Evopower

Members
  • Content Count

    2792
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Evopower last won the day on March 15 2019

Evopower had the most liked content!

2 Followers

About Evopower

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Recent Profile Visitors

4691 profile views
  1. Evopower

    Bytte vinterdekk - erfaring med Pirelli ICE ZERO FR på F11?

    Jeg har bare kjørt disse på en golf 7 og det var som å kjøre på luft kontra nokian piggdekk. Veldig gode pirelliene, men samtidig er ikke holdbarheten av de beste, de holder vel rundt 3 sesonger vil jeg tippe. Men slik er det med alle komfortdekk. Et annet dekk som har de samme egenskapene er Bridgestone WS80 ikke dumt valg pirelli om komfort er ønsket.
  2. Tok av startmotoren i kveld. Vet ikke med dere andre, men på min bil måtte innsug og kupedeksler av. Selv da var det vanskelig å komme til pga alle vannslangene 😅 Etterhvert ble den synlig Innsug og starter ute på benken Det fine nå er at jeg får fjernet swirlflapsene: den ene var helt morken og var allerede oppløst. Brakk i biter når jeg brekte lett på den.... så godt å avverge havari 😀 Fikk rengjort innsuget, selv om spjeldet og rundt der ser veldig fint ut Da gjenstår bare å teste starteren, samt bestille swirl flaps delete plater. Blir uten bil en uke ca.
  3. Slik er det som oftest alltid. Man husker jo konseptbilen av mazda 6. Helt fantastisk. Produksjonsmodellen ble en fin ok mellomklassebil bare. Samme har man med DS9 som kommer nå. Grei npk å se på den altså, men langt ifra den rålekre konseptbilen.
  4. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Harry er vel kanskje den youtuberen som klarer å formidle essensen i det han kjører best. (Han livnærer seg som bonde og tidligere redaktør i EVO magazine) youtube kanalen er mer en hobby, samt å formidle ut til folket en god del ting og tang som vi enten ikke får sett in real life, eller at de som eier de spesielle bilene ikke har kunnskap om den til å formidle det selv. Det er her Harry kommer inn og jeg lærer stadig nye ting, spesielt om eldre biler. Man har også Chris Harris som er etter min mening best på å formidle det kjøredynaniske. Chris er jeg skjeldent uenig med, og hans drømmegarasje er ganske lik min egen. Chris og Harry har også en podcast ilag, vært å høre Nå om dagen har Harry en inngående detaljert serie om restaurering av v12 motoren til sin Lamborghini Estrada. Og når han tester biler som Ferrari 550 Maranello og Lamborghini Diablo SV, så er det moro å høre hvor denne bilen sto i sin tid og hvorfor den er spesiell. Disse var for meg de ultimate drømmebilene som 13 åring, ikke så mye Testarossa, Countach og E30 M3 som "alle andre". I presentasjonsvideoene får man følelsen av å sitte med på på tur og oppleve bilen. Det er her jeg mener mange youtubere som har bilkanaler gjør helt feil. Mye snakk om infotainment, etterfulgt av fancy introer og musikk. Etterpå har man egentlig ikke lært noe om bilen. Harry tester en del ev og plugin biler nå ifm med at han har hatt range rover i mange år men tenker å hive seg på el-bølgen. Som han sier i x5 videoen så var ikke range rover plugin så bra som xe45e. Men jeg er helt enig i det han sier at range rover er mer klasse og proposjonene er mer korrekt. Det er mye "feil" i designet til bmw om dagen, nye x5 klarer seg med et nødskrik spør du meg. I videoen lærte jeg noe nytt, at den kjører mykt og han drar referanser til Bentayga, noe som må love godt Bmw har endelig laget pluginhybriden som alle har ventet på. Andre har nå en jobb med å komme på samme nivå man har jo biler som xc90 t8 og nye explorer hybrid, men de når ikke opp i raffinement i drivlinjen. Alle er rundt millionen, forden noe rimeligere. Skal utseende bestemme? Jeg sier ja, og hadde falt for Exploreren som tiltaler min amerikanske sedate bilsmak. Den er mer firkantet og bedre proposjonelt. Det er bare å glede seg til en eventuell 545e 440i videoen; Flott bil! M3 light og mer hverdagsvennlig. En slik med manuell er ypperlig. Jeg liker også hørbar sekserlyd, men da gjennom et mekanisk åpent eksosanlegg, ikke poff-bang, som er en elektronisk kompensasjon for å sportsliggjøre det faktum at bilene nå skal ha 3-4 katalysatorer som dreper mye av lydkrispen.
  5. Evopower

    Hvilken bruksbil børr jeg velge?

    Om du passer på noen lengre runs innimellom med diesel så er det ingen problem. Heller ikke Om du blender egr og fjerner dpf. Kjører du mye vogn og trenger hengerfeste så er jo egentlig valget enkelt; F01 740xd F11 er også en flott bil men den skiller seg ikke ut lengre. "Alle" har den jo.
  6. Jordingen fra motor til karosseri ser ganske ok ut. Klart den er litt grønn og eiret men har sett værre Får håpe det ikke er startsperren her da? Liker ikke å gå til bavaria 😅 Men om startsperren slo inn så skulle jeg vel ikke klart å trille den igang heller? Har prøvd med startkabler fra en annen bil rett på punktene i motorrommet men det endret ingenting... så enten er startmotoren helt pudding, eller så er + kabelen og gjennomføringen til denne ganske dårlig. Fint at det ikke er så mye arbeid, må vel av med innsug? jeg får ta av starteren og teste den på benken først.
  7. Den lader fint under kjøring det er testet. Batteriet er også ok. Ja på fredag var det fint å ikke ha elbil kan du si 😅
  8. Da vettu, skulle første feilen komme. Bilen starter ikke lengre! Kjørte til fjells, mindre og mindre strøm på turen til startmotoren, selv om den lader helt ok. Så til slutt var det null reaksjon på startmotoren, men alt annet fungerer bra. Triller den i gang. Hva kan være feilen? Ingen feilmldinger 🤔
  9. Slitte tåkelys og bytte av disse skulle flere gjort. Ser straks nyere ut fin detalj. På e61 min er de også beyond repair. Vurderer å bytte disse selv, fikk lyst nå etter at du gjorde det
  10. Evopower

    Min E30 Helårsbil.En liten upd.

    Blir enda litt til på pinebenken altså? 😅 vil se den gå for egen maskin jeg nå 😛
  11. Kledde fargen på bilen de felgene litt stealth aktig.
  12. Mens "dekkdebatten" pågår har jeg fått skiftet olje på bakdiff, girkasse og motor i dag Kjørt 14.000km siden sist oljeskift på motor, rett å slett glemt det ut. Så en liten overskridelse fra det vanlige 10.000km intervallet der altså.. Castrol 5w40 c3 var på tilbud så da ble det det. Opp fra 30 til 40 viskositet går vel fint? Nytt oljefilter Nytt luftfilter og oljeskift på bakdiffen fikk jeg ikke bilde av. Bakdiffen er trøbøete å få sugd ren, fikk ikke alt. Men fylte på masse med ny 75w90 olje. Det var uansett lurt å sjekke, for her manglet det litt olje Girkassen på denne har jo Lt3 olje, som etter litt googling viser seg å være en atf olje. Hovedgrunnen til at man gikk fra lt2 til lt3, var tynnere olje, mindre drivverkstap og lavere forbrukstall. Slikt er jeg imot, og søkte etter noe litt tykkere for bedre beskyttelse, som samtidig er godkjent som erstatning for lt3 oljen. Bildet under viser at bmw sin lt3 olje har viskositet på 6.1. Redline d6 er direkte erstatning til denne oljen og har visko 6.4. Jeg fikk bare tak i D4 som også er godkjent som erstatningsolje (bare ikke av bmw som skal opprettholde utslippstallene) d4 har viskositet 7.5 og er derfor passe tykk. Den er uansett lettere enn de typiske giroljene. Et fint kompromiss redline mtl ble også kjøpt inn som en liten blanding. Fylte på 2 flasker d4 og halv flaske mtl før det rant ut hullet. Dette skal ifølge nettet være en fin blanding dersom man ønsker mer beskyttelse men samtidig ikke ødelegger kassa med for høye viskositetstall. Har brukt en lignende kombo på m3 banebilen med fint resultat og det blir vel snart 600nm på denne her, så da må det være på stell Bilde under; Tappet av den gamle olja som du ser til venstre på papiret. Den røde er d4 og oppe til høyre er mtl olja. Ser at det jeg tappet av ser identisk ut med mtl, så med tanke på at det skal være atf olje som standard, er det blitt byttet på denne før? Eller finnes det atf olje uten fargetilsetning? Uansett olja som ble tappet av var gullfin og ingen spon på tappepluggen. Her står de nye heltene klare: Oljeskift gikk som en lek med biltema olkeskiftpumpe. Eneste er at det er veldig stive slanger på den. Kommer til å bytte disse ut med noe fra Tess. Til slutt 1 stk nyvasket bil, testet med alt av oljer nytt. Ingen stor forskjell. Girene virker helt like. Dvs veldig gode i fart, men 1.gir og revers er vanskelige. Men skal se etter hvert som kassa får gått seg til litt Da er vårservicen tatt allerede neste på agendaen er som kjent sommerdekk. Ellers i år håper jeg på å få byttet framdemperne. Utenom det, ikke mye.
  13. Evopower

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Riktig som marius sier. For å forstå det må man se på historikken til Alpina. De har alltid holdt seg til standard karosseri, kun med frontspoiler. Og hvorfor dette istedenfor M? Alpina har motorer som tilsvarer/ er sterkere enn M. Så det ligger ikke der. Det er mest for å gi kundene som ønsker M prestanda men som ønsker en diskret inpakning for det utrente øye. Mens mange kjennere vil verdsette Alpina høyere enn M når de ser en. Alpina forlenger litt den individual biten hos bmw. Med farger, skinnbruk og egne løsninger. Mange føler det litt som upper class i forhold til M. Alpina har tradisjonelt hatt høyere bakkeklaring, mer gummi på dekkene, og mykere understell. De har heller ikke hatt diffsperre, og ofte vanlige automatkasser kontra manuell/SMG som M har. Så på papiret taler Alpina for å være litt slappere enn M. Og det er de nok også på bane/alpeveier. Men til 90% av resten av bruken er Alpina way better enn M er min mening (andre mener M er best) Alpina kan sammenlignes litt med Jaguar XJR med masse motor, automat og skinn og grønne farger. Så om man liker en Jaguar XR så vil man mest sannsynlig like en Alpina også M bilene er selvsagt mye kvassere og ingenting imot dem heller. En M2 competition er en bil jeg mener er bedre enn Alpina, fordi den er en M 100%. Alpina bygger på 3 serien og oppover, men er etter min mening best i 5-6-7 serie. De kler biler med litt vekt og pondus En Alpina med ettermontert diffsperre er en super bil! Alpina har også en utviklingsavdeling som vet hva dem driver med. De har egne software på automatkassene som gjør dem mer brukervennlig enn en vanlig bmw automat. De har egne setup for motor og på nyere biler med edc, så har dem egen software for dette også, som gir en større spennvidde mellom modusene enn en vanlig bmw. Motorene blir testet etter Alpina sin filosofi, og de lager gjerne egne kjølesystemer og intercooler løsninger. Ofte er Alpina sine løsninger vel så holdbare som BMW sine. Så man kjøper ikke bare en BMW med alpina spoiler og litt chippa motor. Man kjøper et helt produkt. Og det er også grunnen til at Alpina presiserer at de er et eget merke. Man finner ikke BMW emblemet på disse.
  14. S1 evo serien er vel de eneste som kan matche ps4s på design av dekksiden. Og til 1000 kr mindre pr dekk et fint allroundekk absolutt.
  15. Derfor har jeg 4 dekk i lik dim, for å slippe stjernemerking Etter hva jeg har lest så vil da vanlig ps4 og fk510 stå nokså likt på egenskaper. Det koker da ned til pris og holdbarhet. Ps4/ps4s har klart den mest vellykkede dekksiden designmessig, det teller også en del for meg ps4s står vel egentlig som en favoritt likevel.