Evopower

Medlem
  • Innholdsteller

    2287
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Evopower vant dagen sist Desember 25 2018

Evopower hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Evopower

  • Rang
    Generalmajor
  • Bursdag 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Nylige profilbesøk

3589 profilvisninger
  1. Når det gjelder oljelekkasje på m50-2-4, så er det 2 plasser jeg har erfaring med kan synde: Pakning på oljefilterhuset og O-ring på peilepinnestav. Pakning bak filterhuset gir seg med tiden som alt annet. Det er populært å bytte til s50 filterhus som er bolt on (for mer filtrering/gjennomstrømming?) Da er det også adapter for oljekjøler O ring der som peilepinnerøret går ned, er også en vanlig årsak til lekkasjer. Jeg måtte bytte denne på min M54, og selv den nye O ringen lakk. Måtte ta det opp igjen, rengjøre skikkelig, sette pakningen inn med vaselin og dunke den skikkelig på plass med en egnet pipe etc. verdt å sjekke ut om du ikke allerede har gjort det
  2. Evopower

    Gabz' E92 330XD

    Ser meget bra ut dette her Har du merket noe endring i forbruk eller kjørbarhet etter at du fjernet swirl flaps? Noen sier at flapsene må være der for å lage en bedre egnet luftgjennomstrømning ved lave turtall. Ved høye turtall er det ingen forskjell.
  3. Evopower

    Carly får ikke kontakt med bil

    Jeg har lastet ned den siste versjonen og har den blå usb kabelen du viser til der. Etter å ha lest litt ser det ut som at den siste versjonen krever at man må ha bt connector. Den koster selvfølgelig 800kr. Leser at flere er irriterte på at Carly endrer versjoner og gjør at man må kjøpe nye adaptere, leverer oppdateringer som gjør at man mister funksjoner man hadde tidligere (disse kan kjøpes for penger selvfølgelig) Magefølelsen min sier at den siste versjonen ikke er kompatibel med kabelen. Jeg har derfor bestilt siste versjon av BT kontakt får gi tilbakemelding på hvordan det går.
  4. Har Carly pro appen og medfølgende Carly OBD adapter med overgang til Micro usb. Har klart å kode litt på e39 og e46, men ikke rale om den får kontakt med e61 eller nyere bmwer. Se bilde for feilmelding. Har prøvd så å si alt på innstillinger; hastighet og påkoblingsinnstillinger. Finnes det nyere versjoner jeg ikke har fått med meg? Må man kjøpe BT kontakt? Merkelig at det fungerer på eldre og ikke nyere bmw. Har siste versjon og allting.
  5. Når man er inne på bra bmw design: Denne hang på gutterommet. Hvilken bil fikk designelementer fra BMW Nazca? Jo...E39 ser likhetene i fronten.
  6. Evopower

    Dieselpumpe havari F10

    Hør med dieselgrossisten.no God service og billige deler. F.eks pris på dieselpumpe vag 5500kr eks mva. De utfører også arbeidet billigere enn merkeverksted. Og ja, det er en kjempeforsikring! Hadde ikke nølt med å gjøre det.
  7. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Riktig det at 2.2 var kun var med innsprøytning. Men det er populært å sette på doble webere for nostalgiens og induksjonslydens skyld. Når innsprøytningen fungerer optimalt er det nok guntigere å kjøre med enn forgassere. 2.4 bunndel fra omega er også populært. Da har man en frisk motor 😊 Rettelse; VAR populært. Ingen som skrur lenger på den måten.
  8. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @Fredrik 90 ingen tvil om at ford gjør mye bra i sportavdeligen. De går litt motstrøms, og jeg støtter det. De er kjøreglade som få andre og man merker motorsport dna'et Jeg følger thames tv på youtube. Mye 70-80 talls klipp fra britisk politikk og industri. Her er det en video med et knippe av det som det året skulle være executive utgavene for salg i England. Til det jeg snakket om tidligere; legg merke til setene i disse bilene. Ser fantastisk myke ut. Flere bekjente hadde Granada da jeg vokste opp. Det var noe helt eget å sitte på i disse, da vi selv hadde små japsebiler. Dette var før bmw interessen ble tent, og jeg skulle gjerne hatt en Granada mk1 coupe eller mk3 stasjonsvogn Audien der fikk jeg også en del erfaring med i oppveksten. Spesielt med denne var forhjulstrekk og langsstilt rekkefemmer dieselmotor. Men man hadde en benplass uten sidestykke (dagens skoda superb er vel i samme gate) og akkurat denne audien hadde tidenes stiligste dashbord husker jeg, men ventilasjonsdyser over hele bredden. Det er fra denne modellen audi har hentet inspirasjon til dagens interiør med luftdyser over hele dashbordbredden myke seter og en understell som fløt over alt. En slik skulle jeg også hatt i dag. Forundres hvorfor Opel Rekord er tatt ned og ikke Senator. Men de Rekordene er rimelige nå og ingen dum investering. Alle kjenner vel noen som hadde Rekord. Absolutt fra den tiden Opel var bra biler. En brun slik en, med 15" hjul, lett senk og 2.2 motor men Enem kam og doble gassere. Og 2,5" eksos. Det er også et drømmeprosjekt, mest av alt fordi den er oppnåelig! Litt artig at de tar med austin princess i denne sammenligningen, samt kaller Roveren for "well made", men slik var det vel med patriotismen på denne tiden. Interiøet i Roveren er hvertfall flott å se på! Han avslutter med 733i som selv i basisversjon var grom mot disse konkurrentene. "Og har du 2 dørs versjonen av denne, ja da har du vireklig klart deg her i verden" Ja... slik er det ogaå den dag i dag
  9. Gratulerer med funnet! Skal noe til å finne disse som ikke er ihjelrusta. Flott farge på interiøret også disse blir grisedyre om noen år!
  10. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Av disse så er 508 og V60 helt ok visuelt. De 2 andre er noe utdatert. 508 er flott å se på, synd peugeot ikke hadde dette designet da 407 var i salg. For nå er det veldig få som kjøper ny diesel personbilsedan. 508 for en 225hk utgave av 1.6 bensinturbo (som den deler med mini/bmw?) Og som har vært så som så kvalitetsmessig. Den er i tillegg dyr i norge. V60 er mye bedre proposjonert enn v90, og absolutt en grei bil. S60 polestar utgaven er også pen å se på
  11. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    C4 catcus var jeg innom forhandleren og prøvesatt så for jeg leste at citroen ville litt tilbake til røttene spesielt på dette med myke seter. Stoppen var myk og i tillegg hadde setene stilig utforming og farge på stofftrekkene. Minuset var en altfor kort sittepute og feil avstandsforhold mellom ratt og pedaler som franske biler er kjente for. Men c4 cactus er en fin bil som gjør simplicity bra uten å være billig. En fin og rimelig bruksbil og motvekt til en dyr suv som mange skal ha
  12. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Og hvorfor har slike seter forsvunnet, når alle som har levd en stund vet at setene fra denne æraen virkelig var komfort? Det hadde vært interresant å funnet svaret på
  13. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Seter og sittekomfort må deles opp i to deler. Utforming og hardhet. E39 sportssetene jeg har i alcantara er mykere i stoppen og dermed mer behagelig mot baken over tid. Standardsetene i stoff var heller ikke vonde, bare litt manglende støtte. Komfortsetene jeg har i e61 derimot, har utformingen helt på sin side, med justeringer i alle retninger, og dermed behagelig i seg selv. Men de er for harde i stoppen, hvertfall over tid. Jeg hadde tidligere en e60 med sportsseter, men komfortsetene er minst like harde i stoppen. Der må jeg innrømme at jeg trodde komfortsetene var mer som å sette seg ned i en sofapute... Ryggdelen på komfortsetene kan med rette kalle seg komfort. Men sitteputa er ikke noe differanse fra sitteputa i sportssetene mener nå jeg. Preferansene på folk er forskjellige. Jeg skulle ønske spenne mellom sport og komfort var større enn det er. Ingen seter er slik du siger langt ned i lenger. Mulig det er krav fra myndigheter, samt at det sikkert er vanskelig å få på plass varmekabelmatte etc i noe som siger ned 5-8cm når man setter seg ned.
  14. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Peugeot 406 coupe har jeg tidligere omtalt som etter min mening tidenes mest harmoniske peugeot design. Og 306 gti er også en bil som aldri blir tatt med når man snakker om golf gti gjengen. Men 306 gti var en mye kvassere bil, men golf slo an over en større kjøpergruppe og ble dermed klasse eieren. En liten korreksjon er Ari Vatanen videoen som ble gjort i en Ascona B 400, men Vatanen var vel så mye kjent for sin karriere i peugeot. 405 mi16 som er basisen for pikes peak videoen slo ikke helt an, og fikk vel mer status etter sin "død". Fantastisk bil med levende bakstilling og motor på høyde med s14 og Honda sin 2000 Vtec motor uten sammenligning forøvrig. Men i en familiebil ble til en for snever kjøpegruppe. I dag er et strøkent eksemplar meget vanskelig å finne men absolutt en bil på min bucket list. Det samme er Citroen C6. Når man tar av seg bmw brillene er det mye franskmenna var tidlig ute med og entusiastiske med. Noe som i dag er dødd ut selvsagt. Når man nevner 405 mi16 så hadde mitsubishi en konkurrent til denne. Galant Vr4 med 4x4 og 4ws. Forløperen til Lancer Evo, selv om det var evo som fikk anerkjennelsen. Med differensial og yaw teknologi som også kom i gt3000 og som senere er brukt i Nissan GT-R. Joda, japanerne tok an sportsbilverden ved hjelp av datanerder. Man kunne altså kjøre en galant 4x4 med teknologi som oppfatter understyring og hjelper deg rundt svingen. Uten at det lammer deg og fjerner kjørefølelsen slik det er i dag. Audi og bmw skyter av lignende systemer først nå med sin activ rear diff. Men bilene med 4x4 på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet ble ikke solgt mange av. Mulig høy pris?. I dag er 4x4 på en familiebil vanlig. Tror nok mange produsenter var forut sin tid på det området. En slik strøken galant 4x4 skulle jeg også gjerne hatt. Mange mener kjip bil, men prøv å sitt i en japansk glx utgave fra 90 tallet være seg honda, mazda eller mitsubishi og kjenn på gode seter! Som bringer meg over på et generelt spørsmål jeg har tenkt på en stund: Hvorfor har alle biler etter si ca 2003 altfor harde seter? Om det er en S klasse med komfortseter og hele pakka så blir det aldri som å synke ned i en sofa fra en 80 talls mitsubishi eller en 60 talls cadillac. Er det krav til dette, eller er det bare det at bilprodusentene tror at at sportslig oppsett er det folk vil ha?
  15. Evopower

    Lav ladespenning på batteri. E60

    Der fant du feilen 😊 ser det er blitt mer og mer gjenganger på typisk 10-12 år gamle bmwer. Saltsuppa bør ta regninga. Men ofte en lur plass å begynne feilsøking om man har bil i denne aldersgruppen. Sitter bare å venter på at min skal gjøre det samme (2007 mod)