Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    16857
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    157

Fredrik 90 vant dagen sist Mars 14

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Fredrik 90

  • Rang
    General
  • Bursdag 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 530d, BMW 520IA

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    For å si det sånn, BMW har vært lenger nede på denne lista enn de er nå. Så BMW har ikke en god jobb foran seg, de er godt i gang med den gode jobben med å heve seg. Jeg mener at Audi lå foran BMW for noen år siden, og at BMW lå godt nede mot gjennomsnittet. Så dette er absolutt posetivt for BMW slik jeg ser det. Vi skal tilbake til 90 tallet hvor BMW var helt på topp hos J.D Power, men da var også bilene litt mer annerledes enn i dag. E34 5-serie toppet undersøkelsen i sitt segment fra hver år fra 1991 til og med 1995....foran MB W124. I dag tror jeg faktisk ikke vi kan forvente noe særlig bedre av BMW, med tanke på det fokuset som er på økonomi, miljø og ny teknologi. Lexus er og blir Lexus, ingen kan ta Japanerene på akkurat det dem er gode på. Tviler dog på om resultatet hadde blitt det samme om undersøkelsen hadde blitt utført i Europa. Porsche topper fordi de er Porsche, en småskala produsent som kan legge mer arbeid i bilene på produksjonslinja (som de også tar ekstra betalte for ut til kunden). Toyota er jo bra biler, enkle og driftsikkre samt at rykte dems nok gir dem noen ekstra gratis poeng. Chevrolet selger 700 000 pickuper, sikkert nesten like mange fullsize SUVer. Biler som er like teknisk avanserte som en E30 (satt på spissen, ikke ta det bokstavelig) Buick har jeg ikke noen god forklaring på, kanskje de bare lager veldig bra biler. Mini er jo så si BMW, bare litt enklere biler med færre kilder for mulige feil. Så har du jo da BMW som første store premiumprodusent. Tror vi skal være fornøyd jeg. Enkelte her har en lei vane med å hele tiden snakke ned BMW når noe nevnes som posetivt. Det er lov å være posetiv selv når alle andre også er det, det er ikke behov for en som ser mørkt på det bare for å være han ene som gjør det.
  2. Bare vær veldig obs på diesel er veldig fy i tyske storbyer så strørre selskaper som Sixt baserer seg på biler med bensinmotor. Jeg bukket BMW 530, tenkte at det automatisk betydde diesel. Men fikk 530i med 2,0 bensin, gikk dog vel så godt som en 3 liter. En i reisefølget vårt kjørte E36 M3 3,2 (sedan), han hadde meg i bakspeilet hele tiden for å si det sånn 👍 Man kan mene at de turbofirerene til BMW er feil og har gal lyd, men de går jævlig godt.. Pass på at du ikke ender opp med en A6 med toliter bensin, eller en MB E300 som også er en toliter. Ellers så ser det ut som om dere får en super tur 😀
  3. Veldig spent på ytelsene i denne, håper de tar i litt mer enn på X3 M. Forrige X5 M var jo på topp i ganske mange år før noe annet (og mindre) kom på banen.
  4. Ser tyskere og utstyr nevnes, og det må man passe litt på. Kikker selv etter bil i Tyskland for tiden...tyskere er de eneste som kan spekke en G30 540i med stoffseter!! Ikke bare en enkelt bil, hvis ikke du krysser av for "voll leder" i søkefeltet så får du opp haugevis med stoff, 17" og kjip stereo. Rare folk..
  5. Fredrik 90

    F20 -> "M2 Hatchback"

    Kult konsept, veldig unikt. Men bakluka så jo helt balle ut...plaseringa av skiltet kunne vel vært gjort på en mer elegant måte.
  6. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Synes det var som forventet, BMW slo både Audi og Mercedes ned i støvlene (ekstra godt at de slo Mercedes, for de lager jo sååå bra biler i følge enkelt her inne). Rart at Buick kommer så høyt, tenke liksom at det var litt sånn halvdølle greier. Årsaken til at Chevrolet kom høy er vel åpenbart den store andelen pickuper og fullsize SUVer. Enkle biler med gammeldags teknologi, Tahoe og Suburban leveres kun med selvpustende V8ere. Det er ganske skuddsikkert..
  7. Tøft prosjekt 👍 Som den båtmann jeg er selv så har jeg ofte tenkt hvor kult det hadde vært å sette en nyere BMW dieselsekser i en båt.
  8. Ser ut som om noen bilder av G05 X5 M Competition har lekket ut. Det ser utvilsomt bra ut https://www.autoevolution.com/news/2020-bmw-x5-m-competition-this-could-be-it-133185.html
  9. Fredrik 90

    Mini-E34-prosjekt - noen spørsmål?

    Gratulerer og velkommen i E34 klubben 😀 Dette er ufattelig gode biler, lette å skru på og god deletilgang. Også er de liksom gamle nok til at det føles litt spesielt samtidig som de er komfortable nok til langturer. E34 har ikke airbag sensor under setet. Jeg ble kvitt min airbag lampe ved å oppsøke ett verksted som hadde gammelt diagnose utstyr med rund kontakt. De fikk slettet feilkoden som kom opp og den har ikke kommet tilbake. Når det gjelder luftedysene så kan det ofte hende at disse spjeldene rett og slett setter seg fast. Typisk etter at bilen har stått noen år. Ellers så tror jeg en god kjøretur, gjerne ett lenger strekk på motorveien i godt driv kan være vært forsøket for å få blåst ut av motoren litt. Prøv med noe tilsetningsstoffer til å ha i bensin som skal renseeffekt. Etter å ha kjørt E34 med M50 i 8 år nå så vet jeg at disse motorene er ikke noe glad i å ikke bli brukt. Dette er trolig BMW sin mest slitesterke bensinmotor, men de må gjevnlig brukes. Så forutsettes det selvsagt at plugger og tilluft system er i orden. Håper du finner ut av dette. Vi trenger at de får gjenværende E34ene tas vare på 👍 Kommer du til Arendal med bilen så må vi få med oss @sveigis og ta ett lite treff 😀
  10. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja nå var det ikke meningen at sammenlikningen med Golf var noe å henge seg stort opp i. Men enn så lenge så er ikke fullstendig autonom kjøring lov, og da stiller den til samme krav som en Golf eller hvilken som helst annen bil hvor rattet kan slippes i korte perioder. Systemet i Tesla er helt sikkert best, det skal jeg ikke bestride.
  11. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg synes også at Model 3 interiøret er både futuristisk og moderne. Men jeg tror ikke dette er løsningen for hverken BMW eller noen av de andre tradisjonelle bilprodusentene. Eneste som kunne vært gærene nok til å nærme seg ett slik futuristisk interiør er vel Citröen. Vi må tenke på at BMW har en kundegruppe å tenke på, en kunde gruppe som ikke tåler for store forandringer. Videre så er @ogee1 inne på noe veldig vesentlig. Det er nettopp det at dagens interiører er etter titals år blitt nå har blitt funksjonelt perfekte, slik de ergonomisk sett fungerer best for føreren. Og her har jo alltid BMW være veldig gode med sine typiske førerorienterte dashbord. Model 3 vinner kanskje noen priser for designet, men de kommer aldri til å vinne noen priser for ergonomi. Og til syvende og sist, når hverdagen kommer så synes jeg ergonomi trumfer design med god margin. Man kan forsvare Model 3 med at den er designet for å være selvkjørende. Men per dags dato så er dette langt fra realiteten, den er ikke noe mer selvkjørende enn en Golf med Driving assist. Og skal vi tro lyden i EU rundt dette, den tidvise negative omtalen rundt selvkjørende biler og det at mennesker er og blir mennesker så tror jeg selvkjørende biler er langt frem. Det funker sikkert i Sillicone Valley, men jeg tror ikke det funker på snødekte veier oppover i Østerdalen i 35 minus. Og inntil det så fremstår Tesla sin løsning som lite ergonomisk og tidvis trafikk farlig.
  12. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    BMW har modernisert sitt dashbord, G05 X5 er ett bra eksempel på dette. De har rydda vekk de unødvenige knappene og samlet mye i IDrive systemet som til dags dato står seg som industriens beste system. Man kan da ikke mene at BMW skal lage så kliniske og kjipe interiører som Tesla? Instrumentpanelet er ikke for analoge klokker, det er ett sted for informasjon som er nødvendig for føreren. Spør du meg så skal dette ligger så nært opp til synsfeltet som mulig. Dette løser BMW med å ha det på tradisjonell plass, samt via sitt førsteklasses head up system. Med Model 3 så føler jeg at Tesla prøver for hardt, det blir litt for futuristisk. Jeg tror det går motsatt, at det er nå det er en liten hype med store skjermer. For hvis en ser på det praktiske og trafikksikkerhets messige sidene så er jo ikke akkurat dette en bra løsning. Når du til og med må inn i undermenyer for å skru på tåkelys, da har noe gått tapt på veien. Igjen så vil jeg mene at BMW sitt IDrive system er genialt, her kan du bruke touch, håndbevegelser, dreiehjul i midtkonsollen eller touchpad. Veldig brukervennlig når du er på farten, de større skjermene tar for mye fokus bort fra veien. Det er ikke lov å sitte med telefonen når man kjører, mens disse skjermene kan man fikle med. Hvor lang tid tror dere det kommer før det kommer noen reguleringer på dette fra myndighetene? Også er det jo hvordan disse systemene tåler tidens tann da, tenker da design messig. Model S interiøret begynner jo å se litt utdatert ut. Å være først ute med noe og ha mest mulig samlet i skjerm gjør ikke automatisk systemet noe mer brukervennlig. Enkelte funksjoner gjør seg best igjennom fysiske knapper, som f eks klima og lys regulering.
  13. Fredrik 90

    Audi e-tron

    Av ren nyskjerrighet...hva var det som var så dårlig skrudd sammen i X5en? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg tviler på at det er tilfelle. F10/11 er vel den moderene BMWen som ligger nærmest opp til den gode gamle solide følelsen man gjerne fikk i E34 og E39. Så akkurat F10/11 er veldig vanskelig å slå på kvalitet, meget solide biler.
  14. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Volvo gjør seg stadig mer upopulære ser jeg, ikke får man lov å kjøre fortere enn 180 km/t heller. Det det er mye som skal ofres for at de skal nå målet om null drepte i deres biler. Blir vel en veldig kunstig og kontrollert kjøreopplevelse tenker jeg.
  15. Fredrik 90

    Audi e-tron

    Det krever litt mer vilje, interesse, økonomisk prioritering osv for å velge en M bil fremfor en Tesla. Det blir liksom så lettvint å kjøpe en Tesla, du får en bil som går som ett uvær rett frem. Men det er også det hele, en M bil gir en litt annen eier opplevelse sett med typiske entusiast øyne.