fxslin

Members
  • Content Count

    1179
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

fxslin last won the day on August 2

fxslin had the most liked content!

3 Followers

About fxslin

  • Rank
    Zedder

Profile Information

  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    E70 E36/7M E36/7-2.8 i3

Recent Profile Visitors

7851 profile views
  1. Fikk ingen oljelampe! Men vi har studert bilen mer i dag og skrudd av litt mer plastikk. Og en teori ble utarbeidet av en kompis. De mener banjobolten (nr 12) har løsnet før jeg snurra og således har lekket mens jeg kjørte, For vi fant olje på steder bakover på venstre side av bilen som krever høy fart for at olja skulle finne vei til de stedene. Så har oljen truffet oppe på venstre bakre bærearms og sprutet inn venstre hjulbue og dekket. Og dermed så hadde jeg ingen sjans i ned bremsing inn mot angsten. (Høyre side er helt fri for olje). Bolten hadde ikke løsnet helt men var 2-3mm ute. Planen nå er grundig vask, mer sjekk (blant annet filter som du påpeker) og tappe ut sist rest fra panna. Teste litt med magneten min. Før evt påfyll og start av motor. Ja. Kjipt slik start, men må nesten regne med slik når man kjører slikt med aldrende biler.
  2. Har en lokal en her. Men ser ut til at det går bra, men skal bruke litt tid de neste dagene på dette. Håper egentlig det jeg også, men har jo vært inne på tanken å bygge om til 3.0/3.2 etterhvert. Skal innrømme at jeg satt å googlet litt på ombygging av motor på disse her, mens jeg satt på bergingsbilen på vei hjem
  3. Da var det endelig tid for litt banekjøring, for engangsskyld hadde jeg Coupe'n der jeg ville og det passet seg med familieflokka. Tura ned til trackday på Rudskogen og plana å kjøre noen fine og rolig runder, for å bli litt kjent med bilen. Fikk denne foran meg i køen til første heat, ganske tøft å se denne gunne på sletta Spiste dekka sine godt i følge eieren. Regna i det første heatet, det passet meg egentlig bra. Fikk da kjørt rolig og kjent litt på bilen, bremser osv. Men etterhvert så tørket det opp og en kunne begynne gi på litt. Det nye understellet føltes bra og ingen subbing. Eneste som ikke helt holdt nivå var bremsene, så det skal bli godt å få på en oppgradering ila vinteren der. Min far kom også nedover, så det ble en del rolig kjøring med han som passasjer. Da det var hans første gang utpå en bane i det hele tatt (jeg synes han var tøff, som satt på med meg). Tilbakemeldingen var at han var nervøs første heatet og storkoste seg i de andre heatene Liten video som han tok: Fikk noen runder alene også, hvor jeg fikk testa bilen litt. Følte meg ganske komfortabel i den, så jeg ga på litt til. Men i det siste heatet, så skjedde det noe på vei ned angsten. Kom nedover, i overkant heit men slapp gassen ved 150m og begynte bremse ned. Så får jeg liten kompresjon/ubalanse foran og rumpa kommer ut. Og jeg sklir sidelengs ned store deler av Angsten, hvor jeg på treffer curben også litt. Jeg får heldigvis retta opp bilen og lar den trille ned ut på asfalt sletta utafor svingen. Etter å ha samlet meg litt, så ser jeg at det ryker ut fra venstre side på panseret. Stopper motor og går ut, blir da møtt av dette synet. Skal innrømme at jeg tenkte et par stygge tanker der og da. Banemannskapet kom ned og litt senere kom det noen fra tårnet også for å sjekke meg. For det hadde visst sett veldig voldsomt ut med mye dekk røyk osv. Fikk ikke opp panseret der og da, så vi fikk ikke tatt en titt i motorrommet. Men alle var enige om at her var noe seriøst som hadde røket og at jeg bare kunne begynne se etter ny motor... Og ja, jeg var bra shaky der jeg sto å betraktet verket mitt Et par sikkerhets elementer gikk rett opp på første plass på prioritets lista mi! Ble så fraktet ut på skammens vogn og dumpet på utsiden av porten, som en eierløs bikkje. Siden banen skulle stenge nå... På skammens vogn baklengs ut av banen Relativt nedtrykt og stående alene på utsiden av porten med havarert bil. Så hadde jeg litt flaks, 5 minutter etter banemannskapet hadde dumpet meg. Kom det jaggu meg en bergingsbil fra viking ut fra Rudskogen, før jeg rakk å ringe etter veihjelp. Han hadde vært å plugget et hull på en Porsche. Han kunne godt ta meg og bilen hjem til Ski. Etter par tlf samtaler til forsikringsselskapet, så det slik ut. Det stoppa et par BMW M3'er også og lurte på hvordan det gikk. De hadde også hatt litt trøbbel igjennom dagen, men kunne kjøre for egen maskin hjemover. Men da vi kom hjem, så hadde hadde den nederste naboen gravd opp veien inn til meg (dårlig med nabovarsel der), så vi fikk ikke rygget den helt opp til gårdplassen min. Men Z naboen og @Havers stilte opp på kort varsel, så vi fikk dytta den inn på bukken og lagt ut litt papp. Første problem var å få opp panseret (vaieren har strukket seg, den var riktig nok dårlig fra før), så etter 20 minutter plundring kom den endelig opp. Vi så ingenting ovenfra, bare en masse olje søl som tydeligvis var fra et sted høyt framme ved motoren. La meg så under bilen med lykt og fulgte oljesporet, der også tydet det på at olja kom ovenfra. Kunne ikke se noe som helst av ytreskader, ødelagt slanger osv... bare en masse olje her og der. @Havers surra også fælt helt til han oppdaget at banjobolten var helt løs og all olje spor tydet på at olja har stått ut der. Temporært satt inn igjen her og tørket godt opp for å se etter skader. Fullt av gress, jord og olje over alt. Så da ble det plutselig mye mer jobb på meg framover, planen nå er å vaske motorrommet grundig å få ting rent og pent igjen. Deretter se om jeg finner andre utvendige skader, samt at jeg må forske litt på dette med banjobolten. Har den kommet løs pga banekjøringen og snurren eller har den ikke vært torquet riktig på et tidspunkt. Kjapt google søk, forteller meg at disse kan løsne over tid. Spesielt med når man kjører på litt, men må snakke litt med eksperter om dette. Kan jeg ha hatt så flaks at det var alt som skjedde med motoren? Eller bør jeg påregne større interne skader? (Jeg stoppet motoren ganske fort etter snurren). Uansett var ikke helt slik jeg så for meg jomfru turen til Hellrot Coupen på bane.
  4. Blitt mer jobbing her. Besøkene i furtebua har klaget litt på manglende underholdning. Så i sommer har jeg hatt et finn søk etter 40"+ TV som gis bort, men har ikke rukket å "få" en eneste av disse. Samtlige var gitt bort eller "annonsen finnes" innen jeg rakk å reagere. Men her om dagen så fikk jeg mld av en kompis: "Trenger du forsatt en TV, har en Samsung 40" med bra lyd stående her. Vil du ha?". Var ikke sen med å sette meg i bilen å hente denne hos ham Så da ble bilen kjørt ut og løftebukk ble arbeids benk. Endte opp med å lage en eget oppheng på den slik at jeg kunne justere vinkelen akkurat slik jeg ville, da den skulle henges i taket. Så etter litt fikling, tung løfting og noen glosser som ikke hører hjemme noe sted. Så ble @Havers kalt inn som ekstra muskler, spesielt mtp at han er den som har etterlyst dette aller mest. Planen med denne TV er selvsagt ikke bare underholdning, tenker å koble til en liten Raspberry PI eller tilsvarende. Slik at jeg kan bruke det også til DIY og dele kart oppslag. (Tenker ikke å bruke en Kr på dette, kun gjenbruk av det jeg har liggende eller folk ellers ville ha kastet. Kun et lite sideprosjekt) Ellers så oppdaget jeg for en liten stund siden at ekspansjons tanken på Coupe hadde tydeligvis sprukket litt og lakk. Fant da ut at en tidligere eier hadde lappet litt på dette, men at det ikke holdt. Er dette jeg skjønner en vanlig svakhet på disse at de sprekker litt i hjørnet ved lufteskruen og lokket. Så en ny ekspansjonstank og lokk + tilhørende slange som visst nok må byttes når man bytter ekspansjons tanken. Ny vs gammel. Valgte å suge ut det som var i tanken og bytte på den måten. Fungerte ganske greit og fikk lett luftet i etterkant. Skal uansett flushe alt det gamle etterhvert. Tok meg en lang kjøretur etter byttet og alt var som normalt. Spørsmål: ( mulig det er dumt. Men ingen har kunne gi meg svar på dette ennå). Avbildet under er den slangen som BMW vil at man bytter når man bytter ekspansjonstanken. Men ingen av de andre slangen som kobles til har noe notat på seg at de må byttes samtidig. Så hvorfor er denne så spesiell og "må" byttes samtidig? Prøvde å se litt på den gamle jeg tok av, men den så helt fin ut og jeg fant ikke noe som skulle tilsi at den ikke ville fungert fint i framtiden? Noen som vet?
  5. Kunne ikke vært mer enig selv! Skal ta en alvorsprat med Herr Sveigis neste helg om dette emnet
  6. Du har forsåvidt rett i det. 2 stk var greit, men med 3 så kjenner jeg litt på samvittigheten iforhold til bruk. Vedlikehold/oppgraderinger går veldig greit synes jeg, men jeg liker å lære meg/forske på løsninger og pusle disse sammen furtebua da. Men ja, som jeg skrev tidligere bedre at 2.8'ern blir nr 1 bil hos en annen. Den er i veldig bra teknisk stand nå og går veldig bra (selvsagt ikke en M, men den går), så bedre at den blir brukt og holdt i den stand.
  7. Liten update: Når Coupen går rett igjen og camber rotet er i orden, god å kjøre igjen nå. Så time er bestilt hos SVV for visning og godkjenning av KW'ene. Fant dog en liten sprekk i ekspansjons tanken, så ny er bestilt. 2.8'ern er lagt på finn.no, så får vi se om det er noe respons på den. Feil tid i sesongen å selge, men greit å se om noe vil ta den videre. Hvis ikke går den på lager til neste sesong. AC bryteren i M'en kollapsa (bokstavelig talt), selve bryter lokket med symbolet bare sprakk og datt inn i bryteren når jeg skulle skru av AC'en er om dagen. Ny bestilt og sure penger Bestilte også noe nye olje til kassa på den, så får vi se om giringen blir litt bedre etterhvert. Bilde bare fordi:
  8. Det er en bekjent sin, den har et par veldig fine mods under panseret også
  9. Tro meg, de er kule. Sjekket litt priser og slikt på disse ifjor, etter å ha sett en youtube video om en barn find... Slo det fort fra meg. Drømmer litt om en slik med skikkelig motor:-D
  10. fxslin

    97 BMW Z3 2.8 Roadster

    Ok, dette gjør veldig vondt! Men ser meg nødt til å la denne Zedden forlate Z-Bua mi. Innser at jeg ikke har kapasitet til å gi alle bilene den kjærligheten de trenger og denne fortjener å være nr 1 i en stall og ikke nr 3 i min stall :-( https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154584892
  11. hehe, den lyden var ikke i nærheten av real life opplevelse!
  12. Det blir til tider litt mye ja. Vært altfor lite kjøring i år, håper på mer banekjøring framover nå. Håper det jeg også! Men tror jeg må koste på olje shift også. Da spotta du meg bare et par hundre meter fra der jeg bor. Tok den bare raskt ut for å kjenne på clutchen, før jeg jobber litt på Coupen. Kom innom neste hang du har familie forpliktelser:-)
  13. Ble brukt en liten time på å lufte clutchen via slaven. Var mye lettere enn fryktet og fikk også smurt opp slave tuppen skikkelig (forslag fra Bentley boka). Ble ganske mye bedre, men må trenger en lengre kjøre tur for å teste skikkelig.