Gå til innhold

E39 erfaring Castrol Magnatec 5W-40 vs M Twinpower 10W-60


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Deler litt erfaring for de som er litt interessert rundt oljevalg til BMW E39 M52 motorer. Har kjørt tre måneder på 10W-60 M Twinpower olje og byttet nå til Castrol Magnatec 5W-40 C3.

Erfaringen er, spesielt ved kaldere vær:

1. Veivhusventilasjonen fungerer mye bedre ved kald motor. Jeg har ingen konkret annen forklaring enn at oljen som samles opp renner lettere tilbake til bunnapanna enn det 10W-60 klarer ved kaldt vær. Motoren går mye jevnere på tomgang når den er kald.

2. Bunndraget i motoren kommer tidligere/momentkurven er brattere ved lavere turtall. Dette er slik jeg tolker det oljens tynnere egenskap som gjør at oljepumpen klarer å pumpe mer væske på kortere tid gjennom den smale åpningen via vanossolenoiden når oljen er kald. Dermed opereres Vanos-stempelet en del raskere enn med en kald 10W-60 olje.

3. Drivstofforbruket er noe ned, opp mot 10%, Magnatec markedsfører opp mot 20%

4. Motoren går mye mindre røffere og er mer responsiv

Konklusjonen min er at 10W-60 olje er kjempe om sommeren på disse motorene men ved 5 grader og lavere så blir den for tykk og motoren jobber en del røffere enn med 5W-40. Selv om 10W-60 er pumpbar ned til -20 grader så blir den for viskøs ved lavere temperaturer og motsetter seg pumping gjennom trangere kanaler som f.eks Vanos enheten. Sånn, deler erfaringen etter å ha sett en del argumenter for og imot og ville teste det ut i praksis selv. Skal foreta en oljeprøve av 10W-60 olje etter 3000 km bruk og legge ut rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...