Fredrik 90

Members
  • Content Count

    17632
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    180

Fredrik 90 last won the day on January 1

Fredrik 90 had the most liked content!

2 Followers

About Fredrik 90

  • Rank
    General
  • Birthday 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 540d, BMW 520IA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Blir bra når du får svev på E30en 👍 Har E34en gått 310 000 km? Trodde ikke du hadde bikka den "magiske" grensa ennå 😂 På foruma i USA er det flere med E34 535i/530i som har gått over 600 000 km. Det er sånn bruksbil skal være 😀 Jeg er på 290 000 km med min, jeg må begynne å kjøre mer for å bikke 300 000 km jeg også. Jeg er litt rar sånn...når bilen har gått under 200 000 km så er det kult/bra jo mindre den har gått. Men, når bilen først har bikka 200 000 km da er det kult jo lengere den har gått...da spiller det liksom ikke noen rolle. Over 200 000 km så er det uansett ikke "low mile", men har du en bil som har bikka 300 000 km så er det respekt! Så vil mange si at man "bruker opp" bilen ved å kjøre så langt, det er feil vil jeg mene. For det første så skal det veldig mye til å "bruke opp" BMW 5-serie, iallfall en E34. Hvis man behandler bilen som en bil som har gått 300 000 km så går ting etterhvert i stykker, ting blir slitt ut. Men hvis man er som Jan eller meg, bytter ting når det viser tegn til å bli slitt ut så spiller det ikke noen rolle hvor langt bilen har kjørt. Jeg har en tommelfinger regel at jeg behandler E34en som om det skulle være en forholdsvis ny og dyr bil. Har man den "nei, det er bare en gammel bil" mentaliteten så varer ikke bilen lenge. Det hele handler jo selvsagt om hva man er villig til å legge av tid og penger i en gammel bil. Men jeg må si at jeg synes ikke det er urimelig dyrt å holde en gammel BMW på veien. Alt kommer an på hvor mye du gidder og kan gjøre selv. Belønningen er jo at du stadig kan kjøre rundt i en sunn E34, det er ganske godt i en verden med stadig mer biler uten sjel.
  2. Det ser ut som 318i har hoppet opp til 2,0 liters motor igjen, etter å ha vært en 1,5 liters tresylindret (B38?) motor i F30 LCI. Lurer på hva prisen blir for 318i her i landet, 320i har jo sånn ca samme pris som 330e så det er jo en no brainer.
  3. Hadde meg en god kjøretur i dag, bare på ren måfå. Det blir jo aldri til at man bruker bilen til noe annet enn fra a til b og det er jo så kjedelig. Valgte meg ut noen veier hvor man kan kjøre litt inspirerende, få kjenne litt på krefter og fraspark. Med 90 prosent av kjøringa mi så kunne jeg egentelig ha hatt en 520d, derfor er det fint å ta ut potensialet i bilen litt. Med 8 grader i luften og fuktig på veien så var det herlig med xDrive grep. Man blir skutt ut av svingen og grepet er herlig, der hadde min tidligere F10 530d slitt med en blinkende antispinn lampe. Til å være en så stor og tung bil så synes jeg G30 er en real kjøremaskin, den er trygg og forutsigbar hele veien...selv når du pusher grensene litt i svinger. Du føler hele tiden en underliggende trygghet i bilen. Og når sletta retter seg ut så flyr du lavt bortover helt uanstrengt selv om pedalen er i gulvet, det gjør at du rekker å komme opp i god autobahn hastighet selv på øde landeveier i Norge. Bremsekraften gir deg selvtillit, du tror at du kom litt for fort inn i svingen men så er stoppekraften der med en gang og viser at her hadde du mye igjen før ting ble farlig. G30 er en utrolig kapabel bil, en skikkelig kjøremaskin som gir trygghet, selvtillit til fører og kjøreglede. Mange vil nok hevde bensin gir enda mer kjøreglede, men jeg er ikke så sikker selv. Det momentet og skyvet du får i ryggen er vanedannende, du må egentlig på en rask elbil for å finne tilsvarende. Det som dog er så fint med G30 540d er at du kan holde på med slik inspirerende kjøring og aldri kommer under 700 km rekkevidde på tanken 👍
  4. Gratulerer med nytt og spennede prosjekt Jan 👍 Dette på jeg si at kom som en overraskelse, selv om du har snakket om ett bruksbilprosjekt før. Jeg vet du har snakket om 3-serie men trodde du var mer mot E36, derfor er jeg glad du endte opp med E30 (E36 er kjedelige biler, E30 er mye mer spennende). M40 er vel kanskje ikke noe underverk, men med litt stell så skal du se den gjør jobben. En M42 eller M20 går jo også an å sette inn. Vet du noe om historikken til bilen? Tenker på hvor langt den har gått, om den er norsk, hvor lenge den har stått osv. Den kan jo ikke ha stått så lenge der, vi var jo inne å snudde der for noen år siden mener jeg å huske og da ville jeg husket om det sto en E30 der En ting er iallfall sikkert, denne bilen har endt opp i rett hender 😀 Skal bli gøy å følge med på denne bilens ferd tilbake til livet 👍
  5. Fredrik 90

    Ny podcast om bil

    Koser meg med Mil etter Mil når jeg kjører langt, podcaster er helt genialt når man kjører lange og kjedelige turer 👍
  6. Med 3,0 Hommage så har BMW klart å løse en stor grill på en pen måte. Her er grillen formet og vinklet på en mye mer elegant måte, også går den ikke helt ned. En sånn løsning på 4-serien kunne man leve med, men sånn som de legger opp til nå så ser det helt grusomt ut..
  7. Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja prisen for det grønne skiftet kommer til å bli veldig høy for veldig mange samfunn rundt om i verden. Det er svært få nasjoner som kan bare kjøpe seg ut av utfordringer slik Norge kan. I Norge kaster man bare penger på utfordringene så går ting seg til. Som f eks de 13 milliardene de har subsidiert bilkjøpere med for å få dem til kjøpe elbiler. Det at det totale miljøregnskapet til disse bilene ikke tåler dagens lys er det ingen i Norge som bryr seg. Ved å hive penger på utfordringen så har vi flytta problemet ut av vår egen hage, slik at iallfall vi kan puste i ren luft. Du skal altså ha dårlig samvittighet for å fly, reise rundt å oppleve nye ting..realisere seg selv. Du skal ha dårlig samvittighet for å spise kjøtt, du skal ikke kjøre bil osv. Alle har vel hørt om Maslows behovspyramide på skolen. De øverste punktene her blir sterkt angrepet av de føringer som legges til grunn i ett samfunn etter det grønne skiftet. Er det ett slikt samfunn man vil ha? Ett samfunn blottet for muligheten til å realisere seg selv, ett samfunn med nedsatt komfort og levestandard og ett samfunn som er mer sårbart. For å sette det på spissen så kan man jo tenke på hvor sårbart samfunnet er om vi hadde mistet strømmen i en uke midt i en kuldebølge på vinteren.
  8. Den trenger noen heftige spacere iallfall 😂
  9. Men du @StigJ, du har jo litt greie på dette med å vaske bil 😀 Jeg sliter med at skivene ruster såpass etter vask at klossene henger seg på når jeg skal rygge ut av garasjen. Noen ganger må jeg faktisk legge litt trykk på gassen for at de skal slippe. Da slipper de med ett godt "knekk"...dette kan da umulig være bra? Jeg har forsøkt å kjøre opp og ned av oppkjørselen og bremse hardt, har kjørt rundt i boligfeltet for å prøve å bremse. Men det virker som man må opp i litt fart, etter en tur på hovedveien så henger den aldri på. Man da har enten bilen ett lag med støv eller blitt skitten på ny. Finnes det noe man kan spraye på skivene etter vask slik at bremsene ikke setter seg på skiva?
  10. Jeg gremmes, rett og slett 👎
  11. Fredrik 90

    E28 535I Prosjekt

    Flott utgangspunkt dette her, sjeldent med USA utgave og manuelt gir 👍 Men hva skjer om om du setter euro fangere på denne, er det noe de sjekker eller hvordan funker det med bevaringsverdig? Men de støtfangerene de satt på disse bilene på 80 tallet, det ødelegger jo hele bilen. Når du tar de av så kan du montere rekkverk på de, så har du ny veranda 😉
  12. Ja det var ett godt tips, flere foreslår å rense dysa men har liksom ikke fått greie på hvordan. Jeg skal forsøke dette, selv om Autofoam aldri blir skikkelig tykt så kan det være lurt å rense dysa. Den har jeg ikke forsøkt, føler Prickbort, skum eller Surfex greit fjerner skitten. Men vi har ikke samme mengden av salt på veiene her sørpå som dere har i Oslo. Slik som de pøser ut salt på Østlandet er jo helt ekstremt, ser jo det på firmabilen når jeg har kjørt i Oslo. Kan tenke at da er den Salt-Xen grei å ha, for som jeg merker på firmabilen så sitter det skikkelig på lakken etter en Oslotur.
  13. Begge sier jeg 👍 Synes BMW alltid får til 5-serien, uansett generasjon så blir det det bra. Hiv på sort grill og karbon speilhus på den G31en så er vi der 😀
  14. Fredrik 90

    Nybilgaranti

    Det vet jeg ikke, men det ville vel være merkelig om to land hadde samme offisielle importør.
  15. BMW gikk ikke akkurat amok med kreativiteten når ny femmer skulle tegnes. Never change a winning team 😀