Jump to content

Evopower

Members
  • Posts

    3694
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Evopower last won the day on June 3 2020

Evopower had the most liked content!

2 Followers

About Evopower

  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    530xd

Recent Profile Visitors

8227 profile views

Evopower's Achievements

  1. Forstår argumentene. Har man flere biler å ta av så kan man ha dette dekket på en kjøreglad bil. Jeg i fjor hadde 2 dager med speilis i Tysvær. Bilene sto nærmest i ro da alle kjører piggfritt. Her var det deilig å ha piggdekk og kjøre rett forbi dem rett å slett. Over haukeli i kolonne på is og snødekke var også betryggende med piggdekk. Forstår også argumentet om lavere støy, men det er også en passiv sikkerhet å høre på piggene når det begynner å slippe. Ellers står jeg på argumentet om å ha det beste dekket den ene gangen det er glatt. Fordi man bruker ikke dekkets veigrep når det regner ellers på vinteren. Inn til byen er i maks 60 og bare daffing. Så forstår ikke hvor kjøregleden i alpin 5 skal komme inn her som en fordel, kontra det å ha sikkerheten av et nordisk vinterdekk når det virkelig gjelder. Det er forskjell på alpin5 og sommerdekk på sommerføre ja, men mye mindre forskjell enn på alpin5 kontra et nordisk vinterdekk på vinterføre. I andre steder i landet med mer fart så stiller det seg jo annerledes. I tillegg om man har en bil som m3/m4 og skal ha litt mer veigrep da myke nokian r3 feks bare vrenger seg. Og det er også argumentene dere har mer kjøreglede. Mitt syn er at kjøreglede kan man ha på sommeren med skikkelige sommerdekk ala pilot sport4s. Og roe seg på veien i vinterhalvåret. Dessuten, kan kjøreglede på isbane være større med pigg, enn med piggfritt hvor du ikke får dratt skikkelig på ut av svingene.
  2. Den rotete sidelinjen som ender opp i en feit D stolpe er noe av det som irriterer meg mest med ix. Men de er ikke alene. Alle bilprodusemter gjør dette. Antakeligvis for å kunne få høyere hattehylle og oppi større bagasjeromsvolum. Samt mer stål=kraftigere torsjons stivhet og sidekollisjons sikkerhet. Men jeg liker det ikke. Vinduslinja skulle vært helt rett og gått helt bak, med et stort firkantet sidevindu bak. Slik bilene på 80 og til dels 90tallet var.
  3. Spennende innslag med tyre reviews. Den eneste skikkelige dekk kanalen nå til dags. Morro med test av kontinetale vinterdekk, det resten av verden kaller vinterdekk og skandinaverne kaller helårsdekk. Michelin pilot alpin 5 vinner. Vel fortjent. Det er et bra dekk. Det jeg stusser på er hvorfor folk velger dette på sørvestlandet? Jeg bor her selv og det er som det blir sagt: mye regn og høstlig. Kanskje en dag og to med snø som blir til slaps og regner bort. Her er michelin dekket perfekt. Det jeg ikke forstår er hva man gjør den ene dagen det er speilblankt og underkjølt, eller skal over haukeli på speilholke? Da er det jo bare piggdekk, til nøds gode nordiske piggfrie som duger. I mitt hode stemmer ikke teorien om å velge dekk til det underlaget man kjører mest på. Fordi: Regn og høstligt hele året kan alle dekk klare å kjøre på. Også piggdekk, selv om alpin 5 er overlegent bedre på akkurat det underlaget. Hvorfor? Fordi man makser ikke veigrepet på slikt underlag. Har enda til gode å miste grep på en høstdag uansett dekk egentlig. Hvor får man kjørt aktivt nok til å makse veigrepet og hvorfor skal man det i vinterhalvåret? Så hvorfor velger man da et kontinentalt dekk til dette formålet når man likevel daffer rundt og ikke får utnyttet maksimalt grep? En uke senere er det klink is, kun en dag. Det kan komme overraskende på. Den følelsen man kjører i 40 og alt slipper og farten bare øker. Det er da jeg vil ha piggdekk. Jeg trenger bare redning denne gangen. En avkjøring er en for mye. Så er det ikke ideelt resten av året, spesielt argumentet bremselengde våt asfalt på et nordisk dekk som er dårligere enn kontinentalt dekk som alpin 5. Men når kjører man slik at de 2 meterne i forskjell ved panikkbrems er avgjørende? Det er mye viktigere de 12 meterne i bremselengde som skiller et piggdekk og alpin 5 på is. Det nevnes vinteregenskaper som er veldig gode på alpin 5. Ja, men det er hard og kald snø, slik som i nord eller indre østland. Sørvestlandet er egentlig det værste føret å finne passende dekk til. Ja det finnes kontinentale dekk, men de hjelper ikke den ene dagen med holke. Det er min teori, så har du de som lar bilen stå den ene dagen, og heller lar være å kjøre over fjellet og slike ting. Men da er det nesten så man bare trenger sommerdekk egentlig. Alpin 5 er et kjempedekk, men tror heller det passer til en snever klimagruppe/kjøpergruppe. Jeg tror faktisk man kan snu på det og si det er et kjempebra sommerdekk til sørvestlandet som har 10-15 grader og regn om sommeren. Gikk selv for pirelli ice zero2 piggdekk i år. De mest asfaltfokuserte piggdekkene.
  4. El passer ikke for alle nei. Har firmabil til vanlig og den andre halvdelen kjører lite. Derfor går det 1 mnd på en tank på 5 serie dieselen. Kostnaden med å ta opp lån for å kjøpe ny elbil eller phev, for så å spare drivstoffutgifter på en bil som kjøres veldig skjeldent, ser jeg ikke på som forsvarlig økonomi. 5 serien er der at den taper seg 50k de neste årene, thats it. En ny phev taper seg mer. Serviceutgiftene er et ferdig kapittel håper jeg. Så sitte på 8k mnd i lån på en i4m50, selv om det er en fabelaktig bil, er ikke for alle.
  5. Med det i minne så kan man jo også si at nye brz/gt86 med 2.4 liter boxer endelig har fått det lille momentet ekstra som den utgående manglet. Samtidig fortsetter den tradisjonen med lav vekt, manuell kasse, rwd og kjørefokuserte kjøreegenskaper. Selvfølgelig i en enda simplere utførelse enn billigste cayman, men også til halve prisen men om disse kommer til norge er vel heller usikkert. Yaris gr er den bilen i dag med best forhold av kjørefokuserte ytelser/pris. Spesielt om man skal ha en helårsbil og prissetter litt grøvre kjørestil, rallyinspirert som den er
  6. Ikke annet enn at jeg hadde en maxima v6 bensin som ikke kom gjennom eu pga avgass. En liter rødsprit på tanken (tips fra nettet den gang for 10 år siden) og litt hardkjør rett før eu timen fikk den akkurat under utslippskravene
  7. Tanken har slått meg ja, men det blir i så fall om jeg får et bra bud. Må ikke selges og kommer sikkert til å ha den lenge😅 Nå er den jo også nullstilt med alt av slitedeler nye. Sliter med å finne noe annet som gir like mye og like allsidig bil til under 150k. OM den selges så er det for å eie noe gøy nå før alt er slutt med ny regjering 😅😳 alt ifra yaris gr til dodge ram srt10 står på drømmelista.
  8. Har en 530xd manuell men den er over 100k 😅 nydelig å dra henger med. Løser den bare ut på tomgang nesten.
  9. Fantastisk gjeng, velstand og god underholdende lesing 😅 Andre land sliter med rent drikkevann og her klages det på mangel på speil og sidefleskstøtte. Forstår ellers poenget med at et premium merke kutter unødvendig mye på utstyrsfronten.
  10. Moms er vel 25%? Altså 25.000kr pr 100.000kr. En bil til 700k blir da 875.000kr?
  11. Hvor går grensa på momspålegg av dyrere elbiler? 400k? I så fall blir det jo moms på alle elbiler utenom den billigste leafen og en og annen småbil. Så er spørsmålet, burde man kjøpt bil nå i høst før alt går adundas? Altså helt ny bil så man har ny bil lenge og før prishoppet/momspålegg. Eldre biler kan jo få bruksnekt snart. Og dermed uselgelige i norge og må skipes ut til andre, friere land for å kunne selges. Alt dette er jo så klart worst case, men samtidig en realitet om ikke mange år. Det er dyrt med helt ny bil men samtidig så er det dyrt å ikke gjøre noe og. Det blir hvertfall dyrere å være gjennomsnittspersonen nå fremover, siden det er vi som får regningen av klimaskiftet. De rike er jo rike uansett om de må betale 1 mill mer i skatt. De fattige får nå enda mer tilskudd fra staten nå som venstresiden vinner, og kan i realiteten leve helt ok uten å trenge å gå på jobb. Vi midt imellom, typisl inntekt 400-700k i årslønn, er de store taperne. Artig det, siden AP sier det er gjennomsnittsarbeideren som står i sentrum 😅😅 det var vel i i etterkrigstiden det. Mange år siden det.
  12. 100.000km er da ingenting på en bil. Ja, man har jo svakheter som høytrykkspumper, registerkjeder og clutch som på visse modeller er værre enn andre. Og da ryker dette like gjerne på 80.000 som 200.000km. Min erfaring er at det meste på bmw kommer på 170.000km. Så kjøper heller en bil som er gått 300 og har skifta ut mye deler og i tillegg er billig pga kmstand, enn en som er gått 100 og er dyr i innkjøp og har alle feilene i påvente. Angående m3. Kjøpte en e46 m3 som var gåt nærmere 200.000km. Denne kjørte jeg en stund med. Den var thight og fin, kompakt, frisk og god. Dønn strøken karosserimessig da den kom fra utlandet. Anelse slitt giroverføring på den manuelle kassa og slitt rstt var det eneste som avslørte km stand. M3 er jo overdimensjonerte biler, med drivverk i lastebildimensjon. Man sliter det bare ikke ut. Sett bort fra enkeltes årgang med rådelager casen.
  13. Kjørte min Excursion 7.3 diesel på norgesferie. 5000km fra vestlandet til troms og tilbake. Logget turen og endte på 1.4 liter på mila og ca 11.000kr i drivstoff. Da var det henger og e61 bakpå fra vestlandet til østlandet tur/retur i tillegg. Ikke værst når man er rundt 6 tonn med all last og man tenker at en middels bobil eller transporter varebil ligger på literen. Driftsutgiftene er også lave sammenlignet med en vag, så alt ialt billig bilhold. Dette forutsatt at den jo kun brukes på ferie/hengerkjøring bruker ellers e61 til daily.
×
×
  • Create New...