Jump to content

///M-ini95

Members
  • Posts

    1018
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

///M-ini95 last won the day on December 12 2021

///M-ini95 had the most liked content!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    F10 525D & E61 525i

Recent Profile Visitors

7155 profile views

///M-ini95's Achievements

  1. Foliatec er et mye bedre alternativ hvis man vil eksperimentere uten at det koster noe særlig. Gir en helt OK finish hvis man bruker "klarlakken" og holdbarheten er flere hakk over Plastidip. Er ingen problem å bruke avfetting ved vask av bil f.eks.
  2. Jeg liker BMW'n min etter det begrepet jeg lærte her inne, nemlig "OEM +". Løsninger som ikke nødvendigvis kommer fra fabrikk, men ser ut som de kunne vært det. Jeg personlig mener at BMW'er levert de siste 10 åra(ish) er altfor høye. Gapet mellom hjul og framskjerm er enormt på visse modeller og visse hjul har innpress som ser ut som det kommer fra en Toyota og ikke en "luxury sports sedan". Av den grunn synes jeg alle BMW'er kler moderat senk og hjul som fyller opp litt mer. Merk moderat, for jeg er heller ikke fan av senk som gjør at halve hjulet forsvinner eller at hjulene peker 45° innover Samtidig så synes jeg det er helt OK at folk gjør sånt, why? Av den enkle grunn at jeg gir stor tommel opp til folk som gjør noe med bilene sine, enten de gjør det selv eller betaler andre. Det er liksom litt av det å være entusiastisk til bil. For majoriteten av folk er bil et fremkomstmiddel og blir behandlet deretter, mens for få er bil en passion som gjør at man bruker ufornuftig mye penger. Med tanke på hva fremtiden bringer av restriksjoner og selvkjørende biler, så er jeg glad for at bilmiljøet fortsatt står sterkt. Jeg har en plass i hjerte for uskrudde originale biler, men et minst like stort for biler som har smakfulle oppraderinger samme hva det skulle være. Jeg blir 27, men husker godt hva jeg synes var tøft som 18 åring, og har derfor full forståelse for at biler jeg ikke synes noe særlig om, er malen på perfeksjon hos andre.
  3. Regner med at de som så videon skjønte at karen har modifisert ventilen slik at webasto også forvarmer motor? Derav den elendige gangen ved kaldstart ettersom webasto ikke har fovarmet motor noe særlig bra og DDE sikkert får helt feil verdier.
  4. Har vært borti to ganger (E61 og F15) at ikke stikkeren til sensoren har sitti godt nok og dermed ikke fått nullstilt. Begge tilfellene var med samme typen slitasjevarsler (TRW), og endte opp med at jeg måtte bøye litt på "pins" til sensoren for at de skulle treffe korrekt i stikkeren fra bilen sitt ledningsnett. Verdt å ta en titt kanskje? Begge bilene har blitt nullstilt via instrumentpanel, og ikke noen form for diagnoseprogram.
  5. @papertiger Da har jeg testet litt ikveld. Bil stått stille siden igår ettermiddag, -2.5°c ved oppstart. Allerede 30 sek fra bil er startet opp så blåser det varmt i gulvet både foran og bak. Eller, blåser iallefall mye varmere enn hva temperaturen ute er. Lekte meg også med luftdysene. Hvis man stenger de i midten (foran), og har innstilt IHKA så det skal blåse direkte, så vil det komme mer varme fra luftdysene bak. Ikke like mye som foran, men det er bedre enn hvis dysene foran og bak er åpne samtidig. Så på den måten kan man kontrollere mer varmen i dysene bak selv.
  6. Hvordan lyd hører dere når bilen går på starteren? Går starteren fortere enn normalt? Kommer det noe ulyder ved bruk av starter? Som regel når kamakselsensor feil dukker opp på diagnose, så er det pga registerkjede. Hvis dere har tilgang til boroskop kamera, så kan man muligens se om kjedet har ryki ved å dytte kamera inn via hullet til kam.sensoren. Hvis ikke så er det av med toppdeksel for å bekrefte dette 100%.
  7. Se her boys! Tilfeldigvis dukket denne opp på YT feeden, og for meg virker det som om dette grunnen til hvorfor den ikke varmer både kupe og motor. Legg merke til at selvom Webasto har vært aktivert i 30 min, så er motortemp måler i bunn. Enten klarer ikke Webasto på generelt grunnlag å varme motoren nok i slike temperaturer på så kort tid, eller så er det noe galt med Webasto enheten på bilen vist i videon. Jeg heller mot førstnevnte. 30 min er mao ikke tilstrekkelig for å varme motor og kupe i to sifrede kuldegrader
  8. Nå er jeg meget usikker her, men tror det skal blåse varmt i gulvet rimelig kjapt med enkel PTC også, men såklart vil to ekstra varme enda fortere. Skal teste dette ut og sjekke hvorvidt det stemmer når muligheten byr seg Største insentivet for 4-soners er vel det faktum at man faktisk har bruk for dysene bak. På biler uten 4 soners er det veldig tilfeldig om det kommer varm luft ut eller ikke. På min er dysene bak stengt hele vintern, da de oftest blåser kald luft og ikke varm. Har oppdaget en sjelden gang at det kommer varm luft, men det er veldig tilfeldig når skjer og jeg aner ikke hvilke forutsetninger som må til. At BMW fjernet det hjulet man scroller fra blå til rød bak som billigere modeller har, har skylda her dessverre. Da må man basicly ha 4 soners, eller høre klaging bak på vintern.
  9. @Otis har rett i at alle F1x diesel har dette som standard foran, og de med 4 soners har attpåtil en i gulvet på begge sider bak. Verdt å merke at når temp er c.a 5 grader°C eller mer, aktiveres ikke PTC elementet.
  10. @E.C. Prøvd litt forskjellig, og Assetto Corsa er det nærmeste man kommer "ekte kjørefølelse" i spill. Ting som å legge bilen bredt føles mye mer ekte ut i Assetto Corsa enn mange andre simulator spill. Stort modding comunity også, så er man interresert nok kan man finne og laste ned forskjellige baner og biler og andre modifikasjoner som påvirker spillet. Hadde Assetto Corsa hatt grafikken til f.eks Project Cars serien, da hadde vi snakket om et nesten 100% perfekt simulator spill.
  11. Som sagt, så gjort @Saltkjelen Løkhuet som har demontert dekslene har jo knekt alt slags mulig rart, så intet under hvorfor ting ikke sitter 100% fast. Fikk det noe bedre, samt fikk også musikk via BT til å fungere. Sistemann her hadde ikke koblet siste ledningen i det hele tatt. Fungerer faktisk overaskende bra til å være en Kufatec kopi dings. Kommer ikke opp noe musikk info eller slikt, men alt annet fungerer som om det skulle være fabrikkmontert. Lyden er også ganske så bra, får fult utnytte av Hifi DSP systemet istedenfor å spille av via AUX.
  12. Takk for det, Lasse 😁 takk for tips, har faktisk ikke tenkt over det ettersom E6x er rimelig nytt for meg 😅 Vet at dekslene rundt CCC enheten virker noe løsere enn hva jeg så for meg de skulle være, men det kan ha noe med at det tidligere er montert en BT enhet. Den skal i utgangspunktet emulere BT streaming via CD Changer, men etter å ha kodet inn dette så er fortsatt bare "grått". Så enten er det kodinga som er feil, eller så har de ikke koblet noe riktig i CCC'n. Så blir å demontere, inspisere og samtidig fikse dekselet til DSC, PDC osv
  13. Jeg vil gjette at det ikke er en slik ventil i dette tilfellet ettersom dette ikke er en BMW montert del fra fabrikk/forhandler. Den ventilen som er nevnt er en BMW spesifikk del og ikke webasto del. Tror den blir litt som den universale varmeren jeg har montert i min F10. Mao, varmeren er direkte koblet i kjølekretsen, og alle BMW'er jeg har vært borti, åpner kjølekretsen fult når den går i sleep. Det vil si at selvom du skrur av varmeaparatet, så åpner ventilene seg når bilen går i sleep og dermed vil en slik varmer ikke møte på noen hindring og varme både motor og kupe. Webasto derimot er en annen sak, da bilen kjenner til at den aktiveres og dermed stenger igjen den aktuelle ventilen. Forøvrig støtter jeg @E.C. sin forklaring. Min varmer er på c.a 2kw den må stå på minst 1-1/2t før motor faktisk er varm i disse temperaturene. Bruker jeg den i f.eks 30 min, så kan motortempen vise forandring, men fort synke ned igjen og så logges det feilkode i ISTA om "inplausible engine temp" ett ell annet. Ikke merket noe dårlig start eller stygg gange som følge av dette.
  14. Har montert motorvarmer i min, ikke webasto, men prinsippet er likt. Kombinert DEFA oljevarmer sammen med en universal kjølevæskevarmer m.sirkulasjonspumpe. Aldri hatt problemer og motor starter fint og maler som en katt, så skjønner ikke hvorfor BMW fraråder det Edit: Med mindre sirkulasjonspumpen som BMW bruker ikke klarer å fordele varmen bra nok over hele kjølekretsen, kontra kun kupé. Mulig man får mager blanding av drivstoff da ettersom motoren får feil input av verdier (tenker på kjølevæsketemp/oljetemp)
  15. Skal ikke svare for E eller G serien, men kan bekrefte at på F serien er det kun kupé som drar nytten av webasto. Er en ventil som stenger kretsen til motor slik at varm kjølevæske kun sirkulerer i varmeregiseret til kupén. Kan enkelt modifiseres hvis man ønsker det
×
×
  • Create New...