quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    2285
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

3240 profilvisninger
  1. quandt1960

    Brann BMW i8

    Lurer jeg også på!
  2. quandt1960

    Lambdasensorer 316i

    Husk, det er ganske sjeldent disse må byttes, oftest holder det med rens, bare et lite tips som du kan spare penger på.
  3. quandt1960

    Styrestag-problemer!

    Det som er marerittet med disse. Til nylig visste hvertfall ikke jeg at hylsene ble solgt løs og ville være obs og målt med digital skyvelær, disse hylsene er viktige. Jeg skal bytte nedre bærearmer og der er det helt likt. De sitter ofte fast og i verste fall skjæres de av på service men en skal være veldig obs på aluminium. det skal aldri varmes over 70 grader da det kan vri seg noe mange neglisjerer! Og på E39 er alt alu, på E38 er alt likt men i stål, da har du mer frihet til å banke løs, i tillegg er alu veldig duktilt så en må være forsiktig med hamring og helst unngå det. Har org BMW utstyr til å presse de ut så har jeg i tilfelle en lageravdrager med avtrekkerskive dersom hylsen kommer ut. Dette skjer som regel kun når du hamrer og ikke bruker en konusadskiller og tålmodighet. Det jeg har til rådighet også er ikke varme men kuldespray -40 som kun påføres øvre del av selve kuleleddbolten, det kan ofte være nok til at den trekker seg litt sammen og løsner lettere. Lar 5-56 virke litt også før dette.
  4. quandt1960

    Reddet av BMW Service Sandven. Kudos til de!

    Ja i industrien, blant annet flyindustrien, har dette lenge vært et problem. Krever veldig våkne teknikere som deg før ting installeres. Han SKF karen jeg snakket med mente volumene på biler er for lav til at noen gidder å lage kopier, de gjør det i industrien. Men disse pumpene passer alt fra M50-M54 motoren og de har det blitt laget noen millioner av, bare M52 motoren er det blitt laget over en million enheter av. Så tydeligvis er slike deler i omløp. Nå må vi som skrur BMW være mer og mer obs på det og. Aldri mer finn.no eller bullshit deler,. Lesson learned fra nå av er det Koed, GS & co på alt. Kjøper kun fra finn.no hvis det er orginaldeler fra folk jeg kan verifisere. Org deler er noe som kan kjennes igjen da BMW merker de godt og det krever dyrt produksjonsutstyr for å gjøre.
  5. quandt1960

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    De lager jo litt lyd, det gjør de. To stempler som jobber med å trykke opp drivstoff til veldig høyt trykk.
  6. quandt1960

    E39 - pipelyd ved kjøring over fartsdempere

    Åsså har til gode å se foringer som piper. Intergralforingen som noen kaller knirkeforing knirker som en gammel kirkebenk når de blir dårlig. En pipelyd er egentlig en kontinuerlig vibrasjon, altså 99% sannsynlig å komme fra noe som roterer. Ville gått over alt som roterer, fra mekanisk strammer til om håndbrekk henger. Ved lastendring kan sistnevnte pipe litt da når skiven bøyer seg litt
  7. quandt1960

    Diagnoseutstyr E39

    Ville tatt meg bryet det er med å skaffe meg Rheingold (BMW ISTA/D, Ediabas, INPA, Tool32) samt en Inpa K + DCan kabel. Da får du nemlig TIS inkludert og det kan hjelpe ved feilsøking når du bruker ISTA. Det er verdt bryet men BMW scanner funker og greit.
  8. quandt1960

    Feilkoder X5 E70

    Vanskelig, men siden det er så mange så ville jeg sjekket ut moduler og ledningsnett. Er dreneringen til panorama ok?
  9. quandt1960

    Bmw E46, Motorlampe etter kaldstart

    Kan være flere problemer enn bare kamsensor, men den er mest obvious på P0340. Har du sjekket hvilespenning på batteriet?
  10. quandt1960

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Klarer ikke si noe sikkert over nett. Men ja, ikke ukjent disse CP pumpene feiler etter hvert grunnet dårlig smøring av diesel og kan lage ulyder, vil ikke spekulere i noe der over nett, vil ikke villede deg. Sjekk den mekaniske strammeren og dens hjul og andre roterende deler og prøv å utelukke det enkleste først og jobb deg oppover i kompleksitet er det beste rådet jeg kan gi.
  11. quandt1960

    Sensor innsugsluft m52tu

    Vil tro den sikkert fungerer fint men min tommelfingerregel er at alt elektronisk til motoren må være orginalt, evt Bosch der org.del er Bosch til BMW også som feks injektor eller coil om det er bosch du har.
  12. quandt1960

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Usikker men du filmer ganske nært HP dieselpumpen, høres mer ut som å komme fra et stempel noe disse har. Jeg ville brukt stetoskop for å finne igjen denne lyden med denne periodiske frekvensen, de videoene jeg har hørt på N47 som virkelig har hatt problemer med kjedet har vært veldig mye mer rasslende. SÅnn høres det ut med en litt større frekvens:
  13. quandt1960

    Reddet av BMW Service Sandven. Kudos til de!

    Litt bilder av den opprinnelige pumpen fra 1997 som var helt fin og liksom SKF bullshit pumpen. If it works, do not touch it er vel regelen lært som ofte er vanskelig å lære. Vært i kontakt med SKF igjen og nå er tonen litt annerledes enn første mailen hvor de mente denne sikkert såg ekte ut. Gjør ikke mer ut av det da det endte godt takket være BMW Sandven. Har gjort min research og "eksaminert" bullshit pumpen, lager er av italienske Ital Acciai, ikke umiddelbart skremmende, men impeller derimot ser ut til å være kinesisk bullshit plast av et selskap som heter Trisun Ltd. http://trisunltd.com/PlasticandRubberImpeller/884.html. Så kjøp viktige deler hos Koed, GS, Romnes eller andre anerkjente leverandører og ta vare på kvitt. Gjør din research om du er i tvil og vil være sikker, f.eks som dette: http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/fake/index.html Svaret fra SKF HQ. Sorry to hear about your issues with the water pump. Note that this pump was made a few years ago and component suppliers have been changed since then. Unfortunately counterfeit SKF products is also among the automotive assortment, however my judgement is that this does not indicated that the products/product package is counterfeit. I do see a lot of these kits in the market, where either the package is new and the product old or the other way around, also I do see a lot of refurbished products (refurbishment not done by SKF) sold as new. Unfortunately a lot of not so serious suppliers in the market and some of them are very big. Note that this is not an issue that only affects SKF, all brands are affected and knowing how to select your supplier is the key to reliability. The best way to safeguard authenticity is to purchase SKF products from authorised distributors, all 15000 of them can be found on skf.com. I cannot handle any commercial or technical issues, but you can try to contact helpline@skf.com Kind Regards; Kjetil Eliassen Brand Protection Manager Tel: +46 31 3371650, Mob: +46 702 951650 E-mail: kjetil.eliassen@skf.com SKF Group Headquarter Hornsgatan 1, 415 50 Gothenburg, Sweden www.skf.com, Facebook, Youtube, Linkedin, Twitter
  14. quandt1960

    BMW E46 316i pisser kjølevæske

    Ville bare byttet radiator, plastikken blir sprø med tiden og sprekker ganske lett. Utrolig vanskelig å finne hull og spesielt hvor hullet er