quandt1960

Members
  • Content Count

    2694
  • Joined

  • Last visited

About quandt1960

  • Rank
    Generalløytnant

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    E39 528iA, '19 i3 FC

Recent Profile Visitors

3877 profile views
  1. quandt1960

    m52 ulyder

    Når veivhusvent ikke fungerer som den skal går en M52 motor som en traktor, noe den alt annet enn er. Om du kikker litt i min tråd om min Youngtimer 528i så er det en del tips der til M52 motoren. Første bud er alltid, bytt hele veivhusvent, som minimum selve ventilen for innmaten blir løst opp av olje og diafragmen som får den til å virke sprekker. Da får du helt feil trykk i veivhuset og motoren liker seg ikke i det hele tatt. Den ene lyden er jeg rimelig sikker er servosystemet for jeg hadde nøyaktig samme lyd. Da var det turslangen inn til pumpen som lakk litt og den sugde olje og lagde den lyden. Bytta beholder og tur og retur slanger og lyden gikk vekk.
  2. Ikke vits å glo så mye i bakspeilet og se etter biler på listen. Kjør heller pent og ta deg heller ut på bane. Mesteparten av de sivile roterer meget godt i mellom distriktene. Mange av bilene på listen er for de "sivile" i politiet innen forvaltning etc..Så for å skremme folk enda mer, sivile UP MCr er det mange av med kamera og hele pakken også så kjør pent
  3. quandt1960

    m52 ulyder

    Jeg hører muligens registerkjedet rubbe samt en ujevn ventiljustering og tikking, muligens en ulyd fra servopumpen også, vanskelig å skille på video. Her må du gå systematisk til verks med et stetoskop samt lese ut feilkoder fra motoren. 1. Peil oljen og se at den er over minimum, M52 begynner å tikke ved lav oljestand 2. Les ut feilkoder fra motor, se etter vanosfeilkoder eller timing 3. Høre med stetoskop på servopumpen, hør etter ujevne lyder derfra, vær veldig forsiktig så du ikke kommer borti reimene! Det enkleste er nedenfra dersom du har tilgang til bukk. Om servoledningene ikke er helt tett kan servopumpen suge luft 4. Ta av topplokket og se om alle boltene på vanostannhjul er stramme kjenn litt på kjedet, det skal være helt stramt, prøv å se om guides ser hele ut. Samtidig kan du bytte pakningene om det ikke er gjort, vær forsiktig når du tar av topplokk så ikke deler av den gamle sprø pakningen forsvinner ned i toppen. Ville begynt med det.
  4. quandt1960

    Er disse motorene like? N47D20A og N47D20C

    Sjekk fysisk hva som er gravert inn i blokken. N47D20C er den siste offisielle versjonen (Revision C) med visse tilpasninger for hver serie den sitter i. Fins en D også men den har jeg aldri skjønt hva egentlig er, trolig den som står i noen av de siste modellene i 2013-2014?
  5. quandt1960

    Oppgradere bremser X3 F25

    Leveres ikke M performance bremser til F25?
  6. quandt1960

    HASTER!! 2015 F21 120d xDrive - PEDALVANDRING

    Jo det skal gå men ikke sikker på om det går på F seriene. På E seriene går det hvertfall, men da må du velge ABS/DSC modulen først slik INPA jo er.
  7. quandt1960

    M70B50 starter kun på halv motor???

    En ecu per sylinderbank, kjør diagnose og drivstofftrykk per bank.
  8. quandt1960

    HASTER!! 2015 F21 120d xDrive - PEDALVANDRING

    Ja dessverre ikke alle som følger boken og har gidda å satt seg inn i systemet. Det kan og være at utstyret de bruker ikke er helt bra lengre, spesielt pakningen på adapter du skal ha på bremsevæskebeholderen. DEn må være helt tett og du må aktivere bleed mode på DSC modulen for å presse all luft ut og begynne høyre bak, venstre bak, framme høyre og venstre framme til slutt.
  9. quandt1960

    HASTER!! 2015 F21 120d xDrive - PEDALVANDRING

    Husker jeg leste en bulletin på dette på min E91. Var noe mange BMW mekanikere glemte uten at jeg husker det i farten. Bilen må settes i luftemodus via ISTA (det må egentlig de gamle seriene også) samt 2 bar overtrykk i beholderen, samt sjekk av bremseforsterker (måle vakuummengde). Har bremsene blitt testet i rullemodus?
  10. quandt1960

    Nødvendig å bruke dieseladditiver?

    BMW anbefaler drivstofftilsetning, både bensin og diesel. BMW bruker Chevron sine produkter orginalt men jeg kan anbefale Valvoline og Liquimoly. AD blue er ikke for motoren men for katalysator/dpf for å redusere NOx. Basically 1/3 piss og destillert vann.
  11. quandt1960

    Anbefalinger jekk

    Har denne, https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/jekk-005933/. Superfornøyd! Den mest stabile jekken jeg har hatt. Passer greit under også om bilen ikke er senket, om den er senket eller lav kjører jeg den bare oppå planker først.
  12. quandt1960

    Streker på turtallsmåler = motortemp?

    På pre LCI, hvertfall 530d E60 som jeg kjørte en del endret strekene seg, gikk vel fra en ca 10 til halvparten når bilen nådde driftstemp etter en 10-15 min
  13. quandt1960

    BMW E91 - Vifte til varmeapparat

    Diagnose av IHKA modulen.
  14. quandt1960

    Dieseltilsetninger

    Anbefaler Liquimoly sin tilsetning. De er bra som forebyggende middel
  15. quandt1960

    2010 520D N47 registerkjede, hvor vanlig er svikt?

    Ville først gått til nærmeste BMW verksted og bedt de lese ut nøkkelen og se om bilen har fått byttet kjedet i Tyskland eller lignende arbeider der. De skal klare lese ut bilens historikk fra ISTA