quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    2136
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

  • Rang
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

3031 profilvisninger
  1. quandt1960

    Brann BMW i8

    Hei, har fulgt saken fra første innlegg og har kommet med en del tips til deg. Det er problemer med i8 og de har blitt tilbakekalt grunnet fare for brann i USA, UK og flere, dette er dokumentertbart. Om du må etterfylle kjølevæske på denne måten du måtte så er det noe gale, spesielt på en bil som i8 som har et litt spesielt kjølesystem. Du burde gått til VG, Dagbladet og flere og presentert saken. Jeg kan si deg og det vil garantert BMW i Tyskland bekrefte at du IKKE skal etterfylle kjølevæske på en i8. Om et BMW verksted påstår du skal etterfylle kjølevæske på en i8 slik så burde de miste konsesjonen fra BMW. Kjølevæsken skal ikke byttes en gang som standard og kun sjekkes for konsentrasjon. Eneste væsker som byttes på service er olje og bremsevæske på i8. Jeg tror at sannsynlighetsovervekt vil veie til din side i denne saken og at du vil vinne men det tar på. Du bør be om millionerstatning i tillegg. Styreleder for DnB forsikring bør holdes personlig ansvarlig for at bilen ble stjålet og destruert. Spør du meg så er det en egen sak i seg selv og det med bilen en egen sak. I utgangspunktet trenger ikke BMW uttale seg engang for det har de allerede gjort i form av tilgjengelig serviceinformasjon fra produsenten som er på nettet. En måler ikke forbruk av kjølevæske men en måler tettheten til systemet med en trykkfalltest av systemet. Forbruk av kjølevæske på denne bilen er minimalt og neglisjerbart som normalt. Lykke til! Jeg er sikker på DnB har mistet og vil miste flere kunder med denne saken i bakhodet
  2. quandt1960

    Tikking ved pådrag, kald N47 motor

    E modeller her ja men og N47, du har en N47D20C motor og avhengig av serienummer på delene kan den være omfattet. Min 2009 E91 var ikke omfattet av denne kampanjen da serienummeret var utenfor iflg mitt BMW verksted.
  3. quandt1960

    Valg av diagnose-verktøy

    Du trenger en K+D Can kabel. Den vil da kunne lese både E46 og F10/F11 men for å få den crackede versjonen til å funke på begge må du ved bytte mellom E og F serie laste inn databasen for hver serie inn på nytt før du starter EDIABAS. Om du har eldre E46 må du i tillegg ha 20 pins rund kontakt. Du kommer langt med diagnosetråden her og ved å google "Rheingold" som er et internt navn for ISTA/D. Skal du kode må du i tillegg til EDIABAS ha Tool32 og eller NCSExpert. Alt dette er BMW interne programmer. Ellers kan jeg varmt anbefale Carly for BMW med ELM327 BT enhet.
  4. quandt1960

    Dieselpumpe havari F10

    CP4-2 serien har 5 forskjellige typer så det er ikke godt å si hva som er installert av disse. Med et ekstra stempel tenker jeg friksjonen er større og smørebehovet deretter
  5. quandt1960

    Dieselpumpe havari F10

    Ja luftbobler på den pumpen smører jævli dårlig for å si det mildt. En skal lufte systemet med ISTA eller DISetter filterbytte, alt annet er ikke bra. På bensin skal en egentlig gjøre det og men det er ikke samme type pumper som krever den type smøring. På E39 tar en bare ut relé og kiner motoren så en presser ut drivstoff og etterpå trykksetter det igjen.
  6. quandt1960

    Dieselpumpe havari F10

    https://www.carcomplaints.com/news/2018/gm-cp4-lawsuit-fuel-pumps.shtml
  7. quandt1960

    Dieselpumpe havari F10

    Drivstoffet i Norge skal være av god kvalitet og følger europeisk regelverk, så drivstoffet skal være likt i grunntilstand før eventuelle tilsetninger leverandører gjør, feks Shell med sin VPower. Det dårlige drivstoffet som produseres i Norge er for andre markeder som feks Afrika og blir shippet dit direkte fra feks Mongstad. Har forhørt meg med Volvo i Norge og de har ikke kartlagt noen bytter av disse pumpene. På et amerikansk forum har jeg lest at det er en kombinasjon med dårligere drivstoff (ultra lavt svovelinnhold) og mangel på matepumpe som på feks Duramax motorer. Da jobber cp4 pumpa mer og har verre driftsbetingelser. Men BMWr har jo en mate pumpe og returslange så skjønner ikke hvorfor BMW og evt N47 skulle vært utsatt mer enn andre. Det kan og være at bilen en gang har vært feilfylt uten at hele systemet er blitt renset skikkelig. Men rart hele greien https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1440147
  8. quandt1960

    Tunap vs Liqui Moly

    På servicer hos BMW så har de pleid å kjøre på med Tunap dyserens annenhver oljeservice. Tunap har jeg inntrykk av at er bra men hører mange si Liqui Moly er det samme og bedre. De eies av samme firma nå. Er det noen som har god erfaring og meninger om dette? Gjelder dyserens og injektorrens, bensin og diesel.
  9. quandt1960

    Oljeskift intervall BMW 320d 2013

    Det gjorde E9X også men jeg har lest en bulletin fra BMW for noen år tilbake hvor de anbefaler 16000 km, omtrent halve intervallet. Jeg kjørte en god del oljeprøver på en N47D20C motor og kom frem med analyse at Longlife olje tåler maks 18000km før den degraderes med det halve av ny på omtrent alle verdier.
  10. quandt1960

    Dieselpumpe havari F10

    Skjønner ikke hvorfor dette skjer på BMW og ikke Volvo. Er jo samme pumper de bruker.
  11. quandt1960

    Kjølvifte på motor går heile tida

    Sjekket motstand til vifte?
  12. quandt1960

    Får ikke trykk i kjøling M50B25

    Nå er jeg ikke 100% på M50 motoren men layout er veldig lik M52. Det er to tempmålere, ene signalet går til clusteret (speedo) og en går til motorhjernen. På M52 er det en skrudd i toppen ved sylinder 1 og en på retur i radiator. Har du sjekka alle tempmålere?
  13. quandt1960

    Får ikke trykk i kjøling M50B25

    Lokket på ekspansjonstanken er en sikkerhetsventil på de fleste rekke6 BMW jeg vet om så da slipper hvertfall M52 på 2.5 bar mener jeg det var.
  14. quandt1960

    Får ikke trykk i kjøling M50B25

    400000?? glem det jeg skrev da. Om den har gått så langt så er det på tide med en total renovering
  15. quandt1960

    Får ikke trykk i kjøling M50B25

    Jeg ville ikke bypasset AUX pumpen, den hjelper deg å førstegangsfylle bilen med kjølevæske og presse ut den første luften som er, slik er det på M52 også. Du kan få luftlommer som det tar tid for bilens vannpumpe å presse ut så dermed kan motoren bli litt varm når luften passerer temp.måler i blokken til bilen naturlig presser alt ut i ekspansjonstanken, noe som tar tid og kjøresykluser. Om du ikke får trykk i vannsystemet så har du en lekkasje et sted. Ser oljen grei ut eller er den beige farge? Toppen på M52 trykktestes med 4.5 bar men det er en vanskelig prosedyre hvor toppen må av. Har du kjølevæske i oljen når du peiler oljen er det toppakning eller sprekk i topp. Du kan trykkteste kjølesystemet og du skal ikke ha mer enn 2 bar testtrykk. (M52, mener M50 er lik der). Om trykket holder seg over 1.9 bar i mer enn 2 minutt er systemet ditt tett. Hvis det er tett så har du antagelig en blokkering i kanalene i blokk eller toppen. Da kan du drenere all kjølevæske og prøve å flushe alt med hageslange og egne middel fra feks Valvoline http://www.valvoline.no/valvoline/personbil/engine-care-1/cooling-system-cleaner-1/ Om du har sprekk i toppen så vil ikke trykket øke, tvert imot, det vil synke og du vil få luft inn i systemet fordi vann koker lettere ved lavere trykk. Hele trykket i systemet gjør at kjølevæske ikke koker men holder seg flytende.