Evopower

Members
  • Content Count

    2484
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Evopower last won the day on March 15

Evopower had the most liked content!

2 Followers

About Evopower

  • Rank
    Generalmajor
  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Recent Profile Visitors

3912 profile views
  1. Overskuddet av dieselen som skytes i partikkelfilteret vil ikke gå tilbake til olja, men heller ut i eksosen. Men nå tror jeg det er ganske finkalibrert, det brenner nok helt rent. Bmw skulle vel møte enda strengere miljøkrav, så da blir det mer tullskap koblet til motoren.... veldig ofte regen, bruker også en del diesel, men det opplyses ikke om på de offisielle forbruks og utslippstallene selvfølgelig. Få alt kodet vekk og kjør med god samvittighet
  2. Virker som at B47 har oftere regenerering og mer buldrete gange ref tråden under. Nå tar jeg dpf og egr delete på alle mine dieseler, men det er uansett noe jeg ville påregnet å investere i, være seg n47 eller b47 https://forum.bmw5.co.uk/topic/119773-difference-between-n47-b47-engine-sounds/
  3. Det er nok hill decent control knappen. Hdc. Trykk den og sett utfpr en bratt bakke. Du trenger kun å styre. Bilen bremser jevn fart. Tror du kan regulere hastigheten med cruise hendelen
  4. Det er kjempebra de gamle m47-m57'ene er vanvittig bra på forbruk sammenlignet med andre tilsvarende motorer på den tiden. Det er samme forbruk som dagens x5 hybrid det.... ikke alltid nytt er bedre
  5. Evopower

    Bmw E46 m47tud20 null komp

    For meg høres det ut som en motor som drar på starteren, bare at tennpluggene er tatt ut. De andre sier her sier det er feil ved starteren, men jeg velger å tro du har utelukket det, siden bilen først stoppet av seg selv?. Få en til å vri om nøkkelen mens du ser om motoren turner rundt er vel det første steget.
  6. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    +1 på den rett over 30 men er helt lik. Ingen systemer overhodet er ønskelig, men snart ikke til å unngå. Man ser jo dreiningen i priser på veteranbiler og 80 tallsbiler nå. Jeg tror mange er låst i "Leaf fella" og trenger noe enkelt, mekanisk og kjøreglad til helger og godværsdager. Dermed øker etterspørselen etter disse gamle gode. For hver reaksjon kommer en motreaksjon Bmwen vi har nå har ingen systemer i det hele tatt, bortsett fra abs og esp. Av avanserte systemer er det kun bremsefunksjon på cruisen i nedoverbakker, pluss at den mellomgasser når man clutcher og girer mens cruise er aktivert. Så om det blir en ny og gunstig, kjedelig hybrid eller tilsvarende senere, så skal kravet være å ha en veteran ved siden av, noe jeg ikke har somlet meg til å skaffe enda.
  7. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Flott video som viser konsernsjefen i Mercedes Benz, som går av med pensjon og vel hjemme står det en i8 å venter på han Viser at det er vennskap oppi all konkurransen, og at de forakjellige konsernene respekterer hverandre.
  8. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Lotus Exige ble utviklet i en nyere tidsalder, men likevel rett før det gikk til h.... med miljøpreik, automatgir, el.servo, og andre faktorer som ødela litt for det puristiske. Alpine A110 er ikke råere, men kanskje en smule mer raffinert. I tillegg gjør den 2 ting bra; Den er retro uten å være døll (ref.new beetle) og den klarer å levere old school kjøreglede i dagens miljø, hvor trenden er å koble føreren mer og mer ut. Selv med Automat så er Alpine OK i boka mi. Og det er det ikke mange automatbiler som gjør. Ferrari 812 Superfast er en annen som jeg godtar med automat, rett å slett fordi jeg ikke tror denne hadde vært mulig å kjøre like presist med manuell. Men stort sett er fremdeles manuell det eneste riktige når vi snakker små, lette kjøremaskiner. I alt annet begynner automat å levere bedre alternativer til manuell nå. Lotusen sammenlignet med Alpine, er litt som å sammenligne Alpina B5 mot M5; raske begge to, men på to forskjellige måter
  9. Evopower

    Evopowers tråd

    En liten quick fix i kveld. Eksos stussene var noe triste og full i tectylrester, korrosjon og annet smuss. Tenkte å gi det et forsøk på å få dem rene. Banket av og 12 år med skitt.. Iganf med skraping og pussing Brake cleaner først og autosol etterpå. Funker gull Tada! La på et lag autobahn voks Fornøyd med resultatet Små, men fine detaljer.
  10. Flott å se denne kommer seg interiørfargen er jo helt super! Gleder meg til å se denne med de andre felgene og nypolert.
  11. Bmw og flere andre merker vet om svakhetene, men hvorfor utbedre det, når det er penger å tjene på reparasjoner etter at garantien går ut? Det er blårussen i styret som bestemmer dette, ikke ingeniøren på gulvet.
  12. Ingen bidrag annet enn at vi akkurat har hatt en sak med cp4 pumpe. Ikke bmw men vag. Rep 80k.... dette ilag med registerkjedeproblematikk kan utgjøre 150k i rep på en bil til 250k. Ja ny bil er dyrt mtp verditap, men sannelig er det ikke dyrt å reparere på nyere brukt også. Nå skal ikke bilene holde lenger enn ut garantitiden, og forhandlernettverket skal leve av reparasjoner som kunne vært unngått om man lagde skikkelige biler slik som før. Nå kjøpte vi bmw med M motor istedenfor N motor. Og eldre og bedre dieselpumpe enn cp4. Satser på det holder en stund. OM jeg ender opp med N serie motor senere blir det første å bytte ut cp4 pumpa til en ny. Kun for forbehold.
  13. Evopower

    Kjøpsråd; 1-serie eller 3-serie?

    Som sagt over her, det kommer an på hvilket karosseri hun ønsker seg. Men en 2005-2006 modell har den gode m47 motoren og ikke er de helt opprusta heller. Absolutt en bra (førstegangs?)-bil. Og sikkert penger til overs av de 90k
  14. Evopower

    Vestfold chiptuning - erfaringer?

    Trf har forhandler i stavanger også