Jump to content

fxslin

Members
  • Posts

    1499
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    27

fxslin last won the day on April 21 2021

fxslin had the most liked content!

2 Followers

Profile Information

  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    X5 Z4M Z3 Coupe i3

Recent Profile Visitors

13483 profile views
  1. Den datoen passer dessverre dårlig for meg (Er på guttetur til Lånkebanen, så det er bilrelatert fravær da).
  2. Det er faktisk ofte de småtingene som gir mest glede ved slik vedlikeold Jan! Og den stol fiksen virker som en av disse!!! Liten fiks = stor glede!
  3. Dette kunne jeg tenkt meg å være med på også! Kjører også gjerne litt er jo litt av sjarmen det å kjøre til treff gjerne i felleskap med andre. Bra tiltak @Slavearbeider'n
  4. Da var vinterdvalen over. I vinter har jeg latt biler være biler på lager og tenkt lite på dem skal jeg være helt ærlig å si. Hatt veldig mye annet å gjøre i "hverdagslivet", samt at jeg har brukt altfor mye tid på simracing med kjøring i ulike serier og et par endurance løp. Og siden Corona tiden var over så ble det plutselig ishockey sesong også. Så det var lenge siden jeg har vært på bimmers, ser at jeg har litt lesestoff i påsken for å hente meg inn igjen på de trådene jeg følger. Samt at det er litt rart å tenke på at denne tråden har levd i 6 år med Zed relatert innhold. Hadde trodd at både dere og jeg var lei av "frisørbiler" Uansett Z4M'en ble første bil ut av vinter lagringen, gledet meg til å få den ut. Bare for å oppdage noe har skjedd med vedlikeholdsladeren og batteriet ila vinteren. Batteriet var helt dødt og nektet å la seg lade opp igjen selv med en annen lader jeg vet fungerer fint (den som sto på Z3M'en i vinteren). Men jeg flyttet over batteriet fra Z3M'en så jeg ihvertfall fikk flyttet bilen ut av lager, til jeg fikk handlet meg et nytt batteri. Trygt å si at den laderen gikk i søpla, tar ikke sjansen på å bruke den mer (kan jo være batteriet som var dårlig, men like greit å eksludere begge sider av problemet). Men Z4M'en er det ikke så mye å gjøre med bortsett fra litt vask og støv tørking. Men når det gjelder Z3M'en så var det en del ting som måtte gjøres før sesong start. Dere husker kanskje at jeg byttet understell og fikk byttet alt av foringer i forstillingen. Mens bakstillingen ble utsatt til etter sesong, nå hadde det seg slik at jeg også ønsket å få gjort en del vedlikeholds/oppgraderinger på bakstillingen når den først var nede. Så med Z3M'en ute av lager så bar det rett på bukken for olje skift. Tok meg også litt tid å bytte noen clips på interiør panelet på bakluka som var knekte. Men hadde bare noen sånne kina greier på lager, så det ble ikke helt bra. Nye OEM er bestilt, men det sitter ihvertfall litt bedre enn før for nå. Oppdaget også en løs ledning, som jeg ikke aner er til. Men fikk plugget den inn, uten at jeg oppdaget noe forskjell på noe (kanskje skilt lys, når jeg tenker meg om). Var ihvertfall ikke noe som plutselig begynte å virke igjen som jeg vet om 😇 Deretter så ble bilen levert til verksted for følgende fikser: bytte travers foringer (black series powerflex) sveise inn justerbar camber/caster kit på travers bytte bærearmsforinger (black series powerflex) bytte stabstag lenkearmer sveise inn forsterkning på stabstag festene på bærearmer (som jeg klarte knekke i fjor) sandblåse travers, bærearmer og stabstaget og lakke det opp igjen bytte o-ring på CPV skruen (aner ikke hva det norske navnet er) Ny hjulstilling Litt vanskelig ta gode bilder under der, men nå er ihvertfall alt fersk og nytt. Og all den gamle tectyl guffen som var er borte. Verkstedet fikk bilen ferdig nøyaktig 2 timer før jeg skulle på årets første autoslalom trening. Så det ble bare å hente bilen og gi den en kjapp skyll med hageslangen så ihvertfall jeg fikk vasket vinduene rene for støv og fylt tanken før jeg satte avgårde til trening. Var veldig spent på hvordan bilen ville føles ut, nå som endelig alt av foringer, understell + relaterte deler var byttet på hele bilen. Kan si med engang at det var som å kjøre med en helt ny bil. Vanskelig å beskrive nøyaktig, men det føles f.eks som at helt bakdelen nå var "rolig" i svingene og jeg kunne føle ting mye mer nøyaktig. Dermed var det mye lettere å finne grensa og vite hvor mye jeg kunne pushe. Var ganske kaldt i asfalten den dagen, så den slapp flere ganger her og der. Men nå klarte jeg å hente den igjen nesten med engang eller ihvertfall raskere med lealaus bakstillingen. Og gud så godt det var å ratte litt skikkelig analog bil igjen og pushe litt her og der Slenger med et par bilder som @hagenisse knipset. Var ikke eneste BMW på treningen, denne her var ganske så fin og gikk utrolig bra! Kan også si litt hva som har skjedd på simrigget i vinter, da jeg vet det et par her inne som liker slikt også. Har fått oppgradert den med SimRig SR2 motion kitt, så nå er det full bevegelse. Var litt rart i starten, da default profiler er veldig arcade satt opp. Men etter litt tuning, så ble det veldig bra og gir virkelig en god følelse når man kjører. Liten video fra da en kompis prøver seg med Fellali på SPA opp Eau rouge. Samt en da han prøver seg på Lånke banen med en Fiesta, hvor det er mye bevegelse.
  5. Jepp kommer til å mase på deg i år også I år er det lagt opp egne nybegynner treninger på KNA Varna. Hvor vi som kjører fast kommer til å være med som "veiledere" og gi litt tips her og der. Ikke det at jeg tror du trenger det, men vi håper at det kan friste flere til å prøve autoslalom. PS: de felgene dine er forsatt jaw dropping!!
  6. Ja, det mener jeg må være obligatorisk oppmøte når man har en ny Z Eller så må jeg bare si gratulerer, jeg var så heldig å fikk kjøre den på en ZedFest når BMW Norge stilte med utstillingsmodell sin der. Jeg husker var jeg meget imponert over både kjøre gleden den ga og hvordan jeg følte meg hjemme i bilen. Dette tror jeg du blir fornøyd med, har hørt mye gode ord om disse innad i BMW Z Norge gjengen.
  7. Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg... Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut. Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld. Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben. Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage. Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe. ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer. Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen. Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil... Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen. Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken. Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet. Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet. Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse. Besto teknisk greit og fikk klar signal til start. Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret. Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente, ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. Slenger med en liten video fra en av rundene mine: Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5 Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også. Alt dette i mot et knallsterkt start felt! Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. Video fra en av hans runder: Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna. Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning. Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru.. Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen... Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette: Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av... Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer. Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre. Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende. Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted. Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge. Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund. Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere. Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1. Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet. Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet. Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg. Så det ble med tanken Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok. Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse". @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen. Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake. Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen. Video fra løpet: PS: Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? Kjøpte den i pur raseri
  8. Spent på å høre hva du synes om monotube etter å ha kjørt litt, jeg vurderte disse selv dog til Z3. Så bra ut mtp høyden, nå er jeg litt gammeldags sånt sett
  9. Utrolig kjedelig å lese og maken til uflaks du har hatt på noen av bilene! Håper den nye gir deg et pusterom og gir deg et positivt eier opplevelse! Har du forsatt lekebilen forresten?
  10. Dette ser veldig bra ut!!! Følger spent med på forsettelsen!
  11. Ikke så oftes disse møtes…men moro når det først skjer!
  12. Nå har det seg slik at rattet på Z3 M Coupen var fryktelig slitt, med "snart" hull her og der. Dette var både passe stygt og litt ubehagelig å holde noe steder (det siste bruker jeg som gyldig "oppgraderings" grunn). Tanken var å trekke om rattet etter sesongen, men har da noen søk ute på finn sånn for sikkerhetsskyld. Og der dukket det jaggu meg opp et tilsvarende M Sport som jeg har Coupen, men ferdig nytrukket med alcantara. Hørt mye bra om alcantara mtp grep/friksjon osv, men også at det krever litt vedlikehold. Nå kom dette fra en E39 og etter å ha "forsket" litt så det ut til at det var noe som kunne passe min bil ved å transplantere airbag og slikt over. Så tok sjansen og kjørte inn for å se på det, samt ta noen mål. (Da jeg så at det var to forskjellige størrelser av disse til E39 på realoem.com?!?) Med alle mål sjekket ut, samt at rattet virket bra om trukket og sydd. Så ble det en liten luksusfelle runde og slik at rattet kunne bli med hjem. Bilder fra finn annonse: Til sammen ligning hvordan rattet som sto i bilen så ut (rattet ser faktisk bedre ut på bildet): Etter å ha konferert med et par DIY'er for friske opp minnet mitt vedrørende ratt bytte på Z3'er (begynner å bli fullt og slitent det lagret i topp etasjen min). Satte igang med noe jeg tenkte skulle være ganske trivlig jobb og for engangsskyld så var det ganske trivielt. Bortsett fra en eller annen gang har noen vært bort på rattet som sto i bilen. Person må ha trodd at skruene skulle torques med zillion NM, for de satt som fy. Samt at torx mønstret i den ene skruene var nesten helt ødelagt. Men klarte å få den løs ved å gå ned på torx størrelse T27 fra T30, måtte legge ved par gloser og gamble litt på jeg fikk feste når jeg dro til. Men airbagen kom ut til slutt! Resten byttet gikk ganske rett fram, merket posisjonen på OEM rattet for skikkerhetsskyld før jeg tok det av. Så var det bare flytte alt over fra gammelt til "nytt" ratt. Så smatt det inn bilen og jaggu meg ser det ut til at jeg klarte å få det i midten også. Litt dårlig bilde (hadde nettopp tørket over støv med våt klut), samt at det avslører at bilen må støvsuges ser jeg Ble litt bedre utseendemessing og faktisk ganske OK å holde i også. Kunne nok tenkt å hatt litt tjukkere grep, mer som det er i Z4M'en, men får prøve dette en stund og se funker bra for meg. Rent jålemessig ble det bra synes jeg
  13. Fikk et par spørsmål ifjor om utstillingen på ZenZommer turen ved Strand Hotel Fevik og "kritikk" for at jeg ikke hadde sagt ifra godt nok om den. Så jeg tar sjansen på å tipse dere bimmers folk som er i "nabolaget" om at det blir BMW Z utstilling og kåring i år også på ZenZommer turen, da ZedFest 2021 utgikk pga Covid-19. Vi er glade i andre BMW'er modeller også (tro det eller ei), så ta gjerne kjøreturen innom med "din" bil Sted: Parkerings plassen ved Strand Hotel Fevik. Tid: 11:00-13:00 Lørdag 21.08.2021 Bilder fra fjorårets kjøretur!
  14. Nei, faktisk ikke! Mye gromt der ser jeg Nå kjører jeg så gamle greier at mye av infoen jeg finner vedrørende oppsett og slikt på min M Coupe finner jeg i gamle forum poster og snakker med folk som har eid slike biler før.
×
×
  • Create New...