Evopower

Members
  • Content Count

    2719
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Evopower last won the day on March 15 2019

Evopower had the most liked content!

2 Followers

About Evopower

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Recent Profile Visitors

4442 profile views
  1. Evopower

    Mulig å kode bort pdc og hill start assist e61?

    Helt enig med deg. Jeg har prøvd å laste ned dette inpa ista dippa datta greiene men skjønner det ikke rett å slett... enten hadde jeg feil pc, feil program, og så når jeg ser på youtube hvordan kode, så virker det veldig fjernt for meg. Det skulle vært et nyere program som gikk på alle pc'er som gjorde samme jobben som ista, men bare at oppsettet var mer som i carly. Sånn at vanlige folk kan forstå 😅
  2. Evopower

    Den store finn.no tråden.

    Enig i deg saltkjelen, men samtidig ser jeg også andre siden av saken. For meg er det bare m3 osv som er M-bil. M etterfulgt av ett tall. Men det kan være ryddig å innlemme f.eks m240i under M-portføljen, da dette er også en bil som er kvikk og uten hybridmotor. For utenforstående blir det da lettere å forstå at m'ene er de som går fort, i'ene er de miljøvennlige (og kjappe de også) og de andre 320, 520 er de som ingen vil ha lenger. Bmw gjør grep over alt for å gjøre imaget og merket mer for hvermannsen. Oss gamle purister vet bmw hvor de har og de vet at vi har allerede har noe kjekt gull i garasjen. Det er ikke alle vi som kjøper nytt fra bmw, fremover.
  3. Evopower

    Den store finn.no tråden.

    Bladde litt i bladet Autofil fra 2002 Spesielt å se igjen prisene og bilene med øyne som er skrudd 20 år tilbake i tid...
  4. Evopower

    Mulig å kode bort pdc og hill start assist e61?

    Jeg får ikke opp noe feilmeldinger i Carly, som er det lengste jeg kan om bmw koding. Vet at de pc baserte systemene er mer konkrete Det med å kode pdc motsatt er hele poenget. Jeg er total motstander av alt av støttesystemer, og vil ikke ha det. Det gjør folk dummere. Men man får ikke valgt bmw uten pdc desverre. Så ja, om det er mye styr å kode så kan jeg jo bare nappe ut pdc sikringen (tror jeg?) 😛 Har hatt lappen i 15 år og aldri trengt behovet for pdc. De bilene jeg har hatt har som regel hatt feil på systemet. Og jeg har rygget på ting 2 ganger FORDI jeg stolte på pipingen, men med skitt på sensorene så ble det en dunk likevel. Til info er de to midterste sensorene bak feiljustert etter at hengerfeste ble montert på av forrige eier. Jeg kommer ikke til sensorene. Så vil bare koble det om til motsatt virkning som sagt, eller koble dem helt ut. Paradokset er jo at dette blir sikkert fikset 100% før et salg, bare ikke nå... Det eneste som går an av systemer er adaptiv cruise men da må det være med stop & go
  5. Akkurat av de to så er det helt klart tommel opp for f11 men g30 i rett konfigurasjon er ikke stygg den heller. Det skal noe til å toppe tidenes 5 serie design etter min mening (f10/11 står likt med e39).
  6. Ser det finnes topp plater med camber/casterjustering til e60 m5. Men det finnes ikke noe til vanlig e6x seriebiler. Er det noen som vet om selve dempertoppen er lik på m5 og vanlig e6x? Om den er det, vil jeg tro at eneste grunnen til at den justerbare dempertoppen går på m5, er fordi toppen er tilpasset m5 sine dempere. Så med andre ord, det er plausibelt, og mulig å få noe slikt tilpasset min 530xd. Men vil ikke kjøpe inn slike topp plater for flere tusen om de ikke passer. Finner ingen tråder om dette, og regner ikke med mange har gått inn for å endre camber framme på standard e6x uten senk. Så fint om noen har noen erfaring med disse bilene. Poenget er at jeg vil prøve, om det går, å endre litt på camberoppsettet. Nå er det så å si 0 grader framme og 2 grader bak. Jeg kunne tenkt meg 1 grad på alle 4 hjul bak skal jeg klare å endre camber med eksentriske foringer, men det er foran jeg sliter med å finne løsning på enn så lenge.
  7. Evopower

    Hva anbefales av støtdempere til E61 525d x-drive?

    Har forsket på dette en del selv til min e61 530xd, da framdemperne er lekk og jeg har den samme slag-opplevelsen som deg. Selv om min er standard høyde. Jeg har kommet frem til Bilstein B6 eller B8. Til våre biler er det ikke så mange alternativer å velge om man skal ha noe som er litt kvassere enn originalt. B6 er for standard fjører og B8 er for senkefjører. Det er forskjell på lengden i demperen, men ellers er de to like. Det som skiller B6/B8 fra andre dempere er at stempelet er mye grovere. Kan ikke vente med å få B6 på min, desverre er det ca 7000kr for framdemperne (3500kr stk) så det blir ikke i år for å si det slik.
  8. Evopower

    Restaurering forstilling e70

    Forstillingene er ikke like, men selve casterstagforingen er lik i fysiske mål. Jeg ble fortalt eller leste at e70 er stivere. Om det stemmer sjekket jeg aldri, da jeg ikke endte opp med å kjøpe e70 originalforing. Men det kan man jo lett finne ut i første omgang med å se om delenummerne er forskjellige men det makes sense... siden en e70 er en del tyngre foran og man skal bremse ned en tyngre bil med opptil 3.5 tonn på kroken.... høres meget plausibelt ut at casterforingene derfor må være stivere.
  9. Evopower

    Restaurering forstilling e70

    Jeg forsket endel på dette da mine foringer var av typen; man stopper bilen men den står å duver frem og tilbake et par ganger etterpå i selve slarket på casterforingen. I tillegg la jeg inn ett innlegg her på forumet om andre hadde erfaringer med manglende styrepresisjon og sporsikkerhet. Jeg hadde da de slakke casterforingene og punkterte framdempere. Fikk ikke noe svar der annet enn at jeg hadde jo svaret i tråden. Bytt det som er slitt så skulle det bli bra sa dem. Siden dempere var svindyrt til e61 (og sikkert også e70 x5) så begynte jeg med casterstagforingene. Alternativ 1: bytte hele casterstagene. Altfor dyrt. Alternativ 2: bytte kun foringene i casterstag med originale (e70 bruke samme foring som e61 og om man setter i e70 foringen så skal denne være noe stivere ble jeg fortalt av noen) prisen på denne foringen hos GS eller hvor det var, var også meget kostbar (etter mitt hode. Jeg har brødsmulebudskjett på bruksbilene mens jeg pøser på på banebilene 😂 så alt over 1000 kr for en foring er ramaskrik på bruksbilen. Men en demper til 12.000 på banebilen er helt innafor 😅) Alternativ 3: var å se etter alternative casterstagforinger. Etter mye om og men og søk, så utelot jeg aluforinger og foringer som tilsvarer original. For jeg ville ha noe som var stivere enn origonalt. Caster kreftene er meget kraftige på bmw med denne forstillingsgeometrien så stivere foring er bedre. Den eneste som var å oppdrive var powerflex black series som egentlig er for banebruk. Disse er meget stive. Jeg har også erfaringer med gule powerflex og disse mykner etterhvert slik at det skiller ikke mye fra en originalforing. Så svart foring ble bestilt. Etter montering var det ingen duving fram og tilbake etter stopp, under bremsing dro ikke lenger framhjulene bakover og styrte bilen mot høyre eller venstre. Man kunne bråbremse snorbeint! Styrefølelsen ble bedre også. Minuser: man kjenner nå en ørliten vibrasjon når man kjører på grov gammel asfalt. Den høyfrekvente vibrasjonen som er minimal om du skjønner. Men den er der. På fin asfalt merker man ingen endring. Et annet minus er knirk. Selv med foringer smurt inn i fett og bolter dratt med korrekt moment mens bilen sto på hjul så knirker det i foringene i visse temperaturer og kun over fartshumper. Men ellers på 99% av all kjøring så lager dem ikke en lyd. Både vibrasjonen og knirk var jeg forberedt på etter noen timer med lesing på google. Men jeg mener deg er verdt det med tanke på kjørbarheten man får tilbake. Og disse foringene var til rundt samme pris som originale, myke foringer. Money well spent! Håper det ga mer svar på akkurat det punktet kan legge ved delenr om det er av interesse.
  10. Evopower

    Min BMW G30 530E

    Bavaria har nok fjernet dette uten problemer. Men det viser også mangel på kunnskap. Nå har ikke jeg en eksagt lov eller paragraf foran meg, men spør en brannmann: de er ikke så glade i å klippe en bil med hydraulikksaks når man skal gjennon en kabel på flere tusen volt.... det er påbudt med de merkene, og selv om kablene er orange så er det ikke alltid man ser de.
  11. Evopower

    Restaurering forstilling e70

    Bra writeup! På e61 530xd bytta jeg nedre bærekulene i fjor og satte inn powerflex i casterstagene (hjalp meget) og anbefaler alle å sette dette i sine biler. Er fan av å beholde alt originalt, men akkurat de foringene er alfa omega på bmw xdrive er min mening
  12. Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Akkurat 7 serien kledde lyslist da. Men etron er skjemmende med sin lyslist mener jeg. Apropos bmw, og at dem mister forspranget, så tror jeg ikke at salget stuper. Jeg tror bare at salget går til "feil folk", dvs hvermansen. Kjennerne, bmwfolkene, entusiastene....ja, de bytter nok merke etterhvert. Om det er sunt, bra/dårlig, eller rett å slett kalkulert fra bmw sin side er jeg ikke kvalifisert til å gjette på. En ting er sikkert, vi må ta vare på bmw klassikerne, som nå vil skyte opp i pris siden bmw tuller på slik dem gjør med kommende modeller. En annen skryt skal forumet her ha; vi har evne til å se objektivt på bmw. Når produktet ikke er bra nok, så sier vi meningen vår. Jeg kjenner flere som har dilla på andre merker, som volvo, mercedes, ford og opel. Og det er liksom ikke lov å innrømme at merket har dårlige modeller 😂 men bmw fansen er kanskje ytterst kresne. Det er vel en grunn til at Jeremy Clarkson noe humoristisk sa i top gear's test mellom C63, RS4 og M3, at M3 førere har ingen venner 😂.
  13. Gratulerer med nyheten 😀 g30 er ingen problem, vi hadde corolla og andre småbiler/sedaner i min oppvekst. Men nå er det jo mye mer utstyr som tar plass enn i gamledager. Nå er det 70cm lange barneseter med isofix, mens jeg satt på en isoporkloss i baksetet når jeg var liten 😂 Iqoic glow heter den belyste grillen i nye x6, og det er for ettermontering på g3x ifølge denne artikkelen: https://www.tv2.no/broom/10948840/
  14. Evopower

    Kjøpsråd F15

    Det er hvordan man ser det. Enig i det å tenke drivstoffutgifter i så høye prisklasser har lite for seg. Men hvorfor velge den som bruker mest av 2 alternativer? Nå har vi 2 innlegg med brukererfaringer på denne gjeldende siden: en med 40e som synes 0.85 er bra. Og en med 25d so. Synes 0.65 er bra. Når man i tillegg vet at diesel er rimeligere på literpris, så er valget enkelt; 25d! 40e er lønnsomt på småkjøring og mye lading, men hva er da vitsen med x5? Da er en 330e bedre. Når det gjelder påstanden om at 40e er bilen med høy ytelse til fornuftig pris så er jeg ikke enig. Ja, 0-100 og i byen så er den nok kvikk. Men hva er bruksmønsteret til en X5 eier? Jo, hengerlass, fullastet bil, over fjelloverganger og stigninger....langtur. her er 30d overlegen 40e hva gjelder effekt, krefter og forbruk. Til de som snakker om 25d, jeg skrev tidligere at det er også et bra alternativ, dersom man tar av rekkesekser-skylappene. 25d er nå på 40e pris på finn. Jeg hadde lett valgt bort litt av de elektriske kreftene 40e har, for å få bedre bagasjeplass, lettere bil og lavere forbruk gjennomsnittskjøring. Med fare for å motsnakke meg selv; ja jeg vet forbruket på 25d stiger ved fullastet bil slik en 40e gjør. En 30d blir ikke påvirket på samme måte. Dersom prisene på 30d faller til under 40e nivå (noen den bør slik dere svartmaler den sammenlignet med 40e, hvis folk i det hele tatt skal få solgt sin 30d) så er 30d det beste valget i f15. Hybrid er genialt, men igjen; ikke før nå i den kommende x5 45e. Først nå er det noe å hente på hybridalternativet. Vi blir aldri enige mange av oss, men jeg liker tråder som dette. Det får fram mange syn. Å det er kjekt å disktuere! Vi vil jo alle det beste for trådstarter, og derfor er også meningene sterke
  15. Evopower

    Mini Sveigis sin e34 525tdsA.Oppdatering.26.12

    Veldig kjedelig! Men godt det ikke var værre og at nevedyktige e34 eiere som dere fikser denne opp på no-time 😀 Da lærte også hun en lekse med dette å ferdes i trafikken: ser man en rullemalt østeuropeisk bil, så holder man en kilometer avstand 😂 Det samme gjelder for øvrig Toyota Yaris og Ford Fiesta av en eller annen grunn....