2000Touring Skrevet September 20, 2011 Share Skrevet September 20, 2011 Da har jeg byttet varmeapparatsmotor på bilen min. Det er en BMW 320d 1999 mod, dvs E46 karosseri med M47 motor. Bildene til DIY'en er tatt i monteringsfasen, så noen ganger er det den nye motoren i stedet for den gamle motoren som ar avbildet. På TIS har de en anmerkning som er verdt å få med seg, som sier noe om hva man må gjøre som forberedelser for hver enkelt modell/motor: "Necessary preliminary tasks: E46 and E83: Remove heater bulkhead . E46 M43TU only: Remove cylinder head . E46 M47, M47TU only: Remove complete wiper console . Remove air cleaner element . E46 M52TU, M54 only: Remove engine cover . E46 M57 only: Remove intake air manifold . E46 N42 only: Remove cylinder head ." Here we go: Ta av vindusviskere Ta av pollenfilter Ta av pollenfilterboks Ta av motordeksler Ta bort luftfilter og deksel foran viftemotor Deksel foran viftemotor tatt bort Nå ser vi viftehuset Ta av kontakt til vindusviskermotor Ta bort bolt som fester vindusviskermotor og mutterene ved vindusviskerene Nå kan det øvre dekslet til viftemotoren løsnes og flyttes litt til side, så man får fjerne vindusviskermekanismen Flaps som må fjernes Dra hendelen opp og fjerne flaps Deksel tas ut til høyre Venstre del av motordeksel fjernes(sitter i tre skruer) Da er det bare igjen å løsne motoren fra braketten og ta ut kontakten Motor ut til venstre Plassering av kontakt "Ny" motor fra huggeren kr 650,- Den har sittet i en bil som har gått 112.000km. Ny motor koster i overkant av 6000,- hos BMW For montering er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge. Om du har fått motoren bekreftet "død", eller vet at du skal skifte den, vil jeg tro at med denne DIY og at man gjør denne jobben for første gang vil bruke totalt 2-4timer. Håper denne kan komme til nytte for andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet September 20, 2011 Share Skrevet September 20, 2011 Kan også kalle det en DIY for bytte av viskermotor/stag, da denne må ut ved bytte av viften. Men bra og lettforståelig skrevet:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet September 20, 2011 Forfatter Share Skrevet September 20, 2011 Takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet September 20, 2011 Share Skrevet September 20, 2011 Nice.. Skader aldri med en ekstra DIY.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer-1 Skrevet Juli 12, 2012 Share Skrevet Juli 12, 2012 God oversikt, ser litt for lett ut men er nok trangt og vanskelig tenker jeg. Er det forresten samme på faceliften av E46? 320dat.. Hva var grunnen til at du skiftet ut denne? Har problemer med klimaanlegget i min bil og lurer på om denne viftemototren har gått.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Juli 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2012 Grunnen til at jeg skiftet den er at bilen har gåt snart 460.000km, og slike motorer har en begrenset levetid(selv om jeg er imponert over at den har gått så langt i det store og hele). Den tok rett og slett kvelden. Det er så trangt at det er så godt som umulig, om du ikke følger DIY'en. Følger du den er det plass i massevis Om det er likt på faceliften vet jeg ikke. Det er vel 150HK motoren du har, så da er nok den litt forskjellig i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå