Gå til innhold

Oppkopling av automatiske kjørelys. 97" E39


pajoe
 Share

Anbefalte innlegg

Har koplet ut grøftelysene på bilen, etter hardkjøret fra politi/biltilsyn i det siste.

Da blir de iallefall ikke skrudd på i vanvare. :wink:

Siden bilen min er bruktimportert, mangler den automatiske kjørelys.

Er det noen som har, eller kan tegne opp et koplingsskjema for hvordan jeg skal kople de originale grøftelysene, sånn at de lyser ved motorstart (ikke ved tenningspåslag) sammen med park/baklys. Og deretter slukker ved at hovedlysbryter vris over på park eller nær/fjernlys.

Gjorde noe sånt med min første bil, (1977 Opel Ascona B) men det begynner å bli nokså mange år siden. :roll: Der ble det montert sånne små gule kjørelyslamper under fangeren som var koplet på denne måten. Jeg husker at jeg måtte ha to releer. Et vanlig 4 pins, og et sånn 5 pins med 87a utgang.

Hvis noen kan hjelpe meg, ville jeg vært veldig takknemlig. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vil frem til er å slippe å skru av bryteren til grøftelysene når du setter på nærlys? Slik å forstå? Isåfall er ikke det noe vanskelig å koble opp, men tror ikke jeg ville begynt å klippe i ledningsnettet på den bilen. Plutselig sitter du bare igjen med feilmeldinger. Som nevnt over om programmering så er det sikkert mulig på nærlysene, men tviler på det går som du ønsker. Mulig jeg har forstått deg feil her nå?

Det er vel ganske enkelt. Er det lyst bruker du grøftelys lovlig, er det mørkt slår du de av... Det pleier å lyse i dash når de står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vil frem til er å slippe å skru av bryteren til grøftelysene når du setter på nærlys? Slik å forstå? Isåfall er ikke det noe vanskelig å koble opp, men tror ikke jeg ville begynt å klippe i ledningsnettet på den bilen. Plutselig sitter du bare igjen med feilmeldinger. Som nevnt over om programmering så er det sikkert mulig på nærlysene, men tviler på det går som du ønsker. Mulig jeg har forstått deg feil her nå?

Det er vel ganske enkelt. Er det lyst bruker du grøftelys lovlig, er det mørkt slår du de av... Det pleier å lyse i dash når de står på.

Nei. Det jeg vil, er at lyktene som er montert i støtfangeren, som VANLIGVIS er koplet opp som tåkelys tenner ved motorstart. UTEN at jeg rører en eneste bryter. Sammen med disse skal parklysene komme på. Men hvis jeg slår på parklys, (ved å vri bryteren) skal kjørelysene (de tidligere tåkelysene) slukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fantastisk ide du har der.. hehe :) må si det var kreativt.

Men igjen, det var som jeg fryktet tidligere bare enda mer avansert. Jeg tror ikke du får programmert dette (ettersom det er høyst unormalt) så da må du nok frem med releene og koble litt. Igjen - det er ikke noe jeg ville gjort på en slik bil, men hver sine ideer og løsninger. Det er veldig enkelt, men om du ikke helt vet hvordan det skal kobles ville jeg heller latt en kompis eller noen som har forståelse for slikt koble for deg så du slipper at hele greia brenner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det på Scania iallefall, Når bryteren står i posisjon "0" lyser parklys og grøftelys, for så at grøftelysene slukker når bryteren slås over mot park eller hovedlys. :) Om det går ann og kode det sånn på min e46, så blir det nok ordnet til jeg skal på service :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fantastisk ide du har der.. hehe :) må si det var kreativt.

Men igjen, det var som jeg fryktet tidligere bare enda mer avansert. Jeg tror ikke du får programmert dette (ettersom det er høyst unormalt) så da må du nok frem med releene og koble litt. Igjen - det er ikke noe jeg ville gjort på en slik bil, men hver sine ideer og løsninger. Det er veldig enkelt, men om du ikke helt vet hvordan det skal kobles ville jeg heller latt en kompis eller noen som har forståelse for slikt koble for deg så du slipper at hele greia brenner opp.

På 80tallet var det mange biler som hadde slike ettermonterte kjørelys. Gule firkantede lamper med 21W pærer i som var koplet sånn som jeg beskrev. Jeg gjorde likedan på min gamle Ascona, men det er 20 år siden så jeg husker ikke helt hvordan det ble koplet.

Det jeg husker er at jeg brukte et standard rele, og et 5pols rele med 87a utgang. Det skal ikke være nødvendig å klusse noe med originallysene så vidt jeg husker.

Mener at det er den ekstra 87a utgangen som sender strøm til parklyskretsen. Men når du slår på parklys, går det ikke strøm til kjørelysene. (Den blir brutt i releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...