Jump to content

Pekka

Members
  • Posts

    274
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Pekka last won the day on May 20

Pekka had the most liked content!

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Pekka's Achievements

  1. Ca. 2:10 inn i denne videoen begynner forklaringen (kortet er til å låse opp, legge på platen for trådløs lading, starte bilen innen 30 sekunder, låse bilen). Deretter en forklaring på hvordan aktivere kortet første gang (Innstillinger -> Dører -> ). Det tar lengre tid å se videoen enn å aktivere kortet 😄 Jeg måtte øve meg litt på å holde kortet i riktig vinkel mot dørhåndtaket, men fikk det til etterhvert. i4 ser strålende ut, men guttungen er på min størrelse og vokser fra meg, så hvis jeg skal bytte bil en gang så blir det nok i 2024 når den helelektriske 5-serien kommer. Men kanskje han har flyttet hjemmefra innen den tid og ikke skal sitte i baksetet så mye? 🤔 https://youtu.be/BHmtyjc4zmA
  2. Er nesten litt nostalgisk å lese en annonse fra KBH igjen, mange år siden sist. Han har kuttet kraftig ned på superlativene hvis jeg husker rett, tidligere annonser var en oppvisning i malende beskrivelser der "mint" gikk ofte igjen.
  3. Flott bilde! Jeg har den blå etter 17 + 10 år med grå femmere, forandring fryder 😄 Veldig fornøyd så langt 🥰
  4. Bare nysgjerrig: Er det noen medlemmer som har bestilt iX? Ser det er mange som har bestilt i4, men iX har det vært tyst om (med mindre det er noen innlegg jeg har oversett).
  5. Fantastisk bil du har kjøpt 🤩 Flott at du opprettet en tråd til den, bilder i ny og ne samt erfaringer settes pris på 👌
  6. Bernina Grey med sorte felger er knalltøft 👌
  7. @Rita G Flott fargekombinasjon du har! Legg gjerne ut flere bilder av bilen.
  8. Liker 135 veldig godt på E61, har derfor 2 sett slike felger (sommer og vinter). Ut fra noen minutter på Google, altså ikke nødvendigvis riktig svar, så kom E60 og E61 med 8" brede felger (med ulikt innpress avhengig av RWD eller X-drive), mens bl.a. Z4 kom med 8.5" http://www.bmwstylewheels.com/bmw/135 Originale 135 felger med 275 dekk kan altså være 8" eller 8.5" brede. De to annonsene som ligger på Finn nå viser bilder av 8". Det finnes uoriginale 135 i 19", så kanskje finnes det uoriginale 18" bredere enn 8.5" også.
  9. Ser ikke slik ut: https://www.tu.no/artikler/nei-eu-har-ikke-varslet-forbud-mot-eksosbiler/512077?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read "Satt på spissen foreslår Europakommisjonen at det i 2035 innføres en liknende type engangsavgift på bilers CO2-utslipp som vi Norge har hatt siden 2007, men med langt mer lempelige satser. Velkommen etter!" (Merk at dette er i seksjonen Debatt, altså ikke skrevet av en av journalistene i TU)
  10. Bruker også Rupes til polering, og Rupes P808 etterpå. Bare av nysgjerrighet: Fjerner den gule sporene etter den blå? Jeg bruker alltid grønn mellom de to, men har ikke testet om det er unødvendig.
  11. Finner mye om Dynamic Damper Control på nettet, men det er endel synsing og lite konkret fra BMW for G30. Teksten under er fra et G30-forum fra 2017: Comfort, Sport, ECO PRO and, optionally, Adaptive (if Dynamic Damper Control and the Navigation system Professional are specified) – can be selected at the touch of a button. Each mode activates a predefined set-up for the relevant powertrain and chassis components. The Sport and ECO PRO modes can be further differentiated using the iDrive Controller, which now allows the powertrain and chassis settings to be configured separately. In the new Adaptive Mode, the steering, Dynamic Damper Control and Steptronic transmission are automatically adapted to the driving style and, depending on vehicle specification, also to the route. The control logic reacts to inputs such as accelerator and steering commands, or gear selector position, to vary the powertrain and chassis characteristics between sporty and more relaxed. Also, data supplied by the Navigation system Professional is used to proactively adapt the settings to take account of upcoming bends and intersections, or different types of road, such as motorways or single-carriageway main roads. EDIT: Måtte frem med bruksanvisningen til slutt: 👀
  12. Takk 😊 Kjører stort sett bare i Eco Individual (satt det som Default) eller Sport Individual, så har ikke lagt merke til forskjellige grader av regenerering enda, men får mulighet i morgen. Bilen regenererer i EcoPro så snart farten går ned, f.eks. når fartsgrensen går fra 60 til 40, og ved bruk av bremsepedal. For adaptivt understell så dukker det opp en melding på hovedskjermen når jeg trykker på Adaptive-knappen ved siden av Sport/Hybrid/Eco-knappene: "Bilen må være i hybrid-modus og destinasjon plottet inn på navigasjonen for at adaptivt chassis skal virke". Det er selvsagt ikke ordrett, skal ta bilde av skjermen senere i dag. Har lest i tysk og norsk konfigurator uten å bli så mye klokere: EDIT: Når jeg trykker på Adaptiv-knappen kommer dette opp. Forteller meg at jeg ikke har fotografisk hukommelse, og at jeg må undersøke mer - kanskje til-og-med lese bruksanvisningen 😳
  13. Lærer noe nytt om bilen for hver dag som går (nesten), og synes det er en morsom prosess i seg selv. En ting jeg ikke har reflektert så mye over i begynnelsen er at den ruller omtrent på samme måte når jeg slipper gassen som min manuelle E61, dvs. at G30-en regenererer mens E61-en motorbremser med samme retardasjon. Kjenner jeg BMW rett er ikke dette tilfeldig. Ellers venter jeg utålmodig på å få nok kilometer på B58-motoren til at den er innkjørt og jeg kan kjenne på draget fra 4.000-7.000. Eneste gang jeg har kjøpt ny bil tidligere var en Mustang GT i Los Angeles, der jeg bittert måtte se diverse Camaroer dra fra på grønt lys før motoren var innkjørt. Selvbeherskelse er tungt noen ganger. Når det gjelder adaptiv fjæring så ser jeg at jeg husket feil i innlegget over: Adaptiv fjæring fungerer kun med bilen i Hybrid-modus og en destinasjon plottet inn i GPS-en. Understellet skal også kjøres inn, så det er noen kilometer igjen før jeg kan sette understellet i Sport og la Pilot SuperSport bite seg fast i favorittsvingene. Den latterliggjorte gestikuleringsfunksjonen er standard, så den kom jeg ikke utenom. Bruker den faktisk til all justering av volum på stereoanlegget, da jeg slipper å se ned på ratt/senterkonsoll for å finne riktig knapp. Etter flere gode tips her på forumet så drar jeg girspaken i M/S hvis jeg vil at rekkesekseren ikke skal stoppe når bilen står stille. Da går girkassen i Sport og girer automatisk, om enn med et noe høyere turtall enn i Drive. Dytter den bare tilbake i Drive når jeg er ferdig med den ene stoppen eller to på vei til/fra jobb, vesentlig mindre arbeid enn å kjøre med manuell kasse. I Manuell modus så girer man opp selv, men bilen girer ned når turtallet blir for lavt - minner litt om et bilspill der du får hjelp til å lykkes.
×
×
  • Create New...