Jump to content

Evopower

Members
  • Content Count

    3385
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Evopower last won the day on June 3

Evopower had the most liked content!

3 Followers

About Evopower

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Recent Profile Visitors

6906 profile views
  1. Artig tilbakeblikk og ja, det er alltid noen som ikke kan fordra når det kommer noe nytt. Jeg falt pladask når f10 tok over etter e60 og ønsket den nye modellen velkommen, så det er ikke automatisk at nytt er dårligere. De som klagde over e36 i bladet er nok mange av de i dag godt voksne og som enda mener at e30 og E34 var der bmw stoppet å designe fine biler. Hva betyr det? Jo bmw, gikk for en yngre kjøpergruppe. En ny generasjon. De fikk mange nye tilhengere, men frøs samtidig ut de gamle. Det er akkurat det som skjer med 4 serien med flere modeller nå fra bmw. Et design kalkulert og beregnet på nye og andre kjøpergrupper. Oss i e39 gjengen har de ikke i tankene når de designer 4 serien og er heller ikke et publikum de ser som noe stort å miste (er min teori). Jeg tror for min del jeg blir slik som de som henger igjen på e30 fra gammelt av. Jeg vil aldri like 4 serien fordi den har feil proporsjoner, vinkler og helhet. Altfor bredt sidepanel bak i tillegg til grillen. For meg er det f30/32 som er siste pene og ekte 3/4 serie designmesig. Og mange i hylekoret er nok enig med meg i det. Men derfor er det jo akkurat slik historien gjentar seg, fordi det er gjerne oss litt eldre som mener dette. Mens nye 4 serie tiltrekker seg de yngre. Helt etter boka på en måte men da er det jo fint at vi kan kjøpe brukte bmw i flere år til, mens de yngre kjøper modeller med det nye designet.
  2. Chris Harris er den perfekte arvtaker til tiff needell. Tiff holder seg godt og føles evig ung. Det er vanskelig å ikke være enig med hans syn på biler. Helt uten politiske motiver. Kun basert på the driving experience. Og det er jo hva biler var og bør være. En lyst, frihet og glede. Tiff har levd lenge nok til å se bilen gå fra å være et luksus objekt for de utvalgte etter krigen, til å bli masseproduksjon for allmennheten og deretter nå hvor bil er blitt en frihet som står i fare for utryddelse. I tillegg den teknologiske reisen han har fått takk del i og kvalifiserer seg godt når han uttaler seg om biler i de forskjellige æraene. 80 og til dels 90 tallet er hvertfall for meg peaken av motor historien, slik virker det å være for Tiff og Chris også. Moderne nok biler, men samtidig ikke selvkjørende slik som i dag. En annen med motor journalistisk tyngde er Harry Metcalfe. Her er nok en flott video av en av Englands råeste biler (for sin tid) og den dag i dag et ikon. Ferrari FF har mye til felles til denne både i navn og drivlinje.
  3. Tror ikke det. Liker tredal ene og alene pga understellet
  4. Tredal er et hakk over de andre i pris, men det har et mer sostifikert hjuloppheng. Tredal har karmer laget i vannfaste treplater og de andre i aluminium, selv om de fleste har tredørk. Jeg ville gått for tredal om du har råd, men det er ikke et must 1 akslet høres nok ut for ditt bruk
  5. E61 og oljeskift service i dag. Km. stand ved bytte Alles in ordnung
  6. Takker for det 😀 Nei har jo e61 som er sekseren av de to, så da er det heller positivt med 520d av flere grunner; lav vekt foran og nydelig balanse, rimelige deler (man får vel en motor til denne for 1500kr), samt lavt forbruk og kvikk kjøreopplevelse. Ja den er kvikk, 0-80 er det ikke mye som skiller denne og 530xd'en. Og som sagt tidligere, det er e39 jeg alltid ender opp med når jeg står med nøkkelskap og kan velge e61 eller e39. Det er noe med e39 feelingen som er noe eget. Ute på glatta nå kan man ratte e39 til fingerspissene, mens e61 føles som colorline. Det er så utrolig forskjell på disse to 😀 Som du sier det er ikke mange som tar vare på 520d e39 så det er vel av de nevnte grunnene jeg gjør det. En e39 530d eller 540i kunne jeg ikke brukt i saltet da de begynner å blir verdt for mye, så 520d'en er perfekt til det også. Avlaster e61 for mye salt og dritt. E39 vil nok vare lenge, helt klart Ja det stusser du rett i 😅 jeg er veldig merkebevisst på slike produkter og kjøpte philips xenon whitevision gen2 d2s til e39. Va vel 1200kr stykket. Mens på e61 hadde jeg en magefølelse om at nye pærer ikke ville hjelpe i stor grad på det dårlige lyset. Om pærene var gamle og dårlige så ville nye pærer vært bedre uansett merke. Mens her var lyset likt etter bytte. Jeg tenker da at det er lyktas utforming eller slitt reflektor som gjør at lyset er dårlig. Osram eller ledson vil ikke avgjøre om lykta lyser 150m frem eller 600m fremover. For det er nettopp kastelengde som er problemet. Du ser på testbildet at det er god spredning foran bilen og 50m opp til svingen. Men etter det så ser man ikke så mye lengre frem. På veien så ser man ikke langt nok frem. Heldigvis kjører vi skjeldent over 70 her borte. Og e39 er myye bedre på kastelengde (også før pærebytte) selv om den ikke har like god spredning foran bilen. Så pengene spart på billige pærer går derfor i en dyr ledbar over skiltet for å sikre nok kastelengde var det ikke for det, så hadde jeg kjøpt dyre pærer til e61 også.
  7. E61 sliter med dårlige lys. Her ville jeg også bytte pærer før noe annet, så kjøpte nye xenon pærer 5000k. Lykter ut: Lykter på benk for pørebytte og kontroll av justeringspinner og fukt. Alt ok Test, men ikke noe bedring... Ledbar next!
  8. E39 og viskerarm havari... Det regner hver dag så da viskeren på førersiden hoppet av så passet det dårlig. Bare å lene seg over på passasjersiden så man hadde sikt mens man kjørte hjem 😅 Viskere på halv 8... Ny del kom i posten og dette er en 10 minutts jobb på e39, veldig enkelt Alt i orden I tillegg var det lysservice, nye pærer i alt da jeg pærene og alder var uvisst: 5000k pærer i alt bortsett fra ringene som er 4300k 😀
  9. Single mass er ikke å anbefale om det er diesel og spesielt ikke rekkefirer.
  10. Nok et prosjekt over kneika, dette ser bra ut 😀 kjempemoro å følge det du gjør, og se eldre bmw brukes er kjekt i seg selv. E34 tds har grom gange så tipper den er fin å fyre opp ja. Da er det bare å nyte 😀👍
  11. Det er sikkert 12000 + 5500kr som blir 17500kr +mva som blir 22.000kr? Det er ingen upris når du tenker timeprisen. Delene er så dyre med en gang vi snakker dobblemassesvinghjul. Kjøper man svinghjul og clutch på f.eks eurodel så kommer man billigere ut av det men ikke sikkert verksted vil gjøre jobben med deler de ikke har levert. Bil er kostbart og de blir mer og mer kompliserte. Jeg har selv tenkt tanken på hva clutch bytte ville kommet på på min bmw, og det er nok rundt 20k. Man må ikke sammenligne med en bmw 518 E34 hvor man sikkert kan få hele jobben med deler utført for 8000kr. Ting er blitt dyrere og mer komplisert.
  12. Jeg har ccc der er det nok ikke mulig å justere. Men hvis du sier det går an på cic så stemmer det nok nok en grunn for å velge en modell med den nyere cic
  13. Fin oppsummering av denne bilen Det med dugg har vært siden e39, hvertfall på e6x og deretter f1x. Hvorfor er det værre nå enn da de nevnte bilene var nye? Man vet jo at blårussen styrer mer for hver generasjon og ting blir kjipere og kjipere under et penere ytre som skjuler det hele. BMW kunne selvsagt lagt inn varmekabel i lyktene for å unngå dette, som de har i speil, dørlåser og spylerdyser.
  14. Jeg har vært igjennom hele idrive på min e61 men finner ingenting om dong volum 😅. Det som irriterer mest er at dong lyden følger radiovolumet. Så har man fyrt skikkelig høyt via aux kontakten, for deretter å nappet ut aux ledningen, men glemme å sette ned volumet på radio eller slå av radioen, ja da står anlegget på full pupp uten at man er klar over det. Når dong lyden for kaldt føre da kommer, så er jeg sikker på at hjerterytmen endres 😂 for et tåpelig og trafikkfarlig påfunn av bmw.
×
×
  • Create New...