kalinkamaen

Medlem
  • Innholdsteller

    400
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om kalinkamaen

  • Rang
    Major

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Kult, da må jeg også fæ skiftet min oljekjøler. Hvor kjøpte du den?
  2. kalinkamaen

    Tuning BMW 525xd

    Du kan nok ikke forvente deg mer enn 230 -240 hk med slik tuning. Hva er prisen du skal gi for dette?
  3. kalinkamaen

    BMW e91 330d ZF kasse automat problemer

    Heisan pussig du nevner varmeveksleren. Jeg har ikke sjekket for lekkasje der nei. Skal gjøre dette i samme slengen når jeg får den opp. Angående varmeveksleren, så mistenker jeg åpen termostat da jeg ikke klarer å få kjølevannet over 80 grader. (Ny motor termostat og blendet EGR uten EGR termostat) Så jeg må nok skifte denne uansett.
  4. kalinkamaen

    BMW e91 330d ZF kasse automat problemer

    Heisan AHJ, takker for innspill her. For å være ærlig med deg så er jeg ikke sikker på om dette har skjedd før, da jeg ikke har kjørt den så mye før skiftet. Kjøpte bilen i sommer og har gjort stor overhaling på det meste før jeg startet å kjøre bilen. Register kjede, girkasse olje skifte og div oljer og filter. Kjører rundt med TRF steg 3 og XHP steg 3, og tenkte også litt i går at okei, det var den kassen. <-- bilen er kjørt 380 + tusen, så man vet aldri hva som kommer hehe. Uansett så snakket jeg med en mekanikker i går som fortalte meg en erfaring han hadde hatt på en automatkasse på en annen bil. Bilen hadde kjørt ned en meget bratt bakke veldig rolig i 1 gear. Dette mente han uten å kunne bevise noe som helst hadde gjort at det kom luft i systemet. som gjorde at man ikke klarte å få oljetrykket opp. De hadde da ventet en stund til oljen hadde rent ned igjen og så kom den. (Så han mente at resettingen ikke hadde vært nødvendig).Og dette er identisk hva jeg gjorde i går kveld. Jeg kjørte først ned en bratt bakke (grusvei) for så å sette av en båt. Og følte det var noe merkelig når jeg var nede også, men problemet mitt kom når jeg kjørte opp bakken og ikke klarte å kjøre opp med eller uten henger. Men som sagt, olje nivå skal sjekkes. Skal melde fra her når dette har blitt sjekket for å dele erfaring. Men det kan ta litt tid, da jeg må offshore i dag. Edit: Husker ikke eksakt mengde olje jeg fulte på, men jeg følgte instrukser med å holde bilen i gang for å varme opp oljen. Helte på til det rant over. Gikk så gjennom alle girene uten å løse ut bremsen. for så å gå under å helle på til det rant over igjen. Ventet lenge før jeg satte på pluggen for å være sikker på at oljen hadde ekspandert. Vet at jeg måtte helle på mer olje enn ved et normalt olje skifte, men dette var nok for jeg hadde tatt ned megatronica enheten. Vil også nevne at bilen har blitt kjørt i ca 3 mnd-er uten problemer etter skifte før i går kveld.
  5. kalinkamaen

    BMW e91 330d ZF kasse automat problemer

    Huff, dette var meget merkelig. Jeg tror ikke jeg fikk resatt kassen første gangen. For etter at bilen hadde stått en stund noe jeg ikke lot den gjøre første gangen. Så virker det som kassen har resatt seg. Nå har jeg hvert på en lang kjøretur uten problemer. Etter dette gikk tankene mine på om stigningen på bakken kan ha forårsakt problemet. Tenker litt da på girolje flytter seg ved stigning. Det var en bratt bakke og med tom henger. Kanskje 30 -40 grader. Men etter at jeg fikk resatt den hadde jeg ingen problemer opp bakken med samme tomme henger. Dette synest jeg er meget rart. Skal sies at jeg nylig har hatt både olje skift og hatt ned megatronic enheten for å skifte alle pakningene over den. Men skal få tatt en titt på olje nivå for å være sikker. Noe annet jeg bør ta en titt på med det samme?
  6. Heisan, bilen slurer sykt for å komme seg fremover. Pr nå trenger jeg assistanse for å få bilen hjem. Ingen feildmeldinger i dashen uten om høyre baklys. Kan det være lavt olje nivå? Burde ikke dette også gi lys? Konverter? Noen som har hatt erfaring med dette? Har prød å ta en reset på kassen 30 sek klampen i bunn med tenning på. Hjelper ikke.
  7. Du gjør alt riktig med å vente. Og det kommer 4 gb ram, du må bare ha tolmodighet. PX6 er kjent for å ikke bli så varme som PX3 og PX5. Så PX6 er et godt valg. Men som det alltid har vært med disse enhetene, så er det gamlere prossesorer enn andre android enheter som selges.
  8. kalinkamaen

    Mister motorkraft på E83 2.0D 2008.?

    Vet du hvilken temperatur termostaten åpnet på? Var denne termostaten noe lunde ny eller gammel?
  9. kalinkamaen

    Trenger litt hjelp.swirlflaps+litt service spørsmål.

    2-3 flasker pulver kaustisk soda ca 30- 40 liters kar fungerer gull. Kanskje litt sent ute her nå. Men neste man, kan jo prøve. Husk å fjerne alt aluminium. Jeg stripper som regel alt annet enn muttrer som henger fast i manifoilen.
  10. kalinkamaen

    BMW e91 330dfjusker ved oppstart kaldere enn ca 3+- grader C

    Svare meg selv litt her: https://itstillruns.com/what-dme-relay-4691046.html
  11. For dere som ikke liker touch. Stor fordel for ccc og cic uniter på E modeller der touch kan være et problem.
  12. Heisan, da det har blitt litt kaldere i været ute, så har jeg hatt litt fjusking ved kaldstart når bilen har stått ute i ca 3+- grader celcius eller mindre. Lar jeg bilen stå inne i garasjen varmt og godt ,så starter den uten problemer. Leste litt på et annet forum at et så kalt DME rele kunne være årsaken her. Har noen erfaring med dette? Evt. hva er det relet skal slå inn? Diesel pumpa? Alle GP og GP rele er skiftet på denne i år. Takker for alle svar.
  13. Hvis det står 88 på din s¨er den riktig. 90 er feil, de pleier å åpne på 88 og ikke 90. Hvis du skifter oljekjøler, er jeg meget intressert i å høre hvordan dette blir. Å øke termostat temperatur vil ikke hjelpe noe så lenge noe annet stær åpent.
  14. Temperaturen du beskriver her, er eksakt hva jeg også har på begge mine biler. X30D. Jeg begynner å lure på om hoved-termostaten åpner på 78-80 grader. Jeg skal få tak i ny termostat som er merket med 90 grader for å være 100% sikker.
  15. kalinkamaen

    BMW e91 klikke lyd fra rattstamme/overføring

    Heisan, min har hvert løsnet på ja. Har skiftet registerkjede på bilen. Så min vår litt vell løs. Jeg hadde knekke lyd inne i bilen når jeg vridde på rattet. Hørest nesten ut som hele tannstanga var gåen. SYKT irriterende. Det er helt magisk å kjør nå. Den lyden din kan godt være den samme, jeg hadde heist opp og lagt meg under med et brekkjern eller ligenende, og se om du greier å bevege tannstanga frem og tilbake. Legger til videon igjen her siden den ikke fungerte. https://www.youtube.com/watch?v=nJP-D9fNeV8