe meg og se å få bytta den pæra 👍
  4. Ja det er en flott og ryddig bil du har fått deg her. Jeg synes den så grei ut under jeg, bortsett fra rusten da. Ellers så vil jeg som de andre her absolutt anbefale deg å kjøre dette med rusten som en garantisak. Kjør det løpet ut, om det så tar noen uker og noe krangling. Det er ikke opp til BMW forhandleren å avgjøre dette, så ett umidelbart avslag er feil. De kan mene at det blir vanskelig å få dette igjennom, likefullt skal de sende inn sak og bilder. På bakgrunn av kilometerstand så vil jeg tro du har en god sak her. Det kan da inne være sånn at en flott BMW skal ruste under før den når 100 000 km. Ikke har den gått på Østlandet heller, saltingens hovedstad.
  5. Gratulerer med lekker bil 😀 Ett av BMW sine peneste karosserier gjennom tidene. Kult at dette er en 520i bensin, det er litt uvanlig 😀 Hvor får man tak i sånne skiltholdere?
  6. Ja det vil jeg tro, norske båter har som regel noe mer solide skrog, mer avstivninger i kjøl og tykkere skrog. Uttern båter og mange av dens like har litt sånn "masseprodusert" over seg. Jeg sier ikke at dette er dårlige båter, men kommer du fra en Norsk båt som Askeladden, Nordkapp eller Skibsplast så vil du merke forskjell. Men for å ha noe å dure rundt i skjærgården så er jo en Uttern ett bra og prisgunstig alternativ. Det blir litt som ett fremkomstmiddel på sjøen, den gjør nytten. Vi hadde veldig mye glede av Uttern D68, men i litt sjø så slo det en del og den kasta mye sjøsprøyt over båten. Motoriseringen besto av en 1,7 liters innenbords Mercuriser på 116 hk, forferdelig dau men også utrolig billig å kjøre med. Å kjøre fra Arendal til Lyngør og tilbake var liksom ett ett par hundrelapper i diesel hvis jeg lå i 23 knop hele veien. I dag, med en 30 fots Joda 290 Sport og Volvo Penta D4 på 260 hk så ryker det fort 600 kr på samme tur. Men på sjøen så teller man ikke kroner, da skal man bare nyte. Scand 25 Classic er en solid båt, men de begynner å bli bra gamle nå. Scand laget bra båter, om designet ikke har tålt tidens tann like bra så holder båtene seg godt.
  7. Vi hadde Uttern D68 for en del år siden. Har inntrykket at Uttern er mye båt for pengene, men jeg husker jeg var veldig skuffet over sjøegenskapene og byggekvaliteten. Ting virket litt underdimensjonert og "billig" i forhold til f eks en Askeladden eller Nordkapp. Jeg kom fra nettopp en 18 fots Askeladden 565 Wasper, hadde Uttern D68 ett par sessonger så ble det Askeladden igjen. Denne gang en Z7 daycruiser, som natt og dag i forhold til kvalitet og sjøegenskaper. Uttern er sjøens Peugeot 😉
  8. Første bud er iallfall å ikke starte motoren hvis du ikke har tenkt å kjøre en tur. Hjelper ikke at motor går seg varm, skal motor startes så er det for å kjøres en tur slik at vesker og oljer får sirkulert og får varme i seg. Bare starter du opp motoren danner det seg kondens, denne ruster eksosanlegget opp innenfra og ut. Du vil også få grå/gul gugge (ser ut som majones) under oljelokket (og ellers under toppen og i veivhus). Vær obs på at veldig mange vil mene at man MÅ starte motoren en gang i måneden vinteren igjennom, dette er en etablert sannhet (ergo bare tull og tøys) Mulig det har noe for seg på en gammel forgasser motor, men motoren i din E36 er såpass moderne at dette gjelder ikke her. Skal du ikke lufte bilen i løpet av vinteren så ta ut batteriet, eventuelt koble til en vedlikeholds lader. Fyll tanken full og la den stå med en liten åpning på vinduer. I år er det museår, så noen musefeller strategisk plassert rundt i bilen er nok ikke så dumt 😀
  9. @RNJ Artig å høre din fortelling om hvordan det er å leve midt oppi den politiske galskapen som herjer i Oslo. Byen ligger i hendene på en gjeng idealistiske ungdommer som ikke aner langtidskonsekvensene av hva de gjør. Hvordan kunne dette gå så galt, hvorfor er det ingen som griper inn? Også blir de atpåtil gjenvalgt for fire nye år. Vi kan sitte å le av "dumme" amerikanere som stemte på Trump, men de som har stemt inn disse grønne kommunistene i Oslo er ikke mye bedre (eller verre, alt ettersom) Jeg synes dette for forbanna ergerlig, fordi jeg alltid har likt Oslo. Jeg synes det er en veldig flott by, med flotte severdigheter. Har alltid vært ofte i Oslo, vi har hilst stadig nye strekker med E18 velkommen. Det betyr enda kortere reisetid for å komme seg til storbyen. Men sånn som det nå blir lagt til rette for oss utenfra, det gjør at man mister helt lysta på hele byen. Alt er forbanna vanskelig og kronglete for alle andre enn de som bor inni byen og ikke er avhengig av bil. Og konsekvensene er at folk holder seg vekk. Før ble alt av kursvirksomhet på jobb avholdt i Oslo, her kom kolleger fra hele landet til hovedstaden. Det er det helt slutt på, nå velges konsekvent steder utenfor Oslo. Privat har vi gått fra å ha tre til fire lang weekender i Oslo i året til kanskje en, fordi du får følelsen av å betale så mye mer enn hva det er verd. Jeg setter meg ikke på trikken, enten går jeg dit jeg skal eller så kjører jeg. Begge deler koster en arm og et bein, for kjører man så flår bommene deg. Går du så må jo bilen stå ett sted, og der blir du flådd. 75 kr timen på Aker brygge, 65 kr i Paleet P-hus....hva faen! I P-huset i Arendal koster det 15 kr timen. Oslo er blitt en by for studenter, arbeidssky sosialister og nye landsmenn. Grønne verdier som åker i stede for p plasser og økologiske "restauranter" er greia. Vi fæle borgerlige kapitalister kan åpenbart bare holde oss vekk, Oslo trenger ikke slikt. Men det er greit det, vi tar pengene våre og bruker de andre steder vi. Så kan byregjeringen se hvordan det går på sikt 😉
  10. Såpass ja, det forklarer det standsmessig kjøretøyet. Hedin er vel selskapet som eier Bavaria blant annet?
  11. Hvis motorfester er slitt så er vel gjerne vibrasjonene vedvarende, ikke bare når motor er kald? Det kan vel også da dukke opp vibrasjoner under andre turtalls områder eller ved belastning 😀
  12. Jeg har også langt merke til dette med at utbyggere må skalere ned antallet p plasser. Jeg kan godt forstå dette inni Oslo eller en annen storby, men ellers så må disse utbyggerne bare skape problemer for seg selv. Folk (politikere) må ta inn over seg at bilen slik vi kjenner den er kommet for å bli. Enten den går på fossilt eller strøm så skal bilen være vårt viktigste transport middel også inn i fremtiden. De som vil begrense dette vil bare skape problemer for seg selv, folk vil ha den mobiliteten en bil gir. Heldigvis virker det som om dette kun er ett storby problem. Men vi har en større kjøpesenter utbygging hvor det har vært bråk om antallet p plasser. Politikere tror åpenbart at folk heller da velger å sykle, gå eller ta bussen i stede for å kjøre til døra. Det folk i virkeligheten gjør når de ikke får parkert er å dra til ett senter hvor de kan parkere, gjerne da ett større handelsområde. Folk drar dit hvor de kan ta med seg bilen. Vi i vår husholdning er helt avhenging av to biler, å skulle ta buss i Arendal er for tungvindt og krever mye planlegging. Dessuten så er det totalt ansvarsløst å ta kollektivtransport i disse pandemi tider. Bare her viser privatbilen sin suverenitet. Vi bor en 13 minutters kjøretur fra sentrum. Det går busslinje inn til sentrum gode 800 meter fra vårt hus. Madammen jobber i sentrum, jeg rett utenfor. Jeg kjører alltid bil, alltid! Madammen har tatt bussen sommerstid, mest fordi ho liker den lille gåturen på morgenen. Men da har jeg alltid hentet henne etter endt arbeidsdag, vi slutter stort sett samtidig. Men nå med ett lite barn innser vi hvor totalt avhengige vi er sv ikke bare en bil, men to biler. Fruen er nå i fødselspermisjon, og da er bilen uhyre viktig for hennes frihet og mobilitet i hverdagen. For jeg har jo med en bil på jobb, da kan jo ikke hun sitte hjemme med en baby uten å komme seg rundt. Jeg kan ikke se at denne situasjonen og behovet skal forandre seg når lillemor begynner i barnehagen til høsten igjen. Dette kan ikke vært så ulikt for alle andre som er i samme livssituasjon. Derfor synes jeg det er veldig merkelig at parkeringsmuligheter strupes så kraftig ned ved enkelte boligprosjekter. De støter jo umiddelbart fra seg denne delen av kundegruppen. Vi bygde bolig som relativt nyetablerte tilbake i 2012, i ett veldig digert og nytt boligprosjekt vest for Arendal. Det var av typen som rettet seg mot yngre kjøpere i oppstart fasen. Mener snittalderen faktisk lå på rundt 30 år, så dette har absolutt fungert med sin hensikt. Men jeg husker man fikk ett lite "frimerke" av en parkeringsplass, jeg hadde jo på denne tiden to biler og trengte mer plass. Derfor måtte jeg ofre litt av plenflekken for å få plass til begge biler. Men det var bygget ut med rikelig gjeste parkering. I 2017 flytter vi herfra til en enebolig i ett godt etablert boligområde. Jeg må jo si at det er enormt deilig å ha egen gårdsplass, dobbel garasje og plass rundt seg. Å bo så tett var ikke noe for meg, selv om vedlikehold og alt var enkelt.
  13. E87 130i burde være noe for deg, du er jo kjent med disse 1-serie fra før 😀 Jeg kikka en del på disse før jeg endte opp med 545i. Det er mulig å få en fin M-sport 130i inn fra Sverige for rundt 150 000 kr. Det er mye morobil for pengene, og jeg vil påstå det er en sikker investering.
×
×
  • Create New...