Gå til innhold

Motorstyringslys E46


Hevart
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er eier av en BMW E46 320, 99 modell som jeg er kjempefornøyd med.

For 6 -7 måneder siden fikk jeg et gult motorstyringslys som lyser når tenningen slåes på og når motoren er igang.

Har kjør med lyset på hele tiden, har ikke merket noe "rart" med bilen, derfor har jeg ikke prioritert denne feilen. Men nå er jeg fast bestemt på å fikse dette.

Jeg dro til et verksted og fikk kjørt en diagnosetest.

Resultatet av diagnosetesten ligger vedlagt som 3 bilder.

t1moro2mh6set8a69nh7.jpg

0x60nkhfqhl9ruolbaq1.jpg

l5yxt5uqenm9dw59l6fp.jpg

Lambdasonde Varmekrets på sensor 1, begge rekkene sier feilmeldingen.

MEN jeg har målt resistansen på begge sondene og dem viser nøyaktig 3.4 ohm. (2 hvite ledninger som går til varmeelementene)

Det samme viser også de 2 andre varmeelementene til lambdasondene som ligger etter katalysator.

Har også målt spenningen til varmeelementene til å være rundt 13 volt.

Har sjekket kontaktene og dem ser pene ut.

Derfor er jeg ikke så sikker på at dem er ødelagte.

Luftmengdemåleren er også skiftet ut med ny for 3 måneder siden, men ingen forskjell. Det har vært monter sportsluftfilter fra GS, tok dette av og monterte originalt filter, da forsvant lyset etter 5 minutter, ble borte noen dager så kom det tilbake.

Motorstyringslyset har også slått seg av et par ganger de siste 2 ukene. Starter bilen og lyset forsvinner umiddelbart. Har ingen forklaring på hvorfor dette skjer.

Hva er neste steg i feilsøkinga? kjøpe 2 nye lambdasonder til 2300 kr (Er ikke så sikker på at disse er ødelagt) eller feilsøke på andre ting!

Noen med lignende erfaringer ?

Mvh

Håvard Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg ser er det feil med lambdasondene som gir en følgefeil med drivstoffkorreksjonen. Funker ikke lambdasondene funker ikke drivstoffkorreksjonen da det er den som måler bensin/luftforholdet i eksosen. Det skal derimot godt gjøres at den nye luftmengemåleren er ødelagt av det sportsluftfilteret som du hadde montert, selv kun for en kort tid, men prøv å rengjør den før du bytter den.

Her kan du se hvordan de har rengjort LMM med stor suksess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sjelden at lambda sondene er ødelagt selv om de melder feil, det er som oftes en følgefeil som slår ut på sondene.

Mest sannsylig har du en sprekk/hull i en gummibelg på innsugsuden på motoren din som skaper falsk luft.

Det kan selvsagt være andre ting også, men start med å skru av alle rørene/belgene mellom luftmassemåleren og gasspjeldet og sjekk dem for sprekker/hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sjelden at lambda sondene er ødelagt selv om de melder feil, det er som oftes en følgefeil som slår ut på sondene.

Mest sannsylig har du en sprekk/hull i en gummibelg på innsugsuden på motoren din som skaper falsk luft.

Det kan selvsagt være andre ting også, men start med å skru av alle rørene/belgene mellom luftmassemåleren og gasspjeldet og sjekk dem for sprekker/hull.

Hei

Takk for alle svar :D

Har skiftet en av belgene, den ytterste som luftmengdemåleren er festet på. Har prøvd å spraye startgass rundt motoren for å se om den tar inn falskluft. Men så langt klarer jeg ikke å finne noe. Som feilmeldingen sier så er det på begge rekkene feilen oppstår, har det vært 1 stk plugg som fusket så ville det kanskje kun være feilmelding på en av rekkene. :?:

Akkurat så bilen kanskje rykker litt, kjente at responsen når jeg gav full gass ikke er så rask, akkurat så det tar en pitteliten stund før han kommer etter. Kanskje der alltid har vært sånn.

Hadde det ikke vært for at motorstyringslyset av og til slår seg av for en liten stund, så hadde det sikker vært lambdasonden så hadde vært ødelagt, en ødelagt lamdasonde er vell død en gang for alle, den våkner vell ikke etter et par måneder.

Har også målt spenning ut fra dem, og den varierer med 0.2 til 0.8 volt alt etter turtallet!

Noen andre triks for å gå videre.

Mvh

Håvard Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet løst, åpnet påfyllingslokke for olje mens bilen var igang, får snorkelyd (Motoren suger til seg mye luft). Tok en gjennomgang av alle slanger, fant ut at slangen som går ned til peilepinnerøret var tett. :shock: Veivhusventilasjonen kalles vell dette for. :D Altså det er IKKE feil med lambdasondene, dette er bare en følgefeil fra en tett veivhusventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen alle sammen.

Gleden var kortvarig, motorlyset kom SELVFØLGELIG på igjen etter et par dager :shock:

Hva nå?

Det var en omfattende jobb å skifte Veivhus-ventilasjonen, men det er ikke tvil om at den var gåen. Den var fylt med små flak som har kokset i slangene. Når jeg nå åpner oljepåfyllingslokke så er snorke lyden borte, og motoren forandrer drastisk gange.

Nye symptomer etter ny Veivhus-ventilasjonen er at den rykker og napper når den er kald. Etter den har blitt varm forsvinner det. Har ikke hatt dette problemet før etter jeg skiftet veivhus-ventilasjonen.

Igår skuvde jeg av begge lambda-sondene før katalysator og rengjorde dem med en klut. Satte dem på plass i motoren, lyset forsvant med en gang. Så kom det på igjen idag.

Men jeg innbiller meg fortsatt at noe annet er feil!

Bor for langt unna et BMW verksted, så her må vi eliminere feilen. LMM er ny, Veivhus-ventilasjon er ny, begge belgene fra LMM er ny, nytt luftfilter og Full tank :)

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen.

Gleden var kortvarig, motorlyset kom SELVFØLGELIG på igjen etter et par dager :shock:

Hva nå?

Det var en omfattende jobb å skifte Veivhus-ventilasjonen, men det er ikke tvil om at den var gåen. Den var fylt med små flak som har kokset i slangene. Når jeg nå åpner oljepåfyllingslokke så er snorke lyden borte, og motoren forandrer drastisk gange.

Nye symptomer etter ny Veivhus-ventilasjonen er at den rykker og napper når den er kald. Etter den har blitt varm forsvinner det. Har ikke hatt dette problemet før etter jeg skiftet veivhus-ventilasjonen.

Igår skuvde jeg av begge lambda-sondene før katalysator og rengjorde dem med en klut. Satte dem på plass i motoren, lyset forsvant med en gang. Så kom det på igjen idag.

Men jeg innbiller meg fortsatt at noe annet er feil!

Bor for langt unna et BMW verksted, så her må vi eliminere feilen. LMM er ny, Veivhus-ventilasjon er ny, begge belgene fra LMM er ny, nytt luftfilter og Full tank :)

Takker for alle svar! :D

Har nå vært på verksted og fått nullstilt alle feilmeldingene, kjørte i 2 dager, motorlyset kom på IGJEN ! Legger ved et bilde fra diagnosetesten som ble utført sist!

2zyw3mulonniug9znkia.jpg

227 , 228 blandingsavvik (rekke 1 og 2) for stor ?

Noen andre som har hatt samme feil eller har erfaringer på dette. Kanskje påtide å bytte plugger og bensinfilter ?

// Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ca samme problem med motor lyse går av og på hadde kjør med det ei stund før æ fikk ut finger begynt og skru

lyse står nu bare på når bilen ikke står i gang

slange nr 3 på bilde var heltferdig den dellen som går til toppen

8998.gif

slange nr 7 var kontakten smelta

16886.gif

lekasje i skøyten etter at det manglet ett par klipps

som jeg fant etter og har skifta slange nr 7 og nr 3

lbtqspk769xudqqnofs3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være feil på en av insprutdysene, at den lekker eller forstøver dårlig ?

ville ha sjekket pluggene om en eller flere er sotet siden blandings forholdene er feil.

du kan isåfall begynne med en injeksjonrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...