Jump to content

sst079

Members
  • Posts

    199
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Geilo
  • Kjøretøy
    E46 325xi, E12 518, TM3P

Recent Profile Visitors

1266 profile views

sst079's Achievements

  1. Det er helt merkelig hele greia, egentlig. Den bygger opp trykk og kvitter seg med kjølevannet, men bare av og til. Etter bytte av kjølesystemet ble den friskmeldt, og fungerte stabilt og fint i ca. en uke. Plutselig kom problemet igjen. Og gjerne før motor er varm - kaldt kjølevann pipler ut. Kan også komme på varm motor, og da forsvinner varmen i varmeapparatet. Har hatt tre forskjellige mekanikere for å kikke på det, men alle klør seg i hodet og tenker nå toppakning. De måle for eksos i kjølevannet en gang tidligere og da fant de ingenting. Denne gangen hadde de kjørt den ganske hardt, og da fikk de tydeligvis utslag…
  2. Takk for svar, E.C! Her er det dessverre ikke snakk om å skru selv. Hele kjølesystemet på bilen ble byttet, da de fleste vet at dette er en akilles på disse motorene. Nå står vi igjen med få alternativer, og det verkstedet som har sjekket bilen mener de finner eksos i kjølevannet, om de kjører bilen hardt! Men heldigvis har jeg en bekjent som skrur til en litt mere edruelig timepris enn de fleste verksteder. Gjelder da bare å finne en motor med historikk og flytte over det nye kjølesystemet. Så slik saken står nå, kan muligens det være det beste alternativet…(?)
  3. Hei! Søker her etter at det har dukket opp et dilemma, og det er ikke godt å vite hva som lønner seg. Har en -98 528i hvor tydeligvis toppakning er gåen. I følge verkstedet som har skrudd på bilen, er det ikke bare-bare å bytte toppakning på denne. Er det alternativt bedre/enklere/billigere å finne en byttemotor? Noen her har kanskje opplevd det samme og gjort seg opp noen meninger/erfaringer. Takker for tips og råd!
  4. Kan virke som toppakningen i min fars 528 har tatt kvelden. Ser derfor etter en komplett motor til denne. Må være i god stand da dette er en kose/bruksbil.
  5. Ang. den syklustesten - jeg får ikke opp samme meny som på filmen (har sjekket flere youtube-klipp) Er det forskjellig fremgangsmetode på bilene, kanskje etter hvilket marked de er produsert for..?
  6. Strålende, takk! Har testet både varmt og kaldt, så er nok en eller annen bug her…
  7. Har en liten fetisch for biler med høy km. stand (særlig E46, siden de er såpass greie å ha med å gjøre). Siste innkjøp er en 2002 325xi Touring manuell. Bra historikk og bra stand. Men et par småting: 1) Symbolet for fjernlys lyser ikke. Har denne lampen/symbolet egen pære i instrument panelet? 2) Hver gang jeg starter bilen, lyser knappen for bakrutevarmer (som forøvrig ikke virker). Noen med idé hvor feilen kan ligge? Skal sies at den slukker ved å trykke på knappen. Ikke noe av dette er big deal, men hadde vært ålreit å få bukt med det. Takker for bistand.
  8. Dette er veldig nyttig info, takk😃 Mine er 8,5 x 18 bak, med 225/40-18. Med andre ord kan jeg trygt kjøre 12 mm. spacere bak, da vil den bli eksakt med din. Så 10 mm. fremme og 12 bak kan virke å bli bra! Bilen min står forøvrig på H&R senkefjører, og er i utgangspunktet en ikke-M-Sport bil. Da tipper jeg høyden på bilene våre er ganske så like også. Og jeg er også der…stance for andre ta seg av, jeg vil bare ha et litt fetere look. Og at kjøreegenskapene bedres må vi ta med som en bonus😁
  9. Takk for ny info, Daniel. Jeg syns uansett de originale hjula sitter for langt innunder skjermene, ser litt «pinglete» ut. Jeg vurderte Style 32 med 5-serie tall, men dette blir for voldsomt. Det med å måle har jeg prøvd før, men syns det er vanskelig i forhold til hvordan det blir i praksis…
  10. Jeg har prøvd å google frem noen bilder, men ikke funnet noe bra. Har kjøpt et sett Style 32, 8 + 8,5x18. Jeg tror disse ble levert originalt til Z3..? Uansett, disse har veldig høyt innpress, 47 og 50. For at dette ikke skal se snålt ut, trenger jeg å space ut. Men er det noen som har erfaring med innpress og forskjellige tykkelser på spacere på disse bilene? Takker for tilbakemeldinger
  11. Alt av deler er nytt og kjente merkenavn. Skal høre om han som skrur har mulighet til å trykkteste. Men kan også gåen toppakning være synderen? De er vel ikke spesielt kjent for det, disse motorene…
  12. Det konkrete problemet er at når kjølevannet begynner å få temperatur, lekker det fra ekspansjonstank (er vel et overløp i bunn av tanken..?) Så nei, lokket er på. Temperaturen på vannet da, er så vidt lunkent, men viseren inne i bilen viser normal driftstemp. Men for alt jeg vet er dette normalt, det med måleren..?
  13. Dobbeltsjekket med nytt lokk, så dessverre…nei…
  14. Har en -98 528i som har tulla det litt til med kjølingen. Dette er jo ikke noe nytt med disse motorene. For å eliminere dette, ble det byttet ekspansjonstank, radiator, termostat/termostathus, vannpumpe og samtidig multireim og div. løpehjul. MEN, problemet består! Det som skjer - i følge temp. måler inne i bilen, når motor driftstemperatur, og stabiliserer seg der. Men det som skjer, er at det bygger seg opp trykk i ekspansjonstank, og den «koker». Dette samtidig med at kjølevannet ikke er spesielt varmt. Slangene inn til radiator blir heller ikke varme, samtidig som de er «slappe» og kan klemmes helt sammen. Jeg var rimelig sikker på de utførte tiltak ville fjerne problemet, men nei. Er det noe der ute som har noen tips for videre feilsøking?
×
×
  • Create New...