Jump to content

Evopower

Members
  • Content Count

    3043
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Evopower last won the day on June 3

Evopower had the most liked content!

3 Followers

About Evopower

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 09/14/1987

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    520d, e46 m3, 530xd

Recent Profile Visitors

5504 profile views
  1. Jeg kjører xdelete på sommeren og kobler inn på vinteren funker bra. Men man får jo aldri fjernet de mekaniske delene som drivakslinger og diff foran. Man merker jo den ekstra vekten litt.
  2. Enig at rwd er bmw. Når jeg ser på f01 og f06 på finn så søker jeg på rwd. Da er det ofte under 20 biler som dukker opp. Når man så skal luke ut alle carbonsorte og sort interiør (fordi det er det alle har) så er det ikke mange igjen. Den røde der med hvitt skinn er bare midt i blinken
  3. Fine fiksinger du gjør her tar litt underveis så slipper du skippertak. Er en fryd å se 😀
  4. Tok å monterte ferdig interiøret i dag. Vasket og støvsugde det. Hadde ute høyre side for å være sikker på at ingenting ble smeltet under sveising, samt sjekke moduler for fukt/korrosjon. Men dette som er bil uten soltak, var ikke det noe problem Hadde også ute baksetet etter diesel prosessen, og nå er jo det ferdig Montert gulv: Framme i cockpiten ferdig Baksete Bagasjerom Motor fikk noen deksler og plastfornyer. Bmw emblemet er visnet vekk så må få tak i nytt Monterte ny eksos fra webasto, da den gamle var totalt oppsmuldret Prøvemontert skjerm for å sjekke klaringer etc. Drar å henter lakk i morgen 💪
  5. Dette høres ut som et godt grunnlag for at du sender mail til svv og forklarer situasjonen. Tidligere eier har kanskje noen barn som kan hjelpe han å signere fullmakt for at du tar ut et nytt vognkort?
  6. Takk Ja e39 var vel vrakklar, men det er noe med det å ikke gi seg og bli ferdig. Samt å berge enda en bmw på veien. Der er det mye inspirasjon å hente fra deg også Ja dette skal holdes ved like. Forskjellen er at når det kommer en skjelden feil så er det enkelt å holde. Mens her måtte det skippertak til 😅 blir ikke problem tror jeg. E61 er ganske seig ja, ligge på 5 gir opp rennfastunnellen med henger og bare hørre seksern murre under panseret 😎 Man skal nok ikke se bort fra at e6x bilene lider samme skjebne som e39 om noen år, for folk flest bryr seg jo ikke. Mens e61 min nå tar jeg alt fortløpende istedenfor å la det forfalle slik som den typiske e39/e6x eier.
  7. E61 runder 200.000km om en uke. Da er det på tide med midtlivsoppdatering ilag med prevantiv utskifting av deler basert på erfaring. Man trenger ikke akkurat å dra noen plass i år, så da bruker man penger spart der på bil istedenfor. Dette er bestilt og på vei i posten: E61: - Sachs Dempere foran - Sachs Dempere bak - topplager foran - nye fjærer foran - vannpumpe reimer og løpehjul - link stag til stabstag framme og bak. - M5 stabstag bak med foringer. - motorolje - oljefilter, luftfilter, kupefilter - vanntermostat og egr termostat Ellers fungerer e61 uten ett feilslag bank i bordet, om man ser bort fra slitedeler. Demperne foran har plaget meg siden jeg kjøpte bilen, og nå en dag så begynte fronten å steppe på asfalten av seg selv, nesten som å få vannplaning. Ved to anledninger nå har jeg hatt null grep foran i sving. Det ender nå! 🙈 Delene ankommer om en uke og da tar jeg alt i ett jafs. Sommerferien 2020 tilbringes i garasjen 😛 E39: Her har jeg fått sveiset opp det som gjensto av rust på jekkfester og kanaler! En merkedag den dagen bilen er rustfri, og det er den nå 😀 nå skal det flikke og lakkes. Og deler monteres på. Og så var det etter planen EU. Men e39 gir seg ikke uten kamp. Nå skulle abs enheten ta kveld. Kjent e39 fenomen. Så nå må jeg ha tak i ny. Det er hundrevis på opphugging til preface, ingen til lci med mitt delenr. Får bare gjøre resten av bilen klar og ta abs enheten helt til slutt. Men måtte sette meg ned ett ekstra minutt i dag når jeg fant ut av abs feilen. E39 520d verdi av 25k, 3 års oppussing.... Man tenker at nå er det bare dette igjen... Og bilen lager nye feil stadig... Abs enheten er 15k ny og det er noe som alene gjør at mange e39 havner på høggern. Husk at det begynte med noen rustne bremserør på EU kontrollen i 2017. Siden har det ikke stoppet opp med nye feil. Man kan være etterpåklok å si man skulle gitt seg der og da. Resultatet er pr i dag en 520d med utlegg til 70k totalt som skulle være en billig nr 2 bil. Nå er den forbi det stadiet og man må bare få den ferdig og bruke den. For nå går den i 15 år til! Bilen er nesten totalrestaurert for de som har lest alt. Ihvertfall føles det sånn. Hadde det vært en 540 eller m5 hadde jeg ikke sagt noe, men det er bare en billig dieselpurke når alt kommer til alt.. Men det positive er at da har man en billig diesel nr 2 bil som har kjørekomfort langt over en billig bruksbil i dagens samfunn. Og den skal være nokså feilfri fremover. Her er det som ble gjort på e39 sist helg: Bilen satt på bukker og fremre del av kanaler og jekkfester kappet ut (tok bak for 2 år siden) Hadde 2 nye kanaler fra veng som det ble kappet ut av der det trengtes: Høyre side sveiset på plass: Og slipet ned. Her byttet jeg hele frampartiet også og sveise det opp mot innerskjermer. Innerskjermer sveis og overlagt med epoxy: Høyre side ferdig: Blir litt rust: Hele høyre kanal sauset inn med gjennomsiktig epoxy fra Jula. Denne fikk stå over natten og ble steinhard Venstre side samme jobb og her er det ferdig: Her byttet jeg bare ut litt av fremre del: Feilmelding på skilt lys hadde jeg og det er kanskje ikke så rart: Skilt lysene er pulver: Men satte på plass nye 😀 Ellers ble hele bilen og bakluke der det var rustflekker, slipt ned lagt på rust killer og deretter epoxy: På vei hjem fra der jeg sto å fikk låne lokaler å jobbe. E61 koser seg som trekkdyr når far har vært hos tannlegen og hatt rotfylling 😅👍 Nå skal det som sagt bare lakkes på e39 og "bare" en abs modul og "bare" alt annet som måtte dukke opp på veien... Og e61 får seg en sjekk snart. Men det positive er at det er jo ikke bedre år å gjøre dette på når verden er stengt ned ellers Følg med!
  8. Ønsker å kjøpe abs modul fra facelift e39
  9. Nye M4 får manuell, det er i det minste noe positivt Som en liten kommentar til kjøringen så går det unna på slutten, bilen virker å ha Cup2 dekk på her. Den siste svingen før rundepassering ser jeg han konsekvent bruker 2.gir. Det er faktisk tregere enn å bruke momentet som turbomotoren har ved å la den gå gjennom på 3gir. Blir to flere giringer også enn nødvendig. Som motorsportutøver så ser jeg det som et irriterende avvik, testføreren (Jenson Button?) bør vel vite bedre? Ellers heftig og balansert kjøring litt heal and toe er alltid noe som varmer sjela, en uttøende kunst. I starten av videoen hører man bilen bruker launch control, som ilag med manuell jo er litt artig. Første gang dette ble innført var på e46 m3 med smg. Da dette med smg var en manuell kasse i utgangspunktet så sammenligner jeg den med det. Min e46 m3 manuell har ikke launch control. Lyden høres etter min mening litt bedre og mer sugemotoraktig ut enn utgående m3/4, men det er vel samme motor så alt ligger vel i eksosanlegget utforming. Innvendig, er det syntetisk motor lyd i høyttalerne man hører, eller er det ekte? Jeg klarer ikke høre forskjell på videoen.
  10. Som gammeldags bmw mann så tar jeg heller en rav4 phev enn en x1 hybrid. Fordi jeg kjøper en bmw for de egenskapene de skal ha (eller hadde) hva listefyll angår så er det bedre å kjøre en rav4 enn x1. Støtter ikke markedsfolkene til bmw som er fornøyd så lenge folk kjøper bil. X1 er en volumklasse under rav4 og er i tillegg 100k dyrere. Egentlig er det x3 30e man må sammenligne med som er 300k dyrere. Dette er ikke penger du får igjen senere ved innbytte. Akkurat på hybridene har Toyota vært i en klasse for seg mht kvalitet. Man kan si at man får så mye mer i en bmw.... Tja veldig mye billig i interiøret på disse også. Bmw har tatt en volvo: få det til å se dyrt ut men med billige materialer. 5 og 7 serien har jo akseptabelt opplevd inteiørkvalitet men da til en høyere pris.
  11. E39 520d ja. Den skal jo kunne rulle 500.000km ganske lett Vil skjønne at e60 og tidlig f10 kunne bli dyre å drifte med hhv automat og elektronikk problemer og registerhavari, diesel pumpe havari. Hvordan g31 er er kvalitetsmessig som taxi etter 300.000km og 5 år det får vi vel finne ut om ja, 5 år 😛 Spent på om bmw enda bruker den dårlige cp4 diesel pumpa? Spesielt mtp plass så har jo ikke BMW vært så bra, og derfor ikke mye brukt i taxinæringen. Min e61 er ikke mer enn det må være liksom, F11 ble ikke noe større innvendig etter hva jeg kunne måle, muligens litt bedre benplass framme. Så g31 bør jo være det man kaller "stor nok" i Norge. Vi har jo den norske patenten med bakovervendt barnestol. Det er ikke noen bmw jeg har sittet i hvor jeg kan sitte i min posisjon, samt ha et bakovervendt sete i baksetet. Prøvde ett slik i e61, bak passasjersetet framme. Da måtte hun i framsetet kjøre setet helt opp i dashen nesten for at setet skulle ha klaring bak 😛 så hvis det er et kriterier i fremtiden (det blir det nok for meg) så er det vel kun få biler som er store nok. Vi snakker bmw 740le, x7, superb og kodiak, outback, GL, nye Explorer. Sistnevnte er den som pirrer nysgjerrigheten mest og skal prøves snart. G31 er ihvertfall en vaskeekte 5 serie, siste bmw som "såg normal ut" før designerne begynte å ta syre til frokost. Kos deg med bilen som sagt 😀
  12. M12 gjenestag har jeg og prøv og revet i 2 deler... Etter den episoden kjøpte jeg et hjullagersett hvor gjengestaget er kraftig nok. Man må ta en stikksag først og skjære ut gummien i midten, for at gjengestaget skal gli gjennom https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-for-forhjulslager-2000021491?gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyY3dMekqg8xSGnD6T783CeZ3MsZVzfG_SoJBH2icJv4GE1FzBm-ZIAaAkl4EALw_wcB
  13. Glimrende dette her Sikkert en bra kjøpergruppe for denne. Bmw trenger også en modell til den typiske quashqai, asx eier, siden disse ikke er hybrid, og mange bytter inn disse nå etter 5 år og ønsker seg noe annet hybridaktig. Jeg leser det med setene, disse er nok for flate til min smak de jeg har prøvesittet i. X1e er et bra konsept, men den skulle vært litt mer av alt på en måte. Og der kommer x3 30e inn i bildet. Til 200k mer vel å merke.
  14. Med tanke på at du har byttet det du har byttet, bilens alder og verdi, samt at den nå går fint bortsett fra at den går på 5 i de ti første sekundene, så sier jeg la det være 😅 la den være som den er.
×
×
  • Create New...