Jump to content

Fredrik 90

Members
  • Posts

    19786
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    217

Fredrik 90 last won the day on September 11

Fredrik 90 had the most liked content!

5 Followers

About Fredrik 90

  • Birthday 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 540d, BMW 520IA

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Må bare nevene det at dassene langs Autobahn nå tar kort også, iallfall på de store stasjonene 😀 Men før i tiden så hendte det man man måtte gå bort å pisse bak en trailer når man var tom for småpenger 😅
  2. Vanligvis så hopper jeg glatt over de elbil episodene deres, interesserer meg bare ikke så mye som de andre temaene dere har. Men denne må jeg vel nesten høre, delvis fordi det handler om BMW (ha gjerne mer av det i podden, ikke hør på dem som sier det er for mye BMW prat 😉). Men også fordi man jo er litt nyskjerrig på hva dette er for noe greier.
  3. Sosialdemokrater og de grønne i Tyskland er noe helt annet en sosialdemokrater og MDG i Norge. Det er fordi Tyskland har en helt annet økonomi og egentlig en annen kultur. De grønne kommer nok til å sloss for å få slutt på fri fart på Autobahn og andre symbolske ting, men jeg tviler på at de får til noe særlig. Tyskere og det tyske samfunnet er ganske satt og tungrodd...
  4. Det er litt artig at du tar opp dette akkurat nå, dette med Tyskland og den gammeldags måten de gjør mange ting på. Har nettopp lagt bak meg 10 dager i Tyskland og har fått kjenne på dette ja. Jeg er jo mye i Tyskland, så dette er jo noe jeg forsåvidt er vant med. Men ting som 4G nettet, nå har jeg reist til Tyskland i noen år og dette er stadig tidvis ganske elendig. Selv midt i Berlin sentrum eller München går man rundt med Edge, og er man noen ganger litt utenfor allfarvei så har man ikke dekning på mobilen i det hele tatt. Jeg skulle betale for parking i Achen, der tok automaten kun mynt eller seddel mindre enn 20 EUR. Flere andre steder får man ikke betalt parkering med kort. Elles så har tyskerene blir gode på kortbetaling, men de holder fortsatt på med dette tullet med kun over 10 Euro. Nå under Covid så må man kunne dokumentere fullvaksinering eller test med den QR koden, særlig hvis man skal på ett offentlig sted. Men QR scannere er de ikke noe glad i, så da må man drasse rundt på Corona sertifikatet i papirform. Jeg håper Tyskland virkelig kan digitaliseres litt mer, det kan ikke være sånn at ett land som lager noen av de teknisk mest avanserte bilene i verden er så bakstreversk på andre områder. Så fort man kommer inn i Danmark etter en sånn tur så er alt så mye lettere, akkurat som hjemme...kan snakke norsk til og med. Jeg var forøvrig en dag i Århus på vei hjem, har ikke vært i sentrum av Århus siden jeg var barn. Jeg må bare si at dette var en utrolig flott og hyggelig by, en liten storby på en måte. Vi var å spiste nede ved kanalen der, storkoste oss på den tiden vi var der. Århus ga meg den "må tilbake" følelsen 👍
  5. Ja og jeg føler at det er noe vesentlig her når store aktører som Stellantis og BMW kjører "one size fits all" taktikken. Jeg tror ikke på at elbiler skal skille seg ut fra vanlige biler i tiden fremover, særlig etterhvert som elektriske biler skal bli mer vanlig. Tiden hvor en elbil må ha ett funky design fordi man skal vise til omgivelsene at man er annerledes, den tiden synes jeg er forbi. Så hvorfor BMW forsøker å ri to hester her med iX og i4 vet jeg ikke. Ellers så toucher du borti akkurat det jeg også lurer på, hva skjedde i årene etter i3? Jeg husker det var på tale om i5 lenge, men var dette ett prosjekt som ble skrinlagt av kostnadsmessige årsaker? Så kom jo Vision 100 Next som jeg føler endte opp som i4, altså en vanlig 4-serie Gran Coupe. Men Vision 100 Next ble jo vist i 2016, mens i4 kommer nå i 2021. Hva skjedde i årene i mellom her?
  6. @fupsaker BMW skal helt klart ha kurdos for hvordan de bygger opp sitt sortiment, som i4 er det første gode eksempel på. Her mener jeg Mercedes bommer med sin rene EQ serie, for selv om elbilene i EQ serien er bra så blir det litt mye av alt. De skal nå selge elbiler i en egen modellserie side om side med de tradisjonelle modellene som C, E og S-klasse. VW gjør det samme med ID serien. Her gjør BMW det jeg mener er helt riktig, altså man har allerede ett velfungerende modellsortiment som man heller elektrifiserer. Derfor er det spennende å se hvordan i4 blir i real life, den er jo førstemann ut av BMW sin nye generasjon elbil som bygges på samme chassis som sine fossile søsken. Gjør BMW dette riktig så er dette både praktisk og økonomisk, samt at det hele blir mye enklere for kundene. Vil du ha en 5-serie i bensin, diesel, ladbar hybrid eller som elbil...valget er ditt og det er enkelt 😀
  7. Mercedes har tatt ett skikkelig grep nå ser det ut som, og har ett mer videre utviklet elbiltilbud synes jeg. Selv om bilene ikke er pene så er det lagt utrolig mye jobb ned i å få dette til være bra saker. Det går ikke an å komme nå i ettertid å si at lang rekkevidde er uvesentlig, her har Mercedes riktig fokus. Videre er det konkurrenter der ute med bedre ladehastighet enn hva BMW har. Ingen har kommet med solid state batterier, så om BMW hadde vært like mye ahead som på fossilbilene så burde de hatt dette klart nå. Det hadde vært banebrytende og innovativ, slik vi har vært vant med fra BMW i 40 år. Mulig det bare er meg, men jeg synes BMW sin elbilsatsing har vært litt sånn halvveis de siste åra. For å bryte det opp litt da: iX3 kjører på en gammel fossilplatform, uten mulighet for firehjulstrekk. Ja den leverer bra tall, med det skinner jo igjennom at hele bilen er en ventepølse til noe annet og bedre kommer. iX3 er en flopp i utlandet, det hadde den blitt i Norge også om BMW hadde solgt den for det dem opprinnelig hadde tenkt. I3 er en bra elbil, og når det startet så bra så har det liksom stått på stede hvil siden 2013. Med denne så la de jo lista høyt for elbiler i 2013, jeg mener den er jo moderne i dag også (nå sier jeg ikke noe om designet her, det er irrelevant). Hvorfor ble ikke i5 noe av? Dette kunne jo vært neste steg i stede for å vente helt til iX. iX ser jo ut til å være den elbilen fra BMW som igjen skal legge lista høyt, men er det ikke lov å spørre seg om denne kommer litt for sent med tanke på hvor gode BMW pleier å være på teknologi. Se for dere at iX kom i 2018 når e-tron, EQC og Model X var nytt og hot...det hadde jo vært total walkover når man snakker om teknologi og rekkevidde. iX ser ut til å være en bra elbil, men ikke såååå bra. (Heller ikke her uttaler jeg meg om designet). iX bygger videre på de bra grunnprinsippene til i3 men jeg synes den kommer for sent. i4 er fantastisk, ikke noe annet å si om det. Okei...520 km rekkevidde imponerer ingen i dag...iallfall ikke til over 600 000,-. Men bilen er en BMW, en ekte lav og lekker BMW på gamlemåten. Nå har ikke testene blitt sluppet ennå, men man vet jo at dette blir bra. Nå er dette mine personlige betraktninger av BMW sin senere elbilsatsing, noen fasit finnes ikke. Vi kan ha forskjellige oppfattelser av dette, det er lov å være uenig. Selv om vi er BMW entusiaster alle sammen her så må det derimot være lov å stille kritiske spørsmål. Det er jo ikke noen tvil om at BMW står meg nærmest, men om jeg måtte ut å kjøpe elbil i dag så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde vurdert BMW en gang. Uansett prisklasse og bruksområde så synes jeg det er konkurrenter som tilbyr bedre totalpakker.
  8. Nullstiller seg ikke foran, ikke i G30 som jeg har iallfall.
  9. Jo, men hadde BMW vært like langt fremme som de noen ganger har vært så kunne de revolusjonert batteriteknologien, sett at de kunne levert faststoff batterier alt nå. Hvor gikk det galt er det jeg lurer på, jeg kan forstå at Tesla ligger langt fremme...men Mercedes? Hvorfor setter de standarden for elbil akkurat? Vi her i Norge klarer oss med dagens rekkevidde nivå, men vil de ha Tyskere og europeere over på elbil så må rekkevidden være lengere enn det den er i dag. De har ett annet bruksmønster enn oss, de pendler lenger, har høyere hastigheter og bruker bil i større grad til ferie. Særlig når elbiler i langt større grad konkurrerer med fossilbiler/hybrider på pris, noe som ikke er tilfellet i Norge.
  10. @FredrikE24 Ja man kunne jo forsøkt å sette på ett sånn sort klistremerke i Tyskland, skal love deg at de hadde kommet etter deg med langt mer enn ett krav på 3000 kr. "Bilkriminalitet" er noe er steinharde på der nede, kloning av chassis nummer og juks med km stand gir fengsel i inntil 10 år. Lurer på hva tukling med statseide identifikasjons nummer da vil medføre 😅 Men det jeg ikke skjønner er at folk fortsatt driver å jamrer om disse merkene, skal vi ikke snart legge dette dødt. Kjør med dem på hvis du vil det, tviler på at de kommer til å håndheve dette så voldsomt. Blir du tatt så blir du tatt, ellers så lar du bare være å sette dem på.
  11. Motorsykler med bråkete eksos er sinnsykt irriterende spør du meg, og er ett samfunnsproblem slik jeg ser det. Det er lydforurensing, finnes ikke noe fint eller kult med lyden av sånt spetakkel. Ingen liker det og alle vil se på deg som en kuk når du drar igjennom sentrum på en skamdau Harley Davidson som bråker som ett helvete. Det samme vil jeg si om sånn "Pops and bangs" på en del performance biler, særlige de firesylindrede. Når ble lyden av feiltenning kult? Rulla forbi meg en sånn Focus RS, det rumla og smalt som ett dårlig fyrverkeri... En feit motorlyd derimot har jeg ikke noe i mot, selv om det bråker. Men det må som sagt være fra en skikkelig motor, ikke en sånn "fart box" som britene så passende kaller sånne firesylindra GTI biler.
  12. Fredrik 90

    Kjørestil

    Jeg vil si at kjøremønsteret har litt å si også. Kjører du korte eller lange turer? Kjører du mye på motorveien i f eks 110-120 km/t så får bilen den mosjonen den skal ha uten å måtte dras på med. Tusler du rundt på Vestlandet og aldri er over 70 km/t så kan det nok være lurt å kicke til litt med gjevne mellomrom. Skal vel mye til for at en moderne og effektiv turbo motor blir "daukjørt" i dag. Men jeg merker på min E34 520i fra 1994 at den våkner litt mer opp etter en lengere tur på motorveien i 130 km/t pluss. Akkurat som den får litt bedre kondis, for det har den ikke mye av fra før med sine usle 150 hk og automatgir.
  13. Spørsmålet trådstarter må stille seg er om han for de 500 000,- vil ha nyest mulig bil eller mest mulig utstyr/motor. Om nyere bil med litt garanti og lavere kjørelengde er ett ønske så er G31 520d ett soleklart valg, det er jo tross alt en bil som fortsatt er i produksjon. Er motor og utstyr viktig, noe som også vil gi en smule mer kjøreglede så ville jeg sett meg om etter en facelift F11 530d. Selv om alderen nå begynner å synes på F11 så er dette stadig en bil som holder seg meget godt. Hadde valget stått mellom en G31 530d og en F11 530d så er selvsagt saken en helt annen. Kan du øke budsjettet ditt noe? Det BMW har fått til med B57 motoren er helt utrolig, at en sekser diesel kan ha så kultivert gange, bruke så lite drivstoff og samtidig levere heftig punch er helt utrolig. Her vil jeg mene at en G31 530d trumfer en F11 530d på alle punkter, selv om det er en dyrere bil. Som tidligere nevent så er det en nyere og freshere bil, samt at du har den nye B57 motoren som er ett smykke av en motor. Jeg eide jo F10 530d i fire år og har nå kjørt G30 540d i to år så jeg har jo ganske grei erfaring med disse to 5-serie generasjonene du her etterspør. I utgangspunktet så er ikke G30/31 noen revolusjon i forhold til F10/11. Komforten er løftet noen hakk, styre respons er blitt mye bedre og teknologien er selvsagt bedre. Jeg føler de tok det som var bra med F10/11 og gjorde det litt bedre. Personlig så synes jeg interiøret i F10/11 ser penere ut, men kvaliteten er bedre i G30/31. F11 med diesel sekser har vist seg å være en veldig bra bruktbil med få alvorlige feil. Men G30/31 har til nå enda færre kjente feilkilder og sånn sett er tryggere kjøp. Komfortsetene i G30/31 synes jeg er ett lite steg ned i forhold til F10/11, men dette merker man bare når man som meg har eiet begge bilene etterhverandre. En F11 530d xDrive er jo ganske mye bil for pengene sånn prisene er nå, en G31 vil nok ha ett litt større verdifall på sikt. Hvis jeg må ta ett valg for deg så har jeg to valg du kan ta. Jeg anbefaler aldri noen å kjøpe BMW sine firesylindrede dieselmotorer, de er noen raklete bråkebøtter. Mercedes og Audi sine nyere firer dieseler er langt mer kultiverte. En BMW skal ha seks sylindre på rekke, så da har jeg følgende alternativer. Alt 1: Du øker budsjettet ditt og finner en G31 530d xDrive, bedre familiebil får du ikke. Alt 2: Kjøp facelift F11 530d xDrive, så ny som mulig. Bedre familiebil får du ikke
  14. Joda, jeg er veldig klar over at den har en motor bak også 😉 Men det er noe med å vippe opp panseret (hvis det går da) å se en motor der, er så gammeldags jeg vet du 😅
  15. Godt å se en elbil med motoren der den skal være...foran føreren og over fremhula 😀 Synd den ikke har frunk da, men man har klart seg uten frunk i alle år så det går nok fint for de fleste 👍
×
×
  • Create New...