Gå til innhold

trenger hjelp angående dieselpumpa med tank


Heggdal
 Share

Anbefalte innlegg

hei 

jeg har en bmw e46 320d touring 2003, har bytta dieselpumpa, men når i skrur på tenninga så vil den ikkje skru seg på, men vist i skrur av og på tenning og holder på en stund starter den til slutt og jeg skjønner ikkje problemet trenger hjelp fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har skiftet en dieselpumpe, hvilken da? Den du skiftet, var den defekt?

Problemet med start, hadde du det også før du skiftet dieselpumpen? Eller kom dette problemet etter skifte av dieselpumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

skifta denj med tanken og nei den var ikkje defekt men trudde kanskje denj sang på siste værs så prøvd å bytte men samme problemet, og denj starter etter jeg har skrudd av og på tenning et par ganger så begynner denj og går denj pumpa med tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har en feil med tastaturet ditt, det er svært mange J etter dine ord. Bør få fikset det problemet!

Sånn ellers, så bør du få tatt en diagnose av bilen.

Om du ikke har noen mulighet for diagnose, kan jeg komme med flere spørsmål, siden jeg har lite å finne på i perioder, i disse dager.

1. Hva er problemet nøyaktig?
1a. Får du ikke start?
1b. Klarer motor å snurre rundt?
1c. Er gløding OK?
1d. Skjer det når motor er kald eller varm eller hele tiden?
1e. Om du har manuell girkasse, kan du trillstarte bilen?
2. Kom problemet plutselig?
3. Fungerer motoren/bilen fint ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

ahahaha ikkje nokka galt mA tastaturet mitt😂😂

1dieselpumpa ved tanken starter ikkje å pumpe fram diesel med engang, må skru av og på tenningen en stund

1a jo for start når diesel pumpa starte å pumpe fram diesel

1b ja motor snurrer rundt

1c ja nettop bytta glødeplugger og gløderele

1d når motor er kald/ikkje blitt starta på over 1 time så tar d lang tid men når den først starte å pumpe så starte den med engang men stopper d og lat bilen stå en stund så må i gjøre samme prosedyren

1e har manuell girkasse men ikkje så lett å trillstarte 

2 har vært sånn en god stund 

3 bilen funker heilt fint når denj starte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da har vi litt mer å gå på. Og bokstaven J forsvant! Veldig bra.

Men du skriver at pumpa i tanken ikke pumper frem diesel, dermed får du ikke start.

Et par kontrollspørsmål til det igjen.

1. Hvordan vet du at pumpen i tanken ikke pumper?
2. Hva er matetrykket på diesel når pumpa i tanken ikke starter? Mulig pumpa i tanken ikke skal starte, når matetrykket er høyt nok? (Jeg vet ikke)
3. Har du sjekket strøm til pumpa i de øyeblikkene når den ikke starter? Har du evt forsøkt å gi den strøm for å se om motoren starter da?
4. Pumpen styres vel enten av et relè eller en kontrollmodul (EKPS), jeg er usikker på hva din bil/motor bruker. Er dette sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om denne enveis ventilen holder tett mot dyse returen. Eller få tatt en trykktest på diesel lavtrykks-side og se om du finner lekkasjen. Det nytte ikke å diagnotisere bilen om du har problemer med lav trykksiden på bilen din. Den vil ikke gi noe feilkoder.

 

Capture.thumb.JPG.1eb3741bfa7fcd46b7cd16c80d171cc5.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kalinkamaen Utfra det som trådstarter skriver, så kan det ikke være den ventilen som er problemet. For da burde jo problemet vært konstant, men det beskrives litt som uregelmessig, siden pumpen i tanken starter litt sånn i ny og ne.

Men ellers jeg er enig med deg, du har jo hatt problemer med denne ventilen, så den kan kanskje være en del av løsningen. Men jeg tror ikke den ER løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ventilen finnes kun på biler med piezo injektorer, hvilket trådstarters bil ikke har.

Periodisk at en elektrisk komponent går eller ikke går (litt dårlig beskrevet hva problemet egentlig er), da ville jeg begynt med det aktuelle releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...