fxslin

Medlem
  • Innholdsteller

    937
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    9

fxslin vant dagen sist Februar 28

fxslin hadde mest likt innhold!

3 følgere

Profile Information

  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    E70 E36/7M E36/7-2.8 i3

Nylige profilbesøk

6288 profilvisninger
  1. fxslin

    Reparasjon av felger - trygt?

    Sånt skjer, må ta den på min kappe at jeg vurderte dem litt dårlig. Var heldigvis ikke rare summen jeg måtte ut med for dem. Dette er det mange sier og det er det jeg føler meg utrygg på. To mine felger har denne sprekken (totalt 4 sprekker) i overgangen imellom eike og tønne. Fikk tilbud på på 2000kr per felg for å gjøre det skikkelig, har så langt slått fra meg den tanken. Felgene er ikke verdt opp mot 8000kr i reparasjon.
  2. fxslin

    Reparasjon av felger - trygt?

    Var dine sprukket på framsiden? (altså i overgangen imellom eikene og selve hjulhuset)
  3. fxslin

    Reparasjon av felger - trygt?

    Ja økonomien er også selvsagt en side ved det. Blir vel fort 8000kr å få det skikkelig gjort og det er jeg faktisk litt usikker på om de er verdt.
  4. fxslin

    Reparasjon av felger - trygt?

    Først av alt, har gått på en liten smell med kjøp av felger BBS RK001 8x17. Som var tiltenkt å brukes som banehjul, gikk for disse da de er meget lette og passer perfekt på min bil med dimensjoner og ET. Så at de var ganske røffe ved kjøp og fikk heldigvis prutet ned veldig mye på prisen. Og tenkte at jeg får ta "sjansen", men mao jeg har "driti på draget" med dette kjøpet Fikk rapport fra verkstedet på dem. Høyde/Sidekast på alle 4 felger + sprekker på 2 av dem (på framsiden). Det kan visst nok repareres og kan muligens være verdt mtp på typen felger (ikke så lette å få tak i disse med riktig dimensjoner) hvis man skal ha dem til gatekjøring. Men min tanke var å bruke disse på bane og da kommer tanker som sikkerhet og varighet inn i bildet. Har ikke blitt noe særlig smartere av å google emnet både her på bimmers og internasjonalt. Flere som skriver det går helt fint hvis det er gjort av fagfolk og sikkerhet er ivaretatt, mens flere skriker ut det er galskap. Noen som har erfaringer/tanker med reparasjon av BBS RK eller tilsvarende felger iforhold til bruk på bane? Tanker som "vil kast komme tilbake med engang?" og "vil de sprekke opp igjen?" er som slår meg når jeg tenker på emnet, mens samtidig så veier disse kun 7.6kg per felg og totalt 8kg mindre i uavfjæret vekt kontra alternative felger (f.eks style 23/24). Håper noe her kan belyse dette emnet litt, da jeg er meget tynn is selv og kan ingenting om dette emnet. Har vel konkludert med ingen kan si noe på dette 100% og jeg bør ta tapet (er ikke rare beløpet) og slukke det med et par øl.
  5. fxslin

    Slaven's E36 M3 tracktool

    Var på tide du fikk landet deg en tracktoy Tror denne ha det gøy på banen! Har ikke helt troa på du klarer å la være å fikse/modde litt på denne!!!
  6. fxslin

    BMW E36 328i Coupe

    Dette er nok et bra utgangspunkt, leste selv den annonsen og syntes det virket som bra prosjekt. blir spennende å følge med!
  7. Herlig! Da er du ihvertfall sikker på at tanken ikke blir et problem i årene framover... Bestiller video av oppstart
  8. Takker. Håper bare ikke denne biltema lakken begynner å flasse også... det vil tiden vise. Anyway, fikk gjort litt idag også, skal jeg få brukt denne bilen litt. Så må jeg bare dra meg ut i garasjen. Hadde jo disse liggende å vente på å bli montert. Men først måtte jeg ta en runde med rep.set og fikse denne kaliperen hvor støvhetta var ødelagt ( nevnte jeg, at jeg klarte dette selv under pussingen? ) Dette er noe jeg hater, da jeg alltid synes det er vanskelig å få stemplet rett og samtidig som hetta skal være på riktig. Men denne gangen gikk det på første forsøk. Noe småglad da.... Ny indre segl og støvhette på! Da var motivasjonen der til å få dette på bilen igjen, så etter litt sjekk av torque verdier for de ulike boltene (jepp, bør kunne sånt i hodet nå...) og litt kjapp jobbingen så det slik ut: Motivert av å være ferdig med montering av bremsene, så tok jeg opp bremsekjøle prosjektet igjen. Og nå har jeg jo løfter, så litt lettere å ligge under for å måle og finne ut av ting. Bortsett at jeg ser at opprinnelig plan ikke vil fungere, som var å hente luft via tåkelys hullene på fangeren. Men det er rett og slett for trangt til det og blir mange bøy/knekker som ikke akkurat vil lede luft inn til skiva. Lå vel under i en time, mens jeg tenkte/målte og testet. Ble dritt lei hele dritten og lot Z3 være Z3... Men jeg måtte ha en "easy win" for min egen del, så før jeg ga meg så tok jeg en runde å slang på ny bakvisker og deksel på X5'en (som kona hadde vært så uheldig å knekke av på vei ned fra ski boksen ). Et par kneppe lyder senere, så var dette på og jeg tenkte at nå hadde jeg vært flink gutt for dagen! Men etter middagen klarte jeg ikke å tenke på dette med bremsekjøling. Så endte opp med å google litt for å få inspirasjon av andres løsninger. (jeg er ikke akkurat første mann til å hacke til noe slik , så det er mange fine DIY eksempler på nett) Det er en Porsche inspirert løsning som jeg liker godt og som er ganske enkel å ta av på mtp gate / banekjøring. Den henter luft fra under bilen (bærearmen) og leder den opp til skiva. Så måtte ut å måle litt og teste ut dette. Kan se ut til at dette er en mulig løsning for meg, må bare gjøre litt mer research og teste litt. Så prosjektet er "to be continued" for nå.
  9. Som de andre nevner så er BMW Welt og fabrikken et must, men få deg også med BMW Classic (de gamle BMW lokalene). Her står det en del biler som er verdt å få med seg. Husk å booke i god tid.
  10. En liten shine up av bremser kalipere som ble til en OCD tanke. Til de av dere som leste forrige oppdatering fikk sikkert med seg at jeg endte opp med å plukke ned alt av bremser for å gi dem litt ny farge. Siden kulda har bestemt seg for å retunere, så ble det til at jeg snek inn på kjellerbadet og tok en siste runde der med vask. (Det badet skal uansett fikses på i løpet av året, men gulvet har ikke vært så rent på lenge:-) ) Disclaimer: det er surfex på den "korrosol" flasken. Etter en god stund med skrubbing/børsting og vask. Så bar det rett til "tørk". Deretter var det bare maskere og begynne å pensle i vei. Holdt på i 2 dager nå og begynner å nærme seg noe som kan brukes. Endte opp med å bruke Biltema sin sorte kaliper lakk, så for de som lurer. Den er veldig blank... Så nå gjenstår det bare å la dette tørke/herde skikkelig + evt. touch up. Fant en støvkappe som var sprukken, så et rep kit er bestilt, slik at jeg kan ta dette samtidig som jeg monterer dem igjen. Resten så bra ut, planlegger vel egentlig å bytte gummi mansjettene på glide boltene til noe i messing. Men det får bli senere, har nok av ting på todo lista framover.
  11. Du/dere er hjertelig velkommne på på kaffe, hvis dere er i ski området!
  12. Ah det hadde jeg ikke tenkt på! Er jo ofte i Tyskland pga jobb, kjører gjerne ned dit:-) Har du eller noen av dere andre tilfeldigvis noe kjennskap noen verksteder?
  13. fxslin

    BMW E36 3.2 M3 | Prosjektet

    Så kjedelig! Ikke mulig å redde den eller altfor mye sveising som må til?
  14. Først en litt kjip nyhet for meg. Jeg sendt for en god stund en søknad til SVV om å sette inn et halvbur i 2.8'ern. Tok meg faktisk litt tid til å skrive en rydde søknad + bilder og beskrivelser. Og hadde forhørt meg litt med kompiser som har fått sine søknader godkjent på sine biler, så jeg tenkte vel at dette skulle gå i orden. Men fikk svar forrige uke med negativt svar. Noe perpleks ringte jeg saksbehandler og spurte om å få en begrunnelse for avslaget. Dette ble en lang, informativ og hyggelig samtale med saksbehandler, hvor han forklarte meg at min søknad hadde faktisk skapt en diskusjon internt hos dem. Problemstillingen var faktisk at det faktum at Z3 en er åpen bil og de kunne ikke ta stilling til kollisjons punkter mtp taket. Var noe med at en lukket bil har en del sikre faktorer i taket fra fabrikk som tar kollisjonen og et bur inne i den ville kun regnes på en ekstra forsterkning. Mens i min bil så var de usikre på halvburet ville kunne endre kollisjons strukturen på bilen og måtte dermed gi avslag på det dette grunnlaget. Skulle gjerne jeg finne et halvbur med TUV/Dekra godkjenning, så var det selvsagt fritt fram. Dette med å sette en skrudd halv/helbur kunne han ikke svare meg på tlf, så dette må jeg forske litt (ny søknad?) mer å for å se om det kan være en løsning. Men dette endrer en del på planene mine for 2.8'ern for i år, så jeg må gå litt i tenkeboksen vedrørende denne bilen og lisens. Litt synd da jeg gjerne ville gjøre noe litt "annet" og "rart" med den rånebilen. Nok om det, kroppen spiller på lag igjen og lysten til å gjøre noe er tilbake. En ting som har irritert meg litt med 2.8'ern er at en tidligere eier har klasket på noe rødfarge på bremsene. Og røde bremser er kult, hvis bremsene faktisk er seriøse. Men de som sitter på her er forsatt OEM bremser, med litt ymse oppgraderinger. Samt at lakken som var blitt brukt ikke var helt patent og hadde begynt å løsne litt her og der. Har litt dårlig før bilder, men det så noe slikt ut. Planen var å gå den "late" veien og lakke med pensel mens bremsene sto på bilen. Så gikk løs på dem med stålbørste og stålbørste på drill. Fikk relativt ok resultat på den første, men ble mer og mer irritert over dårlig det kom til bli. Kunne sikkert fått en greit resultat, men det å komme til kriker og kroker skikkelig med bremsene på bilen synes å være vanskelig. Så etter å ha grovt over gått over alle kaliperne mens de sto på bilene og full tenning av OCD'en min. Så det slik ut etter litt skruing. Og noen minutter senere så var resten skrudd av, utrolig deilig når ting ikke er rustent eller morkent. Forsatt pussing og fikling som gjenstår. Men det begynner å hjelpe på mtp lakking. Men har forsatt noen timer til med jobb før jeg er i mål med disse. Legger ved et lite bonus bilde til @sveigis av tilgangen til bilen når den er oppe i sakseløfteren. Har riktig nok ikke løft den høyre en ca. 50cm her.