Gå til innhold

Autostyle-luftfilter


Bimmer94
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal snart få montert på et effekt-filter på bilen. Har hatt et konfilter fra autostyle liggende, og tenkte å prøve dette. Noen som har erfaring med akkurat denne typen luftfilter? Det ser jo ut som et K&N-filter, men er kanskje ikke av samme kvalitet?

Kjøpte dette på Caprizone for 6-700 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er helt ok. Man betaler nok et par hundrelapper ekstra for navnet når man kjøper K&N. Såvidt jeg vet er Pipercross mye brukt i motorsport (rally), og det er ganske billig. Ove Kvam på BMWCCN-forumet mener det er veldig fin finish på Pipercross sammenlignet med K&N. Så prisen bestemmer nok ikke alt - som med så mye annet.

Fant et bilde av et Autostyle-filter montert i en Polo, og det ser jo helt kurrant ut.

autostyle_luftfilter_dualair_300x225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig likt det filteret jeg hadde i min E30 318is.

Det var en universalfilter jeg kjøpte billig (300,-) på en messe i Tyskland.

Rør/flens for å montere det lagde jeg selv.

107_0757_IMG.sized.jpg

Det gav litt bedre gassrespons men viktigst av alt: Det så kult ut og det lagde en fin innsugslyd 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt noe stylish filtergreier jeg også, men K&N-kit koster 2500-3000,- (!) til min bil, så det er rimelig uaktuelt.

Kan du ikke kjøpe et universalfilter og mekke til en overgang selv, eller er det ikke så enkelt på Neon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke kjøpe et universalfilter og mekke til en overgang selv, eller er det ikke så enkelt på Neon?

Tjah. Det er nok det med plassen som er det største problemet. Den beste løsningen for kaldest luft mener folk er å legge det under batteriet, helst så lavt som mulig. IceMan-inntakene kommer med ferdige rør og greier for å få det til, men man må modifisere batteriboksen tror jeg. Er sannsynligvis ferdige rørgreier i K&N-kittet også, så det er nok det som gjør at det er så dyrt.

Den svarte tykke røren her er inntaket:

408286_34_full.jpg

Her ser du hvor lavt det kommer med Iceman:

408286_36_full.jpg

Inntaket ligger et par forskjellige steder på Neonene originalt. Min har det slik:

neonairintake.jpg

Inntaket er innringet - bare å fjerne "weatherstrippingen" (gummilista langs panseret) skal gi ekstra effekt.

Problemet med en slik montering er at det er pes å lage noe lignende, pluss at det er en dårlig plassering her i Norge. Altfor mye regn og vått på veiene. Risikerer vann i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville satset på et åpent filter som sto under motoren nei..

Ellers så det ut som om det er vanskelig å lage til en god løsning for et sportsfilter. Kanskje et scoop på panseret hadde vært tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et scoop på panseret hadde vært tingen :)

Hehe. Tror ikke det er aktuelt, nei. :o

Men kan jo alltids fjerne luftfilterboksen og legge et konfilter der innsuget er nå, og skjære av litt av weatherstrippingen der eller noe. Det skapes ganske kraftig turbulens over panseret, så det kommer visstnok ganske kraftige luftstrømmer ned under panseret i toppen der dersom man fjerner gummilista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da umulig koste 2,5k -> 3k for k&n filter til neon? Kameraten min har makan neon som deg og monterte k&n for et par uker sida. Trur han betalte 1200 for det :)

Btw, er vel greit nok og få så kald luft som mulig, men vil vel tro at jo lenger du lager røret til innsuget, jo mere effekt vil du også tape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da umulig koste 2,5k -> 3k for k&n filter til neon?

KN57-1512 Luftfilter, K&N 57i kit Chrysler Neon NOK 3830.00

Til sammenligning:

KN57-0206 Luftfilter, K&N 57i kit, BMW 318iS E36 16v 140hp 92-95 NOK 1100.00

Fra: http://www.mamut.com/kollevold

Kameraten min har makan neon som deg og monterte k&n for et par uker sida. Trur han betalte 1200 for det :)

Har nok bare kjøpt selve filteret da, uten noe monteringskit eller noe. Vet du hvor han har montert sitt? Hvis han fikk hele kittet for 1200,- vil jeg gjerne vite hvor... ;)

Btw, er vel greit nok og få så kald luft som mulig, men vil vel tro at jo lenger du lager røret til innsuget, jo mere effekt vil du også tape

Tror faktisk ikke at lengden på innsuget betyr noe særlig, men skal ikke si det sikkert. Se bare hvor langt det er originalt på mange biler - f.eks på bildet jeg postet tidligere. Først bakover til luftfilterboksen, så gjennom filteret der, og så en snorkel derfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...