Gå til innhold

Et STOORT problem med bmwen min! Trenger HJELP!!


Marjusen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg har vært borte ei god stund, derfor lite å høre fra meg. Jeg ser det ikke er store trafikken på forumet, men det hender da noen svarer her så!

Det jeg lurte på er:

Jeg har 225 45 17 dekk på frem og bakhjulene på min BMW E36 Compact!

Problemet er at bilen sporer og lever egentlig sitt eget liv. Dette er jo så klart verst på dårlige asfalt veier, men også veldig kjett på bedre veier. Jeg må sitte og holde i ratte hele tiden så den ikke stikker av!

Er det noen gode forslag på dette? Åssen jeg skal få bort denne ubehagligheten :? ??

Jeg har snakka med noen som sier det kan hjelpe å ha forskjellig bredde på dekkene forran og bak.

F.eks kjøre

215 45 17 på fremhjulene

225 45 17 på bakhjulene.

Vil dette bli bedre da?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens.

Jeg har vært borte ei god stund, derfor lite å høre fra meg. Jeg ser det ikke er store trafikken på forumet, men det hender da noen svarer her så!

Det jeg lurte på er:

Jeg har 225 45 17 dekk på frem og bakhjulene på min BMW E36 Compact!

Problemet er at bilen sporer og lever egentlig sitt eget liv. Dette er jo så klart verst på dårlige asfalt veier, men også veldig kjett på bedre veier. Jeg må sitte og holde i ratte hele tiden så den ikke stikker av!

Er det noen gode forslag på dette? Åssen jeg skal få bort denne ubehagligheten :? ??

Jeg har snakka med noen som sier det kan hjelpe å ha forskjellig bredde på dekkene forran og bak.

F.eks kjøre

215 45 17 på fremhjulene

225 45 17 på bakhjulene.

Vil dette bli bedre da?!?!

Ja det hjelper. Hvis du kjører med bredde dekk da vill du trolig få bedre grep men ikke komfortabel med bredde dekk så rister ratte hele tiden.

Veiene er så bulkete og breiie dekk klarer ikke å sitte helt på bakken med den bredden. Men det hadde hjelpet med 215F og 225B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke at 225/45-17 burde være noe stort problem, men det kommer erfaringsmessig veldig mye an på dekktype. Med Falken-dekk foran hadde jeg problemer selv i 205/50-16, men etterhvert sprakk det ene dekket i dekkveggen, slik at jeg bytta to av dekkene til Nokian NRV i samme dimensjon. Satte Nokian-settet foran, og alle tendenser til sporing var gone with the wind! Nokianene var mye mer runde på kantene enn Falken. Vil tro det har mye å si.

I tillegg til foringer som Patrick nevner, så kan det jo også tenkes at bilen din skulle hatt en sjekk på spissing og camber. Spesielt hvis den er senka.

På fine flate veier uten hjulspor skal du ikke merke noe til sporing om bilen er satt opp riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også muligens hjelpe å bytte dekktype. Hvis veggene i dekkene er veldig stive vil de klatre mye på sporete veier. Ved å bytte til et merke som har mykere vegger kan du minske noe av sporingen, men samtidig vil da også noe av styreresponsen i bilen forsvinne. Altså dess stivere vegger dess bedre respons, men også somregel sporete på dårlige veier...

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg har 205/50-16 på BMW'en sin og ratte hans rister også

Da ville jeg forsøkt å få hjulene balansert. Rattet skal ikke riste uansett. Sporingen føles vanligvis mer som at bilen trekker til sidene. Etter at jeg hadde fått de nye fremdekka var bilen helt jævlig. Selv om de som satte på dekkene hadde balansert de. Dro ned igjen og klaga, og de tok av hjula mens jeg venta. Det viste seg å være store avvik på den forrige balanseringen, og de forklarte det med at de hadde valgt stålfelger istedenfor lettmetallsfelger første gangen. Etterpå ble det uansett helt i orden. Det viser at det kan være greit med en dobbeltsjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke samme, nei, nettopp. Bilen endrer karakteristikk, men ikke nødvendigvis til det dårligere. Det kommer jo helt an på hvordan man vil ha bilen... Brede dekk med lav profil gir god styrerespons og godt grep på tørr vei. Noe av problemet med lav profil er at felgene som regel er store og tunge. Da får man mer ufjæra vekt som kan føre til at bilen stepper mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...