quandt1960

Members
  • Content Count

    2731
  • Joined

  • Last visited

About quandt1960

  • Rank
    Generalløytnant

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    E39 528iA, '19 i3 FC

Recent Profile Visitors

4087 profile views
  1. quandt1960

    i3 Tråden

    I dette første innlegget vil jeg skrive i følgende rekkefølge fordelt over en tidsperiode med oppdateringer da det er mye stoff. Oppfordrer alle til å være med og bidra med sine erfaringer. Jeg har hatt min i3 94Ah 2018 mod nå i over 6mnd og har gjort meg en god del erfaringer men det er langt fra komplett og de gode erfaringene er der ute hos alle Bimmers i3 folk. Det finnes også en god tråd om i3 på elbilforumet og andre sider på nett: https://elbilforum.no/index.php?board=66.0 Fortegnelse: i) Generelt ii) Design & Karosseri iii) Elektrisk System & Batteripakke iv) Drivverk & Kjølesystem v) Chassis vi) Hverdagstips (lading, do's and dont's, generell bruk, "secret" menu, BMW Connected funksjoner m.m) Generelt BMW i3 såg dagens lys i Juli 2013 som en helt nyutviklet el-bil helt fra starten av. Den bar med seg helt unike løsninger og nyutviklinger ingen bilprodusenter har turd eller kunne masseprodusere før og den er av Munro blitt kåret til det mest avanserte han noensinne har sett. (mannen som plukker fra hverandre biler og lager ommfattende rapporter til flere 100k dollar) Bilen blir produsert i den nybygde fabrikken i Leipzig med over 90% fornybar strøm hvor bærekraft har vært en rød ledetråd gjennom hele designfasen. Materialbruken er så gjennomtenkt at hele bilen inkl. batteripakken har en resirkuleringsgrad på 95%. Salget begynte noe tregt men har tatt seg kraftig opp og den har hittil solgt mer enn 150000 enheter og kan ses på som en suksess for BMW og en inntreden i en ny æra. Bilen på internspråket heter MCV som står for mega city vehicle med internkode I01. Den har vært gjennom 3 LCI (Life Cycle Impuls) hvor første kom 2017 etterfulgt av 2 nye med forbedrede batteripakker, mer om det senere. BMW planlegger ingen erstatter for i3 men vi vil se to nye spennende i modeller om et år, i4 og iNext. i3 er BMW sin inntreden i en helt ny elektrisk verden som på ingen måter er ny for BMW. Fremtiden er elektrisk og jeg selv som i grunnen er en svoren petrolhead var veldig skeptisk i starten da jeg elsker min rekkeseks M52 men innser at i3 både er billig i bruk men også meget morro å kjøre. Design & Karosseri Designer av i3 var Richard Kim, mannen som også designet X1 E84. Meningene om designet er ganske omdiskuterte og noen sier enten liker du den eller så liker du den ikke. Jeg liker den da den er veldig praktisk men smaken er som baken. Det som kan sies er at den egentlig er ganske praktisk utformet og at det er tro det eller ei, ganske ok i bruk med små barn da åpningen på siden er veldig generøs. Bakre dør vender ut og har et eget feste i karosseriet, framdør hukes fast i den igjen og kan ikke lukkes alene. Luftmotstandsverdien er meget lave 0.27, dekkene er litt som stylter og nede i 155 fremme, 175, bak på sommer. Minste dekkradius er 19 tommer for mindre motstand men også for å gi mest mulig innvendig plass. Det er en ren 4 seter med to isofix fester bak. Baggasjeplass er beskjeden men fungerer fint i hverdagen, det er litt plass fremme også men det rommer ikke mange melkekartonger. Konstruksjonen består av en Life Modul av karbonfiber utviklet av tyske SGL Carbon hvor BMW er medeier av. I bunnen har en det som heter Drive Modul og består av en svært lett men sterk ramme av AluMgSi legering. I front har en frontrammen som er laget av aluminium og begge er limt og boltet fast til hverandre til å utgjøre en enhet. I bunnen av drivemodulen befinner batteripakken seg med 8-12 celler (mer om det lengre nede). Ytterpaneler er av plast og er festet til alu-stenger mot Life module og kan enkelt byttes ved lakkskader eller sprekker. Life modulen er laget slik at det skal være mulig å reparere svært mye men det er dessverre mindre vanlig i Norge grunnet høye timepriser og jeg ser ofte i3 kondemneres i Norge når de i Tyskland ville blitt reparert. Korrosjon er såvidt jeg kjenner ikke et stort tema selv om karbonfiber i aller høyeste grad kan korrodere også i motsetning til en myte om at de ikke kan. Det er et tykt ytterlag av støpt plast som beskytter karbonfibertrådene. Alu-rammene er behandlet med svart beskyttelse av for meg ukjent stoff men det ser solid ut. Det eneste som egentlig korroderer er bremser og noen tidlige styreenheter. LCI/Facelift kom i 2017 og er i hovedsak en forandret front hvor langlys (runde) er flyttet opp til integrerte nær og fjernlys LED lykter. De er erstattet med flate blinklys i LED. Bak er det ingen forandringer på eksisterende LED lykter. Chassis er bak av type multilink HA5 som vi kjenner fra blant annet 1 og 3-seriene og fremme er det MacPherson, lignende oppsett som alt fra E39 frem til E90 men hvor nedre bærearmer nå er en wishbone og dermed mangler et virtuelt pivot link som BMW kaller det men det er raskere å bytte og billigere. Solid konstruksjon som gir morro kjøreegenskaper. Hele frontrammen har en stor avstivningsplate med noen dessverre utsatte bolter som det er lett å bøye dersom en er uheldig med fortauskanter.
  2. quandt1960

    i3 Tråden

    Finner ingen tråder om i3 på Bimmers og tenker det burde vært det?
  3. quandt1960

    Tannstang/styresnekke bmw e60

    Kan den ikke justeres? Mht dødgang om det er det. Skal være en bolt for det
  4. Jah enig med deg der, tok for mye tran, 25grad, 40-50% et sted. Brattebakken kalles den i nabolaget Fyfaen. Minner meg om Skeletor hele greien.
  5. quandt1960

    Sjekkliste ved kjøp av E46 M3

    Det er en høyturtallsmotor og ja, det er utfordringer med de og anbefalt av S54 eksperter er å legge seg på et bytte av råde og veivhuslager rundt 100000km. Men fra og med 2003 er de bedre enn de var før. Så ville unngått alt før 01/2003 om du ikke vet det er blitt utbedret basert på tyske kjøpsråd
  6. quandt1960

    Lufte bremser E61

    Kommer an på hvor eksp.tanken til bremsevæsken er plassert. Hovedregelen er vel å begynne på kalipper som er lengst vekke fra eksp.tank. Men kan ikke erindre å ha sett en BMW som ikke har den på sjåførsiden?
  7. quandt1960

    Lufte bremser E61

    Husk rekkefølge, bak høyre så venstre, så framme høyre så venstre til slutt. Kan og aktivere bleeding procedure med INPA evt også ISTA som Otis skriver. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-530d-tou/repair-manuals/34-brakes/34-00-braking-check-ventilation/E26nU3b
  8. Det er en forsmak på BMW iNext som kommer en gang neste år. iX3 er ikke designet som en el-bil fra grunnen så der er det jo ikke plass kanskje til el-motor framme og som kan gi akseptabel rekkevidde. Men iNext får 4hjuls. i3 er en kjempemorro og meget god bil på glatten. Jeg har med gode dekk aldri satt meg fast og jeg bor i en bakke som ofte er islagt med 35 graders stigning. Den elektriske motoren får den til å være som en diffsperre og det er kjempeenkelt å styre en sladd i roller modus.
  9. quandt1960

    Sjekkliste ved kjøp av E46 M3

    Sikkert bare til å legge ut her så kan folk komme med innspill
  10. quandt1960

    Brann BMW i8

    Er ikke uvanlig men isåfall slipper DnB utrolig lett unna for offentligheten har rett til å vite om dette og den oppførselen et statseid selskap har vist og påført kunden. Uansett, de norske rettssakene er underlagt offentlighetsloven og denne kan jeg ikke se skal være unntatt det så det burde være mulig å finne ut av det. At forhandler ber kunden fylle på litt kjølevæske selv på en i8 er også kritikkverdig spør du meg, det er spesielle kjøleanlegg på bilen og en oppegående teknikker burde skjønt at kjølevæskenivået ikke skal synke etter en korrekt service med vakuumpåfylling.
  11. quandt1960

    Motorolje 5w-40 C3 LL-04 for Diesel

    0W-30 til den motoren, Castrol Edge Titanium. Standard visko og opprinnelig orginaloljen.
  12. quandt1960

    Garantisak eller ikke?

    Normalt ved denne årstiden. Har det selv på en flunka ny i3 og har hatt det på de fleste nyere BMWr jeg har hatt. Kan fungere med sånne små fuktslukere som kommer i skoesker o.l., putte de rett i lykta. Er det over hele lykten er det nok garantisak.
  13. quandt1960

    Sjekkliste ved kjøp av E46 M3

    Det første du må være obs på på en E46 M3 er å sørge for å sjekke at den har fått byttet oljepumpe under den første tilbakekallingen av bilen samt rådelagre. Om den har fullt servicehefte hos BMW burde det ha blitt gjort. Den første serien fra 2000 opp til 2002 husker ikke måned hadde stor frekvens med oljepumpe og derav motorhavarier. Dette ble utbedret under en tilbakekallingsaksjon ca des 2002 tror jeg det var. Utover det som det skrives: i) sub frame disaster ii) Vanos er egentlig ikke mer svak på disse enn generelt. Beysan Systems selger upgrade kit med nye o-ringer men på denne versjonen er det litt jobb og du må ha utstyr men det er overkommelig iii) SMGII er egentlig en manuell kasse med vanlig klutsj som er elektronisk styrt. Det kan forekomme elektronikkutfodringer, spesielt med eldrende styreenhet så det er verdt å sjekke servicehistorikk. Manuell ville jeg gått for selv men mest for kjøregleden Ellers kommer ikke på noe annet særskilt enn bruktbiler generelt. https://www.pistonheads.com/news/general/bmw-m3-e46--ph-buying-guide/25931
  14. quandt1960

    Håndbrekklampe gul

    Kan være noe feil med bremsesystemet eller bryter på håndbrekken er dårlig
  15. quandt1960

    Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede

    De har forvirende nok flere typer revisjoner, ligger inne en forklaring i den opprinnelige N47 tråden. Vedlagt full manual/beskrivelse om N47 N47_Detailed.pdf