///M-ini95

Members
  • Content Count

    690
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

///M-ini95 last won the day on June 24 2019

///M-ini95 had the most liked content!

1 Follower

About ///M-ini95

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    BMW 525d F10

Recent Profile Visitors

3027 profile views
  1. Siden 5 serien og 7 serien deler samme setemoduler er det faktisk kun koding for å aktivere. Tillater meg å lage en mini DIY her @Walkabout Vil kalle jobben for 98% plug and play. Denne knappen kommer jo kun på 7 serien, med andre ord så er like, men ikke 100%. Den blå er min gamle, alle f10/f11 har slik kobling bak. Den hvite er fra 7 serien (f serie). Er knøttliten forskjell som gjør at ikke ledningsnettet fra døra kan plugges inn, men det løses veldig enkelt ved å bytte om på dem. Man setter med andre ord den blå fra F10 knappen på F01 knappen. Da er det bare å plugge inn. Siden dette ikke er en funksjon som kommer default på F10 så må det kodes inn. Esys kobles opp, inn i SM (setemodulen) for både sjåfør og passasjer. Der inne leter man etter mappen 3000_SM_GLOBAL, hvor undermenyen "gentleman" dukker opp. Her inne må man forandre parameteret nicht aktiv til aktiv. Dette må gjøres på både SM for sjåfør og SM for passasjer. Når det er gjort trykker man bare "FDL code". Husk at siden dette er FDL code så vil en SW oppdatering hos forhandler overskrive dette, og dermed må det kodes inn på nytt. Resultatet er som dere ser her: Å finne knappen rimelig ekke så lett, men om man følger med, så dukker de opp. Man skal ikke overvurdere folk sine evner til å justere setene så knappen betaler seg selv fort. For meg synes jeg det er digg å kunne justere sete før/etter at barnesete er i bruk. Om noen bor i nærheten av Oslo og ønsker bistand hjelper jeg med glede, eventult VIA pm for de som allerede har verktøy for å bytte 😀 Obs obs!! Må nevnes at dette kun fungerer om du har memory på både sjåfør og passasjer sete.
  2. Uten å overdrive, er dette kanskje den beste ettermonteringen jeg har gjort på bilen. Kost/nytte er på topp her! Ennå morsommere når det er en veeeeeeeeldig uvanlig mod på 5 serien (sett fra norske øyne) Vet om kun min, snart din og en annen som har bedt meg montere på hans f11. Blir vel fort mer utbredt når vi briefer med en ekstra knapp 😅
  3. Tror det blir ganske jevnt! Min har jo sykkelhjul iforhold til din, så sparer noen hjulhester der Min har 450nm fra 1500-2500 omdreininger. Hartge viser chippa f10 520d med 80-180 på 19.4 sek ell noe tror jeg. De har også en standard 525xd som gjør 80-180 på 20.4 sek ell noe. Xdrive ødelegger mye her... har tima min, og beste jeg har fra 80-180 er rett under 19 sek. Så som sagt, om min rykker ifra er det virkelig ikke mye forskjell 😁 Ellers enig i mye av kommentarene om F11 VS G31. G3x har begynt å vokse litt på meg, dog ikke nok til å gi meg "må-ha" følelsen. På en F1x er det virkelig ingen sider der den ikke er vellykket. G3x har noen sterke, men også svake sider. Baklampene plager meg mest.
  4. Herlig! Skal vi ta turen til "Mexico" og teste Hartge tune vs original 525d ell 😁
  5. ///M-ini95

    E91 335d LCI

    Litt sånn off- topic, hvordan er selgeren ang frakt utenfor Tyskland? Har loka litt på tysk ebay, og ofte finner man ting der som man ikke ser på "dot-com", men aldri kjøpt noe derifra grunnet at de fleste skriver ikke noe om shipping ut i Europa.
  6. ///M-ini95

    Gåen multireim 520D F11

    På din bil så driver reima vannpumpe, ac kompressor og dynamo. Følgende av å kjøre uten belte er: 1. Så og si ingen kjøling av motor grunnet ingen sirkulasjon av kjølevæske. Har jo fortsatt sirkulasjon av olje, men hvor bra jobb den gjør alene vet jeg ikke. 2. AC kompressor blir inaktiv. Verste utfallet er at du sliter med dugg. 3. Ettersom det er mye elektronisk på bilen, så vil bilen bli avhengig av batteriet for å drive absolutt alt. Hvorvidt det er trygt å kjøre uten vannpumpe tørr jeg ikke svare på, men det er såpass kaldt ute nå at du har mer tid på deg nå før noe tar skade, enn du ville hatt på sommerstid. Så må du også ha ganske bra futt i batteriet. Hvis ikke vil den tappe seg selv for strøm ganske fort, ettersom så og si alt fra drivlinje, styring, lys, moduler og ikke minst komfortorienterte duppeditter tar mye strøm.
  7. ///M-ini95

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    F10/F11 kommer med tre varianter her, som også avhenger litt drivverket på bilen. Standard: Elektronisk servo. Ikke like tung som hva du finner på E serien, naturligvis grunnet at de bilene har hydraulisk styring, men ikke så lett som f.eks en mercedes. Synes den elektriske styringen i min F10 fungerer perfekt, og blir hakket tyngre når du flipper i sport. Hydraulisk: Noen F10/F11 blir levert med hydraulisk servo, men det er kun om du kombinerer Xdrive med I6/V8 motor. Lett gjenkjennelig ved å se beholderen for servoolje. Mener det skal ligge rett ved beholderen for kjølevæske. IAS/integral active styring: Bakaksel som svinger med forhjula, avhengig av fart osv osv... mener dette ikke kan kombinere med xdrive på F10/F11. Dermed blir IAS = elektrisk servo. Cold climate pakken er et sårt tema, og jeg personlig tror man fint kan klare seg uten. Om isåfall motoren får lettere varmen så er det pga noe software relatert i DDE enn pga 12v strøm i et lite veivhusrør... Jeg sier software grunnet at jeg selv (uten 842) har lagt merke til at temperaturen på min bil stiger mye fortere når parameterene for DPF regen er til stedet. Derfor har jeg en teori om at hvis biler med cold climate pakken når driftstemp fortere enn en bil uten, så er det pga noe i "kodinga" til bilen som sørger for det. Jeg er vandt med bensinmotor, som får i seg varmen lett som bare det. F10n er første diesel og grunnet dette har jeg forska litt rundt dette med motortemp på vinterstid. Jeg har ofte sammenlignet min bil med @BimmerFan! sin grunnet begge to har biler med N47 blokka, selv om min har knøttsmå forskjeller (les turbo, dyser...). Hans bil er norsksolgt med cold climate pakke, min er import uten. Hans bil, og ifølge ham selv andre 20d biler med 842 han har prøvd, har oppført seg likt. Jeg har gått et steg videre og testa dette. Fikk tilsendt et bilde av karen hvor bilen ble startet kald, sto i 5-10 min på tomgang og kjørt noen få km. Her er resultatet: Min hadde stått stille i 5 dager, utetemp var mellom 0-2 grader. Bil stod 7-8 min på tomgang og etter å ha kjørt 2.4 km i normal fart (typ 50-60) lå tempen slik: Legg merke til hvordan på min, så følger temperaturene hverandre nokså likt. På bildet over er det ganske feit differanse som jeg ennå ikke forstår hvordan er mulig. Jeg har lik kjølevæsketemp, men oljetemp på min er mye lavere. For at min skulle nå den oljetemperaturen som er vist på første bilde, måtte jeg kjøre ytterliger 5 km til. Da så d slik ut Kjørt en 25d (B47) som hadde både Cold climate og webasto, men den oppførte seg som min. Ikke lett å bli klok på dette med andre ord. Det skal sies, uavhengig av motortemp, så klarer bilen å avgi varme fra luftdysene rimelig kjapt. Litt lang post, men håper det var informativt
  8. ///M-ini95

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @papertiger Ta turen til Østlandet så fikser jeg ettermontering av rattvarme mot kostnaden av en god kopp kaffe 😁 Utifra den utstyrslisten du beskriver høres det ut som om bilen har det mest nødvendige ++.
  9. Min heftigste opplevelse med en BMW må være første gang jeg prøvde @lagunilla sin gamle sakhir orange M4. Husker ennå at jeg fikk mektig med respekt for bilen, da jeg bånna gassen og den bestemte seg for å ligge sidelengst istedenfor rett frem. Prøvd M bil etter det og, men første møte med 500hk +/- i en F82 blir en opplevelse jeg ikke glemmer Rå kompis som aldri har vært gnien med å la oss prøve bila sine!
  10. Waow, de Wish-spoilerne begynner virkelig å få bra passform Husker du artikkelnummeret på Biltema Hobbylakk boksen du brukte ell? Spør for en venn 🤓
  11. ///M-ini95

    F11 - slå av klimapanel i baksetet permanent?

    Men vil den ikke falle ut av SYNC så fort barna rører på panelet?
  12. ///M-ini95

    F11 - slå av klimapanel i baksetet permanent?

    Uten å ha sjekka dette, så er det kanskje mulig at man kan forandre noen parametere i enten HU_CIC/NBT eller IHKA. Vet at det går ann å kode inn slik at IHKA modulen husker hva siste innstilling er, for normalt sett vil bilen skru på klimapanelet når tenning skrues på igjen etter en viss tid - til tross for at det var skrudd av tidligere.
  13. ///M-ini95

    F10 525d #Alpinweiss 3 [Update 31.10]

    G11 knapp prosjektet fikk endelig en ende (håper jeg), og det ble dessverre slik at knappen for auto start stop fortsatt blir slik den alltid har vært. Rent estetisk så ikke ebay varianten dårlig ut, men jeg hadde to problemer med den som gjorde at jeg heiv den før den rakk å sitte i mer enn fem minutter. Kun nedre del av ebay knappen er i bruk, sånn om noen skulle lure Knappen var av typen som klistres over den gamle, og hovedproblemet er at den da bygde ut mye mer enn hva min OCD tillater. Føltes ut som det var 10 cm stup mellom knappene. For det andre var kvaliteten mild sagt elendig. Å ta på den knappen var som å ta på baksiden av en ostehøvel. Glatt helt til du kommer til "skjærepunktet", og nøyaktig slik føltes det når man strøk fingeren over bokstavene eller hullet som lyset skal komme ut av. Prøvde å modifisere den originale knappen og holdt på hele natt med å kappe, smelte og slipe slik at den skal passe inn i F10 "huset". Det endte bare med at den ble stygg, men jeg klandrer litt mine evner med dremel. En perfeksjonist kunne sikkert gjort det strøkent, men uansett hvordan man snur og vender på det, så var aldri den knappen ment å passe. Hadde håpet på å bli ferdig med HSD kablene for top view, men min loddepenn som går på gass bestemte seg for å dø ut. Har en annen elektrisk fra biltema, men den gjør ikke jobben god nok. Fikk dog avisolert og kuttet de opp til riktige lengder. Kommer uansett ikke til å montere dette uten å samtidig trekke kabler for side view kamera. Ork å gjøre nesten samme jobb to ganger. Mens vi er inne på ledninger, så har jeg lekt med tanken om å føre igjennom andre ledningsnett samtidig som jeg fører gjennom side view HSD kablene. De må jo trekkes via motorom og inn i kupe, så jeg har to ting jeg har kommet på til nå. 1. Hadde vært interresant å se om jeg klarer fabrikere ledningsnett for ACC og tre det gjennom klart slik at resterende jobb blir noe enklere 2. Vet at ene ledningen som går fra varmelementet til veivhusinstallasjonen kobles inn i sikringsboksen bak hanskerom. Har aldri følt behovet for "cold climate pakken", men om leidningsnettet ligger klart så er det vel opp til meg i fremtiden eller annen eier om de ønsker investete den tusenlappen ell hva enn varmelementet koster. Vet jeg tidligere har nevnt PMA, men har personlig gitt opp jakten etter hele, fine og rimelige sensorer. Er tydeligvis mer jobb enn hva jeg så for meg først og, og det forsvarer ikke prisen. Mens vi snakker om PMA, så er iallefall nytt blinklys bestilt. Prøvde tette igjen hullene på det gamle, men sprekkene var så fine at fukt slapp inn uansett... Ikke så lett å se, men øverste del har en sprekk som går så og si langs hele blinklyset. Ble offer for Black Friday handelen selv, og kjøpte inn diverse. For det meste ting som skal taes nå om ikke lenge da bilen nærmer seg 10 000 km siden sist service. Slang også med original diff olje da jeg var veldig usikker på om jeg skulle spare penger på å kjøpe fra en annen fabrikant. Sparte typ litt over 300 kr på denne helsikkes dyre oljen, men hey, rabatt er rabatt Nå mangler iallefall bare at ZF girolja og bunnpannen kommer ihus, så blir det skitne fingre med varighet til påsken vil jeg tro. Sist, men ikke minst - den viktigste detaljen. Trenger strengt tatt helt ny nøkkel da denne har sett sine bedre dager. Det står på to do listen, men langt nede. Blir å kjøpe en nøkkel på ebay og flytte over elektronikken og nøkkelbladet fra den gamle, slik at jeg slipper de høye kostnadene ved ny nøkkel. Ble litt bedre iallefall
  14. ///M-ini95

    Problem med xDrive - E92

    Høres kanskje skikkelig dumt ut, men sjekk om ikke sikring har brent opp først. Er iallefall det enkleste å gjøre selv.. Mener det er sikring F38 og F20, som ligger rett bak hanskerommet. Hørte du noe ulyder før feilkoden dukket opp? Er en annen som fikk lik feilkode, og der var det mekanisk slitasje. Han rapporterte om ulyd iallefall. https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1431808