Jump to content

Mykle

Members
  • Content Count

    210
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1
  1. litt mer info om den siste linken her: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2658 - Chris
  2. Skjønner ikke helt hva du mener, blåser det fra motoren når du gir gass og det bygger seg opp turbotrykk? Hvor kjenner du det blåser? Prøv å forklare det litt bedre så er det kanskje noen som kan hjelpe deg. - Chris
  3. Kan ikke svare deg helt sikkert på hvor skadelig det er å kjøre med for høyt olje trykk i turboen. Men det sitter tetninger ut mot begge husene av turboen, og disse har nok ikke godt av dette i lengden. En ting er at du trykker oljen ut i eksosen, men du kan få det ut i innsuget også. Bygg returen med en gang og så slipper du masse problemer. - Chris
  4. Jepps dette kan skyldes for liten retur. Prøvde selv med 1/4`tilførsel og 1/2`retur, men fikk for liten evakuering av olje med det som resultat at jeg fikk olje i eksosen. Gikk opp til 3/4´på retur og det har funket fint siden. Dette er med hydraulikk slanger som går så i si rett ned fra turbo til bunnpanne. Stiansen motorsport: Problemet ditt kan jo skyldes en defekt turbo også. - Chris
  5. Hvis ikke jeg tar helt feil så er det en elektronisk magnetventil som styrer wg på disse motorene. Sjekk om den er helt på nett. Det kan jo også være et eller annet som gjør at motoren går i nødprøgram, da vil den lade typisk opp til 0,2 bar. Gå over alle kontakter og ledninger også, sjekk at slangen til mapsensor er hel osv. - Chris
  6. Dette er jo enkel logikk Død masse kan ikke produsere energi, bare avgi tilført energi... Hvis ikke er vi jo godt på vei til en evighetsmaskin Som forklart litt annerledes av diverse andre mennesker tidligere i tråden: Eksempelvis om du ønsker å øke prestandan på din bil på stripa bruker du et stort svinghjul. Fordi her har du muligheten til å ruse opp motoren før start og dermed også "lagre" en del energi i svinghjulet. Men derimot på bane har man ikke muligheten til å lagre opp energien da det kjøres (og bremses) hele tiden. Da vil man jo ikke bruke masse effekt på å få fart på et sto
  7. Tror nok ikke det selges bensin som inneholder bly her til lands lenger. De fleste stasjoner har kun blyfri, og om noen har noe super-greier er det nok ikke den gamle "gode" blybensinen. Forskjellen var uansett at de brukte bly for å få opp oktantallet i den gamle bensinen, mens det nå gjøres på helt andre måter pga. miljøproblemene knyttet til blybruken. Blyet hadde en også en smørende funksjon. Bly holdig bensin er vel ikke lov til å selge her til lands lenger. Skal man ha bly så må man tilsette dette selv. Bensin med høyere oktan tall inneholder IKKE mer energi enn en med lavere oktanta
  8. Bytte olje er noe du absolutt burde gjøre. 10-30 olje er nesten for traktor olje og regne. Hvis du "bruker" bilen litt, (og det regner jeg med du gjør siden det var snakk om trimkam) da burde du ikke spare på oljen. Du burde også få deg noen strammere ventilfjærer hvis det er tilfelle at løfterene hopper på kammen. Hvis det er tilfelle er det ikke lenge du har den kammen. Er du sikker på at lyden kommer fra kammen og ikke fra dysene? Sett et skrujern ned på ventil dekselet når motoren går og legg øret ned på håndtaket. Sett det så på dysene så finner du fort ut hva som tikker. - Chris
  9. Prøvde også å fylle 95 okt på min 86` 325 for noen år siden. Men jeg synes den brukte mer bensin, så jeg fortsatte på 98 okt. Problemet med de første M20B25 motorene var jo at de kunne få litt tenningsbank ved fylling av 95 okt. Det var jo også en av grunnene til at kompen ble senket og kammen forandret på de siste av disse motorene. - Chris
  10. Mykle

    anti turbo lagg?

    Det som styrer trykket på en turbo motor er wastegaten. Noen turboer har intern wg, og andre har eksterne. En del av disse kan justeres med en stramme skrue som stiller presset på en fjæret ventil. Disse kan igjen overstyres med diverse anretninger som magnetventiler, bleedventiler osv. Du kan ikke justere trykket lavere en det wg er innstilt på med disse sistnevnte ventilene. - Chris
  11. Mykle

    Kompresjon

    Bra, er vi enige iallefall Mener jeg leste for en stund siden at den ikke skulle variere mer en 1 bar, men samma det Testa på min m20b25 for en liten stund siden så hadde jeg en differanse på 0,4 bar. - Chris
  12. Bare hvassere kam... Hvis du er heldig så legger du deg på samme effekten, mest sansynlig vil den reduseres. - Chris
  13. Mykle

    Kompresjon

    Skjønner spørsmålet, men kan ikke svare han helt på hva komp trykket skal ligge på. 12-13 er ikke usansynlig. Men det som er mer viktig er at det er mest mulig likt på alle sylindrene, 2 bar i differanse synes jeg hørtes litt mye ut. Motoren skal tåle mye mer en 11-13 bar før lekasje. Detonasjonstrykket er jo mye høyere enn 13 bar Hvis ikke den tåler det får man gjennomslag, og det vil man ikke ha - Chris
  14. Hvis du er villig til å sveise litt finnes det jo eksos rør på en mengde plasser. Mekonomen + diverse eksosverksted + mange andre plasser. At du får tak i noe som passer rett på har jeg liten tro på. - Chris
  15. Jeg kan neppe tro at du har kjørt en bil med sperre på vinterføre om du uttaler deg slik om LSD kontra sperre. Full sperrevirkning hele tiden er nok knall på dragstere, men på det meste annet er nok differensialvirkningen å foretrekke. Desuten låser LSD'en opp mot 100% under kraftig belastning. Det kommer jo helt ann på hva slags diff det er. Er det en LSD, typisk viskose differ og lamell differ. Disse vil holde igjen et vist moment fra det hjulet som går fortest. Dette vil jo sefølgelig variere etter specsen på diffen. Har du en moment diff typisk en Torsen diff(som sikkert du tenker på?),
×
×
  • Create New...