Gå til innhold

Rensing dieselpartikkelfilter E83


Mondragon
 Share

Anbefalte innlegg

Det er sikkert tråder som omhandler dette her men i steden for å lete gjennom hele forummet så spør jeg selv

Har en 2008 mod X3 E83. Hvordan fungerer denne vedr rensing av dieselpartikkelfilter?

Gjør den noe selv, kan/skal jeg gjøre noe?

Blir en del småkjøring med denne men prøver å dra den ut på E6’n når jeg har en mulighet...dog kjører jeg ikke til vanlig på høyt turtall

Noen som kan fortelle meg hvordan behandle bilen best ifht dette temaet?

(Den har vasel på dette nå på diagnosemåling - dog har ingen lampe lyst - så den blir regenerert nå. Jeg satte den inn til lesing da jeg manglet kraft på bilen) 

Takk :)

Endret av Mondragon
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2008 mod, N47D20A motor. Filteret overvåkes av differansetrykk ( en sensor oppstrøms og en nedstrømsfilteret). Ved bestemte differanser og utetemperatur kan bilen gå i en regenereringsstatus hvor den sprøyter diesel inn foran filteret slik at temperaturen i filteret økes. Over en viss temp jeg ikke husker helt så vil karbonavfallet og andre stoffer da forbrennes mer effektivt men ikke helt. Det du kan gjøre er å ha god og sammenhengene langkjøring minst 2 ganger per måned, helst oftere. Du merker en regenereringsmodus når motoren går røffere enn vanlig og er litt mer dau og bruker litt mer drivstoff. På min E91 jeg hadde en gang hadde jeg gjennomsnittlig regenerering hver 8000 km. Dette kan en kan lese ut med rett diagnoseutstyr som feks Carly for BMW app

Motorens elektronikk har en algoritme som beregner omtrent gjenstående levetid på filteret. Designlevetid er iht designmanual 160000km og det vil jeg tro er et slags gjennomsnitt. Det finnes kjøretøy som fint har passert dette med god margin. Hvis difftrykket ditt er overgår en viss grense vil bilen gå i regenereringsmodus hver 500km tror jeg det var (husker ikke 100% det tallet). Er en slags nødmodus og det vil sikkert også komme opp på diagnosen også. 

Det finnes et produkt en kan kjøpe (kjemisk) for å rense disse, prøv å google det. Det var en tråd på dette her på forumet. Mener det var en fyr med en X5 som beskrev det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...