kalinkamaen

Members
  • Content Count

    443
  • Joined

  • Last visited

About kalinkamaen

  • Rank
    Major

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. kalinkamaen

    BMW E91 Idrive controller døde.

    Heisan, takker for svar. Slik jeg leser diagrammet så kommer tilførselen direkte fra sikringsboksen fremme. Så da er det ingen regulator. Sikringene skal være F13 eller F27 kommer vel an på modell. Jeg har dratt ut alle begge disse sikringene. men jeg måler fortsatt 3 volt med tenning på. Slår jeg av tenning kryper strømmen ned sakte til halvparten. Jeg ohmer alle sikringene jeg tar ut, og alle er intakte. Skifter uansett sikringer for å være sikker, men det hjelper ikke. Tenker nå om det kan være et rele som lager krypstrøm/spenning over til denne kursen, tar ut et og et rele og måler. Ingen forskjell. Merker at Rele nr 4 på vedlagt bildet er ganske varmt. Tror jeg skal få bestil meg et nytt slikt. Noen som vet hva R4 relet går til? Noe som får meg forvirret her er at det er fortsatt spenning (3 volt) på når sikringen er ute. Edit; Har også nå målt 12+ volt ut fra sikring 11, 12, 13, 14 og 15. Altså hele skinnen. Så det går 12 volt ut. Slik jeg forstår dette nå så MÅ det være brudd på ledningen et sted, Men hva ledningen tar borti for å få 3 volt vet jeg ikke. Pluss kabelen ligger sammen med 2 can bus ledninger. Kan det være at disser har rundt 3 volt +-?
  2. kalinkamaen

    BMW E91 Idrive controller døde.

    Heisan, min Idrive controller har gradvis blitt deffekt. Det vil si at den til tider ikke har virket, til den tilslutt dauet helt ut. Åpnet opp dekselet i går og begynte å mæle etter strøm. Mellom rød/hvit og brun måler jeg 3 volt. Her skal det være 12 volt kopnstant. 3 volt sier meg at det ikke er noe som helst kabel brudd og heller ingen sikring som er gåen. Kobler opp ny pluss kabel bra sikrings boksen og får da målt 12 volt mellom orginal jording og ny pluss kabel. Da regner jeg også med at et ikke er noe jordingsfeil inne i bildet. Kobler så opp Idrive controlleren med ny pluss kabel og alt fungerer utmerket. Alt fungerer nå som det skal med ny pluss kabel, men liker ikke helt at jeg måtte til med ny pluss kabel. Noen som vet om det finnes noe volt regulator på denne kursen før den gir idrive controlleren strøm? Virker for meg som om det kan være en regulator som har tatt kvelden men gir fortsatt strøm (3 volt) ut til idrive controlleren. Vurderer selv å montere en regulator på ny regulator på ny pluss kabel vis jeg ikke finner ut av det, slik at den tar og jevner ut høye spennings piker. Noen som har litt kunnskap angående dette? Takker for alle svar.
  3. Ta kontakt med han her. Han har både hengerfeste og 13 pol boks som monteres mot can systemet. Han er meget seriøs. Jeg montert dette selv. Ingen koding trenges. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=57937251
  4. kalinkamaen

    Nye Frontlykter til BMW E90

    Passer sikkert det. Eneste du må gjøre er å overføre høyde justerings-motoren. Edit: Står jo har hva de ikke passer med: NOT Compatible with 2-Door Coupe & 2-Door Convertible Models NOT Compatible with Factory Halogen Headlight Models NOT Compatible with Factory Non-Adaptive Xenon HID Headlight Models ONLY Compatible with Factory Adapative Bi-Xenon HID Headlight Models, but Adaptive Function Will Be Disabled Must Re-use Factory Leveling Motor, AFS Module & All Factory Xenon HID Components
  5. kalinkamaen

    Nye Frontlykter til BMW E90

    Jeg har disse i Halogen versjon. Passer bra og godt lys hvis du kjøper gode halogenpærer. https://www.ebay.com/itm/2005-2008-BMW-E90-3-Series-BI-XENON-AFS-ADAPTIVE-D1S-Black-Halo-Headlight-Pair/192311531159?hash=item2cc6a91697:g:j1AAAOSwl9RaMvQ9
  6. kalinkamaen

    Active steering imot e60

    https://www.koed.dk/no-no/product/32436772742
  7. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Oki, da har jeg funnet ut litt mer angående kaldstarten. Jeg har ikke testet med å bytte MAF da jeg vet at det ikke har noe med noen sensor og gjøre. Har nå 2 morninger (+2 grader den 1. morning og -4 den 2. morningen) på rad gjort en metode som jeg så andre gjøre på Youtube på forskjellige biler for å sjekke priming på lavtrykksiden på diesel systemet. Satt i nøkkelen, trykket på tenning, lot den stå på i 5-7 sekunder, tar ut nøkkel og låser bilen og venter 2-3 sekunder og låse opp igjen og gjenntar sekvensen ca 5 + ganger. Dette gjør at pumpen starter og føde fra tanken hver gang jeg setter på teningen. (Slik jeg har forstått dette, hver gang jeg setter på tenningen så vil pumpen starte i et vist antall sekunder. Pumpen er på ingen måte smart og primer ikke systemet til det har riktig trykk.) Uansett når disse sekvensene blir utført starter bilen opp like raskt som på varm motor. Så da MÅ problemet mitt ligge ved at en check ventil som pleier i andre biler ligge i tanken ikke holde tett. For feilsøkingens del så har jeg bestilt en check ventil og drivstoff slange for å teste ut om det fungerer. Check ventilen er bestilt i 8 mm og slangen innvendig 8 mm.
  8. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Kaldstart i dag etter bytte av IAT, samme greia som tidligere. Lang oppstart. Neste jeg kommer til å prøve er MAF sensoren. Dette må bli etter helga.
  9. kalinkamaen

    Avtagbart hengerfeste

    https://www.gsbildeler.no/dokumenter/vare/2119221/303460300113-006.pdf https://www.westfalia-automotive.com/fileadmin/pdf/e_anlagen/303/e303460391101-015.pdf Installation time:Approx. 60 minutes Number of pins:13-pin wiring kit Wiring kit:vehicle-specific Blinker monitoring:CAN Coding / activation:not required Parking aid shut-off:Button on dashboard Dauerplus (terminal 30):included Charging cable:optional Power connection:rear
  10. kalinkamaen

    Avtagbart hengerfeste

    Står det Westfalia på ledningsnett boksen som kobles til CAN systemet? Ser at Trail-TEC boksen krever koding for å fungere i forhold til nettsiden. Jeg kjøpte Westfalia feste til min 5-er da fikk jeg med dette Trail-TEC ledningsnettet.
  11. kalinkamaen

    Avtagbart hengerfeste

    Du trenger ikke å kode uorginalt hengerfeste ledningsnett. Jeg har montert uorginalt hengerfeste på min uten problem. Spør ham du kjøpte bilen av hvilke hengerfeste ledningsnett du har, så kan vi prøve å hjelpe til når vi vet hva vi skal lete etter. Enten er CAN boksen ødelagt som Otis sier, ellers er det koblingsfeil. I værstefall kjøper du nytt ledningsnett her: https://haagen.no/butikk/trail-tec-elsett-127/ https://haagen.no/butikk/trail-tec-elsett-682/ Det er ledningsnettet du må hvite hvor kommer fra. Hengerfeste kan være hva som helst. Vedlagt er bruksanvisning på 7 pol linket over her. 137134-05430-2-samples-v1.pdf
  12. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Heisan jepp eg begynne å bli litt forvirret nå. Kan ikke finne noe som kalles oil temp sensor via RealOEM sin side på noen av bilene mine med lik motor. Men har nå sjekket temperaturene på 5-eren og den viser olje temperatur. Kan det være Olje level/ kvalitet sensoren har temp føler? Uansett så begynner jeg å tvile på at det er denne som er feilen uansett. På 3 eren så er hele olje kvalitet/level (CBS) systemet kodet vekk på grunn av kilometer stand, så kan være grunnen til jeg ikke se olje temp i såfall. Les grunnen her. Uansett så har jeg begynt å tenke litt på charge air sensoren om det kan vaære den. Har nå flyttet sensor fra 5-eren til 3-eren for å se. Må bare la sensoren kjøe seg ned litt før jeg prøver å starte.
  13. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Heisan, tenker det samme her. Det er jo en billig innvestering. Prøver å leite kor den ligger hen uten hell. Ja bilen er godt innkjørt uten tvil . Gode motorer Edit: Har leita nå men finner ikke noe olje temp sensor til denne bilen, kan dette være grunnen for at den leser et helt feil signal? Stemmer det at denne bilen ikke har Olje temp sensor?
  14. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Heisan må beklage igjen her. Har gjort litt mer hjemme lekse angående regulator på diesel commonrail. Dette er ikke likt som på bensin, noe jeg burde vist tidligere. Uansett så har jeg lært noe nytt På bensin så er regulatoren nede i tanken på motsatt side i forhold til lavtrykkspumpa. Denne er etter det jeg har forstått en mekanisk regulator som kan bli slapp og ikke seale godt nok uten at du trenger å få noe feilkode. <-- Muligheten for feilkode for lavt diesel trykk er selfølgelig tilstedet. På Dieselen så har vi en Diesel mengde regulator som står på Høytrykkspumpa og en Diesel trykks regulator som står på høytrykks manifoilen som jeg kaller det. <-- Har sikkert et bedre navn. Uansett begge disse regulatorene overfører overskudds diesel tilbake til tanken, Den ene ved for mye diesel, den andre styrer trykket og leverer oveskudd tilbake til tanken. Begge disse er styrt via strøm impulser og har direkte kontakt med ECU. Så i mitt hodet ville disse gitt feilmelding om de var defekt. <-- Det finnes sikkert unntak her også, men sannsynligheten er vel liten her. Uansett så har jeg begynt å tenke litt tilbake på temperatur. Jeg sliter når bilen har stått ute i lav temp, ikke når den har stått inne i +10 til +20 grader C i garasjen. Så i gårkveld satt jeg bilen ute, og lot den stå der til i morges. Gikk så inn i bilen og satt på tenningen og logget alle temperaturer jeg kunne finne. Her fant jeg litt avik og på motor olje temperaturen fant jeg et sykt avik. Sjekk selv på bilder her under. Jeg er 100% sikker at motorolje temperaturen ikke er så høy uten tvil. Kan denne temperaturen sende et feilsignal til ECU som gir feil blanding ved en kaldstart? Eller er jeg fortsatt helt på jordet? Alle svar og meininger er velkomne.
  15. kalinkamaen

    BMW e91 330D røff kaldstart

    Beklager mye rot her nå. Men problemet ble ikke løst av videoen over her. Her er en video han laget etterpå der han forklarer problemet. Problemet hans var Fuel pressure regulator. Sjekk videoen så forklarer han det tydelig. Jeg tror jeg kommer til å ta denne veien da dette er en feil som kan oppståd uten feildmeldinger kommer opp. Litt sjitt jobb, men putt putt.