Jump to content

fxslin

Members
  • Content Count

    1349
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

fxslin last won the day on June 11

fxslin had the most liked content!

3 Followers

About fxslin

Profile Information

  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    X5 Z4M Z3M Z3 Coupe i3

Recent Profile Visitors

9110 profile views
  1. Jøss, de skivene var virkelig på siste verset. Må være godt å få byttet disse og vite at alt er på stell!
  2. Det har du helt rett i Ser at jeg det skrev kan mistolkes (jeg var nok litt trøtt når jeg skrev) og beklager veldig hvis det kom helt feil ut. Men jeg mente virkelig at bilen ser helt fanatisk og clean ut!!! Spent på forsettelsen!
  3. Ah en farge etter min smak!!! Ser veldig bra ut på bildene. Legg merke til at jeg ikke nevner noe om interiøret
  4. Ble litt mer pusling på Gamla i dag. Har vært med å testet prototyper av luft inntak på Z3 fangere (2.8/3.0 variant) i vinter. Nå hadde @havers95 fått printet ut siste iterasjon til meg og jeg har hatt dem liggende en stund. Tanken er å føre kald luft rett inn på bremsene via disse, isteden for å "hente" lufta fra under bilen (ala Porsche). Men for å få ting mer permanent og slippe styr ved EU osv, så hadde jeg bestilt en knapp fra KOED uten tåkelys knapp for fremre tåkelys (har sett en del Z3'er uten fremre tåkelys utenom Z3M også, så dette var noe som var mulig å få orginalt). Denne knappen kom inn idag, så motivasjonen for å bruke 20 minutter i garasjen kom over meg. Tanken var å sjekke at ting passet sånn nogenlunde og fungerer slik det var tenkt. Har ikke fått silikon slangene ennå, så resten av prosjektet må avvente litt. Men greit å få litt oversikt og se evt. feil/mangler. Ut med lyset. Brukte tommelen fra gummi hansker til å forsegle kontakten og stripset den opp. Slikt at det blir greit å reversere dette engang i framtiden, hvis ønskelig. Smukka inn trakten. Som dere ser så er ikke printen helt perfekt, så skal smoothe ut kantene litt neste gang de er ute, mulig jeg kjøper en sånn svart U forma gummi list å trer på rundt kanten for mer "flush" look. Men det sitter veldig bra og "trakta" bak havner på perfekt sted for videreføring av luften. ( Nå har vel @havers95 fått litt bedre oppsett på printeren sin, så mulig jeg smisker litt med ham ) Neste var å få ut bryteren som har både front og bakre tåkelys knapp. Liten sammenligning, tror faktisk bryteren kommer fra en 3 serie opprinnelig. Men ser at Z3 og flere deler denne bryteren. Passet rett inn selvsagt og fungerte helt etter intensjonen. Slik ble fronten seende ut nå! Tror kanskje jeg personlig liker looken med lysa i bedre, men her er funksjon framfor utseende som er viktig. Og ja, hun trenger en skikkelig vask snart....
  5. Jeg har kjørt med litt av hvert på mine biler. Til en DD hadde jeg bare gått for vanlig erstatnings klosser fra GS/KOED, funker mer enn bra nok. Hvis du vil ha mindre støving osv så kan du jo vurdere f.eks noe fra EBC? Jeg har faktisk vært ganske fornøyd med Yellowstuff bak på Coupen i det siste året, lite støving. (De har helt klart i vært i bruk da jeg måtte bytte dem nå. De var nesten hele nede på stålet...) Super billig klosser har jeg ikke så mye erfaring med, bortsett fra at jeg kjørte hjem fra Sola engang med biltema klosser på førersiden. Da var det rolig kjøring, men merka ikke så mye forskjell på det.
  6. Jeg synes dette er pent, men kan dessverre ikke si noe om passformen på disse.
  7. Arbeids logg update på Gamla, M54B30 og veivhus bytte ferdig. Tusla ut i garasjen i dag, med sånn akkurat passe stiv rygg etter gårsdagens strabaser Kjente at motivasjonen ikke var helt på topp, men liksom litt kjipt å ha garasjen stående med bildeler og bil ute av drift. Startet med å flytte over deler fra gammel manifold og bytte ut alt som har med veivhus ventilasjonen å gjøre med nye deler. Tips til meg: ikke kjøp FEBI deler neste gang, et par kinker/bøyer som ikke er helt likt OEM. Funker fint, men er nok annerledes til at CDO'en min ikke ble 100% fornøyd. Et par strakser senere var alt flyttet over og gammel byttet med nytt. Samt at spjeldhuset var prøvemontert og sjekket at ting satt tett og fint. Adapter plata gjør at ting står litt skjevt for å gå klar av blant annet IVC'en under og at fjærhuset til gassen ikke skal skivse borti manifolden. Adapter plata, som må til for å bruke 2.8 spjeldhuset. Spjeldhuset måtte av igjen før selve manifolden skal inn igjen. Hvis ikke så er det bortimot umulig å koble til ting igjen på undersiden. Å sette manifolden inn igjen, er en tomanns jobb. Heldigvis så var @Havers lett tilgjengelig og kom raskt for å gi meg et par ekstra hender. Slik at vi fikk koblet til alt på undersiden igjen og manøvrert hele herligheten på plass igjen. Gikk overraskende greit å mye lettere enn M50swap på M52. Når manifolden først var inne, så var det bare å smukke på plass resten av delene. Eneste som ga meg litt motstand var å få spjeldhuset inn igjen og treffe riktig på de 4 boltene som skal inn. Litt trangt der nede og ikke så lett å se heller, men gikk til slutt med litt tålmodighet. For engangs skyld så var det ganske så pent språk bruk og jeg ble faktisk litt imponert over egen tålmodighet. Hadde forventet et par utbrudd i dag.... Så var alt klart for første start, tok en video i tilfelle det ble noe action under første start. Ikke så spennende, var mest at jeg måtte bare justere litt på gasskabelen, da jeg hadde strammet den for mye og fikk litt høyt turtall på tomgang. Lot den stå å gå litt og leste av feilkoder. Og var deilig følelse når jeg så dette: Dermed var det bare å smukke på de "riktige" hjulene, siden bilen sto på "feil" felgsett. Toppet det hele med å sette på de nye felgemblene som endelig hadde kommet med posten. Ble en liten test tur, hvor jeg hadde på Carly og live scannet ulike elementer ved motoren. Oppdaget ikke noe rart og motoren gikk som normalt. Nå hjalp selve byttet av manifolden? Vel på bånn merker jeg ikke noe forskjell, men fikk litt annet "drag" når DISA åpner seg og nå "stopper" den ikke dra ved ca. 5200-5300, men forsatte hele veien opp til sperra. Det skjedde så fort første gangen at jeg ble litt overrasket faktisk. Men, men min fintunede dyno rumpe merket ikke sånn "natt og dag" forskjell, litt mer i toppen bare og den ikke "struper" over 5200-5300 lenger. Nå tok det noen km på den forrige bilen min før jeg merket forskjellen og håper kanskje at det noe tilsvarende skjer her. Men må nok ha en map for å få full effekt av dette. Legger med dette bilde, som viser 2.8 manifold øverst og 3.0 manifold nederst. Ikke stor forskjell.
  8. Liten arbeids logg update på Gamla: Først av alt så måtte Gamla igjennom en EU kontroll, fikk feil på bremseklosser bak (de var nye ifjor ). Regnet nesten med å få den feilen, da jeg så det var lite igjen. Så måtte ta en etterkontroll, fikk klaska på et sett med nye klosser fra biltema. Som for duge til nye skiver og klosser kommer inn (før neste trackday). Fikk også feil på ulovlig senkesett, men dette var en meneskelig glippe for den er godkjent med KW V2'ene og står i vognkortet. Men med ny klosser gikk bilen ihvertfall igjennom uten problemer. Så vel hjemme igjen og dagens plikter som klessvask, hagearbeid, kjøre søppel til fyllinga og gå tur med bikkja var unna gjort. Ble det til at jeg satte meg ned med en kopp kaffe og "bibelen" min, for å lese meg litt opp på hvordan bytte veivhus ventilasjon på M52TU kontra M52. Så kom motivasjonen over meg, så tuslet ut i bua. Og begynte å skru litt deler av samt merke ledninger. Som sikker noen av dere har fått med dere, så tenker jeg å bytte manifolden til en M54B30 når jeg først er igang med veivhus delen. Ikke at det nødvendigvis gir så mye mer HK, men håper at Torque kurven flytter seg litt oppover. Ganske stor forskjell på DISA fra 2.8 og 3.0, etter å ha fint lest på hvordan DISA faktisk fungerer og hvorfor BMW har valgt den løsningen. Så jeg er litt spent på hvordan dette fungerer når DISA åpner seg ved gasspådrag (er vel rundt 3500-4000rpm?). Har for anledningen parkert Z4M'en på lager, slik at jeg har mest mulig gulvplass tilgjengelig og jeg kan følge mitt faste system med å legge ting i mønstret slik jeg tar det ut av bilen. Alt i alt så gikk prosessen med å få ting ut veldig greit, helt til den berømte siste mutteren som holder manifolden fast til blokka via en brakket. I følge "bibelen" så skulle jeg få klare å skru dette ut underifra bilen, var til og med bilder greie av mutteren. Jeg endte opp med å bruke minst 25 minutter for å finne den mutteren som var avbildet. Helt til at jeg konkluderte med at det måtte være feil, endte opp med å bruke internett. Og der fant jeg på et engelsk forum at jeg bare kunne glemme å skru den ut uten å ta av spjeldhuset først . Vipps! Spjeldhus av og 3 sekunder etterpå fant jeg den berømte mutteren, som ikke lignet på den på bildet i boka. Dermed så var alt ute, ser at det er veldig greit at dette blir gjort. For det er ganske mye rester av oljesølet som denne bilen fikk ifjor da banjobolten løsnet. Så blir fint å tørke og vaske litt under der. Rakkeren endelig ute! Selv veivhus ventilasjonen og tilhørende ledninger var også rimelig grumsete, så glad for å få byttet alt av dette når jeg monterer ting sammen igjen. (dårlig bilde, men var greit brunt og klumpete) Så kommer den obligatoriske sammenligningen imellom M53B30 og M52TU28 manifold. Ganske stor visuell størrelse på åpningene. Så blir spennende om dette merkes, men mye mindre forskjell kontra M50 og M52 manifold. Så er litt usikker selv på resultatet, men vi prøver.... Runda av kvelden med å begynne vaske litt nedi motorrommet og motor, samt rense IVC'en som kom fra bilen. Tanken er å bruke alt av sensorer osv som sitter bilen på det nye manifolden, da jeg vet dette virker. Satser på få lagt inn en skikkelig økt i morgen også, slik at jeg får ferdig dette før helgen. Har flere mindre "oppgraderinger" som jeg håper få utført ila helgen også, så Gamla får litt ekstra fokus nå før ferien.
  9. Beklager dumt spørsmål, men vil ikke dette komme medføre til slarkete bremser? Eller klare man å stramme dette såpass at det sitter eller forer du kanskje ut gjenværende åpning? ps: digger prosjektet!
  10. Takker! Ja jeg liker å få brukt bilene litt, bruken av dem er nok min hovedmotivasjon bak mye arbeidet med dem. Er jo så gøy å leke med biler
  11. Dagbok post:-D Klubb Alfa Romeo Norges (KARN) arrangerte trackday sammen med Corsa Italiana løpene, som BMW Cup gjengen samkjører løpene sine med. Så heiv meg på litt for å kjøre selv og hjelpe til i pit for Team Trackday Legends ved behov. Fikk også tipset @Slavearbeider'n om det, så han kastet seg spontant i bilen sin og kom med! Selve treningen og kval gikk ganske bra for TDL bilen, hvis jeg husker riktig så hadde P4 etter kvalik. Men dessverre så røk ABS modulen spontant under løpet og dermed så ble det 2 stykk kraftig flatpotta framdekk ved nedbremsingen til svingen på lang sletta. (Det var helt nye dekk....). Så litt kjedelig dag sånt sett med en bil som ikke spilte helt på lag. Ble mye kjøring på undertegnede og var gøy å endelig være litt på skogen igjen, suge til seg litt motorsport energi og rase litt fra seg på banen. Slett litt med dekkene på Coupen, de Federal RS-R dekkene blir utrolige glatte når de først er gjennomvarmet og forblir slik utover dagen (blir liksom ikke kalde nok igjen). Funker greit de 2 første stintene, men resten av dagen så er de lite forutsigbare. Samt at jeg slett veldig med å få bilen i 2 gir i "slakteren" når ting blir varmt (Funker alltid helt fint igjen, når jeg kjører inn til pit) Så må nok ta en runde med lufting av clutch, installere stålomspunnet clutch slange og bytte olje på kassa for å se om det hjelper. Men slikt er det med eldre bil som kjøres hardt alltid noe å ta tak i Ble ingen høydare av tider i dag og når jeg ser på video av egne runder (1 sekund bak beste tiden ifjor). Så er det ganske tydelig at jeg rotet fælt, men artig er det Spesielt moro når man får kjørt litt sammen med kompiser!!! Beste runde, med mye feil i sporvalg... Bilen var nyvasket....
  12. Takk for kul dag @Slavearbeider'n vi må prøve å få til mer samkjøring på banen går ikke så fort når du må vente på meg, men utrolig artig! Fikk ikke så mye av deg på video, du kjører så elegant fra meg på strekene med m3 killer din! Går utrolig godt den bilen din, når du får fiksa «oljelampa» di så kommer det til å gå fort!
  13. I dag tittet sola litt fram, så da kom motivasjonen for å være litt ute. Så da tenkte jeg det var på tide, ta en titt på dette M54B30 innsuget jeg har liggende ferdig med adapter plate. Vet at en slik mod kan være "omstridt" og at de "lærde" strides litt om en slik swap funker eller ikke. Rent personlig så opplevde jeg at det funket bra på M52B28 med M50 swap. Spesielt ved banekjøring var det M50 swap bra, så tenker at jeg må teste på denne. Så er neste steg litt mapping og da tror jeg det ikke er mer å hente på denne motoren uten større mods. Uansett så var planen å demontere alt og få vasket ting skikkelig. Og gjøre klart til nytt veivhus opplegg som kommer med posten de nærmeste dagene. Ganske mye mer dilldall og tettere pakket på M54 innsug kontra M50 versjoen, men fikk av alt og tatt masse bilder underveis. Slik at det er håp at jeg får det riktig sammen igjen. Tror det er greit å bytte ut denne med noe nytt, vet ikke når den som sitter på Coupen er byttet heller. Så blir fint å få alt nytt. Så bar det av sted til vaske stasjonen for skikkelig skrubbing og rens! Sånn da kan dette tørke i et par dager, til resten av delene kommer. IVC som satt på så grei, men var helt stuck. Så tok noen runder med brake cleaner og fikk renset den skikkelig. Flappet lett og ledig når jeg var ferdig. Kommer nok til å bruke den som sitter på bilen, men greit å ha en slik i reserve på hylla. Tok også sjekket DISA valven (som er fra en 3.0L, glemte dessverre å ta bilder), men den så bra ut. Skal være bortimot nye ifølge selger. Kona har klaget litt på vondt lukt i coupen, så har fått lånt meg en sånn Ozon maskin. Så får vi se det hjelper, hvis ikke så jeg begynne å plukke ting litt fra hverandre og se om jeg kan finne kilden. Personlig synes jeg den ikke er stram, men stoler på kona fintunede nese.. Såå this vil be continøed...
  14. Nei, tror ikke det. Forsto det slik at de var for langt fra hverandre i pris og potensiell kjøper har allerede en fin Z. Var en en del småting som måtte på plass fra dag 1.
×
×
  • Create New...