quandt1960

Members
  • Content Count

    2429
  • Joined

  • Last visited

About quandt1960

  • Rank
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Recent Profile Visitors

3564 profile views
  1. quandt1960

    Motor problemer

    Vannet trenger ikke gå i oljen selv om toppakning er gåen, spørs helt hvor den er dårlig. Du kan ha en indre vannlekkasje til brennkammer med en del damp som skapes. Viktig at den dampen ikke mistolkes til å være normal kondens. Ville tatt en CO test og sett om det er spor etter eksos i kjølevæske. Alle biler bruker pittelitt kjølevæske men en om du ser en reduksjon daglig så lekker det enten eksternt via slanger/varmeveksler/radiator eller internt i motoren.
  2. quandt1960

    Liten ulyd/vibrasjon fra 72km/t

    Takker for tips, det har faktisk slått meg. Samtidig sparte jeg ingenting på dekkene og de er Continental Premium Contact 5. Men ja skal ta og prøve et litt annet trykk, kjører med 0.4 bar mer enn maks for mindre forbruk sin del. Kan være det som gjør det.
  3. quandt1960

    Liten ulyd/vibrasjon fra 72km/t

    Bil: 528iA 97 mod, 101000km. Godt vedlikehold. Håper noen kan gi meg litt innspill og tips. Har etter bytte til sommerdekk begynt å høre en svak during med merkelig frekvens fra ca 72km/t og oppover. Høres såvidt med et paranoid øre som mitt. Det virker å komme fra bakaksel og jeg tror ikke det er vindstøy. Jeg tror heller ikke det er hjullager da jeg burde hørt det ved lavere hastigheter også, samme med drivakselknuter som gjerne også burde laget litt slaglyder ved svinging. drivakselknuter svetter litt men det gjør alle eldre BMWr jeg har sett og det virker ikke unormalt med litt oljesvetting. Belgene er helt fine og tette. Mine teorier er: - Feil spissing bak. Ennå ikke sett noe på dekket men min tanke er at om spissing er litt feil med slike myke foringer som det er på denne bakakslingen så kan det skape litt vibrasjoner når en når en viss hastighet og egenfrekvens. Da vibrerer dekk eller en av bærearmene litt - Konstanthastighetsledd - ser en liten lekkasje fra inngang kardang mot diff fra konstanthastighetsleddet. Tenker ikke det er uvanlig det svetter litt her og merker heller ikke noe unormal spill. Tips mottas gjerne om noen har byttet denne på E39 før. Ser kurant ut men f er at en må ned med eksosanlegget - Diffen - sjekket olje på den for et år siden. Såg helt flunka nytt ut og oljenivå var normalt. Hadde det vært diffen villen jeg forventet mye mer lyd og i alle hastigheter Noen andre tips?? Det oppstår nøyaktig rett over 70 km i timen så det er merkelig, virker som når en når en viss frekvens så blir det resonans et sted. Bilen kjører helt fint ellers og en merker ingenting som helst på kjøreegenskapene.
  4. quandt1960

    Ujevn tomgang på M52B28

    Om du ikke vil bytte alt så må du jo ta en diagnose. Det første jeg ville sjekket er tomgangsregulator som er under innsug samt veivhusventilasjonen fra topp til tå. Tomgangsregulator kan til fordel renses, gjerne med bremserens eller elektronikkrens. Jeg ville gjort det slik i ordnet rekkefølge mtp at den går ujevnt utover det som er vanlig service som olje og filtre: Diagnose, gjerne INPA Bytte av veivhusvent er obligatorisk samt toppdekselpakning, sjekk av tomgangsregulator, generatorreim og strammer, gå over tennplugger og farge/husk å tighte igjen med 10-15 grader ekstra om du gjenbruker så det blir helt tett, sjekk av veivhus og kamsensor, sjekk av vanos og oljelekkasje rundt oljeledning til vanos, skru ut vanossolenoid forsiktig og sjekk at stempel vandrer inn og ut lett, ikke dra den ut!, ohm coilene, ved mistanke som dårlig drivstofftrykk bytt bensinfilter. Kjør med Vpower 98 en god stund samt evt Motip eller Liquimoly bensintilsetning, det hjelper på injektorene om de er skitten. Sjekk for vakuumlekkasjer og ikke bruk startgass! bruk pulverspray du kan kjøpe hos BMW for en 300 spenn. Nullstill adapsjonen når du har gjort dette, om du ikke har INPA e.l. ta av minuspol en 10-15 min. Den vil gå røft det første 30-60 sekund men stabiliserer seg. Om ingenting av dette funker må du kjøre en nøye analyse av motor med INPA. Beste tipset jeg kan gi deg. Nydelig motor, spesielt med manuell gir Edit: glemte skrive, vanosringene. De er trolig moden for utskiftning. For min del har motoren min kommet seg ekstremt mye etter at jeg gjorde det jeg skriver her. Jeg kjører også med Castrol Magnatec 5W-40 og jeg opplever den har en positiv effekt på en gammel vanos med dårlige ringer at jeg faktisk ikke skal bytte de helt ennå. Min er gått 101000km nå. (528i)
  5. quandt1960

    F31 B47 stopper hardt.

    Samme med N47 og, men har ingen erfaring med B47 men vil jo tro filosofien er den samme. Men om det er noe gale med den burde jo vel det komme på en diagnose da det er elektronisk styrt?
  6. quandt1960

    Ødelagt fjør foran på e39

    Har bytta M sport ja men ikke med håndmakt, det har de vært for stiv til. isåfall må de dere jobba med ha vært svært slitt og krympa seg sammen over tid slik fjærer jo gjør, derfor en må bytte begge sider samtidig. Hvorfor jeg ikke bruker kamikazeklemmer? Flere årsaker, hakk i lakken på ny fjær, ujevn punkt belastning, de med to klør vrir seg og har ingen sikring, om du jobber med gamle fjører kan de knekke underveis og da løsner hele driten med den potensielle energien det hsr. Går stort sett fint men risikoen for min del blir for høy. Sover bedre natten før jeg vet jeg skal bytte fjærer. Folk må jo bruke det de føler seg vel med og det er sikkert flere verksteder som bruker sånne klemmer.
  7. Hvorfor bytte diff? De tåler jo sykt mye
  8. quandt1960

    Fordeler/ulemper med høy motortemperatur

    Jeg ville hatt mest mulig kjøling av en enkel årsak, litt lavere trykk i kjølesystemet og mindre slitasje på plast, gummi og ledninger over tid. Men muligens vil oppvarmingstiden være litt lengre og kan trolig påvirke katalysator litt. Men det tror jeg er minimalt.
  9. quandt1960

    Ødelagt fjør foran på e39

    Haha psykisk arr, akk det ordet jeg letet etter. Fikk faen ikke sove hele natten ifjor når jeg hadde byttet fjører bak med den kanikazeklemmen. Skadet lakk på fjøren gjorde den og så måtte på med tectyl.
  10. quandt1960

    Feil melding på kamsensor??

    Både kam og veivakselsensor befinner seg i et område som er veldig varmt med mye temp svingninger. Det gjør at isolasjonen internt degraderes og rett og slett flasser av med kortslutning og feilsignal til ecu. Om du får i gang bilen din er det ikke veivakselsensor, for mangler signal fra den kuttes drivstofftilførselen for å skåne motor. Om kamsensor er dårlig eller mangler signal overtar veivsensor som backup. Vær nøye med å lese av koden hvilken av sensorene det er, etter 41 å dømme så er det eksossiden tror jeg, 51 er innsugkam mener jeg å erindre. Bare å bytte
  11. quandt1960

    Justere camber på F31 LCI

    Om BMW får det til ville jeg krevd pengene igjen fra det andre.
  12. quandt1960

    Ødelagt fjør foran på e39

    De nederste er grei, de øverste, det er kamikazeklemmer. Fyf, rett før jeg havna uten tenner aldri igjen. Eneste jeg ikke liker med de nederste er relativ stor punktlast på fjør, spesielt bak hvor du har større diameter. Kjøpte skikkelig hydraulisk klemme, verdt pengene. Var en lek å bytte med de. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2000022289
  13. Hvor mange pinner er det på generator kontra bilen?
  14. quandt1960

    Ødelagt fjør foran på e39

    Anbefaler å unngå det jeg kaller kamikazeklemmer. Biltema har flere gode men de koster litt 2-3000
  15. quandt1960

    Justere camber på F31 LCI

    Camber kan i utgangspunktet ikke justeres på disse framme. Men det finnes to sett med forskjellige spindler, en med -30sek og en +30sek som muliggjør da en korreksjon på en halv grad. Høyre foran er spot on om du har adaptivt understell, for mye på venstre. Jeg ville først gått over foringene nøye på venstre side. Om det er brukt BMW sitt orginale kinematikksystem for hjulstilling trenger en ikke laste bilen fordi programmet selv klarer å kompensere men en bør ha full tank. Men jeg ser på utskriften det ikke er brukt det. Men selv om en ikke bruker BMW sitt orginal går det fint så lenge vinklene ift hverandre er rett. Ville justert inn camber venstre bak litt mindre og nærmere en grad, en liten skruing på venstre eksenterbolt så er det gjort. Men fullt innenfor toleransen likevel. Resten av vinklene dine ser fin ut.