Gå til innhold

Trinn for trinn montering av Angel Eyes på E46 (med bilder)


ovex
 Share

Anbefalte innlegg

har kjøpt mitt sett på biltema:S lignet 100% på det i DIY-guiden, det jeg gjore var enkelt og greit å bare stappe ledningene ned i kabel-skoen til parklysa og teipet, fungerer nå som park og er godkjennt på eu-godkjenningen..

vet att det er lill sånn McGayver men funket knirkefritt ingen feilkode what so ever=)

jeg er faktisk overrasket over at folk fortsatt lurer på hvor de kjøper AE etter ca 1433124 tråder om AE her på bimmers. og at folk bruker 1600 kr på AE som er det samme kittet biltema selger for 499.

mine AE er klin like de i denne DIYen. koblinger og alt er likt. kjøpte på biltema for 1,5 år siden og de virker helt feilfritt ennå.

http://www.biltema.no/products/product. ... mId=136431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ringane på Biltema er KLISS like. Men det er ikkje med komplett ledningsnett. Men det er vel strengt talt ikkje verd dei ekstra 1200,-

Når elektronikkboksane vert defekte (for det vert dei då med jevne mellomrom) så byter eg no ut med boksar frå Biltema. Same produsent, til og med same innpakkning men med eit anna trykk på innpakkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Trinn for trinn montering av Angel Eyes på E46 med Xenon

(kan og brukast på vanlege lykter)

Monteringstid ca 4 timar med litt forskning og grubling.

.....som kanskje du slepp dersom du les dette ;) .

*Pass på at det er ikkje er fuktig rundt lykta før du startar monteringa.

1_F_r_montering_002.jpg

*Demonter blinklys.

2_Demontert_blinklys_001.jpg

*Fjern pakning som ligg oppå lykta, denne er festa med 4 klips som du vippar ut.

Deretter må du fjerne lista under under lykta. Løys først klipset som er mot grillen, deretter klipset som er mot skjermen. Dersom lista ikkje er lett å trekke ut no, så kan det vere at du må trekke ut lyktespylaren...det set to små klips bak denne og (dersom du ikkje får ut lyktespylaren kan du berre få nokon til å spyle medan du tek tak i spylehuset når det er ute ...det er fjørbelasta ;) PS etter spyling må du tørke lykta godt før du går vidare ).

3_pakkning_over_og_list_under_lykt_001.jpg

*No er det berre å demontere lykteglaset, det heng med tre klips oppe og tre nede samt eit på kvar side. Trekk det forsiktig ut. Ikkje berør lykteglaset på innside eller reflektorar under prosessen...

*Trekk forsiktig ut inner-ramma i lykta

4_Glass_og_inner_ramme_001.jpg

*Klar for montering av Angel Eyes ringane.

5_Klar_for_montering_av_ringar_001.jpg

*Ringane berre klippsast/klemmest på i overkant.

6_Ringane_kan_klipsast_p_i_overkant_001.jpg

*Leidningen førest berre bak i lykta (bruk ein streng som du stikk inn frå baksida, teip på ledningane og trekk tilbake) og kan førast ut gjennom gummimansjetten bak Xenon-lykta.

PS det er to leidningar til kvar ring, det kan vere lurt å merke desse slik at du kjenner dei igjen når du skal montere på medfølgjande kontakt etter at du har trekt leidningane.

Bruk ein tusj og marker frå venstre med I, II, III, IIII.

8_Begge_lyktene_1_001.jpg

*Kontakt vert montert på leidningane frå kvar ring (I+II og III+IIII på kvar sin kontakt)

9_Ledning_trekt_ut_001.jpg

*Monter medfylgjande relé som skal ha 12v + og – som du hentar frå punkta som er berekna for startkablane.

11_Rel.jpg

* Det er tilpassa kabling med strømpe som vert trekt fram til kvar lykt. Her monterar du på ein ”booster” på kvar side og koplar til ringane på denne. På høgre side så låner du styrestraum til reléet frå den lilla leidningen på parklysholdaren.

10_ledning_og_booster_001.jpg

*Legg opp resten av leidningsnettet, og det vert lys!

12_lys.jpg

Dårleg bilde men viser litt....

13_Done.jpg

Dersom du ikkje vil ha lys i parklyspærene (noko du truleg ikkje vil):

Høgre side er berre å trekke ut pæra.

På venstre side må du sette på ein motstand i pæreholdaren eller bruke spolen til eit ”dummyrelé” for å unngå at du får melding om at du har defekt lys inne på instrumentpanelet (dersom du berre tek ut parklys pæra så vil du og få lys i blinklyset)

PS dette føl ikkje med og var det som verkeleg tok tid under monteringa..... Ikkje var det forklart at dette ville skje heller....?!! Tek gjerne i mot innspel på andre alternativ til løysing på dette......

Ellers så synest ringane av svært god kvalitet og passform...kan anbefalast på det varmaste! Leidningnettet er og svært bra. (med unntak det tullet du får på høgre side om du koplar vekk parklyspærene)

30.12.2005

ovex.

:D

Kan en ikke bare koble ringene på parklys-ledningene da..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringane på Biltema er KLISS like. Men det er ikkje med komplett ledningsnett. Men det er vel strengt talt ikkje verd dei ekstra 1200,-

Når elektronikkboksane vert defekte (for det vert dei då med jevne mellomrom) så byter eg no ut med boksar frå Biltema. Same produsent, til og med same innpakkning men med eit anna trykk på innpakkningen...

mine fra biltema var helt komplette med alt jeg trenagte. kostet meg 499kr. og da trengte jeg ikke noe mer enn hva som var i esken. trengte ikke å kjøpe noe ekstra. ledningene som satt i ringene gikk rett i boksene. og de ledningene som fulgte med passet rett i andre enden av boksene. satte de i hullene og presset til jeg hørte et klikk. da satt de der. andre enden gikk til parklys sokkel. og det ble lys.

jeg tok AE ledningene og trøkka de ned i sokkelen. en på + og en på - satte i parklys pæra så AE ledningene ble klemt fast. AE lyser i lykta. og orginale parklyset lyser bak lykta. skulle politi være sure er det bare å dra ut ledningene og sette parklysene i hullene sine igjen.

jeg var også på BT og hadde teknisk kontroll på bilen mandag 28 september etter mangellapp på en trafikkontroll. da skulle nærlys, fjernlys og ekstralys sjekkes. var med en lærling på kontrollen. og han spurte hva ekstralys var. er det de ringene spurte han. nei sa han andre kontroløren. det er grøftlysene.

så AE ringene mine gikk glatt gjennom teknisk på biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Litt kjedli å måtte vekke liv i denne posten igjen, men føler om at jeg får ett svar på spørsmålet mitt så bør det ligge her :D

Hadde litt problemer med å forstå hvordan jeg skal "lure" bilen til å tro at det fortsatt står i parkpærer. Slik jeg kjører nå har jeg normale kjørelys + angeleyeseene som lyser siden jeg gjor det enkelt å tok bare ut parkpærene. Når jeg gjør det på denne måten blir det såklart varsellys for parklysene inne i bilen, og om jeg setter "lysbryteren" på parklys lyser både angeleyesene og blinklysene.. Noe jeg selfølgelig ikke vil :D

Kan jeg "knuse" toppen på lyspæren, fjerne delen som lyser på den, og lodde på en motstand for å få strømmen til å fortsatt gå igjennom?

Eller er det bare å stikke en motstand inn i støpselet til pæren?

håper dere forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte deg, men du får altså opp varsellampe for parklys! viss bilen tror at parklyset ditt er gåen så vil den tenne sideblinklyset som "erstatning". Har aldri vært borti at angel eyes gir feilmelding, i såfall må du få kjøpt eller lage en liten motstand til parkeringslyset. Da forsvinner problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har rett, angel eyesene gir ikke feil meldingen. Det er det at jeg tok ut parklys pærene :) Litt dårlig forklart av meg :P

Men hvordan og hvor setter jeg da denne motstanden? Er ikke sikker på om dette har blitt vist før i posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt de fra bimmian.com, så derfor fulgte jeg også guiden derfra. Eneste forskjellen jeg gjorde var å ta styrestrøm fra den lilla ledningen fremme hos parklyset via en strømtyv så angel eyes er på når parklys skal være på. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg får angel eyes til å virke som parklys isteden for de orginale :D Håper dere kan hjelpe med dette, siden jeg har lik null peil i bil elektronik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...