Gå til innhold

Hjelp til førstegangskjøp av BMW


Hahah
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke hvor jeg skal skaffe info fra folk med litt erfaring så tenkte å spørre her.

Har endelig bestemt meg for å kjøpe BMW, men har begrenset kunnskap om dem. Ser etter 4 og/eller 5 serie som er alt fra 2012-2015 modell og har xdrive, samt diesel. Har følgende jeg lurer på:

- Hvor stor plass er det innvendig i en 4-serie kontra 5-serie? Og hva er forskjellen mellom dem ellers?

- Har vurdert 520d, men har hørt mye om registerkjedeproblem på disse N47 motorene. Er det noe som dekkes av garanti eller noe slikt, evt hva det koster å reparere? Er det da et sikrere å kjøpe 530d eller 535d som har N57 motor?

- Noe annet jeg må være obs på/se etter når jeg kjøper BMW?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du størrelsesforskjellen. 4-serien er klart noe trangere, men bagasjeromsplassen er god. Du har hengsler i taket og ikke under bakruten som i en sedan, så innlastingen blir lettere :) 

EB2BAC7D-50C6-4C62-908A-638574E8BFF3.thumb.jpeg.8b5100266b34f1f5706a7dca6c7d736b.jpeg

Motorene til BMW er eget kapittel. Generell regel er å styre unna 4-ere fra ca. 2007 til ca. 2015. Ellers er det vedlikehold vedlikehold vedlikehold som teller. Garanti på N47 er for lengst borte, bruktbilgaranti fra forhandler er det som eventuelt kan berge. Fra privatperson er dette lost case da ingen kan forutse dette, sjekk nøye motorrom og start opp og lytt. Igjen vedlikehold, se hvordan dette er fulgt opp. :) 
 

Edit: Noe annet du burde være obs på når du kjøper en BMW er potensielt høye driftskostnader(service, slitedeler, elektronikk++ som får det etter x antall år og kilometer), samtidig må du passe på at å ratte BMW medfører en ekstrem kjøreglede så muligens overveier alt det andre? :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Her har du størrelsesforskjellen. 4-serien er klart noe trangere, men bagasjeromsplassen er god. Du har hengsler i taket og ikke under bakruten som i en sedan, så innlastingen blir lettere :) 

EB2BAC7D-50C6-4C62-908A-638574E8BFF3.thumb.jpeg.8b5100266b34f1f5706a7dca6c7d736b.jpeg

Motorene til BMW er eget kapittel. Generell regel er å styre unna 4-ere fra ca. 2007 til ca. 2015. Ellers er det vedlikehold vedlikehold vedlikehold som teller. Garanti på N47 er for lengst borte, bruktbilgaranti fra forhandler er det som eventuelt kan berge. Fra privatperson er dette lost case da ingen kan forutse dette, sjekk nøye motorrom og start opp og lytt. Igjen vedlikehold, se hvordan dette er fulgt opp. :) 
 

Edit: Noe annet du burde være obs på når du kjøper en BMW er potensielt høye driftskostnader(service, slitedeler, elektronikk++ som får det etter x antall år og kilometer), samtidig må du passe på at å ratte BMW medfører en ekstrem kjøreglede så muligens overveier alt det andre? :) 

Takk for veldig godt svar! Med å styre unna 4-ere, mener du da N47? Slik at jeg må se etter minimum 530D? :) For de er vel N57?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en 6 sylindret modell, N57 er en bedre motor enn N47. Men viktigst av alt er å se på service historikk og eierhistorikk, gå etter "voksenkjørte" biler selv om disse ofte kan være litt kjedelige i utseende. Du nevner ikke noe om budsjett, så noen videre anbefalinger er litt vanskelig å gi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Gå for en 6 sylindret modell, N57 er en bedre motor enn N47. Men viktigst av alt er å se på service historikk og eierhistorikk, gå etter "voksenkjørte" biler selv om disse ofte kan være litt kjedelige i utseende. Du nevner ikke noe om budsjett, så noen videre anbefalinger er litt vanskelig å gi. 

Frister mer med N57 enn N47 iallefall. Har budsjett på rundt 300k. Kravene er sort interiør, diesel og xdrive. F10 eller F11 kommer litt på det samme. Ønsker jo helst 13-15 mod som ikke har gått for langt, maks 170 000 km. Men mulig budsjettet mitt blir for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket behov har du i forhold til bil, plass, motor, osv?

Ser verdien på vår 4-serie F36 420d xdrive med B47-motor ligger på snaue 300 000 kr om vi skulle solgt vår nå. Relativt begrenset utvalg av disse i Gran Coupé utførelse da de ikke er så vanlige som 3- og 5-serie, så ikke fullt så lett å prissette.

Om du ønsker billigst mulig bilhold blant disse bilene vil jeg driste meg til å si at en 3/4-serie som er noe "enklere" enn en 5-serie potensielt sett er billigere å holde. Både servicekostnader og delekostnader. I tillegg er den fysisk lettere, og fremstår som en langt mer sportslig og lettbeint bil enn 5-serie.

I så måte kan jeg absolutt anbefale deg en F36 gran coupé med B47 4-sylindret diesel (etterfølger av N47) - disse har vist seg å være svært gode, og de kom i mars 2015 på 4-serie. Fås i både 163hk og 190hk utgave, men der alle N47-dieselene hadde en eksospotte har B47-utgavene 2 potter (likt som 428i, 430i, 430d osv), så enklest å se der på bilder. Har kjørt vår 420d xdrive med 190hk fra 32000km til 120 000km over 4,5 år, og den har vært utrolig god. Mye bang for the buck, og sammen med 8-trinns automatkasse går den mye bedre enn motorvolum og hk skulle tilsi. Praktisk er den også, relativt god plass i bagasjerommet og mye mer anvendelig enn i en sedan pga hatchback luka. Til ditt budsjett kan jeg ikke se noe problem i å finne en 420d xdrive med B47-motor som ikke har gått på langt nær så langt som du har som maksgrense. 

Denne f.eks, norsk bil 2016 modell: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241795789

PS: må jo også nevne at steike så herlig at noen faktisk vurderer å kjøpe 4-serie! Det liker jeg, helt subjektivt :D Er jo stort sett 3-serie stasjonsvogn eller 5-serie det går i.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Hva med F34 da?  Her får du i alle fall bra med plass baki. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=253975014

 

Men er ikke 3-serie generelt trangere innvendig enn 5-serie? Tenker da spesielt i førerkupen.

 

1 time siden, Tony Soprano skrev:

F01 ? Her får du mye for pengene om dagen !

Sett litt på F10 ja. Men ser de fleste er 520D som jeg ikke vil ha. Fant noen over 300k som var 530D som ikke hadde så mye km, men det var veldig få av de på finn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hahah skrev:

Men er ikke 3-serie generelt trangere innvendig enn 5-serie? Tenker da spesielt i førerkupen.

Ikke denne 3GT/F34, plass som en 7-serie :) Med 4er mente jeg N47 og ikke B47 :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hvilket behov har du i forhold til bil, plass, motor, osv?

Ser verdien på vår 4-serie F36 420d xdrive med B47-motor ligger på snaue 300 000 kr om vi skulle solgt vår nå. Relativt begrenset utvalg av disse i Gran Coupé utførelse da de ikke er så vanlige som 3- og 5-serie, så ikke fullt så lett å prissette.

Om du ønsker billigst mulig bilhold blant disse bilene vil jeg driste meg til å si at en 3/4-serie som er noe "enklere" enn en 5-serie potensielt sett er billigere å holde. Både servicekostnader og delekostnader. I tillegg er den fysisk lettere, og fremstår som en langt mer sportslig og lettbeint bil enn 5-serie.

I så måte kan jeg absolutt anbefale deg en F36 gran coupé med B47 4-sylindret diesel (etterfølger av N47) - disse har vist seg å være svært gode, og de kom i mars 2015 på 4-serie. Fås i både 163hk og 190hk utgave, men der alle N47-dieselene hadde en eksospotte har B47-utgavene 2 potter (likt som 428i, 430i, 430d osv), så enklest å se der på bilder. Har kjørt vår 420d xdrive med 190hk fra 32000km til 120 000km over 4,5 år, og den har vært utrolig god. Mye bang for the buck, og sammen med 8-trinns automatkasse går den mye bedre enn motorvolum og hk skulle tilsi. Praktisk er den også, relativt god plass i bagasjerommet og mye mer anvendelig enn i en sedan pga hatchback luka. Til ditt budsjett kan jeg ikke se noe problem i å finne en 420d xdrive med B47-motor som ikke har gått på langt nær så langt som du har som maksgrense. 

Denne f.eks, norsk bil 2016 modell: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241795789

PS: må jo også nevne at steike så herlig at noen faktisk vurderer å kjøpe 4-serie! Det liker jeg, helt subjektivt :D Er jo stort sett 3-serie stasjonsvogn eller 5-serie det går i.

Hadde det ikke vært for problemene med N47 motorene så kunne jeg kjøpt 520 istede for f.eks 530. Synes 4-serien er tøff, så det er absolutt en bil jeg skal sjekke ut nærmere. Personlig synes jeg 4-serie er finere bil enn 3-serie 😃

 

 

44 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ikke denne 3GT/F34, plass som en 7-serie :) Med 4er mente jeg N47 og ikke B47 :) 

Akkurat. Er ikke så god på disse forkotelsene til BMW, men hva er forskjellen på en F34 og vanlig 3 serie? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge noe annet på bordet: F31 touring kan du kanskje få ned mot 300 for en 330i xDrive bensin facelift. ;-) Ellers er 4-serien utrolig smekker. :) 

 

Satte makspris på finn på 340 000, da er utvalget vanvittig mye større. Og det er prutningsmonn på de fleste biler:

3-serie, 3-serie GT og 4-serie til maks 340k på finn

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo F34 (3-serie GT) som et alternativ siden du har 4-serie GC på listen. GTen er basert på 3-serie lang utgave som ble solgt i Kina. Man får her mer beinsplass bak. Den er litt høyere slik at man setter seg inn og ikke ned som i 3-serie sedan/touring og 4-serie, samt har bakluke som tar med seg bakruta opp slik som på 4-serie GC hvor man da får et meget romslig bagasjerom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hahah skrev:

 maks 170 000 km. Men mulig budsjettet mitt blir for lite..

På min BMW ble det byttet det aller meste av dyre slitedeler mellom 185K og 235K, så det er lurt å legge ut link i denne tråden til en konkret bil når du finner denne slik at noen av ekspertene her kan tipse deg om kommende kostnader.  Det hadde vært kjedelig for noen å kjøpt min bil på 170K og deretter hatt et dyrt eierskap en periode til alt var byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...