Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    16659
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    153

Fredrik 90 vant dagen sist Januar 5

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Fredrik 90

  • Rang
    General
  • Bursdag 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 530d, BMW 520IA

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Neida, fremtiden er hva du gjør den til 👍 Men for noen fæle hjul, hva er greia med det?
  2. Dette går rette veien, bare la den få litt frisk bensin så løser nok dette seg. Tenk å stas det blir når du kan begynne å bruke denne, cruise rundt i noe så kult som dette 😎
  3. Jo takk for det, er en drøm som går i oppfyllelse dette 😀 Skal bli så nydelig å kunne stå inne å dille med bilen i varmen om vinteren. Tenker du på stabilisator staget? Mener det var 24 mm, sto at det var til "sporty suspension" og ikke M-Tech (25 mm) slik jeg trodde.
  4. Dette er jo egentelig en BMW med Toyota emblemer på, det var mye mer BMW i den bilen enn bare motoren. Hele interiøret er jo BMW, rattet fra en F10, dørhåndtak, IDrive, klima, speil og seter kommer rett fra BMW. Dette er jo selvsagt en god ting, men jeg kjenner en og annen japse entusiast som kommer til å hate dette. Ellers en utrolig kul bil, dette er jo sportsbilen BMW burde lage selv 👍
  5. Det kryper stadig fremover med garasjen forøvrig. Veggplater er satt opp og nå holder vi på å sette opp takpanel 👍
  6. Jo takk for det 😀 Jeg spyler bilen gjevnlig under med "chassi" vaskeren jeg kobler til høytrykk. Da skummer jeg først hele understellet før jeg spyler rent. Når jeg bytter hjul, så vasker jeg i hjulhus og det jeg kommer til av forstilling/bakstilling med en gammel felgbørste. Men jeg polerer ikke bilen under, det gjorde jeg bare på F10en 😀 Virker som de bruker en slags glykol blanding, har hatt litt det samme på firmabilen også etter noen turer til Oslo. Det tørker liksom aldri, ligger bare ett fuktig møkk lag over hele bilen. Godt jeg ikke utsetter BMWen for den slags. Her sørpå tror jeg de bruker tørt salt, du ser saltkorna ligger på veien etter salgbilen har vært her. Det er nok fordi vi har mye tørt vintervær, dette gjør også at vi ofte unngår saltsørpa. Men dette forutsetter at været er tørt, begynner det å regne eller kommer snø så blir det jo sørpe av det. Men så lenge de strør med tørt salt og det er tørt i været så er det bare å vente noen timer til saltet enten er knust til finsalt eller slitt bort igjen. Så lenge veibanen er tørr da kjører jeg E34 👍
  7. Fredrik 90

    Marius2002s F45 225xe M-Sport

    Ja gratulerer igjen med riktig merke 😀 Skal bli spennede å høre dine erfaringer om hvordan hverdagen med ett hybrid kjøretøy er. Ikke minst hvordan firehjulstrekk systemet fungerer.
  8. Tusen takk for nyttig tips 😀 Dette har jeg ikke sjekket ut, så det skal gjøres nå. Alle rekkesekser motorene er jo tiltet noen grader til siden som gjør at en lekkasje på en side kan finne veien til andre siden. Hvis det viser seg å være pakningen på oljefilterhus så bør jeg vel vente til jeg skal bytte olje igjen? Er ikke store lekkasjen, legger fra seg noen få dråper på garasje gulvet i løpet av en uke. Ja jeg ser den, det har også blitt sånn at de fleste E34 med skikkelig motor er long gone og skudd i stykker. De få med ryddig historikk koster like mye som en strøken E61... Rust er jo den store faren med E34, de er glad i å ruste på lik linje med alle andre biler fra sent 80 og tidlig 90 tall. E34 var en av klassens tryggeste biler da den var i handelen, en artikkel i Auto Motor und Sport fra 1998 skulle sjekke ut hvor trygge datidens bruktbiler var. Da viste det seg at en 1994 model E34 525i med airbag for fører og passasjer (passasjer airbag ble standard det året) fortsatt kvalifiserte til sikkerhets kravene i 1998. Vi snakker alle om at gamle Volvo er noen tankser, men i 1989 og helt ut 1995 så scoret E34 like mange og i noen tilfeller flere poeng enn tilsvarende Volvo 740 og 940 i kollisjons tester utført av NCAP. Mercedes W124 gjorde det også bra, mye bedre enn tilsvarende biler fra samme periode. Så sikkerheten i en E34 er kanskje ikke så mye kontra en 2019 5-serie, men det er en veldig sikker gammel bil. E34 er lette biler å skru på, jeg kan så utrolig mye mer nå enn hva jeg kunne da jeg kjøpte denne i 2012. Man kan mer eller mindre bytte alt av slitedeler selv uten alt for mye tekniske kunnskaper, å ta ett olje og filterbytte er så enkelt at jeg kunne fått bestemor til å gjøre det... Eneste årsaken til at jeg setter bort ting nå er fordi jeg ikke har tid, har ikke plass til å la bilen stå lenge uten bakstilling f eks da jeg byttet dette. Og husk på at nå er allerede 1988 og 1989 årgangen av E34 veteran 😀 E32 er en veldig undervurdert bil spør du meg, disse har ikke fått den heder og ære de fortjener. Tenk at denne kom i 1986, hvordan så andre biler ut i 86? Jeg har lenge gått og fundert på å få tak i en 750i med V12er, for en sjefsbil. Det ligger stadig gode E32 ute for salg til en rimelig pris, men det er litt vanskelig å finne gode eksemplarer. Overraskende mange E32 er også norske biler, som gjør at de er spartanske i utstyret og at rust er en overhengende fare. Men finner man en god bil til en grei penge så må jeg bare si at det er noe med linjene som gjør disse bilene ekstremt classy. Jeg digger BMW sitt design fra denne perioden 👍
  9. Kjedelig med smellen i fronten, men det var godt at det gikk ut over den mest solide bilen slik at skadene ble minst mulig. Det er alltid moro med nye deler, selv sånne småting som lampa i bagasjerommet. Det er dem små detaljene som gjør det store bildet 😀
  10. Bare la bildene ligge, E34 prat tåler vi absolutt i denne tråden. Synes den E34 du vurderer ser veldig lovende ut, det er jo akkurat slike originale urørte biler som er vanskelige å finne. Denne burde man snappe opp før den ender som vinterbil for en 18 åring. Ser ut som den gamle 540en din lever ennå, men den skulle vært EU godkjent i Mai 2017. Ble dog avregistrert i Desember 2018, men ikke vraket for da hadde det stått det. Samme eier siden 2013, kanskje han du solgte til fortsatt eier den. Spør om å få kjøpe den tilbake 😎 Jeg har selv kun hatt denne ene E34en, men jeg har dog hatt den siden 2012. Egentelig var jeg E39 mann, men jeg føler at E34 akkurat er gammel nok til å føles oldschool. Men den er moderne nok til å kunne kjøres hver dag og på lengere turer som f eks til Tyskland. Også måten de er skrudd sammen på, jeg må bare si at de som kjøper ny 5-serie i dag blir virkelig snytt for solid byggekvalitet. Å kjøre en 25 år gammel bil uten skranglelyder, ting som har løsnet eller knapper som ikke virker er helt fasinerende. Du må få deg en E34, de er på full fart til å bli en av BMW sine fremste hverdags klassikere. Når selvsagt ikke høyder som E30 og 2002, men ikke langt bak. Når du begynner å få tommel opp fra random folk i random biler så kjører du noe riktig 👍
  11. Ja jeg må prøve å ta vare på den, blir færre og færre E34 igjen nå... Ja du må virkelig få deg E34 igjen, super hverdags klassiker. Den var så fin den 540i Touringen du hadde, finnes den ennå?
  12. Fikk bitte litt deler igjen i dag, stabilisator stag foran med foringer og støttestag. Jeg har faktisk kjøpt litt tykkere stag som er beregnet til M-tech modeller, så får vi se om den krenger mindre. Jeg har lyst til å få denne bilen til å kjøre akkurat sånn den gjorde da den var ny, så derfor renoverer jeg understellet selv om det ikke nødvendigvis er nødvendig. Så får vi se da, om det går å få en 25 år gammel bil med 290 000 km på meteret til å kjøre som da den var ny 😉 Kun det beste er godt nok for Originalwagen 😀 Måtte til å vaske litt også 👍 Omstendelig vask under bare sånn i tilfelle det skulle ha kommet på noe salt. Godt med skum Det er så sykt digg å vaske bilen nå som vi har fått asfalt 🤩 Så en liten tørkerunde for å bremse av litt vann fra skivene. Den henger seg litt på bremsene hvis jeg bare kjører den nyvasket rett inn i garasjen med fuktige skiver.
  13. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Mye røde tall dessverre. Greia er at Ford har brukbart salg, men det hjelper lite når tallene er røde. Ja det er synd, men det bør da være ett spark i rompa til dem for å få snudd seg litt. Jeg tror dette er ett resultat av at premium produsentene spiser mer og mer av markedet. Da må folkemerkene selge på pris, og dette er spesielt de franske flinke til men også Skoda. Opel er ett annet tradisjonsrikt folkemerke, de sliter på samme måte som Ford og selger i tillegg færre biler. Opel i Norge skulle jo redde salget med Ampera, men så krasja jo dette helt. Rart at ett bilmerke med en så bra elbil ligger så langt bak på listene. Ford har i det minste godt tak på det lille rene fossilbil markedet som er i Norge, er vel kun Skoda og Peugeot som selger flere rene fossilbiler i Norge.
  14. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Nå var det vel ikke akkurat salgstall jeg og Fredrik var uenige om, var vel mer hvilket bilmerke som var mest "fargerikt" av Ford eller Peugeot. Men så skal jeg ta Ford litt i forsvar. Jeg synes ikke artikkelen i Broom er helt nyansert, særlig ikke hvis man begynner å grave litt. De skriver at Mondeo kanskje ikke overlever til neste generasjon, pga at de skal fase ut Fusion i USA. I USA har Ford valgt å fjerne samtlige personbiler fra markedet innen 2020, bortsett fra Mustang og GT. Det samme skal Chevrolet gjøre, det samme har Chrysler mer eller mindre gjort. Ingen vil ha sedaner og dette mønsteret ser vi i Europa også, eneste sedaner og stasjonsvogner som ikke virker å være påvirkert av dette er BMW, Mercedes og Audi. Volkswagen stoppet produksjonen av Passat opptil flere ganger i løpet av 2018 for sviktende etterspørsel. Det man kan kritisere Ford for er manglende satsing på SUV og elektrifiserte kjøretøy, siste har mer eller mindre fjernet Ford fra det norske bilmarkedet. Ford har kun tre SUVer, minstemann er Ecosport som egentelig er utviklet for markeder med liten kjøpekraft (India, Sør Amerika og Asia), Kuga er nå 6 år gammel som modell og Edge er for stor og amerikansk etter vår europeiske smak. C-Max skulle de tatt ut for lenge siden, S Max er vel fortsatt ganske populær men vil miste fotfeste til syv seters SUVer ala Tiguan Allspace og Skoda Kodiac. Men jeg stusser jo også litt på at dette er så ille som Broom skal ha det til. Jeg ser at i 2018 (Q1 til Q3) så solgte Ford ca 791 000 biler i Europa, nesten 100 000 mer enn Peugeot. Det plasserer Ford på en tredje plass over de mest solgte bilmerkene i Europa, med Renault og Volkswagen foran seg. Jeg tror nok det ligger mye i at Ford i USA har mistet interessen for Ford i Europa, det ser man på produktutviklingen i de respektive markedene. Fra å ligge helt i tet med veldig flotte og riktige produkter i USA til å ligge i bakleksa i Europa med gammelt og lite oppdatert modell utvalg. De bør absolutt få til en snuoperasjon før det er for sent.
  15. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er helt fasinert over hvor billige bilene er i USA, med tanke på hva den RAV4en koster der. Det er latterlig billig, dessuten så har de endelig kommet med ett design som ikke oser pensjonist. Denne i hybrid utgave kommer til å selge som varmt hvetebrød i Norge. Toyota begynner å gjøre litt ut av seg om dagen, GT86, ny Supra og ikke minst så kommer Camry tilbake til Europa. Om den siste blir en hit i dagens SUV baserte markdet gjenstår å se. Den 2,5 litern får vi nok ikke i Norge, men jeg lurer på om den er sprek. For jeg har litt inntrykket av at i USA er det pop med typisk 2,5 liter med ca 200 hester eller 3,5 V6 med ca 300 hester. Det høres jo mye ut, men veldig ofte er disse motorene noe fryktelig late greier. Jeg kjørte en Ford Fusion som er prikk identisk med en Mondeo sedan. Den hadde en 2,5 liters firer med 175 hester, tenkte at det sikkert er helt OK. Men nei, den gikk helt vanvittig dårlig....tror jeg skulle klart å følge den med min E34 520i. Neste gang fikk jeg en Kia Sorento som leiebil, utrolig pen og flott bil egentlig. Denne hadde en 3,3 liters V6er med 290 hester...wow awesome tenkte jeg. Føltes vel egentelig som en bil med maks 200 hk, en vanlig europeisk diesel SUV hadde ikke hatt noe problem å holde følge. Videre så rant bensinen igjennom, tror den brukte nesten 1,4 liter per mil. Jeg skjønnner at bensinen er billig i USA og at man like gjerne kan kjøre V6 bensin, men gi dem i det minste en turbo. @Marius2002 Gratulerer med ny bil 👍 Godt å få deg over på riktig merke. Ny bil er jo bare herlig å ha, 225 er kanskje ikke en "ordentlig" BMW men den er iallfall økonomisk og praktisk. Jeg har vel gått hardt ut og ikke anerkjent denne som noen BMW, pga tverrstilt motor og fremhjulsdreven basis. Men jeg håper du tåler det, du kjenner jo meg 😉 En ting er iallfall sikkert, det der er en skikkelig sleeper av en bil, de er sykt mye raskere enn de ser ut. Med den tassen der kan du holde følge med en E34 M5 eller en E60 530d, eller nesten kjøre ifra en E46 330i. Det er litt kult å tenke på hvis noen hardbarkede BMW entusiaster "disser" den 👍