Gå til innhold

Dårlig styrekule?


Eksos
 Share

Anbefalte innlegg

Har noen klonkelyder ifra forstillinga på bilen min, skal ikke mye til før de forekommer, en liten ugjevnhet i veien kan vere nok. Samtidig vibrerer rattet om jeg har høy fart og skal bremse, har jeg lav fart merker jeg ingenting av det. Har også opplevd at bilen i lav fart plutselig trekker ganske krafting til en av sidene når jeg bremser.

Etter det jeg har forstått kan dette vere ett tegn på dårlig styrekule (nedre styrekule), stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme symptomer på min e34, i tillegg begynner det i blandt å knirke noe alvorlig når jeg svinger og forstillinga trekker seg ut ved fjæring.

Jeg har fått tips om at det er nedre bærekule som du sier, så det er verdt forsøket å bytte. ( Jeg har ikke rota meg til det enda :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig dårlig bærekule og/eller defekte foringer i bærearm.

Med de symptomene du beskriver bør det ikke være vanskelig å finne feilen...

Beveg hjulet opp/ned og fra side til side og se om du ser/kjenner noe slakk.

Se om foringer har sluppet og bend med et spett/stor skrutrekker e.l mellom bærearm og spindel og se/kjenn etter slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får vell bare legge meg under bilen å se, er vell den beste måten egentlig.. Men, det er fryktelig greit å få vite hva som er problemet, bestille delene, og skifte alt med ett skippertak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra side til side er det slakk i hjulet, litt på begge sider virker det som, men helt klart mest på den ene sia.. Opp og ned var der ingen slakke.. Det forsterker vell min mistanke om styrekula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres sånn ut ja.

Ta å kjenn/se på ytre kule når du beveger så kjenner/ser du om det er slakk i den.

Kan også være slakk i indre styrekule/tannstang. Kjenn rundt mansjetter(rundt kula) for å kjenne etter slakk.

Hvis du ikke har utstyr/kompetanse til å sjekke dette selv så få en mekaniker/noen med teknisk innsikt til å se på det. Høres ikke helt bra ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fått sett på det selv, men når latskapen slår inn og man ikke gidder å jekke opp bilen så er det like greit å bestille en ting, å bytte den selvom det ikke er den som er gåen! Kjøpte både indre og yttre, satser på at det blir bra nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutal klunking i mindre dumper/hyppige dumper = gåen kuleforing i nedre bærearm (evt stab.stag -> lett å kjenne)

Vibrasjoner ved enkelte hastigheter og nedbremsing = casterstag (øvre bærearm)

Du vil kunne kjenne det på foringene, men du må ta godt i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok, takk for tipsene ;)

Får se hva som er gåent når jeg legger meg under bilen for å bytte styrekulene. Satser på det er dem, men får ta meg en runde å kjenne over alt i forstillinga når jeg først er under der! Bærekuler, er det da normalt å kjøpe hele bærearma? Koster jo ikke enormt på Koed (700,- per side inkl foringa)..

Satser først på styrekula, er det ikke den har jeg iallefall skifta den, og har dermed en ting mindre å bekymre meg over at skal gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på det om det skal bli aktuelt, nytt er alltids fint ;) Satser på tight og fin bil tilslutt.. Kom seg bake etter jeg bytta stabstag-foringer og lenkearmer, bare fronten igjen nå, så er bilen temmelig bra teknisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...