fxslin

Members
  • Content Count

    1053
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

fxslin last won the day on June 11

fxslin had the most liked content!

3 Followers

About fxslin

  • Rank
    Brigader

Profile Information

  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    E70 E36/7M E36/7-2.8 i3

Recent Profile Visitors

7189 profile views
  1. Litt tregt svar. Men det de to nederste er linjene er pre-LCI og LCI varianter (det burde fremkommet av teksten, så dette må jeg fikse). Jeg planlegger ganske mye forbedringer og valgmuligheter på å sette opp søket slikt at man kan få fram fordelinger slikt man ønsker. Må bare få inn dataene "riktig" for eldre modeller først, slik at databasen er mest mulig komplett. Så kort svar: ja, det kommer mulighet for å få fordelinger på farge, motor og etterhvert år også. Men jeg kan ikke love en dato dessverre
  2. Lurer på om det kan være den som var til salgs i Bergen for noen år siden? Uten at jeg har sjekket i min oversikt. Jeg er faktisk ganske fornøyd, gjør jobben og hagen ser velstelt ut til enhver tid
  3. Ja det er det faktisk! Har en del tanker på forbedre visningen av statistikken! Har også tenkt litt på alt. meny som går på modell og ikke modell kode (så man kan velge f.eks X5 og få alle sammen) Og ang E23 så må jeg bare få satt meg ned og få inn riktig regler for det. Ting går litt sakte disse dager pga ZedFest arrangementet og jobbing dessverre. Men har en plan:-) Tusen takk for tilbakemeldinger folkens! Masse nyttige råd og mulig forbedringer er notert!
  4. Nå er ikke jeg noen ekspert. Men gammel bremsevæske vil jeg anta kan føles svampete da det kan samle seg vann i det og vann har dårlig hydraulikk egenskaper. Ang. hardhet, så vil jeg nok tro at det kan være noe annet som forårsaker det, f.eks på kaliper nivå. (Men nå er jeg på tynn is) Men å bytte all bremsevæske (flushe igjennom), er helt klart verdt forsøket og se om det bedrer ting. Annen sak som kan forårsake svampete bremse følelse er gamle bremse slanger, da de kan utvide seg ved trykk. (dette gjelder også ved varme, derfor stålomspunnende slanger er populære). Jeg prøver å tappe kaliperne mine litt etter/før banekjøring, da det blir litt varme der nede og jeg vil bli kvitt bremsevæske som evt. har fått for mye varme. Billig forsikring for å få hel dag på banen uten bremse problemer.
  5. Hallå tråden eller blogg er vel mer riktig! Vært en stund siden oppdatering, men har allikevel holdt på litt med biler og bil relaterte ting. Mai og starten av Juni ble en travel mnd med hus prosjekter og en del jobb. Men som dere vet så fikk jeg skviset inn et spontant kjøpe av Coupe'n, som står nå pent lagret i avvente av registrering og litt bedre tider. Har fått bestilt litt små deler til denne, blant annet nytt understell. Lurer forsatt selv på hva jeg driver med om dagen, men den er rød så da er alt unnskyldt, right? Men først ut, så fikk jeg en tlf av @Havers her om dagen og hvor han lurte på om jeg hadde noe bakre kalipere liggende som kunne passe på 2.8'ern hans. Et par dager før han skulle ut på vårtur med NSK, som jeg selv ikke fikk deltatt på i år. Men alt jeg har av slikt er enten kast eller må overhales totalt. Så det ble til å få haste bestilt litt deler fra GS (litt gratis reklame nå, men fullt fortjent når de kaster seg rundt og skaffer deler raskt ved krise og ordner gode priser.) @Havers er ikke en som trenger hjelp, men ble likevel til at jeg stilte opp hjalp han litt med å montert nye bakbremser og lufte hele systemet på nytt. Men siden vi er knoll og tott, så sendte vi @b-havers ut på første test tur Han kom glad tilbake, så operasjonen så ut til være vellykket. Antar at @havers oppdaterer tråden sin snart. Siden alle vennene mine var på tur den helgen og jeg måtte være hjemme (yngste jenta hadde fødselsdag, så jeg hadde meget god grunn til å være hjemme). Så kunne jeg like gjerne prøve å gjøre noe fornuftig, så da ble M'en sin tur til å få litt oppmerksomhet. Den trengte sårt en grundig innvendig vask. Prøvde meg til og med på sånn før og etter greier som alle som "kan" skinnrens gjør. ca. 30 sekunder etter dette bildet ga jeg faen og bare klinte til med rensen.... Fikk ihvertfall renset alt og konstatert nok engang at skal det bli 100% bra så må jeg til med litt farge og rep her og der. Men etter å latt "balsam" trekke inn i 2 dager. Så ble godt og mykt å sitte igjen, så egentlig fornøyd. Siden jeg forsatt ikke hadde venner å leke med og litt mer fritid, så ble det til at jeg valgte å ta en titt under bilen og planla en status sjekk. Samt vaske hjulbuene etter vårmønstringen på Bjerke, som hadde etterlatt seg noen grundige avleiringer. Litt vask hjulbuene og endte opp med å skrive opp "overhaling + lakk" kalipere på todolista til vinteren for M'en. Så kom jeg til det jeg grudde meg litt til. Ifjor som så kom jeg nedi veien på "camping turen" med kona. Sjekket det selvsagt opp da det skjedde og så at det kun var kosmetiske skader den gangen (X bracen under tok imot et værste). Men ville ta dette ned og sjekket litt mer, samt få tatt en status på undersiden av motoren. En ting som skiller Z3M'en kontra vanlig Z3'er er at den har dekk plater på hele undersiden. Noe som fanger opp mye dritt og kan skjule litt ymse ting. (Her er fremme dekk plate av allerede og dere ser hullene hvor jeg var nede på bakre plate.) Det ble litt triste greier, fant mye søl og gammel moro under her. Men kunne ikke se noe faktisk lakk og jeg har ikke til nå hatt noe flekker under bilen (men som sagt dekkplatene kan skjule mye). Så planen her er å ta en grundig motorvask over og under å se om jeg kan finne en "ny" lekkasje et sted. Må nok kjøre litt og få temp på ting. (samt at bilen har fått en eller annen for for understellsbehandling som ligger som en sort guffe overalt og gjør ting litt verre å skille på). Og siden det skulle være bursdag for yngste jenta, så måtte jeg trå til med å klippe gresset. Noe som virkelig er en av mine favoritt sysler. Spesielt når startsnora rykker når jeg starter den. Fikk heldigvis start på førte og sto med snora i hånda, så ble dette løsningen for å unngå stopp mens jeg tømte oppsamlern... Så fikk klippet gresset! Kunne selvsagt fikset dette ved skru litt i garasjen, men dette er en gammel klipper jeg har arvet av min far og hvert år så har jeg ventet på at den skulle ta kvelden. Men faenskapet har holdt i 10år på overtid med null vedlikehold. Jeg kjøpte til og med en klipper meget billig av en kompis ifjor som backup. Men denne backup klippern unnlot jeg å nevne i forhandlingene med sjefen her om at nå måtte vi ha ny klipper på tunet og siden jeg er ekstremt lat så ble dette løsningen. Funker overraskende bra, må bare justere litt på grenseledningene. Og siden hagen ordner seg selv nå og forhåpentligvis ut sesongen, så kunne jeg snike inn litt tid på M'en. En ting som har stått lenge på todolista var bytte av pakninger på dørhåndtakene. Og disse hadde virkelig blitt dårlige siden jeg satte opp dette punktet på listen. Dette er jo en ganske rask jobb og bytte. Med mindre man er som meg og presterer å bruke lang tid på vaske delene. Samt å bruke langt tid på sette inn de nye gummi pakningene med silikon... innbiller meg at dette kan være med å bidra til bedre tetting og gjøre gummien mer motstandsdyktig for tæring. Men fikk da somlet meg til å sette alt sammen igjen og husket å ta det obligatoriske "etter" bildet: Ellers så, som kanskje noen av dere allerede vet. Så driver jeg å arrangerer ZedFest 2019 for BMW Z Norge gruppen, så det går med litt tid å arrangere dette som f.eks møter med sponsorer og samarbeidspartnere for selve treffet. Samt at jeg må skrive litt info rundt treffet, f.eks som den invitasjonen som ble trykket i siste utgave av Fahrfreude som kanskje noen av dere har lest. Tillater meg å legge med en kopi av dette her og benytter meg av sjansen til å invitere dere bimmers folk til å komme å ta en titt hvis dere har anledning. Det er ikke bare "jobb" å holde på med ett slikt treff, det er også morsomme ting som f.eks det å ta litt pressebilder på torvet foran rådhuset her i Ski. Hvor M'en og 2.8'ern fikk lov til å få sine "15 minutes of fame", ble noen rare blikk av forbipasserende nå og da Er en del ting som skal på plass for å få til noe slikt og jeg kan bare tenke meg arbeidsmengden for de "store" gutta i BMW CCN som fikser landstreff og banedager for oss entusiaster! Så stor kudos til de ulike personene bak CCN treffene. Jeg får tross alt stor hjelp av mine samarbeidspartnere som har kompetanse og erfaring med slike arrangementer. Ellers så har jeg også drevet å lekt med litt med de åpne dataene til SVV og sett om jeg kunne få laget litt system rundt dataene deres. Etter litt plundring så fant jeg ut at med litt kryssing av ulike datasett fra andre kilder, så kunne jeg få til en automatisk sortering av norske BMW'er, ihvertfall de som følger den "nye" VIN standarden fra 1981. Fikk laget meg en liten søkemotor rundt dette til eget bruk og endte opp med å lage en public løsning som jeg allerede har delt med dere i annen post her på bimmers.no. Dette er et hobby prosjekt, hvor jeg nå må jobbe litt med å lage regler for eldre BMW'er og modeller som avviker litt fra hvordan BMW håndterer VIN nr (som f.eks E30 M3). Men jeg synes slikt er litt morsomt og ender opp med å lese litt BMW historie langs veien på dette prosjektet. Nett adressen for dette er : http://b42.no Kom gjerne med tips og tilbakemeldinger om feil. For det er mye rare varianter av VIN nr på ulike spesielle modeller hos BMW. Midt oppi alt dette med ZedFest og B42.no prosjektet, så måtte jeg bare ta meg en tur bort Coupen og ta inn litt inntrykk av den. Så den ble startet opp rullet litt rundt på gårdsplassen og satt på vedlikeholds ladning. Den har fått time Juli, så da håper jeg skilter kommer på og jeg får brukt den litt. Så plutselig så var jeg lei av alt som het Zedfest, b42.no og forsåvidt også hus og hjem. Så da ble det spontant bestemt at jeg trengte å få kjørt litt på bane igjen, faktisk kona som foreslo det. Og en kjapp melding til @Slavearbeider'n tidlig søndagsmorgen, gjorde at han bl med. Da ble 2.8'ern kastet opp på bukken, for montering av bremse kjøle "systemet" og tapping av kalipere slikt at ny fersk væske fikk plass. Ikke så mye å si om selve kjøringa mi, bortsett fra at jeg ikke fikk til noe av det jeg prøvde på... bare surra hodeløst rundt der ute.Men bilen gikk bra og det nye V-maxx settet holdt koken, måtte riktignok lære meg å kjøre bilen på nytt. Men som budsjett understell, så funker det faktisk ganske ok. Eneste problemet jeg hadde nå, var at utover dagen så ble giringa litt tung. Noe som jeg tilskriver at det er på tide på oljeskift på kassa og at clutch slangen nok bør byttes til stål. Bilen og kassa var helt fint på vei hjemover i normal drifts temperatur. (har lest at disse kassen på 2.8'erne er kjipe slikt og bør få hyppig oljeskift ved hardt bruk). Også innbiller jeg meg at jeg må gjøre noe med camber foran, da jeg fått tilbake understyringen jeg hadde foran med det nye understellet. Må prate litt med folk som kan dette her og få noen tips rundt emnet. Men triste var at @Slavearbeider'n gikk på en smell med motoren sin og fikk seg et heftig registerras midt i fleisen. Kjente jeg hadde skikkelig vondt av det hele, spesielt mtp at jeg var den som spurte om han ville være med å kjøre litt. Han skrudde ting litt opp og sjekket ting. Og denne kom ut, da ble klart at det var ille, virkelig ille..... Han kom seg hjem etterhvert og jeg håper virkelig at han finner en løsning på situasjonen!!! Siden det var så fint vær i dag, så var det X5'en sin tur til å få litt TLC. Så den fikk full innvending shine og motorvask på gårdsplassen i dag. Noe som virkelig trengtes, er jo tross alt en Daily denne her og den blir brukt godt av familien til all slags sysler. Så nå er den ihvertfall ren innvendig, så videre plan nå utover uken er skinnrens+balsam og en lett utvendig vask. Før den skal leveres til Bilia for bytte av felg, hjulbue list og lakkering av dør. Da en kar presterte det kunststykke å rygge rett inn meg på vei ut av sin parkeringsplass ved lokal butikken her. Jeg så hva som var i ferd med å skje og ga gass, men rakk ikke å komme meg unna da han kom så fort. Så han smalt inn i bakhjulet og litt av døra. Det hele går på forsikringen hans selvsagt og bilia konstaterte kun kosmetiske skader når bilen var inne til sjekk. Men jeg kan forsatt ikke fatte hvordan han ikke klarte å se stor bil rett bak seg når han rygget ut, men mindre han faktisk ikke så etter. Bra det var meg og ikke noen unger f.eks. Så jeg akter å levere fra meg en ren bil, slik at jeg kan forvente å få den tilbake i tilsvarende eller bedre stand Endte også med opp med liten og koselig aften kjøretur i dag med naboen og en kompis som har skaffet seg en meget grom Porsche som jeg håper å få lurt ut på banen etterhvert Så rart med det i hektisk perioder så tenker jeg at jeg ikke får lekt så mye med biler som jeg ønsker, men så ser jeg litt på bilder og innser at jeg allikevel har fått brukt litt tid på denne hobbyen! Ganske så takknemlig for det:-D
  6. fxslin

    Hagefunn E32 750IL

    Tok meg friheten til å sjekke VIN nr i databasen (fra SVV) min og der står den som brukt importert ja, første gangs regget 05.01.1993 (sist regget 08.04.2010). Så det stemmer bra med hva du har i papirene dine allerede. Forøvrig veldig artig prosjekt og blir morsomt å følge tråden på denne her!
  7. De eldre modellene må jeg gå igjennom manuelt (altså legge til vin regler). F.eks samme med e30 m3, de har egen vinkode som ikke helt sammen svarer med nyere modeller. Satser på å få gått igjennom eldre biler og legge dem til ila sommeren. Fint kose prosjekt dette her, da jeg lærer mye fin BMW historie igjennom dette lille prosjekt
  8. fxslin

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Takk for svar. Har en box med Fusso som jeg har vært ganske fornøyd med på sølv/sort her. Tenker å teste den og se den får fram rødfargen like bra som på din bil! Tenkte også å pumpe @StigJ og @Havers for info også rundt dette emnet:-)
  9. Den låsen fikser du lett! Bare å jekke opp en pils,sette seg ned på godstolen og betrakte problemet. Voila!!! 20min senere så er problemet fikset og låsen god for nye 20 år!
  10. fxslin

    mr.Wreckless' E46 M3

    Dette ble heftig! Sikler litt selv på denne modden!
  11. fxslin

    96' BMW Hellrot Coupe Individual

    Blir bare bedre å bedre denne her! Spent på hva du ender opp med av skinnfarge løsning, trenger å gjøre det samme selv på mine biler. Ang. Lakken din, gjør du noe mer for å beskytte rødfargen? Kontra «vanlig»farget bil? Mulig jeg er gammel og husker for godt at rødfargede biler fortere ble blasse kontra andre farger. Ref min forrige Hellrot z3. Med den nye akter jeg å ta alle forholdsregler, siden den er i ok stand ennå. ps: følger også spent på cd43 og knappe styring.
  12. fxslin

    Arvegods: E36 328i cab

    Nei jeg brukte http://m50manifold.com/ sitt kit. Hvilket som er best vet jeg ikke, men den jeg brukte er Plug and play og kommet med installasjons veiledning for dummis som meg. Satt denne i 2 biler nå og fungert bra. Selvsagt Bare å spørre hvis du trenger hjelp, men tviler på at du får noe problemer med et kit. Er ganske enkelt når du kommer i gang!
  13. fxslin

    Arvegods: E36 328i cab

    Lurt å gjøre dette samtidig. Jeg gjorde nettopp dette på min m52. Nå kjøpte jeg m50swap kittet og det gjorde alt mye enklere. Men ikke nødvendig, en tur på Biltema og du kan lage det meste selv. Mitt beste tips: ha god tid og ta det rolig. Og regn med å bytte diverse slanger/pakninger når du først er nedi der. Er bilder i min tråd om dette, men flere her inne som sitter med god kompetanse om denne jobben. Jeg har fått «ny» bil etter mitt bytte og enda er den ikke mappet.
  14. Her er nok ingen standard 😕 Jeg ser bare rød, blå, brun, ukjent osv... har ingen farge koder osv'er. Så hvis en individuell farge ser rødaktig ut så går den nok som rød. Send meg VIN nr, så jeg jo sjekke hva den går som.