Torbjørn E39

Medlem
  • Innholdsteller

    1310
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Torbjørn E39

  • Rang
    Brigader
  • Bursdag 01/18/1976

Contact Methods

  • MSN
    laugsand@frisurf.no

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Nord Trøndelag
  • Interesser:
    Bmw Cars & Coffe
  • Kjøretøy
    2011 E91 320i Lemans blå

Nylige profilbesøk

1010 profilvisninger
  1. Da har bimmern fått skiftet bremsevæske og eu-godkjent med 0 feil.
  2. Bilen var egentlig ferdig reparert nå på torsdag, men jeg ville ha sensor for oljenivå skiftet da denne fusket før de konstaterte bytte av register. Så fikk pushet på å får denne også byttet på bruktbilgarantien. Delen måtte bestilles fra Tyskland og kommer ikke før mandag. Men da blir bilen ferdig på mandag det gledes stort å få den tilbake og kan begynne å nyte den fullt ut! Snart vår og kan vel se på planer og oppdateringer mot sommeren for å få den litt mere som jeg vil ha den.
  3. Som topic sier trenger tips på halogen pærer til 2011 E91 som gir bra lys høst/vinter. Er ikke xenon på min og ønsker ikke å ettermontere xenon da bilen mangler aut. høydejustering og lyktespylere. Men derimot om det finnes halogenpærer noen har testet som kan anbefales?
  4. Rart er det, den jeg kjøpte hadde så vidt passert 115000km, men så sa de på bmw verksted at denne er trenger kvalitetsolje og helst ett ekstra bytte mellom intervallene. Men om det holder vet jeg ikke da. Men at et register ikke skal holde mer enn 7år 115000km er ikke den kvaliteten jeg forventer av et bmw produkt da. Men arti bil så lenge den funket og gleder meg å få den tilbake på nyåret! Fikk time 2januar så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Rakk ikke ta skikkelig shining med bilder før den måtte på verksted og ble stående...
  5. Torbjørn E39

    gode råd til ny bil

    Men selv der øker egenandel prosentvis etter alder på bilen. Tenkte selv å bruke den etter påstartet registerhavari på en 2011 320i bensin. Der kom rep på ca 30k på merkeverksted og av denne ville jeg da måtte betalt 40% egenandel, noe som ville tilsvart ca 12k. Men 40% er jo bedre likevel enn hele regning således da. Heldigvis fikk jeg dette dekket på bruktbilgaranti istedet uten kostnad for meg :)
  6. Torbjørn E39

    Bruktbilgaranti, slakke register

    Han har solgt bort bruktbilgarantien til AS Norsk Bruktbilgaranti. De er en av flere aktører som blir brukt av bilfima. Bilselger gjør dette for å slippe å bruke av sin tid på garantisaker. Bilselger kan ikke velge hva han vil dekke og ikke dekke. Kjøpsloven gjelder uansett.
  7. Torbjørn E39

    Bruktbilgaranti, slakke register

    Juridisk sett fra du kjøper en bil fra et firma så er det de som innehar hovedansvaret for bruktbilgarantien fra dag 1, men de kjøper seg bruktbilgaranti via en tredjepart som visstnok skal ta hele ansvaret ved feil. Men de har i vilkårene beskrevet detaljer de ikke dekker under bruktbilgarantien. Det som de da ikke dekker blir bilselger sitt ansvar uansett rent juridisk. Dette skjønte også bilselger da jeg konfererte han med dette. I forsikringsvikårene på kasko med maskinskade står det også beskrevet at så lenge kjøretøyet er underlagt en eller annen form for garanti så er det denne som skal brukes og ikke bilforsikringen. Og det er på det viset bilselger ordner bilen min da han sitter med det juridiske ansvaret. Redd du misforsto innlegget mitt litt
  8. Huff da var det min tur å føle på slakke på register og bytte av register må til... Heldigvis tar bilfirma som solgte meg bilen og ordner opp i denne. Lang historie med at selskap som innehar bruktbilgarantien ikke vil dekke registerskader... Men får vel ikke reparert bilen før etter jul.
  9. Kjøpte for knapt 1mnd siden en 2011 320i 170hk bensiner. Bilen har egentlig funkert bra siden dag 1, men plutselig for en uke siden merket jeg en ulyd mellom 1500-2500 omdreininger. Tenkte dette er jo null stress da jeg har bruktbil pluss 12mnd/7500km. Visstnok mer og mer vanlig og bilfirma selger en slik "forsikring" med bilene de selger. Ringte de først og ga beskjed om ulyden og fikk beskjed om å sette den på valgfritt verksted for feilsøk. Valgte lokalt merkeverksted og fikk time mandag denne uka. De finner feil på en sensor må byttes og denne blir godkjent på bruktbilgaranti. Ny time for bytte av denne torsdag denne uke. Men når bilen er inne på torsdag oppdager de at ulyden skyldes slakke i registerkjede og hele registreret må byttes til en prislapp litt over 30000,- ! Og selskapet som har bruktbilgarantien dekker ikke registreret! Står i vilkårene. Så ringer jeg forsikringsselskapet hvor jeg har kasko med maskinskade/havari dekning. Blir oppringt fredag av saksbehandler der som sier forsikringene ikke dekker skaden så lenge det er en annen part som har ansvaret, ref nettopp kjøpt bil og har bruktbilgaranti. Ringte da bilselger for å informere om dette. Han skjønte ikke hvorfor bruktbilgarantien han tross alt har betalt 4-5000 for ikke skulle dekke dette. Juridisk sett er det selger som blir hengende med denne, han kan jo ikke selge fra seg ansvaret og ikke ordne opp. Selger sa at bilen min skal bli fikset uansett, i verste fall må han ta hele regninga sa han. Må si jeg ble positivt overrasket at han tok den på strak arm. Så min sak ser ut til å løse seg ganske greit sett bortifra at verkstedet ikke har tid å fikse den før etter jul. Men litt av poenget med dette innlegget er å belyse problemstillingen man kan havne i ved at bilselger prøver å selge unna risikoen ved å tegne bruktbilgaranti via et annet firma. Iallefall han som solgte bilen til meg spekulerer om han skal fortsette å bruke de eller ikke, da de ikke dekker de mest kritiske feilene som kan oppstå. Var ingen forvarsel på slakke i registeret på min bil da jeg prøvde den, og jeg har kun kjørt 100mil etter kjøp. Ulyden kom plutselig under kjøring.
  10. Da har jeg vært eier av "ny BMW" i snart en uke. Kom over en 2011 E91 320i med finfin km.stand og falt pladask for denne bilen. Nydelig Lemans blå farge, M-Sport, Manuell 6 trinns kasse, panorama soltak, avt. hengerfeste, cruisecontrol m.m. Allerede fullført reperasjon/justering av koppholdere da disse satt fast og gikk treigt inn/ut. Fungerer nå perfekt igjen. Foreløpig ikke tenkt noe plan for oppgradering annet enn å nyte første tiden med den. Skal fikse i memory på 2din dab+ spilleren, litt irriterende at den glemmer innstillingene, men antar det er easy fix bare jeg finner ut av hva som gjør dette. Fikk med et kit for å skifte til Led på angeleyes men ligger litt på vent enda, må ha plass å skru innendørs. Bilen er tight og fin og føles nesten som en nybil, strøken innvendig og utvending, det gledes til vårshining av denne vogna 😀
  11. Har sjekket koblingsskjema. Ser ut som det er koblet riktig med rød til rød og gul til gul. Med gul til gul så husker den innstillingene om jeg er kjapt inne i butikken og ut igjen men ikke til dagen etter... Legger ved bilder av koblingsskjema.
  12. Som nevt, har en 2011 E91 som har fått ettermontert en Kenwood DDX5016DAB. Er montert med komplett iso- kabler tilpasset modellen. Har forsøkt å bytte om på gul og rød kabel uten bedring. Det som er litt pussig er at om man kun er inne på butikken kort ærend så husker radio innstillinger og hvilken dab kanal den var på, men står den lengre tid parkert kommer den med demo og alle innstillinger forsvinner. Noen som har tips? Trekke opp kabel fra batteri og feste til gul på radio?
  13. 2010 mod 525 xDrive stasjonsvogn kmstand ca 188000. Legger ut denne for min far her før den havner på finn.no Prisantydning kr 225 000,- (han ønsker ikke noe innbytte da han har en bil nr 2) Pen bil og godt utstyrt med blant annet panoramatak, nightvision, navi pro, blåtann handsfree, adaptive kjørelys, fjernlysassistent og harddisk for lagring av musikk for å nevne det viktigste. Nylig montert kufatec dab+ adapter. Legger ved 2 bilder jeg hadde for hånden, kommer flere bilder etterhvert. Ta kontakt på pm eller min mobil 99460981 ved spørsmål Full Utstyrsliste: L801A Nasjonal versjon Tyskland P7MFA Sports Edition S1CAA Utvalg av COP relevante kjøretøy S1CBA CO2-pakke S203A 4-hjulsdrift S205A Automatisk girkasse S230A Ekstrapakke, EU-spesifikk S261A Sideairbagsfor bakre passasjerer S2NPA BMW-legeringshjul, M-doble talte 135 S302A Alarmsystem S354A Grønn vindrute, grøntskyggebånd S386A takskinner S402A Elektrisk panoramatak S423A Gulvmatter, velours S428A Advarselstriangel og førstehjelpsutstyr S431A Interiør speil med automatiskdykking S441A Smoker pakke S481A Sports sete S493A Oppbevaringsromspakke S494A Seteoppvarmingsjåfør / passasjer S4MSA Interiørlister Alu Pentan S502A Lyskasteroppvask S508A Park Distance Control (PDC) S522A Xenon Light S524A Adaptive Headlights S534A Automatisk klimaanlegg S536A Ekstra oppvarming S544A Cruise control med bremsefunksjon S548A Kilometerkalibrerte hastighetsmåler S563A Light pakke S5ACA fjernlysassistent S609A Navigasjonssystem Profesjonell S611A BMW Night Vision S612A BMW Assist S614A Internett, forberedelser S615A Utvidet BMW Online Informasjon S616A BMW Online S620A Stemmekontroll S633A Forberedelse, mobiltelefon, Business S676A HiFi høyttalersystem S698A Area Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices S6ABA Control for Teleservices S710A M skinnratt S715A M Aerodynamikkpakke S760A High gloss skygge linje S761A Individuell solbeskyttelsesglass S775A Headlining antrasitt S7SPA Nav Professional / cellph. prep. blåtann S851A Språkversjon tysk S863A Forhandlerkatalog Europa S879A Bilbilsliteratur tysk S8S8A Landsspesifikke nav. systemforsyning S8SAA Navigasjonstilgangsforespørsel, landspesifikasjon. S8SCA Telematikk tilgang forespørsel, country-spec. S8SPA kontrollenhet COP S934A Dummy-SALAPA
  14. Har nå montert kufatec fistune i E61 med cic, må si meg brukbart fornøyd med denne. Radio kommer med en gang tenning slås på og fungerer stabilt, kjapt bytte mellom kanalene også. Eneste jeg på et vis kan si jeg savner med denne er info om låter som spilles med dog det fikk vi ikke på fm med cic heller. Dog monterte jeg Dension Dab+ U i min fars bil nr 2, 2012 Nissan Qashqai, da denne har usb og aux i midtarmlene. Denne hakket no forferdelig på dab etter montering. Etter litt googling fant jeg ut at denne dension måtte kodes til type radio/bilmerke. Fant fil på nett og oppdaterte dension enheten og voila, lyden ble stabil. Negative er at dension enheten bruker lang tid på oppstart før dab lyd kommer. Tror ikke jeg tuller når jeg sier mellom 30-40sek. Det er nok til at jeg blir irritert, men da funker den iallefall under kjøring. Irriterende damestemme som sier please wait ved oppstart og bytte av kanal. Av denne grunn vil jeg ikke anbefale dension dab+ u om det finnes andre alternativer. Vær også obs på at kufatec fistune har fakra tilkobling for antenne og ikke smb. Fleste dab antenner kommer med smb, så husk overgang smb til fakra. Kjedelig å demontert halve dashbordet for å finne ut du må ha overgang... Antenne er jo så å si siste du kobler til. Ville bare dele min erfaring med disse 2 mulighetene for dab+
  15. Da har jeg brukt dagen på å lete etter plastverktøy for demontering av innvendige lister før jeg startet montering av kufatec fistune dab+ (Lagt ved noen bilder av prosessen) Mye mikk makk men det gikk med litt list og smidighet. Fikk skjult kufatec enheten og er ikke synlig bortsett fra dab+ antennen i frontruten. Minuset ble at jeg bommet på type antenne! Antennen til kufatec har fakra plugg og ikke smb. Antennen var selvsagt smb. Ringte rundt til mekonomen, bilxtra osv uten hell før jeg ringte lokalt bmw verksted, de hadde overgang smb til fakra. puuh! Ble testet at det fungerte som det skulle før det ble satt på plass. Alt funker perfekt!