///M-ini95

Members
  • Content Count

    597
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

///M-ini95 last won the day on June 24

///M-ini95 had the most liked content!

1 Follower

About ///M-ini95

  • Rank
    Oberstløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    BMW 525d F10

Recent Profile Visitors

2436 profile views
  1. ///M-ini95

    Ryggekamera X5 E70 2008

    Litt forskjellige koblingsskjema, avhengig av utstyrsnivået på bilen. Kan velge ut den som er aktuell fra her: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e70-x5-xdrive30d-sav/search?q=Camera Har du TV mottaker, video switch eller DVD changer, så må man ta høyde for dette. Sjekk i linken, så finner du forskjellige koblingsskjema til biler med og uten de utstyrskodene som er nevnt.
  2. ///M-ini95

    BMW F10 Motorfester

    Bavaria tar helt feil. Søk opp din bil på delekatalogen (gjorde det selv nå) og motorfestene som hører til denne har ingen nippel eller tilgang for vakumslanger. Sjekk samtidig f.eks en 2010 520d, og der ser du at den bilen har helt annet delenr på motorfestene. Disse motorfestene har vakumstyring. Så da må jeg nesten spørre Bavaria, hvordan er det bilen din endrer hardhet etter behov? Kan legge til at @BimmerFan! fikk nøyaktig samme beskjed, helt til de løfta bilen og sjekka at motorfestene ikke er vakumstyrt. Snakk om en 2012 520d det også.
  3. ///M-ini95

    BMW F10 Motorfester

    F10 N47 er levert med to typer motorfester avhengig av år. 2010/2011 modeller har vakumstyrte motorfester, slik biler med N57 har. Det er motorfester som fungerer slik du beskriver. 2012 modellåret gikk BMW vekk fra disse og monterte kun plaine motorfester, ingen vakumstyring. N57 beholdt dog vakumstyrte motorfester. Husker ikke helt hvilken årsmodell du hadde i X1, men noen av årsmodellene på X1 er faktisk levert med vakumstyrte fester. Samme med E60/E61 forøvrig (så at du nevnte E61 i fb innlegget ditt) Mine fester er bytta, så de er så og si nye. Dette er samme type motorfester som du har. Det er litt bevegelse om du tar tak i motor og dytter den frem og tilbake, men vil tro at noe bevegelse er greit så lenge det ikke vibbrerer eller beveger på seg kraftig når du gasser
  4. ///M-ini95

    Daukjørt barnehagebil?

    Ta et målebånd og mål rundt hele dekket. Gjør det samme med alle fire, så regner du deg frem ved å gjøre cm om til % At nøkkingen har kommet først nå kan være grunnet at et eller to av dekkene er slitt mer enn resterende. Da får du jo en annen rulleomkrets. Ville iallefall testa dette først siden det ikke koster deg noe. Kan godt være noe med drivlinjen (egr, dpf eller noe annet) som følge av veldig korte kjøreturer. Alikevel holder jeg fortsatt en knapp på at det ikke er motorrelatert, men heller fordelingskassa som tuller. Edit: Vil også legge til at til tross for at dekkfabrikanter stempler dekksidene med bredde og profil, så kan det være variasjoner. Et 275 dekk kan f.eks være 280 eller 272. Dette er grunnen til hvorfor man får anbefalning om å bruke stjernemerkede dekk på xdrive biler. Disse skal ha garantert lik rulleomkrets. Derfor er det greit å måle, for selv en liten differanse i bredde og eller skjevslitasje, kan være nok til å gi den nappingen. Kjører man for lenge sånn vil fordelingskassa trenge rep.
  5. ///M-ini95

    Daukjørt barnehagebil?

    Jeg tenker at luggingen mest sannsynlig har med xdrive systemet å gjøre, enn daukjøring. Hva slags dekkdim har du på bilen nå? Xdrive er veldig følsom på rulleomkrets på hjulene. Det du kan gjøre selv er tre ting. 1. Mål rulleomkrets på alle 4 hjul. Tommelfingerregel er alt under 1 % differanse er innafor. 2. Bytt til et annet hjulsett, som eksempelvis vinterhjul. Mange kjører ofte litt kjipere hjuldimensjoner på vinterstid, så sannsynligheten for at du har lik dim på alle 4 hjul er stor her. Har du det, sett på vinterhjulene og se om luggingen blir borte. 3. Til slutt, napp ut kontakta til VTG kassen eller evnt sikringen. Bilen kommer til å slenge opp et lysshow i dashboardet, men ettersom bilen kun blir RWD, vil også lugging forsvinne OM det er VTG kassa som er skyldig. Hjelper ingen av disse stegene, så blir diagnose neste vei. Dette kan avsløre tingene som du selv lister opp.
  6. Helt enig med Sveigis her! Mye respekt for all arbeidet som er utført
  7. Carly er kjekt å ha når man er ute på veien og til småkoding, men til alt annet er Esys/Ista mye bedre. Har brukt ista på både win 10 og win 7, funker helt fint på begge to. Begge to har vært med HDD og ikke akkurat de nyeste pcn må markedet. Du finner ista som standalone også, så du trenger ikke VMware. Otis har link på det også 😀 Jepp. Man kan være uheldig å få dårlig kabel, men hold deg over 100 kr ish så er sannsynligheten svært liten. ENET kabel til 150-250 kr er garantert å funke som den skal, mao, hold deg unna kablene til 49 kr inkl frakt
  8. ///M-ini95

    danskiii's F10 525d

    Nettsiden er notert ned og lagret, takk for tipset 😁 Ikke helt min tid for felger akkurat nå, så gruppekjøpet må eventuelt bli to personer
  9. ///M-ini95

    danskiii's F10 525d

    Gratulerer med pent eksemplar @danskiii! Om jeg får til å ettermontere original NBT kontroller på CIC, så skal jeg gi fra meg en lyd. Litt annen feeling i den kontra ebay løsning ang felgvalget, liker 👍 Selv sett på Avantgarde varianten av M5 felgene, men ser at de ikke er så enkle å få tak i lenger. Finner dem på ebay, men litt skeptisk til felghandel derifra... Venter spent på hvor du får tak i dine, for style 343m er min favoritt på F10 chassis 😁
  10. ///M-ini95

    N47D20C registerkjede

    Eller kombinere en ferietur til Tyskland med skifte av registerkjede der nede ?😀
  11. ///M-ini95

    N47D20C registerkjede

    Registerproblemet er nok desverre fortsatt utbredt uansett motorkodebetegenlse, enten det være seg A,B eller C. Siste update fra BMW PUMA er jo at biler produsert etter 03/2011 ikke behøver arbeid fordi de er fiksa, men det hender at en eller annen bil produsert etter denne datoen får registerhavari. Litt av problemet er at dette kan skje uten at bilen gir fra seg noe ulyd. Noen har opplevd at kjede røk etter en kaldstart når dem skal på jobb tidlig, men dagen før var alt normalt. Personlig tenker jeg at om man har de økonomiske midlene tilgjengelig for å bytte kjedet preventivt, så ville jeg gjort det som en "billig" forsikring. Enten det, eller selge bilen. Bytter du kjede på 150 000 km, så kjører du bekymringsfritt iallefall 150 000 til
  12. Vet at Svendsen eksos her i Oslo har fastpris på AC Service. Mener det var 18/1900, men da er alt inkludert. Andre opererer med typ 1200 kr for service, for så å betale for gassen som eventuelt trengs. Har man 0 gass i systemet er det kanskje mest lønnsomt med fastpris, og hvis man har gass fra før er det mulig mer lønnsomt å gå for et verksted som gir pris etter hvor mange gram gass som blir fylt.
  13. ///M-ini95

    Andreaskarm's Titansilber F10 M-Sport

    Velkommen til F10 klubben med et flott eksemplar Enig ang det sorte feltet nederst på speilene. Trodde ikke det hadde så mye å si, men på lyse biler ser det riktig så bra ut! Det er to måter å få det til. Folie er ene alternativet, og jeg mener å huske at @Fahad folierte det på sin gamle F10? Eller så kan du bytte til speilkåper fra biler som kommer med LCW/Surround view og det nederste dekselet i sort blank. Det koster selvfølgelig mer ettersom du må lakkere speilkåpa (med mindre du finner brukt i samme farge, men til gjengjeld blir det OEM. Har noen deksler og slikt liggende om det måtte være av interesse
  14. ///M-ini95

    Prosjekt F80 M3 LCI II - Ny bil side 8

    Så feriepenga kom i år også 😁?